Δευτέρα 6 Οκτωβρίου 2025

esa- εποχες

 


Ένας χρόνος στη Γη -

 Κατανόηση των εποχών

Δραστηριότητα 1: Χρώματα στη Γη στις τέσσερις εποχές του χρόνου
Λέξεις-κλειδιά:

1η δραστηριοτητα
Σε αυτή τη δραστηριότητα,  θα εξερευνήσουμε  φωτογραφίες που τραβήχτηκαν στη Γη σε διαφορετικές εποχές του έτους και στη συνέχεια θα εργαστούμε  με δορυφορικές εικόνες.

 

Δραστηριότητα 2:       Γιατί η Γη έχει εποχές;
Σε αυτή τη δραστηριότητα, οι μαθητές θα διερευνήσουν γιατί η Γη έχει εποχές. Για το σκοπό αυτό θα κατασκευάσουν ένα μοντέλο Γης-Ήλιου. Θα μάθουν ότι η Γη περιστρέφεται γύρω από τον άξονά της από τη Δύση προς την Ανατολή (αριστερόστροφα)- και θα ανακαλύψουν ότι η Γη έχει κλίση στον άξονά της και ότι αυτή η κλίση είναι υπεύθυνη για τις εποχές. 
Εξοπλισμός

- Σφαίρα από πολυστυρένιο (διάμετρος περίπου 10 cm)
- Στυλό
- Μικρή σημαία της χώρας σας
- 1 ξύλινο σουβλάκι
- 2 φύλλα χαρτιού Α4
- Κολλητική ταινία
- Πυξίδα σχεδίασης
- Πυρσός



Η Γη χρειάζεται 365 ημέρες, ένα χρόνο, για να ολοκληρώσει μια τροχιά γύρω από τον Ήλιο. Κατά τη διάρκεια αυτής της χρονικής περιόδου,
οι αλλαγές γίνονται ορατές και αισθητές, για παράδειγμα, οι ημέρες είναι μικρότερες ή μεγαλύτερες, οι θερμοκρασίες είναι υψηλότερες ή χαμηλότερες
και τα χρώματα στη φύση γύρω μας αλλάζουν. Αυτοί οι επαναλαμβανόμενοι κύκλοι καιρικών συνθηκών στη Γη
ονομάζονται εποχές.
Στα φυτά, οι αλλαγές στον κύκλο ζωής συχνά συνδέονται με εποχιακά μοτίβα - όπως η άνθιση
των φύλλων και των λουλουδιών την άνοιξη και η πτώση των φύλλων το φθινόπωρο. Ο χρόνος των εποχιακών γεγονότων του κύκλου ζωής
μπορεί να είναι χρήσιμος για την κατανόηση των μοτίβων του καιρού και του κλίματος.
Οι δορυφόροι παρατήρησης της Γης μπορούν να παρακολουθούν τις εποχιακές αλλαγές στη Γη από το διάστημα. Δορυφόροι όπως ο
European Sentinel-3 φέρουν όργανα που μπορούν να μετρήσουν τις μεταβαλλόμενες ποσότητες χλωροφύλλης στα φυτά,
τόσο στους ωκεανούς όσο και στην ξηρά. Μπορούν επίσης να μετρήσουν την ακτινοβολία που εκπέμπεται από την επιφάνεια της Γης,
αποκαλύπτοντας πώς αλλάζει η θερμοκρασία της ξηράς κατά τη διάρκεια του έτους. Επιπλέον, τα δορυφορικά δεδομένα μπορούν
να χρησιμοποιηθούν για την παρακολούθηση της υγείας της βλάστησης της Γης και για να αποκαλύψουν πώς μπορεί να αλλάξει το χρώμα της βλάστησης σε ένα χρόνο! Ένας δορυφόρος του ESA που ειδικεύεται στην παρατήρηση της βλάστησης είναι ο Proba-V, ένας μίνι δορυφόρος που παρακολουθεί την παγκόσμια ανάπτυξη της βλάστησης.
Δείκτης βλάστησης το καλοκαίρι (βόρειο ημισφαίριο) από την εφαρμογή
"Κλίμα από το Διάστημα" . Το λευκό αντιπροσωπεύει περιοχές χωρίς βλάστηση και σκούρες πράσινες περιοχές με υψηλή πυκνότητα βλάστησης.

 Σχηματική αναπαράσταση του καλοκαιριού και του χειμώνα  . 


https://photodentro.edu.gr/photodentro/g-epoxes_v2.0_pidx0013736/story_html5.html




Η Γη περιστρέφεται γύρω από τον Ήλιο μία φορά
κάθε χρόνο και περιστρέφεται γύρω από τον άξονα περιστροφής της
μία φορά την ημέρα. Αυτός ο άξονας περιστροφής έχει
κλίση 23,5 μοίρες σε σχέση με την κατεύθυνση
της τροχιάς της Γης γύρω από τον Ήλιο. Καθώς η Γη
περιστρέφεται γύρω από τον Ήλιο, ο κεκλιμένος άξονάς της δείχνει πάντα
προς την ίδια κατεύθυνση.
Κατά τη διάρκεια του καλοκαιριού, το Βόρειο
ημισφαίριο λαμβάνει πιο άμεσα
ηλιακό φως από οποιαδήποτε άλλη εποχή του
χρόνου. Ο Ήλιος εμφανίζεται ψηλότερα πάνω
από τον ορίζοντα. Αυτό σημαίνει ότι οι ακτίνες του ήλιου
χτυπούν το έδαφος πιο άμεσα το
καλοκαίρι, θερμαίνοντάς το πιο αποτελεσματικά.



Γιατί πιστεύετε ότι είναι σημαντικό να γνωρίζουμε για τις εποχές; Σκεφτείτε πώς οι άνθρωποι χρησιμοποιούσαν τη γνώση των εποχών για να οργανώσουν τη ζωή τους και να σηματοδοτήσουν το πέρασμα του χρόνου. Συζητήστε το





Σύντομη περιγραφή

Αυτό το υλικό περιλαμβάνει δύο δραστηριότητες για την προώθηση και την ενίσχυση των γνώσεων των μαθητών σχετικά με τις εποχές και εστιάζει στον βασικό μηχανισμό που κρύβεται πίσω από τις διάφορες εποχές στη Γη. Ο πόρος χωρίζεται σε διάφορα μέρη, επιτρέποντας έτσι τη σταδιακή κατάκτηση του θέματος και του περιεχομένου. Το σημείο εκκίνησης είναι μια γενική συζήτηση για τις εποχές, εξετάζοντας την αλλαγή των χρωμάτων στη Γη κατά τη διάρκεια ενός έτους. Ακολουθεί μια πρακτική δραστηριότητα που αποσκοπεί στο να εξερευνήσουν οι μαθητές την επίδραση του συστήματος Ήλιος-Γη στις εποχές.

ΘέμαΓεωγραφία, Επιστήμη

Μαθησιακοί στόχοι

- Κατανοήστε ότι ορισμένα δέντρα φαίνονται διαφορετικά σε διαφορετικές εποχές του έτους λόγω των εποχών.
- Κατανοήστε ότι οι εποχιακές αλλαγές μπορούν να παρατηρηθούν και από το διάστημα.
- Να εξηγήσετε τη σχέση μεταξύ του Ήλιου και της κίνησης της Γης, καθώς και την επιρροή του στη διάρκεια της ημέρας και της νύχτας.
- Να εξηγήσουν γιατί υπάρχουν εποχές στη Γη και ποια είναι η επίδραση του Ήλιου σε αυτές.
- Ανάλυση εικόνων και εξαγωγή σχετικών πληροφοριών
- Να συνεργαστείτε και να μοιραστείτε τα συμπεράσματά σας

Εύρος ηλικίας
8 - 12 ετών
Χρόνος

περίπου 45 λεπτά ανά δραστηριότητα




Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

ΕΛΕΝΑ ΚΑΛΑΜΠΑΚΑ