Δευτέρα 16 Οκτωβρίου 2023

Ο ρόλος των λέξεων στην πρόταση

 

α) πρόταση απλή  ρήμα, το υποκείμενο και το αντικείμενο            Υ  + Ρ+ Α  

                                 ρήμα, το υποκείμενο  ή το κατηγορούμενο.       Υ  + Ρ+ Κ

                                        

 β) ελλειπτική  -  κάποιος από τους βασικούς όρους λείπει, γιατί εννοείται εύκολα.

 γ)   επαυξημένη. Υ  + Ρ+ Α  και προσδιορισμούς.

                                  Υ  + Ρ+ Κ  και προσδιορισμούς.                           

  δ) σύνθετη   2 Υ  + Ρ+ Α 

                               Υ  + Ρ+2 Α    

                                 Υ  + Ρ+ 2 Κ

Ας παρατηρήσουμε προσεκτικά τις προτάσεις:

1η Ο Γιάννης έφαγε τυρόπιτα. 


2η Έφαγε τυρόπιτα.

3η Ο Γιάννης έφαγε μια ωραία τυρόπιτα.

4η Ο Γιάννης και ο Πέτρος έφαγαν τυρόπιτα.

Αρκετά εύκολα διακρίνουμε ότι οι προτάσεις δεν είναι ίδιες, δεν αποτελούνται από τα ίδια συστατικά.

Ας τις αναλύσουμε συντακτικά ΌΛΟΙ ΜΑΖΙ

ΑΣΚΗΣΕΙΣ

    1.   απλή
    2.   ελλειπτική
    3.   επαυξημένη
    4.   σύνθετη
  1. Χρόνια πολλά!
    1.   απλή
    2.   ελλειπτική
    3.   επαυξημένη
    4.   σύνθετη
  2. Ο Πέτρος και ο Παύλος θα γράψουν τεστ.
    1.   απλή
    2.   ελλειπτική
    3.   επαυξημένη
    4.   σύνθετη
  3. Ο πατέρας κουράστηκε πολύ με το καθάρισμα.
    1.   απλή
    2.   ελλειπτική
    3.   επαυξημένη
    4.   σύνθετη
  4. Η Μαρία είναι όμορφη!
    1.   απλή
    2.   ελλειπτική
    3.   επαυξημένη
    4.   σύνθετη
  5. Ο Νίκος εκλέχτηκε πρόεδρος.
    1.   απλή
    2.   ελλειπτική
    3.   επαυξημένη
    4.   σύνθετη
  6. Ο κύριος Γεωργίου θα διδάξει αύριο στους μαθητές Βιολογία.
    1.   απλή
    2.   ελλειπτική
    3.   επαυξημένη
    4.   σύνθετη
  7. Πόσο ωραία μέρα!
    1.   απλή
    2.   ελλειπτική
    3.   επαυξημένη
    4.   σύνθετη
  8. Ο Μάριος δεν  είναι τεμπέλης και ξεχασιάρης.
    1.   απλή
    2.   ελλειπτική
    3.   επαυξημένη
    4.   σύνθετη


  1. Το κουδούνι χτύπησε.   Υπάρχουν μόνο οι κύριοι όροι (ρήμα,                                                                              υποκείμενο).
    1.   απλή
    2.   επαυξημένη
    3.   ελλειπτική
  2. Οι μαθητές μπήκαν στην τάξη τους.
    1.   απλή
    2.   επαυξημένη
    3.   ελλειπτική
  3. Έρχεται η καθηγήτρια!
    1.   απλή
    2.   επαυξημένη
    3.   ελλειπτική
  4. Τα μαθήματα είναι δύσκολα;
    1.   απλή
    2.   επαυξημένη
    3.   ελλειπτική
  5. Κουράστηκα.
    1.   απλή
    2.   επαυξημένη
    3.   ελλειπτική
  6. Με έδιωξαν.
    1.   απλή
    2.   επαυξημένη
    3.   ελλειπτική
  7. Η καθηγήτρια της γυμναστικής είναι πολύ καλή.
    1.   απλή
    2.   επαυξημένη
    3.   ελλειπτική
  8. Η αυλή είναι μεγάλη.
    1.   απλή
    2.   επαυξημένη
    3.   ελλειπτική
  9. Η αυλή του σχολείου είναι μεγάλη.
    1.   απλή
    2.   επαυξημένη
    3.   ελλειπτική
  10. Είναι καλός άνθρωπος.
    1.   απλή
    2.   επαυξημένη
    3.   ελλειπτική


πηγές ενέργειας -απαντησεις αυτοδιορθωση


 Πηγές ενέργειας ή αποθήκες ενέργειας

Τα σώματα που περιέχουν αποθηκευμένη ενέργεια, την οποία μπορούν να απελευθερώσουν, για να χρησιμοποιηθεί σε μία άλλη μορφή ονομάζονται πηγές ενέργειας ή αποθήκες ενέργειας.

Πηγές ενέργειας αποτελούν
 ο Ήλιος, τα τρόφιμα, το πετρέλαιο και το φυσικό αέριο, οι ορυκτοί άνθρακες, η βιομάζα, ο άνεμος και το νερό.

Στις πηγές ενέργειας δεν δημιουργείται ενέργεια αλλά μετατρέπεται μια μορφή ενέργειας σε κάποια άλλη, ώστε να είναι χρήσιμη στον άνθρωπο.

π.χ.
Η μπαταρία είναι μια πηγή ενέργειας. Σε αυτήν αποθηκεύεται χημική ενέργεια και μετατρέπεται σε ηλεκτρική ενέργεια.



Η γεννήτρια μετατρέπει τη μηχανική ενέργεια σε ηλεκτρική.








στις ΗΠΑ ΙΣΧΎΕΙ Η ΑΠΌΣΤΑΣΗ 3.ΟΟΟ μ ,στην Αγγλία 3.500 μ , στην Γερμανία 2.000μ
στην Ελλάδα;;;;;

Υποκείμενο

 

                 Τι είναι το υποκείμενο;             


Υποκείμενο είναι η λέξη (ή η φράση) για την οποία γίνεται λόγος στην πρόταση. Με άλλα λόγια υποκείμενο είναι η λέξη που δείχνει σε μια πρόταση ποιος ενεργεί ή ποιος δέχεται μια ενέργεια ή ποιος βρίσκεται σε μια κατάσταση.

Ας δούμε κάποια παραδείγματα:

  • Εγώ γράφω ένα γράμμα.

  • Εσύ διαβάζεις συνέχεια.

  • Η Ελένη κάθεται .

  • Εμείς σήμερα θα πάμε εκδρομή

  • Θα έρθετε κι εσείς στη γιορτή;

  • Οι θεατές του αγώνα βράχηκαν από την ξαφνική νεροποντή.

     Σε ποια πτώση μπαίνει το υποκείμενο του ρήματος;          
Πυρήνας της πρότασης είναι το ρήμα. Με το που χρησιμοποιούμε το ρήμα ταυτόχρονα εννοούμε και ένα δεύτερο στοιχείο της πρότασης το υποκείμενο. Σ’ αυτό βοηθούν οι καταλήξεις των ρημάτων
Συμπεραίνουμε συνεπώς ότι όλα τα ρήματα έχουν υποκείμενο.
ΠρόσωποΥποκείμενοΡήμα ενεργητικήςΡήμα παθητικής
α' ενεγώντύν-ωντύν-ομαι
β' ενεσύντύν-ειςντύν-εσαι
γ' εναυτός, αυτή, αυτόντύν-ειντύν-εται
α' πληθ.εμείςντύν-ουμεντυν-όμαστε
β' πληθ.εσείςντύν-ετεντύν-εστε
γ' πληθ.αυτοί, αυτές, αυτάντύν-ουνντύν-ονται

Πώς βρίσκουμε το υποκείμενο                                                                       

 

Πώς βρίσκουμε το υποκείμενο, το αντικείμενο ή το κατηγορούμενο στα νέα ελληνικά;


-Ο Αλέξανδρος κατέβηκε τη σκάλα.

1. ρημα   :     κατέβηκε

2.ρωτάμε: ποιος ή ποια ή ποιο +κατέβηκε   = ΥΠΟΚΕΙΜΕΝΟ σε Ονομαστική

3.ρωταμε  :  τι  κατέβηκε;                                  ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟ σε πτωση Αιτιατικη ή Γενική 

                       σε ποιον;                                        =  ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟ   - ''-


ΑΣΚΗΣΕΙΣ

Να βρεις το υποκείμενο στις παρακάτω προτάσεις 

Σήμερα γιορτάζω εγώ.
 Θα έρθει κι αυτός μαζί μας;
Μαμά, σήμερα το φαγητό είναι πολύ νόστιμο!
Νίκο, θα καθυστερήσει πολύ ώρα η Ελένη;
Τα χελιδόνια ήρθαν και πάλι.
Ο ήλιος μόλις είχε φανεί πάνω στο φρύδι του βουνού.
 Τα φυτά άρχιζαν το θαύμα της φωτοσύνθεσης.
Τα ζώα και τα πουλιά ξεκινούσαν την καθημερινή πάλη τους για τροφή και επιβίωση.
Μας έσωσαν αυτοί.
Γιατί δε μένετε κι εσείς;
Εμείς θα μείνουμε μέχρι αργά.

Τι μέρος του λόγου είναι το υποκείμενο;;;;;;;


 Ο

Τετάρτη 11 Οκτωβρίου 2023

Η ΚΑΤΟΙΚΙΑ ΤΟΥ ΜΕΤΑΞΑ Άγγελος Τερζάκης, «Ελληνική εποποιΐα 1940-1941

 ΑΣΚΗΣΗ

1.ΑΝΑΚΑΛΥΠΤΩ ΣΤΟ ΚΕΙΜΕΝΟ ΟΥΣΙΑΣΤΙΚΑ ΚΑΙ ΕΠΙΡΡΗΜΑΤΑ ΠΟΥ ΦΑΝΕΡΩΝΟΥΝ ΤΟΠΟ







Ο επισκέπτης σήμερα μπορεί να δει το σαλόνι που διατηρείται αυστηρά όπως ήταν εκείνο το ιστορικό βράδυ καθώς και το γραφείο του στο Υπόγειο της οικίας.
Η βιβλιοθήκη κάλυπτε τους τοίχους δύο δωματίων με 4.000 τόμους.














Τρίτη 10 Οκτωβρίου 2023

Ενότητα 2: Κατοικία


Πώς περιγράφουμε ένα κτίσμα
Ποιος είναι ο ρόλος του επιθέτου σε ένα περιγραφικό κείμενο
Ποιες λέξεις ή φράσεις δηλώνουν τόπο

Με την κλίση των θηλυκών ουσιαστικών σε -η και -ος

ΤΟΠΙΚΟΙ ΠΡΟΣΔΙΟΡΙΣΜΟΙ

Η περιγραφή σχετίζεται γενικά με το χώρο, γι΄αυτό, όταν περιγράφουμε κάτι, συνηθίζουμε να χρησιμοποιούμε λέξεις ή φράσεις που φανερώνουν τόπο – το πού βρίσκεται αυτό στο οποίο αναφερόμαστε. Χρησιμοποιούμε δηλαδή τοπικούς προσδιορισμούς όπως:
Τοπικά επιρρήματα (άκλιτες λέξεις που δηλώνουν τόπο), όπως τα: πάνω, κάτω, εδώ, εκεί, αλλού, κάπου, παντού, μέσα, δεξιά, αριστερά, μπροστά, από, πίσω, πλάι, δίπλα, ψηλά, χαμηλά, κοντά, απέναντι, γύρω, τριγύρω, ολόγυρα, ανάμεσα, βόρεια, νότια, ανατολικά, δυτικά, κ.ά.
Φράσεις με προθέσεις που δηλώνουν τόπο και οι οποίες συνήθως σχηματίζονται με τις προθέσεις:
-        από (π.χ. Ξεκίνησε πρωί από το χωριό.)
-        μέχρι (π.χ. Πάω μέχρι την πλατεία.)
-        προς (π.χ. Προς τα δεξιά βλέπετε το σαλόνι.)
-        σε (π.χ. Προχώρησαν σε άλλο δωμάτιο.)
-        ως (π.χ. Προχώρησε ως το τέρμα του δρόμου.) 












ΓΕΩΓΡΑΦΙΚΕΣ ΑΝΑΚΑΛΥΨΕΙΣ

 Τον 15 ο και 16 ο αιώνα το κλείσιμο των εμπορικών δρόμων διαμέσου της Οθωμανικής αυτοκρατορίας, η ανάγκη για περισσότερα πλούτη και μεγαλύτερη δύναμη, σπρώχνει τους Ευρωπαίους βασιλιάδες να χρηματοδοτήσουν υπερατλαντικά ταξίδια, με σκοπό να βρεθεί ένας άλλος δρόμος για τις Ινδίες προκειμένου να προμηθεύονται πολύτιμα μέταλλα και μπαχαρικά που δεν υπήρχαν στην Ευρώπη, αλλά και να ανακαλύψουν νέα εδάφη για να επεκτείνουν τα όρια των κρατών τους. Στην πραγματοποίηση των ταξιδιών βοηθά και η πρόοδος της τεχνολογίας, με την τελειοποίηση των ναυτικών οργάνων (πυξίδα, αστρολάβος) καθώς και η ναυπήγηση πιο μοντέρνων πλοίων. Έτσι λοιπόν, τολμηροί θαλασσοπόροι ανακαλύπτουν καινούργιες ηπείρους, αποδεικνύουν την σφαιρικότητα της Γης και ανοίγουν νέους εμπορικούς δρόμους. 

• Ο Βαρθολομαίος Ντιάζ ανακαλύπτει (1488) το Ακρωτήριο της Καλής Ελπίδας. 

• Ο Χριστόφορος Κολόμβος ανακαλύπτει (1492) την Αμερική. 

• Ο Βάσκο ντα Γκάμα είναι ο πρώτος που φτάνει (1498) μέχρι την Ινδία.

• Ο Μαγγελάνος πραγματοποιεί πρώτος τον περίπλου της Γης (1519-1522). 


Η ανάπτυξη του εμπορίου αλλά και τα πολύτιμα μέταλλα που φτάνουν στην Ευρώπη από τις νέες χώρες που ανακαλύπτονται, βοηθούν στην δημιουργία καινούργιων ισχυρών κρατών (Πορτογαλία, Ισπανία, Αγγλία, Γαλλία, κλπ.) και οδηγούν στην ανάπτυξη του καπιταλισμού.


 
   Στην ζωή των Ευρωπαίων μπαίνουν νέα είδη διατροφής (ντομάτες, πατάτες, κακάο, βανίλια) και νέες συνήθειες (καπνός, καφές). Από την άλλη, οι «πολιτισμένοι» Ευρωπαίοι κατακτούν με βία τις περιοχές που ανακαλύπτουν και εκμεταλλεύονται τους κατοίκους τους με τον πιο σκληρό τρόπο. Σημαντικοί πολιτισμοί καταστρέφονται και εκατομμύρια άνθρωποι μετατρέπονται σε δούλους. 


Η οικονομική ανάπτυξη των Ευρωπαίων βασίζεται στην υποδούλωση άλλων λαών. Πολλά προβλήματα, τα οποία μάς απασχολούν μέχρι σήμερα, όπως είναι η φτώχεια των χωρών της Αφρικής και της Ασίας, οι διάφορες πολεμικές συγκρούσεις μεταξύ των λαών τους και η μετανάστευση, έχουν –λιγότερο ή περισσότερο– τις ρίζες τους στην αποικιοκρατική και αρπακτική συμπεριφορά των Ευρωπαίων. Παρόμοια καταπίεση,όμως, εκείνα τα χρόνια υπάρχει και στο εσωτερικό της Ευρώπης: Παντού σχεδόν επικρατεί απόλυτη μοναρχία και τα ευρωπαϊκά κράτη κάνουν συχνούς και αιματηρούς πολέμους μεταξύ τους.


ΕΠΙΛΕΓΩ ΜΙΑ ΕΡΩΤΗΣΗ ΚΑΙ ΑΠΑΝΤΩ ΣΤΟ ΤΕΤΡΑΔΙΟ ΜΟΥ

ΜΑΓΙΑ, ΑΖΤΕΚΟΙ ,ΟΙ ΑΥΤΟΧΘΟΝΕΣ ΚΑΤΟΙΚΟΙ ΤΟΥ ΜΕΞΙΚΟΥ


Η κοινωνία του πολιτισμού των Μάγια είχε τη μορφή πυραμίδας. Στη βάση βρισκόταν ο απλός λαός, αποτελώντας το ισχυρό στήριγμα για όλους όσους ήταν από πάνω τους: τεχνίτες, εμπόρους, ευγενείς και ηγέτες. Για τον απλό λαό των Μάγια, η πιο κοινή εργασία ήταν η γεωργία  .Όλη η δουλειά γινόταν με απλά πέτρινα εργαλεία ή με το χέρι. . Οι αγρότες των Μάγια επιστράτευαν ιδιοφυείς τεχνικές ,οπως τα αρδευτικά καναλια για να μπορέσουν να ταΐσουν τον πολυπληθή λαό τους.
 Καλλιεργούσαν καλαμπόκι,φασόλια , πιπεριές τσίλι, ντομάτες,  γλυκοπατάτες και  κολοκύθες.
Το πρωινό έτρωγαν έναν χυλό από καλαμπόκι και τσίλι . Το μεσημέρι έτρωγαν πιτάκια από ζύμη καλαμποκιού γεμιστά με λαχανικά και κρέας. Το κυρίως γεύμα ήταν το βράδυ, το οποίο συνήθως περιλάμβανε τορτίγιες μαζί με βραστά λαχανικά και, αν η οικογένεια είχε την οικονομική ευχέρεια, κρέας. Τα δημοφιλέστερα είδη κρέατος ήταν το ψάρι, το ελάφι, η πάπια και η γαλοπούλα.
Η πιο δημοφιλής τροφή που κληρονόμησε ο κόσμος από τους Μάγια είναι η σοκολάτα, την οποία μάζευαν από τα κακαόδεντρα. Οι σπόροι κακάο θεωρούνταν τόσο πολύτιμοι που τους χρησιμοποιούσαν στις συναλλαγές αντί για χρήματα
Αυτα τα προίόντα έφτασαν στην Ευρώπη την εποχή των Ανακαλύψεων, κάπου τον 16ο αιώνα, ενώ στον ελλαδικό χώρο έγινε γνωστή  η πατάτα αμέσως μετά την Επανάσταση του 1821, χάρη στον Ιωάννη Καποδίστρια.






παιχνίδι

«ΠΟΚ-ΤΑ-ΠΟΚ», ΤΟ ΜΠΑΣΚΕΤ ΤΩΝ ΑΖΤΕΚΩΝ ΚΑΙ ΤΩΝ ΜΑΓΙΑ

 Οι φυλές των Μάγια ζούσαν στις πεδιάδες του Μεξικού. Το γήπεδο του «ποκ-τα-ποκ» είχε διαστάσεις 23×7,5 μέτρα. Οι πλευρές του ήταν κλεισμένες με κατακόρυφους τοίχους κι οι άλλες δύο είχαν κερκίδες χτισμένες με τούβλα. Μεγάλες και μικρές πέτρες είχαν το ρόλο των σημερινών άσπρων γραμμών. Κάθε ομάδα είχε 2 έως 10 παίκτες. Η μπάλα ζυγιζε από 2 έως 4 κιλά.Οι παίκτες έπρεπε να κρατούν τη μπάλα σε αδιάκοπη κίνηση. Μπορούσαν να χρησιμοποιήσουν όλα τα μέλη του σώματος εκτός από τα χέρια. Μπορούσαν να αγγίξουν τη μπάλα με τον αγκώνα ή το γόνατο, αλλά όχι με το πέλμα ή τη παλάμη.
Το γκολ μετρούσε όταν ο παίκτης κατάφερνε να περάσει τη μπάλα μέσα από το στεφάνι της αντίπαλης ομάδας. Το πέτρινο στεφάνι έμοιαζε με το σημερινό καλάθι του μπάσκετ. Ήταν καρφωμένο στον τοίχο, αλλά όχι ψηλά. Και σε αντίθεση με την μπασκέτα ήταν τοποθετημένο κατακόρυφα κι όχι οριζόντια. Όλα τα παιχνίδια τελείωναν 1-0. Μόλις η μπάλα έμπαινε στο στεφάνι το ματς τελείωνε!
δυο ομάδες: η ομάδα της βροχής

                         και η ομάδα του ανέμου