Τετάρτη 21 Δεκεμβρίου 2022

ΔΙΗΓΗΜΑ , ΓΡΗΓ. ΞΕΝΟΠΟΥΛΟΥ ,.Άγιος Βασίλειος ο Μέγας

    1-   Γράφω το τέλος της ιστορίας στο τετράδιο ,αφού διαβάσω καλά το κείμενο.          






Η επομένη σελιδα του βιβλίου χαθηκε..... γράφουμε το τέλος της ιστοριας όπως τη φανταζόμαστε. 

2. Διαβάζω το κείμενο  για τον Άγιο Βασίλειο 

Άγιος Βασίλειος: Από την Καισαρεία στις καρδιές των παιδιών όλου του κόσμου
Γεννήθηκε το 330 στην Καισάρεια της Καππαδοκίας και ήταν γιος του ποντίου ρήτορα (δικηγόρου της εποχής) Βασιλείου και της Εμμέλειας,

Μετά τα μαθήματα που πήρε στην πατρίδα του, ο Βασίλειος στάλθηκε στο Βυζάντιο για ευρύτερες σπουδές. Το 351 πήγε στην Αθήνα, όπου ανθούσαν ακόμη τα γράμματα και οι τέχνες. Σπούδασε ρητορική, φιλοσοφία, αστρονομία, γεωμετρία, ιατρική, φυσική κ.ά. Στην Αθήνα γνωρίστηκε με τον Ιουλιανό, μετέπειτα αυτοκράτορα του Βυζαντίου και τον Γρηγόριο τον Ναζιανζηνό, με τον οποίο τον συνέδεσε μία ιερή και ισόβια φιλία.

Μετά τις σπουδές του στην Αθήνα επέστρεψε το 351 στην Καισάρεια, όπου άσκησε το επάγγελμα του ρήτορα, όπως και ο πατέρας του. Πολύ γρήγορα  γοητεύτηκε από την αυστηρή ασκητική ζωή, ώστε πήγε στον Πόντο κι έζησε μοναχός στην έρημο για μία πενταετία (357-362). Μετά χειροτονήθηκε επίσκοπος Καισαρείας και άφησε σπουδαίο έργο.

Έργο ζωής και σημαντικό σταθμό στην πορεία του, αποτελεί η ίδρυση και λειτουργία ενός κοινωνικού φιλανθρωπικού συστήματος, της«Βασιλειάδας». 

Δευτέρα 19 Δεκεμβρίου 2022

ΜΕΓΑΛΕΣ ΕΡΗΜΟΙ ΤΗΣ ΓΗΣ


ΜΕΓΑΛΕΣ ΕΡΗΜΟΙ ΤΗΣ ΓΗΣ

 https://photodentro.edu.gr/lor/r/8521/2799

ΠΑΤΑ ΠΆΝΩ ΣΤΗΝ ΕΙΚΟΝΑ

Ποιες ειναι οι μεγάλες έρημοι της Γης;;;;



Μεγάλες έρημοι της Γης
ΠΕΡΙΓΡΑΦΗ

Στη Γη υπάρχουν μεγάλες αφιλόξενες άνυδρες εκτάσεις που ονομάζονται έρημοι.

Καλύπτουν το 1/3 της ξηράς και βρίσκονται κυρίως κοντά στους δύο Τροπικούς ( Αιγόκερω και Καρκίνου)

Η έρημος Ατακάμα , στη Νότια Αμερική (Χιλή). Η πιο άνυδρη περιοχή της γης. Έχουν καταγραφεί περίοδοι ως και 400 ετών χωρίς βροχή.

Οι έρημοι δεν είναι όλες αμμώδεις, αλλά έχει και ερήμους με βράχια και χαλίκια , τις βραχώδεις.Υπάρχουν  θερμές έρημοι αλλά και ψυχρές.

 Στις θερμές ερήμους η θερμοκρασία αγγίζει τους 45 °C ή και υψηλότερα κατά τη διάρκεια της ημέρας το καλοκαίρι και πέφτει ως και τους 0 °C βαθμούς ή και χαμηλότερα το χειμώνα.

 Οι ψυχρές έρημοι, που είναι επίσης γνωστές ως πολικές έρημοι, έχουν παρόμοια χαρακτηριστικά με τις θερμές, με μόνη διαφορά ότι πέφτει χιόνι αντί της βροχής.

Η Ανταρκτική είναι η μεγαλύτερη ψυχρή έρημος και η Σαχάρα η μεγαλύτερη θερμή.

Εκεί συναντάμε ελάχιστα είδη φυτών, όπως η χουρμαδιά (φοίνικας), που είναι πολύ σημαντικό δέντρο για τη ζωή των κατοίκων της ερήμου. Για να εξασφαλίσει την απαραίτητη υγρασία, η χουρμαδιά, αναπτύσσει βαθιές ρίζες που φτάνουν ακόμα και 30 μέτρα βάθος.


Τον 5ο αιώνα π.Χ., ο πατέρας της ιστορίας, Ηρόδοτος κατέγραψε ότι στην περιοχή της Λιβύης κατοικούσε μια φυλή γνωστή ως Γαράμαντες. Σύμφωνα με εικασίες ο αρχαίος αυτός λαός είναι εκείνος που κατάγονται οι Τουαρέγκ.

Είναι νομαδική φυλή της ερήμου

H φυλή τους θεωρείται σύμφωνα με τοnational geographic, η πιο όμορφη του πλανήτη!


Διατροφή • Δεν είναι χορτοφάγοι αλλά δεν τρώνε συχνά κρέας, επειδή για αυτούς τα ζώα είναι υπερπολύτιμα. • Τρώνε κρέας μόνο σε ειδικές περιπτώσεις όπως σε φεστιβάλ και γάμους… • Αντικαθιστούν το κρέας με την κατανάλωση πρωτεϊνούχων τροφών όπως γαλα και τυρί, ενώ η διατροφή τους διαθέτει επίσης πολλούς χουρμάδες (φοινίκια) και πεπόνια


Η θέση της Γυναίκας (Παρόλο που οι άντρες «συζητούν» για πολιτικά θέματα και παίρνουν αποφάσεις ωστόσο φαίνεται ότι οι γυναίκες κινούν τα νήματα στο παρασκήνιο, αφού οι άντρες ζητούν την καθοδήγηση των γυναικών τους ή των μαμάδων τους.
Το σπίτι και τα ζώα της οικογένειας θεωρούνται δικά της.
  Οι γυναίκες δεν κρύβουν το πρόσωπο τους όπως στις άλλες μουσουλμανικές θρησκείες. Τα νεαρά κορίτσια έχουν τις ίδιες ελευθερίες που θεωρούνται δεδομένες στα αγόρια.


Εκπαίδευση Οι Τουαρέγκ πιστεύουν στην εκπαίδευση όλων των μελών της φυλής τους. Όλα τα μικρά παιδιά διδάσκονται πώς να διαβάζουν

Σάββατο 17 Δεκεμβρίου 2022

Δευτερα-ανθολογιο δευτερεύουσες προτάσεις

 σχολείο


Γενικά για τις δευτερεύουσες προτάσεις


Δευτερεύουσες

λέγονται οι προτάσεις που προσδιορίζουν κυρίως το ρήμα μιας πρότασης , δηλαδή δίνουν πληροφορίες για τον χρόνο, τον τρόπο, την αιτία κλπ. που έγινε μια πράξη.

Ως προς τη σημασία τους είναι:



τελικέςαιτιολογικέςαποτελεσματικέςυποθετικέςεναντιωματικές , χρονικές και αναφορικές




Παραδείγματα:



Επειδή οι Κορίνθιοι έχτισαν την πόλη τους πάνω στον Ισθμό , η Κόρινθος έγινε από πολύ παλιά εμπορικό κέντρο.

Η δευτερεύουσα πρόταση: «Επειδή οι Κορίνθιοι έχτισαν την πόλη τους πάνω στον Ισθμό» δηλώνει την αιτία για την οποία η Κόρινθος έγινε εμπορικό κέντρο, και είναι
αιτιολογική.





• Ο Κώστας κατέβηκε, για να αγοράσει παγωτό.

Η δευτερεύουσα πρόταση: «για να αγοράσει παγωτό» δηλώνει τον σκοπό για τον οποίο κατέβηκε ο Κώστας και είναι τελική. (στα αρχαία ελληνικά τέλος = σκοπός)



• Η Ελένη έτρεχε τόσο γρήγορα, ώστε δεν την πρόλαβε κανείς.

Η δευτερεύουσα πρόταση: «ώστε δεν την πρόλαβε κανείς» δηλώνει το αποτέλεσμα που είχε το γρήγορο τρέξιμο της Ελένης και είναι αποτελεσματική.



• Αν κάνει καλό καιρό, θα πάμε εκδρομή.

Η δευτερεύουσα πρόταση: «αν κάνει καλό καιρό» δηλώνει υπόθεση και είναι υποθετική.



• Αν και ήταν φτωχός, έδωσε το δαχτυλίδι του για τα θύματα του πολέμου.

Η δευτερεύουσα πρόταση: «αν και ήταν φτωχός» είναι εναντιωματική γιατί δηλώνει εναντίωση στην κύρια πρόταση, δηλαδή κάνει κάτι που φυσιολογικά δεν μπορεί να το κάνει.



• Όταν διαβάζω, κουράζομαι.

Η δευτερεύουσα πρόταση: «όταν διαβάζω» δηλώνει τον χρόνο που γίνεται μια πράξη και είναι χρονική.




ΣΗΜΑΝΤΙΚΗ ΠΑΡΑΤΗΡΗΣΗ

Οι δευτερεύουσες προτάσεις χωρίζονται με κόμμα από την πρόταση από την οποία εξαρτώνται.






Αιτιολογικές λέγονται οι προτάσεις που που δηλώνουν την αιτία μιας πράξης ή μιας κατάστασης.



Εισάγονται:



με τους αιτιολογικούς συνδέσμους: γιατί, διότι, επειδή




Δεν πήγα στο σχολείο, γιατί ............ .
Συμφωνώ μαζί σας, διότι ......................


Να βρεθούν οι τελικές, οι αιτιολογικές και οι αποτελεσματικές προτάσεις


Έτρεχε, για να μη χάσει το τρένο.

    1.   τελική
    2.   αιτιολογική
    3. Θα μείνω εδώ, διότι είμαι αρκετά κουρασμένος.
      1.   τελική
      2.   αιτιολογική
      3.   αποτελεσματική
    4. Πάρε το φακό, για να βλέπεις στο σκοτάδι.
      1.   τελική
      2.   αιτιολογική
      3.   αποτελεσματική
  1. Επειδή αύριο είναι αργία, τα καταστήματα θα παραμείνουν κλειστά.
    1.    τελική
    2.    αιτιολογική
    3.    αποτελεσματική
    4. Να ετοιμαστείς σωστά, ώστε να μην έχεις προβλήματα.
      1.    τελική
      2.    αιτιολογική
      3.    αποτελεσματική

Παρασκευή 16 Δεκεμβρίου 2022

ΖΩΝΤΑΝΕΥΟΝΤΑΣ ΤΑ ΠΑΛΙΑ ΠΑΙΧΝΙΔΙΑ



ΣΧΟΛΕΙΟ  θα το συζητησουμε



ΘΕΜΑ:
ΖΩΝΤΑΝΕΥΟΝΤΑΣ


ΤΑ
ΠΑΛΙΑ ΠΑΙΧΝΙΔΙΑ

 ΜΑΘΗΜΑΤΑ: ΓΛΩΣΣΑ, ΙΣΤΟΡΙΑ,                ΓΕΩΓΡΑΦΙΑ,…..


στάδια εφαρμογής

-Ορισμός του θέματος (τοπικά και χρονικά)

 

 -Μελέτη και έρευνα του θέματος- 

ΠΑΙΧΝΙΔΙ


χρονικά
:ΑΡΧΑΙΟΤΗΤΑ-ΒΥΖΑΝΤΙΟ- ΜΕΣΑΙΩΝΑΣ-ΑΝΑΓΕΝΝΗΣΗ- ΤΟΥΡΚΟΚΡΑΤΙΑ

τοπικά :ΘΕΣΠΡΩΤΙΑ-ΕΛΛΑΔΑ-ΕΥΡΩΠΗ-ΑΜΕΡΙΚΗ-ΑΣΙΑ -ΑΦΡΙΚΗ

ΦΩΤΟ-ΑΥΛΉ ΣΧΟΛΕΊΟΥ 

ΦΩΤΟ:ΚΟΥΤΣΟ -ΙΡΑΝ


1.Συλλογή προφορικών μαρτυριών και υλικού,

-Δημιουργία ερωτήσεων συνέντευξης,

Εξάσκηση για τη λήψη συνεντεύξεων, -Λήψη συνεντεύξεων

Αξιολόγηση του υλικού και επιλογή τρόπων παρουσίασής του,- 

ΣΥΝΑΠΟΦΑΣΙΖΟΥΜΕ

2.-Αναζήτηση πληροφοριών και αρχειακού οπτικοακουστικού υλικού -


3-Ομαδική συγγραφή σεναρίου,

4-Δημιουργία εικονογραφημένου σεναρίου

-Χρήση μουσικής


ΟΙ ΣTOXOI  ΜΑΣ

• Η κατανόηση της έννοιας της ιστορικής πηγής και η αξιοποίησή της. 

• Η εξοικείωση με τις μεθόδους καταγραφής της προφορικής ιστορίας και η σύνδεση των επιμέρους ιστοριών με το ευρύτερο ιστορικό πλαίσιο.

 • Η διαμόρφωση ερευνητικού πνεύματος.

• Η ενίσχυση της φαντασίας, αυτενέργειας, καλλιτεχνικής έκφρασης και δημιουργικότητας.

• Η καλλιέργεια του συνεργατικού και συλλογικού πνεύματος.

• Η εξοικείωση με τη «γλώσσα» της κινηματογραφικής αφήγησης και η δημιουργία αυθεντικού πολυτροπικού κειμένου ( κείμενο, εικόνα-ήχος).

Η επαφή με τα τεκμηρια και η διαχείρισή τους.

ΤΟ ΤΑΞΙΔΙ ΑΡΧΙΖΕΙ...

 5.000 ΧΡΟΝΙΑ ΠΡΙΝ
ζατρίκιο, που µοιάζει µε το σηµερινό σκάκι, πεσσούς και αστραγάλους.

Πέμπτη 15 Δεκεμβρίου 2022

Διονύσιος ο Φιλόσοφος-Θεσπρωτία

ΓΙΑ ΤΗ ΔΕΥΤΕΡΑ

«Γεννήθηκε στα μέρη της Παραμυθιάς το 1541. Αργότερα, σπούδασε σε μεγάλα Ευρωπαϊκά κέντρα (Βενετία, “Πατάβιον” [Πάδοβα]) φιλολογία, φιλοσοφία και ιατρική. Μετά, συνέχισε στην Κωνσταντινούπολη λογική, ποίηση, γραμματική και αστρονομία. Μέχρι τα 39 του χρόνια, σπούδαζε. Από τότε πήρε τον τίτλο του “Διονύσιος ο Φιλόσοφος”. Σκυλόσοφο τον έλεγαν οι συκοφάντες και πολέμιοί του. Βλέποντας την καταπίεση των σκλάβων, τους εξισλαμισμούς και τα βασανιστήρια. οργανώνει το πρώτο του κίνημα, το 1600 στην έδρα του, τα Τρίκαλα. Αποτυγχάνει και ο ίδιος φεύγει για Ιταλία. Στα 70 περίπου χρόνια του, επιστρέφει και πάλι και αρχίζει τις περιοδείες του σε χωριά της Θεσπρωτίας. Με τη φλόγα της ψυχής του, ο σοφός ρήτορας άρχισε να συγκεντρώνει κόσμο. Συγκέντρωσε 1.100 περίπου και βάζει στόχο τα Γιάννενα.

Η επίθεση έγινε στις 10 Σεπτέμβρη 1611, στον Τουρκικό συνοικισμό στην Καλούτσιανη. Εκεί ήταν και το Διοικητήριο του Οσμάν-πασά των Γιαννίνων. Στην πρώτη αυτή αιφνιδιαστική επίθεση, κάηκε το παλάτι του πασά, σκοτώθηκε η φρουρά του και ο ίδιος διέφυγε και κλείστηκε στο Κάστρο. Τα ξημερώματα, κάνουν αντεπίθεση οι Τούρκοι του Κάστρου, έφιπποι και καλά οπλισμένοι και η κατάσταση άλλαξε. Τελικά, υποχωρούν. 

Κρύφτηκε για τρεις μέρες, σε μια σπηλιά του βράχου πάνω στον οποίο είναι χτισμένο το Κάστρο των Ιωαννίνων. Με προδοσία τον έπιασαν. Στο πρόσωπό του, είδαν έναν επαναστάτη, έναν κληρικό και έναν Έλληνα που έπρεπε να θανατωθεί με παραδειγματικό τρόπο. 

Παύλος Βρέλλης

 


https://us02web.zoom.us/j/83165081879#success


Τετάρτη 14 Δεκεμβρίου 2022

Αιγηίδα

 

Related image

‘Αποψη κοιλάδας Αξιού (απο το βιβλίο Δρ. Γ. Κουφού παλαιοντολογίας της Σ.Θ.Ε Γεωλογίας Α.Π.Θ)

Ρινόκεροι, καμηλοπαρδάλεις, γαζέλες, ιππάρια και αντιλόπες ζούσαν πριν από εννέα εκατομμύρια χρόνια στην αρχαία, απέραντη σαβάνα της Μακεδονίας.

Απο την Αιγηίδα ...στο Αιγαίο πέλαγος


Η Αιγηίδα ήταν το τμήμα της επιφάνειας της γης που περιλάμβανε ολόκληρη τη σημερινή Ελλάδα μαζί με το Αιγαίο πέλαγος και τη δυτική Μ. Ασία. 

ΧΛΩΡΙΔΑ ΤΗΣ ΑΙΓΗΙΔΑΣ

Η βλάστηση περιλάμβανε κυρίως ανθοφόρα και κωνοφόρα φυτά, όπως οι κυπαρισσίδες, οι γιγαντιαίες πευκίδες, αλλά και βελανιδιέςκαρυδιέςδαφνίδεςκανελλόδενδραλεύκες, και πολλά άλλα είδη. Δεν έλειπαν ακόμη τα φοινικόδενδρα

ΠΑΝΙΔΑ  ΑΙΓΙΗΔΑΣ
Στο χερσαίο χώρο της Αιγηίδας έζησαν κατά καιρούς πάρα πολλά είδη ζώων, προβοσκιδωτών, όπως ελέφαντες και δεινοθήρια, σαρκοφάγα, αντιλόπεςγαζέλες, μικρόσωμα ελάφιακαμηλοπαρδάλειςιπποπόταμοιρινόκεροιιππάριατρωκτικάπουλιά και ερπετά.

μεικτό σε κλάσμα



Για να μετατρέψεις ένα μεικτό σε κλάσμα, πολλαπλασιάζεις τον ακέραιο με τον παρονομαστή, προσθέτεις στο αποτέσμα τον αριθμητή

και αυτό που θα βρεις θα είναι ο αριθμητής του νέου κλάσματος. Παρονομαστή στο νέο κλάσμα αφήνεις τον ίδιο.  









2. ΚΑΝΟΥΜΕ ΠΡΩΤΑ ΤΙΣ ΠΡΑΞΕΙΣ ΣΤΙΣ ΠΑΡΕΝΘΕΣΕΙΣ  ΣΤΙΣ ΑΡΙΘΜΗΤΙΚΕΣ ΠΑΡΑΣΡΑΣΕΙΣ