Κυριακή 25 Φεβρουαρίου 2024

Ενότητα 11 Συγγενικές σχέσεις Θεωρία

 https://wordwall.net/resource/2007604/%CF%84%CE%BF-%CE%B1%CE%BB%CF%86%CE%B1%CE%B2%CE%B7%CF%84%CE%B1%CF%81%CE%B9-%CF%84%CE%B7%CF%83-%CE%BC%CE%B1%CE%BC%CE%B1%CF%83



 Θεωρία

    Περιγραφή, γενικά
    Περιγραφή προσώπου

    Η επιρρηματική σημασία των πτώσεων=Προσδιορισμοί
    Σύνδεση των προτάσεων
    Αντιθετική σύνδεση των προτάσεων (στο Περισσότερες πληροφορίες για την παρατακτική σύνδεση))
    Τα είδη των εξαρτημένων προτάσεων
    Κύριες και δευτερεύουσες προτάσεις



  • Με πόσους τρόπους συνδέονται οι προτάσεις;

     

    Οι προτάσεις στα νέα ελληνικά, συνδέονται με τρεις τρόπους μεταξύ τους:

    1. με ασύνδετο σχήμα   K ,K ,K ,K

    2. με παρατακτική σύνδεση   K και K 

    3. με υποτακτική σύνδεση   Κ   ,   ( Δ ) 

    ΠΑΡΑΔΕΙΓΜΑΤΑ
  • Ο Γιώργος πλύθηκεντύθηκε.
  •                     (ΚΥΡΙΑ ΚΥΡΙΑ )
  • Χωρίζονται μεταξύ τους με κόμμα.Αυτός ο τρόπος σύνδεσης λέγεται ασύνδετο σχήμα.

Ο Γιώργος πλύθηκε και ντύθηκε. 
                       (ΚΥΡΙΑ ΚΑΙ ΚΥΡΙΑ)
  • δύο προτάσεις. Η πρώτη όμως και η δεύτερη ενώνονται με το και. Συνδέονται δηλαδή με μια λέξη που λέγεται σύνδεσμος.
  • Συμπέρασμα: Στην παρατακτική σύνδεση οι προτάσεις παρατάσσονται, δηλ. μπαίνουν η μία δίπλα στην άλλη, και συνδέονται μεταξύ τους με συνδέσμους, τους συμπλεκτικούς, τους αντιθετικούς, τους διαχωριστικούς και τους συμπερασματικούς
  • Συμπλεκτικοί: και/κι, ούτε, μήτε (ουδέ, μηδέ σε παλαιότερα κείμενα)

    Διαζευκτικοί ή διαχωριστικοί: ή, είτε

    Αντιθετικοί: αν και, αλλά, μα, παρά, όμως, ωστόσο, ενώ, μολονότι, μόνο (που)

    Συμπερασματικοί: λοιπόν, ώστε, άρα, επομένως, οπότε

    Επεξηγηματικός: δηλαδή


  • Τι είναι η υποτακτική σύνδεση;


  •  ΕΥΚΟΛΑΚΙ! ΚΥΡΙΑ, + ΔΕΥΤΕΡΕΥΟΥΣΑ ΠΡΟΤΑΣΗ


Ο Γιώργος ντύθηκε  (αφού είχε πλυθεί.)

Να εντοπίσετε το είδος της σύνδεσης μεταξύ των παρακάτω προτάσεων

 

1.     Σήμερα έχω τα γενέθλιά μου και θα κάνω πάρτι.
[ασύνδετο, παρατακτική, υποτακτική]

2.     Κάλεσα τις αγαπημένες μου φίλες,( όπως με καλούν κι εκείνες στα δικά τους γενέθλια.)
[ασύνδετο, παρατακτική, υποτακτική]

3.     Έγραψα τις προσκλήσεις και τις μοίρασα εδώ και μια βδομάδα.
[ασύνδετο, παρατακτική, υποτακτική]

4.     Όλες μου υποσχέθηκαν ότι θα έρθουν.)
[ασύνδετο, παρατακτική, υποτακτική]

5.     Πλησίαζε η ώρα και καμιά τους δεν ερχόταν.
[ασύνδετο, παρατακτική, υποτακτική]

6.     Άρχισα να ανησυχώ.
[ασύνδετο, παρατακτική, υποτακτική]

7.     Κοιτούσα με αγωνία την ώρα, την ξανακοιτούσα!
[ασύνδετο, παρατακτική, υποτακτική]

8.     Μήπως έπαθαν κάτι ή μήπως δε με θέλουν για φίλη τους.
[ασύνδετο, παρατακτική, υποτακτική]

9.     Αυτά σκεφτόμουν, όταν κτύπησε το κουδούνι.
[ασύνδετο, παρατακτική, υποτακτική]

10.  Οι πονηρές μου έκαναν έκπληξη και ήρθαν όλες μαζί.
[ασύνδετο, παρατακτική, υποτακτική]



Σάββατο 24 Φεβρουαρίου 2024

-Συγγενικές σχέσεις Η ονομαστική Η γενική Η αιτιατική


Η ονομαστική    
Α. υποκείμενο Ο Γιάννης ειναι μαθητής. 
Β. κατηγορουμενο

Η γενική                
Α. Ως αντικείµενο  
Το έδωσα του Γιάννη.     
Β. Ως προσδιορισμός

Η αιτιατική                              
Α. -Αντικείμενο
            Εκτιμώ τον Γιάννη. 
Β. Ως προσδιορισμός

  • Η γενική

    Α. Ως αντικείµενο ρημάτων, συνήθως σαν έμμεσο αντικείμενο:

    π.χ. Toυ είπα να φύγει.
            Δε μου μιλάει ποτέ.
            Μου ζήτησε την άδεια να φύγει.


    Β. Ως προσδιορισμός , ως συμπλήρωμα δηλαδή της έννοιας ενός ουσιαστικού.

    Όταν η γενική συνοδεύει ουσιαστικό, µπορεί να φανερώνει:

    Σε ποιον ανήκει κάτι (γενική κτητική):

    π.χ. Το δωµάτιο της Ασπασίας είναι τακτοποιηµένο.
            Το αυτοκίνητο του πατέρα είναι πολύ βρόμικο.
       

    Το περιεχόμενο , αυτό που περιέχει αυτό που δηλώνει το ουσιαστικό το οποίο προσδιορίζεται από τη γενική (γενική περιεχομένου):

    π.χ.  Μια οµάδα ποδοσφαιριστών επισκέφτηκε το σχολείο µας.

             Εργάζεται σε κατάστημα φωτογραφικών ειδών.
             Δίπλα στο σπίτι μου υπάρχει μια αποθήκη χαρτικών.

    την ιδιότητα , ένα χαρακτηριστικό  που έχει το ουσιαστικό το οποίο προσδιορίζεται (γενική της ιδιότητας):

    π.χ. Συνάντησα έναν άντρα υψηλού αναστήµατος.
            Είναι άτομο υψηλής ευφυίας.
            Μελετούσε για πολλά χρόνια τα πουλιά της θάλασσας.

    τη μέτρηση χώρου  / χρόνου

    π.χ. Ο αδερφός µου είναι τεσσάρων ετών.
           Μετά από ταξίδι τριών ωρών φτάσαµε στο χωριό.
           Αγόρασε σπίτι εκατό τατραγωνικών.

    το σύνολο που διαιρείται (γενική διαιρετική):

    π.χ.   Κανείς δεν είχε το θάρρος να φάει το τελευταίο κοµµάτι
              της πίτας.

             Πολλοί  μαθητές της τάξης μας δεν ήρθαν στο θέατρο.

    την αιτία για  την  οποία  γίνεται  αυτό  που  δηλώνει  το  ουσιαστικό  που προσδιορίζεται:

    π.χ. Η χαρά της δηµιουργίας ήταν το χαρακτηριστικό του.
            Δώσε μου ένα ποτήρι νερό και πεθαίνω της δίψας.


    το σκοπό για  τον  οποίο  γίνεται  αυτό  που  δηλώνει  το  ουσιαστικό  που προσδιορίζεται:

    π.χ. Η µητέρα όλο το πρωί έφτιαχνε την τούρτα γενεθλίων µου.
            Αγόρασε τα ρούχα της βάφτισης.

    τον τόπο όπου  γίνεται  ή  έγινε  αυτό  που  δηλώνει  το  ουσιαστικό  που  προσδιορίζεται:

    π.χ. Μαζεύτηκε πολύς κόσµος στο πανηγύρι του χωριού µας.
            Η γιορτή θα γίνει στην αυλή του σχολείου.

    το χρόνο που γίνεται ή έγινε αυτό που δηλώνει το ουσιαστικό που προσδιορίζεται:

    π.χ. Του χρόνου θα επιστρέψω στην Ελλάδα.

            Των Φώτων καθαγιάζονται τα ύδατα.

  • Η αιτιατική -Αντικείμενο

    Β. Ως προσδιορισμός ,Η αιτιατική χρησιμοποιείται με επιρρηματική σημασία.

  • Φεύγω, πάω σχολείο.  Να το μικρύνεις μια πιθαμή.

    Απόψε θα πάμε πλατεία.  Θα έρθουμε πάλι την Κυριακή.

  • Γονεις και μικροι επιστημονες

  • Ενθαρρύνουμε τη φυσική περιέργεια.Τα παιδιά κάνουν πολλές ερωτήσεις. Δεν χρειάζεται να έχουμε όλες τις απαντήσεις.

Κάντε ερωτήσεις....

  • "Τι βλέπεις?" (ακούω, μυρίζω, αισθάνομαι, γεύομαι)
  • "Τι νομίζετε?"
  • "Γιατί είναι σημαντικό?"
  • "Τι έμαθες?"
  • «Τι θα μπορούσαμε να αλλάξουμε;»
  • Ακούστε προσεκτικά τις απαντήσεις τους.

Κάντε Παρατηρήσεις

  • Η παρατήρηση είναι η βάση της ανακάλυψης!
  • Χρησιμοποιήστε και τις πέντε αισθήσεις για να κάνετε παρατηρήσεις.
  • Συζητήστε τι βλέπετε, μυρίζετε, ακούτε, αισθάνεστε και μερικές φορές γεύεστε!


Να επιτρέπεται η εξερεύνηση

  • Αντισταθείτε στην παρόρμηση να εξηγήσετε το «γιατί» μέχρι να ρωτήσετε τι πιστεύουν.
  • Ακόμα κι αν θέλουν να πειραματιστούν με κάτι που ξέρετε ότι δεν θα λειτουργήσει, επιτρέψτε στα παιδιά να σκεφτούν και να εξερευνήσουν μόνα τους.  
  • Μπαταρίες λεμονιού;;;;;;;


Ενθαρρύνετε τα αγόρια και τα κορίτσια εξίσου

  • Όλα τα παιδιά είναι περίεργα και θα ασχοληθούν με την εξερεύνηση.
  • Οι ικανότητες του καθενός μπορούν να αναπτυχθούν με σκληρή δουλειά και εξάσκηση!

Δημιουργήστε ένα χάος στο όνομα της επιστήμης

  • Σίγουρα, είναι  αγχωτικό αυτή τη στιγμή, αλλά τα παιδιά χτίζουν αυτοπεποίθηση καθώς πειραματίζονται, δημιουργούν  χάος και μετά καθαρίζουν ΜΟΝΑ τους.
  • Δεν είναι δουλειά σου να το κάνεις ΓΙΑ αυτούς. ΜΑΖΕΥΟΥΝ ΜΟΝΑ ΤΙΣ ΤΣΑΠΑΤΣΟΥΛΙΕΣ ΤΟΥΣ!
  • Δώστε στα παιδιά χώρο να πειραματιστούν  και να φροντίσουν το περιβάλλον τους.



Ακολουθήστε την Επιστημονική Μέθοδο!



Πειράματα
Βρείτε την επόμενη επιστημονική σας δραστηριότητα https://science-u.org/tips/index.html


Ενέργεια

Τα περίεργα παιδιά έχουν πολλή ενέργεια, αλλά ξέρουν τι είναι πραγματικά η ενέργεια; Εξερευνήστε τα διάφορα είδη ενέργειας και μάθετε πώς να την αξιοποιήσετε σε αυτές τις δραστηριότητες!

Θησαυροί της Γης | Οι αντιμικροβιακές ιδιότητες του χαλκού

«Θέλουμε Πειράματα»

 

https://docs.google.com/forms/d/e/1FAIpQLSecbqoZ30kGGMczdcCSmWX854nbgsmZ3yFZqVnCpz3ciqqu-A/viewform?pli=1

https://eef.gr/articles/1-anakoinwsi-mathitikou-diagwnismou-theloume-peiramata-2024


 H Ένωση Ελλήνων Φυσικών προκηρύσσει
τον 
5ο Πανελλήνιο Μαθητικό Διαγωνισμό πειραμάτων Φυσικής με τίτλο:

«Θέλουμε Πειράματα»

  Οι μαθητές και οι μαθήτριες καλούνται να βιντεοσκοπήσουν ένα πείραμα Φυσικής στο σχολικό εργαστήριο ή έξω από αυτό. Στο διάρκειας (έως) 3 λεπτών βίντεο θα πρέπει να εμπεριέχεται η θεωρητική υποστήριξη του πειράματος.

Αξιολόγηση

Κάθε πείραμα θα κριθεί για τη θεωρητική τεκμηρίωση, την μεθοδολογία, την πρωτοτυπία, την παρουσίαση.

Οι συμμετέχοντες θα πρέπει:

  1. Να ανεβάσουν το βιντεοσκοπημένο τους υλικό σε κάποια πλατφόρμα ( YouTube..)
  2. Να δηλώσουν συμμετοχή μέσω της φόρμας :

https://forms.gle/2KHgmqKuuqJ3bjUA8

Οι μαθητές μπορούν να δηλώσουν συμμετοχή έως τις 15 Μαΐου 2024.

Σκοπός του Διαγωνισμού

  Μέσα από αυτή τη δράση η ΕΕΦ σκοπεύει:

α) να αναδείξει τις πειραματικές δραστηριότητες που πραγματοποιούνται στα σχολικά εργαστήρια

β) να ενθαρρύνει τους εκπαιδευτικούς να εντάξουν το πείραμα στην εκπαιδευτική διαδικασία και 

γ) να δώσει τη δυνατότητα στους μαθητές να εκφραστούν δημιουργικά και να αναπτύξουν δεξιότητες πειραματισμού, παρουσίασης και επικοινωνίας.

Στον διαγωνισμό μπορούν να συμμετέχουν:

α) μεμονωμένοι μαθητές/τριες

β) ομάδες μαθητών/τριών. Κάθε ομάδα πρέπει να αποτελείται από 2 έως μαθητές/τριες. 


1974 2024 ΚΥΠΡΟΣ

 








Παρασκευή 23 Φεβρουαρίου 2024

ο Θεόδωρος Κολοκοτρώνης μέσα από τη φυλακή

 



Η συνέντευξη που έδωσε στο Ναύπλιο το 1825 ο Θεόδωρος Κολοκοτρώνης μέσα από τη φυλακή



O Ιταλός δημοσιογράφος Ιωσήφ Πέκιο (Giuseppe Pecchio) ήλθε στην Ελλάδα το 1825 και κατάφερε να πλησιάσει τον φυλακισμένο Θοδωρή Κολοκοτρώνη.  

Μετά από προσπάθειες αρκετών ημερών, ο Πέκιο κατάφερε να συναντήσει τον Θ. Κολοκοτρώνη στην φυλακή του. Τον βρήκε ανάμεσα σε δέκα άλλους συντρόφους του και φρουρούμενο από αρκετούς στρατιώτες οι οποίοι έδειχναν προς τον στρατηγόν βαθύτατον σεβασμόν.
Λέει ο Πέκιο: «Ο Κολοκοτρώνης, αναμφίβολα, δεν είναι κοινός άνθρωπος.

Μετά από λίγες μέρες βγήκε από τη φυλακή και έγινε πανηγυρικά δεκτός στο Ναύπλιο. Κατά τη στιγμή της συμφιλίωσής του με την κυβέρνηση, απάντησε αυτοσχέδια στον λόγο κάποιου από τους επισήμους. Στην απάντησή του είναι άξια σημείωσης η παράγραφος στην οποία είπε:

– Στο ταξίδι μου από την Ύδρα έως εδώ πέταξα στη θάλασσα κάθε παράπονό μου. Κάμετε το ίδιο και σεις και θάψετε μέσα σ' εκείνο το λάκκο τα μίση σας και τις διαφορές σας. Αυτός θα είναι ο θησαυρός που θα κερδίσετε!».




 Γράφει ο Πέκιο: «αχτένιστα και άσπρα τα μαλλιά του έπιπταν εις αμφοτέρους τους ώμους του και ανακατεύοντο μπροστά με την άτακτον γενειάδα, την οποίαν μετά την αιχμαλωσίαν του είχεν αφήσει να αυξήση εις ένδειξιν πένθους και εκδικήσεως. Η μορφή του είναι ρωμαλέα. Τα μάτια του γεμάτα φωτιάν, το πολεμικόν και άγριον πρόσωπόν του ωμοίαζε με γέρικον απότομον βράχον».
Αμέσως ο Θ. Κολοκοτρώνης ρωτάει τον Ιωσήφ Πέκιο τι νέα του φέρνει και ο Ιταλός δημοσιογράφος του απαντά ότι οι Αιγύπτιοι ετοιμάζονται να κυριεύσουν το Ναβαρίνο.
Ο Κολοκοτρώνης εκούνησε μελαγχολικά το κεφάλι του και είπε: «δια να νικηθούν οι Αιγύπτιοι δεν εχρειάζοντο παρά άνδρες!…» Κάνοντας μάλιστα μία χαρακτηριστική κίνηση με το χέρι του βροντοφωνάζει: «για να βαρούν τα τουφέκια!…»
Στη συνέχεια, στρεφόμενος προς τον Ιωσήφ Πέκιο, λέει: «Ξέρετε ποιος έδωσε τη νίκη στους Αιγύπτιους; Η ενότης της διοικήσεώς των, ενώ οι Έλληνες χάθηκαν με τη μανία που έχει ο καθένας να κουμαντάρη χωρίς να ξέρη