ΛΥΣΗ:
ΑΠΑΝΤΗΣΗ:
........................................................................................................................
ΘΕΩΡΙΑ
ΤΕΛΟΣ ΣΧΟΛΕΙΟ
ΣΥΝΟΠΤΙΚΟΣ ΠΙΝΑΚΑΣ
Καταλήξεις | Παραδείγματα | |||
α/α | Ενικός | Πληθυντικός | Ενικός | Πληθυντικός |
1. | -ος, -η, -ο | -οι, -ες, -α | ελεύθερος-ελεύθερη-ελεύθερο | ελεύθεροι-ελεύθερες-ελεύθερα |
2. | -ος, -α, -ο | -οι, -ες, -α | νέος-νέα-νέο, | νέοι-νέες-νέα, |
3. | -ος, -ια, -ο | -οι, -ες, -α | γλυκός-γλυκιά-γλυκό | γλυκοί-γλυκές-γλυκά |
4. | -ύς, -ιά, -ύ | -ιοί, -ιές, -ιά | βαρύς-βαριά-βαρύ | βαριοί-βαριές-βαριά |
5. | -ύς, -εία, -ύ | -είς, -είες, -έα | βραχύς-βραχεία-βραχύ | βραχείς-βραχείες-βραχέα |
6. | -ής, -ιά, -ί | -ιοί, -ιές, -ιά | χρυσαφής-χρυσαφιά-χρυσαφί | χρυσαφιοί-χρυσαφιές-χρυσαφιά |
7. | -ης, -α, -ικο | -ηδες, -ες, -ικα | μικρούλης-μικρούλα-μικρούλικο | μικρούληδες-μικρούλες-μικρούλικα |
8. | -άς/-ής, -ού,-άδικο/-ήδικο | -άδες, -ούδες,-άδικα | υπναράς-υπναρού-υπναράδικο | υπναράδες-υπναρούδες-υπναράδικα |
9. | -ης, -ης, -ες | -εις, -εις, -η | διεθνής-διεθνής-διεθνές, | διεθνείς-διεθνείς-διεθνή,συνήθεις-συνήθεις-συνήθη |
10. | -ων, -ουσα, -ον | -οντες, -ουσες,-οντα | ενδιαφέρων-ενδιαφέρουσα-ενδιαφέρον, | ενδιαφέροντες-ενδιαφέρουσες-ενδιαφέροντα, |
11. | -ων/-ονας,-ων,-ον | -ονες, -ονες, -ονα | μετριόφρων/-ονας-μετριόφρων-μετριόφρον | μετριόφρονες-μετριόφρονες-μετριόφρονα |
«Το παιχνίδι διαπαιδαγωγεί έναν άνθρωπο»
Επίσης
τα παιδιά από μόνα τους έφτιαχναν τα παιχνίδια τους χρησιμοποιώντας υλικά από
το περιβάλλον. Ενα άχρηστο αντικείμενο για τους μεγάλους μπορεί να έπαιρνε
διαστάσεις και να ήταν το καλύτερο παιχνίδι στα χέρια ενός παιδιού. Οπως τα
άχρηστα στεφάνια από τα πεταμένα βαρέλια, που με την ανάλογη διχάλα γινόταν
τσέρκι, τα άχρηστα κουρέλια γίνονταν κουτσούνες και μπάλες, τα πεταμένα
κονσερβοκούτια και τα καπάκια από τις πορτοκαλάδες, γίνονταν βαγόνια και
καρότσες...
Βασιλιά,
βασιλιά.... Ενα παιδί κάθεται κάπου ψηλά και κάνει το βασιλιά. Τα
υπόλοιπα κάνουν μία ομάδα μπροστά του και ρωτούν: - Βασιλιά, βασιλιά με τα
δώδεκα σπαθιά, τι δουλιά; - Τεμπελιά! Απαντά ο βασιλιάς...
Η
τυφλόμυγα. Ενα παιδί τα φυλάει δένοντας τα μάτια του με ένα μαντίλι.
Τα υπόλοιπα κινούνται γύρω του αγγίζοντάς το και το παιδί που τα φυλάει
προσπαθεί να πιάσει κάποιο. Οταν το καταφέρει, ψηλαφώντας με τα δάχτυλά του θα
πρέπει να μαντέψει ποιο παιδί έχει πιάσει φωνάζοντας το όνομά του...
Μέλισσα - μέλισσα. Παιζόταν από ομάδα παιδιών. Ελεγαν ένα τραγουδάκι: Περνά περνά η μέλισσα με τα μελισσόπουλα και με τα κλωσόπουλα. Το επαναλάμβαναν συνέχεια, ενώ κάτω από τα χέρια τους περνούσαν τα υπόλοιπα παιδιά ένα ένα...
Το
κουτσό. Σ' έναν άξονα που χάραζαν στο χώμα, έφτιαχναν τρία ή πέντε
ημικύκλια διαδοχικά και εναλλάξ. Τα παιδιά ένα - ένα κινούνταν όπως δείχνουν τα
βέλη, στο ένα πόδι (κουτσό) σπρώχνοντας και μία πετρούλα από το ένα ημικύκλιο
στο άλλο χωρίς να πατήσουν τη διαχωριστική γραμμή ή να βγουν από το ημικύκλιο
είτε αυτοί είτε η πετρούλα που έσπρωχναν...
Πινακωτή. Το
παιχνίδι αυτό παιζόταν από δύο ομάδες παιδιών. Η μία ομάδα ήταν μία μάνα και τα
τρία της παιδιά. Η άλλη ομάδα ήταν ο βασιλιάς με όλο το επιτελείο του και το
στρατό του. Εστελνε λοιπόν ο βασιλιάς έναν αξιωματικό στη μάνα και της έλεγε: -
Πινακωτή Πινακωτή!! Η μάνα απαντούσε: - Από το άλλο μου τ' αυτί, γιατ' είμαι
μάνα και κουφή...
Τα
πεντόβολα. Τα πεντόβολα ήταν πέντε
πετραδάκια λεία, πέντε βόλοι. Τα έπιανε ο παίχτης στα χέρια του και τα έριχνε
στο έδαφος. Κατόπιν διάλεγε κάποιο και το έπαιρνε στο χέρι του. Αυτό ήταν η
μάνα. Κατόπιν πέταγε τη μάνα στον αέρα και με το άλλο χέρι έπιανε ένα πετραδάκι
από κάτω. Αυτό επαναλαμβανόταν μέχρι να πιάσει όλα τα πετραδάκια...
Στην Καστοριά, σε επίσκεψη σε σχολείο, διαπίστωσαν ότι ένα κοριτσάκι αλλοδαπής οικογένειας, η Ελντα, που ζούσε στην Ελλάδα, ήταν αρχικά απομονωμένη από τους συμμαθητές της και υπήρχαν δυσκολίες προσαρμογής. Οταν σε κάποια φάση έδωσαν στα παιδιά να παίξουν πεντόβολα, εκείνη τα «έπαιζε σαν θεά», όπως παρατήρησαν οι άλλοι συμμαθητές της. Από τότε η πρόοδος ήταν αλματώδης: Χάρη στο παιχνίδι εντάχθηκε στην ομάδα...
Παιχνίδια, που προωθούν
την ιδέα της συνεργασίας, της συλλογικότητας ,του συναγωνισμού και όχι
του ανταγωνισμού...
«Μελετώντας προσεκτικά ορισμένα ομαδικά παιχνίδια (όπως Κολοκυθιά, Μικρή Ελένη, Γύρω γύρω όλοι, Δεν περνάς κυρα - Μαρία), βλέπουμε ότι τα παιδιά για να τα παίξουν σχηματίζουν έναν κύκλο. Πράξη καθαρά συμβολική. Με άλλα λόγια, τα παιδιά δημιουργούν κοινότητα. Παράλληλα, όμως, το παιχνίδι δίνει στο παιδί, λιγότερο ή περισσότερο συνειδητά, τη δυνατότητα να ξεφύγει από την πραγματικότητα, από τις απαγορεύσεις, να πλουτίσει την ψυχή του με μιαν αίσθηση ελευθερίας και δημιουργίας, να ονειρευτεί. Κάτι που δεν είναι εύκολο για τα σημερινά παιδιά...
»Ας θυμηθούμε μερικά από τα παιχνίδια μας : Αλογάκι, ποδήλατο, πατίνι, τραμπάλα, κρυφτό, κυνηγητό, τσέρκι (στεφάνι), πεντόβολα, καβάλες, βόλοι, πηλός, φλογέρα, φυσαρμόνικα, τόπι, κουτσό, σβούρα, γιο-γιο, σχοινάκι, κούνια, τσουλήθρα, τρενάκια, βαρκούλες, πλοία, επιτραπέζια παιχνίδια, καπάκια, φωτιές, τσιγκολελέτα, τυφλόμυγα, τα "αγάλματα" και τόσα άλλα... Πόσα από αυτά τα παιχνίδια παίζουν τα παιδιά ;».
Το παιχνίδι είναι και μια απόλαυση και απελευθερώνει τη φαντασία . Καλλιεργεί θετικά συναισθήματα, την επιμονή, την προσπάθεια για συγκέντρωση, τη συνεργασία, τις ηγετικές ικανότητες, την ανεκτικότητα προς τους άλλους, το μαθαίνει τη σχέση αιτίου και αποτελέσματος, καθώς και να περιμένει τις συνέπειες των πράξεών του.
Αναπτύσσει την αυτοπεποίθηση και την αυτοεκτίμηση, την υπομονή, διευρύνει τους πνευματικούς ορίζοντες. Με τους διάφορους ρόλους, που καλείται το παιδί να παίξει μέσω του παιχνιδιού, «δουλεύει» διαφορετικά συναισθήματα και εικόνες, μιμείται και μαθαίνει ότι υπάρχουν διαφόρων ειδών άνθρωποι.
Ας παίξουμε πάλι συγκεντρώνοντας όλα τα ομαδικά παιχνίδια, που έπαιζαν άλλοτε τα Ελληνόπουλα...
ΜΑΘΗΜΑΤΙΚΑ ΚΑΙ ΙΣΤΟΡΙΑ ΤΙΣ ΑΠΑΝΤΗΣΕΙΣ ΣΤΟ ΤΕΤΡΑΔΙΟ
1. Αναφέρετε τις τρεις φάσεις της Γ΄ Εθνοσυνέλευσης. Γιατί έγινε σε τρεις φάσεις;
2. Ποιες ήταν οι κύριες αποφάσεις της Γ΄ Εθνοσυνέλευσης;
3. Τι όριζε η Συνθήκη του Λονδίνου (1827); Γιατί το οθωµανικό κράτος δεν συµµορφώθηκε µε τους όρους της;
4. Σκεφτείτε τους πρωταγωνιστές της ναυµαχίας του Ναβαρίνου και αναλύστε τους λόγους που οδήγησαν τις Μεγάλες ∆υνάµεις της εποχής να πάρουν µε τόσο καθαρό τρόπο θέση υπέρ της Ελληνικής Επανάστασης.
ΟΙ ΕΛΛΗΝΕΣ ΕΛΕΥΘΕΡΩΘΗΚΑΝ
ΕΠΕΙΔΗ ΑΝΤΕΞΑΝ
Οι σύμμαχοι απάντησαν στην εισβολή των Τούρκων στη Μεσσηνία στέλνοντας στις ελληνικές ακτές μια ναυτική μοίρα που κατέπλευσε στον όρμο του Ναυαρίνου, όπου ήταν ο τουρκοαιγυπτιακός στόλος. Πρώτος άνοιξε πυρ ο τουρκοαιγυπτιακός στόλος που ήταν μεγαλύτερος (126 πλοία απέναντι σε 27 που είχε η ενωμένη ρωσοαγγλογαλλική μοίρα).
3.Ἀκύρωσε τὴν προοπτικὴ τῆς σουλτανικῆς ἐξουσίας ἀπὸ τὸν Μωχάμετ Ἄλυ.
Αὐτὴν ἀκριβῶς τὴν προοπτικὴ ἐκμηδένισαν οἱ τρεῖς Μεγάλες Δυνάμεις στὸ Ναυαρῖνο. Ἀπολύτως ἐνδεικτικὸ τῶν προθέσεων τοῦ Μωχάμετ Ἄλυ εἶναι τὸ γεγονὸς ὅτι, μόλις τέσσερα χρόνια μετὰ τὸ Ναυαρῖνο, τὸ 1831, ὁ Ἰμπραὴμ ἐξεστράτευσε μέσῳ Σινᾶ ἐναντίον τοῦ σουλτάνου, κατέλαβε πόλεις τῆς Συρίας, συνέτριψε τὸν ὀθωμανικὸ στρατὸ στὸ Ἰκόνιο καὶ τελικῶς ἀναχαιτίστηκε στὴν Προῦσσα, λίγα χιλιόμετρα ἔξω ἀπὸ τὴν Κωνσταντινούπολη, ἀπὸ γαλλικά, ἀγγλικὰ καὶ ρωσσικὰ στρατεύματα (ἡ ἴδια σύνθεση μὲ τὸ Ναυαρῖνο).
4.Ἄνοιξε τὸν δρόμο γιὰ τὴν μετατροπὴ τῆς Αἰγύπτου σὲ ἀγγλικὴ ἀποικία καὶ τὴν διάνοιξη τῆς Διώρυγας τοῦ Σουέζ.(λίγα χρόνια μετά ) .
1. Αναφέρετε τις τρεις φάσεις της Γ΄ Εθνοσυνέλευσης. Γιατί έγινε σε τρεις φάσεις;
2. Ποιες ήταν οι κύριες αποφάσεις της Γ΄ Εθνοσυνέλευσης;
3. Τι όριζε η Συνθήκη του Λονδίνου (1827); Γιατί το οθωµανικό κράτος δεν συµµορφώθηκε µε τους όρους της;
4. Σκεφτείτε τους πρωταγωνιστές της ναυµαχίας του Ναβαρίνου και αναλύστε τους λόγους που οδήγησαν τις Μεγάλες ∆υνάµεις της εποχής να πάρουν µε τόσο καθαρό τρόπο θέση υπέρ της Ελληνικής Επανάστασης.
1500 εως 1800
Ποια κατάληξη να βάλω, -σε ή –σαι
τι παρατηρώ;;;;;
έλυσα λύνομαι
έλυσες λύνεσαι
έλυσε λύνεται
................................................................................................................................................................
Όταν το ρήμα είναι ενεργητικής φωνής και βρίσκεται στον αόριστο τότε η κατάληξη γράφεται με π.χ.
Με -ε γράφεται και η προστακτική του αόριστου, π.χ. διάβασε το γράμμα, τρέξε στην αυλή, γράψε την άσκηση
Συμπλήρωσε τις παρακάτω προτάσεις με τη σωστή κατάληξη
1. Πέρασ___ ο Γιώργος και σου άφησ___ αυτό το γράμμα.
2. Αντιλαμβάνεσ___ τη σοβαρότητα της κατάστασης; Εσύ ισχυρίζεσ___ ότι το κλειδί σου το έδωσ___ ο Γιώργος. Προσποιείσ___ την ανήξερη αλλά κάποιος φταίει.
3. Βήχεις και φταρνίζεσ___ όλη την ημέρα. Γιατί δε ντύνεσ___ λίγο καλύτερα.
4. Μόλις με ενημέρωσ___ ο διευθυντής ότι έσβησ___ την απουσία. Εσύ υπερηφανεύεσ___ αλλά σκέφτεσ___ τι θα γινόταν αν δεν την έσβηνε;
5. Τηλεφώνησ___ ο Νίκος και ζήτησ___ να πας να τον δεις. Γιατί τον φοβάσ___ τόσο πολύ και γιατί τον απαρνιέσ___;
6. Δε χρειάζεται ούτε να απολογείσ___ ούτε και να λυπάσ___. Σβήσ___ το παρελθόν και όρμησ___ στο μέλλον.
Ποια κατάληξη να βάλω, -μαι ή -με, -ται ή –τε
Οδηγίες
Όταν το ρήμα βρίσκεται στον ενικό αριθμό, άρα το υποκείμενο
είναι ένα, τότε η κατάληξη είναι -μαι ή -ται.
Όταν το ρήμα βρίσκεται στον πληθυντικό αριθμό, άρα τα υποκείμενα είναι πολλά,
τότε η κατάληξη είναι -με -τε.
(Διάγραψε τη λανθασμένη απάντηση και ξαναγράψε την πρόταση σωστα)
βρισκω το υψος του δεντρου σχολειο
Θέλουμε να μετρήσουμε το ύψος ενός δέντρου ή ενός μνημείου
Η δασκάλα μας ισχυρίζεται ότι δεν χρειαζόμαστε σκαλωσιές ή γερανούς, μετροταινίες κ.λπ. απλά μάς χρειάζεται μια ψηφιακή φωτογραφική μηχανή, ένας καλός εκτυπωτής, ένας χάρακας και ... να έχουμε πρόσφατα μετρήσει το ύψος μας! Πώς μπορεί να γίνει ο υπολογισμός;;;;;;
Πολλά προβλήματα λύνονται με τη βοήθεια των αναλογιών, όπως π.χ. προβλήματα που αναφέρονται στη μεγένθυση ή σμίκρυνση αντικειμένων υπό κλίμακα. Οι αποστάσεις σε ένα χάρτη είναι ανάλογες με τις πραγματικές αποστάσεις
Κατασκεύασε την πυξίδα σου !
Τί χρειάζεσαι:
Μία βελόνα.
Πώς θα τη φτιάξεις:
Βάλε τη βελόνα επάνω στο φελλό.