Κυριακή 5 Μαρτίου 2023

ΜΙΑ ΜΗΧΑΝΗ ΓΙΑ ΤΑ ΜΑΘΗΜΑΤΙΚΑ

 ΣΧΟΛΙΚΗ ΒΙΑ 


-Αχ, αυτά τα Μαθηματικά! 

- Μίμη, τι είναι για σένα τα μαθηματικά;

Ο Μίμης  δεν χρειάστηκε πολύ χρόνο για να απαντήσει.

- Είναι ένα μάθημα όλο ΠΡΟΒΛΗΜΑΤΑ, γεμάτο με  ΠΡΑΞΕΙΣ  και ΕΡΩΤΗΣΕΙΣ όπου σε περικυκλώνουν   ΑΓΡΙΟΙ   ΚΑΝΟΝΕΣ .... Ένα μάθημα όπου η δασκάλα  θέτει τα προβλήματα κι εγώ πρέπει να τα λύσω!!
Χάλασε χθες το κομπιουτεράκι και κάτσαμε τρία παιδιά  πάνω από μια διαίρεση και την κοιτάγαμε…

Η Λόλα  ξέσπασε σε γέλια.

Όπως πολλοί  συμμαθητές  του, ο Μίμης αντιπαθούσε τα ΜΑΘΗΜΑΤΙΚΑ. Ή τουλάχιστον αυτό   ελεγε  ο ίδιος , με επιδεικτική αυθάδεια. Ο  Μίμης  και η Λόλα είχαν συμφωνήσει ότι για να αρχίσουν τη συζήτηση , ο καθένας τους θα δήλωνε τι του άρεσε και τι απεχθανόταν στα Μαθηματικά. Πρώτος  ξεκίνησε ο Μίμης , και ξεκίνησε δυνατά.

- Για να είμαι ειλικρινής, δυσκολεύομαι πολύ να βρω κάτι που να μου αρέσει... Όμως δεν απελπίζομαι. Αυτό που δεν μου αρέσει να το πω τώρα αμέσως; Κατ’ αρχάς, στα μαθηματικά δεν ξέρω για ποιο πράγμα μιλάμε. Έπειτα, δεν ξέρω ποτέ τι να κάνω για να λύσω έvα πρόβλημα, και ύστερα δεν κατάλαβα ποτέ τι είναι 
Α-ΠΟ-ΔΕΙ-ΞΗ, Ε-ΠΑ-ΛΗ-ΘΕΥ-ΣΗ , κατέληξε χωρίζοντας τις  συλλαβές. Σταματώ ή συνεχίζω , Λόλα;

- Συνέχισε.
- Δεν καταλαβαίνω σε  τι χρησιμεύουν τα μαθηματικά. Θέλω να πω, σε τι χρησιμεύουν στη ζωή. 
Μόνο στα προβλήματα μαθηματικών μπορείς να αγοράσεις 60 καρπούζια ή να φας 20 σοκολάτες , χωρίς κανείς να σε ρωτήσει τι πρόβλημα έχεις…

Μόνο στα προβλήματα μαθηματικών η μητέρα σου αγοράζει μια μπλούζα με 90 ευρώ, ένα παντελόνι με 145 ευρώ, ένα φουλάρι 30 ευρώ, μια τσάντα για 235 ευρώ κι ένα ζευγάρι παπούτσια με 180 ευρώ. Και σε ρωτάει η δασκάλα :
-Τι κάνουν όλα αυτά μαζί,  Μίμη;
-Όλα αυτά μαζί κυρία, κάνουν την οικογένεια ΑΦΡΑΓΚΗ ,της απαντώ!
Για το  τέλος άφησε  αυτό που τον ενοχλούσε περισσότερο:

Τα μαθηματικά είναι ΑΓΡΙΑ !

Η Λόλα   τον κοίταζε εμβρόντητη.....Άγρια  τα μαθηματικά ! Μόνο  ο Μίμης  θα μπορούσε να εκτοξεύσει μια τέτοια κατηγορία. Γρήγορα όμως  συνήλθε από το σοκ και του  είπε χαμογελώντας αδιόρατα:

- Αν όμως  νιώθεις έτσι  , αυτό σημαίνει πως δεν σε αφήνουν αδιάφορο τα μαθηματικά  . Ο Μίμης  κλονίστηκε, και τελικά της  πέταξε:

- Εμ, βέβαια ! Πώς είναι  δυνατόν να με αφήνει αδιάφορο  ένα μάθημα που με υποχρεώνουν να το παρακολουθώ πολλές  ώρες την εβδομάδα από μικρό παιδάκι!

- Μπορείς ίσως να μου πεις  με ποια έννοια είναι άγρια τα μαθηματικά ,τον  ρώτησε η Λόλα
- Αρκεί να κάνεις  ένα ασήμαντο σφάλμα, και την έχεις  πατήσει, είναι
όλα τελείως  λάθος , και όχι ... λιγάκι λάθος .

Η Λόλα   ξέσπασε  σε ασταμάτητα γέλια….
.-Κι όμως αυτό είναι ένα από τα πιο σημαντικά πράγματα που μπορούν να σου προσφέρουν τα μαθηματικά: η ακριβολογία.Είναι μία ιδιότητα των μαθηματικών που μπορεί να σου χρησιμεύσει «στη ζωή», όπως λες. Η ακριβολογία δεν είναι μονομανία.

- Έπειτα, συνέχισε  ακάθεκτος  ο Μίμης , έχεις την  αίσθηση  ότι είναι έτσι  και όχι αλλιώς, να τι με ενοχλεί. Νιώθω ανήμπορος . Είναι σαν να με αποστομώνουν. Και εμένα δεν μου αρέσει να αποστομώνομαι. Τα μαθηματικά ... έχουν πάντα την τελευταία λέξη.

- Κι εσύ τι θα ήθελες να απαντάς  για να έχεις την τελευταία λέξη;

 - Για την ακρίβεια, τίποτε
Ο Μίμης  παρατήρησε το χαμόγελο που διαγραφόταν στα χείλη της Λόλας :

- Μη χαίρεσαι, ΞΎΠΝΙΑ! Αν δεν έχω τίποτε να απαντήσω, είναι επειδή το θέμα δεν με ενδιαφέρει αρκετά ώστε να έχω κάτι να πω. Έχω να πω πράγματα μόνο πάνω σε ό,τι με ενδιαφέρει!

- Είσαι βέβαιος,  Μίμη,  ότι μόνο στα μαθηματικά τα πράγματα είναι έτσι, Μίμη  και όχι αλλιώς   »;Σκέψου το....Είναι έτσι  και όχι αλλιώς και στην Ιστορία  Μίμη. 

Ο Αλέξανδρος νίκησε τους Πέρσες  στις όχθες του ποταμού Γρανικού το 334 π.Χ. και όχι το 335 π.Χ.
- Ναι, αλλά θα μπορούσε……..
- Θα μπορούσε τι  ,Μίμη ;

- Να είχε ξεκινήσει ο Αλέξανδρος ένα χρόνο πριν την εκστρατεία ,το 335 π.Χ. .

 Έκπληκτη  από την απάντηση  του Μίμη , η Λόλα κατάλαβε ότι η συζήτηση - η αντιπαράθεση; - δεν θα ήταν εύκολη.

Σύμφωνοι, είπε τελικά . Τι κάνει ο  ιστορικός ;
Εξηγεί  γιατί  ο Αλέξανδρος νίκησε στον Γρανικό ποταμό το 334 , 
παραθέτει αιτίες, εκθέτει γεγονότα,τα δεδομένα , δείχνει για ποιο λόγο το συγκεκριμένο γεγονός συνέβη εκείνη την χρονιά. 

Τα πράγματα θα μπορούσαν να είναι  αλλιώς , σίγουρα, υπάρχουν όμως  κάποιες αιτίες  που είναι όπως  είναι.
-Και τι  σημαινει εξηγω;
─ Δυνατή ερωτηση ! Εξηγούµαι στα αρχαία Ελληνικά σηµαίνει οδηγώ έξω από την απορία, δείχνω το κατανοητό. Μετά την εξήγηση όλα γίνονται πιο καθαρά µέσα στο µυαλό, όλα φωτίζονται, γι΄αυτό λέµε ότι µια εξήγηση «διαφωτίζει». Είναι η πνοή του αέρα που διώχνει τα σύννεφα
- Αυτό είναι αλήθεια, όμως στα μαθηματικά δεν καταλαβαίνω για ποιο πράγμα μιλάμε . Στην ιστορία, στη γεωγραφία, στη γλώσσα… …ξέρω. Ακόμη και αν δεν καταλαβαίνω πάντα, έχω μια κάποια ιδέα για ποιο πράγμα  μιλάμε.Στα Ελληνικά ή στα Κινέζικα, υπάρχουν άνθρωποι που επικοινωνούν για να εκφράσουν ιδέες, συναισθήματα, πληροφορίες, ακόμα και λόγια αγάπης. 
Ξαφνικά του ήρθε µια ίδέα: ─ Στα µαθηµατικά µπορείς να πεις «Σ’αγαπώ»;
-Δεν είπα ποτέ ότι μπορούμε να πούμε τα πάντα, μπορούμε όμως να εκφράσουμε πολλές ιδέες: «βρίσκεται ανάμεσα», «βρίσκονται εκατέρωθεν», «είναι το μεγαλύτερο», «είναι το μικρότερο»
-Στα μαθηματικά είναι σαν να υπάρχει μια μυστική γλώσσα.   Γιατι, Λόλα να μάθω Μαθηματικά  που ΔΕΝ μου αρέσουν;;;;;;;

Έχοντας ανακτήσει την αυτοπεποίθησή της η Λόλα  δήλωσε:
-Είναι σα να ρωτάς Μίμη ,"γιατί μαθαίνουμε να γράφουμε".
Τα μαθηματικά είναι µια γλώσσα, σε μαθαίνει κυρίως να σκέφτεσαι ,όχι μονο να μιλάς κα να γράφεις.. 
Μοιραζουμε, προσθέτουμε ,αφαιρούμε ,πολλαπλασιαζουμε,  ελέγχουμε…… Και δεν πρόκειται για μυστική γλώσσα, εφόσον οι κανόνες  γραφής  είναι δημόσιοι και  παγκόσμιοι  μπορεί ο καθένας  να τους  μάθει.
Ειδικά σύμβολα της μαθηματικής γλώσσας που μας επιτρέπουν να γράφουμε με απλουστευμένο τρόπο πράξεις, όπως +, ≠… ή σχέσεις, όπως =, //…
 - Και σε ποια χώρα θα μπορέσω να τη μάθω αυτήν τη γλώσσα; Δείξ' τη µου στο χάρτη, για να μπορέσω να εγγραφώ σ’  ένα πρόγραμμα.
- Ο κύριος Μίμης κοροϊδεύει… Τη γλώσσα αυτή τη µαθαίνεις  στο     µάθηµα των µαθηµατικών.

Η Λόλα  έγραψε κάτι σύντοµα σε ένα φύλλο χαρτί και το έδωσε  στον Μίμη.


                       3>1

-Διαβασε το ,Μίμη. .

-Σιγα το δύσκολο! Αυτό το ξέρω! 3  μικρότερο από το 1 …Ε;;;;;;;  ΤΙ ΓΛΏΣΣΑ ΕΊΝΑΙ ΑΥΤΉ!!  ΠΑΡΑΛΟΓΑ ΟΛΑ……..

-Μίμη., τρία μεγαλύτερο από το 1 ,γράφει.  3>1
Τα περισσότερα σφάλματα στα μαθηματικά γίνονται όταν  γράφουμε κάτι που  δεν έχει  νόημα, ή δεν το διαβάζουμε σωστα.

Πρώτα, λοιπόν:πρέπει  να βεβαιωνόμαστε ότι γράφουμε σύμφωνα µε τους  κανόνες , να είναι λογικά, να έχουν  ΝΟΗΜΑ .
Στα μαθηματικά μου αρέσει να ξεκινάω από κάτι απλό και βήμα-βήμα μόνη μου να φτάνω μια σκέψη . Έχοντας καταλάβει ένα απλό παράδειγμα , μου είναι εύκολο να καταλάβω το πιο  δύσκολο .
ΣΕ ΕΠΕΙΣΑ, ΜΙΜΗ;;;;;;;;;;;;

ΜΙΜΗΣ: «Μου τη δίνουν τα μαθηματικά! Όταν μεγαλώσω, θα εφεύρω μια μηχανή που θα απαλλάξει τους μαθητές από τη μελέτη των μαθηματικών!»

ΛΟΛΑ: «Θα χρειαστείς μαθηματικά για να το κάνεις».    😂😅😂
                                                                      
ΔΡΑΣΤΗΡΙΟΤΗΤΕΣ
-  Ποιοι ειναι οι πρωταγωνιστές της ιστορίας;
- Ποια είναι η αίτία του καβγα;
Στην Γλώσσα μάθαμε πως χρησιμοποιούμε  επιχειρήματα ώστε να πείσουμε  τους άλλους ότι η άποψή μας είναι η πιο σωστή.
-Γράψτε σε λίγες γραμμές ποιο ήταν το πιο πειστικό επιχείρημα του Μίμη και ποιο της Λόλας.

Οι κάτοικοι της Ασίας

Η Ασία είναι η ήπειρος, στην οποία αναπτύχθηκαν σπουδαίοι αρχαίοι πολιτισμοί ,κυρίως στη Μεσοποταμία, την Κίνα και την Ινδία.

Θεωρείται κοιτίδα των μεγάλων θρησκειών. Βουδισμός ,ισλαμισμός , ιουδαϊσμός ινδουισμός , κομφουκιανισμός , σιντοϊσμός , χριστιανισμός  ξεκίνησαν από δω.

Στην ήπειρο αυτή, ομιλούνται εκατοντάδες γλώσσες, και συναντάμε σχεδόν όλες τις φυλές του κόσμου.

Ο τρόπος ζωής κάθε λαού είναι εντελώς διαφορετικός και εξαρτάται από το κλίμα, τη μορφολογία του εδάφους, την πυκνότητα του πληθυσμού, την ανάπτυξη της οικονομίας, τη θρησκεία, τη μόρφωση και φυσικά τα διαφορετικά ήθη και έθιμα.

Η Βόρεια Ασία  καλύπτεται από  την αχανή έκταση της Σιβηρίας , η οποία λόγω των δύσκολων συνθηκών (φυσικών), αναπτύσσεται με χαμηλούς ρυθμούς και είναι πολύ αραιοκατοικημένη.

Στη Μέση Ανατολή συναντάμε μεγάλες συγκεντρώσεις πληθυσμών.
Εδώ απλώνονται και μεγάλοι ποταμοί και κοιλάδες.

Κατά την αρχαιότητα εμφανίστηκαν εδώ και σπουδαίοι πολιτισμοί.

 Οι πολιτισμοί των Ασσυρίων, των Φοινίκων, των Βαβυλωνίων, των Περσών, των Αράβων είναι μερικοί από τους σπουδαίους πολιτισμούς που γεννήθηκαν στην εύφορη Μεσοποταμία αλλά και στη γύρω περιοχή.

Η Μέση Ανατολή χαρακτηρίζεται από συνεχείς συγκρούσεις και αναταραχές ανάμεσα στους λαούς της, λόγω των θρησκευτικών και πολιτικών διαφορών των λαών της και λόγω των αποθεμάτων της σε πετρέλαιο. Τα περισσότερα κράτη είναι πλούσια σε κοιτάσματα πετρελαίου που φτάνει και τα 3/4 των αποθεμάτων της παγκόσμιας παραγωγής.

Νότια Ασία (Ινδική χερσόνησος), όπου η Ινδία είναι το μεγαλύτερο κράτος και αυτό που έδωσε το όνομα στη χερσόνησο.  Είναι η πιο πυκνοκατοικημένη περιοχή της Γης με συνέπεια να παρουσιάζει μεγάλο πληθυσμιακό πρόβλημα. Δεν λείπουν επίσης οι θρησκευτικές διαμάχες μεταξύ μουσουλμάνων και ινδουιστών, προσθέτοντας ακόμα ένα πρόβλημα στην πολύπαθη περιοχή.

Στην Ινδία κατοικούν πολλές φυλές, ομιλούνται 14 επίσημες γλώσσες και ο συνδετικός τους κρίκος είναι η θρησκεία.

Ο ινδουισμός είναι η κυρίαρχη θρησκεία της Ινδίας σε αντίθεση με τις γύρω χώρες (Πακιστάν, Αφγανιστάν και Μπαγκλαντές) που επικρατεί ο μουσουλμανισμός.

Τέλος οι κάτοικοι της ΝΑ Ασίας έχουν αναπτυχθεί αρκετά σε σχέση με τους λαούς της Κεντρικής Ασίας, αφού είναι καλύτερες οι γεωμορφολογικές (εύφορες πεδιάδες) αλλά και κλιματικές συνθήκες, γεγονός που οδήγησε και στην πολιτιστική ανάπτυξη των λαών (θέατρο, χορό, μουσική κλπ).

Οι χώρες αυτές διαθέτουν σημαντική αγροτική παραγωγή αλλά δεν είναι ιδιαίτερα αναπτυγμένες και το βιοτικό επίπεδο είναι πολύ χαμηλό – με εξαίρεση τη Σιγκαπούρη που αναπτύσσεται με γοργούς ρυθμούς- , εξαιτίας του υπερπληθυσμού και της αποικιοκρατίας αφού τα κράτη της ΝΑ Ασίας απέκτησαν την ανεξαρτησία του μόλις κατά τη δεκαετία του 1950.

Τα γνωστότερα κράτη της ΝΑ Ασίας είναι : η Σιγκαπούρη, η Ινδονησία, οι Φιλιππίνες και η Ταϊλάνδη

Η Κεντρική Ασία αποτελείται από τις χώρες της πρώην Σοβιετικής Δημοκρατίας  (Ουζμπεκιστάν, Καζακστάν, Τατζικιστάν, Τουρκμενιστάν και Κιργιστάν), τη Μογγολία και ένα μέρος (κεντρικό) της Κίνας.

Οι λαοί της Κεντρικής Ασίας είναι κυρίως μογγολικής καταγωγής. Ασχολούνται με την κτηνοτροφία και τη γεωργία. Το βιοτικό επίπεδο των κατοίκων είναι χαμηλό. Η περιοχή είναι αραιοκατοικημένη εξαιτίας της μορφολογίας του εδάφους.

Το 13ο αιώνα , οι Μογγόλοι , είχαν δημιουργήσει μια τεράστια αυτοκρατορία που με αρχηγό τον Τζέκινς Χαν είχαν φθάσει έως τα όρια της Ινδίας και ακόμα του Βυζαντίου, χωρίς όμως να μπορέσουν να σταθεροποιήσουν την αυτοκρατορία που είχαν δημιουργήσει.

 Ένας επίσης πανάρχαιος λαός είναι και οι Κινέζοι.

Ανήκουν στην κίτρινη φυλή, είναι βουδιστές, κομφουκιανιστές και ταοϊστές και είχαν αναπτύξει πλούσιο και πανάρχαιο πολιτισμό.

Ανακάλυψαν το χαρτί, την πυξίδα, το σεισμογράφο και έκαναν πρώτοι χρήση της πυρίτιδας.

Το μεγαλύτερο πρόβλημα που αντιμετωπίζουν είναι ο υπερπληθυσμός 

Παρασκευή 3 Μαρτίου 2023

ανα...λογα

 

σ χ ο λ ε ΄ι  ο


ΛΟΓΟΣ -ΑΝΑΛΟΓΙΑ

                                 6

ΛΟΓΟΣ =      ---------------------- =  ΠΗΛΙΚΟ

                                  2  

ΠΟΙΑ ΣΧΕΣΗ ΕΧΟΥΝ ΟΙ ΔΥΟ ΣΑΝΙΣΕΣ ;

Λόγος (μαθηματικά) =ΚΛΑΣΜΑ

ΜΕΛΕΤΑΜΕ ΜΙΑ  ΣΧΕΣΗ











ΣΧΟΛΕΙΟ





Σε μια κατασκήνωση υπάρχουν 218 παιδια. Τα τρόφιμα που έχουν επαρκούν για 14 ημέρες. Αν τα παιδιά ήταν 109, για πόσες ημέρες θα επαρκούσαν τα τρόφιμα;

  Τα ποσά είναι:

Λύση

Απάντηση:_______________________________________________________

Η Υπατία  υπολόγισε ότι μπορεί να περάσει 10 ημέρες αν χαλάει 20 € την ημέρα.

Πόσα  χρήματα πρέπει να ξοδεύει την ημέρα ώστε να περάσει 16 ημέρες;

Λύση

  Τα ποσά είναι:

Απάντηση:___________________________________________________________

1825: Ο Ιμπραήμ στην Πελοπόννησο

Στις αρχές του 1825 ο Ιμπραήμ έκανε απόβαση στην Μεθώνη (Ν.Δ. άκρο της Πελοποννήσου). Ο στρατός του ήταν καλά οργανωμένος από Γάλλους αξιωματικούς. Αντίθετα, οι Έλληνες όχι μόνο ήταν ανοργάνωτοι ακόμη, αλλά και εξαιτίας του εμφυλίου ο Κολοκοτρώνης και άλλοι οπλαρχηγοί βρίσκονταν κλεισμένοι στις φυλακές.

Η έλλειψη των εμπειροπόλεμων οπλαρχηγών οδήγησε την κυβέρνηση να διορίσει αρχηγό τού στρατού εναντίον των Αιγυπτίων έναν πλοίαρχο . Στην πρώτη μάχη που έδωσε στα Κρεμμύδια της Μεσσηνίας, ο στρατός του –όπως ήταν λογικό– διαλύθηκε.

 Ο Ιμπραήμ προχώρησε ανενόχλητος και κατέλαβε το κάστρο του Ναβαρίνου (της Πύλου). Μέχρι το τέλος της άνοιξης είχε καταλάβει όλη την Μεσσηνία. Ο λαός ήταν πανικοβλημένος.

Κι από παντού η ίδια ερώτηση από τους Ελληνες: -- Πού είναι ο Κολοκοτρώνης; 

Ο Παπαφλέσσας έγραψε ένα γράμμα στον Κουντουριώτη που του έλεγε: «Ο κόσμος εδώ αναζητά τον Κολοκοτρώνη. Είναι χρέος να τους ελευθερώσωμε».

Ο Παπαφλέσσας προσπάθησε να πείσει την κυβέρνηση να απελευθερώσει τον Κολοκοτρώνη, αλλά απέτυχε.

Τι ήταν ο Παπαφλέσσας; Ήταν ο φλογερός αγωνιστής για τον λαό του.

 Κατέβηκε ο ίδιος στο Μανιάκι, για να αντιμετωπίσει τον αιγυπτιακό στρατό. ο Γρηγόριος Δικαίος (Παπαφλέσσας) με 300 άνδρες για να αντιμετωπίσει τους Αιγύπτιους του Ιμπραήμ. «Είχε μαυρίσει ο κάμπος από τον πολύν αιγυπτιακόν  στρατόν» Για τους πεπειραμένους Αιγύπτιους και τους Γάλλους αξιωματικούς τους δεν ήταν δύσκολο να κάμψουν την αντίσταση των λιγοστών Ελλήνων, παρότι πολέμησαν με υπέρμετρη γενναιότητα Στην μάχη που ακολούθησε σκοτώθηκε, όπως και όλοι οι στρατιώτες του. Σύμφωνα με την λαϊκή παράδοση, Ο Ιμπραήμ μετά την μάχη έδωσε εντολή στους στρατιώτες του να σηκώσουν τον νεκρό Παπαφλέσσα και να τον στερεώσουν όρθιο σ' ένα δέντρο. Κατόπιν τον χαιρέτησε στρατιωτικά και τον ασπάστηκε, θέλοντας –λέει η παράδοση– με αυτόν τον τρόπο να τιμήσει τον ήρωα, ας ήταν και εχθρός του.

 Ο Ιμπραήμ μετά το Μανιάκι έφτασε ανενόχλητος μέχρι την Τριπολιτσά, την κατέλαβε (άδεια από τους κατοίκους της, αφού την είχαν εγκαταλείψει έντρομοι) και προχώρησε προς το Ναύπλιο, όπου είχαν την έδρα τους οι επαναστάτες. Η κυβέρνηση, μπροστά στην δύσκολη κατάσταση, αναγκάστηκε να δώσει γενική αμνηστία. Αποφυλάκισε τον Κολοκοτρώνη και τον διόρισε αρχιστράτηγο. Στο μεταξύ, μερικές εκατοντάδες Ελλήνων, με αρχηγούς τον Δημ. Υψηλάντη και τον Ιωάν. Μακρυγιάννη, έδωσαν σκληρή μάχη στους Μύλους (βρίσκονται σε ένα στενό πέρασμα ανάμεσα στα βουνά, κοντά στο Άργος), ανέκοψαν την πορεία τού τετραπλάσιου σε δύναμη αιγυπτιακού στρατού και τον ανάγκασαν να γυρίσει πίσω στην Τριπολιτσά.

 H κυβέρνηση στο μεταξύ ανέθεσε σε έναν Γάλλο αξιωματικό, τον Κάρολο Φαβιέρο, να αρχίσει να συγκροτεί τακτικό ελληνικό στρατό. Ο Κολοκοτρώνης, όμως, βλέποντας την ελληνική νίκη στους Μύλους, πίστευε πως οι Έλληνες δεν ήταν έτοιμοι ακόμη να αντιμετωπίσουν με κατά μέτωπο μάχες τον καλά οργανωμένο στρατό τού Ιμπραήμ και επομένως θα έπρεπε να συνεχίσουν την τακτική του κλεφτοπολέμου.







πληροφοριες......σχολειο

1. Οι πολεμικές επιχειρήσεις κατά το έτος 1825 4.1.1. Ο Ιμπραήμ στην Πελοπόννησο και πρώτες αντιδράσεις Στις αρχές του 1825 η άφιξη του Ιμπραήμ Πασά στην Πελοπόννησο βρήκε την επαναστατική δράση των Ελλήνων σε ύφεση, εξαιτίας των εμφύλιων διαμαχών που είχαν ξεσπάσει για την πολιτειακή οργάνωση του επερχόμενου νεοσύστατου κράτους. Ο Ιμπραήμ Πασάς, γιος του τοπάρχη της Αιγύπτου Μωχάμετ Άλη, ήταν γεννημένος στην Καβάλα το 1789. Είχε λάβει μόρφωση από Ευρωπαίους παιδαγωγούς και είχε αποδείξει τις στρατιωτικές του ικανότητες στην Αίγυπτο, με τη δράση του κατά των διαφόρων αποστατών. Από το 1818 οργάνωνε τακτικό στρατό, υπό την εποπτεία Γάλλων εκπαιδευτών, απόστρατων των Ναπολεόντειων πολέμων. Όταν ξέσπασε η Ελληνική Επανάσταση, ο Σουλτάνος του ανέθεσε την καταστολή της στην Κρήτη και στην Πελοπόννησο. Το 1824 κατέλαβε την Κρήτη. Θεώρησε πως η κατάλληλη στιγμή για να αποβιβαστεί στον Μωριά ήταν όταν ξέσπασε ο εμφύλιος πόλεμος και φυλακίστηκε ο Θ. Κολοκοτρώνης. Τον Φεβρουάριο του 1825, έφτασε στη Μεθώνη το πρώτο τμήμα 5.000 ανδρών, το οποίο θα μπορούσε να αντιμετωπιστεί, αν έλειπε η διχόνοια μεταξύ των Ελλήνων. Το επόμενο διάστημα το στρατιωτικό σώμα του Ιμπραήμ ανερχόταν στους 20.000, ενισχυμένο με ιππικό, πυροβολικό, μηχανικό και πολεμοφόδια. Ο ερχομός του προξένησε ανασφάλεια που εξελίχθηκε σε πανικό, ηττοπάθεια, εγκατάλειψη κάθε προσπάθειας για την αντιμετώπιση του ισχυρού επιδρομέα . Η Κυβέρνηση θορυβήθηκε και με κοινή απόφαση του Βουλευτικού και Εκτελεστικού Σώματος αποδόθηκε αμνηστία στους φυλακισμένους οπλαρχηγούς. Ο τόπος τούς χρειαζόταν για να αφυπνίσουν το εθνικό αίσθημα, να ξεσηκώσουν τον λαό.
Το δύσκολο έργο της αναχαίτισης του εχθρού στον Μωριά, ανέλαβε ο Θ. Κολοκοτρώνης, που διορίστηκε  αρχιστράτηγος για τον σκοπό αυτό.
Σημαντική ήταν και η προσπάθεια του Παπαφλέσσα να αναπτερώσει το  ηθικό των Ελλήνων/.Ο Ιμπραήμ είχε ήδη ξεκινήσει να προελαύνει στον Μωριά. Η κατάκτηση της Μεσσηνίας ήταν για εκείνον εύκολη υπόθεση. Ο τακτικός στρατός του φαινόταν αδύνατο να νικηθεί. Οι Έλληνες ήξεραν καλά μόνο τη μέθοδο του κλεφτοπόλεμου και ο Θ. Κολοκοτρώνης αποφάσισε πως αυτή θα ακολουθούσε, με την αποφυγή ανοιχτής μάχης και τις συνεχείς φθορές κατά του εχθρού. Η μάχη κατά μέτωπο ήταν αδύνατη, μιας και υπήρχαν δυσκολίες, αρχικά, στη στρατολόγηση ικανοποιητικού αριθμού πολεμιστών, αλλά και στην οργάνωσή τους, έπειτα. Το μόνο που μπορούσαν να πετύχουν, ήταν να φέρνουν σε δύσκολη θέση τα στρατεύματα του Ιμπραήμ, χτυπώντας τις φρουρές του σε επίκαιρα σημεία που καταλάμβανε για τον έλεγχο της επικοινωνίας και κάνοντας επιθέσεις στις φάλαγγες που συνόδευαν εφοδιοπομπές. Ακολουθώντας αυτόν τον τρόπο, οι Έλληνες τα κατάφερναν συχνά, οι δυσκολίες όμως ήταν πολλές, καθώς έπρεπε να ζουν στα βουνά κρυμμένοι, να μετακινούνται νύχτα, να αγρυπνούν εξαντλημένοι, χωρίς τροφή.

Πέμπτη 2 Μαρτίου 2023

Λάικα Ла́йка -космонавт


ΣΥΝΕΝΤΕΥΞΗ ΜΕ ΚΟΣΜΟΝΑΥΤΗ 

-Οταν βλέπεις τη Γη από ψηλά πως ειναι;

 "Πολλές φορές προσπαθώ να εξηγήσω στους άλλους πώς φαίνεται η Γη από ψηλά, αλλά, παρόλο που με καταλαβαίνουν, δεν μπορώ να τους μεταφέρω την εικόνα όλων αυτών που έχω ζήσει και έχω δει. Οταν βλέπεις τη Γη από ψηλά, κάθε φορά, λησμονείς το σπίτι σου και θέλεις να επιστρέψεις. Είναι δύσκολη η μοναξιά. Αλλά όταν γυρίζεις πίσω, ανυπομονείς να έρθει η στιγμή που θα ανέβεις και πάλι ψηλά",.

Οσο για την Ελλάδα  είναι πως ακόμα και από το Διάστημα η θάλασσά της φαίνεται διαφορετική. "Το χρώμα της είναι ανοιχτό γαλάζιο", "ενώ στον υπόλοιπο πλανήτη έχει χρώμα βαθύ μπλε".



Ο Σπούτνικ 1 ήταν ο πρώτος τεχνητός δορυφόρος στην ιστορία. Εκτοξεύτηκε στις 4 Οκτωβρίου 1957 από τη Σοβιετική Ένωση και αποτελεί το πρώτο αποφασιστικό βήμα της ανθρωπότητας στην εξερεύνηση του διαστήματος.

Χρόνια πριν...όταν η Λάικα από τη Σοβιετική Ένωση πήγε στο διάστημαΗ εκτόξευση του Σπούτνικ με τη Λάικα, στις 3 Νοεμβρίου 1957 στις 5.30’ (ώρα Μόσχας




https://www.youtube.com/watch?v=w52XZ--8K-k


Στις 19 Αυγούστου 1960, οι Belka και Strelka  στάλθηκαν στο διάστημα με το Korabl-Sputnik 2 . Μετά από 25 ώρες και 17 ταξίδια γύρω από τη Γη, η Μπέλκα και η Στρέλκα προσγειώθηκαν και έγιναν τα πρώτα πλάσματα που μπήκαν σε τροχιά και επέστρεψαν ζωντανά. Τα δεδομένα που συλλέχθηκαν κατά τη διάρκεια της πτήσης βοήθησαν στην προετοιμασία της πρώτης ανθρώπινης διαστημικής πτήσης.
1961,

Ο κοσμοναύτης Γιούρι Γκαγκάριν ταξιδεύει για πρώτη φορά την ανθρωπότητα ως το Διάστημα



 
Η Τερεσκόβα Терешко́ва από τη Σοβιετική Ένωση, η πρώτη γυναίκα στην Ιστορία που ταξίδεψε στο διάστημα  στις 16  Ιουνίου 1963.


Στις 18-19 Μαρτίου του 1965 οΛεονοφ  Леоно
από τη Σοβιετική Ενωση ειναι ο ΠΡΩΤΟΣ ΑΝΘΡΩΠΟΣ ΠΟΥ ΠΕΡΠΑΤΗΣΕ ΣΤΟ ΔΙΑΣΤΗΜΑ  για 12 λεπτά και εννέα δευτερόλεπτα
  Στο τέλος του διαστημικού περιπάτου, η διαστημική στολή του Λεόνοφ είχε διογκωθεί στο κενό του διαστήματος, σε σημείο όπου δεν μπορούσε να εισέλθει  στο σκάφος. Έτσι, άνοιξε μια βαλβίδα για να μπορέσει να μικρύνει ο όγκος της στολής. Με αυτόν τον τρόπο, μόλις και μετά βίας μπόρεσε να εισέλθει πάλι μέσα στην κάψουλα.

1969
Ο  Άρμστρονγκ ήταν Αμερικανός αστροναύτης, πιλότος και καθηγητής πανεπιστημίου, ο πρώτος άνθρωπος που πάτησε στη Σελήνη (21 Ιουλίου 1969)


Παράθυρο στο σύμπαν - Από τη Γη στη Σελήνη  -ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΗ ΤΗΛΕΟΡΑΣΗ

ΘΑ ΔΕΙΤΕ ΚΑΙ ΤΗ ΛΑΙΚΑ...










Τετάρτη 1 Μαρτίου 2023

 




1824:Τουρκοαιγυπτιακή συμμαχία -



ΕΘΝΙΚΗ ΠΙΝΑΚΟΘΗΚΗ


https://www.nationalgallery.gr/artwork/meta-tin-katastrofi-ton-psaron/
Ερωτήσεις κατανόησης


1. Ποιο ήταν το τουρκοαιγυπτιακό σχέδιο του 1824 για την καταστολή της Επανάστασης;
2. Σε τι εµπόδιζε ο εµφύλιος πόλεµος τους Έλληνες να ενωθούν –έστω και προσωρινά– για να αποτρέψουν την καταστροφή των νησιών;
3. Οι Ψαριανοί, αν και ναυτικοί, κατέληξαν στην απόφαση να αγωνιστούν εναντίον των Τούρκων στην στεριά. Μάλιστα, αφαίρεσαν τα πηδάλια από τα πλοία για να εµποδίσουν όσους διαφωνούσαν να χρησιµοποιήσουν τα καράβια τους. Πώς κρίνετε αυτή την απόφαση των –ναυτικών– Ψαριανών να αγωνιστούν στην στεριά;
4. Γιατί νοµίζετε οι Ευρωπαίοι συγκινήθηκαν τόσο πολύ µετά την καταστροφή της Κάσου και των Ψαρών, αλλά δεν συγκινήθηκαν το ίδιο µετά τον θάνατο των εκατοντάδων Τούρκων στρατιωτών στον κόλπο του Γέροντα µε την ανατίναξη της ναυαρχίδας τους από το πυρπολικό του καπετάν-Μιαούλη;








Ο μικρός βράχος στη μέση του Αιγαίου στην αρχαιότητα ονομαζόταν Ψύρα ή Ψιρύη, ο πρώτος που τη μνημονεύει ο Όμηρος: «Αν παραπάνω από τη Χίο τη βράχινη θα βγούμε, προς την Ψυριά…».
Τα Ψαρά θα γίνουν ένα μικρό απόρθητο φρούριο με ισχυρή ναυτική παρουσία. Συμμετείχαν στην επανάσταση του 1770,.
 Οι Ψαριανοί είχαν οπλίσει καταδρομικά πλοία με τα οποία, σε όλη την προεπαναστατική περίοδο προξενούσαν στους Τούρκους ανυπολόγιστες καταστροφές. Δεν περιορίζονται μόνο στα παράλια, αλλά έκαναν και αποβάσεις και προχωρούσαν στο εσωτερικό της Τουρκίας αρπάζοντας κανόνια και άλλα πολεμοφόδια απ’ τα οποία είχαν ανάγκη για την οχύρωση και ασφάλεια του νησιού.
Τα Ψαρά είχαν δημοκρατική διοίκηση. Κάθε Μάρτη γινόταν συνέλευση από την οποία εκλέγονταν 40 αντιπρόσωποι, όλων των τάξεων: Καραβοκύρηδες, καπεταναίοι, έμποροι, παρτσινέβελοι (βαρκάρηδες) και μαρινάροι (ναύτες). Αυτοί κλείνονταν σε ένα σπίτι και δεν έβγαιναν αν δεν εξέλεγαν τους 4 δημογέροντες. Η μεγάλη σφραγίδα του νησιού ήταν χωρισμένη σε 4 κομμάτια και κάθε δημογέροντας έπαιρνε από ένα. Κάθε απόφαση λοιπόν απαιτούσε ομοφωνία. Εντυπωσιακό, αν αναλογιστούμε πως μιλάμε για τα τέλη του 18ου αιώνα, σε έναν ξερόβραχο της Οθωμανικής αυτοκρατορίας.
Το πιο σημαντικό ήταν φυσικά πως το νησί  το προστάτευε ο στόλος των Ψαριανών.  Σε πολλές περιπτώσεις, κατά την επιστροφή τους από τις καταδρομές, εκτός από τα λάφυρα έφερναν μαζί τους και τους Έλληνες κατοίκους των περιοχών που λεηλατούσαν για να τους σώσουν από τα αντίποινα και την σφαγή. Σ’ όλους αυτούς τους πρόσφυγες έδειξαν αγάπη, αλληλεγγύη και φιλανθρωπία απεριόριστη. Όλες οι μικρές εξοχικές οικείες είχαν παραχωρηθεί από την Βουλή των Ψαρών για την στέγαση των προσφύγων.  Υπολογίζεται πως από τις αρχές του 19ου αιώνα ως την καταστροφή είχαν περιθάλψει πάνω από 100.000 πρόσφυγες. Το 1824, όταν έγινε η καταστροφή των Ψαρών, υπήρχαν στο μικρό αυτό νησί περίπου 23.000 πρόσφυγες, οι Ψαριανοί υπολογίζονταν σε 7.000.

Ενδεικτική της νοοτροπίας των Ψαριανών ήταν η στάση τους απέναντι στους πρόσφυγες της Χίου, μετά τη μεγάλη σφαγή του 1822. Όσοι είχαν γλυτώσει συγκεντρώθηκαν στα δυτικά παράλια του νησιού. Οκτώ πολεμικά πλοία Ψαριανά και δυο πυρπολικά με στρατιωτική δύναμη διακοσίων ανδρών έφτασαν στην Βολισσό και άρχισαν την παραλαβή και μεταφορά όλων των συγκεντρωμένων κατοίκων της Χίου. Όλοι οι άμαχοι διασώθηκαν και μεταφέρθηκαν στα Ψαρά. Οι Ψαριανοί έδειξαν μεγάλο ενδιαφέρον προσφέροντας στέγη, τροφή και ενδύματα. Ιδιαίτερη φροντίδα και περιποίηση έδειξαν προς τους ασθενείς. Επειδή όμως από το μεγάλο πλήθος υπήρχε κίνδυνος επιδημίας, η Βουλή των Ψαρών με δικά της πλοία και έξοδα μετέφερε τις οικογένειες αυτές στα νησιά των Κυκλάδων και στην Πελοπόννησο.
Τον Ιούνιο του 1824 η Οθωμανική αυτοκρατορία θα επιτεθεί με τεράστιες δυνάμεις σε έναν ξερόβραχο. 


Λιγκρίν



Παραδοσιακό ,ι δημοφιλές, συναγωνιστικό παιγνίδι δεξιοτεχνίας που παίζεται από δύο ή περισσότερα άτομα. 
 Περιγραφή παιχνιδιού:
Το λιγκρί ήταν ένα ξυλαράκι που είχε μήκος περίπου 20 εκατοστά και πάχος σαν δάκτυλο ανθρώπου. Το έβαζαν να ακουμπά πάνω σε δύο πέτρες που απείχαν λίγο η μια από την άλλη. 
Ένα παιδί κρατώντας μια στενή σανίδα προσπαθούσε να πετάξει μακριά το λιγκρί. Τα άλλα παιδιά προσπαθούσαν να το πιάσουν.
Αν το έπιαναν με τα δύο χέρια κέρδιζαν 10 βαθμούς. Με το δεξί χέρι κέρδιζαν 20 βαθμούς, με το αριστερό 40 και αν  το έπιανε ανάμεσα στα δυο δάκτυλα κέρδιζε 80 βαθμούς.









Για να παιχτεί χρειάζεται η “βέρκα” και το “λιγκρίν”.  Η “βέρκα” είναι ένα στρογγυλό ξύλο μήκους 60 εκ. περίπου με διάμετρο 3 εκ. Το “λιγκρίν” είναι και αυτό ξύλο στρογγυλό, μήκους 15-20 εκ. και με διάμετρο 2 εκ. περίπου, ξυσμένο στις δυο άκρες, ώστε να αναπηδά εύκολα όταν κτυπηθεί στην άκρη.

Αφού “τάξουν”, βρίσκουν ποιο παιδί θα παίξει πρώτο, ποιο δεύτερο και με ποια σειρά θα ακολουθήσουν οι άλλοι.  Επίσης ορίζουν από την αρχή ένα αριθμό, στον οποίο πρέπει να φτάσουν μετρώντας με τη “βέρκα”, για να βγει ο νικητής.

Το παιγνίδι αρχίζει, αφού το “λιγκρίν” τοποθετηθεί οριζόντια πάνω σε δύο πέτρες ύψους 10-12 εκ. που αποτελούν τη “νισκιάν” (εστία). Μετά ο παίκτης κρατώντας τη “βέρκα” προσπαθεί να σηκώσει το “λιγκρίν” και καθώς είναι στον αέρα να το κτυπήσει δυνατά, για να το πάρει όσο πιο μακριά μπορεί. Καθώς το “λιγκρίν” διαγράφει την τροχιά του στον αέρα, προτού πέσει στο έδαφος, αν κάποιος το πιάσει έχει το δικαίωμα να πει σε αυτόν που έπαιξε: “Χάνεις τη σειρά σου” ή “χάνεις όλους τους πόντους σου”.  Στην πρώτη περίπτωση συνεχίζει κάποιος άλλος το παιγνίδι, στη δεύτερη χάνεις όλους τους πόντους του αλλά μπορείς να συνεχίσεις το παιγνίδι.

Αν το “λιγκρίν” πέσει μακριά στο έδαφος κάποιος το παίρνει. Το ρίχνει με στόχο τη “νισκιάν”. Αν το “λιγκρίν” πέσει τόσο κοντά στη “νισκιάν”, που το καλύπτει το μήκος της “βέρκας” που κρατεί ο αμυνόμενος, τότε αυτός που έπαιξε χάνει.  Αν όμως με τη “βέρκα” του το αποκρούσει ο παίκτης που φυλάγει τη “νισκιάν” του ή εκείνος που το έριξε αστοχήσει να το ρίξει τόσο κοντά στη “νισκιάν” τότε ο παίκτης κτυπώντας επιδέξια το “λιγκρίν” στην άκρη προσπαθεί να το ανασηκώσει και με εύστοχο δυνατό κτύπημα να το στείλει μακριά. Έχει το δικαίωμα να το κτυπήσει τρεις φορές φωνάζοντας κάθε φορά “μάτσας”, “δκυότσας”, “τρίτσας”.  Αφού το πάρει όσο πιο μακριά μπορεί τότε αρχίζει να μετρά με τη “βέρκα” μέχρι να φτάσει στη “νισκιά” του.

Ο ίδιος παίκτης παίζει για δεύτερη φορά έχοντας τώρα τη “βέρκα” κάτω από τα σκέλη του και προσπαθεί να παίξει το “λιγκρίν” φωνάζοντας “πτου στη νισκιάν μου”.  Αν δεν έχανε, είχε το δικαίωμα να παίξει και “τσουλλοκαθιστά”, κάμπτοντας τα γόνατα και φέρνοντας τη “βέρκα” πίσω από τους γλουτούς του φωνάζοντας “πτου στη νισκιάν μου”.  Έπρεπε να ανασηκώσει το “λιγκρίν”, να το κτυπά ελαφρά μετρώντας τώρα 5, 10, 15… κ.ο.κ.  Το σύνολο των πόντων γραφόταν με τη “βέρκα” στο έδαφος.  Μετά τον πρώτο παίκτη, παίζει ο δεύτερος, ακολουθεί ο τρίτος μέχρι να παίξουν όλοι.

Αν καμιά φορά ο παίκτης δεν εύρισκε καλά το “λιγκρίν” και αυτό έπεφτε κοντά στη “νισκιάν”, είχαμε το λεγόμενο “τσίκκιλον”.  Τότε αυτός που το έπαιρνε είχε το δικαίωμα του “ππούφουρτου”, δηλαδή να το βάλει στο στόμα του και να το φυσήξει προς τη “νισκιάν”, χωρίς ο αμυνόμενος να έχει το δικαίωμα απόκρουσης. Απλώς τοποθετούσε τη “βέρκα” του πάνω στη “νισκιάν” με κατεύθυνση τον παίκτη που θα το “ππουφούριζε”. Αν κατόρθωνε να φέρει το “λιγκρίν” κοντά στη “νισκιάν” σε μικρότερη απόσταση από τη “βέρκα” έχανε ο παίκτης. Διαφορετικά συνέχιζε.