Τετάρτη 6 Σεπτεμβρίου 2023

ΘΑΛΑΣΣΟΠΟΡΟΣ

 



Tο ναυτόπουλοHλίας Tανταλίδης



Εκτύπωση
Mε καράβι στα ταξίδια
     το ναυτόπουλο γυρνά
και στης θάλασσας τα φίδια
     τα μικράτα του περνά.
 
O βοριάς δεν το τρομάζει
     ούτ’ η άπιστη νοτιά,
ούτε χιόν’ ούτε χαλάζι,
     ούτε κύματα πλατιά.
 
Στη δουλειά πουρνό και βράδυ
     με τον στρόπο* στο πλευρό
ξερό τρώει παξιμάδι,
     πίν’ ακάθαρτο νερό.
 
Πεταχτό σαν το ξεφτέρι
     αναβαίνει στα πανιά
και με ρόζους εις το χέρι
     λύνει δένει τα σχοινιά.
 
Στου κινδύνου την τρομάρα
     το φυλάγει μοναχή
της μανούλας του η λαχτάρα,
     της μανούλας του η ευχή.
 
Που ελπίζει παλικάρι
     να τον διει καμιά φορά,
να τον πουν μικρό Kανάρη
     μέσ’ στ’ αθάνατα Ψαρά.
 
 
* στρόπος: (στρόφος) σχοινί που χρησιμοποιείται για να μετακινούνται βαριά φορτία.


(από το βιβλίο: Hλίας Tανταλίδης, Tα άσματα,
 
Eκ του τυπογραφείου της Aθηναΐδος, 1878)

Το τρελοβάπορο είναι ένα ποίημα από την ποιητική συλλογή του Οδυσσέα Ελύτη “Ηλιος ο πρώτος” που δημοσιεύθηκε το 1943. Γράφτηκε την περίοδο της Γερμανικής κατοχής. Εντούτοις είναι ένα ποίημα αισιόδοξο.


Οδυσσέα Ελύτη, 

«Το τρελοβάπορο»


Βαπόρι στολισμένο βγαίνει στα βουνά
           κι αρχίζει τις μανούβρες «βίρα μάινα»

Την άγκυρα φουντάρει στις κουκουναριές
            φορτώνει φρέσκο αέρα κι απ' τις δυο μεριές

Είναι από μαύρη πέτρα κι είναι απ' όνειρο
           κι έχει λοστρόμο αθώο ναύτη πονηρό

Από τα βάθη φτάνει τους παλιούς καιρούς
          βάσανα ξεφορτώνει κι αναστεναγμούς

Έλα Χριστέ και Κύριε λέω κι απορώ
            τέτοιο τρελό βαπόρι τρελοβάπορο

Χρόνους μας ταξιδεύει δε βουλιάξαμε
            χίλιους καπεταναίους τους αλλάξαμε

Κατακλυσμούς ποτέ δε λογαριάσαμε
            μπήκαμε μές στα όλα και περάσαμε

Κι έχουμε στο κατάρτι μας βιγλάτορα
           παντοτινό      τον Ήλιο τον Ηλιάτορα!

Από τη συλλογή Ο Ήλιος ο Ηλιάτορας (1971)

 Oδυσσέας Eλύτης, Ποίηση














































Ευρωπαϊκή Ημέρα Γλωσσών 2023


Διευθυντές/Διευθύντριες Δημόσιων και Ιδιωτικών Σχολείων Δημοτικής, Μέσης Γενικής,
Μέσης Τεχνικής και Επαγγελματικής Εκπαίδευσης και Κατάρτισης και Εσπερινών Σχολείων

Θέμα: Ευρωπαϊκή Ημέρα Γλωσσών 2023

Στις 26 Σεπτεμβρίου 2023, γιορτάζεται η 22η επέτειος της Ευρωπαϊκής Ημέρας Γλωσσών. Η συγκεκριμένη ημέρα καθιερώθηκε ως Ευρωπαϊκή Ημέρα Γλωσσών από το Συμβούλιο της Ευρώπης το 2001 και από τότε γιορτάζεται κάθε χρόνο από όλα τα κράτη μέλη της Ευρώπης. Στόχος της Ευρωπαϊκής Μέρας Γλωσσών είναι η παρουσίαση της πλούσιας γλωσσικής και πολιτιστικής διαφορετικότητας της Ευρώπης, η προώθηση της πολυγλωσσίας και της κατανόησης μεταξύ των λαών, με ιδιαίτερη έμφαση στη διά βίου μάθηση γλωσσών, εντός και εκτός του σχολείου.

Καλείστε και φέτος όπως οργανώσετε στα σχολεία σας δράσεις και δραστηριότητες προς αξιοποίηση της Ευρωπαϊκής Ημέρας Γλωσσών στον μέγιστο βαθμό, στο πλαίσιο της πολυγλωσσίας και της πολυπολιτισμικότητας, όπως πολύ πετυχημένα έχετε πράξει μέχρι τώρα.

Γίνεται εισήγηση να διοργανωθούν δραστηριότητες μεταξύ 22 Σεπτεμβρίου με 6 Οκτωβρίου 2023, με τη συμμετοχή μαθητών/ριών και εκπαιδευτικών. Οι δραστηριότητες μπορεί να περιλαμβάνουν, μεταξύ άλλων, ετοιμασία μικρών ατομικών project, διαγωνισμό τέχνης, ποίησης, δημιουργίας πινακίδας, αφίσας ή κολλάζ, παρουσίαση τραγουδιών, ηθών και εθίμων, χορών και γαστρονομίας χωρών και πολιτισμών, σύντομες ενδοτμηματικές εκδηλώσεις με αναφορά στη σπουδαιότητα της Ημέρας Γλωσσών, διεξαγωγή έρευνας η οποία εξετάζει ή αναδεικνύει τη συγγένεια μεταξύ γλωσσών.

https://edl.ecml.at/Activities/EDLT-ShirtContest/tabid/3147/Default.aspx



https://edl.ecml.at/Games/GameGreekalphabet/tabid/3275/Default.aspx





θάλασσα[θᾰ]μεταγεν. Αττ. -τταI. 1. θάλασσα, σε Όμηρ., κ.λπ.· όταν χρησιμοποιεί τη λέξη για μια συγκεκριμένη θάλασσα, εννοεί τη Μεσόγειο, αντίθ. προς το Ὤκεανός·



πόρος (περάω), I. 1. μέσο για διάβαση ποταμού, πέρασμα, στενό, Λατ. vadum, σε Ομήρ. Ιλ.Ηρόδ. κ.λπ.· Πλούτωνος πόρος, τα στενά της Στύγας, σε Αισχύλ. 2. στενή θάλασσα, ισθμός, πορθμός,


ναύτης-ου (ναῦς), Λατ. nauta, I. ναύτης, ναυτικός, σε Όμηρ., Ησίοδ. κ.λπ.· ως επίθ.ναύτης ὅμιλος, σε Ευρ. II. σύντροφος ή συνταξιδιώτης στη θάλασσα


ναῦς (βλ. κατωτ.), πλοίο, σε Όμηρ

Βορρᾶς-ᾶ, βόρειος άνεμος, Λατ. Aquilo, σε Ομήρ. Οδ.· πρὸς βορῆν ἄνεμον, προς την κατεύθυνση του Βορρά, 

Δευτέρα 4 Σεπτεμβρίου 2023

ΑΥΓΟ ΜΕ ΑΛΕΞΙΣΦΑΙΡΟ ....ΓΙΛΕΚΟ Διαδραστικό Εκπαιδευτικό Πρόγραμμα –Εργαστήριο Φυσικής

Πειραμα ειδικά σχεδιασμένο για μαθητες της Στ΄τάξης

Μπορεί η επιστήμη να είναι και ... διασκεδαστική; Ναι, αν παρουσιάζεται με τρόπο ελκυστικό, κατανοητό και διασκεδαστικό

Η επιστημονική σκέψη, σε συνδυασμό με το παιχνίδι και τη φαντασία μας, μπορούν να φέρουν ένα αποτέλεσμα ΘΕΑΜΑΤΙΚΟ, που να προσφέρει ικανοποίηση, χαρά και διασκέδαση. Όσο κι αν δυσκολεύεσαι να το πιστέψεις, τελικά θα πειστείς ότι ορισμένα εκπληκτικά επιστημονικά πειράματα μπορούν να γίνουν με απλά καθημερινά υλικά που βρίσκονται σε κάθε νοικοκυριό.

Τα παιδιά της Στ΄τάξης του Β΄Δ.Σ. Ηγουμενίτσας  ως μικροί και υπεύθυνοι επιστήμονες, συμμετέχουν ενεργά σε  ένα εντυπωσιακό πειραμα ανακαλύπτοντας την ομορφιά της φυσικής


Η συμμετοχή του Β΄Δ.Σ. Ηγουμενίτσας στον 4ο Πανελλήνιο Μαθητικό Διαγωνισμό πειραμάτων Φυσικής με τίτλο: «Θέλουμε Πειράματα» .



Πέμπτη 31 Αυγούστου 2023

η Συμφωνική μας Ορχήστρα "

 

ΤΕΧΝΙΚΕΣ ΑΦΗΓΗΣΗ Σ-«Ο Πέτρος και ο λύκος» του Σεργκέι Προκόφιεφ. -

 Το μαγευτικό κείμενο  ΑΦΗΓΗΣΗΣ του Ρώσου συνθέτη Σεργκέι Προκόφιεφ γράφτηκε το 1936 και θεωρείται ένα από τα πιο σημαντικά μουσικά παραμύθια όλων των εποχών. Το 1936 ο Σεργκέι Προκόφιεφ αποδέχεται την πρόταση της διευθύντριας του παιδικού θεάτρου της Μόσχας να συνθέσει ένα μουσικό παραμύθι που θα πρέπει να βοηθήσει τα παιδιά να καταλάβουν και να αγαπήσουν τη μουσική.


 Τα έγχορδα συμβολίζουν τον Πέτροτο φλάουτο το πουλίτο όμποε την πάπια, το κλαρινέτο τη γάτα,το φαγκότο τον παππούτα κόρνα τον λύκο, τα κρουστά τους κυνηγούς.

Ο ΠΕΤΡΟΣ ΚΑΙ Ο ΛΥΚΟΣ - ΔΙΑΒΑΖΕΙ Ο ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΧΟΡΝ

εργασίες  προφορικές
Χαρακτήρες:
- Ποιος ήρωας θα ήθελες να είσαι και γιατί;
Πλοκή: 
-Ποια σκηνή θα αλλάζατε; 
- Μπες στην ιστορία ως ήρωας και άλλαξε την πλοκή…
-Αφαιρέστε ή προσθέστε έναν ήρωα και αφηγηθείτε την ιστορία. Τι νιώθει ο ήρωας… Τι σκέφτηκε και δεν είπε ο ήρωας… 
-Διαλέξτε τέσσερις-πέντε λέξεις από την αφηγηση  και στήστε μια διαφορετική σύντομη ιστορία. 
Αλλαγή σκηνικού: 
Αν συνέβαινε σήμερα η ιστορία;… Αν συνέβαινε σε άλλο τόπο;…
...........................................
Αφηγηματικές τεχνικές
Γράψτε την ιστορία σα σύντομη είδηση σε μονόστηλο εφημερίδας.

Κάιρο- Ήπειρος : μουσικές συνομιλίες (για την 25η Μαρτίου)

Συμφωνική Ορχήστρα Καΐρου- Ηπειρωτική Συμφωνική Ορχήστρα 

σε έργα :

Κωνσταντίνου Κυδωνιάτη - Χασάν Σαράρα   

حسن سرارة   Hassan Sharara  España Cañí






η Συμφωνική μας Ορχήστρα "


ΣΥΜΦΩΝΙΚΗ ΟΡΧΗΣΤΡΑ ΤΣΑΚΑΛΩΦ ΙΩΑΝΝΙΝΩΝ ΦΙΛΙΑΤΩΝ, 1989 ΠΑΛΛΑΣ 

ΠΡΩΙΝΗ ΠΡΟΒΑ ΠΑΛΛΑΣ ΑΘΗΝΑ 

 ... κάποτε... Συμφωνική Ορχήστρα "ΤΣΑΚΑΛΩΦ"... το θεατρο Ε.Η.Μ Φροντζου ηταν η αρχη και καταληξαμε στο Μουσικο Παλατι στη Βαλενθια της Ισπανιας εκπροσωπώντας την Ελλαδα.......







Τσακάλωφ - Η όπερα Carmen του Georges Bizet


http://www.chlitsios.gr/elΤην Ορχήστρα Δωματίου διευθύνει ο Γιώργος Χλίτσιος.






















Διεύθυνση ορχήστρας: Γιώργος Χλίτσιος





Μίκης Θεοδωράκης

Θεωρείται ένας από τους σημαντικότερους σύγχρονους Έλληνες μουσικοσυνθέτες.Το πιο σημαντικό του έργο θεωρείται η μελοποιημένη ποίηση, χρησιμοποιώντας ως στίχους ποιήματα βραβευμένων ποιητών ελληνικής και ξένης καταγωγής, όπως οι Γιάννης Ρίτσος (Βραβείο Ειρήνης Λένιν 1976), Γιώργος Σεφέρης (Νόμπελ 1963), Πάμπλο Νερούδα (Νόμπελ 1971), Οδυσσέας Ελύτης (Νόμπελ 1979).

Το 2000 προτάθηκε για βραβείο Νόμπελ Ειρήνης
Στις συνθέσεις που έχει ολοκληρώσει περιλαμβάνονται έργα όπερας, συμφωνική μουσική, μουσική δωματίου, ορατόρια, μπαλέτα, χορωδιακή, εκκλησιαστική μουσική, μουσική αρχαίου δράματος, θεάτρου, κινηματογράφου, έντεχνου, λαϊκού τραγουδιού, λαϊκά ορατόρια και μετασυμφωνικά έργα.

ΟΔΥΣΕΑΣ ΕΛΥΤΗΣ.... η ποίηση
ΜΙΚΗΣ ΘΕΟΔΩΡΑΚΗΣ...... η μουσική


ΜΙΚΗΣ ΘΕΟΔΩΡΑΚΗΣ: Θα σας μιλήσω για τον Οδυσσέα Ελύτη, τον Ποιητή του «Άξιον Εστί», που ευθύς μόλις το έλαβα με συνεπήρε από την πρώτη στιγμή, με συγκίνησε και με ενέπνευσε δημιουργώντας μέσα μου ένα ποτάμι μουσικής σαν ένα μεγάλο «ευχαριστώ» για την ανυπέρβλητη ομορφιά που μου δώρισε. Σε όλους εμάς απευθύνεται ο Ποιητής, δηλαδή στον δικό του το Λαό, στους Έλληνες, που κάποτε δεν ήσαν εντελώς τυφλοί. Προσπαθώντας να τους πείσει να επιλέξουν το δρόμο που οδηγεί στο φως και όχι αυτόν που έχουν πάρει, για να οδηγηθούν από μόνοι τους στα σκοτάδια του τέλους. Από μία άποψη, ο Ελύτης  ;έχει ως στόχο τρία στοιχεία:


1. Η ανάδειξη της ενότητας, της καθαρότητας και της τρισχιλιετούς πολιτισμικής συνέχειας του ελληνικού έθνους. Και ειδικότερα, η αναζήτηση τεκμηρίων αυτής της συνέχειας στη γλώσσα, τα έθιμα και τα καλλιτεχνικά προϊόντα του «απλού λαού», τα οποία θεωρήθηκαν ως άμεσες επιβιώσεις του αρχαίου ή/και βυζαντινού πνεύματος, αμόλυντες από την επιτήδευση και την ξενομανία της διανοητικής και πολιτικο-διοικητικής ελίτ.

ΟΔΥΣΕΑΣ ΕΛΥΤΗΣ. Εάν αποσυνθέσεις την 
Ελλάδα, στο τέλος θα δεις να σου απομένουν μια ελιά, ένα αμπέλι κι ένα καράβι. Που σημαίνει: με άλλα τόσα την ξαναφτιάχνεις.....



Ομπρός βοηθάτε να σηκώσουμε τον ήλιο πάνω από την Ελλάδα,

 ομπρόςβοηθάτε να σηκώσουμε τον ήλιο πάνω από τον κόσμο.


Στίχοι: Άγγελος Σικελιανός Μουσική: Μίκης Θεοδωράκης


Καλοκαίρι του 1977 ο Μίκης Θεοδωράκης δίνει σειρά συναυλιών στο θέατρο του Λυκαβηττού, που τότε γνώριζε δόξες.Eνα νεανικό έργο του Μίκη, με τίτλο «Μαργαρίτα» σε ποίηση Νικηφόρου Βρεττάκου και ο αφηγητής Νότης Περγιάλης, η χορωδία και η ορχήστρα ξεκινούν, σταματούν και ξαναρχίζουν αφού έχουν βολευτεί και οι εισβολείς – θεατές!

1η εκτελεση
Τη Ρωμιοσύνη Μην Την Κλαις....
Νά τη, πετιέται αποξαρχής κι αντρειεύει και θεριεύει
και καμακώνει το θεριό με το καμάκι του ήλιου. Στίχοι: Γιάννης Ρίτσος Μουσική: Μίκης Θεοδωράκης

Συναυλία μετά την πτώση της Χούντας (Μ. Θεοδωράκης)


ΜΙΚΗ ΘΕΟΔΩΡΑΚΗ
σε ποίηση PABLO NERUDA




Της Δικαιοσύνης Ήλιε Νοητέ - Μίκης Θεοδωράκης