Πέμπτη 6 Οκτωβρίου 2022

ΠΕΡΙΓΡΑΦΗ ΟΙΚΙΑΣ -Άγγελος Τερζάκης, «Ελληνική εποποιΐα 1940-1941





Άγγελος Τερζάκης, «Ελληνική εποποιΐα 1940-1941







Ο επισκέπτης σήμερα μπορεί να δει το σαλόνι που διατηρείται αυστηρά όπως ήταν εκείνο το ιστορικό βράδυ καθώς και το γραφείο του στο Υπόγειο της οικίας.
Η βιβλιοθήκη κάλυπτε τους τοίχους δύο δωματίων με 4.000 τόμους.














Τρίτη 4 Οκτωβρίου 2022

πετρέλαιο


Τους ορυκτούς άνθρακες (γαιάνθρακες) τους βρίσκουμε στο υπέδαφος.
Ο σχηματισμός τους έγινε πριν από πολλά εκατομμύρια χρόνια όταν δάση καταπλακώθηκαν
από στρώματα εδάφους εξαιτίας μεγάλων φυσικών καταστροφών (π.χ. σεισμοί).
Εξαιτίας της υψηλής θερμοκρασίας που επικρατεί στο εσωτερικό της Γης, το ξύλο
απανθρακώθηκε. Η διαδικασία αυτή ονομάζεται απανθράκωση (απανθράκωση = η μεταβολή ενός σώματος σε κάρβουνα και στάχτη).

ΠΟΛΥ ΚΑΙΡΟ ΠΡΙΝ…

Το πετρέλαιο σχηματίστηκε πριν από εκατομμύρια χρόνια από μικροοργανισμούς που καταπλακώθηκαν στο υπέδαφος.  Εάν  οι οργανισμοί αποτελούνταν κυρίως από φυτά και υπήρχε περισσότερη θερμότητα  , τότε σχηματίζοταν φυσικό αέριο .   

 








  Μετά την εξόρυξή του μεταφέρεται για επεξεργασία στα διυλιστήρια και στη συνέχεια στα πρατήρια για δική μας χρήση.








ΚΛΑΣΜΑΤΑ ΠΕΤΡΕΛΑΙΟΥ; ΤΙ ΕΙΝΑΙ ΠΑΛΙ ΑΥΤΟ;
Όλοι γνωρίζουμε τα κλάσματα στα μαθηματικά! Τι είναι όμως τα κλάσματα του πετρελαίου; Είναι προϊόντα του πετρελαίου με διαφορετικό σημείο βρασμού.
​Στην κλασματική απόσταξη το πετρέλαιο θερμαίνεται στους 400 οC περίπου. Τα προϊόντα με διαφορετικό σημείο βρασμού, τα κλάσματα του πετρελαίου, συγκεντρώνονται σε διαφορετικά επίπεδα στην αποστακτική στήλη.
Το βουτάνιο, η βενζίνη, η κηροζίνη, το πετρέλαιο θέρμανσης και κίνησης, το μαζούτ, τα ορυκτέλαια, η παραφίνη και η άσφαλτος είναι κλάσματα του πετρελαίου.


ΣΥΜΠΕΡΑΣΜΑ
Τα κυριότερα κλάσματα του πετρελαίου είναι το προπάνιο, το βουτάνιο, η βενζίνη, η κηροζίνη, το πετρέλαιο κίνησης & θέρμανσης, το μαζούτ, τα ορυκτέλαια, η παραφίνη, η άσφαλτος





😏


Συμπέρασμα

Τα κυριότερα κλάσματα του πετρελαίου είναι το προπάνιο, το βουτάνιο, η βενζίνη, η κηροζίνη, το πετρέλαιο κίνησης & θέρμανσης, το μαζούτ, τα ορυκτέλαια, η παραφίνη, η άσφαλτος κ.ά.

Το πετρέλαιο ως πρώτη ύλη

Η δευτερογενής δηλαδή επεξεργασία μας δίνει πολύτιμες πρώτες ύλες. Τα προϊόντα που προέρχονται από το πετρέλαιο ονομάζονται πετροχημικά. Τα κυριότερα από αυτά είναι τα πλαστικά, τα απορρυπαντικά, τα χρώματα, τα συνθετικά υφάσματα, κάποια οργανικά λιπάσματα, μερικά καλλυντικά...






Τα περισσότερα προϊόντα καθημερινής χρήσης που αγοράζουμε είναι συσκευασμένα. Το πιο συνηθισμένο υλικό συσκευασίας είναι το πλαστικό. Τα υλικά συσκευασίας αποτελούν μεγάλο μέρος των σκουπιδιών, τα οποία καταλήγουν στις χωματερές, όπου σιγά-σιγά διαλύονται. Τα πλαστικά είναι υλικά που καταστρέφονται με πολύ αργό ρυθμό, ενώ κατά τη διάλυσή τους δημιουργούνται ουσίες, που ρυπαίνουν τον αέρα, το έδαφος και τα υπόγεια νερά. Γι' αυτό πρέπει, όσο μπορούμε, να περιορίζουμε τη χρήση των πλαστικών, εφόσον σύντομα αυτά καταλήγουν στα σκουπίδια. Και κάτι ακόμη: Δεν πετάμε ποτέ τα σκουπίδια στο δρόμο, στην παραλία ή στην εξοχή!
ΠΕΤΡΕΛΑΙΟΚΗΛΙΔΕΣ 







Συμπέρασμα

Πολλά υλικά της καθημερινής ζωής παράγονται από το πετρέλαιο. Τέτοια υλικά είναι τα πλαστικά, οι κόλλες, τα απορρυπαντικά, τα ελαστικά, τα λάδια για μηχανές κ.ά.


Συμπέρασμα
Το πετρέλαιο σχηματίστηκε πριν από εκατομμύρια χρόνια από μικροοργανισμούς που καταπλακώθηκαν στο υπέδαφος. Μετά την εξόρυξή του μεταφέρεται για επεξεργασία στα διυλιστήρια και στη συνέχεια στα πρατήρια για δική μας χρήση.

ΕΝΕΡΓΗΤΙΚΗ ΦΩΝΗ-λύνω


 

Οι χρόνοι του ρήματος 

Εμείς οι άνθρωποι διακρίνουμε το χρόνο σε τρεις βαθμίδες: στο παρελθόν, το παρόν και το μέλλον.

παρόν: Τώρα γράφω τα μαθήματά μου

παρελθόν: Χθες έγραψα τα μαθήματά μου

μέλλον: Αύριο θα γράψω τα μαθήματά μου

 

Από την άλλη πολλές φορές είναι αναγκαίο να δηλώσουμε το ποιόν ενέργειας, δηλ. αν η πράξη μας:

α) γίνεται συνέχεια, δηλαδή έχει διάρκεια, επαναλαμβάνεται, π.χ. έγραφε όλη τη μέρα τα μαθήματα

β) γίνεται μια στιγμή, δηλαδή σύντομα, στιγμιαία, συνοπτικά, π.χ. χθες το βράδυ έγραψε τα μαθήματα

γ) έχει γίνει, δηλαδή έχει συντελεστεί, π.χ. έχει γράψει τα μαθήματα



Να ταιριάξεις τους τύπους των ρημάτων με τον κατάλληλο χρόνο



Απαντώ στο τετράδιο  και ελέγχω τις απαντήσεις μου  πατώντας στην διπλανή εικόνα 

ρήμα

χρόνος

τρέχω

 

έχω τρομάξει

 

θα γελάσω

 

είχα βάψει

 

μιλούσα

 

θα έχω ζυμώσει

 

χάρηκα

 

θα ακούω

 

τρέχω

 

έχω τρομάξει

 


Να ταιριάξεις τους τύπους των ρημάτων με τον κατάλληλο χρόνο

ρήμα

χρόνος

θέλησα

 

δοκιμάζαμε

 

έχουν φύγει

 

θα έχω μελετήσει

 

θα φέρνουμε

 

αγριευόμουν

 

θα φορτώσω

 

πήρα

 

ακολουθήσαμε

 

ακολουθούσαμε

 


  Ας δούμε τη χρονική διάρκεια σε κάθε Χρόνο. :

χρόνοςπότε;χρονική διάρκειαπαράδειγμα
ενεστώταςπαρόνεπαναλαμβανόμενογράφω
παρατατικόςπαρελθόνεπαναλαμβανόμενοέγραφα
εξακολουθητικός μέλλονταςμέλλονεπαναλαμβανόμενοθα γράφω
αόριστοςπαρελθόνστιγμιαίοέγραψα
συνοπτικός μέλλονταςμέλλονστιγμιαίοθα γράψω
παρακείμενοςπαρόνσυντελεσμένο-
έχει ολοκληρωθεί
έχω γράψει
υπερσυντέλικοςπαρελθόνσυντελεσμένοείχα γράψει
συντελεσμένος μέλλονταςμέλλονσυντελεσμένοθα έχω γράψει

Δευτέρα 3 Οκτωβρίου 2022

ΠΑΘΗΤΙΚΗ ΦΩΝΗ

 


Γεωγραφικές Ανακαλύψεις





Τον 15 ο και 16 ο αιώνα το κλείσιμο των εμπορικών δρόμων διαμέσου της Οθωμανικής αυτοκρατορίας, η ανάγκη για περισσότερα πλούτη και μεγαλύτερη δύναμη, σπρώχνει τους Ευρωπαίους βασιλιάδες να χρηματοδοτήσουν υπερατλαντικά ταξίδια, με σκοπό να βρεθεί ένας άλλος δρόμος για τις Ινδίες προκειμένου να προμηθεύονται πολύτιμα μέταλλα και μπαχαρικά που δεν υπήρχαν στην Ευρώπη, αλλά και να ανακαλύψουν νέα εδάφη για να επεκτείνουν τα όρια των κρατών τους. Στην πραγματοποίηση των ταξιδιών βοηθά και η πρόοδος της τεχνολογίας, με την τελειοποίηση των ναυτικών οργάνων (πυξίδα, αστρολάβος) καθώς και η ναυπήγηση πιο μοντέρνων πλοίων. Έτσι λοιπόν, τολμηροί θαλασσοπόροι ανακαλύπτουν καινούργιες ηπείρους, αποδεικνύουν την σφαιρικότητα της Γης και ανοίγουν νέους εμπορικούς δρόμους. 

• Ο Βαρθολομαίος Ντιάζ ανακαλύπτει (1488) το Ακρωτήριο της Καλής Ελπίδας. 

• Ο Χριστόφορος Κολόμβος ανακαλύπτει (1492) την Αμερική. 

• Ο Βάσκο ντα Γκάμα είναι ο πρώτος που φτάνει (1498) μέχρι την Ινδία.

• Ο Μαγγελάνος πραγματοποιεί πρώτος τον περίπλου της Γης (1519-1522). 


Η ανάπτυξη του εμπορίου αλλά και τα πολύτιμα μέταλλα που φτάνουν στην Ευρώπη από τις νέες χώρες που ανακαλύπτονται, βοηθούν στην δημιουργία καινούργιων ισχυρών κρατών (Πορτογαλία, Ισπανία, Αγγλία, Γαλλία, κλπ.) και οδηγούν στην ανάπτυξη του καπιταλισμού.


 
   Στην ζωή των Ευρωπαίων μπαίνουν νέα είδη διατροφής (ντομάτες, πατάτες, κακάο, βανίλια) και νέες συνήθειες (καπνός, καφές). Από την άλλη, οι «πολιτισμένοι» Ευρωπαίοι κατακτούν με βία τις περιοχές που ανακαλύπτουν και εκμεταλλεύονται τους κατοίκους τους με τον πιο σκληρό τρόπο. Σημαντικοί πολιτισμοί καταστρέφονται και εκατομμύρια άνθρωποι μετατρέπονται σε δούλους. 


Η οικονομική ανάπτυξη των Ευρωπαίων βασίζεται στην υποδούλωση άλλων λαών. Πολλά προβλήματα, τα οποία μάς απασχολούν μέχρι σήμερα, όπως είναι η φτώχεια των χωρών της Αφρικής και της Ασίας, οι διάφορες πολεμικές συγκρούσεις μεταξύ των λαών τους και η μετανάστευση, έχουν –λιγότερο ή περισσότερο– τις ρίζες τους στην αποικιοκρατική και αρπακτική συμπεριφορά των Ευρωπαίων. Παρόμοια καταπίεση,όμως, εκείνα τα χρόνια υπάρχει και στο εσωτερικό της Ευρώπης: Παντού σχεδόν επικρατεί απόλυτη μοναρχία και τα ευρωπαϊκά κράτη κάνουν συχνούς και αιματηρούς πολέμους μεταξύ τους.


ΕΠΙΛΕΓΩ ΜΙΑ ΕΡΩΤΗΣΗ ΚΑΙ ΑΠΑΝΤΩ ΣΤΟ ΤΕΤΡΑΔΙΟ ΜΟΥ






σχολειο
άσκηση από το βιβλίο της Γλώσσας-

 3. Ποιους άλλους αυτόχθονες/ιθαγενείς λαούς γνωρίζετε; Μπορείτε να βρείτε πληροφορίες και εικόνες από τη ζωή και τον πολιτισμό των ιθαγενών πληθυσμών στην εγκυκλοπαίδεια και στο διαδίκτυο . Σε ποιες περιοχές του πλανήτη ζουν; Ποιες είναι οι συνήθειες και ο καθημερινός τρόπος ζωής τους; Κάντε μια περίληψη των πληροφοριών που βρήκατε με 150 ως 200 λέξεις, δώστε τίτλο στο κείμενό σας και γράψτε μόνο τα κύρια σημεία αυτών που διαβάσατε.


Γράφω σε μια παράγραφο πληροφορίες για την διατροφή ή για ένα παιχνίδι των αυτόχθονων λαών της Αμερικής.

ΜΑΓΙΑ, ΑΖΤΕΚΟΙ ,ΟΙ ΑΥΤΟΧΘΟΝΕΣ ΚΑΤΟΙΚΟΙ ΤΟΥ ΜΕΞΙΚΟΥ


Η κοινωνία του πολιτισμού των Μάγια είχε τη μορφή πυραμίδας. Στη βάση βρισκόταν ο απλός λαός, αποτελώντας το ισχυρό στήριγμα για όλους όσους ήταν από πάνω τους: τεχνίτες, εμπόρους, ευγενείς και ηγέτες. Για τον απλό λαό των Μάγια, η πιο κοινή εργασία ήταν η γεωργία  .Όλη η δουλειά γινόταν με απλά πέτρινα εργαλεία ή με το χέρι. . Οι αγρότες των Μάγια επιστράτευαν ιδιοφυείς τεχνικές ,οπως τα αρδευτικά καναλια για να μπορέσουν να ταΐσουν τον πολυπληθή λαό τους.
 Καλλιεργούσαν καλαμπόκι,φασόλια , πιπεριές τσίλι, ντομάτες,  γλυκοπατάτες και  κολοκύθες.
Το πρωινό έτρωγαν έναν χυλό από καλαμπόκι και τσίλι . Το μεσημέρι έτρωγαν πιτάκια από ζύμη καλαμποκιού γεμιστά με λαχανικά και κρέας. Το κυρίως γεύμα ήταν το βράδυ, το οποίο συνήθως περιλάμβανε τορτίγιες μαζί με βραστά λαχανικά και, αν η οικογένεια είχε την οικονομική ευχέρεια, κρέας. Τα δημοφιλέστερα είδη κρέατος ήταν το ψάρι, το ελάφι, η πάπια και η γαλοπούλα.
Η πιο δημοφιλής τροφή που κληρονόμησε ο κόσμος από τους Μάγια είναι η σοκολάτα, την οποία μάζευαν από τα κακαόδεντρα. Οι σπόροι κακάο θεωρούνταν τόσο πολύτιμοι που τους χρησιμοποιούσαν στις συναλλαγές αντί για χρήματα
Αυτα τα προίόντα έφτασαν στην Ευρώπη την εποχή των Ανακαλύψεων, κάπου τον 16ο αιώνα, ενώ στον ελλαδικό χώρο έγινε γνωστή  η πατάτα αμέσως μετά την Επανάσταση του 1821, χάρη στον Ιωάννη Καποδίστρια.






παιχνίδι

«ΠΟΚ-ΤΑ-ΠΟΚ», ΤΟ ΜΠΑΣΚΕΤ ΤΩΝ ΑΖΤΕΚΩΝ ΚΑΙ ΤΩΝ ΜΑΓΙΑ

 Οι φυλές των Μάγια ζούσαν στις πεδιάδες του Μεξικού. Το γήπεδο του «ποκ-τα-ποκ» είχε διαστάσεις 23×7,5 μέτρα. Οι πλευρές του ήταν κλεισμένες με κατακόρυφους τοίχους κι οι άλλες δύο είχαν κερκίδες χτισμένες με τούβλα. Μεγάλες και μικρές πέτρες είχαν το ρόλο των σημερινών άσπρων γραμμών. Κάθε ομάδα είχε 2 έως 10 παίκτες. Η μπάλα ζυγιζε από 2 έως 4 κιλά.Οι παίκτες έπρεπε να κρατούν τη μπάλα σε αδιάκοπη κίνηση. Μπορούσαν να χρησιμοποιήσουν όλα τα μέλη του σώματος εκτός από τα χέρια. Μπορούσαν να αγγίξουν τη μπάλα με τον αγκώνα ή το γόνατο, αλλά όχι με το πέλμα ή τη παλάμη.
Το γκολ μετρούσε όταν ο παίκτης κατάφερνε να περάσει τη μπάλα μέσα από το στεφάνι της αντίπαλης ομάδας. Το πέτρινο στεφάνι έμοιαζε με το σημερινό καλάθι του μπάσκετ. Ήταν καρφωμένο στον τοίχο, αλλά όχι ψηλά. Και σε αντίθεση με την μπασκέτα ήταν τοποθετημένο κατακόρυφα κι όχι οριζόντια. Όλα τα παιχνίδια τελείωναν 1-0. Μόλις η μπάλα έμπαινε στο στεφάνι το ματς τελείωνε!
δυο ομάδες: η ομάδα της βροχής

                         και η ομάδα του ανέμου



ΙΝΔΙΑΝΙΚΗ ΜΟΥΣΙΚΟΥΛΑ ΜΕ ΑΥΛΟ 


 

.


Σάββατο 1 Οκτωβρίου 2022

ΟΙ ΠΡΩΤΕΣ ΜΕΡΕΣ ΤΟΥ ΠΟΛΕΜΟΥ -ΚΕΙΜΕΝΟ ΑΦΓΗΣΗΣ -



έχω ενώσει 2 ΒΙΝΤΕΟ σε ένα 








ΟΙ ΠΡΩΤΕΣ ΜΕΡΕΣ ΤΟΥ ΠΟΛΕΜΟΥ ΣΤΗ ΘΕΣΠΡΩΤΙΑ-  ΠΑΝΑΓΙΩΤΗ ΜΗΤΣΗ

                          



Κυριακή 27 Οκτωβρίου 1940.

Φιλιάτες Θεσπρωτίας.

  Αργά το βράδυ, μια πάνοπλη ομάδα Ιταλών στρατιωτών πέρασε τα ελληνοαλβανικά  σύνορα και πλησίασε το ελληνικό φυλάκιο....Ο Ιταλός αρχιφύλακας ανθυπασπιστής ζήτησε από τον Έλληνα λοχία μια κουραμάνα, γιατί τους είχε τελειώσει το ψωμί και θα τους έφερναν την άλλη μέρα. Οι Έλληνες τους έδωσαν πέντε κουραμάνες και κράτησαν μια για τους ίδιους. Η πείνα των Ιταλών ήταν μόνο το πρόσχημα. Στην πραγματικότητα, οι στρατιώτες του Μουσολίνι είχαν πάει για να κατασκοπεύσουν και να δουν την ετοιμότητα του φυλακίου...Περίπου στις 2 το πρωί, οι Ιταλοί στρατιώτες χορτασμένοι πλέον, επέστρεψαν. Αυτή τη φορά δεν είχαν ανάγκη καμιά δικαιολογία. Σύρθηκαν μυστικά γύρω από το φυλάκιο και επιτέθηκαν....

           ( Η ΕΛΛΗΝΙΚΗ ΕΠΟΠΟΙΙΑ 1940-1941,ΤΕΡΖΑΚΗΣ ΑΓΓΕΛΟΣ)

 

.Ωστόσο, ο πόλεμος δεν είχε ακόμα κηρυχτεί.... 

   Οι ήσυχες φθινοπωρινές ημέρες δεν προμηνούσαν την μπόρα του πολέμου που θα έρχονταν. Όμως η μια ανησυχία πλανιόταν πάνω από την περιοχή μας.

 

Δευτέρα 28 Οκτώβρη 1940.

   Πριν καλά καλά  ξημερώσει, τους κατοίκους της μικρής κωμόπολης των Φιλιατών ξάφνιασαν οι εκρήξεις οβίδων πυροβολικού γύρω και μέσα στο Φιλιάτι. Η Ιταλία κήρυξε τον πόλεμο. Ο ιταλικός στρατός επιτέθηκε στις συνοριακές φρουρές και εισέβαλε στην Ελλάδα. Οι φρουρές ύστερα από μικρή αντίσταση συμπτύχθηκαν. Τα πρώτα θύματα ανάμεσα στους πολίτες ήταν ο δήμαρχος Φιλιατών Παναγιώτης Κύρκος και ο γιος του Δημήτρης, με καταγωγή από την Σίδερη. Μια οβίδα έσκασε μπροστά τους και τους σκότωσε λίγα μέτρα από το σπίτι τους.

 

 


. Η επαρχία Φιλιατών βρισκόταν στα χέρια των Ιταλών . 

Ο ιταλικός στρατός μπήκε στο Φιλιάτι το απόγευμα της Δευτέρας.

    Οι μουσουλμάνοι των Φιλιατών και των γύρω χωριών, τους επεφύλαξαν θερμή υποδοχή. Άνδρες γυναίκες και παιδιά βγήκαν στους δρόμους και ζητωκραύγαζαν. 

Τη νύχτα που ακολούθησε και την άλλη μέρα άρχισε λεηλασία στο Φιλιάτι. Δημόσια κτήρια παραβιάστηκαν, αρχεία και έπιπλα πετάχτηκαν στους δρόμους, μαγαζιά και σπίτια ανοίχτηκαν, εμπορεύματα και νοικοκυριά αρπάχτηκαν. Οι συνετοί και οι νοικοκυραίοι  μουσουλμάνοι δεν κατόρθωσαν να τους συγκρατήσουν και να αποφευχθεί η λεηλασία. 

   

   Οι Αρχές εγκατέλειψαν το Φιλιάτι και πέρασαν του Καλαμά, όπου συγκεντρώνονταν ο στρατός για να προβάλει αντίσταση. Ένα μέρος πολιτών ακολούθησε το στρατό και τις αρχές . Πολλοί κατευθύνθηκαν στα γύρω ελληνικά χωριά.  Εκεί βρήκαν φιλοξενία στις δύσκολες μέρες που ακολούθησαν.

     Η νύχτα και οι επόμενες μέρες πέρασαν μέσα στην αγωνία.  Όμως δεν σημειώθηκαν επιδρομές άτακτων. Κάποιοι από τους φιλοξενούμενους Φιλιακιώτες πήγαν στο Φιλιάτι και επιστρέφοντας μας μετέφεραν την εικόνα της καταστροφής .

     Πέρασαν δέκα μέρες και οι Ιταλοί δεν κατόρθωναν να περάσουν τον Καλαμά. Κάθε προσπάθειά τους να πλησιάσουν, να ανιχνευθούν περάσματα, να  στήσουν γέφυρα, αντιμετωπίζονταν με επιτυχία από τα εύστοχα ελληνικά πυρά. Το ελληνικό πυροβολικό ήταν ιδιαίτερα εύστοχο και ένα πρωινό την ώρα του συσσιτίου των Ιταλών στου Τάκα  που στρατοπέδευαν, μια οβίδα χτύπησε ανάμεσα στους συγκεντρωμένους στρατιώτες, στο καζάνι με τη μακαρονάδα, προκαλώντας πολλά θύματα.

Ιστορική έμεινε η  φράση του Ιταλού διοικητή  :

«No fatsa Ntoulka»

«όχι πέρασμα από μέρος που να είναι ορατό από το παρατηρητήριο του ελληνικού πυροβολικού  στη θέση Ντούλκα πάνω από τον Παραπόταμο». 

 

 

 

  Στις εφτά του Νοέμβρη τη νύχτα, ξέσπασε φοβερή καταιγίδα, ο δυνατός αέρας έφερνε κύματα-κύματα την καταρρακτώδη βροχή οι αστραπές έσχιζαν τον μαύρο ουρανό.  Ανάμεσα στις βροντές και το βουητό του αγέρα ξεχώριζε ένας άλλος θόρυβος ! ήταν εκρήξεις οβίδων και οι ριπές πολυβόλων. Αυτήν τη νύχτα διάλεξε ο ιταλικός στρατός να στήσει γέφυρα και να περάσει τον Καλαμά. Η μάχη συνεχίζονταν ώρες πολλές.

  Οι Ιταλοί κατόρθωσαν να περάσουν τον Καλαμά και να προχωρήσουν προς την Ηγουμενίτσα και την Παραμυθιά. Η προέλαση τους όμως δεν συνεχίστηκε για πολύ. 

  

   Στις οχτώ Νοεμβρίου οι Ιταλοί μπήκαν στην Ηγουμενίτσα. Μαζί τους και τα ένοπλα τμήματα των μουσουλμάνων που εδώ έστησαν την έδρα τους. Επακολούθησαν τα ίδια τα έκτροπα που σημειώθηκαν και στο Φιλιάτι. Έγιναν λεηλασίες και καταστροφές αρκετών σπιτιών και καταστημάτων, πυρπολήθηκαν καταστήματα. Στην Ηγουμενίτσα έγιναν οι πρώτες εκτελέσεις δύο Ελλήνων  του Χρήστου Πιτούλη και του Χρήστου Τσώνη. Αυτές οι εκτελέσεις σήμαναν την απαρχή των δεινών και του αίματος που πότισε άφθονο,  στη συνέχεια τα χρόνια της κατοχής, τη θεσπρωτική γη


Από τις 10-12 Νοεμβρίου 1940  ο ελληνικός στρατός άρχισε την αντεπίθεση. Βαθιά πέρα από την Ηγουμενίτσα ακούγονταν υπόκωφες εκρήξεις.

Επιτέλους ελεύθερος ο τόπος !Ετσι τελείωσε με περιφανή νίκη των δυνάμεων του ελληνικού στρατου η μάχη της Ηπείρου.

Όμως ο πόλεμος δεν είχε τελειώσει. Μόλις άρχιζε  στα βουνά της Αλβανίας.

MAΡΤΙΟΣ 1941

Ύψωμα 731

Η Σιένα  , η Τζούλια, η Πούλιε , η Μπάρι...ένα σύντριμμα.

Πάνω στο  Ύψωμα  731 κυματίζει αθώα η ελληνική σημαία.

Σταυρούλα Δημητρίου


 . 
11 ΝΟΕΜΒΡΊΟΥ


Η πολιτιστική μας κληρονομιά είναι η βάση του ελληνικού έθνους.Για αυτό και πάντα αποτελούσε στόχο των διαφόρων κατακτητών.
Οι ΄Ελληνες αρχαιολόγοι, που καταλάβαιναν ίσως καλύτερα από τον καθένα το γεγονός αυτό,  έκαναν το παν για να την προστατεύσουν.

΄Εθαψαν αγάλματα στο πάτωμα του Αρχαιολογικού Μουσείου στην Αθήνα, 
έκρυψαν πάμπολλα αντικείμενα σε μακρινές σπηλιές και πηγάδια.


 Ο Ελληνικός λαός προστάτεψε τον πολιτισμό του ,κάτι που σπάνια αναφέρεται.  Αυτό   ενέπνευσε τον Αγγελο Σικελιανο  και  έγραψε  το

ΠΝΕΥΜΑΤΙΚΟ ΕΜΒΑΤΗΡΙΟ,

Τo Πανανθρώπινο Εμβατήριο της Ελλάδας

 


«Ομπρός, βοηθάτε να σηκώσουμε τον ήλιο πάνω από την Ελλάδα,

ομπρός βοηθάτε να σηκώσουμε τον ήλιο πάνω από τον κόσμο!

ΣΧΟΛΕΙΑ

 

Ας κάνουμε ένα διάλειμμα από αυτα τα  πολεμικά  γεγονοτα και ας ρίξουμε μια ματιά στα παιδιά   του Γ' Ράιχ.

Όμορφα παιδάκια…

Παίζουν.Γελούν Ακούν ένα παλιό όργανο δρόμου. Τι ξέρουν από φασισμό;

Τι ξέρουν από πόλεμο;

Ένα σχολείο. Η πρώτη άσκηση

στην ορθογραφία -"Χάιλ Χίτλερ".Προφανώς, η εκπαίδευση

θα πρέπει να ξεκινά μ' αυτή τη φράση.

Είναι η ώρα τώρα για να μάθουν

πώς να στεκόνται προσοχή, Πρέπει  να ανατραφούν

για να πυροβολούν

να καινέ και να σκοτώνουν

εκατομμύρια ανθρώπους.

πώς να αντικρίζουν τον Χιτλερ με θαυμασμό….και για πολλά χρόνια θα ακούν κάθε μέρα

και κάθε ώρα ότι είναι αλάθητος, ότι έχει πάντα δίκιο,

Τωρα  είναι έτοιμα να γίνουν στρατιώτες…… να σκοτώσουν

και να καταστρέψουν στο όνομα του Χίτλερ.,,,


Ένα αγόρι τιμωρείται

με δημόσιο εξευτελισμό  μέσα στην τάξη ..

Σε όλη τη Γερμανία ο κόσμος

ορκίζονταν αφοσίωση στον Αδόλφο Χίτλερ…Σε όλη την Ιταλία ορκίζονταν αφοσίωση  στον Μουσολίνι.  Κατ' ουσίαν, όλοι αυτοί ορκίζονταν να γίνουν απάνθρωποι.

καινε βιβλια.....

."Στενομυαλοι και αμορφωτοι άνθρωποι καινε τα έργα των μεγαλύτερων επιστημόνων.Τα διαμάντια της ανθρωπότητας
ριχνοναι στη φωτιά.
Γιατί ο Χίτλερ ηθελε παιδια με γερες γροθιες. δυνατά σαν το ατσάλι του Κρυπτόν. Είχε ανάγκη από αδίστακτους ανθρώπους.Όλα αυτά ήταν προετοιμασία για
την εξόντωση των άλλων λαών.

Πρέπει να πούμε δυο λόγια για το

Μουσολίνι. Να τος.   Άλλωστε ήταν σύμμαχος  του Χίτλερ

και η λέξη φασισμός, έχει ιταλικές ρίζες. Ο Μουσολίνι είχε επινοήσει τον φασιστικό χαιρετισμο

κι ο Χίτλερ απλώς τον  μιμήθηκε.

Duce στα ιταλικά σημαίνει ο Αρχηγός,

ο Φύρερ..


Υπήρχαν  όμως άνθρωποι που επέμεναν να λένε

όχι στο Φασισμό  χρόνο με το χρόνο.

Πρέπει να είναι κανείς θαρραλέος  να

λέει "όχι" όταν όλοι λένε "ναι"... να παραμένει άνθρωπος και μαχητής,

όταν οι υπόλοιποι παραιτούνται... να σκέφτεται όταν

η σκέψη απαγορεύεται.


Απριλιος 1941

Οι Γερμανοί εισβάλλουν στην Ελλάδα.
Τα σχολεια μας τα εχουν κάψει οι Γερμανοι φασίστες  και τα υπόλοιπα τα έχουν λεηλατήσει
 .Κι όμως,τα ελληνόπουλα μαθαίνουν γράμματα σε υπαίθρια σχολεία πάνω στα βουνα .
Δύο αγωνιστές  παιδαγωγοί ο Παπαμαύρος και η Ιμβριώτη γράφουν .....μεσα σε 15 μέρες ,νύχτα με το λυχναρι..... δύο Αναγνωστικά:  Τα Αετόπουλα   και την Ελεύθερη Ελλάδα.   Το περιεχόμενο των βιβλίων  εκφράζει τον αγώνα του λαού για τη λευτεριά του και την πανανθρώπινη ειρήνη. 




έκθεση «τα παπουτσάκια μου»:

«Σήμερα στο σταθμό μας είναι μεγάλη χαρά, βάνουμε καινούργια παπούτσια, τα ’φερε η κυρά δασκάλα η Ναυσικά μας, ταφτιασαν οι τσαγκάρηδες οι αντάρτες γιατί ήμασταν με σγαρόνια και μούσκεμα τα ποδαράκια μας. Να ναι καλά οι αντάρτες που μας αγαπάνε κι οι δασκάλες που μας μαθαίνουν τόσα πράματα».


Σ