Άγγελος Τερζάκης, «Ελληνική εποποιΐα 1940-1941
Ο επισκέπτης σήμερα μπορεί να δει το σαλόνι που διατηρείται αυστηρά όπως ήταν εκείνο το ιστορικό βράδυ καθώς και το γραφείο του στο Υπόγειο της οικίας.
παρόν: Τώρα γράφω τα μαθήματά μου
παρελθόν: Χθες έγραψα τα μαθήματά μου
μέλλον: Αύριο θα γράψω τα μαθήματά μου
Από την άλλη πολλές φορές είναι αναγκαίο να δηλώσουμε το ποιόν ενέργειας, δηλ. αν η πράξη μας:
α) γίνεται συνέχεια, δηλαδή έχει διάρκεια, επαναλαμβάνεται, π.χ. έγραφε όλη τη μέρα τα μαθήματα
β) γίνεται μια στιγμή, δηλαδή σύντομα, στιγμιαία, συνοπτικά, π.χ. χθες το βράδυ έγραψε τα μαθήματα
γ) έχει γίνει, δηλαδή έχει συντελεστεί, π.χ. έχει γράψει τα μαθήματα
Να ταιριάξεις τους τύπους των ρημάτων με τον κατάλληλο χρόνο
ρήμα |
χρόνος |
τρέχω |
|
έχω τρομάξει |
|
θα γελάσω |
|
είχα βάψει |
|
μιλούσα |
|
θα έχω ζυμώσει |
|
χάρηκα |
|
θα ακούω |
|
τρέχω |
|
έχω τρομάξει |
|
Να ταιριάξεις τους
τύπους των ρημάτων με τον κατάλληλο χρόνο
ρήμα | χρόνος |
θέλησα | |
δοκιμάζαμε | |
έχουν φύγει | |
θα έχω μελετήσει | |
θα φέρνουμε | |
αγριευόμουν | |
θα φορτώσω | |
πήρα | |
ακολουθήσαμε | |
ακολουθούσαμε |
Ας δούμε τη χρονική διάρκεια σε κάθε Χρόνο. :
χρόνος | πότε; | χρονική διάρκεια | παράδειγμα |
ενεστώτας | παρόν | επαναλαμβανόμενο | γράφω |
παρατατικός | παρελθόν | επαναλαμβανόμενο | έγραφα |
εξακολουθητικός μέλλοντας | μέλλον | επαναλαμβανόμενο | θα γράφω |
αόριστος | παρελθόν | στιγμιαίο | έγραψα |
συνοπτικός μέλλοντας | μέλλον | στιγμιαίο | θα γράψω |
παρακείμενος | παρόν | συντελεσμένο- έχει ολοκληρωθεί | έχω γράψει |
υπερσυντέλικος | παρελθόν | συντελεσμένο | είχα γράψει |
συντελεσμένος μέλλοντας | μέλλον | συντελεσμένο | θα έχω γράψει |
• Ο Βαρθολομαίος Ντιάζ ανακαλύπτει (1488) το Ακρωτήριο της Καλής Ελπίδας.
• Ο Χριστόφορος Κολόμβος ανακαλύπτει (1492) την Αμερική.
• Ο Βάσκο ντα Γκάμα είναι ο πρώτος που φτάνει (1498) μέχρι την Ινδία.
• Ο Μαγγελάνος πραγματοποιεί πρώτος τον περίπλου της Γης (1519-1522).
Η ανάπτυξη του εμπορίου αλλά και τα πολύτιμα μέταλλα που φτάνουν στην Ευρώπη από τις νέες χώρες που ανακαλύπτονται, βοηθούν στην δημιουργία καινούργιων ισχυρών κρατών (Πορτογαλία, Ισπανία, Αγγλία, Γαλλία, κλπ.) και οδηγούν στην ανάπτυξη του καπιταλισμού.
Στην ζωή των Ευρωπαίων μπαίνουν νέα είδη διατροφής (ντομάτες, πατάτες, κακάο,
βανίλια) και νέες συνήθειες (καπνός, καφές).
Από την άλλη, οι «πολιτισμένοι» Ευρωπαίοι κατακτούν με βία τις περιοχές που ανακαλύπτουν και εκμεταλλεύονται τους κατοίκους τους με τον πιο σκληρό τρόπο. Σημαντικοί πολιτισμοί
καταστρέφονται και εκατομμύρια άνθρωποι μετατρέπονται σε δούλους.
σχολειο
άσκηση από το βιβλίο της Γλώσσας-
3. Ποιους άλλους αυτόχθονες/ιθαγενείς λαούς γνωρίζετε; Μπορείτε να βρείτε πληροφορίες και εικόνες από τη ζωή και τον πολιτισμό των ιθαγενών πληθυσμών στην εγκυκλοπαίδεια και στο διαδίκτυο . Σε ποιες περιοχές του πλανήτη ζουν; Ποιες είναι οι συνήθειες και ο καθημερινός τρόπος ζωής τους; Κάντε μια περίληψη των πληροφοριών που βρήκατε με 150 ως 200 λέξεις, δώστε τίτλο στο κείμενό σας και γράψτε μόνο τα κύρια σημεία αυτών που διαβάσατε.
Γράφω σε μια παράγραφο πληροφορίες για την διατροφή ή για ένα παιχνίδι των αυτόχθονων λαών της Αμερικής.
.
Κυριακή 27 Οκτωβρίου 1940.
Φιλιάτες Θεσπρωτίας.
Αργά το βράδυ, μια πάνοπλη ομάδα Ιταλών στρατιωτών πέρασε τα ελληνοαλβανικά σύνορα και πλησίασε το ελληνικό φυλάκιο....Ο Ιταλός αρχιφύλακας ανθυπασπιστής ζήτησε από τον Έλληνα λοχία μια κουραμάνα, γιατί τους είχε τελειώσει το ψωμί και θα τους έφερναν την άλλη μέρα. Οι Έλληνες τους έδωσαν πέντε κουραμάνες και κράτησαν μια για τους ίδιους. Η πείνα των Ιταλών ήταν μόνο το πρόσχημα. Στην πραγματικότητα, οι στρατιώτες του Μουσολίνι είχαν πάει για να κατασκοπεύσουν και να δουν την ετοιμότητα του φυλακίου...Περίπου στις 2 το πρωί, οι Ιταλοί στρατιώτες χορτασμένοι πλέον, επέστρεψαν. Αυτή τη φορά δεν είχαν ανάγκη καμιά δικαιολογία. Σύρθηκαν μυστικά γύρω από το φυλάκιο και επιτέθηκαν....
( Η ΕΛΛΗΝΙΚΗ ΕΠΟΠΟΙΙΑ 1940-1941,ΤΕΡΖΑΚΗΣ ΑΓΓΕΛΟΣ)
.Ωστόσο, ο πόλεμος δεν είχε ακόμα κηρυχτεί....
Οι ήσυχες φθινοπωρινές ημέρες δεν προμηνούσαν την μπόρα του πολέμου που θα έρχονταν. Όμως η μια ανησυχία πλανιόταν πάνω από την περιοχή μας.
Δευτέρα 28 Οκτώβρη 1940.
Πριν καλά καλά ξημερώσει, τους κατοίκους της μικρής κωμόπολης των Φιλιατών ξάφνιασαν οι εκρήξεις οβίδων πυροβολικού γύρω και μέσα στο Φιλιάτι. Η Ιταλία κήρυξε τον πόλεμο. Ο ιταλικός στρατός επιτέθηκε στις συνοριακές φρουρές και εισέβαλε στην Ελλάδα. Οι φρουρές ύστερα από μικρή αντίσταση συμπτύχθηκαν. Τα πρώτα θύματα ανάμεσα στους πολίτες ήταν ο δήμαρχος Φιλιατών Παναγιώτης Κύρκος και ο γιος του Δημήτρης, με καταγωγή από την Σίδερη. Μια οβίδα έσκασε μπροστά τους και τους σκότωσε λίγα μέτρα από το σπίτι τους.
. Η επαρχία Φιλιατών βρισκόταν στα χέρια των Ιταλών .
Ο ιταλικός στρατός μπήκε στο Φιλιάτι το απόγευμα της Δευτέρας.
Οι μουσουλμάνοι των Φιλιατών και των γύρω χωριών, τους επεφύλαξαν θερμή υποδοχή. Άνδρες γυναίκες και παιδιά βγήκαν στους δρόμους και ζητωκραύγαζαν.
Τη νύχτα που ακολούθησε και την άλλη μέρα άρχισε λεηλασία στο Φιλιάτι. Δημόσια κτήρια παραβιάστηκαν, αρχεία και έπιπλα πετάχτηκαν στους δρόμους, μαγαζιά και σπίτια ανοίχτηκαν, εμπορεύματα και νοικοκυριά αρπάχτηκαν. Οι συνετοί και οι νοικοκυραίοι μουσουλμάνοι δεν κατόρθωσαν να τους συγκρατήσουν και να αποφευχθεί η λεηλασία.
Οι Αρχές εγκατέλειψαν το Φιλιάτι και πέρασαν του Καλαμά, όπου συγκεντρώνονταν ο στρατός για να προβάλει αντίσταση. Ένα μέρος πολιτών ακολούθησε το στρατό και τις αρχές . Πολλοί κατευθύνθηκαν στα γύρω ελληνικά χωριά. Εκεί βρήκαν φιλοξενία στις δύσκολες μέρες που ακολούθησαν.
Η νύχτα και οι επόμενες μέρες πέρασαν μέσα στην αγωνία. Όμως δεν σημειώθηκαν επιδρομές άτακτων. Κάποιοι από τους φιλοξενούμενους Φιλιακιώτες πήγαν στο Φιλιάτι και επιστρέφοντας μας μετέφεραν την εικόνα της καταστροφής .
Πέρασαν δέκα μέρες και οι Ιταλοί δεν κατόρθωναν να περάσουν τον Καλαμά. Κάθε προσπάθειά τους να πλησιάσουν, να ανιχνευθούν περάσματα, να στήσουν γέφυρα, αντιμετωπίζονταν με επιτυχία από τα εύστοχα ελληνικά πυρά. Το ελληνικό πυροβολικό ήταν ιδιαίτερα εύστοχο και ένα πρωινό την ώρα του συσσιτίου των Ιταλών στου Τάκα που στρατοπέδευαν, μια οβίδα χτύπησε ανάμεσα στους συγκεντρωμένους στρατιώτες, στο καζάνι με τη μακαρονάδα, προκαλώντας πολλά θύματα.
Ιστορική έμεινε η φράση του Ιταλού διοικητή :
«No fatsa Ntoulka»
«όχι πέρασμα από μέρος που να είναι ορατό από το παρατηρητήριο του ελληνικού πυροβολικού στη θέση Ντούλκα πάνω από τον Παραπόταμο».
Στις εφτά του Νοέμβρη τη νύχτα, ξέσπασε φοβερή καταιγίδα, ο δυνατός αέρας έφερνε κύματα-κύματα την καταρρακτώδη βροχή οι αστραπές έσχιζαν τον μαύρο ουρανό. Ανάμεσα στις βροντές και το βουητό του αγέρα ξεχώριζε ένας άλλος θόρυβος ! ήταν εκρήξεις οβίδων και οι ριπές πολυβόλων. Αυτήν τη νύχτα διάλεξε ο ιταλικός στρατός να στήσει γέφυρα και να περάσει τον Καλαμά. Η μάχη συνεχίζονταν ώρες πολλές.
Οι Ιταλοί κατόρθωσαν να περάσουν τον Καλαμά και να προχωρήσουν προς την Ηγουμενίτσα και την Παραμυθιά. Η προέλαση τους όμως δεν συνεχίστηκε για πολύ.
Στις οχτώ Νοεμβρίου οι Ιταλοί μπήκαν στην Ηγουμενίτσα. Μαζί τους και τα ένοπλα τμήματα των μουσουλμάνων που εδώ έστησαν την έδρα τους. Επακολούθησαν τα ίδια τα έκτροπα που σημειώθηκαν και στο Φιλιάτι. Έγιναν λεηλασίες και καταστροφές αρκετών σπιτιών και καταστημάτων, πυρπολήθηκαν καταστήματα. Στην Ηγουμενίτσα έγιναν οι πρώτες εκτελέσεις δύο Ελλήνων του Χρήστου Πιτούλη και του Χρήστου Τσώνη. Αυτές οι εκτελέσεις σήμαναν την απαρχή των δεινών και του αίματος που πότισε άφθονο, στη συνέχεια τα χρόνια της κατοχής, τη θεσπρωτική γη
Από τις 10-12 Νοεμβρίου 1940 ο ελληνικός στρατός άρχισε την αντεπίθεση. Βαθιά πέρα από την Ηγουμενίτσα ακούγονταν υπόκωφες εκρήξεις.
Επιτέλους ελεύθερος ο τόπος !
Όμως ο πόλεμος δεν είχε τελειώσει. Μόλις άρχιζε στα βουνά της Αλβανίας.
MAΡΤΙΟΣ 1941
Ύψωμα 731
Η Σιένα , η Τζούλια, η Πούλιε , η Μπάρι...ένα σύντριμμα.
Πάνω στο Ύψωμα 731 κυματίζει αθώα η ελληνική σημαία.
Σταυρούλα Δημητρίου
«Ομπρός, βοηθάτε να σηκώσουμε
ομπρός βοηθάτε να σηκώσουμε το
ΣΧΟΛΕΙΑ
Ας κάνουμε ένα διάλειμμα από αυτα τα πολεμικά γεγονοτα και ας ρίξουμε μια ματιά στα παιδιά του Γ' Ράιχ.
Όμορφα
παιδάκια…
Παίζουν.Γελούν
Ακούν ένα παλιό όργανο δρόμου. Τι ξέρουν από φασισμό;
Τι ξέρουν
από πόλεμο;
Ένα σχολείο.
Η πρώτη άσκηση
στην
ορθογραφία -"Χάιλ Χίτλερ".Προφανώς, η εκπαίδευση
θα πρέπει να
ξεκινά μ' αυτή τη φράση.
Είναι η ώρα
τώρα για να μάθουν
πώς να
στεκόνται προσοχή, Πρέπει
να ανατραφούν
για να
πυροβολούν
να καινέ και
να σκοτώνουν
εκατομμύρια ανθρώπους.
πώς να
αντικρίζουν τον Χιτλερ με θαυμασμό….και για πολλά χρόνια θα ακούν κάθε μέρα
και κάθε ώρα
ότι είναι αλάθητος, ότι έχει πάντα δίκιο,
Τωρα είναι έτοιμα να γίνουν στρατιώτες…… να
σκοτώσουν
και να
καταστρέψουν στο όνομα του Χίτλερ.,,,
Ένα αγόρι τιμωρείται
με δημόσιο εξευτελισμό μέσα στην τάξη ..
Σε όλη τη Γερμανία ο κόσμος
ορκίζονταν αφοσίωση στον Αδόλφο Χίτλερ…Σε όλη την Ιταλία ορκίζονταν αφοσίωση στον Μουσολίνι. Κατ' ουσίαν, όλοι αυτοί ορκίζονταν να γίνουν απάνθρωποι.
καινε βιβλια.....
."Στενομυαλοι και αμορφωτοι άνθρωποι καινε τα έργα των μεγαλύτερων επιστημόνων.Τα διαμάντια της ανθρωπότητας
ριχνοναι στη φωτιά.
Γιατί ο Χίτλερ ηθελε παιδια με γερες γροθιες. δυνατά σαν το ατσάλι του Κρυπτόν. Είχε ανάγκη από αδίστακτους ανθρώπους.Όλα αυτά ήταν προετοιμασία για
την εξόντωση των άλλων λαών.
Πρέπει να πούμε δυο λόγια για το
Μουσολίνι. Να τος. Άλλωστε ήταν σύμμαχος του Χίτλερ
και η λέξη φασισμός, έχει ιταλικές ρίζες. Ο Μουσολίνι είχε επινοήσει τον φασιστικό χαιρετισμο
κι ο Χίτλερ απλώς τον μιμήθηκε.
Duce στα ιταλικά σημαίνει ο Αρχηγός,
ο Φύρερ..
Υπήρχαν όμως άνθρωποι που επέμεναν να λένε
όχι στο Φασισμό
χρόνο με το χρόνο.
Πρέπει να
είναι κανείς θαρραλέος να
λέει
"όχι" όταν όλοι λένε "ναι"... να παραμένει άνθρωπος και
μαχητής,
όταν οι
υπόλοιποι παραιτούνται... να σκέφτεται όταν
η σκέψη
απαγορεύεται.
έκθεση «τα παπουτσάκια μου»:
«Σήμερα στο σταθμό μας είναι μεγάλη χαρά, βάνουμε καινούργια παπούτσια, τα ’φερε η κυρά δασκάλα η Ναυσικά μας, ταφτιασαν οι τσαγκάρηδες οι αντάρτες γιατί ήμασταν με σγαρόνια και μούσκεμα τα ποδαράκια μας. Να ναι καλά οι αντάρτες που μας αγαπάνε κι οι δασκάλες που μας μαθαίνουν τόσα πράματα».