Τρίτη 23 Νοεμβρίου 2021

Ενότητα Β΄ - Κεφάλαιο 5 Η Οικονομική Ζωή

 

Ερωτήσεις κατανόησης

ü Γιατί η Οθωμανική αυτοκρατορία έχασε την οικονομική της σπουδαιότητα μετά τις γεωγραφικές ανακαλύψεις του 15ου αιώνα;

ΑΠΑΝΤΗΣΗ

Μετά τις Γεωγραφικές Ανακαλύψεις  του 15ου αιώνα βρέθηκαν νέοι δρόμοι για την Ασία, με αποτέλεσμα οι Ευρωπαίοι έμποροι να μπορούν να παρακάμπτουν τα οθωμανικά εδάφη, στα ταξίδια τους προς τις Ινδίες.

Συνέπεια αυτής της κατάστασης ήταν να μειωθεί η σπουδαιότητα της Οθωμανικής Αυτοκρατορίας για την Δύση.

Οι Οθωμανοί έχασαν τον έλεγχο του παγκόσμιου εμπορίου, η αυτοκρατορία άρχισε να παρακμάζει .

 

ü Τι μορφή είχε η οθωμανική οικονομία κατά τους πρώτους αιώνες της Οθωμανικής κυριαρχίας;

Η

οικονομία της Οθωμανικής Αυτοκρατορίας στηριζόταν κυρίως στις αγροτικές καλλιέργειες (σιτάρι, κριθάρι, βαμβάκι, καπνός, λάδι, σταφίδα).Οι περισσότεροι άνθρωποι ασχολούνταν με την γεωργία και την κτηνοτροφία, κυρίως για τις ανάγκες του σπιτιού τους. Εμπορεύονταν μόνο όσα προϊόντα τούς περίσσευαν.

ü Για ποιον λόγο είχαν αποχωρήσει οι Βενετοί και οι Γενουάτες από τις οθωμανικές θάλασσες;

Οι Έλληνες, εκμεταλλευόμενοι  δύο  συνθήκες,του Κάρλοβιτς και του Κιουτσούκ Καϊναρτζή είχαν υψώσει αυστριακές και ρωσικές σημαίες στα καράβια τους και ταξίδευαν ανενόχλητοι. Το γεγονός μάλιστα πως οι Βενετοί, από τον 17ο αιώνα και μετά, είχαν αποχωρήσει από το Αιγαίο, βοήθησε τους Έλληνες ναυτικούς να κυριαρχήσουν στις οθωμανικές θάλασσες και να αναπτύξουν έναν αξιόλογο εμπορικό στόλο

ΠΑΡΑΤΗΡΩ ΤΟΝ ΧΑΡΤΗ


ü Πότε υπογράφηκαν οι συνθήκες του Κάρλοβιτς και του Κιουτσούκ Καϊναρτζή; Πώς βοήθησαν να αναπτυχθεί η ελληνική ναυτιλία;

Δύο ακόμη παράγοντες ωφέλησαν τους Έλληνες: οι συνθήκες του Κάρλοβιτς (1699) και του Κιουτσούκ Καϊναρτζή (1774), που υπέγραψε η ηττημένη Οθωμανική Αυτοκρατορία, επέτρεψαν, κυρίως στην Αυστρία και τη Ρωσία, να επηρεάζουν τις εξελίξεις στο εσωτερικό της.

ü Γιατί, νομίζετε, μόνον οι Έλληνες ανάμεσα στους λαούς της Οθωμανικής αυτοκρατορίας ανέπτυξαν σπουδαίο εμπορικό στόλο;


ü Αναφέρετε μερικά ελληνικά μέρη που παρουσίασαν σημαντική οικονομική ανάπτυξη.

ü Ποια ήταν η «παγκόσμια πρωτιά» που πέτυχαν τα Αμπελάκια στην Θεσσαλία;

ü Πώς συνέβαλαν οι Έλληνες έμποροι του εξωτερικού στην διάδοση των ιδεών του
Διαφωτισμού ανάμεσα στους κατακτημένους πληθυσμούς;


ΤΕΛΟΣ


//////////////////////////////////,,,,,,,,,,, /........../////////////////////////////,,....





























ΕΠΟΜΕΝΟ ΜΑΘΗΜΑ για το σχολείο

Κατά τη διάρκεια της Τουρκοκρατίας αρκετοί Έλληνες έφυγαν από τη γενέτειρά τους και μετανάστευσαν, είτε εξαιτίας των πολέμων είτε για οικονομικούς λόγους, σε άλλες περιοχές. Εκεί δημιούργησαν νέες κοινότητες, τις παροικίες.



ΘΥΜΑΜΑΙ........

Αναγκαστικός εποικισμός της Κωνσταντινούπολης



1. Εισαγωγή

1.ΜΕΤΑΝΑΣΤΕΥΣΗ
 -Πριν από την άλωση του 1453  ξεκίνησαν   αθρόες μεταναστεύσεις και μετακινήσεις Ελληνικών πληθυσμών.
 Φυγάδες από την Κωνσταντινούπολη, σύμφωνα με την παράδοση, έφτασαν στη Θάσο, στη Μυτιλήνη, στη Χίο και στην Ικαρία. Άλλοι πάλι κατέφυγαν στην Κύπρο, στη Ρόδο, στην Εύβοια και στην Πελοπόννησο. Αξιόλογο μεταναστευτικό ρεύμα σημειώθηκε και προς τη Δύση, σε πόλεις της Ιταλικής χερσονήσου και κυρίως στη Βενετία. Η Κρήτη αποτέλεσε ασφαλές καταφύγιο για πολλούς μετανάστες, ευγενείς, λόγιους και κληρικούς.

2.ΒΙΑΙΟΣ ΕΠΟΙΚΙΣΜΟΣ-ΞΕΡΙΖΩΜΟΣ

. Εκείνη την περίοδο της επέκτασης του οθωμανικού κράτους, οι σουλτάνοι εφάρμοζαν  στις περιοχές που είχαν κατακτήσει ,συστηματικά την πολιτική των εποικισμών. Αυτές οι μετακινήσεις πληθυσμού (sürgün) είχαν καταναγκαστικό χαρακτήρα,.

1453, εάλω η Πόλις και ο κόσμος άλλαξε

Η τύχη του λαού:  Λεηλασίες – Εξανδραποδισμοί 

Μετα τη  βίαιη άλωση ,στις29 Μαίου του 1453 οι κάτοικοι υπερασπιστές  της Πόλης  που δεν κατάφεραν να διαφύγουν, μεταφέρθηκαν από τους Οθωμανούς σε διάφορα μέρη προκειμένου να πωληθούν. Οι πηγες αναφέρουν πως χιλιάδες πολίτες σκοτώθηκαν και περίπου 30.000 πωλήθηκαν ως σκλάβοι.

 

Τα πρώτα μέτρα του Μωάμεθ Πορθητή για την πληθυσμιακή ανασυγκρότηση της Κωνσταντινούπολης πάρθηκαν αμέσως μετά την Άλωση .

Εκδόθηκε διάταγμα που επέβαλλε τη μεταφορά πληθυσμού, μουσουλμανικού, χριστιανικού και εβραϊκού, από άλλες πόλεις της οθωμανικής επικράτειας στην Κωνσταντινούπολη.

Οι μετακινήσεις αυτές αφορούσαν κυρίως αστικό πληθυσμό που ασκούσε βιοτεχνικές και εμπορικές δραστηριότητες, ώστε η παρουσία τους να συμβάλει άμεσα στην αναζωογόνηση της οικονομίας της πόλης.


Στόχος βέβαια του σουλτάνου δεν ήταν η διατήρηση της Κωνσταντινούπολης ως χριστιανικής πόλης, αλλά και η ανάδειξή της σε ισλαμικό κέντρο,

 


Οι εποικισμοι , , αυτοί εξελίσσονταν καθ’ όλη τη διάρκεια της βασιλείας του Μωάμεθ Πορθητή και προς το τέλος αυτής είχαν αποδώσει θεαματικά αποτελέσματα. Σε απογραφικό κατάστιχο του 1477 καταγράφονται 14.803 νοικοκυριά, Οι περισσότεροι ήταν μουσουλμάνοι

Εθνοθρησκευτική ομάδα

Αριθμός νοικοκυριών

Μουσουλμάνοι 8.951, Ορθόδοξοι χριστιανοί  3.151,Εβραίοι 1.647 ,Καφφαίοι (πιθανώς εννοούνται Ιταλοί) 267 ,Αρμένιοι 372,  Καραμανλήδες ορθόδοξοι και Αρμένιοι 384
Τσιγγάνοι 31  Σύνολο14.803

Είναι ιδιαίτερα εντυπωσιακός ο αριθμός των μουσουλμάνων που μετακινήθηκαν ΜΕΣΩ ΤΩΝ ΑΝΑΓΚΑΣΤΙΚΩΝ ΕΠΟΙΚΙΣΜΩΝ ΣΤΗΝ ΠΟΛΗ.

Γνωστές περιπτώσεις  αναγκαστικης  μετακίνησης πληθυσμού στην Κωνσταντινούπολη έπειτα από νέες κατακτήσεις είναι:

 Οι οθωμανικές πηγές αναφέρουν ότι αυτό το μέτρο επιβλήθηκε με ιδιαίτερη σκληρότητα.

Τα δεδομένα αυτά δείχνουν το εύρος του ΑΝΑΓΚΑΣΤΙΚΟΎ  εποικιστικού προγράμματος και τα υψηλά επίπεδα κινητικότητας του πληθυσμού κατά την εποχή αυτή, δεδομένου ότι οι εποικισμοί δεν αφορούσαν μόνο την Κωνσταντινούπολη.ΑΝΑΖΗΤΟΥΜΕ ΠΛΗΡΟΦΟΡΙΕΣ ΑΠΟ ΤΙΣ ΠΗΓΕΣ https://www.omnia.ie/index.php?navigation_function=31






























πηγεσ




Ο Πάπας Ιννοκέντιος ΙΑ΄, οργανωτής του Ιερού Συνασπισμού, που σκοπό είχε να αντιμετωπισθεί η Οθωμανική Αυτοκρατορία, στην επιδίωξή της να επεκταθεί στην κεντρική Ευρώπη.

Την συνομολόγηση της συνθήκης την έκαναν 7 πρόσωπα, 5 πληρεξούσιοι αντιπρόσωποι των Αυτοκρατόρων και Βασιλέων των αντίστοιχων δυνάμεων που είχαν εμπλακεί.

Με τη Συνθήκη του Κάρλοβιτς οι Δαλματικές ακτές, η Πελοπόννησος, η Λευκάδα, η Αίγινα και η Κρήτη περιήλθαν στο κράτος της Βενετίας. Η Τρανσυλβανία, (περιοχή της Ρουμανίας), στην Αυστρία. Η Ποδολλία, (περιοχής της Ουκρανίας), στο βασίλειο της Πολωνίας

Ακολούθησαν άλλες δύο  Συνθήκες που καλλιέργησαν το έδαφος για να σπαρθεί ο σπόρος των απελευθερωτικών κοινωνικών και πολιτικών κινημάτων του 19ου αιώνα. Όχι μόνο  στην Ευρώπη αλλά και σε πολλά άλλα μέρη του κόσμου. Μετά από 19 χρόνια και τον Ενετοθωμανικό πόλεμο(1714-18), ακολούθησε η Συνθήκη του Πασάροβιτς (Ιούλιος-1718) μεταξύ Αυστρίας, Βενετίας και Οθωμανικής αυτοκρατορίας, αλλάζοντας και πάλι τα γεωγραφικά δεδομένα. Οι Οθωμανοί ξαναπήραν την Πελοπόννησο και την Κρήτη και μέρος των δαλματικών ακτών.

Η Συνθήκη του Πασάροβιτς (1718).Οι Αυστριακοί φοβούμενοι μη χάσουν τις κτήσεις στις Δαλματία, νίκησαν και πάλι τους Οθωμανούς, παρεμβαίνοντας υπέρ της Βενετίας.

Η Βενετία υποχρεώθηκε να εγκαταλείψει στους Οθωμανούς την Πελοπόννησο, (που την είχε καταλάβει το 1687), ό,τι της είχε απομείνει στην Κρήτη, την Τήνο και την Αίγινα. Ωστόσο, διατήρησε στην Δαλματία τα Ιόνια Νησιά και τα απέναντι ηπειρωτικά φρούρια του Βουθρωτού και της Πρέβεζας, καθώς και την Βόνιτσα και τα Κύθηρα.

Η πόλη του Ναυπλίου. Υπό την κυριαρχία των Ενετών  ονομάζονταν Νάπολη της Ρουμανίας. 

Η 3η σημαντική Συνθήκη ήταν του Βελιγραδίου (1739). Κατάληξη και πάλι ενός Αυστροοθωμανικού πολέμου που συνομολογήθηκε στις 18 Σεπτεμβρίου 1739 στο Βελιγράδι, κατόπιν μεσολάβησης της Γαλλίας και υπογράφτηκε μεταξύ Οθωμανικής και Αψβουργικής αυτοκρατορίας αφενός, και Ρωσικής και Οθωμανικής αυτοκρατορίας αφετέρου.

Η Συνθήκη του Βελιγραδίου (1739) υπογράφτηκε στις όχθες του Δούναβη.

Με τη συνθήκη του Βελιγραδίου, οι Αψβούργοι επέστρεψαν στους Οθωμανούς τη Βόρειο Σερβία και το Βελιγράδι και στη Βλαχία την Ολτένια (Wallachia Minor), μεταθέτοντας έτσι τα Αυστρο-οθωμανικά σύνορα στη γραμμή των ποταμών Σαύο και Δούναβη. Η συνθήκη αυτή ανάγκασε τους Ρώσους να υπογράψουν και εκείνοι ειρήνη με τους Οθωμανούς, τερματίζοντας τον μεταξύ τους πόλεμο με την συνθήκη της Νύσσας.

Η Συνθήκη του Βελιγραδίου δημιούργησε ένα μεγάλο κύμα προσφύγων Σέρβων, εγκαταλείποντας τις πατρίδες τους.

Τα εδάφη που είχε κερδίσει η Αυστρία (1718)επανήλθαν στην Οθωμανική αυτοκρατορία, η οποία αναγνώρισε τον αυστριακό αυτοκράτορα ως προστάτη όλων των Χριστιανών υπηκόων της Οθωμανικής Αυτοκρατορίας, σε βάρος της Ρωσίας που έχασε την προοπτική πρόσβασή της στη Μαύρη Θάλασσα. (Η Οθωμανική αυτοκρατορία αργότερα κατέστησε την αυτοκρατορική Ρωσία προστάτρια των χριστιανών υπηκόων, με τη συνθήκη του Κιουτσούκ Καϊναρτζή 1774).



Οι τρεις Συνθήκες του 18ου αιώνα. δρομολόγησαν μια περίοδο  ειρήνης πάνω από 50 χρόνια και δημιούργησαν τις προεπαναστατικές προϋποθέσεις με τη θέσπιση των αρχών των Διομολογήσεων που επέτρεπαν, με προνομιακούς όρους, δραστηριότητες εμπορικού και επιχειρηματικού χαρακτήρα εταιριών και προσώπων, υπηκόων  άλλων αυτοκρατορικών δυνάμεων.



Δευτέρα 22 Νοεμβρίου 2021


 http://netcastle-webgis.eu/listing/gitana/?lang=en

http://netcastle-webgis.eu/category/%cf%88%ce%b7%cf%86%ce%b9%ce%b1%ce%ba%cf%8c-%cf%80%ce%bf%ce%bb%ce%b9%cf%84%ce%b9%cf%83%cf%84%ce%b9%ce%ba%cf%8c-%cf%85%ce%bb%ce%b9%ce%ba%cf%8c/

Τα αρχαία Γίτανα, χτισμένα σε μια προνομιακή θέση, στο ύψωμα της Βρυσέλλας του δήμου Φιλιατών Θεσπρωτίας, αποτέλεσαν τον πιο σημαντικό οικισμό του θεσπρωτικού χώρου κατά την υστεροκλασική και ελληνιστική περίοδο. Πολυπληθή, οργανωμένα κατά τον ιπποδάμειο πολεοδομικό σχεδιασμό και με ισχυρή οχύρωση, λειτούργησαν ως πολιτικό κέντρο των Θεσπρωτών κατά την περίοδο της ακμής τους και έως την καταστροφή τους από τους Ρωμαίους το 167 π.Χ. Tα σημαντικότερα μνημεία των Γιτάνων είναι η Αγορά, το γνωστό στη βιβλιογραφία ως «Κτίριο Β», ένα μεγάλο δημόσιο κτίριο, ο ναός της Παρθένου, γνωστός και ως Μικρός Ναός, το Πρυτανείο-Αρχείο και το Θέατρο.

Από την αρχαία Ειρεσιώνη στο χριστουγεννιάτικο δέντρο και στα κάλαντα


 «Σ’ αρχοντικό εμπήκαμε μεγάλου νοικοκύρη,

με λόγο που ’χει πέραση και μ’ αγαθά περίσσα…
Ανοίξτε πόρτες διάπλατα να μπουν μεγάλα πλούτη,
μαζί κι η θαλερή χαρά κι η βλογημένη ειρήνη.
Γιομάτοι να ’ν’ οι πίθοι σας, πολλά τα ζυμωτά σας.
Κι ο κριθαρένιος ο χυλός με το πολύ σουσάμι.
Νύφη για τον μοναχογιό να κάτσει τραγουδώντας
στ’ αμάξι που το σέρνουνε τα δυνατά μουλάρια,
να ’ρθεί σ’ αυτό το σπιτικό, να υφαίνει τα προικιά της.
Κάθε χρονιά θε να ’ρχομαι κι εγώ σαν χελιδόνι…
Μα φέρε γρήγορα λοιπόν ό,τι είναι να μας δώσεις,
γιατί αλλιώς θα φύγουμε, δεν θα ξημερωθούμε ».

Παιδιά τραγουδώντας κάλαντα από σπίτι σε σπίτι, παίρνοντας το φιλοδώρημά τους από τον νοικοκύρη ή τη νοικοκυρά και όταν έφθαναν στο σπίτι τους κρεμούσαν την Ειρεσιώνη πάνω από την εξώπορτά τους, όπου έμενε εκεί μέχρι την ιδία ημέρα του νέου έτους, οπότε, αφού τοποθετούσαν την νέα, κατέβαζαν την παλιά και την έκαιγαν. 
Άλλα παιδιά κρεμούσαν την Ειρεσιώνη πάνω από την θύρα του Ιερού του Απόλλωνος.

Η ειρεσιώνη ήταν ένα αρκετά μεγάλο κλαδί ελιάς ή δάφνης που διακοσμούσαν οι αρχαίοι Έλληνες με όλων των ειδών τους καρπούς, κάστανα, καρύδια, αμύγδαλα κ.ά. –εξαιρουμένων του μήλου και του αχλαδιού– πλεγμένους με λευκό ή κόκκινο μαλλί (έριον, εξ ου και το όνομά της). Κρεμούσαν ακόμη στο κλαδί μικρά φυαλίδια με μέλι, γάλα και κρασί.
Στη χώρα μας το χριστουγεννιάτικο δέντρο το έφεραν οι Βαυαροί και για πρώτη φορά στολίστηκε στα Ανάκτορα του Όθωνα στο Ναύπλιο (1833) και κατόπιν στην Αθήνα, γεγονός που φυσικά προκάλεσε τον θαυμασμό των κατοίκων. Άρχισε να διαδίδεται και να βρίσκεται σε κάθε σπίτι μόνο στη δεκαετία του 1950.

ΞΕΡΙΖΩΜΟΣ.....1453- 2021





 



Τετάρτη 17 Νοεμβρίου 2021

Διαιρέτες Πίνακας των Πρώτων αριθμών ΠΑΡΑΓΟΝΤΟΠΟΙΗΣΗ

ΣΤΟ ΤΕΤΡΑΔΙΟ
Βρίσκουμε ποιοι αριθμοί τους διαιρούν ακριβώς, 
δηλαδή τους διαιρέτες των αριθμών. 

ΘΥΜΑΜΑΙ 

.Για να βρούμε όλους τους διαιρέτες ενός αριθμού τον διαιρούμε με όλους τους φυσικούς αριθμούς που διαιρειται ακριβως 
από το 1 εως τον εαυτο του.

 Ο πιο εύκολος τρόπος για να βρω τους διαιρέτες του 24 , είναι να βρω ζευγάρια ΦΥΣΙΚΩΝ αριθμών που όταν πολλαπλασιαστούν μας δίνουν γινόμενο 24. Αυτοί είναι οι διαιρέτες του 24. 

πχ 1Χ24=24
     2Χ 12=24
     3Χ.....=24

Δ 24 = 1, 2, .........................................................12. , 24 

Δ 32 = 1, .............................................. 32

 Δ 40 = 1, ............................................... 40 

Δ  60 =


Δ  120 =
..............................................................................................................
Ποιοι αριθμοί τους διαιρούν ακριβώς;
Δ2=
Δ3=
Δ5=
Δ7=
Δ11=
Δ13=
Δ17=
ΤΙ ΠΑΡΑΤΗΡΩ;

Πίνακας των  Πρώτων αριθμών στο διάστημα 1 έως 173

      2      3      5      7     11     13     17     19     23     29 
31 37 41 43 47 53 59 61 67 71
73 79 83 89 97 101 103 107 109 113
127 131 137 139 149 151 157 163 167 173
ΠΑΡΑΓΟΝΤΟΠΟΙΗΣΗ




Οι Κλέφτες και οι Αρματολοί



Ενότητα Β΄ - Κεφάλαιο 5                ΜΑΘΗΜΑ 

Οι Κλέφτες και οι Αρματολοί

ΚΛΕΦΤΕΣ

Στην διάρκεια της Τουρκοκρατίας κάποιοι άνθρωποι αποφάσιζαν να καταφύγουν σε απομονωμένες περιοχές των βουνών, προκειμένου να ζουν πιο ελεύθερα και μακριά από την καταπίεση των Τούρκων.

Στην συνέχεια ακολουθούσαν τον δρόμο της παρανομίας. Γίνονταν δηλαδή κλέφτες.

Οι κλέφτες για να επιβιώνουν έκαναν επιδρομές εναντίον των χωριών. Οι επιδρομές τους στρέφονταν κυρίως εναντίον των Τούρκων και των κοτζαμπάσηδων.

Η έχθρα που ένιωθαν για τους Τούρκους κατακτητές, και γενικά για την εξουσία, με τον καιρό τούς έκανε αγαπητούς στον λαό.

Οι απλοί άνθρωποι θαύμαζαν την λεβεντιά και την παλικαριά τους και τους θεωρούσαν ήρωες, κάτι που φαίνεται από τα πολλά δημοτικά τραγούδια που τους εξυμνούν.

Τα λημέρια τους (τα καταφύγιά τους) τα είχαν σε δύσβατα μέρη, για να μην τους ενοχλούν οι Τούρκοι. Ήταν οργανωμένοι σε μικρές ομάδες· η κάθε μία με τον δικό της καπετάνιο (αρχηγό) και το δικό της μπαϊράκι (σημαία). Συχνά αναγκάζονταν να αλλάζουν λημέρια, για λόγους ασφάλειας και παντού τοποθετούσαν καραούλια (σκοπιές). Πολεμούσαν με γιουρούσια (αιφνιδιαστικές επιθέσεις), στήνοντας ενέδρες στους εχθρούς.

Αυτός ο τρόπος πολέμου ονομάστηκε κλεφτοπόλεμος.

Φημισμένοι κλέφτες ήταν ο Θεόδωρος Κολοκοτρώνης,
ο Γεώργιος Καραϊσκάκης, ο Οδυσσέας Ανδρούτσος, ο Αθανάσιος Διάκος, ο Κατσαντώνης, ο Ζαχαριάς, και πολλοί άλλοι.

 

ΑΡΜΑΤΟΛΟΙ

Προκειμένου να αντιμετωπίσουν τους κλέφτες, οι Τούρκοι είχαν συστήσει ειδικά στρατιωτικά σώματα, τους αρματολούς. Αυτοί αναλάμβαναν την φύλαξη μιας περιοχής που ονομαζόταν αρματολίκι.

Συχνά, πολλοί αρματολοί –ιδιαίτερα από τότε που ξέσπασε η Ελληνική Επανάσταση– εγκατέλειπαν τις θέσεις τους και μαζί με τους στρατιώτες τους πήγαιναν με το μέρος των κλεφτών.

Συχνό ήταν, επίσης, και το αντίστροφο: οι κλέφτες να γίνονται αρματολοί για κάποιο διάστημα και αργότερα να ξαναγίνονται κλέφτες.

Φημισμένοι αρματολοί ήταν ο Κατσαντώνης στην Ρούμελη, ο  Γεώργιος Μπότσαρης και ο Λάμπρος Τζαβέλλας στο Σούλι, ο Νικοτσάρας στον Όλυμπο και πολλοί άλλοι.

 

Οι Κλέφτες και οι Αρματολοί, οι «κλεφταρματολοί», με την δράση και τα κατορθώματά τους έδιναν κουράγιο στους ραγιάδες και, όταν ήρθε η ώρα του μεγάλου ξεσηκωμού, αποτέλεσαν τον πυρήνα των αγωνιστών της ελευθερίας.

 


Ερωτήσεις κατανόησης

ü Γιατί πολλοί άνθρωποι κατέφευγαν στις ορεινές περιοχές μετά την κατάκτηση από τους Τούρκους;

ü Πώς κάποιοι άνθρωποι από «κλέφτες» έφτασαν να γίνουν ήρωες και να τραγουδηθούν από τον λαό;

ü Τι ήταν οι αρματολοί; Ποια σχέση είχαν με τους κλέφτες;

ü Γιατί οι λέξεις «Κλέφτης» και «Αρματολός» κατέληξαν να σημαίνουν το ίδιο πράγμα; Και γιατί κατέληξαν να αποτελούν τίτλους τιμής για τους Έλληνες εκείνη την εποχή;





 ΓΙΑ ΤΟ ΣΧΟΛΕΙΟ








ΖΑΓΟΡΙ
ΠΟΤΑΜΟΣ ΚΑΛΑΜΑΣ 





Κλέφτικη ζωή
​(δημοτικό, κλέφτικο)

Picture

 


 

Κλέφτικο τραγούδι





ΤΟΠΙΚΗ ΙΣΤΟΡΙΑ ΑΠΟ ΠΗΓΕΣ

ΘΑ ΤΑ ΚΑΝΟΥΜΕ ΜΑΖΙ ΣΤΟ ΣΧΟΛΕΙΟ

Μετά την οθωμανική κατάκτηση  η Ήπειρος με τις εκκλησιαστικές επαρχίες της , εντάσσεται στο τότε εγιαλέτι της Ρούμελης. Αυτό περιελαμβάνε τους καζάδες (υποδιοικήσεις) της Παραμυθιάς, της Μαζαρακιάς (Μαργαριτίου) καθώς και το ναχιγέ (δήμο) Φιλιατών με την ονομασία Παρακάλαμος. Το 1526, η περιοχή αναφέρεται ως τμήμα του σαντζακίου Ιωαννίνων 
. Ο χριστιανικός πληθυσμός σταδιακά μειώνεται και αντιδρά καταφεύγοντας σε στο εσωτερικό της Ηπείρου ή και σε άλλες περιοχές 4, ενώ μεγάλος αριθμός οικογενειών αναζητά ασφάλεια στα βουνά και στους απομονωμένους ορεινούς οικισμούς της Θεσπρωτίας, όπως αυτούς στο Σούλι και τη Μουργκάνα . 
 Τα όρια του καζά των Φιλιατών  παρέμειναν αναλλοίωτα κατά την ύστερη οθωμανική περίοδο. Στους Φιλιάτες ανήκαν εννέα χωριά που σήμερα βρίσκονται εντός των αλβανικών συνόρων.
Επίσης, υπογραμμίζεται ότι σε όλα τα χωριά μιλούνταν η ελληνική γλώσσα, ενώ από τους μουσουλμάνους κατοίκους της περιοχής γίνεται χρήση της ελληνικής αλλά και της αλβανικής γλώσσας 
Η κωμόπολη των Φιλιατών αποτελούσε σημαντικό ενδιάμεσο διαμετακομιστικό σταθμό από και προς το λιμάνι της Σαγιάδας, το οποίο εξακολουθεί να είναι ένα από τα σημαντικότερα λιμάνια της Ηπείρου. Στο λιμάνι αυτό διακινούταν μεγάλο μέρος των εισαγωγών και εξαγωγών από και προς τα Ιωάννινα και την υπόλοιπη Ήπειρο αλλά και προς τα λιμάνια άλλων χωρών. Το πλεονέκτημα αυτό καταστούσε τους Φιλιάτες σημαντικό εμπορικό κέντρο (και όχι μόνο) με ελπιδοφόρες προοπτικές 30. Σταδιακά η οικονομική κατάσταση της Σαγιάδας παρουσιάζει αξιοσημείωτη πρόοδο με συνέπεια η τοπική κοινότητα να ευημερεί, εξαιτίας των θετικών και ευεργετικών συνεπειών που προκαλούσε η συνεχώς αυξανόμενη λειτουργία του λιμανιού και οι εμπορικές συναλλαγές που διεκπεραιώνονταν εκεί 
Γραικοχώρι 500 τουρκαλβανοί,600 αρβανίτογλωσσοι χρισ/νοί 1 εκκλησία,1 σχολείο ελληνικό 
Γράβα (Ηγουμενίτσα) 300 κάτοικοι Έλληνες) ( και 1 λιμένας, 1 φρούριο Γράβα 30 τουρκαλβανοί 1 λιμένας
πηγη