μαθητές συνεργάστηκαν σε μια κοινή δράση με τοΓαλλικό Ινστιτούτο και το Μουσείο Σύγχρονης Τέχνης Βασίλη και Ελίζας Γουλανδρή στο Παγκράτι, μεσκοπό τη δημιουργία ενός γαλλόφωνου οδηγού μουσείου με παιγνιώδεις δραστηριότητες για τονεανικό κοινό.Βασικός στόχος της δράσης ήταν να αφυπνιστούν οι μαθητές πολιτιστικά και νακαλλιεργήσουν ένα πλήθος δεξιοτήτων σε ένα σύγχρονο μουσειακό περιβάλλον, που δε δείχνει μόνο
μια συλλογή, αλλά ερμηνεύει, εκπαιδεύει και ταυτόχρονα ψυχαγωγεί. Αξίζει να σημειωθεί ότι τοΜουσείο,αν και βρίσκεται σε απόσταση αναπνοής από το σχολείο, δεν το είχε μέχρι εκείνη τη στιγμήεπισκεφθεί κανένας από τους μαθητές που συμμετείχαν στη δράση.Η συμμετοχή τους αυτήενίσχυσε:α)την ανάπτυξη των δεξιοτήτων του 21ου αιώνα (4 skills: Κριτική σκέψη, Επικοινωνία,Συνεργασία, Δημιουργικότητα),β)την ψηφιακή μάθηση του 21ου αιώνα (4cs σε ψηφιακόπεριβάλλον), γ)την παραγωγική μάθηση μέσω των τεχνών καιτηςδημιουργικότητας, δ)τις δεξιότητεςζωής (κοινωνικές δεξιότητες, ενσυναίσθηση και ευαισθησία, πολιτειότητα, προσαρμοστικότητα,υπευθυνότητα), ε)τις δεξιότητες του νου (δημιουργική, παραγωγική, ολιστική σκέψη), στ)τηνευρωπαϊκή τους ταυτότητακαι ζ)τη γλωσσομάθεια,Εν κατακλείδι η δράση αυτή ενίσχυσε ολιστικάτους μαθητές καθώς συνέβαλε στην κοινωνική, συναισθηματική και γνωστική ανάπτυξη τους,ενθαρρύνοντας, την κριτική σκέψη, την πρωτοβουλία , τη δημιουργικότητα και την επικοινωνία σεένα ξενόγλωσσο γλωσσικό περιβάλλον . Οι μαθητές του απόεπισκέπτες μετατράπηκαν σε πρεσβευτές, καθώς ο οδηγός τους διατίθεται πλέον δωρεάν στηνείσοδο του Μουσείου.αΗ καλλιέργεια της ψυχικής ανθεκτικότητας των παιδιών μέσω της τέχνης και τηςδημιουργικότηταςΗ δημιουργικότητα συνιστά την προσαρμοστική ικανότητα του ατόμου να αντιμετωπίζει νέεςπραγματικότητες και προβλήματα, καθώς και να παράγει πρωτότυπες και καινοτόμες ιδέες και είναικοντά στην ιδέα της ανθεκτικότητας, τηςικανότητας να αντέχει κανείς ή να ανακάμπτει γρήγορα .
Τα τελευταία χρόνια αποτελεί κοινή διαπίστωση της εκπαιδευτικής κοινότητας πως το μάθημα τηςΓεωγραφίας καταλαμβάνει, όλο και περισσότερο, μειονεκτική θέση στα Αναλυτικά Προγράμματα τωνσχολικών εγχειριδίων. Ως εκ τούτου, φαίνεται πολλές φορές να περιορίζεται στην επιφανειακήπαρουσίαση επιλεγμένων ηπείρων, καθώς και στη στείρα αποστήθιση χωρικών σημείων καιγεωγραφικών εννοιών, αποστερώνοντας από τους μαθητές/τις μαθήτριες τη χαρά και την αξία τηςαναζήτησης. Ωστόσο, είναι ανέφικτο να απεμπολήσει η επιστήμη της Γεωγραφίας τον διαθεματικόχαρακτήρα της και να εξεταστεί, πόσο μάλλον να διδαχτεί, ως ένα μάθημα απογυμνωμένο από τιςανθρωποκεντρικές και δι-επιστημονικές αρχές του. Γι' αυτούς τους λόγους, κρίνονται απαραίτητες ηπροαγωγή και η υιοθέτηση της γεωγραφικής σκέψης, η οποία στηρίζεται στη διερευνητική ζύμωσητων μαθητών/μαθητριών και ευνοεί το κλίμα διαλόγου μεταξύ τους.Οι παραπάνω θέσεις, λοιπόν,αποτέλεσαν γόνιμα εναύσματα για τη δημιουργίαενόςεξαμηνιαίου προγράμματος, με βάση τηδιερευνητική μέθοδο του Project, στο οποίο συνδιαλέγονται οι επιστήμες της Γεωγραφίας, τηςΙστορίας, της ΚοινωνικήςκαιΠολιτικής Αγωγής και των Θρησκευτικών. Στην παρούσα εργασία,παρουσιάζεται μια διδακτική πρόταση για τη διδασκαλία των ηπείρων από το μάθημα τηςΓεωγραφίας της Στ’ Δημοτικού, η οποία εφαρμόστηκε για ένα διδακτικό εξάμηνο (Φεβρουάριος 2023-Ιούνιος 2023) Το προτεινόμενο διδακτικό σενάριοαποτελείται από δραστηριότητες,βασισμένες στην κινητοποίηση του μαθητικού δυναμικού νααναζητά πληροφορίες σωστά, να συνδιαλέγεται σε ομαδικό-συνεργατικό πλαίσιο, καθώς και ναγνωρίσει το κοινωνικό/πολιτικό/ιστορικό γίγνεσθαι του εκάστοτε τόπου. Αρχικά, περιγράφονται ηδομή του προγράμματος, η στοχοθεσία και ο τρόπος υλοποίησης του. Ακολούθως, γίνεται λόγος γιατην εφαρμογή του στη σχολική αίθουσα, με τη χρήση ηλεκτρονικών μέσων, εποπτικού υλικού καιχαρτών. Τέλος, προβάλλεται η αποτίμηση του συγκεκριμένου έργου τόσο εκπαιδευτικά και γνωστικά
Φυσική Αγωγή και Διαπολιτισμική Εκπαίδευση: Συνάντηση των πολιτισμών στην τάξη μουΣτην παρούσα εργασία επιχειρείται η παρουσίαση της εφαρμογής ενός διαθεματικού εκπαιδευτικούπρογράμματος-σχέδιο εργασίας-διδασκαλίας χορών.Μεστόχο, οι σημερινοί μαθητές/τριες τουΔημοτικού Σχολείου (Ε ́-ΣΤ) ως «πολίτες του κόσμου», σε ένανκόσμο χωρίς σύνορα που συνεχώμεταβάλλεται, να εφοδιαστούν με τις δεξιότητεςτης αποδοχής του διαφορετικού, του σεβασμού στονσυνάνθρωπο, να επικοινωνήσουν να αλληλοεπιδράσουν και να καλλιεργήσουν υπεύθυνες καιενεργητικές στάσεις ζωής, με εργαλεία τους χορούς και τον πολιτισμό άλλων χωρών στο μάθημα τηςΦυσικής Αγωγής.Το πρώτο μέρος της εργασίας αναφέρεται στηνπολυπολιτισμική υφή τωνκοινωνιών του 21ου αιώνα που έχει οδηγήσει σε συνεχόμενη ανακατάταξη θεσμών, αξιών καιστάσεων ζωής. Ακολουθεί διερεύνηση του πώς στα νέα προγράμματα Σπουδών (Π.Σ.) του μαθήματοςτης φυσικής αγωγής επιδιώκεται, η εκπαίδευση να δώσει εφόδια στους νέους για να ανταποκριθούνστις προκλήσεις της εποχής και σε αυτές που θα αντιμετωπίσουν στο μέλλον. Στη συνέχεια,αναφέρονται τα θετικά στοιχεία που επιδιώκεται να αποκομίσουν οι μαθητές/τριες από τοεκπαιδευτικό πρόγραμμα που προτείνεται.Περιγράφεται διεξοδικά το εκπαιδευτικό πρόγραμμα πουπροτείνεται για τους μαθητές/τριες του Δημοτικού σχολείου (Ε ́-ΣΤ ́ τάξεις) η διάρκεια εφαρμογής, οιστόχοι και οι επιδιώξεις, το διδακτικό υλικό που δύναται να χρησιμοποιηθεί, η διδακτική προσέγγισηκαθώς και τα προσδοκώμενα αποτελέσματα, προετοιμασία, υλοποίηση και ολοκλήρωση. τουπροτεινομένου εκπαιδευτικού προγράμματος σχεδίου εργασίας με τίτλο «Φυσική Αγωγή καιΔιαπολιτισμική Εκπαίδευση: Συνάντηση των πολιτισμών στην τάξη μου»
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου