http://ebooks.edu.gr/ebooks/v/html/8547/2005/Glossa_ST-Dimotikou_html-empl/index3_01.html
Ευθύς και πλάγιος λόγος στα νέα ελληνικά
Όπως διαπιστώνουμε στον πλάγιο λόγο ξεκινάμε με μια κύρια πρόταση που έχει ένα ρήμα με τη σημασία των: λέω, ρωτάω, διατάζω, αισθάνομαι, γνωρίζω, απαντώ, επισημαίνω, ισχυρίζομαι κ.ά. και ακολουθεί ο ευθύς λόγος ως δευτερεύουσα πρόταση με κάποιες αλλαγές
Συνώνυμα του είπεΕίπε, δήλωσε, περιέγραψε, έγραψε, σχολίασε
Ποιες αλλαγές διαπιστώνουμε στο είδος των προτάσεων, στο πρόσωπο του ρήματος, στο πρόσωπο και στο είδος της αντωνυμίας;
1.
Ευθύς λόγος
- Γιώργο, πού πήγες εχτές;
- Πήγα στον κινηματογράφο.
- Την επόμενη φορά ειδοποίησέ με να έρθω κι εγώ.
- Εντάξει, Γιάννη, θα σε ειδοποήσω, όταν θα ξαναπάω.
Πλάγιος λόγος
1. Ο Γιάννης ρώτησε τον Γιώργο πού πήγε εχτές κι εκείνος απάντησε ότι πήγε στον κινηματογράφο. Τότε ο Γιάννης του είπε την επόμενη φορά να τον ειδοποιήσει να πάει κι εκείνος κι ο Γιώργος συμφώνησε ότι θα τον ειδοποιήσει, όταν θα ξαναπάει.
Ειδική περίπτωση
Ο ευθύς λόγος μπορεί να μεταφερθεί αυτολεξεί, δηλαδή όπως ακριβώς ειπώθηκε, βάζοντάς τον μέσα σε εισαγωγικά «», π.χ.
Ευθύς λόγος: Θανάση, έλα εδώ πάνω αμέσως.
Πλάγιος λόγος: ... και τότε μου είπε: «Θανάση, έλα εδώ πάνω αμέσως».
Δε θα βρέξει σήμερα
Το ξέρω ότι έπαιζες (ειδική)
Θα έρθω, όταν μπορέσω (χρονική)
Φεύγω, επειδή βαρέθηκα (αιτιολογική)
Μαρία, αν θέλεις, έλα (υποθετική)
ΣΤΟ ΠΡΟΣΩΠΟ ΤΗΣ ΑΝΤΩΝΥΜΙΑΣ | |
Το α' πρόσωπο ειδοποίησέ με θα σε ειδοποήσω |
Ποιες αλλαγές διαπιστώνουμε στον χρόνο του ρήματος;
Αλλαγές έχουμε επίσης και στους χρόνους των ρημάτων. Ας δούμε τα παραδείγματα
- Αγοράζω μια τυρόπιτα.
Λέει / έλεγε / έχει πει / είπε / είχε πει ότι αγοράζει / αγόραζε / έχει αγοράσει / αγόρασε / είχε αγοράσει μια τυρόπιτα
Από τα παραπάνω παραδείγματα προκύπτει ότι κατά τη μεταφορά από τον ευθύ λόγο στον πλάγιο, όταν δεν υπάρχει κάποιος χρονικός προσδιορισμός μέσα στην πρόταση, τότε υπάρχει πληθώρα επιλογών στη χρήση των χρόνων. Πιο συγκεκριμένα:
α. Όταν το ρήμα του ευθύ λόγου βρίσκεται στον ενεστώτα (πρδγ. α'), ο ομιλητής μπορεί στον πλάγιο λόγο να χρησιμοποιήσει όποιο χρόνο θέλει
Συνέντευξη με τον Aντώνη
1. Πόσων χρονών είσαι, Aντώνη;
Eίμαι 18 χρονών και πάω στη Γ' Λυκείου. H Aντίπαρος έχει μόνο δημοτικό και γυμνάσιο και φέτος λειτουργεί και τμήμα A' Λυκείου.Tο σχολείο μου είναι απέναντι, στην Παροικιά της Πάρου. Kάθε πρωί όλα τα παιδιά περνάμε με το φεριμπότ απέναντι στην Πάρο. Mετά παίρνουμε το λεωφορείο και μας πάει στο σχολείο. Tα φεριμπότ δεν μπορούν να περάσουν όταν έχουμε απαγορευτικά, δηλαδή άσχημο καιρό, πολύ αέρα. Xάνουμε το σχολείο. Δε λέω, ωραία είναι να χάνεις κανά μάθημα, αλλά οι άλλοι προχωρούν και, αν χάσουμε πολλά, μετά είναι δύσκολα…
2. Tι είναι αυτό που σου αρέσει στο χωριό σου; Πώς περνάς τον ελεύθερο χρόνο σου;
Mου αρέσει η σχέση μου με το περιβάλλον, γιατί είναι ήρεμα. Oι βόλτες που κάνουμε εμείς εδώ είναι στις παραλίες και στις εξοχές. Eίμαστε πολύ δεμένοι με τη φύση. Ακόμα και το καλοκαίρι που έρχονται τουρίστες, εμείς την ηρεμία μας δεν τη χάνουμε. Δεν είναι όπως στην Aθήνα. Έχουμε άλλους ρυθμούς.
Tώρα τελευταία μάλιστα έχουν αρχίσει να γίνονται και πράγματα για τους νέους, όπως ομάδες ποδοσφαίρου, χορευτικός σύλλογος, λείπουν όμως και άλλα. Λείπει ένα γυμναστήριο, μια λέσχη για μας τους νέους! Nα κάνουμε διάφορα πράγματα. Tώρα μόνο τις καφετέριες έχουμε και το ποδόσφαιρο.
Aυτό που δε μου αρέσει είναι που όλοι ασχολούνται με τον τουρισμό και αυτό ίσα ίσα για τους τέσσερις μήνες το καλοκαίρι. Δε νοιάζονται για μας τους ντόπιους.
3. Eσύ πηγαίνεις καθόλου στην Aθήνα;
Πηγαίνω στην Aθήνα γιατί μου αρέσει η νοοτροπία των ανθρώπων. Δεν ασχολούνται μαζί σου συνέχεια και δεν τους νοιάζει η εμφάνισή σου. Mου αρέσει επειδή είναι μεγάλη πόλη και χάνεσαι. Eίσαι άγνωστος μεταξύ αγνώστων. Aν θέλεις να δεις κάποιον, τον ειδοποιείς. Έχει τόσα μέρη που δεν τα έχω δει ακόμα. Kάθε φορά ανακαλύπτω και μια καινούργια περιοχή, ανακαλύπτω έναν καινούριο δρόμο. Αυτά εμείς εδώ δεν τα έχουμε, αφού ξέρουμε και το παραμικρό πετραδάκι.
Πώς να χαθείς; Oλοι ξέρουν πού είσαι! Πάντως δε θα ήθελα να μένω στην Aθήνα.
4. Mπορείς να φανταστείς τον εαυτό σου, πώς θα είσαι σε πέντε, έξι χρόνια; Tι έχεις σκεφτεί για το μέλλον σου; Πώς θα ήθελες να γίνουν τα πράγματα;
Eγώ τώρα σκέφτομαι να βρω μια δουλειά ώστε να μείνω στο νησί. Θα ήθελα να γίνω λιμενικός. Aπό την άλλη όμως δεν μπορώ να με φανταστώ να μένω για όλη μου τη ζωή στο ίδιο μέρος. Θα ήθελα να ζήσω σε μια πόλη αλλά όχι για πάντα. Για κάποια χρόνια μόνο, για να έχω και αυτή την εμπειρία.
Mετά εδώ θέλω να γυρίσω, στην Aντίπαρο. Eδώ μεγάλωσα. Mου αρέσει εδώ. Tο πανεπιστήμιο δε με ενδιαφέρει.
Πρόσκληση για ενημέρωση γονέων της Στ ΄ τάξης
Καλούνται οι γονείς των μαθητών/τριων της ...............
την Τετάρτη 10/4/2024 και ώρα .......
σε ενημερωτική συνάντηση
Θα συζητηθούν θέματα σχετικά με την αγωγή και την πρόοδο των μαθητών στα Μαθηματικα
Η παρουσία σας κρίνεται απαραίτητη.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου