Παρασκευή 22 Νοεμβρίου 2024

Το κράτος και το έθνος

 Kράτος είναι λαός εγκατεστημένος μόνιμα σε μια ορισμένη χώρα, που προσδιορίζεται από συγκεκριμένα σύνορα, οργανώνεται με νόμους - κανόνες και ασκεί εξουσία. Το κράτος έχει την εξουσία να θεσπίζει τους νόμους, να φροντίζει για την τήρησή τους και να καθορίζει τα δικαιώματα και τις υποχρεώσεις των ατόμων που ζουν σ’ αυτό.

Έθνος είναι ένα σύνολο ανθρώπων που είναι ενωμένο με στοιχεία κοινού πολιτισμού, κοινού ιστορικού παρελθόντος, έχουν κοινές επιδιώξεις, πολλές φορές μιλούν την ίδια γλώσσα και έχουν την ίδια θρησκεία.

Για παράδειγμα, οι Έλληνες που ζουν μόνιμα στη Γερμανία, την Αγγλία, την Αμερική, την Αυστραλία και αλλού αποτελούν μέρος του ελληνικού έθνους. Ενώ οι Έλληνες που ζουν μόνιμα στην Ελλάδα αποτελούν μέρος και του ελληνικού κράτους και του ελληνικού έθνους


Ένα μουσείο στην τάξη!

Να δημιουργήσετε ένα μουσείο των εθνών.
Μπορείτε να φέρετε εικόνες, ΠΑΙΧΝΙΔΙΑ, χειροποίητα αντικείμενα, συνταγές μαγειρικής, φορεσιές, τραγούδια...
Να παρουσιάσετε και να συζητήσετε για τα εκθέματα. Βρείτε ομοιότητες και διαφορές.


ΤΟ ΜΕΓΑΛΥΤΕΡΟ ΜΑΘΗΜΑ ΤΟΥ ΚΟΣΜΟΥ   

ΟΗΕ

Η Σημαία και το Έμβλημα των Ηνωμένων Εθνών




Το Μεγαλύτερο Μάθημα του Κόσμου αποτελεί το επίσημο εισαγωγικό εκπαιδευτικό υλικό για τους 17 Στόχους Βιώσιμης Ανάπτυξης, αναγνωρισμένο από τον ΟΗΕ. Αποτελεί ένα εκπαιδευτικό υλικό που διατίθεται παγκοσμίως και στόχο έχει να συμβάλλει στην αφύπνιση, ενημέρωση και εκπαίδευση των μαθητών 6 έως 15 ετών στα θέματα των Παγκόσμιων Στόχων, διαμορφώνοντας τους ενεργούς πολίτες του αύριο.


https://inactionforabetterworld.com/wp-content/uploads/2019/06/goals_comic1-3.pdf

Έννοια Διαιρετότητας

 



Έννοια Διαιρετότητας

Στην ευκλείδεια διαίρεση ιδιαίτερο ενδιαφέρον παρουσιάζει η περίπτωση κατά την οποία το υπόλοιπο είναι ίσο με μηδέν, δηλαδή η περίπτωση της τέλειας διαίρεσης.

ΚΑΝΟΝΕΣ ΤΟΥ ΠΑΠΠΟΥ ΕΥΚΛΕΙΔΗ  






στο  2, 5, 10 κοιτάμε το τελευταίο ψηφίο





λύνω τις ασκήσεις -ΞΕΡΩ ΝΑ ΕΞΗΓΩ ΤΗΝ ΛΥΣΗ ΠΟΥ ΠΡΟΤΕΙΝΩ ΣΥΜΦΩΝΑ ΜΕ ΤΟΥΣ ΚΑΝΟΝΕΣ ΠΟΥ ΕΜΑΘΑ ΚΑΛΑ
  



















«Κάποιος που είχε αρχίσει να διδάσκεται ΜΑΘΗΜΑΤΙΚΑ  δίπλα στον Ευκλείδη, μόλις έμαθε τον πρώτο κανόνα τον ρώτησε:

 «Τί περισσότερο θα κερδίσω αν τα μάθω όλα αυτά;» 

Τότε ο Ευκλείδης φώναξε το δούλο του και του είπε: 

«Δώσε σε αυτόν τρεις οβολούς, διότι έχει ανάγκη να κερδίζει κάτι από ό,τι μαθαίνει».



Κεφάλαιο 12ο    σελ. 29 ασκ. 1η  

Για το 48 : 1, 2, 3, 4, 6, 8, 12, 16, 24, 48 

Για το 45 : 1, 3, 5, 9, 15, 45 

σελ. 29 ασκ. 2η  

τους διαιρέτες του 18 : 1, 2, 3, 6, 9, 18 

τους διαιρέτες του 36 : 1, 2, 3, 4, 6, 9, 12, 18, 36

 τους κοινούς διαιρέτες του 18 και του 36 : 1, 2, 3, 6, 18 

το Μ. Κ. Δ. (18, 36) : 18 

σελ. 29 ασκ. 3η  

 12→ 1, 2, 3, 4, 6, 12 

8→ 1, 2, 4, 8 

30→ 1, 2, 3, 5, 6, 10, 15, 30

Μ. Κ. Δ. (12, 8, 30)= 2

σελ. 29 προβλ. 1ο 

 Λύση :   225 → 1, 3, 5, 25 

Απάντηση : Μπορώ να βάλω 25 γραμματόσημα






Πέμπτη 21 Νοεμβρίου 2024

ΠΡΟΒΛΗΜΑΤΑ ΔΙΑΙΡΕΤΕΣ

 Σε ποια προβλήματα χρειαζόμαστε ΔΙΑΙΡΕΤΕΣ.

🤚

ΜΚΔ: Θα βρούμε τις εκφράσεις :ΜΟΙΡΑΖΩ ΙΣΟΤΙΜΑ, Πόσες το πολύ , πόσα από το κάθε είδος  , ΟΜΟΙΟΜΟΡΦΑ 




2ο   Εχουμε 24  τριαντάφυλλα   και 60 γαρίφαλα.Θέλουμε να τα μοιράσουμε ισότιμα σε ανθοδέσμες  χωρίς να περισσέψει κανένα.  Πόσες το πολύ όμοιες ανθοδέσμες  μπορούμε να φτιάξουμε και πόσα από το κάθε είδος  λουλουδιόυ θα έχει καθε ανθοδέσμη;;;

λυση 



1. Ο Μίμης εχει 48 μπίλιες και 32 σβούρες που δεν χρειαζεται πια. Θελει να τις ΧΑΡΙΣΕΙ σε φιλους του.
Σε ποσους φιλους του μπορει να τις χαρίσει χωρις να του περισσεψει κάποιο παιχνιδι;

μπίλιες       48:

 σβούρες    32:

Αν μοιρασει           ισοτιμα τα παιχνιδια σε ποσους φιλους του μπορει να τα χαρίσει χωρις να του περισσεψει κάποιο;

Αποφασίσαμε να κάνουμε πάρτυ στο σχολείο μας. Γι’ αυτό αγοράσαμε σοκολατάκια. Έτσι πήραμε 48 αμυγδάλου, 60 φουντουκιού και 24 με λικέρ. Θέλουμε να τα μοιράσουμε ισότιμα σε μπολ. Πόσα μπολ χρειαζόμαστε να φέρουμε και πόσα από το κάθε είδος σοκολατάκια θα έχει το κάθε μπολ; 

Το σχολείο μας θέλει να πάρει μέρος σε κάποιες αθλητικές δραστηριότητες. Γι’ αυτό πρέπει να σχηματίσουμε ισοδύναμες ομάδες που να είναι μεικτές (αγόρια και κορίτσια). Αν οι μαθήτριες του σχολείο μας είναι 26 και οι μαθητές του σχολείου μας είναι 18, πόσες το πολύ όμοιες ομάδες μπορούμε να σχηματίσουμε και πόσες μαθήτριες και μαθητές θα έχει η κάθε ομάδα; 

Η δασκάλα έχει 24 γόμες, 30 μολύβια και 12 ξύστρες και θέλει να μοιράσει ισότιμα στους μαθητές της χωρίς να περισσέψει κανένα σχολικό είδος. Αλήθεια μπορούμε να βρούμε πόσους μαθητές έχει στην τάξης της και πόσα από το κάθε σχολικό είδος θα δώσει σε κάθε μαθητή; 

.Χρησιμοποιω τις παρακάτω λέξεις και γράφω ενα προβλημα με διαιρετες

μοιραζω ισοτιμα σε κουτια

ποσα σπανακοπιτακια ,    ποσα τυροπιτακια  θα εχει το καθε κουτι





Βρίσκω   τον ΜΚΔ  

12: 1, 2 , 3, 4, 6, 12

15:

ΚΟΙΝΟΙ ΔΙΑΙΡΕΤΕΣ: 

ΜΚΔ

.......................................................

40:

10:

ΚΟΙΝΟΙ ΔΙΑΙΡΕΤΕΣ: 

ΜΚΔ..

.........................................................................................................

48 
 36

ΚΟΙΝΟΙ ΔΙΑΙΡΕΤΕΣ: 

ΜΚΔ..

Η Αγία του Θεού Σοφία, Κωνσταντινούπολη 537 μ.Χ.




Το θαύμα του  κόσμου

                το θαύμα του Βυζαντίου

    Η Αγία Σοφία ακτινοβολούσε μια τόσο εκπληκτική λαμπρότητα ,ώστε να μπορεί να πει κανείς πως δεν φωτίζεται από τις ακτίνες του ήλιου αλλά κλείνει αυτή μέσα της την πηγή του φωτός....

  Ας μπούμε στον ιερό μεγαλοπρεπή ναό για να τον δούμε ,έτσι όπως τον έβλεπαν οι Βυζαντινοί της εποχής του Ιουστινιανού.

…Μπροστά μας απλώνεται μια αυλή πενήντα μέτρων πλάτους και τριάντα μήκους, που είναι περιστοιχισμένη από στοές. Στο κέντρο υπάρχει μια μαρμαρινη βρύση.Στην δυτική πλευρά υψώνεται ένα είδος πύργου,είναι το ρολόι της Αγίας Σοφίας. Εικοσιτέσσερις μικρές θύρες του ρολογιου αντιστοιχουν στις ώρες της ημέρας και της νύχτας. Μόλις τελειώσει μια ώρα, ανοίγει αυτόματα η επόμενη θύρα και βγαίνει έξω ένα αγαλματάκι . Το αγαλματάκι παραμένει έξω για μια ώρα και η θύρα ξανακλείνει για να βγει το επόμενο.

   Από την αυλή περνάμε σε μια κλειστή στοά, στον νάρθηκα, που επικοινωνεί με το εσωτερικό της εκκλησίας με εννέα πύλες. Η κεντρική πύλη, η λεγόμενη ‘’ βασίλειος’’ προορίζεται για τον αυτοκράτορα και την ακολουθία του.

    Ο μεγάλος κυρίως ναός σχηματίζει ένα τετραγωνο πλατους 70 μ.. Aπό το δάπεδο έως την κορυφή του θόλου η απόσταση, το ύψος δηλ. είναι 56 μ. Ο τρούλος που τον σκεπάζει ΄΄εχει διάμετρο 31 μέτρων. Ο τρούλος δίνει την εντύπωση ότι αιωρείται εξαιτίας των παραθύρων που βρίσκονται γύρω στη βάση του (ο ιστορικός Προκόπιος λέει: ...δίνει την εντύπωση ότι είναι ένα κομμάτι ουρανού που κρέμεται στη γη...). Η απεραντοσύνη του τρούλου εξαιτίας μιας τολμηρής παράβασης των κανόνων της αρχιτεκτονικής και της ισορροπίας ,του επιτρέπει να δημιουργεί την εικόνα του ΟΥΡΑΝΙΟΥ ΘΟΛΟΥ.

    Τα πλάγια του ναού ,που χωρίζονται από τον κυρίως ναό με μαρμάρινους κίονες που είχαν μεταφερθει από τον ναό της Αρτέμιδος της Εφέσσου, καλύπτονται από έναν εξώστη ,που πιάνει όλο τον γύρο της εκκλησίας. Ο εξώστης αυτός προορίζεται για τις γυναίκες.

    Στο κέντρο κάτω από τον τρούλο ,υψώνεται ο άμβωνας , με επένδυση από  ασήμι και ελεφαντόδοντο ,που στεγάζεται από ένα γείσο επιχρυσωμένο με πλάκες χρυσού.

   Η Αγία Τράπεζα ,κατασκευασμένη από καθαρό χρυσάφι, πολύτιμους λίθους (διαμάντια, ρουμπίνια, ζαφείρια...) και σμάλτο ,δίνει την εντύπωση όταν τη βλέπει κανείς από μακριά , ανάμεσα από τους ιριδισμούς των χρωμάτων της ,ότι έχει  μια υπερφυσική ελκυστική δύναμη.

<< Σπινθηροβολά κάτω από τα διαφορετικά χρώματα ,γράφει ένας Βυζαντινός που παραβρέθηκε στα δεύτερα εγκαίνια του 563,ο Παύλος.Την βλέπει κανείς πότε να αντανακλά την λάμψη του χρυσού και του ασημιού ,και πότε να ακτινοβολεί σαν ζαφείρι και να να ρίχνει ποικίλες ακτίνες ,ανάλογα με τον χρωματισμό των πετραδιών και των μεταλλων που την συνθετουν>>.

    Το φως της ημέρας διαχέεται από σαράντα παράθυρα που βρίσκονται στη βάση του τρούλου και από άλλα ανοίγματα που διαμορφώνονται στους παράπλευρους τοίχους.

....Μα εκείνο που εντυπωσιάζει περισσότερο είναι ο βραδινός φωτισμός. Εκτός από τον τεράστιο πολυέλαιο που κρέμεται στο κέντρο ,υπάρχουν λυχνίες παντού, στους τοίχους και στα ενδιάμεσα των τοιχων. Ένας περιηγητής , ο Ροβέρτος ντε Κλαρύ, είχε δει πολλές εκαντοντάδες πολυελαίους,και σε κάθε πολυελαιο εικοσιπέντε και περισσότερες λυχνίες.

   Η στιλβωση (γυάλισμα) των μαρμάρων ,που είχε φτάσει στην πιο μεγάλη τελειότητα, η στίλβωση των μετάλλων και των πολύχρωμων πολύτιμων πετραδιών , επιτρέπουν να δημιουργούνται μοναδικά φωτιστικά εφέ με τις φωτεινές αντανακλάσεις να πολλαπλασιαζονται σαν απειρες....

<< Όλα είναι μαγευτικά, όλα προκαλούν τον θαυμασμό , γράφει ο Παύλος. Αλλά καμμία ανθρωπινη λέξη δεν μπορεί να εκφράσει την εντύπωση που προκαλεί ο βραδινός φωτισμός. Νομίζει κανείς, ότι ένας νυχτερινός ήλιος σκορπίζει μέσα σε όλη την εκκλησία την λάμψη του και διώχνει τα σκοτάδια, ώστε να μπορεί να πει κανείς πως η ΑΓΙΑ ΣΟΦΙΑ δεν φωτίζεται από τις ακτίνες του ήλιου ,αλλά αυτή η ίδια κλείνει μέσα της την πηγή του φωτός >>
Οσο υπάρχουν τα μνημεία ,η μνήμη καίει άκαυτη... Α-ΛΗΘΕΙΑ!...   Ίσως αξίζει να θυμόμαστε πάντα ότι στα ελληνικά το αντίθετο της Α-λήθειας είναι η λήθη, δηλαδή η μη-μνήμη!...»

1.Υπογραμμίζω σημαντικές πληροφορίες για το μνημείο.

 .

«Η Παναγία-Πλατυτέρα των Ουρανών της Αγίας Σοφίας Κωνσταντινουπόλεως, ίσως η πιο όμορφη Παναγία της Χριστιανοσύνης... αιώνιο σύμβολο της νίκης των εικόνων, κορυφαίο δείγμα της βυζαντινής τέχνης, αντλεί το κάλλος από την αστείρευτη πηγή της Ελληνιστικής παράδοσης που λάτρεψε την ανθρώπινη μορφή, αποθεώνοντάς την!...



Ο Πέτρος και ο Λύκος Προκόφιεφ

 Το μαγευτικό κείμενο του Ρώσου συνθέτη Σεργκέι Προκόφιεφ γράφτηκε το 1936 και θεωρείται ένα από τα πιο σημαντικά μουσικά παραμύθια όλων των εποχών.


Ο Δημήτρης Χορν, στη σκηνή (Μέγαρο Μουσικής 1993) διαβάζει το παραμύθι "Ο Πέτρος και ο λύκος" του Σεργκέι Προκόφιεφ.

Το έργο

Πρόκειται για την περιπέτεια ενός αγοριού και των φίλων του: Ο Πέτρος, το πουλάκι και η πάπια παίζουν ανέμελα στο δάσος μέχρι να εμφανιστεί μια γάτα και λίγο αργότερα ένας πεινασμένος λύκος.

Αλλά … μισό λεπτό! Σ’ αυτήν την ιστορία υπάρχουν κι άλλοι πρωταγωνιστές:
Τι γυρεύει ένας φλαουτίστας πάνω στο δέντρο;
Γιατί τρία χάλκινα κόρνα ακούγονται τόσο απειλητικά; Και γιατί κλαίει το όμποε;
Τι κάνει ο μαέστρος για όλα αυτά;

Τις απαντήσεις θα δώσει σε λίγο η ορχήστρα!




Η ορχήστρα

Όπως θα κατάλαβες παρακολουθώντας τη μουσική ιστορία, ο Προκόφιεφ ήθελε να παρουσιάσει στα παιδιά κάποια βασικά όργανα της ορχήστρας. Έτσι, έδωσε στο κάθε ένα από αυτά και έναν ρόλο:

  • Το φλάουτο αντιπροσωπεύει το πουλάκι: ο ήχος του είναι ανάλαφρος, όπως ταιριάζει σε ένα μικρό πουλάκι.
  • Το όμποε την πάπια: διαπεραστικός ήχος, άλλοτε παιχνιδιάρικος και άλλοτε πιο λυπημένος.
  • Το κλαρινέτο την γάτα: βελούδινος ήχος για αυτό το αθόρυβο ζώο που μπορεί να σε πλησιάσει χωρίς να το καταλάβεις!
  • Το φαγκότο τον παππού: βαθύς ήχος, σοβαρός.
  • Το κόρνο για τον λύκο: για την ακρίβεια παίζουν τρία κόρνα, με ήχο μεγαλοπρεπή και σκοτεινό…
  • Τέλος, τα έγχορδα για τον Πέτρο: χαρούμενα, όπως ταιριάζουν για ένα θαρραλέο αγόρι!




https://youtu.be/JPWdaLfjXYQ?si=MbG8_iU3i9C2FKyg




Πάρε λοιπόν χαρτί και μολύβι, διάβασε τις παρακάτω ερωτήσεις, διάλεξε τρεις από αυτές και γράψε ένα γράμμα στον συνθέτη, στον μαέστρο ή σε έναν φίλο σου που αγαπά τη μουσική. Αν θες μπορείς να συμπληρώσεις κάτι για το οποίο δεν υπάρχει ερώτηση…

  1. Ποια σκηνή του έργου που άκουσες σου άρεσε περισσότερο και γιατί;
  2. Δοκίμασε να ξαναδείς το βίντεο χωρίς ήχο. Πώς σου φαίνεται χωρίς τη μουσική;
  3. Ποιος είναι ο ρόλος του μαέστρου;
  4. Τι γίνεται στο τέλος της ιστορίας; Η ορχήστρα παίζει φόρτε (δυνατά) ή πιάνο (σιγανά);
  5. Πώς φαντάζεσαι τη συνέχεια για τον λύκο και πώς για τον Πέτρο;

(Ξανα)ζωγραφίζοντας την ιστορία

Αν σου αρέσει να ζωγραφίζεις ήρθε η ώρα να πάρεις χρώματα και χαρτί:
Σχεδίασε με τον δικό σου τρόπο τα πρόσωπα και τα μουσικά όργανα της ιστορίας, ζωγράφισε περισσότερες εικόνες και φτιάξε τη δική σου ιστορία με το Πέτρο και τους φίλους του.
Τι ρόλο θα έδινες αυτή τη φορά στον λύκο;

 Ο Πέτρος και ο Λύκος – Κρεμάλα