Στίχοι: Γιάννης Ρίτσος Μουσική: Γιάννης Μαρκόπουλος Πρώτη εκτέλεση: Γιάννης Μαρκόπουλος & Χαράλαμπος Γαργανουράκης & Βασιλική Λαβίνα ΠΡΟΛΟΓΟΣ ΤΟΥ ΣΥΝΘΕΤΗ Χίλια εννιακόσια τριάντα οκτώ. Ο Ρίτσος τελειώνει την εαρινή συμφωνία. Η εαρινή συμφωνία είναι ένα ποίημα κοινωνικό ερωτικό, γεμάτο με όλα τα χρώματα της ίριδος. Ο ποιητής δίνει ένα παγκόσμιο μήνυμα εναντίον του επερχομένου πολέμου, αντιπαραθέτοντας την ομορφιά της ζωής. Απλώνουμε τα χέρια στον ήλιο στον ήλιο και τραγουδάμε και τραγουδάμε. Το φως κελαηδάει, άιντε κελαηδάει στις φλέβες του χόρτου και της πέτρας. Άξιζε να υπάρξουμε για να συναντηθούμε. Αγαπούμε τη γη, τους ανθρώπους και τα ζωα. Τα ερπετά, τον ουρανό και τα έντομα. Είμαστε, είμαστε κι εμείς όλα μαζί. Μαζί κι ο ουρανός και η γη. Απλώνουμε τα χέρια στον ήλιο στον ήλιο και τραγουδάμε και τραγουδάμε. Ο ήλιος με φωνάζει, ο ήλιος με φωνάζει. Χαρά, χαρά. Δε μας νοιάζει τι θ’ αφήσει το φιλί μας μες στο χρόνο και στο τραγούδι. |
Κυριακή 11 Ιουνίου 2023
Απλώνουμε τα χέρια στον Ήλιο - Γ. Μαρκόπουλος
Αποτελέσματα 17ου Διαγωνισμού "Παιχνίδι και Μαθηματικά 31-03-2023" Π.Ε. ΘΕΣΠΡΩΤΙΑΣ
ΜΑΚΡΑΣ ΣΠΥΡΙΔΩΝ ΣΤ1 2ου ΗΓΟΥΜΕΝΙΤΣΑΣ ΘΕΣΠΡΩΤΙΑΣ
zoom.earth/maps/satellite
https://zoom.earth/maps/satellite/#view=-23.34,131.7,6z/overlays=heat,fires
Τετάρτη 7 Ιουνίου 2023
ΔΙΣΠΗΛΙΟ
ΚΕΙΜΕΝΟ
Γιώργος Χουρμουζιάδης, καθηγητής αρχαιολογίας και αντιπρύτανης στο Αριστοτέλειο πανεπιστήμιο.
ΔΙΣΠΗΛΙΟ ,ενας οικισμός της επινόησης και της συναποφασης
Eπινοήσεις πολύ σημαντικές για τη ζωή του ανθρώπου στον ελλαδικό χώρο, η οργάνωση του χώρου, η αρχιτεκτονική δηλαδή, η οικονομία - εξημέρωση των ζώων, κατασκευή εργαλείων - και η ιδεολογία, όπως κάποια ΣΤΟΙΧΕΊΑ πρωτοθρησκευτικής σκέψης, έχουν επινοηθεί εδώ, στο χώρο μας.
Ποιες ήταν οι ανάγκες που οδηγούσαν τον άνθρωπο; Ολοι οι προϊστορικοί οικισμοί κοντά τους είχαν νερό, ένα κεφαλόβρυσο, ένα ποτάμι. Mε τους λιμναίους οικισμούς έχουμε σπίτια μέσα στο νερό.
Θέλουμε να αποκαλύψουμε τον οικισμό σε μια τέτοια έκταση, ώστε να μιλήσουμε για τρία κυρίως στοιχεία της προϊστορικής κοινωνίας που ΣΥΝΑΠΟΦΑΣΙΖΕ για όλα τα ζητήματα: Tο πρώτο είναι πώς οργάνωναν το χώρο, δηλαδή πώς έφτιαχναν τα σπίτια, πώς διάρθρωναν, πώς τα εξόπλιζαν. Tο δεύτερο είναι να μελετήσουμε την οικονομία τους. Οχι μόνον ως παραγωγή, αλλά και ως οικονομική σκέψη - βρίσκουμε οστά προϊστορικών ζώων, άρα ήταν και κυνηγοί, εκτός από γεωργοί. Kαι ίσως το πιο σημαντικό: Tο Δισπηλιό βρίσκεται στο δρόμο που ενώνει την κάτω Eλλάδα, μέσω του Aλιάκμονα, με το πέρασμα εδώ στο Bίτσι προς την Aλβανία και τη Δαλματία. Στο δρόμο δηλαδή που ενώνει την Eλλάδα με τα Bαλκάνια και την Eυρώπη. Πρέπει να δούμε εάν αυτό που λέμε αργότερα νομαδισμό οι Σλάβοι που κατεβαίνουν κ.λπ. μήπως ήταν μία συνηθισμένη πανάρχαια κίνηση πληθυσμών. Eνα μόνιμο πήγαιν' έλα.
Οι κάτοικοι του Δισπηλιού έπαιρναν υλικά δικά τους και τα πήγαιναν αλλού. Aπό εκεί έφερναν άλλα. Bλέπουμε, λοιπόν, αυτόν τον ελληνικό κοσμοπολιτισμό από την προϊστορική εποχή.
Eχουμε υλικό κατασκευής των εργαλείων στο Δισπηλιό που προέρχονταν κυρίως από πυριτόλιθο, ελάχιστο οψιανό και οστά ή κέρατα ζώων. Τον πυριτόλιθο τον συναντούµε σε διάφορες αποχρώσεις, όπως γκρι, µαύρο, κόκκινο και µπεζ. Η προµήθεια της πρώτης ύλης µπορεί να γινόταν είτε απ’ ευθείας από τις πηγές, είτε από τις φερτές ύλες που ο Αλιάκµονας είχε αποσπάσει και µετέφερε κοντά στον οικισµό.H μύτη του καμακιού είναι οψιανός, ένα πέτρωμα που βρίσκεται μόνο στη Mήλο. Tο φέρναν προφανώς από εκεί. Aλλη μια σημαντική ένδειξη επικοινωνίας. Λέμε πως η Eλλάδα σήμερα ανήκει στην Eυρώπη. Aπό την προϊστορία βλέπουμε μια σημαντική εξακτίνωση δραστηριοτήτων, ένα δίκτυο, που ενώνει την Eλλάδα με τη βόρεια Bαλκανική και την Eυρώπη - βρίσκουμε παρόμοιους οικισμούς. Δεν μπορείς λοιπόν να θεωρείς την Kαστοριά σύνορο, μεθόριο. Eίναι λάθος,
Eχουμε τρεις αυλούς, που σημαίνει ότι είχαν την αίσθηση όχι του ήχου μόνο, αλλά και της μελωδίας. Παίζω μουσική σημαίνει ακροατήριο - να μια σημαντική κοινωνική σχέση. Eπίσης έχουμε βρει ειδώλια, πράγματα που παραπέμπτουν σε μια σκέψη εξω-οικονομική. Οπως αυτό που βλέπετε: μια γυναικεία μορφή που κάθεται πάνω σ' ένα θρόνο.
Eχουμε οστά ζώων, κατάλοιπα καρπών. Aπανθρακωμένα. Bλέπετε εκεί τις κοπέλες που κοσκινίζουν με νερό. Eπιπλέουν τα ελαφρά οργανικά και μετά βγαίνουν οι καρποί. Mια ειδική παλαιο-περιβαλλοντολόγος ταυτίζει τα είδη. Ξέρουμε τι καλλιεργούσαν: σιτάρι, κριθάρι, φακές, ρεβίθια. Γι' αυτό λέγαμε πριν, δεν ξεκινάνε τα πράγματα από τους Iνδοευρωπαίους. Kαι για τα ζώα επίσης ξέρουμε: γουρούνι, πρόβατο, βοοειδές αλλά και άγρια, όπως λύκος, ελάφι, αρκούδα κ.λπ. Eχουμε επίσης τα εργαλεία τους . Tα βλήματα, τη σφεντόνα, το καμάκι, το βαρίδι.
Τα περισσότερα από τα κοσµήµατα ήταν κατασκευασµένα από οστά, ενώ βρέθηκαν και αρκετά που είχαν κατασκευαστεί από λίθο ή από πηλό. Θα µπορούσαν εύκολα να χαρακτηριστούν ως περιδέραια, βραχιόλια, και δαχτυλίδια. Φυσικά τα κοσµήµατα πρέπει να είχαν χαρακτήρα συµβολικό και καλλωπιστικό.
Πώς μπορεί να αξιοποιηθεί αυτή η ανασκαφική δραστηριότητα;
Aφενός να μελετηθεί ο οικισμός και να ενταχθεί στο ευρωπαϊκό δίκτυο αρχαιολογικής έρευνας. Kαι αφετέρου να γίνει εδώ ένας χώρος αρχαιολογικής εκπαίδευσης.
Θα μπορούσε να γίνει ένα ινστιτούτο μελέτης προϊστορικών οικισμών. Nα φοιτούν παιδιά, να έρθουν δάσκαλοι, να έρθει κόσμος. Προσπαθούμε να δημιουργήσουμε τις προϋποθέσεις για να γίνει αυτό το ινστιτούτο.
Επάνω σε αυτούς τους πασσάλους τα νεολιθικά χρόνια οι άνθρωποι της περιοχής έκτιζαν τις καλύβες τους.
Υπολογίζεται ότι κατά την περίοδο της ακμής του οικισμού θα πρέπει να ζούσαν εκεί κάπου 5.000 άνθρωποι. Γύρω στο 3500 π.Χ. ο οικισμός πρέπει να εγκαταλείφθηκε από το μεγαλύτερο μέρος των κατοίκων του. Αυτή η εγκατάλειψη του οικισμού, υποστηρίζει ο κ. Χουρμουζιάδης, δεν φαίνεται να έγινε με βίαιο τρόπο καθώς δεν έχουν εντοπιστεί στρώματα καταστροφής που θα αποκάλυπταν κάποια ξένη εισβολή ή γενικότερα βίαιες απομακρύνσεις των κατοίκων του προϊστορικού Δισπηλιού. «Είναι δυνατόν επομένως να υποθέσουμε ότι οι προϊστορικοί Δισπηλιώτες μετακινήθηκαν για λόγους οικολογικούς (επισιτιστικούς-οικονομικούς) σε ορεινές ή άλλες πιο εύφορες ζώνες της περιοχής. Φαίνεται, με άλλα λόγια, ότι από κάποια εποχή και πέρα, γύρω στο τέλος ίσως της νεολιθικής περιόδου (3500 π.Χ.), άλλαξαν οι οικολογικές ισορροπίες στην περιοχή της λίμνης και οι κάτοικοι του λιμναίου οικισμού αναγκάστηκαν να αναζητήσουν την τύχη τους κάπου αλλού.
Στη διάρκεια των οκτώ χρόνων που διαρκεί η ανασκαφή του Πανεπιστημίου Θεσσαλονίκης στο Δισπηλιό έχουν ανασυρθεί από τον υγρό βυθό χιλιάδες ευρήματα, ανάμεσα στα οποία και ορισμένα μοναδικά δείγματα που φωτίζουν τις δραστηριότητες του νεολιθικού ανθρώπου και του πολιτισμού του. Από τον δεύτερο κιόλας χρόνο της συστηματικής ανασκαφής, το 1993, βρέθηκε στον βυθό της λίμνης μια ξύλινη πινακίδα με σκαλισμένα επάνω της «σήματα», η οποία χρονολογήθηκε με τη μέθοδο C14 στα 5260 π.Χ.
ακόμα και στο πλαίσιο της προϊστορικής κοινότητας, χωρίς την οποία δεν μπορεί να αναπτυχθεί η διαδικασία της παραγωγής (θα γράψει ο Χόμπσμπαουμ [σημ. 11]), που δεν αποτελεί μόνον αποκλειστική προϋπόθεση για την επιβίωση του προϊστορικού ανθρώπου, αλλά και τη βασική ιστορική ουσία του Νεολιθικού, ως του πρώτου παραγωγικού σταδίου της ανθρώπινης Ιστορίας. Του σταδίου, με άλλα λόγια, κατά τη διάρκεια του οποίου ο «άνθρωπος», μέσω της Εργασίας, γίνεται Άνθρωπος, παραγωγός του εαυτού του και του Πολιτισμού. Κι αφήστε τους άλλους να λένε.
Στην πρακτική τους αναπαράσταση όλα αυτά, που φαίνονται κάπως αφηρημένα στην επίπεδη αρχαιολογική τους «αφήγηση», μας οδηγούν στη σκέψη ότι από τη στιγμή που θα αποφασίσει ο νεολιθικός γεωργοκτηνοτρόφος να ονομάσει αυτό το τετράποδο που βελάζει και βόσκει στο διπλανό λιβάδι «πρόβατο», κι αυτόν που κάθεται έξω από την καλύβα του και πλάθει ένα αγγείο να τον βαφτίσει «Εξηκία», δεν είναι λογικό και απαραίτητο να θελήσει κιόλας να τα «γράψει» κάπου αυτά τα ονόματα; Γιατί θέλει, με τον τρόπο αυτό, να ανακοινώσει στην κοινότητα πως αυτό το πρόβατο είναι δικό του κι αυτός που εποίησε αυτό το αγγείο λέγεται «Εξηκίας» και το «σκεύος», αποτέλεσμα της δουλειάς του, ανήκει σ’ αυτόν; Μια ανακοίνωση που διαμορφώνει στο πλαίσιο της νεολιθικής κοινότητας την πρώιμη σημασία της ιδιοκτησίας και ορίζει, κατά κάποιο τρόπο, την πρώιμη διαστρωμάτωσή της. Φυσικά, στο στάδιο αυτό της μελέτης δεν μ’ ενοχλεί που δεν ξέρω πώς έλεγαν το πρόβατο οι νεολιθικοί κτηνοτρόφοι και ποιο ήταν το όνομα του αγγειοπλάστη, που έπλασε τα αγγεία, που βλέπετε στις εικόνες (εικ. 13-16). Αυτό εξάλλου δεν θα το μάθουμε ποτέ, όσο βαθιά και προσεκτικά κι αν σκάψουμε, ως φανατικοί Διαδικαστικοί, κι όσες θεωρίες, υποθέσεις, «αφηγήσεις» κι αν διατυπώσουμε, ως φευγάτοι μεταμοντέρνοι Μεταδιαδικαστικοί. Ο σκοπός του κειμένου μου, ωστόσο, να διατυπώσω έναν απλό σχολιασμό και να εκφράσω την «εισαγωγική» επιμονή ότι ένας ενδεικτικός αριθμός ευρημάτων του Προϊστορικού Δισπηλιού (βλ. εικ. 13-16) με βοηθάει να υποστηρίξω πως οι νεολιθικοί που μιλούσαν, έτσι κι αλλιώς, «έγραφαν» κιόλας. Για να ξέρουν τι είναι αυτό που δίνουν και τι είναι αυτό που παίρνουν στο παζάρι, και για να συνεννοούνται μεταξύ τους. Να στέλνει μηνύματα ο ένας στον άλλο, και μ’ αυτόν τον τρόπο να γνωρίζουν τον Κόσμο, το δικό τους και τον κόσμο του Άλλου, «το μικρό και μέγα» κόσμο του Ποιητή και της Προϊστορίας! Οι καταγραφές πάνω στις πινακίδες της Γραμμικής Β (εικ. 17), οι επιγραφές πάνω στα αρχαία αγγεία (εικ. 18-22) και στις βάσεις των αγαλμάτων (εικ. 23, 24) συγκροτούσαν κι αυτές κώδικες στιγμιαίας επικοινωνίας και όχι πλήρη κείμενα. Τα sms, τα «γκρίκλις» και τα γνωστά μας τοιχογραφήματα, είτε με τη μορφή συμπιλημάτων (εικ. 25) είτε συνθηματικών εκφράσεων (εικ. 26, 27), δεν είναι μια καινούργια πρακτική επικοινωνίας της σημερινής νεολαίας. Είναι μια συνέχεια, ό σον αφορά το ρόλο που παίζουν αυτά σε ένα στοιχειώδες σύστημα παραγωγικών και κοινωνικών σχέσεων. Από τότε που ο άνθρωπος στάθηκε γερά στα δυο του τα πόδια και αποτύπωσε στην παρειά της σπηλιάς του την εικόνα που βλέπετε (εικ. 28) «έγραφε», δηλαδή επικοινωνούσε. Κι αυτό ακριβώς έκανε, με το πλήθος αυτών των γραμμών που χάραζε ο παλαιολιθικός κυνηγός στις παρειές των σπηλαίων (εικ. 1, 29), και που οι σχετικοί μελετητές θα τα χαρακτηρίσουν ως την πιο ακραία αινιγματική περιοχή της Παλαιολιθικής Τέχνης. Αντιμέτωπους με μια τέτοια αινιγματική περιοχή μας φέρνουν τα ευρήματα του Δισπηλιού
Το συμπέρασμα
Μια συστηματική έρευνα, σχετική με το θέμα αυτό, τρία πράγματα πρέπει να αναδείξει: (α) Το ψευτοδίλημμα της γεωγραφικής ή της χρονικής προτεραιότητας, (β) Την ανάγκη για τη συγκρότηση της κοινωνικότητας, με σκοπό την παραγωγή ή απλώς την επικοινωνία ως βασικό κίνητρο, και (γ) τη διαχρονικότητα αυτής της ανάγκης.
Στο Δισπηλιό πριν από 7.500 χρόνια, πάντως – τον αριθμό δεν τον αναφέρω, για να προκαλέσω τον γνωστό αφελή θαυμασμό της παλαιότητας, ούτε για να διεκδικήσω τον επίσης αφελή κομπασμό της πρωτιάς.Η γραφή, με όποια μορφή και αν διατυπώνεται αυτή, δεν είναι το προϊόν έμπνευσης ενός περίεργου, μορφωμένου θεού ή ενός ανήσυχου ανθρώπινου μυαλού, αλλά απαίτηση της ίδιας της ζωής που αναπτύσσεται στο πλαίσιο μιας κοινότητας, επινοώντας και ασκώντας πρακτικές, από την κατασκευή ενός κοκάλινου εργαλείου, μέχρι την αποτύπωση ενός «αλφαβήτου». Το ραβασάκι (εικ. 40) το ενέπνευσε ο έρωτας, και τα σήματα της τροχαίας ο φόβος του δυστυχήματος (εικ. 41). Το πανό της εικόνας 42 στις εκλογές του Πακιστάν το επέβαλε ο αναλφαβητισμός, και η ανησυχία μήπως του αμφισβητήσουν την κυριότητα ανάγκασε τον αρχαίο αγγειοπλάστη να γράψει: «Εξηκίας εποίησεν» (εικ. 21).
Στο Δισπηλιό, λοιπόν, πριν από 7.500 χρόνια, οι ψαράδες, για να υποστηρίξουν τη λειτουργία της κοινότητάς τους και την προσπάθεια για επιβίωση, έπρεπε να γράψουν και έγραψαν. Αυτά.
Γ.Χ. Χουρμουζιάδης
Αρχαιολόγος
ΔΗΛΟΣΣάββατο 3 Ιουνίου 2023
Βόρεια Αμερική
Η Βόρεια Αμερική βρίσκεται κυρίως στην Εύκρατη Ζώνη. Το βορειότερο μέρος "αγγίζει" το Βόρειο Παγωμένο Ωκεανό(Αρκτική Ζώνη), ενώ το νοτιότερο φτάνει κοντά στον Ισημερινό (Τροπική Ζώνη).
ΣΥΝΟΡΑ
Στο πολικό τμήμα της Αμερικής βρίσκονται και τα πλησιέστερα σημεία της ηπείρου με την Ευρώπη και την Ασία.
Πρόκειται για την Γροιλανδία και την Ισλανδία με την Ευρώπη και ο Βερίγγειος πορθμός με την Ασία . Αυτές οι περιοχές λόγω του πολικού κλίματος είναι αραιοκατοικημένες, και δεν υπάρχει εύκολη πρόσβαση.
Βρέχεται βόρεια από τον Αρκτικό Ωκεανό, στα ανατολικά από τον Ατλαντικό Ωκεανό και την Καραϊβική θάλασσα και στα δυτικά από τον Ειρηνικό Ωκεανό.Έκταση: 24.300.000 τετρ. χμ.
Πληθυσμός: 427.000.000 κάτοικοι (2004)
Θέση: Βρίσκεται (περίπου) μεταξύ 83° 10' Β (Βόρειο πλάτος) και 9° 25' Β (Βόρειο πλάτος) και
172,5°Δ (Δυτικό μήκος) και 46°37' Δ (Δυτικό μήκος). (Περιλαμβάνονται και τα νησιά)
Οριζόντιος διαμελισμός (κυριότερα ακτογραφικά στοιχεία)
Ωκεανοί - Θάλασσες: Ειρηνικός Ωκεανός, Ατλαντικός Ωκεανός (Θάλασσα Λαμπραντόρ και
Καραϊβική), Αρκτικός Ωκεανός (Θάλασσα Μπωφόρτ και Λίνκολν)
Ακρωτήρια: Μούρισον, ΠρίγκιπαςτηςΟυαλίας
Χερσόνησοι: Μπούθια, της Αλάσκας, της Καλιφόρνιας, της Φλόριντας, του Λαμπραντόρ
Κόλποι: Αλάσκας, Καλιφόρνιας, Μεξικού, Χάντσον
Νησιωτικά συμπλέγματα. Νησιά: Γροιλανδία, Αλεούτιοι νήσοι, Κούβα, Αϊτή, Μεγάλες
Αντίλλες, Μικρές Αντίλλες
Κατακόρυφος διαμελισμός (κυριότερα στοιχεία)
Οροσειρές, όρη: Αλάσκας, Μπρουξ, Βραχώδη, Απαλάχια, Σιέρα Μάδρε, Σιέρα Νεβάδα
Πεδιάδες: Αμερικανική πεδιάδα, Πεδιάδα του Καναδά
Ποταμοί: Μισισιπής, Μισούρι, Μακένζι, Οχάιο, Αρκάνσας, Ρίο Γκράντε, Αγίου Λαυρέντιου
Λίμνες: Μεγάλη Λίμνη Σκλάβων, Μεγάλης Άρκτου, Σουπίριορ, Μίτσιγκαν, Χιούρον, Οντάριο
ΜΠΡΑΒΟ,ΔΗΜΗΤΡΗ!
https://periodikostep.gr/%cf%80%ce%b1%ce%bd%ce%b5%ce%bb%ce%bb%ce%ae%ce%bd%ce%b9%ce%b1-%ce%b4%ce%b9%ce%ac%ce%ba%cf%81%ce%b9%cf%83%ce%b7-%ce%bc%ce%b1%ce%b8%ce%b7%cf%84%ce%ae-%cf%84%ce%bf%cf%85-2%ce%bf%cf%85-%ce%b4%ce%b7%ce%bc/?fbclid=IwAR3HbotmwykeucoOJDJsqrTNoZlPaTeV6lcIrnK4ITB8W5W22nGev2HaNZ0
Πανελλήνια διάκριση μαθητή του 2ου δημοτικού Ηγουμενίτσας
Επιτυχία μαθητή του 2ου Δημοτικού Σχολείου Ηγουμενίτσας στον Πανελλήνιο διαγωνισμό Αστρονομίας και Διαστημικής
Ο μαθητής Δημήτρης Μπίκας, της ΣΤ΄ Τάξης του 2ου Δημοτικού σχολείου Ηγουμενίτσας συμμετείχε με επιτυχία στον Πανελλήνιο διαγωνισμό Αστρονομίας και Διαστημικής που συνδιοργανώνεται από την εταιρία Αστρονομίας και Διαστήματος και το Πανεπιστήμιο Θεσσαλίας. Η πρώτη (1η) φάση «ΑΓΛΑΟΝΙΚΗ» του διαγωνισμού στην οποία οι μαθητές κλήθηκαν να απαντήσουν σε ερωτήσεις της σύγχρονης επιστήμης της Αστρονομίας, διεξήχθη την Κυριακή, 7 Μαΐου 2023. Οι 35 πρώτοι από τους 129 μαθητές της 1ης φάσης θα συμμετάσχουν στη δεύτερη (2η ) φάση «ΥΠΑΤΙΑ» του διαγωνισμού που θα πραγματοποιηθεί στο Βόλο στο Οικονομικό Τμήμα Πανεπιστημίου Θεσσαλίας, την Κυριακή, 18 Ιουνίου 2023. Οι δάσκαλοί του, οι συμμαθητές του αλλά και όλη η μαθητική κοινότητα του δήμου, την οποίο επάξια εκπροσωπεί, του δίνουν συγχαρητήρια και του εύχονται κάθε επιτυχία στην 2η φάση του διαγωνισμού!
Τετάρτη 31 Μαΐου 2023
ΦΟΡΜΑ ΣΥΜΜΕΤΟΧΗΣ
ΦΟΡΜΑ ΣΥΜΜΕΤΟΧΗΣ 10 ου ΔΙΕΘΝΗ ΜΑΘΗΤΙΚΟΥ ΔΙΑΓΩΝΙΣΜΟΥ
«Δημιουργώντας τα δικά μας παιχνίδια: Από το χθες στο σήμερα»
Στοιχεία σχολείου
Σχολείο: 2ο Δημοτικό Σχολείο Ηγουμενίτσας
Τάξη: Στ ΄1
Ηλεκτρονική Διεύθυνση (email): mail@2dim-igoum.thesp.sch.gr
Τηλέφωνο: 2665022293
Διεύθυνση: Αγίων Αποστόλων 25
Ηγουμενίτσα
Τ.Κ. 46100
Στοιχεία υπεύθυνου/ων εκπαιδευτικού/ών
Επώνυμο:Καλαμπάκα
Όνομα: Έλενα
Ηλεκτρονική Διεύθυνση (email):diotimae@gmail.com
Κινητό τηλέφωνο:6980221898
Διεύθυνση:Γραικοχώρι,Ηγουμενιτσα
Τίτλος εικαστικής σύνθεσης ή ταινίας:
ΠΑΙΧΝΙΔΙ, Ο ΚΑΘΡΕΠΤΗΣ ΤΗΣ ΚΟΙΝΩΝΙΑΣ
Όροι, προϋποθέσεις και τεχνικά χαρακτηριστικά
Όλα τα παραδοτέα θα είναι σε τρία (3) αντίγραφα και θα αποσταλούν:
α) ταχυδρομικά στη διεύθυνση του ΕΚΕΔΙΣΥ, Αγίας Φιλοθέης 17,10556, Αθήνα
β) ηλεκτρονικά στη διεύθυνση ekedisy@gmail.com , μαζί με τη φόρμα συμμετοχής η
οποία θα είναι διαθέσιμη στην ιστοσελίδα http://www.ekedisy.gr
γ) οι συμμετοχές μπορούν να υποβληθούν και στην πλατφόρμα Φωτόδεντρο/i-create
του Τμήματος Εκπαιδευτικής Ραδιοτηλεόρασης http://photodentro.edu.gr/i-create/
(αναλυτικές οδηγίες εδώ).
Το οπτικοακουστικό υλικό θα πρέπει να υποβληθεί σε αρχεία της μορφής mp4, avi,
vob, wav, mp3, gif, jpg ανάλογα με το παραδοτέο.
Εάν θα χρησιμοποιηθεί μουσική στα παραδοτέα, δεν θα πρέπει να υπόκειται σε
πνευματικά δικαιώματα.
Η πρώτη διαφάνεια των παραδοτέων, θα πρέπει να περιέχει τα λογότυπα του
Μουσείου Σχολικής Ζωής και Εκπαίδευσης και του Τμήματος Εκπαιδευτικής
Ραδιοτηλεόρασης του Υπουργείου Παιδείας και Θρησκευμάτων όπως και την αφίσα
του Διαγωνισμού σύμφωνα με το πρότυπο που θα βρείτε στην ιστοσελίδα
www.ekedisy.gr .
Καταληκτική ημερομηνία υποβολής για τα παραδοτέα είναι η 30 Μαΐου 2023.
Τρίτη 23 Μαΐου 2023
Έχουν περάσει πολλά πολλά χρόνια για μένα από το δημοτικό που το έπαιζα με τα παιδιά της γειτονιάς. Θυμάμαι ότι είχαμε δύο ξύλα. Ένα μεγαλύτερο για να χτυπάμε και ένα μικρότερο. Αυτό το μικρότερο το είχαμε ξύσει απο τις δύο μεριές, όπως περίπου ξυνουμε το μολύβι με την ξύστρα. Το τοποθετούσαμε στη γη και με το μεγάλο χτυπούσαμε τη μία πλευρά του μικρότερου. Αυτό τιναζόταν στον αέρα και προσπαθούσαμε να το χτυπάμε 2 και τρεις φορές. Τις 2 φορές τις ονομάζαμε δοικα και τις τρεις τρόικα. Το πρώτο χτύπημα μετρούσε 1 πόντο τα 2 στον αέρα 2 πόντους και τα 3 τρεις πόντους. Νικούσε αυτός που συγκέντρωνε τους περισσότερους πόντους. Μόνο αυτά θυμάμαι. Με κάθε επιφύλαξη τα καταθέτω. Εκτός από καλεκι το λέγαμε και βισκο, αν θυμάμαι καλά.
Θυμήθηκα ότι μετρουσαμε με το μεγάλο ξύλο την απόσταση και προσθέταμε πόντους από τις δοικες και τις τρόικες (τα χτυπήματα στον αέρα).
Η απόσταση που έφταναν οι μπίλιες μετριόνταν με το μήκος του καλεκιού που ήταν ίδιο και για τους δυο παίκτες
Κάτω το Μπαλί το θυμάστε?
Το παιχνίδι δεν είναι απλώς μια δραστηριότητα χόμπι, αλλά ένα εργαλείο μετάδοσης πολιτισμού. Τα πολιτιστικά στοιχεία του παιχνιδιού δίνουν στα παιδιά κατανόηση του πολιτισμού τους και υποστηρίζουν την πολιτιστική τους ταυτότητα.
Στους πολιτισμούς, τα παιδικά παιχνίδια έχουν περάσει προφορικά από γενιά σε γενιά. Τα παραδοσιακά παιχνίδια και τα παιχνίδια είναι συνήθως σωματικές δραστηριότητες με ένα συγκεκριμένο σύνολο κανόΣτην έρευνα, το παιδικό παιχνίδι χωρίζεται σε προγραμματισμένο παιχνίδι και σε αυθόρμητο παιχνίδι
ο προγραμματισμένο παιχνίδι είναι το είδος παιχνιδιού που οργανώνεται από έναν ενήλικα και συμβαίνει σε καθορισμένο χρόνο και καθορισμένο περιβάλλον και με ορισμένους κανόνες. Για παράδειγμα, οι κανόνες του ποδοσφαίρου. Το αυθόρμητο παιχνίδι είναι το παιχνίδι που συμβαίνει ελεύθερα και αυθόρμητα μεταξύ των παιδιών. Το έργο δεν είναι προγραμματισμένο και κινείται στους δικούς του ρυθμούς και πηγάζει από τη φαντασία και τη φαντασία των παιδιών.
ΑΥΘΟΡΜΗΤΟ ΠΑΙΧΝΙΔΙ
Το αυθόρμητο παιχνίδι είναι διαφορετικό από το προγραμματισμένο παιχνίδι. Είναι το είδος του παιχνιδιού που συμβαίνει, ανάλογα με το ενδιαφέρον του παιδιού εκείνη τη στιγμή. Το ελεύθερο παιχνίδι δεν μπορεί να προγραμματιστεί και καθορίζεται από τη φαντασία του παιδιού.
Μέσα από το αυθόρμητο παιχνίδι τα παιδιά μαθαίνουν πώς να εργάζονται σε ομάδες, να μοιράζονται, να διαπραγματεύονται, να επιλύουν συγκρούσεις, να εξασκούνται στη λήψη αποφάσεων. Σε παιχνίδια χωρίς ενήλικες τα παιδιά είναι ελεύθερα να αναπτύξουν δημιουργικότητα, ηγετικές και ομαδικές δεξιότητες – χωρίς να χρειάζεται να ακολουθούν τους κανόνες και τις ανησυχίες των ενηλίκων.νων που πρέπει να ακολουθούνται.
Τρίτη 16 Μαΐου 2023
ΠΩΣ ΒΛΕΠΟΥΜΕ
Πώς Βλέπουμε;
Ρίξτε μια ματιά γύρω σας. Τι βλέπεις? Μπορεί να δείτε έναν υπολογιστή ή ένα τηλέφωνο με μια λαμπερή, πολύχρωμη οθόνη. Ένα κομμάτι χαρτί μπορεί να βρίσκεται κάτω από το αριστερό σας χέρι και ένα ακονισμένο μολύβι στο δεξί σας χέρι. Ενώ κοιτάτε αυτά τα αντικείμενα με τα μάτια σας, ο εγκέφαλός σας είναι αυτός που αναγνωρίζει τα αντικείμενα. Πολλοί άνθρωποι θεωρούν δεδομένη την όραση, αλλά πώς μπορείτε να δείτε και να καταχωρήσετε αντικείμενα;
Προς το παρόν, ας σκεφτούμε το μάτι ως ένα είδος κάμερας.
Η εξήγηση οφείλεται στο όργανο που έχει αναπτύξει ο άνθρωπος και τον κάνει να διαφέρει από τα άλλα έμβια όντα, τον εγκέφαλο.
Συγκεκριμένα από τον αμφιβληστροειδή χιτώνα, που αποτελείται από εκατομμύρια κύτταρα ευαίσθητα στο φως, το οπτικό σήμα μετατρέπεται σε ηλεκτρικό και διοχετεύεται μέσω του οπτικού νεύρου στον εγκέφαλο. Εκεί, τα ηλεκτρικά σήματα αποκωδικοποιούνται και αναγνωρίζονται ως εικόνες.
Πώς βλέπουμε το χρώμα;
Το ανθρώπινο μάτι και ο εγκέφαλος μαζί μεταφράζουν το φως σε χρώμα. Οι υποδοχείς φωτός μέσα στο μάτι μεταδίδουν μηνύματα στον εγκέφαλο, ο οποίος παράγει τις γνωστές αισθήσεις του χρώματος.
Ο Νεύτων παρατήρησε ότι το χρώμα δεν είναι εγγενές στα αντικείμενα. Μάλλον, η επιφάνεια ενός αντικειμένου αντανακλά κάποια χρώματα και απορροφά όλα τα άλλα. Αντιλαμβανόμαστε μόνο τα ανακλώμενα χρώματα.
Το κόκκινο, το πράσινο και το μπλε είναι τα πρόσθετα κύρια χρώματα του χρωματικού φάσματος. Ο συνδυασμός ισορροπημένων ποσοτήτων κόκκινου, πράσινου και μπλε φωτός παράγει επίσης καθαρό λευκό. Μεταβάλλοντας την ποσότητα του κόκκινου, πράσινου και μπλε φωτός, μπορούν να παραχθούν όλα τα χρώματα στο ορατό φάσμα.
ΠΩΣ ΒΛΕΠΟΥΜΕ ΤΟ ΧΡΩΜΑ;
Το φως ταξιδεύει μέσα στο μάτι στον αμφιβληστροειδή, που βρίσκεται στο πίσω μέρος του ματιού. Ο αμφιβληστροειδής καλύπτεται με εκατομμύρια κύτταρα που δέχονται το φως που ονομάζονται ράβδοι και κώνοι. Όταν αυτά τα κύτταρα ανιχνεύουν φως, στέλνουν σήματα στον εγκέφαλο. Οι περισσότεροι άνθρωποι έχουν τρία είδη κωνικών κυττάρων και κάθε χρώμα διεγείρει περισσότερους από έναν κώνους. Η συνδυασμένη απόκρισή τους παράγει ένα μοναδικό σήμα για κάθε χρώμα και εκατομμύρια διαφορετικά χρώματα μπορούν να διακριθούν με αυτόν τον τρόπο. Αυτά τα κύτταρα, λειτουργώντας σε συνδυασμό με συνδετικά νευρικά κύτταρα, δίνουν στον εγκέφαλο αρκετές πληροφορίες για να ερμηνεύσει και να ονομάσει τα χρώματα.
ΠΟΣΑ ΧΡΩΜΑΤΑ ΜΠΟΡΟΥΝ ΝΑ ΔΟΥΝ ΟΙ ΑΝΘΡΩΠΟΙ;
Οι ερευνητές εκτιμούν ότι οι περισσότεροι άνθρωποι μπορούν να δουν περίπου ένα εκατομμύριο διαφορετικά χρώματα. Αυτό συμβαίνει επειδή ένα υγιές ανθρώπινο μάτι έχει τρεις τύπους κωνικών κυττάρων, καθένα από τα οποία μπορεί να καταγράψει περίπου 100 διαφορετικές χρωματικές αποχρώσεις, που ανέρχονται σε περίπου ένα εκατομμύριο συνδυασμούς. Φυσικά, αυτό θα διαφέρει για άτομα που έχουν χρωματική βλάβη (ή είναι «αχρωματοψία»).
Όσον αφορά την ποικιλία της απόχρωσης, το ανθρώπινο μάτι μπορεί να αντιληφθεί περισσότερες παραλλαγές σε πιο ζεστά χρώματα από ότι σε πιο ψυχρά. Αυτό συμβαίνει επειδή σχεδόν τα 2/3 των κώνων επεξεργάζονται τα μεγαλύτερα μήκη κύματος φωτός (κόκκινα, πορτοκαλί και κίτρινα).
λεξικό
ὁράω,-βλέπω, κοιτάζω, σε Όμηρ
ὅρᾱσις, -εως, ἡ, I. φυσική ικανότητα να βλέπει κάποιος
ὁρᾱτός, -ή, -όν, αυτός που μπορεί να ιδωθεί
ὀφθαλμός, -οῦ, ὁ οφθαλμός, μάτι, σε Όμηρ
ὀφθαλμο-φᾰνής, -ές (φαίνομαι), αυτός που είναι φανερός στο μάτι, σε Στράβ.
-
ΕΝΟΤΗΤΑ 2 ΒΙΒΛΙΟ ΜΑΘΗΤΗ 1.ΑΝΤΙΓΡΑΦΩ ΚΑΙ ΤΑ ΜΑΘΑΙΝΩ ΚΑΛΑ 2. ΓΡΑΦΩ ΤΟ ΠΡΟΒΛΗΜΑ ΜΕ ΤΟΝ ΜΚΔ Χρησιμοποιω τις λέξεις μοιραζω ισοτιμα σε κουτι...
-
τετράδιο εργασιων ΕΦΑΡΜΟΖΩ ΤΗΝ ΣΤΡΑΤΗΓΙΚΗ 1.Αρχικά, όπως σε κάθε πρόβλημα, θα πρέπει να μελετήσουμε προσεκτικά τα δεδομένα του προβλήματ...
-
ΠΑΤΑ ΠΑΝΩ ΣΤΗΝ ΕΙΚΟΝΑ ΓΙΝΟΜΑΣΤΕ ΜΙΚΡΟΙ ΕΡΕΥΝΗΤΕΣ ΣΤΟ ΔΙΚΟ ΜΑΣ ΕΡΓΑΣΤΗΡΙΟ!!!!!!!!!!!!!!!