Δευτέρα 30 Ιανουαρίου 2023

ΓΙΑ ΑΥΡΙΟ ΕΠΑΝΑΛΗΨΗ ΣΤΗΝ ΩΚΕΑΝΙΑ

 

ΓΙΑ ΑΥΡΙΟ ΕΠΑΝΑΛΗΨΗ ΣΤΗΝ ΩΚΕΑΝΙΑ


ΚΛΙΜΑ,ΒΟΥΝΑ,ΠΟΤΑΜΙΑ,ΛΙΜΝΕΣ, ΠΛΗΘΥΣΜΟΣ, ΠΟΛΕΙΣ
..............................................................................................................................................................




ΑΣΙΑ- ΗΠΕΙΡΟΙ-ΒΟΥΝΑ-ΠΟΤΑΜΙΑ
Η Ασία είναι η μεγαλύτερη και πιο πυκνοκατοικημένη ήπειρος. Έχει σχεδόν το ένα τρίτο της συνολικής έκτασης του κόσμου και φιλοξενεί περισσότερους από τους μισούς ανθρώπους της Γης. Έχει επίσης εντυπωσιακά γεωγραφικά χαρακτηριστικά. Έχει το υψηλότερο σημείο της Γης (Όρος Έβερεστ) και το χαμηλότερο σημείο (τη Νεκρά Θάλασσα).

Η Ασία περιλαμβάνει επίσης μερικά από τα πιο υγρά, ξηρότερα, πιο καυτά και πιο κρύα μέρη του κόσμου.

ΤΑ ΑΝΑΚΑΛΥΠΤΟΥΜΕ ΣΤΟΝ ΧΑΡΤΗ 

ΑΣΙΑ

Βουνά και ποτάμια της Ασίας

Μετάβαση στην πλοήγησηΠήδηση στην αναζήτηση
  • Ιμαλάια-ΕΒΕΡΕΣΤ
  • Καυκάσια όρη
  • ΟΥΡΑΛΙΑ
  • Νταουλαγκίρι
  • Σίπυλος
  • Κόγκουρ
  • Κιναμπαλού
  • Μπελούκα

ΠΟΤΑΜΙΑ[ΕΠΕΞΕΡΓΑΣΙΑ]

  • Συρ Ντάρια
  • Αμού Ντάρια
  • Λένας
  • Κίτρινος ποταμός (Χουάνγκ Χε)
  • Γιανγκτσέ
  • Μεκόνγκ
  • Ινδός
  • Γάγγης
  • Βραχμαπούτρας
  • Τίγρης

  • Ευφράτης

    Κάντε κλικ στην εικόνα για να ανοίξει η εφαρμογή σε νέο παράθυρο


Ο Βούδας
 
Πρώτα απ 'όλα, αν και ο ιστορικός Βούδας πιστευόταν ότι ήταν πρίγκιπας, , στα μάτια των Κινέζων ήταν, τελικά, ξένος .Hταν ένας ασυνήθιστος άνθρωπος που γεννήθηκε σε βασιλική οικογένεια στην αρχαία Ινδία τον έκτο ή τον πέμπτο αιώνα π.Χ. Αποκήρυξε τα εκ γενετής δικαιώματά του, ακολούθησε καθιερωμένους θρησκευτικούς δασκάλους και στη συνέχεια πέτυχε τη φώτιση

 Το δόγμα του κηρύχθηκε χρησιμοποιώντας λέξεις που, στο αυτί των Κινέζων, ακούγονταν ξένες. Οι διδασκαλίες του Βούδα ήταν αναπόσπαστο μέρος της πρώιμης Ινδικής κοσμοθεωρίας, η οποία συχνά διέφερε από την πρώιμη κινεζική κοσμολογία. Και ο Βουδισμός έφερε στην Κίνα μια νέα μορφή κοινωνικής οργάνωσης που βρισκόταν σε αντίθεση με την παραδοσιακή κινεζική κοινωνική δομή.
Θεοί του Βουδισμού . Όπως οι θεοί της αρχαίας Ελλάδας, οι θεοί του Βουδισμού κατοικούν στους ουρανούς και ζουν ζωές τεράστιας κοσμικής απόλαυσης. Σε αντίθεση με τους Έλληνες ομολόγους τους, ωστόσο, είναι χωρίς εξαίρεση θνητοί, και στο τέλος μιας πολύ μακράς ζωής αναγεννιούνται πάντα χαμηλότερα στην κοσμική κλίμακα.
PATA



ΤΟ ΕΘΙΜΟ ΤΟΥ ΚΛΗΔΟΝΑ

25 Ιουνίου




Έλαμπε ολόκληρη η Καλλινίτσα.
 Φέτος ήταν η σειρά της Λαμπρινής να ντυθεί Καλλινίτσα, δηλαδή νύφη για τον Αϊ-Γιάννη τον Κλήδονα. Η Λαμπρινή είναι 12 χρονών.

Μαζευτήκαμε όλο κορίτσια και γυναίκες στο σπίτι της.
Την ντύσαμε και την στολίσαμε. Όταν την βγάλαμε
έξω άρχισαν να της τραγουδούν. Η Καλλινίτσα
κράταγε τον τέτζερη με το αμίλητο νερό, που το
'χε φέρει από την πηγή δίχως να βγάλει

τσιμουδιά. Πήγαινε μπροστά κι από πίσω
ολόκληρη πομπή οι φίλες της. Περπατούσε
αργά και ήταν πολύ σοβαρή. Σαν ιέρεια,
σαν θεά έμοιαζε. Λες και την ώρα εκείνη
γινόταν μάντισσα αληθινή. Τη
σεργιανίσαμε σ' όλο το μαχαλά
και η κάθε κόρη έβγαζε
κάτι δικό της και τό 'ριχνε στο 
δοχείο με το αμίλητο νερό. Άλλη βραχιόλι, άλλη κουμπί, άλλη το χτένι της. Το βράδυ η μάνα της Λαμπρινής έβγαλε το ΄τετζερη με το αμίλητο νερό στον μπαχτσέ της. Εκέι θα έμενε όλο το βράδυ, κάτω από τ' άστρα. Φαίνεται πως τ' άστρα θα το μαγεύουν. 'Επειτα ανάψαμε φωτιές και τις πηδούσαμε και παίζαμε. Ο μπαμπάς λέει ότι τις φωτιές του Αϊ-Γιαννιού τις ανάβουμε για να δυναμώσουμε τον ήλιο, που μπαίνει σε άλλη τροχιά μετά τις 21 Ιουνίου, πιο αδύναμη. Για να κάνουμε μια καινούργια, καθαρή αρχή, "να φύγει το κακό, να μείνει το καλό", λέει.
Πέμπτη 10 Ιουλίου, του Αλωνιάρη  
Σήμερα πήγα με τον μπαμπά στο αλώνισμα. Ο πατέρας με κάθισε πάνω στο άλογο, για να έχει βάρος το ζώο και να πιάνει καλύτερα η δοκάνα τα άχυρα. Η δοκάνα είναι ένα επίπεδο ξύλο με τσακμακόπετρες από κάτω. Αυτές κάνουν τη δουλειά, το ξεχώρισμα του καρπού. Μόλις μ' έβαλε ο μπαμπάς στο άλογο, ο αλωνιάρης έδεσε το σχοινί των αλόγων στον στρίγερο, στο ξύλο που είναι στημένο στη μέση του αλωνιού. "Άπλωσε!" φώναξε στ' άλογα ο αλωνιάρης, και τους έδωσε μια στα πισινά με τα καμουτσίκια. Παραλίγο να γκρεμιστώ! Όταν τυλίχθηκε το σχοινι στον στρίγερο, ο αλωνιάρης ξαναφώναξε στ' άλογα "Άλλαξε!" κι αυτά τα καημένα άρχισαν να τρέχουν από την αντίθετη πλευρά. Εγώ το απόλάμβανα πια να τρέχω στην πλάτη του αλόγου και να βλέπω να πετιούνται τ' άχυρα αριστερά και δεξιά. Η σοδειά φέτος είναι καλή, λέει ο μπαμπάς.
15 Ιουλίου
Χαρά μεγάλη έχω. Θα πάμε φέτος σε ΟΛΑ τα πανηγύρια. 17 Ιουλίου της Αγίας Μαρίνας, 20 του Προφήτη Ηλία, 26 της Αγίας Παρασκευής και 28 του Αγίου Παντελεήμονα... Του Αϊ-Λιά θα ανέβουμε στο εκκλησάκι, στην κορφή του βουνού, με τα πόδια! Θα κοιμηθούμε κάτω από τ' άστρα και θα πούμε πάλι την ιστορία του προφήτη που κουβαλούσε ένα κουπί παντού και ρωτούσε τι ήταν αυτό που κουβαλά. Κι όλοι του λέγανε κουπί. Μα όταν κάποιος του απάντησε ότι είναι ξυλο, δε γνώριζε δηλαδή την θάλασσα, τότε έστησε πια το καλύβι του κι έμεινε εκεί μια ζωή. Την ιστορία αυτή την λένε κάθε χρόνο, μα κάθε φορά την ακούω σα να'ταν καινούργια.





Πολιτική οργάνωση – Α΄ Εθνοσυνέλευση (1821-1822)

 Προκειμένου να εδραιωθεί η Επανάσταση, εκτός από τις πολεμικές ενέργειες χρειαζόταν και μια πολιτική οργάνωση των επαναστατημένων περιοχών. Έτσι, από την αρχή δημιουργήθηκαν τρεις τοπικές «κυβερνήσεις»: η Πελοποννησιακή Γερουσία στην Πελοπόννησο, η Γερουσία στην Δυτική Στερεά και ο Άρειος Πάγος στην Ανατολική Στερεά Ελλάδα. 

Αυτές οι κυβερνήσεις ελέγχονταν από ανθρώπους που και πριν είχαν εξουσία στις ελληνικές κοινότητες: τους προεστούς, τους Φαναριώτες και τους ιεράρχες. Γι’ αυτόν τον λόγο η παρουσία σ’ αυτές άλλων κοινωνικών τάξεων ήταν πολύ μικρή. 

Στις τοπικές κυβερνήσεις υπήρχαν συχνές αντιζηλίες και διαμάχες ανάμεσα στους Έλληνες. Οι άνθρωποι που είχαν την εξουσία στις κοινότητες τα χρόνια της Τουρκοκρατίας (προεστοί και ιεράρχες) θεωρούσαν φυσικό να εξακολουθούν να ελέγχουν την κατάσταση και τα επόμενα χρόνια. Έτσι, προσπαθούσαν να παραμερίσουν τους οπλαρχηγούς, επειδή τους έβλεπαν ως απειλή για τα συμφέροντά τους. 

Από την άλλη, οι οπλαρχηγοί, βλέποντας την αξία τους στις μάχες και την αγάπη του λαού προς τα πρόσωπά τους, θεωρούσαν λογικό να έχουν και αυτοί λόγο στην διακυβέρνηση. 

Μετά τον ερχομό του Δημήτριου Υψηλάντη στην Πελοπόννησο το καλοκαίρι του 1821, οι εντάσεις μεταξύ πολιτικών και στρατιωτικών, αλλά και μεταξύ των κυβερνήσεων, μεγάλωσαν.

 Έγινε τότε αισθητή η ανάγκη να δημιουργηθεί μία ενιαία κεντρική διοίκηση, η οποία θα αναλάμβανε τον συντονισμό του Αγώνα, θα απευθυνόταν σε όλους τους Έλληνες, αλλά και θα τους εκπροσωπούσε στο εξωτερικό. Έπρεπε επομένως να γίνουν εκλογές για να ψηφιστούν οι βουλευτές, οι εκπρόσωποι δηλαδή του λαού οι οποίοι θα αποτελούσαν τα μέλη της Εθνικής Συνέλευσης.

 Η πρώτη Εθνοσυνέλευση συνήλθε στην Επίδαυρο από τον Δεκέμβριο του 1821 μέχρι τον Φεβρουάριο του 1822. Σ’ αυτήν συμμετείχαν εκπρόσωποι από τις περισσότερες επαναστατημένες περιοχές, καθώς και Φαναριώτες που είχαν φτάσει εκεί από την αρχή της Επανάστασης. Την πλειοψηφία αποτελούσαν πρόκριτοι και κληρικοί από την Πελοπόννησο, την Στερεά Ελλάδα και τα νησιά.

 Σ’ αυτήν την πρώτη Εθνική Συνέλευση: 

 Διακηρύχθηκε η ανεξαρτησία των Ελλήνων.

  Ψηφίστηκε το πρώτο ελληνικό Σύνταγμα, γνωστό ως Προσωρινό Πολίτευμα της Ελλάδας, το οποίο μάλιστα ήταν το πιο προοδευτικό Σύνταγμα εκείνης της εποχής, αφού μεταξύ των άλλων κατοχύρωνε την πλήρη ισότητα όσων θα ζούσαν στο ελληνικό κράτος και όριζε ως πολίτευμα την αβασίλευτη δημοκρατία, κάτι πρωτοπόρο σε όλη την Ευρώπη.

  Δημιουργήθηκαν δύο σώματα: το Βουλευτικό (η Βουλή, με πρόεδρο τον Δημήτριο Υψηλάντη) και το Εκτελεστικό (η Κυβέρνηση, με πρόεδρο τον Αλέξανδρο Μαυροκορδάτο). 

 Οργανώθηκαν Υπουργεία και ρυθμίστηκε η απονομή δικαιοσύνης.

  Ορίστηκαν το σχέδιο (σταυρός με εννέα ρίγες) και τα χρώματα (γαλάζιο-λευκό) της ελληνικής σημαίας. 

 Ορίστηκε πρωτεύουσα του νέου κράτους η Κόρινθος.

Ερωτήσεις κατανόησης

 1. Ποιες ήταν οι πρώτες τοπικές κυβερνήσεις; 

2. Γιατί υπήρχαν αντιζηλίες µεταξύ των Ελλήνων στις τοπικές κυβερνήσεις;

 3. Για ποιους λόγους οι πρόκριτοι και οι κληρικοί δεν ήθελαν την παρουσία των οπλαρχηγών στις τοπικές κυβερνήσεις; 

4. Ποιοι ήταν οι λόγοι που έκαναν αναγκαία την ύπαρξη µιας ενιαίας κεντρικής κυβέρνησης και οδήγησαν τους επαναστατηµένους Έλληνες στην δηµιουργία της; 

5. Πότε έγινε η Α΄ Εθνοσυνέλευση; Ποιοι πήραν µέρος σ’ αυτήν; 

6. Ποιες ήταν οι αποφάσεις της Α΄ Εθνοσυνέλευσης; 

7. Ποια ήταν τα στοιχεία εκείνα που έκαναν το πρώτο Σύνταγµα της Ελλάδας ένα από τα πιο προοδευτικά της εποχής του στην Ευρώπη; 

Παρασκευή 27 Ιανουαρίου 2023

Απολυτίκιο των Τριών Ιεραρχών.

 

Οι Προστάτες της Παιδείας

Απολυτίκιο των Τριών Ιεραρχών.

 Τους τρεις μεγίστους  φωστήρας, της Τρισηλίου Θεότητος, τους την οικουμένην ακτίσι, δογμάτων θείων πυρσεύσαντας· τους μελιρρύτους ποταμούς της σοφίας, τους την κτίσιν πάσαν θεογνωσίας νάμασι καταρδεύσαντας·

Βασίλειον τον μέγα, και τον θεολόγον Γρηγόριον, συν τω κλεινώ Ιωάννη, τω την γλώτταν χρυσορρήμονι· πάντες οι των λόγων αυτών ερασταί, συνελθόντες ύμνοις τιμήσωμεν· αυτοί γαρ τη Τριάδι, υπέρ ημών αεί πρεσβεύουσιν.

Ο Βασίλειος ο Μέγας, ο Γρηγόριος ο Θεολόγος και ο Ιωάννης ο Χρυσόστομος

Οι Προστάτες της Παιδείας και τα διαχρονικά τους μηνύματα

Ο Σκοπός της παιδείας κατά τους τρεις Ιεράρχες

  Η παιδεία κατά τη γνώμη των Τριών Ιεραρχών δεν είναι πολυμάθεια, δεν είναι μετάδοση ξηρών γνώσεων,  αλλά αφύπνηση έμπνευσης.

Ο Μέγας Βασίλειος ερωτά: Τι θα κάνουμε στο θέμα της παιδείας; Και απαντά ο ίδιος « τι άλλο, βεβαίως, από το να επιμεληθούμε για την καλλιέργεια της ψυχής στην αρετή.

«Να σπουδάσουμε, να γίνουμε γονείς και δάσκαλοι γενναίων παιδιών, δίνοντάς τα θάρρος, διορθώνοντας το κάθε τι, με το να εργαζόμαστε πάντοτε προς ωφέλεια των ψυχών ».

Προτεραιότητα στην παιδεία των Τριών Ιεραρχών έχει η καλλιέργεια της φρόνησης των νέων. Να εξασκηθούν οι νέοι από μικροί να βλέπουν και να εκτιμούν σωστά τα ανθρώπινα πράγματα. Να φιλοσοφούν τη ζωή καθημερινά.
Στον σκοπό της παιδείας κατά τους τρεις Ιεράρχες περιλαμβάνεται και η ορθή ένταξη των νέων στην κοινωνία. Να καταλάβουν οι νέοι ότι όλοι οι άνθρωποι είμαστε ίσοι μεταξύ μας. Ο Μέγας  Βασίλειος συνιστά: «Γνωρίζειν την ισονομίαν της φύσεως και αγαπάν το ισόνομον».
Ο Γρηγόριος ο Θεολόγος επιμένει «ότι όλοι οι άνθρωποι πρέπει να ζουν ο ένας για τον άλλο και όλοι για όλους».
Συνιστούν να αποφεύγουν οι νέοι τις ακρότητες και τις υπερβολές στη ζωή τους, να ακολουθούν τη μέση οδό, για να μην παρεκτρέπονται.
Θέτουν ακόμη ως σκοπό της παιδείας των νέων και την απόκτηση καλών συνηθειών από μικρή ηλικία, γιατί συνήθεια που στερεώνεται για πολύ χρόνο στο παιδί αποκτά τη δύναμη της φύσης. Την άσκηση των νέων στην αρετή πρέπει να επιδιώκουμε καθημερινώς. Αυτήν να έχουμε ως πρώτο στόχο στο σχολείο.

Το Ελληνικό Έθνος, με απόφαση της Συγκλήτου του Πανεπιστημίου Αθηνών (1842) όρισε την 30ην Ιανουαρίου ως ημέρα των Γραμμάτων και τους Τρεις Ιεράρχες, Βασίλειο τον Μέγα, Γρηγόριο τον Θεολόγο και Ιωάννη τον Χρυσόστομο, ως «προστάτες της Ελληνικής Παιδείας»

Ο Μέγας Βασίλειος, τονίζει ότι οφείλουμε να μάθουμε τα παιδιά μας να κάνουν σωστές επιλογές, να ξεχωρίζουν τι είναι ωφέλιμο και τι βλαβερό. Στο έργο του με τίτλο “Προς τους νέους, πως αν εξ ελληνικών ωφελοίντο λόγων”,στο οποίο διδάσκει τη χρησιμότητα των αρχαίων ελληνικών κειμένων, τονίζει παράλληλα όμως ότι πρέπει οι νέοι που μελετούν τα κείμενα αυτά να είναι προσεκτικοί και να επιλέγουν μόνο τα ωφέλιμα νοήματα από την αρχαία ελληνική γραμματεία. Προτρέπει τους νέους να ακολουθούν το παράδειγμα των μελισσών: «Οι μέλισσες δεν πετάνε σε όλα τα λουλούδια με τον ίδιο τρόπο. Κι όπου καθίσουν, δεν κοιτάνε να τα πάρουν όλα. Παίρνουν μονάχα όσο χρειάζεται στη δουλειά τους και το υπόλοιπο το παρατούν και φεύγουν. Έτσι κι εμείς ας παίρνουμε ο,τι είναι ωφέλιμο και τα υπόλοιπα να τα αφήνουμε πίσω μας. Κι όπως, κόβοντας το τριαντάφυλλο, αποφεύγουμε τ᾿ αγκάθια της τριανταφυλλιάς, έτσι κι από τα κείμενα αυτά θα πάρουμε ο,τι είναι χρήσιμο και θα φυλάξουμε τον εαυτό μας απ᾿ ο,τι είναι επιζήμιο».

Όμως οι Τρεις Ιεράρχες δεν περιορίζουν την αγωγή των παιδιών στη δύναμη του λόγου. Δηλαδή δεν πιστεύουν ότι τα παιδιά τα διδάσκουμε μόνο με τα λόγια μας. Αντίθετατονίζουν με έμφαση τη ευεργετική δύναμη που έχει το καλό παράδειγμα γονιών και δασκάλων 

Ο  ιερός Χρυσόστομος τονίζει ότι η αγωγή των παιδιών ξεκινά από πολύ νωρίς. Από την εμβρυακή ακόμα ηλικία, από την μήτρα της μάνας του το παιδί παίρνει μηνύματα για τη ζωή. Λέει επίσης ότι αν δεν μπορέσεις να μεταδώσεις τα σωστά διδάγματα στο παιδί κατά την περίοδο της παιδικής ηλικίας, όπου το παιδί αποδέχεται πιο εύκολα τις συμβουλές των γονιών του.. Όταν είναι ακόμα πολύ μικρά τα παιδιά σας, καταλήγει ο ιερός πατήρ, σπείρετε στις ψυχές τους τον σπόρο του καλού και θα δείτε ότι αυτός θα καρποφορήσει σε μεγαλύτερη ηλικία. Γιατί καμιά συμβουλή και παραίνεση δεν πάει χαμένη.













Ο Κόκκινος Στρατός απελευθερώνει το Άουσβιτς



 27 Ιανουαρίου 1945



Στις 27 Ιανουαρίου 1945, το Σάββατο, γύρω στις 9 το πρωί, ο πρώτος Σοβιετικός στρατιώτης  εμφανίστηκε στο ιατρείο των αιχμαλώτων στο Monowitz. . Την ίδια μέρα έφτασε ένας στρατιωτικός γιατρός και άρχισε να οργανώνει βοήθεια. Το απόγευμα στρατιώτες του Κόκκινου Στρατού μπήκαν κοντά στο κεντρικό στρατόπεδο του Άουσβιτς και στο Μπίρκεναου. Κοντά στο κύριο στρατόπεδο συνάντησαν αντίσταση από γερμανικές μονάδες που υποχωρούσαν. 231 στρατιώτες του Κόκκινου Στρατού πέθαναν σε μάχη για την απελευθέρωση του    Άουσβιτς, του Μπίρκεναου και του Μόνοβιτς.
Τα πρώτα στρατεύματα του Κόκκινου Στρατού ta  υποδέχτηκαν
 με χαρά οι απελευθερωμένοι αιχμάλωτοι. Μετά την απομάκρυνση των ναρκών από τη γύρω περιοχή, στρατιώτες της 60ης Στρατιάς του 1ου Ουκρανικού Μετώπου μπήκαν στο στρατόπεδο και έφεραν την ελευθερία στους κρατούμενους που ήταν ακόμη ζωντανοί.

Από τα πάνω από 6 εκατομμύρια ανθρώπων που έχασαν τη ζωή τους στα απάνθρωπα στρατόπεδα συγκέντρωσης που είχαν δημιουργήσει οι Γερμανοί φασίστες, πάνω από 1,3 εκατομμύριο εξοντώθηκαν στο Αουσβιτς.
Ηταν το μεγαλύτερο στρατόπεδο συγκέντρωσης και εξόντωσης ανθρώπων που έφτιαξαν οι ναζί  της Γερμανίας. Εμεινε στην Ιστορία σαν το σύμβολο της κτηνωδίας των Γερμανών φασιστών κατά τον Β΄ Παγκόσμιο Πόλεμο.