Τετάρτη 31 Μαρτίου 2021

ΒΥΖΑΝΤΙΟ -ΗΠΕΙΡΟΣ

« Το πνεύμα της φυλής είναι ακριβώς εκείνο που κρατούσε ακοίμητη την φλόγα του Ελληνισμού στα ζοφερά χρόνια της δουλείας από το 1453 έως το 1821».
Πόλη Κωνσταντινούπολη πατρίδα μου χαμένη
βασίλισσα των πόλεων χιλιοτραγουδισμένη
είσαι στον κόσμο ξακουστή από την ομορφιά σου
 για του Βοσπόρου τα νερά και την Αγια Σοφιά σου!

Στο βιντεο μπορειτε να δείτε με ταχύτητα τις αλλαγες των συνορων σε μια χιλιετία. Παρατηρηστε τις μεγάλες αλλαγές μετα τα προνομια που δόθηκαν στους Βενετούς.....προς το τέλος....


Δροσίσετε την ψυχή σας στην αγιότητα. Κωνσταντινούπολη, στη μέση της βλογημένης αυτής αφεντοπολιτείας στεκότανε, σαν ήλιος, η Αγιά Σοφιά… δεν υπάρχει άλλη στην οικουμένη, κι ούτε βρίσκεται στον ντουνιά τέτοια … 

Κωνσταντινούπολη, η αγιασμένη πολιτεία
Φώτης Κόντογλου

Τι ήτανε, αληθινά, εκείνο το Βυζάντιο, εκείνη η Κωνσταντινούπολη; Παραμυθένιος κόσμος! Όχι μοναχά η αρχαία πολιτεία, μα κι η καινούργια, ως του σουλτάν-Χαμίτ τα χρόνια. Είχα γνωρίσει έναν χριστιανό Ανατολίτη κοσμογυρισμένον, που έζησε πολλά χρόνια στην Ευρώπη και στην Αμερική, στη Λόντρα, στο Παρίσι, στη Ρώμη, στη Νέα Υόρκη. «Όλες αυτές οι μεγάλες πολιτείες, μου έλεγε, είναι σπουδαίες, μα σαν την Κωνσταντινόπολη δεν υπάρχει άλλη στην οικουμένη, κι ούτε βρίσκεται στον ντουνιά τέτοια επίσημη αρχοντικιά και βασιλική πολιτεία».

Στα χρόνια των Βυζαντινών «η βασιλεύουσα Πόλις» θα είχε μια εξωτική κι αλλόκοτη μεγαλοπρέπεια. Χίλιοι κουμπέδες (τρούλλοι) κατάχρυσοι λαμποκοπούσανε μέσα στη βλογημένη αυτή αφεντοπολιτεία. Στη μέση στεκότανε, σαν ήλιος, η Αγιά Σοφιά, και γύρω της ήτανε σκορπισμένες οι άλλες εκκλησίες με τους χρυσούς κουμπέδες, σφαίρες ουράνιες, που λες και γυρίζανε γύρω στον ήλιο. Δεν φαινόντανε πως ήτανε κτίρια καμωμένα από τον άνθρωπο, αλλά σαν να κατεβήκανε από τον ουρανό και σταθήκανε απάνω στη γη. Κι από μέσα ήτανε καταστολισμένες με ψηφιά, με χρωματιστά μάρμαρα, με σμάλτα, με ζωγραφιές, που θαρρούσε κανένας πως μπαίνει σε ουράνια παλάτια. Είχανε δίκιο οι παλιοί Κινέζοι που λέγανε πως αυτά τα κτίρια ήτανε «κάποια παλάτια μεγάλα και λαμπερά, που από μέσα μοιάζανε σαν τα χρυσά φτερά του φασιανού την ώρα που πετά»….
Παναγια_αγ Σοφια Κωνσταντινουπολη_0_3cd6c_bd94e014_origΤο Σαββατόβραδο, κατά το δειλινό, η ατμόσφαιρα γέμιζε από τη γλυκειά βουή που κάνανε χιλιάδες καμπάνες και που ανέβαινε σαν ψαλμωδία απάνω από την αγιασμένη πολιτεία, από τη Νέα Σιών, «ήχος καθαρός εορταζόντων». Πανηγυρική μεγαλοπρέπεια! 

Μοναχά το Βυζάντιο κατέβασε στη γη την ουράνια αρμονία.

αγια Σοφία-Hagia-Sophia-Κωνσταντινουπολη_45264564536
 (Πηγή : Φώτης Κόντογλου, Μυστικά άνθη Ήγουν: Κείμενα γύρω από τις αθάνατες αξίες της ορθόδοξης ζωής, Ἀθῆναι: Ἐκδόσεις Ἀστήρ,, σσ. 93-99. )



ΗΠΕΙΡΟΣ

Επί του Ρωμαίου αυτοκράτορα Διοκλητιανού (284-305 μ.Χ.) παρουσιάζεται μια σημαντική μεταβολή στη διοίκηση της Ηπείρου. Η Ήπειρος διαιρέθηκε σε δυο μεγάλες διοικήσεις, στην Παλαιά και Νέα Ήπειρο. Όμως, κατά τους πρώτους βυζαντινούς χρόνους παρέμεινε στην αφάνεια. Όταν το ρωμαϊκό κράτος χωρίστηκε σε Ανατολικό και Δυτικό, η Ήπειρος, με τις δυο αυτές επαρχίες, Παλαιά και Νέα Ήπειρο, απετέλεσαν τμήμα του βυζαντινού κράτους.

Η Ήπειρος παρέμενε ακόμη ολιγάνθρωπη και έρημη. Ακόμη περισσότερο ερημώθηκε όταν και αυτή δέχτηκε επιδρομές των Γότθων του Αττίλα. Οι Γότθοι κατέστρεψαν τον Ογχησμό (σήμερα Άγιοι Σαράντα), την Νικόπολη, το Βουθρωτό, την Φοινίκη και άλλες πόλεις.

Από τότε η ηπειρωτική ιστορία βρίσκεται βυθισμένη στο σκοτάδι. Λίγες πληροφορίες μας δίνει ο «Συνέκδημος» του Ιεροκλέα, έργο της εποχής του Ιουστινιανού, στο οποίο εξετάζεται από τον βυζαντινό ιστορικό και γεωγράφο Ιεροκλή και απαριθμούνται «Πάσαι αι επαρχίαι και πόλεις αι υπό τον Βασιλέα των Ρωμαίων του εν Κωνσταντινουπόλει».

Από τον Ιεροκλέα πληροφορούμαστε ότι η Παλαιά Ήπειρος περιελάμβανε το τμήμα από τα Ακροκεραύνια μέχρι τον Αμβρακικό κόλπο. Πρωτεύουσα της Παλαιάς Ηπείρου ήταν η Νικόπολη, η οποία έγινε σπουδαίο πολιτικό και πνευματικό κέντρο. Τα σωζόμενα βυζαντινά ερείπια, ναοί, μωσαϊκά, θέατρα, υδραγωγείο και άλλα έργα τέχνης μαρτυρούν την ακμή της πόλης κατά τους Βυζαντινούς χρόνους.

Η Νέα Ήπειρος περιελάμβανε το τμήμα από τα Ακροκεραύνια μέχρι το Δυρράχιο. Οι κάτοικοι είχαν ελληνική συνείδηση και μιλούσαν την ελληνική γλώσσα. Πρωτεύουσα της Νέας Ηπείρου ήταν το Δυρράχιο. Για αιώνες το Δυρράχιο ήταν σπουδαίο βυζαντινό λιμάνι και διαδραμάτισε σπουδαίο ρόλο στον πόλεμο εναντίον των Νορμανδών και άλλων βαρβάρων που απειλούσαν τη Βυζαντινή αυτοκρατορία.

Σπουδαίο ρόλο διαδραμάτισε η Ήπειρος στην ιστορία του Μεσαιωνικού Ελληνισμού κατά τα χρόνια του Δεσποτάτου της Ηπείρου. Το Δεσποτάτο ιδρύθηκε μετά το 1204, μετά δηλ. την άλωση της Κωνσταντινούπολης από τους Λατίνους, από τον Μιχαήλ Άγγελο Κομνηνό Δούκα.

 Κράτησε ζωντανή τη φλόγα του ελληνισμού στα σκληρά χρόνια της Φραγκοκρατίας και ηγήθηκε στην προσπάθεια ανάκτησης της Κωνσταντινούπολης . Δεν τα κατάφερε, η Αυτοκρατορία της Νίκαιας πέτυχε το ποθούμενο. (Απελευθέρωσε την Πόλη από τους Δυτικούς το 1261).

Περιελάμβανε την περιοχή της Ηπείρου από το Δυρράχιο μέχρι την Ναύπακτο. Είχε πρωτεύουσα την Άρτα στην οποία σώζονται σημαντικά βυζαντινά μνημεία, κυρίως Ναοί, που μαρτυρούν την ακμή της πόλης. Το Δεσποτάτο της Ηπείρου είχε οργανώσει τακτικό στρατό και αγωνίστηκε εναντίον των Φράγκων και διέλυσε τα άτακτα αλβανικά στίφη που λεηλατούσαν τις κεντρικές περιοχές.

Θεόδωρος Άγγελος Δούκας Κομνηνόςο σπουδαιότερος ηγεμόνας της Ηπείρου (1215-1230. Για τον Θεόδωρο ο Νικηφόρος Γρηγοράς γράφει χαρακτηριστικά: «Άνδρας δραστήριος και καινά δεινός επινοείσαι πράγματα». Ο Θεόδωρος αποφάσισε να επεκτείνει το δεσποτάτο ανατολικά και έθεσε ως πρώτο στόχο του την κατάληψη της Θεσσαλονίκης, πράγμα που το κατάφερε το 1224.Σε μια εισβολή του όμως στη Βουλγαρία (Απρίλιος του 1230) ο Θεόδωρος ατύχησε, αφού ηττήθηκε από τον Βούλγαρο τσάρο Ιωάννη Ασάν , και αιχμαλωτίστηκε.....Στη συνέχεια, το δεσποτάτο είχε πολλά προβλήματα με τους Λατίνους, τους Αλβανούς και τους Σέρβους του Στέφανου Δουσάν.


Από τον 14ο αιώνα οι Αλβανοί αρχίζουν να γίνονται απειλητικοί και σπέρνουν τον τρόμο στις δυτικές επαρχίες της Ηπείρου. Οι συνεχείς αυτές λεηλασίες και επιδρομές είχαν συνέπεια την φτώχεια και την εξαθλίωση των βορειότερων ηπειρωτικών επαρχιών, και δημιουργούν προβλήματα στους Έλληνες της Ηπείρου. Εξαιτίας αυτών των λεηλασιών και των επιδρομών των Αλβανών παρατηρείται μεγάλη μετανάστευση των Ηπειρωτών στην νότιο Ελλάδα.


Αναφέρεται ότι το 1380 δέκα χιλιάδες Ηπειρώτες  χριστιανοί, καλούμενοι «Αρβανίτες» κατέβηκαν από το Άρβανον  και εγκαταστάθηκαν στη νότιο Ελλάδα, στην Πελοπόννησο, Αττική, Βοιωτία και στα νησιά Ύδρα, Σπέτσες και Άνδρο. Η μετανάστευση αυτή ελάττωσε τον πληθυσμό της Ηπείρου.




Τρίτη 30 Μαρτίου 2021

ΕΜΒΑΔΑ ΤΕΤΡΑΓΩΝΟΥ ΚΑΙ ΟΡΘΟΓΩΝΙΟΥ

 

ΕΡΩΤΗΣΕΙΣ

1.Πώς μπορούμε να υπολογίσουμε το εμβαδόν του τετραγώνου, του ορθογωνιου και του ορθογωνίου τριγώνου;

Πληροφορίες μπορείτε να πάρετε είτε από το βιβλίο σας είτε από τις παρακάτω εικόνες














Δευτέρα 29 Μαρτίου 2021

ΕΡΓΑΣΙΕΣ

 ΜΑΘΗΜΑΤΙΚΑ ΒΙΒΛΙΟ

ΣΕΛ. 63 ΑΣΚΗΣΗ 1 

2. Βρίσκω το Εμβαδον των παρακάτω ορθογωνίων και τετραγώνων. Μήπως μετά μπορουμε να βρούμε το Εμβαδόν των μπλε σχημάτων;;;
















ΘΥΜΑΜΑΙ πως διαβάζουμε τους δεκαδικούς 

-, δέκατα- εκατοστά- χιλιοστά

τα αντιγραφουμε στο τετράδιο











                         

























ΓΛΩΣΣΑ
ΚΑΛΗ ΑΝΑΓΝΩΣΗ ΣΕΛ. 37
ΚΛΙΝΟΥΜΕ:ο ωκεανός, ο εφευρέτης,ο εξερευνητής
Χ.Α.  συναντώ,κατακτώ

βΙ Ο γΡ Α φίΕ ς.....

 


ΝΙΚΟΛΕΤΑ


Αν οι άνθρωποι άφηναν ελεύθερη τη φαντασία τους, θα είχαμε ένα κόσμο με λιγότερη συννεφιά και περισσότερα ουράνια τόξα, με περισσότερες κόκκινες κλωστές παραμυθιών και λιγότερες αλυσίδες, με λιγότερα συρματοπλέγματα και περισσότερα τετράφυλλα τριφύλλια, με λιγότερη άσφαλτο και περισσότερες μαργαρίτες που λένε πάντα «σ’ αγαπώ». Ευγένιος Τριβιζάς.
Ευγένιος Τριβιζάς: Με ποιον τρόπο καταφέρνει να δημιουργεί νέες λέξεις που δεν υπάρχουν;;;;Είναι κάτι αυθόρμητο. Συμβαίνει ακόμη και με τα λάθη που κάνω όταν γράφω βιαστικά ή όταν διορθώνω τα δοκίμια των βιβλίων μου. Για παράδειγμα είχα δει σε ένα τυπογραφικό δοκίμιο τη λέξη «λυκοπατάτες» αντί «γλυκοπατάτες» και αυτό μου έδωσε την έμπνευση για πατάτες που όταν τις τρως γίνεσαι λύκος.
Σημαντικές καινοτομίες και εφευρέσεις έγιναν από ανθρώπους που είχαν φαντασία. «Οι διάνοιες για να δημιουργήσουν νέα γνώση χρειάστηκε να ξεπεράσουν με τη φαντασία τους την υπάρχουσα γνώση», σχολίασε, και εξήγησε πως για να κάνει κάποιος μια εφεύρεση δεν χρειάζονται λεφτά ούτε τεχνικές γνώσεις αλλά η ικανότητα να φαντάζεται το ανύπαρκτο σε σχέση με την υπάρχουσα επιστημονική σκέψη.


ΒΑΣΙΛΗΣ













































ΑΠΟΣΤΟΛΗΣ




























ΙΑΣΟΝΑΣ 













































ΙΩΑΝΝΑ








Σάββατο 27 Μαρτίου 2021

εργασιες

 Eνα καταπληκτικο βιντεακι του Κωνσταντινου για το 1821

απο το βιβλιο
μαθηματικα 
















Πολλαπλάσια του τετραγωνικού μέτρου είναι:

  • το τετραγωνικό χιλιόμετρο (τ.χμ.).
  • το στρέμμα (στρέμ.).   1 στρέμ. = 1.000 τ.μ.

Γραφουμε και τις ερωτήσεις και τις απαντήσεις στο τετράδιο

Αναστοχασμός

  1. Η Δανάη μέτρησε την επιφάνεια του θρανίου της κι έγραψε τον αριθμό 0,048. Τι ξέχασε να γράψει δίπλα στον αριθμό;
  2. Τί είναι το Εμβαδόν;
  3. Ποια ε'ιναι η βασική μοναδα μέτρησης του Εμβαδού;
  4. Ποσα τ.μ. έχει ένα στρέμμα; Που χρησιμοποιείται το στρέμμα; Ποιοι και πότε το πρωτοχρησιμοποιησαν;. Πληροφορίες θα βρείτε στο τέλος της αναρτησης μετα τις ερωτήσεις και το πρόβλημα .....έχει και ιστορικό ενδιαφέρον !


Το στρέμμα είναι μονάδα μέτρησης εμβαδού, χρησιμοποιούμενη κυρίως στην Ελλάδα για τη μέτρηση προς πώληση εκτάσεων γης, ιδίως αγροτεμαχίων.
 Ένα στρέμμα ισοδυναμεί με 1000 τ.μ. 

Ιστορία

Το στρέμμα είναι μονάδα που άρχισε να χρησιμοποιείται την εποχή της Βυζαντινής αυτοκρατορίας και ήταν ίσο με το μόδιο. Πρώτη φορά αναφέρεται το 1239. Η χρήση του επεκτείνεται κατά την Τουρκοκρατία, οπότε οι Τούρκοι το χρησιμοποιούν ως μονάδα επιφάνειας με το όνομα dönüm.

.Από το 1685 έως το 1715 η Πελοπόννησος, ένα τμήμα της Σρερεας Ελλαδας και τα νησιά του Αιγαίου βρίσκονταν υπό την κατοχή των Βενετών. Οι Βενετοί χρησιμοοίσαν το δικό τους σύστημα μέτρησης για να σχεδιάσουν τα κτηματολόγια  αυτών των περιοχών.

Βενετσιάνικο κτηματολόγιο του κάμπου Αργολίδας



Από την αρχαιότητα οι άνθρωποι προσπαθουσαν να βρουν ένα κοινο  σύστημα μέτρησης των επιφανειών  και του μήκους

Το πλέθρον, ή πλέθρο, ήταν αρχαία ελληνική μονάδα μέτρησης μήκους αλλά και επιφάνειας.Το πλέθρο απαντάται και από τον Όμηρο με το παλαιότερο όνομα «πέλεθρον»

Κατά τους αρχαίους χρόνους, ήταν ο πους,το πόδι.

πλέθρο = 10.000 πόδια (τετραγωνικά),

  • Με τις τελευταίες παραπάνω τιμές το πλέθρον χρησιμοποιήθηκε και στη Βυζαντινή Αυτοκρατορία.
  • Γεωργος στην Αρχαία Ελλάδα μετράει το χωράφι του με την άκαινα. 1 άκαινα= 10 πόδια

Στην παρακάτω εικόνα θα δείτε Αιγυπτίους να προσπαθούν να μετρήσουν έναν αγρο με σχοινι.... αλλά ο παππους ο Στράβων σχολίαζε  πως είναι '' άστατον'' το σχοινί, δεν μπορουμε να συνεννοηθουμε για την έκταση του αγρου.










Προσπαθηστε να μετρήσετε το μήκος ενός τραπεζιου στο σπίτι σας με μια σβήστρα, μετά με ένα σχοινί και τέλος με έναν χάρακα. Τι παρατηρείτε; Σε ποια περιπτωση θα καταλαβουμε όλοι το μήκος του τραπεζιου σας; 



Παρασκευή 26 Μαρτίου 2021

Αγγελική Βαρελλά και Μάνος Κοντολέων-Τι Διαβάζουμε; ...ό,τι μας αρέσει!

ΓΡΑΜΜΑ ΑΠΟ ΕΝΑΝ ΣΥΓΓΡΑΦΕΑ .... ΓΙΑ ΣΕΝΑ


















Ναι, βρε ο Δαμιανός είμαι!... Ή μήπως θες να με πεις με το άλλο μου το όνομα, αυτό που με έκανε και διάσημο… Ο αδελφός της Ασπασίας!... Αυτός, ντε, είμαι! Λοιπόν, τώρα που γνωριστήκαμε, νομίζω πως αν και με βλέπεις να κρατώ τρία βιβλία στο χέρι, δε θα με θεωρείς πως είμαι … κάποιο φυτό!... Βλίτο, ας πούμε! Ποιος σου είπε πως όσα παιδιά τους αρέσει να διαβάζουν βιβλία, είναι σπασικλάκια; 
Εμένα που με βλέπεις, είμαι και ο πρώτος στο παιχνίδι και στις πλάκες, μα και πρώτος βγαίνω στις βιβλιοδρομίες του σχολείου μου. Γιατί, εδώ και καιρό, το έπιασα το νόημα. Κατάλαβα, δηλαδή, πως έτσι και κάτσεις και διαβάσεις ένα βιβλίο, τότε είναι που κάνεις, στ’ αλήθεια, το κέφι σου… Σε πρήξανε οι ασκήσεις της αριθμητικής, σε ζαλίσανε οι κανόνες της ορθογραφίας;… Ε, πιάνεις στα χέρια σου ένα βιβλίο και λαμπικάρει το μυαλό σου, αδελφάκι μου. Γίνεσαι, ας πούμε, μια Φεράρι που ξεχύνεται στην Εθνική και τρέχει με 750 άλογα! Μέσα σε κάθε βιβλίο μια κόκκινη Φεράρι είναι κρυμμένη. Που άλλοτε μαρσάρει στο γέλιο, άλλοτε βρυχάται στη συγκίνηση, άλλοτε ρολάρει στο όνειρο… Κι εσύ έχεις ρίξει την πέμπτη και από το στερεοφωνικό ακούς τα τραγούδια π’ αγαπάς. Κι έτσι και σταματήσεις, κυριακάτικα, σε κανένα rest area (έτσι δεν τα λένε τα βενζινάδικα που έχουν δίπλα τους και αναψυκτήρια;) πέφτουν γύρω σου οι άλλοι εκδρομείς και σε παρακαλούνε να τους πάρεις μαζί σου, με την Φεράρι… 
Το ξέρουνε πως με τη συντροφιά σου το ταξίδι θα έχει άλλο ενδιαφέρον Ναι, καλέ! Τέτοια σου συμβαίνουν άμα είσαι φανατικός βιβλιοφάγος. Άσε που μπορεί και στο τέλος να γίνεις αυτό που έγινα εγώ! ΣΥΓΓΡΑΦΕΑΣ!

Ο Μάνος Κοντολέων είναι χωρίς αμφιβολία ένας από τους σημαντικότερους σύγχρονους Έλληνες συγγραφείς.

  • Το παιδί έχει δικαίωμα:
  • να μη διαβάζει,
  • να πηδάει σελίδες,
  • να μην τελειώνει ένα βιβλίο,
  • να το ξαναδιαβάζει,
  • να διαβάζει οτιδήποτε,
  • στην ικανοποίηση αισθήσεων,
  • να διαβάζει οπουδήποτε, να τσαλαβουτάει,
  • να διαβάζει μεγαλόφωνα, να σιωπά.


Βιβλιοπροτάσεις_Ε' δημοτικού

 


Δράκε, δράκε είσ' εδώ;, Αγγελική Βαρελά, 2012
Δομήνικοςτου Μάνου Κοντολέων
Τα παιδιά του γαλάζιου πλανήτη του Άντρι Σνέρ Μάγκνασον
Έρχεται ο Ίνξορ της Αμάντας Μιχαλοπούλου
Το ημερολόγιο ενός Σπασίκλα 6: Μέρες Πανικού του Τζεφ Κίνι
ΤΟ ΕΛΑΦΙ ΤΗΣ ΡΟΔΟΥ. Περιπέτεια στα Δωδεκάνησα ΣΤΟΦΟΡΟΣ, ΚΩΣΤΑΣ
Ο ΚΩΔΙΚΑΣ ΤΗΣ ΛΕΡΟΥ. Περιπέτεια στο νησί της Άρτεμης ΣΤΟΦΟΡΟΣ, ΚΩΣΤΑΣ
Τα εφτά χρώματα του παραμυθιού, Ντίνος Δημόπουλος, 2007
Τρεις φορές κι έναν καιρό σ' έναν πλανήτη μακρινό, Λότη Πέτροβιτς-Ανδρουτσοπούλου,2013
Ο αδελφός της Ασπασίας, Μάνος Κοντολέων, 2014
Τα μαγικά μαξιλάρια, Ευγένιος Τριβιζάς,
Ιστορίες φτιαγμένες στη μηχανή, Τζάνι Ροντάρι, 2011
Γίνε πράκτορας του πλανήτη, Ελένη Ανδρεάδη, 2014
Ένα τόσο δα λεκεδάκι, Ελένη Σβορώνου, 2011
Το σεντούκι με τις πέντε κλειδαριές, Ευγένιος Τριβιζάς, 1993
Ο κρεμμυδάκης και η παρέα του, Τζάνι Ροντάρι, 1996
Αδέλφια ενωμένα ποτέ νικημένα, Μάγια Δεληβοριά, 2014
Παιχνίδια με το κύμα, Σωτηρούλα Καλιοντζοπούλου, 2007
Ο ανεμόμυαλος, Χαραλάς Κώστας, 2006
Τα μεγάλα ψέματα του μικρού Ερμή, Αγγέλου Άγγελος, 2014

Τρίτη 23 Μαρτίου 2021

ΓΙΑ ΤΟ 21 -εργασιες ΓΙΑ ΤΗΝ ΠΑΡΑΣΚΕΥΉ

Σὲ γνωρίζω ἀπὸ τὴν κόψη
τοῦ σπαθιοῦ τὴν τρομερή,

σὲ γνωρίζω ἀπὸ τὴν ὄψη,
ποὺ μὲ βία μετράει τὴν γῆ.

Ἀπ' τὰ κόκαλα βγαλμένη
τῶν Ἑλλήνων τὰ ἱερά,
καὶ σὰν πρῶτα ἀνδρειωμένη,
χαῖρε, ὦ χαῖρε, Ἐλευθεριά!


1.ασκηση -ΑΝΤΙΓΡΑΦΉ 

ΣΕΛ 92    ΓΛΩΣΣΑ
ΡΗΓΑΣ  «Οποιος ελεύθερα συλλογάται, συλλογάται καλά»
   
2. πάρα πολύ καλή ΑΝΑΓΝΩΣΗ ....ΜΕ ΜΟΥΣΙΚΗ
-ΕΠΙΛΕΓΩ 
2 ΤΟΥΛΆΧΙΣΤΟΝ από τα παρακάτω   ποιήματα 
3.  Αντιγράφω στο μπλοκ ζωγραφικής με ωραία γράμματα  1 ποίημα  και κάνω μια ζωγραφιά 

.Να μου τις στείλετε με φωτογραφια

ΠΟΙΗΜΑΤΑ

Εις Σάμον

’ Όσοι το χάλκεον χέρι

βαρύ του φόβου αισθάνονται,
ζυγόν δουλείας ας έχωσι·
θέλει αρετήν και τόλμην
η ελευθερία.

Ανδρέας Κάλβος






 Ο Θούριος  

Ως πότε παλικάρια, θα ζούμε στα στενά,
μονάχοι σα λιοντάρια, στις ράχες στα βουνά;
Σπηλιές να κατοικούμε, να βλέπουμε κλαδιά,
να φεύγωμ’ απ’ τον κόσμον, για την πικρή σκλαβιά;

Να χάνωμεν αδέλφια, πατρίδα και γονείς,
τους φίλους, τα παιδιά μας, κι όλους τους συγγενείς;
Κάλλιο είναι μιάς ώρας ελεύθερη ζωή,
παρά σαράντα χρόνια, σκλαβιά και φυλακή.




.Οι ελεύθεροι πολιορκημένοι

ΠΕΙΡΑΣΜΟΣ

ΣΧΕΔΙΑΣΜΑ Γ΄, Απόσπασμα 6

Έστησ’ ο Έρωτας χορό με τον ξανθόν Απρίλη,
Κι η φύσις ηύρε την καλή και τη γλυκιά της ώρα,
Και μες στη σκιά που φούντωσε και κλει δροσιές και μόσχους
Ανάκουστος κελαϊδισμός και λιποθυμισμένος.
Νερά καθάρια και γλυκά, νερά χαριτωμένα,
Χύνονται μες την άβυσσο τη μοσχοβολισμένη,
Και παίρνουνε το μόσχο της, κι αφήνουν τη δροσιά τους,
Κι ούλα στον ήλιο δείχνοντας τα πλούτη της πηγής τους,
Τρέχουν εδώ, τρέχουν εκεί, και κάνουν σαν αηδόνια.
Έξ’ αναβρύζει κι η ζωή σ’ γη, σ’ ουρανό, σε κύμα.
αφηγηση και τραγούδι



 Άκρα του τάφου σιωπή στον κάμπο βασιλεύει·

Λαλεί πουλί, παίρνει σπυρί, κι η μάνα το ζηλεύει.
Τα μάτια η πείνα εμαύρισε· στα μάτια η μάνα μνέει·1
Στέκει ο Σουλιώτης ο καλός παράμερα και κλαίει:
«Έρμο τουφέκι σκοτεινό, τι σ' έχω γω στο χέρι;
Οπού συ μου 'γινες βαρύ κι ο Αγαρηνός το ξέρει».



.«Tο χάραμα επήρα
Tου Ήλιου το δρόμο,
Kρεμώντας τη λύρα
Tη δίκαιη στον ώμο,―
Kι’ απ’ όπου χαράζει
Ώς όπου βυθά,

Tα μάτια μου δεν είδαν τόπον ενδοξότερον 
από τούτο το αλωνάκι.» 
ΔΙΟΝΥΣΙΟΣ ΣΟΛΩΜΟΣ






. Των Κολοκοτρωναίων

5

Λάμπουν τα χιόνια στα βουνά κι ο ήλιος στα λαγκάδια,
λάμπουν και τ' αλαφρά σπαθιά των Κολοκοτρωναίων,
πόχουν τ' ασήμια τα πολλά, τις ασημένιες πάλες,
τις πέντε αράδες τα κουμπιά, τις έξι τα τσαπράζια.
οπού δεν καταδέχονται της γης να την πατήσουν.

  

10

Καβάλα τρώνε το ψωμί, καβάλα πολεμάνε,
καβάλα πάν' στην εκκλησιά, καβάλα προσκυνάνε,
καβάλα παίρν' αντίδερο απ' του παπά το χέρι.
Φλωριά ρίχνουν στην Παναγιά, φλωριά ρίχνουν στους άγιους
και στον αφέντη το Χριστό τις ασημένιες πάλες.

15

«Χριστέ μας, βλόγα τα σπαθιά, βλόγα μας και τα χέρια».
Κι ο Θοδωράκης μίλησε, κι ο Θοδωράκης λέει:
Απόψ' είδα στον ύπνο μου, στην υπνοφαντασιά μου,
θολό ποτάμι πέρναγα και πέρα δεν εβγήκα.

 

Ελάτε να σκορπίσουμε, μπουλούκια να γενούμε.





  


Στων Ψαρών την ολόμαυρη ράχη
Περπατώντας η Δόξα μονάχη
Μελετά τα λαμπρά παλικάρια
Και στην κόμη στεφάνι φορεί
Γεναμένο από λίγα χορτάρια
Που είχαν μείνει στην έρημη γη.
Δ. Σολωμός, 






ΕΛΕΥΘΕΡΟΙ ΠΟΛΙΟΡΚΗΜΕΝΟΙ

απ' τα κόκκαλα βγαλμένη....
Χρόνια πολλά, Ελλάδα μας!...
H Ελλάδα στα ερείπια του Μεσολογγίου, Eugène Delacroix 1826