Τρίτη 28 Ιανουαρίου 2025

Τα δόντια μας

 

Τα δόντια μας

Ο ανθρώπινος οργανισμός είναι ένας ακούραστος μετατροπέας ενέργειας. Χωρίς τροφή δεν αντέχει κανείς μας πολύ καιρό. Για να ζούμε χρειαζόμαστε ενέργεια και πρώτες ύλες, που τις παίρνουμε από τις τροφές.

Αυτές περιέχουν χημική ενέργεια που το σώμα μας την αποθηκεύει και τη μετατρέπει σε κινητική, δυναμική (όταν συσπώνται οι μυς μας), θερμική και ηλεκτρική (επικοινωνία εγκεφάλου με μέρη σώματος).

Το ταξίδι της τροφής στο σώμας

μας διαρκεί περίπου 30 ώρες περνώντας από διάφορα όργανα του σώματός μας που τα ονομάζουμε πεπτικό σύστημα.

Τα δόντια είναι τα όργανα του πεπτικού συστήματος με τα οποία κόβουμε και μασάμε τις τροφές. Τα δόντια βρίσκονται στην πάνω και στην κάτω σιαγόνα της στοματικής κοιλότητας. Η οδοντοστοιχία μας αποτελείται από κοπτήρες, κυνόδοντες, προγόμφιους και γομφίους. Στον άνθρωπο αναπτύσσονται δύο γενιές δοντιών, τα νεογιλά και τα μόνιμα.

Λύσε το σταυρόλεξο που βρίσκεται ΕΔΩ.

Παίξε το κουίζ που βρίσκεται ΕΔΩ.









Πόσο σύγχρονες είναι οι παιδαγωγικές ιδέες των Τριών Ιεραρχών;









Οι Τρεις Ιεράρχες είναι «άρρηκτα δεμένοι» στη συνείδηση των Ελλήνων με την Παιδεία 
δηλαδή με τον Λόγο.
Είναι αυτοί που κράτησαν το πνεύμα τους καθαρό από τον φανατισμό των συγχρόνων τους  .

Οι Παιδαγωγικές Ιδέες των Τριών Ιεραρχών διατυπωμένες τον 4ο αιώνα μ.Χ. αποτελούν βασικές θέσεις της σύγχρονης Παιδαγωγικής;;;;; 
Πόσο σύγχρονες είναι οι ΔΙΔΑΚΤΙΚΈΣ ΑΡΧΕΣ των Τριών Ιεραρχών;
ποια βασικη παιδαγωγικη αρχη των Τριων Ιεραρχών συμβολιζει η ιστορια που θα σας αφηγηθουμε;Τι σχεση εχει η παιδεια με το πεταγμα του αετου....
βιντεο
ΤΟ ΠΕΤΑΓΜΑ ΤΟΥ ΑΕΤΟΥ συμβολιζει μια βασικη παιδαγωγικη αρχη των Τριων Ιεραρχών ,την αυτενεργεια; 
Το σπρωξιμο που  χρειαζομαστε ολοι για να ανοιξουμε τα φτερά μας...
ΓΙΑ ΤΗΝ ΠΡΟΒΑ







1ο 


Βασίλειος μεταξύ των μαθημάτων που συνιστά να διδάσκονται οπωσδήποτε οι νέοι συμπεριλαμβάνει την ιστορία, τη φυσική, τη γεωμετρία, την αριθμητική και την αστρονομία. Μάλιστα στην 135η Επιστολή του, τονίζει ότι το διδακτικό βιβλίο πρέπει να είναι ευχάριστο και συγχρόνως «απλούν και ακατάσκευον… έχον την δύναμιν εν τοις πράγμασι».

Και οι τρείς μεγάλοι Ιεράρχες  συμβουλεύουν τους νέους όλων των εποχών:

 «Προχωρείτε, παιδιά, προχωρείτε πάντοτε μπροστά και όλο ψηλά. Ποθήστε τη μόρφωση. Δοθείτε με επιμονή και πνεύμα μαθητείας στις σπουδές σας. 

Λαχταράτε να κάνετε κάτι μεγάλο και ηρωικό; Μάθετε να παραμερίζετε τον εαυτό σας και να τον θέτετε στην υπηρεσία των άλλων. 

Οραματίζεσθε μια κοινωνία πιό καλή; Δουλέψτε. 

Οι Τρεις Ιεράρχες μίλησαν για Διδακτικές αρχές, Εποπτεία, Αυτενέργεια, για Οικοδόμηση και κατάκτηση της Γνώσης.

2.


3.

4

5.

6.Το παιδαγωγικό έργο όμως του διδασκάλου, κατά τους τρεις Ιεράρχες, δεν πρέπει να περιορίζεται στη μετάδοση μόνο των γνώσεων. Πρέπει να επεκτείνεται και στην ανάπτυξη της βούλησης. Τα μέσα δε, με τα οποία ημπορεί ο διδάσκαλος ν αναπτύξει τη βούληση του μαθητή, κατά τον ιερό Χρυσόστομο είναι: Η συνήθεια και η άσκηση. Τα καλά παραδείγματα Οι έπαινοι και οι αμοιβές και οι επιπλήξεις . Στο θέμα δε των επιπλήξεων συμφωνούν και οι τρεις Ιεράρχες και πιστεύουν απόλυτα ότι πρέπει να γίνεται χρήση αυτών.

 Ο Μέγας Βασίλειος: 
Από τας διδασκαλίας και τα βιβλία να παίρνουμε ότι σχετίζεται και συγγενεύει με την αλήθειαν. Τα άλλα να τα απορρίπτομεν. Όταν κόβουμε το τριαντάφυλλον παραμερίζομε  τα αγκάθια της τριανταφυλλιάς. Το ίδιο να κάμωμε και  στα βιβλία. Θα πάρωμεν ότι ωφέλιμον έχουν και θα προφυλαχθώμεν από τα βλαβερά. 
Ο Γρηγόριος ο Θεολόγος συνιστά προς κάθε νέον να μιμείται το έργον της σοφής μέλισσας λέγοντας: 
Οι μέλισσες δεν στέκονται μόνον στην ευωδία ή το χρώμα των λουλουδιών και απομυζούν το μέλι, αλλά επιλέγουν. Έτσι και εσύ από κάθε μελέτη σου φρόντιζε να θησαυρίζεις στην ψυχή σου κάποια ωφέλεια. 
Ο δε Ιωάννης ο Χρυσόστομος συμβουλεύει τους νέους με ένα πλάγιο Σωκρατικό τρόπο λέγοντάς τους:
 Ποιο  αμπελι  θα θαυμάσωμεν; Εκείνην της οποίας κυματίζουν τα φύλλα και τα κλίματα, ή εκείνην που είναι κατάφορτος από καρπούς; 
Και ποία είναι η αρετή της ελιας; Όταν έχει μεγάλους κλάδους και πυκνόν φύλλωμα ή όταν παρουσιάζει άφθονον τον καρπόν της, και παντού διασκορπισμένον; 
Από την μελέτη σας ερευνάτε, να βρίσκετε, κατάφορτους της αμπέλου καρπούς, και τους άφθονους, της ελαίας, με αρετή. 

τι σχεση εχει η παιδεια με το πεταγμα του αετου.....


Δευτέρα 27 Ιανουαρίου 2025

ΔΙΑΤΡΟΦΗ

 .Τι θα μαγειρέψεις σήμερα μαμά ; Αγαπημένο κοκκινιστό ή μήπως .....λατρεμένα ντολμαδάκια ; Όπως και να ΄χει εμείς τ ΄αγαπάμε και θα τα φάμε όλα !!!

Διάλεξε τρόφιμα και από τις 6 ομάδες καθημερινά.














Η ΔΙΑΤΡΟΦΗ ΩΣ ΤΡΟΠΟΣ ΖΩΗΣ ΚΑΙ ΣΤΟΙΧΕΙΟ ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΥ


Ο Ιπποκράτης έλεγε «η τροφή να είναι το φάρμακό σου και το φάρμακό σου η τροφή σου». 

ΑΡΧΑΙΟΛΟΓΙΚΟ ΜΟΥΣΕΙΟ ΗΓΟΥΜΕΝΙΤΣΑΣ


 Αρχαίος ελληνικός πολιτισμός δεν είναι μόνο τα υλικά κατάλοιπα των προγόνων μας, που αποκαλύπτουμε στις ανασκαφές. Πολιτισμός είναι και ο τρόπος ζωής παλαιότερα και σήμερα, το πώς σκεπτόμαστε, πώς αντιδρούμε και τι τρώμε. 

   Οι 5 χρυσοί κανόνες περί γαστρονομικής τέχνης του Αρχέστρατου (επίκαιροι σήμερα περισσότερο από ποτέ) ήταν:

                         *Αγνά υλικά για την παρασκευή φαγητού.

                          *Αρμονία των υλικών μεταξύ τους.

                       *Όχι στις βαριές σάλτσες και στα καυτερά υλικά. Καλύπτουν και δεν αναδεικνύουν  τις επιμέρους γεύσεις.

                      *Ελαφρές σάλτσες. Βοηθούν στην απόλαυση του ουρανίσκου.

                     *Καρύκευμα του πιάτου με μέτρο έτσι ώστε να υπάρχει αρμονία των γεύσεων και των αρωμάτων του φαγητού. 


                  ΑΡΧΑΙΟΛΟΓΙΚΟ ΜΟΥΣΕΙΟ ΚΟΖΑΝΗΣ

Πίτες: 

               Oι αρχαίοι μεταχειρίζονταν  άριστη ποιότητα αλεύρου Στη ζύμη της πίτας προσέθεταν : γάλα, τυρί, αυγά, λάδι, λάδι, άνηθο, μάραθο, κύμινο, πιπέρι κτλ. ή ακόμα κάρυα, αμύγδαλα, σταφίδες κτλ

 Τότε που δεν είχαν ψυγεία και δεν διατηρούνταν τα τρόφιμα, όπως είναι φυσικό, για πολλές μέρες, επικράτησε η συνήθεια να σφάζει κάθε Σάββατο ένας  ένα πρόβατο ή γίδα, αρνί ή κατσίκι, να το ψήνει στην κεντρική πλατεία και να το μοιράζονται πολλές οικογένειες.

πηγη: Αρχαιολογικό Μουσείο Αιανής





συμποσιο   
Εμφάνιση αναρτήσεων ταξινομημένων κατά συνάφεια για το ερώτημα ΔΙΑΤΡΟΦΗΤαξινόμηση κατά ημερομηνία Εμφάνιση όλων των αναρτήσεων



 

Β

2.Τι θα μαγειρέψεις σήμερα μαμά ; Αγαπημένο κοκκινιστό ή μήπως .....λατρεμένα ντολμαδάκια ; Όπως και να ΄χει εμείς τ ΄αγαπάμε και θα τα φάμε όλα !!!

Διάλεξε τρόφιμα και από τις 6 ομάδες καθημερινά.










Η ΔΙΑΤΡΟΦΗ ΩΣ ΤΡΟΠΟΣ ΖΩΗΣ ΚΑΙ ΣΤΟΙΧΕΙΟ ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΥ


Ο Ιπποκράτης έλεγε «η τροφή να είναι το φάρμακό σου και το φάρμακό σου η τροφή σου». 

ΑΡΧΑΙΟΛΟΓΙΚΟ ΜΟΥΣΕΙΟ ΗΓΟΥΜΕΝΙΤΣΑΣ


 Αρχαίος ελληνικός πολιτισμός δεν είναι μόνο τα υλικά κατάλοιπα των προγόνων μας, που αποκαλύπτουμε στις ανασκαφές. Πολιτισμός είναι και ο τρόπος ζωής παλαιότερα και σήμερα, το πώς σκεπτόμαστε, πώς αντιδρούμε και τι τρώμε. 

   Οι 5 χρυσοί κανόνες περί γαστρονομικής τέχνης του Αρχέστρατου (επίκαιροι σήμερα περισσότερο από ποτέ) ήταν:

                         *Αγνά υλικά για την παρασκευή φαγητού.

                          *Αρμονία των υλικών μεταξύ τους.

                       *Όχι στις βαριές σάλτσες και στα καυτερά υλικά. Καλύπτουν και δεν αναδεικνύουν  τις επιμέρους γεύσεις.

                      *Ελαφρές σάλτσες. Βοηθούν στην απόλαυση του ουρανίσκου.

                     *Καρύκευμα του πιάτου με μέτρο έτσι ώστε να υπάρχει αρμονία των γεύσεων και των αρωμάτων του φαγητού. 


                  ΑΡΧΑΙΟΛΟΓΙΚΟ ΜΟΥΣΕΙΟ ΚΟΖΑΝΗΣ

Πίτες: 

               Oι αρχαίοι μεταχειρίζονταν  άριστη ποιότητα αλεύρου Στη ζύμη της πίτας προσέθεταν : γάλα, τυρί, αυγά, λάδι, λάδι, άνηθο, μάραθο, κύμινο, πιπέρι κτλ. ή ακόμα κάρυα, αμύγδαλα, σταφίδες κτλ

 Τότε που δεν είχαν ψυγεία και δεν διατηρούνταν τα τρόφιμα, όπως είναι φυσικό, για πολλές μέρες, επικράτησε η συνήθεια να σφάζει κάθε Σάββατο ένας  ένα πρόβατο ή γίδα, αρνί ή κατσίκι, να το ψήνει στην κεντρική πλατεία και να το μοιράζονται πολλές οικογένειες.

πηγη: Αρχαιολογικό Μουσείο Αιανής





συμποσιο


ταβέρνες , καταστήματα και έτοιμο φαγητό για το σπίτι


ΠΑΤΑ ΣΤΗ ΦΩΤΟ