Τρίτη 28 Ιανουαρίου 2025

Πόσο σύγχρονες είναι οι παιδαγωγικές ιδέες των Τριών Ιεραρχών;









Οι Τρεις Ιεράρχες είναι «άρρηκτα δεμένοι» στη συνείδηση των Ελλήνων με την Παιδεία 
δηλαδή με τον Λόγο.
Είναι αυτοί που κράτησαν το πνεύμα τους καθαρό από τον φανατισμό των συγχρόνων τους  .

Οι Παιδαγωγικές Ιδέες των Τριών Ιεραρχών διατυπωμένες τον 4ο αιώνα μ.Χ. αποτελούν βασικές θέσεις της σύγχρονης Παιδαγωγικής;;;;; 
Πόσο σύγχρονες είναι οι ΔΙΔΑΚΤΙΚΈΣ ΑΡΧΕΣ των Τριών Ιεραρχών;
ποια βασικη παιδαγωγικη αρχη των Τριων Ιεραρχών συμβολιζει η ιστορια που θα σας αφηγηθουμε;Τι σχεση εχει η παιδεια με το πεταγμα του αετου....
βιντεο
ΤΟ ΠΕΤΑΓΜΑ ΤΟΥ ΑΕΤΟΥ συμβολιζει μια βασικη παιδαγωγικη αρχη των Τριων Ιεραρχών ,την αυτενεργεια; 
Το σπρωξιμο που  χρειαζομαστε ολοι για να ανοιξουμε τα φτερά μας...
ΓΙΑ ΤΗΝ ΠΡΟΒΑ







1ο 


Βασίλειος μεταξύ των μαθημάτων που συνιστά να διδάσκονται οπωσδήποτε οι νέοι συμπεριλαμβάνει την ιστορία, τη φυσική, τη γεωμετρία, την αριθμητική και την αστρονομία. Μάλιστα στην 135η Επιστολή του, τονίζει ότι το διδακτικό βιβλίο πρέπει να είναι ευχάριστο και συγχρόνως «απλούν και ακατάσκευον… έχον την δύναμιν εν τοις πράγμασι».

Και οι τρείς μεγάλοι Ιεράρχες  συμβουλεύουν τους νέους όλων των εποχών:

 «Προχωρείτε, παιδιά, προχωρείτε πάντοτε μπροστά και όλο ψηλά. Ποθήστε τη μόρφωση. Δοθείτε με επιμονή και πνεύμα μαθητείας στις σπουδές σας. 

Λαχταράτε να κάνετε κάτι μεγάλο και ηρωικό; Μάθετε να παραμερίζετε τον εαυτό σας και να τον θέτετε στην υπηρεσία των άλλων. 

Οραματίζεσθε μια κοινωνία πιό καλή; Δουλέψτε. 

Οι Τρεις Ιεράρχες μίλησαν για Διδακτικές αρχές, Εποπτεία, Αυτενέργεια, για Οικοδόμηση και κατάκτηση της Γνώσης.

2.


3.

4

5.

6.Το παιδαγωγικό έργο όμως του διδασκάλου, κατά τους τρεις Ιεράρχες, δεν πρέπει να περιορίζεται στη μετάδοση μόνο των γνώσεων. Πρέπει να επεκτείνεται και στην ανάπτυξη της βούλησης. Τα μέσα δε, με τα οποία ημπορεί ο διδάσκαλος ν αναπτύξει τη βούληση του μαθητή, κατά τον ιερό Χρυσόστομο είναι: Η συνήθεια και η άσκηση. Τα καλά παραδείγματα Οι έπαινοι και οι αμοιβές και οι επιπλήξεις . Στο θέμα δε των επιπλήξεων συμφωνούν και οι τρεις Ιεράρχες και πιστεύουν απόλυτα ότι πρέπει να γίνεται χρήση αυτών.

 Ο Μέγας Βασίλειος: 
Από τας διδασκαλίας και τα βιβλία να παίρνουμε ότι σχετίζεται και συγγενεύει με την αλήθειαν. Τα άλλα να τα απορρίπτομεν. Όταν κόβουμε το τριαντάφυλλον παραμερίζομε  τα αγκάθια της τριανταφυλλιάς. Το ίδιο να κάμωμε και  στα βιβλία. Θα πάρωμεν ότι ωφέλιμον έχουν και θα προφυλαχθώμεν από τα βλαβερά. 
Ο Γρηγόριος ο Θεολόγος συνιστά προς κάθε νέον να μιμείται το έργον της σοφής μέλισσας λέγοντας: 
Οι μέλισσες δεν στέκονται μόνον στην ευωδία ή το χρώμα των λουλουδιών και απομυζούν το μέλι, αλλά επιλέγουν. Έτσι και εσύ από κάθε μελέτη σου φρόντιζε να θησαυρίζεις στην ψυχή σου κάποια ωφέλεια. 
Ο δε Ιωάννης ο Χρυσόστομος συμβουλεύει τους νέους με ένα πλάγιο Σωκρατικό τρόπο λέγοντάς τους:
 Ποιο  αμπελι  θα θαυμάσωμεν; Εκείνην της οποίας κυματίζουν τα φύλλα και τα κλίματα, ή εκείνην που είναι κατάφορτος από καρπούς; 
Και ποία είναι η αρετή της ελιας; Όταν έχει μεγάλους κλάδους και πυκνόν φύλλωμα ή όταν παρουσιάζει άφθονον τον καρπόν της, και παντού διασκορπισμένον; 
Από την μελέτη σας ερευνάτε, να βρίσκετε, κατάφορτους της αμπέλου καρπούς, και τους άφθονους, της ελαίας, με αρετή. 

τι σχεση εχει η παιδεια με το πεταγμα του αετου.....


Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου