Κυριακή 12 Μαρτίου 2023

 

Το υποκείμενο, το ρήμα και το αντικείμενο ή το κατηγορούμενο σε μια πρόταση


ΑΣΚΗΣΕΙΣ

http://users.sch.gr/vaskitsios/katsba/dim/d/glw-d-antikeimeno-kathgoroumeno.htm

 http://users.sch.gr/vaskitsios/katsba/dim/d/glw-d-kathgoroumeno.htm









                            ΤΟ ΚΑΤΗΓΟΡΟΥΜΕΝΟ

     Ποιος είναι; Υ                        Τι είναι; Κ              


Τα συνδετικά ρήματα   συνδέουν το υποκείμενο με το κατηγορούμενο.




....................................................................

2.  ΠΗΓΗ:
          Υ     -    Ρ     -      Α ή Κ     

Μπορείς να βρεις σε ποια πτώση βρίσκονται τα ουσιαστικά μέσα στην πρόταση;



Σε ποια πτώση βρίσκεται το ουσιαστικό με τα έντονα γράμματα;


  1. Οι κάτοικοι των πόλεων είναι περισσότεροι από τους κατοίκους της υπαίθρου.
    1.   Ονομαστική
    2.   Γενική
    3.   Αιτιατική
    4.   Κλητική
  2. Το κουνέλι έφαγε το καρότο.
    1.   Ονομαστική
    2.   Γενική
    3.   Αιτιατική
    4.   Κλητική
  3. Οι κάτοικοι των πόλεων είναι περισσότεροι από τους κατοίκους της υπαίθρου.
    1.   Ονομαστική
    2.   Γενική
    3.   Αιτιατική
    4.   Κλητική
  4. Το μολύβι μου είναι μηχανικό.
    1.   Ονομαστική
    2.   Γενική
    3.   Αιτιατική
    4.   Κλητική
  5. Όταν χάνω τη γόμα μου, χρησιμοποιώ τη γόμα του φίλου μου.
    1.   Ονομαστική
    2.   Γενική
    3.   Αιτιατική
    4.   Κλητική



Το αντικείμενο στα δίπτωτα ρήματα

 

Στα δίπτωτα ρήματα τα αντικείμενα θα μπαίνουν στις εξής πτώσεις:

α) γενική - αιτιατική,

β) αιτιατική (προσώπου) - αιτιατική (πράγματος).

Από τα δύο αυτά αντικείμενα το ένα λέγεται άμεσο και το άλλο έμμεσο.

Λέγεται άμεσο εκείνο στο οποίο πηγαίνει άμεσα η ενέργεια του υποκειμένου ή γιατί αυτό σχετίζεται άμεσα με το ρήμα.

Λέγεται έμμεσο εκείνο στο οποίο πηγαίνει έμμεσα η ενέργεια του υποκειμένου.

 

 

Επειδή είναι πολύ φυσιολογικό να μην κατάλαβες τίποτα απ' όσα διάβασες παραπάνω για το άμεσο και το έμμεσο, και να νιώθεις λίγο αγχωμένος/η γι' αυτό ας τα δούμε σε παραδείγματα.

 

 

Παραδείγματα

γενική

έμμεσο

αιτιατική

άμεσο

α) Ο Γιώργος μου ζήτησε χρήματα

μου

χρήματα

β) Του έδωσα το βιβλίο.

Του

το βιβλίο

 

Όταν ακούμε ή λέμε παρόμοιες προτάσεις, καταλαβαίνουμε αμέσως το νόημά τους. Ας υποθέσουμε όμως ότι δεν ακούσαμε καλά και το μόνο που καταλάβαμε ήταν ότι ο Γιώργος ζήτησε. Τότε θα ρωτήσουμε:

-- Τι ζήτησε ο Γιώργος; χρήματα θα είναι η απάντηση.

Αλλά επειδή είμαστε περίεργοι θα ρωτήσουμε και πάλι:

-- Από ποιον τα ζήτησε τα χρήματα ο Γιώργος; Και θα μας απαντήσουν: από μένα (μου).

 

Να λοιπόν τι σημαίνει ότι το άμεσο αντικείμενο συμπληρώνει άμεσα την ενέργεια του υποκειμένου. Είναι αυτό που στην καθημερινή μας ζωή θέλουμε να μάθουμε πρώτο, η πρώτη πληροφορία που μας ενδιαφέρει.

 

Επειδή όμως αυτά τα ζητήματα τα έχουν μελετήσει ήδη δεκάδες γενιές καθηγητών και μαθητών, και επειδή είμαστε πολύ οργανωτικοί, γι' αυτό βγάλαμε και κάποιους κανόνες που μας κάνουν τη ζωή πιο εύκολη. Αυτούς τους κανόνες θα τους δούμε στη συνέχεια, αναλυτικά κατά περίπτωση:

 

1α. Το αντικείμενο σε γενική και αιτιατική.

 

Διάβασε προσεκτικά τα παραδείγματα:

 

Παραδείγματα

γενική έμμεσο

αιτιατική άμεσο

α) Έδωσα του Γιώργου το βιβλίο.

του Γιώργου

 το βιβλίο

β) Του έδωσα το βιβλίο.

Του

το βιβλίο

γ) Έδωσα στον Γιώργο το βιβλίο.

στον Γιώργο

το βιβλίο

δ) Έδωσα του Γιώργου και του Γιάννη το βιβλίο και το τετράδιο.

του Γιώργου του Γιάννη

το βιβλίο, το τετράδιο

ε) Έδωσα στον Γιώργο και στον Γιάννη το βιβλίο και το τετράδιο.

στον Γιώργο στον Γιάννη

το βιβλίο, το τετράδιο

στ) Σ' το έδωσα. (Σου το έδωσα και όχι Στο έδωσα)

Σου

το

ζ) Του ζήτησα χρήματα.

Του

χρήματα

η) Ζήτησα από τον Γιώργο χρήματα.

από τον Γιώργο

χρήματα

 

Πρώτα απ' όλα στα παραπάνω παραδείγματα διαπιστώνουμε ότι:

Το ένα αντικείμενο βρίσκεται σε πτώση γενική και το άλλο σε αιτιατική.

Αυτό που βρίσκεται σε γενική είναι έμμεσο κι αυτό που βρίσκεται σε αιτιατική είναι άμεσο.

Για να βρούμε το αντικείμενο σε μια πρόταση πρέπει να ακολουθούμε πιστά ένα συγκεκριμένο και απλό τρόπο, κάνοντας τα εξής βήματα:
1ο βήμα: Διαβάζουμε προσεκτικά την πρόταση και βρίσκουμε το ρήμα. Υποθέτουμε ότι δεν ξέρουμε τίποτα άλλο παρά μόνο το ρήμα, γι' αυτό και αρχίζουμε τις ερωτήσεις.
2ο βήμα: Ρωτάμε ποιος (ή ποια ή ποιο) + το ρήμα για να βρούμε το υποκείμενο.
3ο βήμα: Ελέγχουμε αν το ρήμα είναι απρόσωποσυνδετικό ή μεταβατικό μονόπτωτο ή δίπτωτο.
4ο βήμα: Ρωτάμε τι ή ποιον ή σε ποιον ή από ποιον + το ρήμα + το υποκείμενο, για να βρούμε το αντικείμενο.
5ο βήμα: Επαναλαμβάνουμε την ερώτηση τι ή ποιον ή σε ποιον + το ρήμα + α’ αντικείμενο + το υποκείμενο, για να βρούμε και το δεύτερο αντικείμενο (αν υπάρχει).
6ο βήμα: Αφού βρήκαμε το αντικείμενο/α ελέγχουμε την πτώση τους.
7ο βήμα: Διαπιστώνουμε ποιο είναι το άμεσο και ποιο το έμμεσο.

 

Προσοχή

1. Δεν κάνουμε ποτέ την ερώτηση πού ή πώς, γιατί οι απαντήσεις που θα πάρουμε δε μας δίνουν αντικείμενο.

2. Το αντικείμενο, όπως έχουμε ξαναπεί, δε βρίσκεται ποτέ σε ονομαστική.

Ας εφαρμόσουμε τη θεωρία:

 

Οι Αθηναίοι μετέφεραν τα παιδιά τους στην Τροιζήνα.

1ο βήμα: βρίσκουμε το ρήμα:

μετέφερανρήμα
2ο βήμα: βρίσκουμε το υποκείμενο ρωτώντας: ποιοι μετέφεραν;Οι Αθηναίοιυποκείμενο
3ο βήμα: διαπιστώνουμε ότι το ρήμα είναι μεταβατικό-μονόπτωτο (μεταφέρω κάποιον).μετέφερανμεταβατικό
4ο βήμα: Ρωτάμε τι, ποιον, σε ποιον μετέφεραν οι Αθηναίοι;τα παιδιάαντικείμενο
5ο βήμα: Ρωτάμε τι, ποιον, σε ποιον μετέφεραν οι Αθηναίοι;------
6ο βήμα: Η πρόταση έχει ένα αντικείμενο σε πτώσηαιτιατική 
7ο βήμα: Αφού έχουμε ένα αντικείμενο δε χρειάζεται έλεγχος


Να βρεις το άμεσο και το έμμεσο αντικείμενο στις παρακάτω προτάσεις, κάνοντας τις απαραίτητες ερωτήσεις.

(συμπληρώστε τα κενά και υπογραμμίστε τη σωστή απάντηση)

 

Οι αρχαίοι Αθηναίοι δίδασκαν στα παιδιά μουσική.
ρήμα: 
υποκ.: ποιοι-ες-α δίδασκαν:
αντ.: τι δίδασκαν:  ___________________ 
αντ.: σε ποιον δίδασκαν: ___________________ 

Ο Νίκος μου χάρισε το στυλό του.
ρήμα: 
υποκ.: ποιος-α-ο χάρισε:
αντ.: τι χάρισε:  ___________________ 
αντ.: σε ποιον χάρισε: ___________________ 

Η μητέρα μου μας φόρεσε στρατιωτικά ρούχα.
ρήμα: 
υποκ.: ποιος-α-ο φόρεσε:
αντ.: τι φόρεσε:  ___________________
αντ.: σε ποιον φόρεσε: ___________________ 

Η πεθερά μου φόρτωσε τη νύφη χρυσαφικά.
ρήμα: 
υποκ.: ποιος-α-ο φόρτωσε:
αντ.: τι φόρτωσε:  ___________________ 
αντ.: σε ποιον φόρτωσε: ___________________ 

Στο σπίτι της η γιαγιά μου κερνάει τους επισκέπτες κρασί.

Οι εργάτες του εργοστασίου φόρτωσαν το αμάξι κιβώτια.


Άλλη φορά μη μου πεις ψέματα.

ΑΣΚΗΣΗ ΣΤΑ ΜΟΝΟΠΤΩΤΑ ΚΑΙ ΣΤΑ ΔΙΠΤΩΤΑ ΡΗΜΑΤΑ doc

  1. Να δώσεις το βιβλίο και το τετράδιο.
    1.   μονόπτωτο
    2.   δίπτωτο
  2. Να μου δώσεις το βιβλίο και το τετράδιο.
    1.   μονόπτωτο
    2.   δίπτωτο
  3. Η Ζωή μοιάζει του πατέρα της και της μητέρας της.
    1.   μονόπτωτο
    2.   δίπτωτο
  4. Η Ζωή μοιάζει στον πατέρα της και στη μητέρα της.
    1.   μονόπτωτο
    2.   δίπτωτο
  5. Μεταβίβασε την περιουσία της στον αδερφό της.
    1.   μονόπτωτο
    2.   δίπτωτο
  6. Με τα παιχνίδια του μωρού φόρτωσε το αυτοκίνητο .
    1.   μονόπτωτο
    2.   δίπτωτο
  7. Οδήγησε τον κλέφτη στον εισαγγελέα.
    1.   μονόπτωτο
    2.   δίπτωτο
  8. Θα σας φέρω εγώ τα τρόφιμα.
    1.   μονόπτωτο
    2.   δίπτωτο
  9. Φίλησε μου το Νίκο και την Ελένη.
    1.   μονόπτωτο
    2.   δίπτωτο
  10. Δε σ' το ζήτησα εγώ.
    1.   μονόπτωτο
    2.   δίπτωτο




Μπορείς να ξεχωρίσεις το υποκείμενο, το ρήμα και το αντικείμενο ή το κατηγορούμενο σε μια πρόταση;

 

1.  Όταν λιώσει, το χιόνι γίνεται νερό.

A.      ?    Υποκείμενο

B.      ?    Κατηγορούμενο

C.      ?    Αντικείμενο

D.      ?    Ρήμα

  1. Το νερό της βροχής χτυπάει το τζάμι.
    1.   ?    Ρήμα
    2.   ?    Αντικείμενο
    3.   ?    Υποκείμενο
    4.   ?    Κατηγορούμενο
  1. Η βροχή πότισε τα φυτά.
    1.   ?    Ρήμα
    2.   ?    Αντικείμενο
    3.   ?    Υποκείμενο
    4.   ?    Κατηγορούμενο
  1. Ο κύριος Γιάννης διορίστηκε καθηγητής στο Γυμνάσιο.
    1.   ?    Αντικείμενο
    2.   ?    Ρήμα
    3.   ?    Κατηγορούμενο
    4.   ?    Υποκείμενο
  1. Το ζώο αυτό ονομάζεται αίγαγρος.
    1.   ?    Αντικείμενο
    2.   ?    Κατηγορούμενο
    3.   ?    Υποκείμενο
    4.   ?    Ρήμα
  1. Αυτή η άσκηση μοιάζει δύσκολη.
    1.   ?    Υποκείμενο
    2.   ?    Αντικείμενο
    3.   ?    Κατηγορούμενο
    4.   ?    Ρήμα
  1. Το καρότο το έφαγε το κουνέλι.
    1.   ?    Κατηγορούμενο
    2.   ?    Υποκείμενο
    3.   ?    Αντικείμενο
    4.   ?    Ρήμα
  1. Το νερό της θάλασσας το ζεσταίνει ο ήλιος.
    1.   ?    Αντικείμενο
    2.   ?    Ρήμα
    3.   ?    Κατηγορούμενο
    4.   ?    Υποκείμενο   
    5. αντικείμενο


      ΕΡΩΤΗΣΕΙΣ

      -Σε ποια πτώση μπαίνει το αντικείμενο;

      -Τι γνωρίζουμε για τα μονόπτωτα και δίπτωτα ρήματα;

      -Τι πρεπει να προσέχουμε όταν ψαχνουμε το Αντικείμενο;

      . 

       

      Το αντικείμενο μπαίνει μόνο στις πλάγιες πτώσεις, δηλαδή στη γενική και στην αιτιατική. 

      . Συνήθως αντί για τη γενική χρησιμοποιούμε εμπρόθετο αντικείμενο, δηλ. αντί να πούμε «Η Στέλλα μοιάζει του μπαμπά της» λέμε: «Η Στέλλα μοιάζει στον μπαμπά της.»

      Το αντικείμενο στα μονόπτωτα ρήματα

       Στα μονόπτωτα ρήματα το αντικείμενο βρίσκεται ή σε γενική ή σε αιτιατική. Ποτέ σε ονομαστική.

      Παραδείγματα

      Την φίλησε.                    Αιτιατική

      Του μοιάζει.                     γενική

       Ο Πετρος κλάδεψε την τριανταφυλλιά και τη λεμονιά.  Αιτιατική

       

       

       

       

      Ναι αλλά... θα μπορούσε να ρωτήσει κάποιος, πώς γίνεται στο παράδειγμα που έχουμε δύο αντικείμενα (την τριανταφυλλιά - τη λεμονιά) το ρήμα να είναι μονόπτωτο;

      Γίνεται γιατί  και τα δύο αντικείμενα βρίσκονται στην ίδια πτώση (αιτιατική) και δηλώνουν και τα δύο πράγμα.

       

       

      Στα δίπτωτα ρήματα τα αντικείμενα θα μπαίνουν στις εξής πτώσεις:

      α) γενική - αιτιατική,

       

       Του έδωσα το βιβλίο.

       

       

      Προσοχή

      1. Δεν κάνουμε ποτέ την ερώτηση πού ή πώς, γιατί οι απαντήσεις που θα πάρουμε δε μας δίνουν αντικείμενο.

      2. Το αντικείμενο, όπως έχουμε ξαναπεί, δε βρίσκεται ποτέ σε ονομαστική.

      στο τετράδιο

      ΑΣΚΗΣΗ

      Να βρείτε το Υποκείμενο ,το άμεσο και το έμμεσο αντικείμενο στις παρακάτω προτάσεις, κάνοντας τις απαραίτητες ερωτήσεις.

       

       

                                Ρ      Α                     Α

       Επιτέλους, δώσε μου εκείνο το κλειδί.
      ρήμα: δώσε
      υποκ.: ποιος-α-ο δώσε:
      αντ.: τι δώσε:  ___________________ είναι σε

      αντ.: ποιον-σε ποιον 

      Σου αφιερώνω αυτό το τραγούδι.
      ρήμα: αφιερώνω
      υποκ.: ποιος-α-ο αφιερώνω:
      αντ.: τι αφιερώνω:  ___________________

      αντ.: ποιον-σε ποιον αφιερώνω:

       

       

      Φίλησε μου το Νίκο και την Ελένη.

       

       

      Δε σ' το ζήτησα εγώ

       

      Σου έστειλα  το γράμμα.

       

      Έδωσα στον Γιώργο και στον Γιάννη το βιβλίο και το τετράδιο.


ΑΝΑΛΟΓΑ ΠΟΣΑ-ΘΕΩΡΙΑ

         ΘΕΩΡΙΑ




ΜΕΛΕΤΑΜΕ ΤΗ ΣΧΕΣΗ ΔΥΟ ΛΟΓΩΝ

Η ισότητα δύο κλασμάτων (λόγων) λέγεται Αναλογία.  

Ανάλογα Ποσά 

Ακούμε πολλές φορές φράσεις, όπως: «Θα του απαντήσω ανάλογα με το τι θα μού πει» ή «Θα δω και θα πράξω αναλόγως» ή «Θα ανταμοιφθείς ανάλογα με τη δουλειά σου.». Καταλαβαίνουμε ότι η λέξη "Ανάλογα" δηλώνει κάποια συσχέτιση μεταξύ εννοιών ή ποσοτήτων. 

Στα Μαθηματικά αυτή η συσχέτιση καθορίζεται με ακρίβεια:

 Δύο ποσά λέγονται ανάλογα όταν πολλαπλασιάζοντας τις τιμές του ενός με έναν αριθμό, πολλαπλασιάζονται αντίστοιχα και οι τιμές του άλλου. 

ΠΡΟΣΟΧΗ: Δεν είναι ο σωστός ο "απλοϊκός ορισμός": «Ανάλογα ποσά είναι αυτά για τα οποία ισχύει ότι όταν αυξάνεται το ένα, αυξάνεται και το άλλο». 





Πολλά προβλήματα λύνονται με τη βοήθεια των αναλογιών, όπως π.χ. προβλήματα που αναφέρονται στη μεγένθυση ή σμίκρυνση αντικειμένων υπό κλίμακα. Οι αποστάσεις σε ένα χάρτη είναι ανάλογες με τις πραγματικές αποστάσεις



ΤΕΛΟΣ










...................................................................................................

Μετρώντας δυσπρόσιτα ύψη

 Θέλουμε να μετρήσουμε το ύψος ενός κτηρίου ή ενός μνημείου, όπως για παράδειγμα το άγαλμα του Αχιλλέα στο Αχίλλειο της Κέρκυρας

Η δασκάλα  μας ισχυρίζεται ότι δεν χρειαζόμαστε σκαλωσιές ή γερανούς, μετροταινίες κ.λπ. απλά μάς χρειάζεται μια ψηφιακή φωτογραφική μηχανή, ένας καλός εκτυπωτής, ένας χάρακας και ... να έχουμε πρόσφατα μετρήσει το ύψος μας! Πώς μπορεί να γίνει ο υπολογισμός;;;;;;


1.ΒΑΣΙΚΕΣ ΓΝΩΣΕΙΣ
 Μεγέθυνση ή σμίκρυνση σημαίνει ότι όλες οι πλευρές του σχήματος πολλαπλασιάζονται επί τον ίδιο αριθμό. Σε ένα ορθογώνιο παραλληλόγραμμο για να έχω μεγέθυνση ή σμίκρυνση θα πρέπει ο λόγος (το πηλίκο) της βάσης προς το ύψος να είναι σταθερό. 2.ΕΠΙΛΕΓΩ ΣΤΡΑΤΗΓΙΚΗ
Αναζητώ........................

3.ΕΦΑΡΜΟΖΩ ΤΗΝ ΣΤΡΑΤΗΓΙΚΗ
Παρατηρώντας προσεκτικά τις απαντήσεις βλέπουμε ότι οι...........
ΑΡΑ.......








Cheesecake

 Σε ένα περιοδικό βρήκαμε την παρακάτω συνταγή για Cheesecake για 6 άτομα

. 450 gr μπισκότα κανέλας θρυμματισμένα 150 gr βούτυρο 30 gr μαύρη ζάχαρη 300 gr ζάχαρη άχνη 6 κρόκους αυγού 600 gr τυρί κρέμα  300 gr γιαούρτι 600 gr κρέμα γάλακτος 3 φύλλα ζελατίνης 480 gr φράουλες φρέσκιες 

Συμπληρώστε σε  πίνακα τις ποσότητες υλικών για  να φτιάξουμε το ίδιο γλυκό για 4, 8 και 12 άτομα



















Παρασκευή 10 Μαρτίου 2023

ΚΕΝΤΡΙΚΗ ΟΜΙΛΙΑ



1. BINTEO

ΟΜΙΛΗΤΕΣ αφηγηση με  βιντεο



ΣΠΥΡΟΣ-Συνήθως εστιάζουμε στην επανάσταση του 1821 γιατί ήταν η τελική, αυτή που μας απελευθέρωσε. Δεν πρέπει όμως να ξεχνάμε ότι ο πόθος των Ελλήνων, ο πόθος όλων μας γιά ελευθερία δεν εκδηλώθηκε μόνο το 1821. Από το 1453 μέχρι το 1821 πέρασαν 368 χρόνια και σε αυτά τα ατελείωτα χρόνια, μέσα στην σκλαβιά, επαναστατήσαμε 124 φορές, 124!!! Με μιά απλή διαίρεση βλέπουμε ότι εκδηλώνόταν μία επανάσταση κάθε 2,9 χρόνια!!!!! Ούτε καν 3!!!!

ΓΕΩΡΓΙΑ-Βέβαια όλες οι επαναστάσεις δεν έγιναν στον ίδιο χώρο ούτε είχαν την ίδια έκταση, αλλά η πρώτη, στα 1481, έγινε μόλις 28 χρόνια μετά την πτώση της Κωνσταντινουπόλεως, όταν ο Κορκόδειλος Κλαδάς και οι Μανιάτες αγωνιστές επαναστάτησαν. Έφτασαν ως την Ήπειρο κι απελευθέρωσαν την περιοχή της Χειμάρρας

 ΒΑΣΙΛΙΚΗ 

Πρέπει να πούμε ότι η νίκη του Κλαδά κράτησε μόνο 9 χρόνια και καταπνίγηκε, αφού η Δύση, που τον είχε ενθαρρύνει αρχικά, τελικά τον εγκατέλειψε.
Η ίδια ιστορία, σε διαφορετικές στιγμές και άλλους πρωταγωνιστές, παίχθηκε πολλές φορές με την ίδια κατάληξη.

 ΜΑΡΓΑΡΙΤΑ-

Δεν θέλουμε αλλά και δεν μπορούμε να αγνοήσουμε τα ιστορικά δεδομένα.
Μιλησαμε για πρωταγωνιστές, ανεξάρτητα από τα άτομα και τους ηγέτες, ο κύριος πρωταγωνιστής ήταν ο λαός που επαναστατούσε κάθε φορά και το έκανε, επαναλαμβάνουμε, 124 φορές.

ΣΩΚΡΑΤΗΣ

Οι Οθωμανοί κατέκτησαν μιά πανσπερμία λαών και όλοι κατά καιρούς ,όλοι επαναστάτησαν, χριστιανοί και μουσουλμάνοι, Σέρβοι, Βλάχοι, Βούλγαροι, Ρουμάνοι, Αλβανοί, Άραβες και άλλοι τόσοι και τόσοι , αλλά κανένας λαός δεν επαναστάτησε 124 φορές, ΚΑΝΕΝΑΣ.

Υπερβολική αισιοδοξία; Ίσως, ...Ξεροκεφαλιά; Πιθανόν. Πείτε το ό,τι θέλετε αλλά αίμα να χύνεται κάθε 3 χρόνια λέει ένα πράγμα ΔΕΝ ΘΑ ΜΕΙΝΟΥΜΕ ΔΟΥΛΟΙ-ΕΛΗΞΕ. Πως το λέτε εσείς στην εσπερία, OVER.

ΔΗΜΗΤΡΗΣ-Τι έγινε όμως και μας πήρε 124 επαναστάσεις να διώξουμε τον Αγαρηνό; Δύσκολη η απάντηση και σίγουρα παίζει σε πολλά επίπεδα.

ΒΑΣΙΛΙΝΑ-
Συνελόντι ειπείν, για να μην ξεχνάμε ότι η παράδοσή μας μετράει 4.000 τόσα χρόνια... μαζί με τον πόθο για ελευθερία, θα καταλήξουμε σε δύο προβλήματα, την διχόνοια μεταξύ μας και την εμπιστοσύνη στους ξένους.
Όποιους ξένους, από τους Βενετούς που κάνανε 7, ναι 7 πολέμους κατά των Τούρκων στην Ελλάδα μέχρι το 1718, βάζοντας εμάς πάντα μπροστά γιά τα δικά τους ιντερέσα,γιά να χρησιμοποιήσουμε και λέξεις του '21....
και τελικά...να μας πουλήσουν με την συνθήκη του Πασάροβιτς μαζί με τους συμμάχους τους Αυστριακούς, Ισπανούς, Πορτογάλους, το Παπικό Κράτος και τους Ιωαννίτες της Μάλτας!
Είπαμε για τους Βενετούς γιατί σε αυτούς τους πολέμους οι Ηπειρώτες είχαν πρωταγωνιστικό ρόλο.
 

ΜΕΛΙΝΑ-Το άλλο μεγάλο μας πρόβλημα είναι η διχόνοια, κρίμα που θα το πούμε, αλλά δεν είναι καινούργιο.
Πιάνει από την Ιλιάδα και δυστυχώς μας ακολουθεί, και μάλιστα κατά πόδας. Μια και μιλάμε για το '21, οι εμφύλιοι μας έφεραν στο να έχουμε ανάγκη το Ναυαρίνο γιά να απελευθερωθούμε και να μας φορτωθούν οι ξένοι ως ελευθερωτές.
Ακόμη είμαστε τόσο φίλοι των ξένων, συγγνώμην αλλά επιμένουμε, φίλοι των ξένων,
ώστε να ονομάσουμε τα πρώτα πολιτικά μας κόμματα σε Αγγλικό, Γαλλικό και Ρωσικό.

  1. ΒΑΣΙΛΙΚΗ 
  2. Ἡ Διχόνοια ποὺ βαστάει
    ἕνα σκῆπτρο ἡ δολερὴ
    καθενὸς χαμογελάει,
    «πάρ' το», λέγοντας, «καὶ σύ.»
  3. Κειὸ τὸ σκῆπτρο ποὺ σᾶς δείχνει
    ἔχει ἀλήθεια ὡραία θωριά·
    μὴν τὸ πιάστε, γιατὶ ρίχνει
    εἱσὲ δάκρυα θλιβερά.
  1. Μὲ τὰ ροῦχα αἱματωμένα
    ξέρω ὅτι ἔβγαινες κρυφὰ
    νὰ γυρεύῃς εἰς τὰ ξένα
    ἄλλα χέρια δυνατά.
  2. Μοναχὴ τὸ δρόμο ἐπῆρες,
    ἐξανάλθες μοναχή·
    δὲν εἴν' εὔκολες οἱ θύρες
    ἐὰν ἡ χρεία τὲς κουρταλῇ.
  3. Ἄλλός σοῦ ἔκλαψε εἰς τὰ στήθια,
    ἀλλ' ἀνάσασι καμμιά·
    ἄλλος σου ἔταξε βοήθεια
    καὶ σὲ γέλασε φρικτά.
ΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΟΣ-
Η σύντομη αυτή ανασκόπηση δεν θα ήταν πλήρης αν δεν λεγαμε και δυό κουβέντες για το τι μας κράτησε, μας οδήγησε σε όλα αυτά τα χρόνια, εκτός βέβαια από τον πόθο για ελευθερία.
-Δεν μπορούμε να παραβλέψουμε τον ρόλο της θρησκείας,  της ορθοδοξίας. Δεν είναι θέμα πολιτικής άποψης, αν και φοριέται πολύ τελευταίως, δηλαδή η αμφισβήτηση του κρυφού σχολειού και τα λοιπά, είναι θέμα ιστορίας. Η ΠΙΣΤΗ ήταν ένα από τα κούτσουρα που σιγόκαιγε στην φωτά της ελευθερίας.







ΣΧΟΛΕΙΑ  

ΕΛΕΥΘΕΡΙΑ ΝΙΚΟΛΑΣ- 






Τους δύο πρώτους αιώνες της σκλαβιάς τα παιδια μάθαιναν ανάγνωση και γραφή από την Οκτώηχο και το Ψαλτήρι. Από τον 18ο αιώνα και μετά, Έλληνες έμποροι φρόντισαν όσο μπορούσαν για την ίδρυση και λειτουργία σχολείων στον ελληνικό χώρο.
Στα σχολεία των εμπόρων τα παιδια διδάσκονταν:

..............................................................

ΕΛΕΥΘΕΡΙΑ αφηγηση με το βιντεο


Το εκπαιδευτικό σύστημα του ελεύθερου ελληνικού κράτους φέρει την κληρονομιά της κλασικής ανθρωπιστικης  παιδείας .
Η παρουσία του Καποδίστρια στην πολιτική σκηνή της χώρας αποτελεί τον πρώτο μεγάλο σταθμό.
Ηγείται ενός νεοσύστατου κράτους και στον τομέα της εκπαίδευσης δίνει αποδεκτές για την εποχή
του λύσεις, λύσεις ελληνικές .
Θεμελιώνει την πρώτη λαϊκή εκπαίδευση , για τον<<άνθρωπο- πολίτη ->> που ονομάστηκε και
<< δημοτική>> .
Θεμελιώνει και την επαγγελματική  εκπαίδευση με το Ορφανοτροφείο και την Επαγγελματική Σχολή στην Αίγινα.Η δολοφονία του  άνοιξε τον δρόμο για νέες περιπέτειες. 

αφηγηση με το βιντεο



ΜΕΛΙΝΑ Οι Βαυαροί έρχονται και αντί της λαϊκής ανθρωπιστικής παιδείας δίνουν προτεραιότητα στον << άνθρωπο -άτομο>>
Είναι πράξη ενσυνείδητη και υπολογισμένη. Η επιβίωση της βαυαρικης δυναστείας μπορει να διασφαλιστεί με την ύπαρξη μιας

κοινωνικής τάξης αφοσιωμένης σε αυτή. 

Δημιουργούν μιαν ελιτ ,γαλουχημένη από τα ιδανικά του
αυταρχισμού . Μέσα στα σχολεία αυτά μπολιάστηκε η ψευτοκλασική , τυπολατρική παράδοση της Κεντρικής Ευρώπης η
οποία καλλιεργεί αυταρχική τη συνείδηση των νέων. Μέσω της παρασιτικής παιδείας κατορθώνουν να περιφρουρήσουν το αυταρχικό τους κατεστημένο από τις επιδράσεις νεωτερικών κινημάτων της Ευρώπης.
Δεν θα πούμε τίποτα περισσότερο πάνω σε αυτό αλλά εάν βλέπετε παραλληλισμούς με το σήμερα δεν κάνει πολύ κακό.

 ΤΟ ΜΕΓΑΛΟ ΜΑΣ ΤΣΙΡΚΟ(απόσπασμα)

ΡΩΜΙΟΣ: Δε μου λες. Τι είναι η 3η Σεπτεμβρίου;ΔΗΜΗΤΡΗΣ - ΣΩΚΡΑΤΗΣ

ΡΩΜΙΑΚΙ: Σιγά! Οδός. Την οδό  3η Σεπτεμβρίου δε ξέρουμε;
ΡΩΜΙΟΣ: Ορίστε! Γιατί τη λένε 3η Σεπτεμβρίου; Τι έγινε στις 3 του Σεπτέμβρη;
ΡΩΜΙΑΚΙ: Γιορτάζει κανένας άγιος;
ΡΩΜΙΟΣ: Όχι!
ΡΩΜΙΑΚΙ: Καμιά αγία;
ΡΩΜΙΟΣ: Ούτε!
ΡΩΜΙΑΚΙ: Είναι θρησκευτική εορτή ;
ΡΩΜΙΟΣ: Μωρέ άμα ήτανε θρησκευτική γιορτή θα την ήξερες κι απ’ το σχολειό σου κι απ’ τη μαμά σου.
ΡΩΜΙΑΚΙ: Είναι τίποτα σαν εθνική εορτή;
ΡΩΜΙΟΣ: Όχι σαν! 


-Οι πολέμαρχοι του '2Ι, μετά τον αγώνα για την απελευθέρωση, ΕΠΑΝΑΣΤΑΤΟΥΝ  κατά της βαυαροκρατίας  ΣΤΙΣ 3 Σεπτεμβρίου του Ι843: Ψηφίζεται Σύνταγμα και εκλέγεται Βουλή των Ελλήνων.

ΙΕΡΑ ΣΥΜΜΑΧΙΑ  -ΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΟΣ -ΔΗΜΗΤΡΗΣ -ΣΠΥΡΟΣ-ΣΩΚΡΑΤΗΣ 
Κολοκοτρώνης ΣΠΥΡΟΣ

Ακούτε ω ρε τωρινοί Έλληνες! Εμείς επολεμήσαμε για να ‘χετε εσείς τα γράμματα και το ψωμί που δεν είχαμε και να μη θέλετε θάματα για να ζήσετε μια ζωή ανθρωπινή…Έι Παπαφλέσσα, σήκω κι έλα βοήθα με. Αφήστε τον δικό μας αγώνα και κοιτάτε τον δικό σας. Πού είναι η 3η του Σεπτέμβρη; Πού είναι το Σύνταγμά σας; Ο Σεπτέμβρης είναι παιδί του Μάρτη κι εσείς παιδιά δικά μας.

ΓΕΩΡΓΙΑ

Εκείνο λοιπόν τον καιρό, όπως σε κάθε δύσκολο καιρό, ήταν πολλοί εκείνοι που βγήκαν απ’ το πετσί τους. Άνθρωποι που δεν τους έπιανε το μάτι σου, παίρναν το βουνό μ’ ένα ντουφέκι στο χέρι. 

Με το τίποτα, ο Γιάννης, ο Τάσος, ο Βάγκος ο Μανόλης, η Λένω, η Δέσπω, αυτή η σιωπηλή στρατιά, αυτοί οι ωραίοι δικοί μας, σπρώχναν για καλά τον καιρό προς την ελευθερία και την ειρήνη.


ΜΑΝΤΩ ΜΑΥΡΟΓΕΝΟΥΣ ΜΑΡΓΑΡΙΤΑ

Πάει να πει στον τόπο µας, οι ρίζες µας είναι βαθιές, το χώµα δικό µας, κόβω, κόβεις, κόβει, κόβουµε, κόβετε, κόβουν τα κλαριά µας, τον κορµό µας, µα το χώµα ξαναφουσκώνει.
 Μια πράσινη φωνούλα ξαναβγαίνει και φωνάζει «εδώ είµαι».

ΜΠΟΥΜΠΟΥΛΙΝΑ: ΒΑΣΙΛΙΝΑ

Ο Δράκος είναι εκεί και θα ‘ναι κι αύριο και μεθαύριο. Ξερογλείφεται τον βλέπετε ;
Όμως δεν θα τους φάει. Αν δεν με πιστεύετε, βάλτε το αυτί σας στο χώμα και ακούστε… Η γη μας χτυπάει με ογδόντα σφυγμούς…Ωραίους σαν από παλιό τύμπανο…Κάτι γίνεται…Κάτι γίνεται…

ΦΙΛΟΙ ΚΑΙ  ΑΔΕΛΓΦΙ Α 




   ΤΕΛΟΣ

Ύμνος εις την Ελευθερίαν

  1. Σὲ γνωρίζω ἀπὸ τὴν κόψι
    τοῦ σπαθιοῦ τὴν τρομερή,
    σὲ γνωρίζω ἀπὸ τὴν ὄψι
    ποὺ μὲ βία μετράει τὴν γῆ.
  2. Ἀπ’ τὰ κόκαλα βγαλμένη
    τῶν Ἑλλήνων τὰ ἱερά,
    καὶ σὰν πρῶτα ἀνδρειωμένη,
    χαῖρε, ὦ χαῖρε, Ἐλευθεριά!
  3. Ἐκεῖ μέσα ἐκατοικοῦσες
    πικραμένη, ἐντροπαλή,
    κι ἕνα στόμα ἀκαρτεροῦσες,
    «ἔλα πάλι», νά σοῦ πῇ.
  4. Ἄργειε νά'λθῃ ἐκείνη ἡ μέρα,
    κι ἦταν ὅλα σιωπηλά,
    γιατὶ τὰ ’σκιαζε ἡ φοβέρα
    καὶ τὰ πλάκωνε ἡ σκλαβιά.


  1. Ἡ Διχόνοια ποὺ βαστάει
    ἕνα σκῆπτρο ἡ δολερὴ
    καθενὸς χαμογελάει,
    «πάρ' το», λέγοντας, «καὶ σύ.»
  2. Κειὸ τὸ σκῆπτρο ποὺ σᾶς δείχνει
    ἔχει ἀλήθεια ὡραία θωριά·
    μὴν τὸ πιάστε, γιατὶ ρίχνει
    εἱσὲ δάκρυα θλιβερά.
  3. Ἀπὸ στόμα ὀποῦ φθονάει,
    παλληκάρια, ἂς μὴν πωθεῖ,
    πὼς τὸ χέρι σας κτυπάει
    τοῦ ἀδελφοῦ τὴν κεφαλή.
  4. Μὴν εἰποῦν στὸ στοχασμό τους
    τὰ ξένα ἔθνη ἀληθινά:
    «Ἐὰν μισοῦνται ἀνάμεσό τους
    δὲν τοὺς πρέπει ἐλευθεριά».
  5. Τέτοια ἀφήστενε φροντίδα·
    ὅλο τὸ αἷμα ὀποῦ χυθεῖ
    γιὰ θρησκεία καὶ γιὰ πατρίδα
    ὅμοιαν ἔχει τὴν τιμήν.
  6. Στὸ αἷμα αὐτό, ποὺ δὲν πονεῖτε
    γιὰ πατρίδα, γιὰ θρησκειά,
    σᾶς ὁρκίζω, ἀγκαλισθεῖτε
    σὰν ἀδέλφια γκαρδιακά.
  7. Πόσο λείπει, στοχασθεῖτε,
    πόσο ἀκόμη νὰ παρθῇ·
    πάντα ἡ νίκη, ἂν ἐνωθῆτε,
    πάντα ἐσᾶς θ' ἀκολουθεῖ.
  1. Μὲ τὰ ροῦχα αἱματωμένα
    ξέρω ὅτι ἔβγαινες κρυφὰ
    νὰ γυρεύῃς εἰς τὰ ξένα
    ἄλλα χέρια δυνατά.
  2. Μοναχὴ τὸ δρόμο ἐπῆρες,
    ἐξανάλθες μοναχή·
    δὲν εἴν' εὔκολες οἱ θύρες
    ἐὰν ἡ χρεία τὲς κουρταλῇ.
  3. Ἄλλός σοῦ ἔκλαψε εἰς τὰ στήθια,
    ἀλλ' ἀνάσασι καμμιά·
    ἄλλος σου ἔταξε βοήθεια
    καὶ σὲ γέλασε φρικτά.

  1. 157
  2. Τί θὰ κάμετε; Θ' ἀφῆστε
    νὰ ἀποκτήσωμεν ἐμεῖς
    λευθεριάν, ἢ θὰ τὴν λύστε
    ἐξ αἰτίᾳς πολιτικῆς;
  3. 158
  4. Τοῦτο ἀνίσως μελετᾶτε
    ἰδοὺ ἐμπρός σας τὸν Σταυρό:
    Βασιλεῖς, ἐλᾶτε, ἐλᾶτε,
    καὶ κτυπήσετε κι ἐδῶ!»

Το μεγάλο μας τσίρκο   Ιάκωβος Καμπανέλλης,

(απόσπασμα)

3η Σεπτεμβρίου;

(Οι πρέσβεις που παρακολουθούσαν  τον διάλογο των πανό μεταξύ παλατιού και επανάστασης ξαναρχίζουν τη δουλειά τους.)

ΑΓΓΛΟΣ: Να έχουν σύνταγμα ή να μην έχουν;;

ΓΑΛΛΟΣ: Δεν είναι ίδιοι μ’ αυτούς που έχουν!
ΡΩΣΟΣ: Ξέρω και άλλους που δεν το έχουν!
ΑΥΣΤΡΙΑΚΟΣ: Να αρκεσθούν εις αυτά που έχουν!
ΑΓΓΛΟΣ: Τι θα το κάνουν άμα το έχουν;…
ΑΓΓΛΟΣ: Δεν είναι κι ώριμοι για να το έχουν!
ΓΑΛΛΟΣ: Είναι ανώριμοι για να το έχουν!
ΡΩΣΟΣ: Για το καλό τους ας μην το έχουν!
ΑΥΣΤΡΙΑΚΟΣ: Δεν επιτρέπεται να το έχουν.
ΑΓΓΛΟΣ: Αποφασίζομε να μην το έχουν;
ΟΙ ΑΛΛΟΙ: Να μην το έχουν!
ΑΓΓΛΟΣ: (τραγούδι) Αγγλίαααα
ΓΑΛΛΟΣ: (τραγούδι) Γαλλίαααα
ΡΩΣΟΣ: (τραγούδι) Ρωσίαααα
ΑΥΣΤΡΙΑΚΟΣ: (τραγούδι) Αυστρίαααα
ΑΓΓΛΟΣ: (τραγούδι) Κοσμοκρατορία
ΓΑΛΛΟΣ: (τραγούδι) Κεφαλαιοκρατία
ΡΩΣΟΣ: (τραγούδι) Τσαροκρατία
ΑΥΣΤΡΙΑΚΟΣ: (τραγούδι) Ιερά Συμμαχία
ΟΛΟΙ: (χορός και τραγούδι)

Είμαστε τέσσερις δυνάμεις
με συμφέροντα κοινά
με κοινή διπλωματία
με κοινή αστυνομία
τραλαλά – τραλαλά – τραλαλά!

ΚΑΝΟΝΙΑ

(Οι πρέσβεις τρομάζουν, στρέφουν προς τη σύναξη του λαού. Νέο πλακάτ που γράφει: «ΑΝΤΙΠΡΟΣΩΠΟΙ ΤΟΥ ΕΘΝΟΥΣ ΣΤΟ ΠΑΛΑΤΙ».)

ΚΑΝΟΝΙΑ

(Και νέο πανό από τον ΛΑΟ: «ΟΡΓΗ ΛΑΟΥ ΟΡΓΗ ΘΕΟΥ»… και τραγούδι.)

Γη παιδεμένη
με σίδερο και με φωτιά
για κοίτα ποιον σου φέρανε,
καημένη,
να σ’ αφεντεύει από ψηλά,
τα κρίματά σου είναι πολλά
γη που το σίδερο
παιδέψαν κι η φωτιά.

Καίει το φυτίλι
ξεθηκαρώνουν τα σπαθιά
κάνουν βουλή συνταχτική και γράφουν
το θέλημά τους στα χαρτιά
κι η κοσμοθάλασσα πλατιά
κάνουν βουλή
ξεθηκαρώνουν τα σπαθιά!

(Οι πρέσβεις κάπως ανήσυχοι συγκεντρώνονται και ξαναρχίζουν.)

ΑΓΓΛΟΣ: Κι αν επιμένουν να το έχουν;
ΓΑΛΛΟΣ: Διότι ως φαίνεται θα το έχουν!
ΡΩΣΟΣ: Εκεί που φτάσανε θα το έχουν!
ΑΥΣΤΡΙΑΚΟΣ: Πώς θα δεχτούμε αν το έχουν;

ΑΓΓΛΟΣ: Βλέπετε τρόπο να μην το έχουν;
ΓΑΛΛΟΣ: Εάν το έχουν χωρίς να το έχουν;
ΡΩΣΟΣ: Τι εννοείτε έχουν-δεν έχουν!
ΑΥΣΤΡΙΑΚΟΣ: Εάν νομίζουν ότι το έχουν και εις την ουσίαν δεν το έχουν;
ΑΓΓΛΟΣ: Εάν πιστέψουν ότι το έχουν είν’ εύκολο να μην το έχουν!
ΓΑΛΛΟΣ: Αυτοί θα χαίρουν που το έχουν, εμείς θα ξέρουμε πως δεν το έχουν.
ΡΩΣΟΣ: Έτσι θα έχουν χωρίς να έχουν και δε θα έχουν ενώ θα έχουν.
ΑΥΣΤΡΙΑΚΟΣ: Αποφασίζομε να έχουν;
ΑΓΓΛΟΣ: Αν εμποδίσουμε να έχουν, υπάρχει κίνδυνος να έχουν.
ΓΑΛΛΟΣ: Ο μόνος τρόπος να μην έχουν, είναι ν’ αφήσομε να έχουν.
ΡΩΣΟΣ: Παράδειγμα όσα δεν έχουν! Είναι όσα αφήσαμε να έχουν!

ΚΑΝΟΝΙΑ

(Στρέφουν προς τον λαό όπου νέο πανό υψώνεται πάνω απ’ όλα: «Ο ΛΑΟΣ ΝΙΚΑ».)

(Οι πρέσβεις ξαναρχίζουν με φούρια.)

ΑΓΓΛΟΣ: Αφού θ’ αφήσομε να έχουν, ας δούμε τώρα ποιοι θα το έχουν.
ΓΑΛΛΟΣ: Θέλει και ρώτημα; Εμείς!
ΡΩΣΟΣ: Δεν είμαστε αρκετά ικανοί εμείς;
ΑΥΣΤΡΙΑΚΟΣ: Για όλα είμαστε ικανοί εμείς!
ΑΓΓΛΟΣ: Τότε ας το μοιραστούμε εμείς κι εμείς!
ΓΑΛΛΟΣ: Γι’ αυτό ας μείνουμε εμείς κι εμείς!
ΡΩΣΟΣ: Αχ, Θεέ μου, είμαστε τρέλα όλοι εμείς!
ΑΥΣΤΡΙΑΚΟΣ: Τι Ιερά Συμμαχία είμαστε εμείς!
ΑΓΓΛΟΣ: Αυτοί θα έχουν τα γραφτά, όλα τ’ άλλα εμείς.
ΓΑΛΛΟΣ: Όποια πέτρα σηκώσεις από κάτω εμείς!
ΡΩΣΟΣ: Θα φαγωθούν όταν το κρίνουμε αναγκαίο εμείς.
ΑΥΣΤΡΙΑΚΟΣ: Χωρίς εντούτοις να φαινόμαστε εμείς!

ΑΓΓΛIA: (τραγούδι) Διπλωματίααααα
ΓΑΛΛIA: (τραγούδι) Μηχανορραφίααα
ΡΩΣIA: (τραγούδι) Ραδιουργίααα
ΑΥΣΤΡΙΑ: (τραγούδι) Πανουργίααααα