Παρασκευή 28 Μαΐου 2021

ΚΑΜΕΡΑ ΣΕ ΜΕΝΑ....ΠΕΡΙΠΑΤΟΣ ΣΤΗΝ ΠΟΛΗ 330-1453

ΠΛΗΡΟΦΟΡΙΕΣ ΑΠΟ ΤΙΣ ΠΗΓΕΣ

ΚΑΜΕΡΑ ΣΕ ΜΕΝΑ....

 

ANNA  Για να βελτιώσει την εικόνα του Ιπποδρόμου, ο Κωνσταντίνος έφερε έργα τέχνης από όλη την αυτοκρατορία για να την κοσμούν. Ανάμεσά τους ημουν κι εγω, ο Τρίποδας των Πλαταιών, η Στήλη των όφεων.Ο Κωνσταντίνος διέταξε να μετακινηθω από το Ναό του Απόλλωνα στο Μαντείο των Δελφών και να βρεθω στο μέσο του Ιπποδρόμου, στην Ακανθα, ως συμβολικό θεμέλιο της νέας πόλης. 

 


NIKOΛΕΤΑ     Ο τρίποδας κατασκευάστηκε προς ανάμνηση των Ελλήνων οι οποίοι σκοτώθηκαν πολεμώντας στη μάχη των Πλαταιών (479 π.Χ.) εναντίον των Περσών κατά τους Περσικούς πολέμους, και σύμφωνα με τον Ηρόδοτο το μέταλλο που χρησιμοποιήθηκε προήλθε από το λιώσιμο των Περσικών όπλων και λαφύρων. Ο τρίποδας είχε ύψος 8 μέτρα και 3 κεφαλές των φιδιών και μια επιγραφή ....Οι σωτήρες της ευρυχώρου Ελλάδος ανέγειραν τούτο,

έχοντας απαλλάξει τις πόλεις τους από τη στυγερή δουλοσύνη.


31 πόλεις, οι οποίες συμμετείχαν στη μάχη των Πλαταιών  αναφέρονται στη Σπαρτιατική διάλεκτο.

 ΠΡΩΤΟΣ ΕΠΟΙΚΙΣΜΟΣ

11 ΜΑΙΟΥ 330  ΜΕΣΗ ΟΔΟΣ 

Όλα είναι ετοιμα για τα εγκαίνια της  Πόλης ύστερα από 6 χρόνια σκληρης δουλειάς.

Βρισκόμαστε σε μια πλατια και μακρια λεωφόρο….. Είναι η Περιβόητη  ΜΕΣΗ ΟΔΟΣ….Αρχίζει  από το πιο δημοφιλές κόσμημα της πόλης  …το Χρυσό Σταδιόμετρο και συνδέει  4 τις μεγάλες  δημοσιες  πλατείες .

Ο Κωνσταντίνος θέλει να διαμορφώσει την πρωτευουσα σε μια πολη που θα εσβηνε την αναμνηση της παλιάς. Δίνει λοιπον διαταγή να μεταφερθούν από όλες τις επαρχίες τα πιο αξιολογα έργα τέχνης  η Στήλη των Πλαταιων…..η ωραία Αθηνα της Λινδου….το κολοσσιαίο άγαλμα του Ηρακλή….η υπέροχη Ελένη της Σπάρτης…μια μνημειώδης Ηρα από χαλκό κι ένας αβροφρων Πάρις.Ανάμεσα στους κίονες   διάλεξαν τους πιο ωραιους…. 




.17




 

ΘΕΟΔΩΡΑ   ΙΩΑΝΝΑ



ΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΟΣ -ΝΙΚΟΛΑΣ-ΑΠΟΣΤΟΛΗΣ ΒΑΣΙΛΗΣ
Το μέρος όπου ο Μέγας Κωνσταντίνος είχε παραχωρήσει από το 331 το δικαίωμα στο λαό να εκφράζει ελεύθερα τη γνώμη του ήταν ο Ιππόδρομος, .... όπου μπορούσε επίσης να ζητήσει την αντικατάσταση ή την τιμωρία  αξιωματούχων.11

ΙΠΠΟΔΡΟΜΟΣ






















  Μετά τη «στάση του νίκα» μεγάλο μέρος της Πόλης ξαναχτίζεται. Ο ναός της Αγίας

Σοφίας είναι το πρώτο και το μεγαλύτερο έργο.                  


.

<<Σπινθηροβολά κάτω από τα  διαφορετικά χρώματα ,γράφει ένας Βυζαντινός που παραυρέθηκε στα δεύτερα εγκαίνια του 563,ο Παύλος.Την βλέπει κανείς πότε να αντανακλά την λάμψη του χρυσού και του ασημιού ,και πότε  να ακτινοβολεί σαν ζαφείρι και να να ρίχνει ποικίλες ακτίνες ,ανάλογα με τον χρωματισμό των πετραδιών και των μεταλλων που την συνθετουν>>.

 

 ....Μα εκείνο που εντυπωσιάζει περισσότερο είναι ο βραδινός φωτισμός.Εκτός από τον τεράστιο πολυέλαιο που κρέμεται στο κέντρο ,υπάρχουν λυχνίες παντού,στους τοίχους και στα ενδιάμεσα των τοιχων. Ένας περιηγητής , ο Ροβέρτος ντε Κλαρύ, είχε δει πολλές εκαντοντάδες πολυελαίους,και σε κάθε πολυελαιο εικοσιπέντε και περισσότερες λυχνίες.

   Η στιλβωση (γυάλισμα) των μαρμάρων ,που είχε φτάσει στην πιο μεγάλη τελειότητα, η στίλβωση των μετάλλων και των πολύχρωμων πολύτιμων  πετραδιών , επέτρεπαν να δημιουργούνται μοναδικά φωτιστικά εφέ με τις φωτεινές αντανακλάσεις να πολλαπλασιαζονται σαν απειρες....

  << Όλα είναι μαγευτικά, όλα προκαλούν τον θαυμασμό , γράφει ο Παύλος. Αλλά καμμία  ανθρωπινη λέξη δεν μπορεί να εκφράσει την εντύπωση που προκαλεί ο βραδινός φωτισμός. Νομίζει κανείς, ότι ένας νυχτερινός ήλιος σκορπίζει μέσα σε όλη την εκκλησία την λάμψη του και διώχνει τα σκοτάδια, ώστε να μπορεί να πει κανείς πως η ΑΓΙΑ ΣΟΦΙΑ  δεν φωτίζεται από τις ακτίνες του ήλιου ,αλλά αυτή η ίδια κλείνει μέσα της την πηγή του φωτός  

 

 

Ο ιππόδρομος της Κωνσταντινούπολης. Onofrio Panvinio, .....   τα αποτελέσματα των λεηλασιών των Σταυροφόρων και Μωαμεθανών  στον πίνακα του  Panvinio, 

 1600

 

Αναπαράσταση του 1580 με τον Μωάμεθ Β´ να  εξετάζει την στήλη μου  έφιππος

 

 ΘΕΟΔΩΡΑ ΝΙΚΟΛΕΤΑ ΑΝΝΑ

 

ΕΓΩ,

ο τρικάρηνος όφις που τρόμαξα τον “Πορθητή

Η στήλη μου, παρόλο που ο χαλκός ήταν πολύτιμος, διασώθηκε από τις αλώσεις της Πόλης.

Σώθηκα  το 1204 από τους Σταυροφόρους , τότε ΠΟΥ καταστραφηκε  ΚΑΙ λεηλατήθηκε  ο Ιππόδρομος  ,η Αγια Σοφία.......η Πόλη .  


Αναγκαστικός εποικισμός της Κωνσταντινούπολης




Πριν από την άλωση του 1453 πολλοί  
 ευγενείς, λόγιοι και κληρικοι εγκατέλειψαν  την Κωνσταντινούπολη.


Μετα τη  βίαιη άλωση ,στις29 Μαίου του 1453 οι κάτοικοι υπερασπιστές  της Πόλης   σκοτώθηκαν και οι υπολοιποι πωλήθηκαν ως σκλάβοι.

 

Ο Μωάμεθ ,ο Πορθητής επέβαλλε αναγκαστικούς εποικισμούς, μουσουλμανικού, χριστιανικού και εβραϊκού   πληθυσμου , από άλλες πόλεις της οθωμανικής επικράτειας στην Κωνσταντινούπολη.



Στόχος βέβαια του σουλτάνου δεν ήταν η διατήρηση της Κωνσταντινούπολης ως χριστιανικής πόλης, αλλά και η ανάδειξή της σε ισλαμικό κέντρο.

Εγω Σωθηκα και το  1453 στην αλωση  από τους Οθωμανούς, γιατί είχε διαδοθεί πως είχα μαγικές ιδιότητες.

 Λέγεται πως ο πατριάρχης Γεννάδιος είχε προειδοποιήσει τον  Μωάμεθ πως αν  με κατέστρεφε, η πόλη θα γέμιζε με φίδια.

Αυτός όμως δεν τον άκουσε και κατέστρεψε με τα όπλα του μόνο ένα από τα κεφάλια  , αλλά από φόβο σταμάτησε επειδή ο θρύλος  ήταν “ισχυρός”. 

Χρόνια πολλά  διαδιδόταν ο θρυλος αυτος ….από στόμα σε στόμα, μεταξύ του πληθυσμού και των Ρώσων, Ισπανών και Βενετών εμπόρων. Πάντως στο κεφάλι μου, δείχνει σήμερα στο πίσω μέρος  χτυπημάτα από κοφτερά αντικείμενα, πιθανώς τσεκούρια.

 Η καταστροφή του μνημείου

 

 



Οι εποικισμοι  του Μωάμεθ Πορθητή ς είχαν αποδώσει θεαματικά αποτελέσματα. Το 1477 καταγράφονται 14.803 νοικοκυριά, Οι περισσότεροι ήταν μουσουλμάνοι



Αριθμός νοικοκυριών


Μουσουλμάνοι

8.951


Ορθόδοξοι χριστιανοί

3.151


Εβραίοι

1.647


Καφφαίοι (πιθανώς εννοούνται Ιταλοί)

267


Αρμένιοι

372


Καραμανλήδες ορθόδοξοι και Αρμένιοι

384


Τσιγγάνοι

31


Σύνολο

14.803

Είναι ιδιαίτερα εντυπωσιακός ο αριθμός των μουσουλμάνων που μετακινήθηκαν ΜΕΣΩ ΤΩΝ ΑΝΑΓΚΑΣΤΙΚΩΝ ΕΠΟΙΚΙΣΜΩΝ ΣΤΗΝ ΠΟΛΗ.

Τα  κεφάλια των φιδιών και το τρίτο τμήμα της
στήλης καταστράφηκαν μετά το 1730. Παρατηρηστε τους πίνακες της εποχής.
Μια από τις κεφαλές ανακαλύφθηκε κατά τις εργασίες συντήρησης του ναού της Αγίας Σοφίας στα μέσα του 19ου αιώνα, κάτι που δείχνει πως οι κεφαλές είχαν μεταφερθεί μακρύτερα από την περιοχή, όπου βρισκόταν το μνημείο







Αυτό που απομένει από τον Τρίποδα των Δελφών σήμερα είναι η βάση μου και εγω…..ένα κεφάλι φιδιού. Η φιδίσια μου κολώνα λοιπόν υπάρχει ακόμη και στέκομαι εκεί στον ίδιο χώρο που με έβαλαν, εκεί που παλιά ήταν ο βυζαντινός ιππόδρομος, λίγο πιο κάτω από την Αγιά Σοφιά .

Και εκεί ακριβώς βρίσκομαι ακόμη,  ΑΚΕΦΑΛΟ ,στην πλατεία Σουλτάν Αχμέτ όπως λέγεται, περιφραγμένο με κάγκελα και ταλαιπωρημένο από τις καιρικές συνθήκες.

 

Το  2015 ο  τρίποδας των Πλαταιών, επέστρεψε στους Δελφούς με τη μορφή αντιγράφου

 

 

   

Σύγχρονο αντίγραφο της στήλης μου τοποθετηθηκε  απο Ελληνες αρχαιολόγους στους Δελφούςδίπλα από την βάση της αρχικής μου στήλης .


Ο χρυσός τρίποδας με τα φίδια, το μοναδικό κοινό αφιέρωμα όλων των Ελλήνων στο ιερό των Δελφών ΕΙΜΑΙ σύμβολο αιώνιο ενός αδελφωμένου λαού, ο οποίος στο όνομα της Ελευθερίας αγωνίστηκε με ηρωϊσμό κατά των ξένων κατακτητών, σφραγίζοντας την εξέλιξη της ιστορίας ολόκληρης της ευρωπαϊκής ηπείρου.


ΔΕΛΦΟΙ   ΤΡΙΚΑΡΗΝΟΣ ΟΦΙΣ














MEΣΗ  ΟΔΟΣ












ΙΠΠΟΔΡΟΜΟΣ































4η ΣΤΑΥΡΟΦΟΡΙΑ    13  ΑΠΡΙΛΙΟΥ  1204





















ΑΛΩΣΗ     

Τρίτη 29 Μαΐου 1453: «Εάλω η Πόλις»






ΜΩΑΜΕΘ  -ΘΡΥΛΟΣ




















ΚΟΙΝΩΝΙΑ ΤΗΣ ΠΟΛΗΣ ΜΕΤΑ ΤΗΝ ΑΛΩΣΗ
ΑΝΑΓΚΑΣΤΙΚΟΣ   ΕΠΟΙΚΙΣΜΟΣ  -ΠΩΛΗΣΗ   ΣΚΛΑΒΩΝ
H ΑΓΙΑ ΣΟΦΙΑ ...ΛΕΗΛΑΤΗΜΕΝΗ ..... ΜΕΤΑΤΡΕΠΕΤΑΙ ΣΕ ΤΖΑΜΙ












ΚΑΡΑΜΑΝΛΗΔΕΣ   ΤΟΥΡΚΟΦΩΝΟΙ   ΧΡΙΣΤΙΑΝΟΙ

















Τίτλος

Γενίτσαρος με νεαρή κοπέλα, . Δίπλα του η Εβραία προξενήτρα. Τη σκηνή αυτή την παρακολούθησε, όπως γράφει, ο ίδιος ο συγγραφέας.

Χρονολογία έκδοσης

1727



































Τρίτη 25 Μαΐου 2021

ΕΛΛΗΝΙΚΗ ΜΑΘΗΜΑΤΙΚΗ ΕΤΑΙΡΕIΑ Νέος πρωτότυπος διαγωνισμός μαθηματικών ικανοτήτων "ΠΥΘΑΓΟΡΑΣ"

 ΤΑ ΘΕΜΑΤΑ ΤΗΣ Ε΄ και ΣΤ΄ ΔΗΜΟΤΙΚΟΥ 2021 ΤΑ ΘΕΜΑΤΑ ΤΗΣ Ε΄ και ΣΤ΄ ΔΗΜΟΤΙΚΟΥ.

 1) Πώς γράφεται ο αριθμός ¨δέκα χιλιάδες τρία¨;

 Α) 1.003 Β) 10.003 Γ) 100.003 Δ) 10.030 Ε) 10.300 

2) Αν από τον αριθμό 6.832 αφαιρέσουμε τρεις δεκάδες, οκτώ εκατοντάδες και τέσσερις χιλιάδες ποιος αριθμός θα προκύψει;

 Α) 4.132 Β) 3.202 Γ) 2.002 Δ) 2.622 Ε) κανένας από τους προηγούμενους















Δευτέρα 17 Μαΐου 2021

ΙΣΤΟΡΙΑ

 ΘΕΜΑΤΑ

ΣΤΗΛΗ ΠΛΑΤΑΙΩΝ

ΜΕΣΗ ΟΔΟΣ-εποικισμος 330 

ΙΠΠΟΔΡΟΜΟΣ

ΣΤΑΣΗ ΤΟΥ ΝΙΚΑ-ΑΓΙΑ ΣΟΦΙΑ 532- 537

ΣΤΑΥΡΟΦΟΡΙΑΑΛΩΣΗ  1204

ΑΛΩΣΗ -ΜΩΑΜΕΘ 1453

ΚΟΙΝΩΝΙΑ-εποικισμος

ΔΕΛΦΟΙ

ΚΑΘΕ ΜΑΘΗΤΗΣ ΕΠΙΛΕΓΕΙ ΤΟ ΘΕΜΑ ΠΟΥ ΘΕΛΕΙ ΝΑ ΔΟΥΛΕΨΕΙ


Πέμπτη 13 Μαΐου 2021

Τσάμικος ιστορια 2. Οι Τούρκοι και οι Νορμανδοί απειλούν την αυτοκρατορία από την Ανατολή και τη Δύση.

 


           Τσάμικος            
(Μουσική Μάνος Χατζιδάκις, Στίχοι Νίκος Γκάτσος, ερμηνεία Μανώλης Μητσιάς από τον δίσκο Αθανασία)

Στα κακοτράχαλα τα βουνά με το σουραύλι και το ζουρνά
πάνω στην πέτρα την αγιασμένη
 χορεύουν τώρα τρεις αντρειωμένοι.
Ο
Νικηφόρος κι ο Διγενής κι ο γιος της Άννας της Κομνηνής.
Δική τους είναι μια φλούδα γης
 μα εσύ Χριστέ μου τους ευλογείς
για να γλυτώσουν αυτή τη φλούδα
 απ’ το τσακάλι και την αρκούδα.
Δες πώς χορεύει ο Νικηταράς
 κι αηδόνι γίνεται ο ταμπουράς.
Από την
Ήπειρο στο Μοριά κι απ’ το σκοτάδι στη λευτεριά
το
πανηγύρι κρατάει χρόνια στα μαρμαρένια του χάρου αλώνια.
Κριτής κι αφέντης είν’ ο Θεός
 και δραγουμάνος του ο λαός.


Ερμηνευτικά σχόλια

Στα κακοτράχαλα τα βουνά: Είναι ένα τραγούδι το οποίο αναφέρεται στην ελληνική ταυτότητα, όπως αυτή αναδείχθηκε μέσα από την Ιστορία και την παράδοσή μας. Κακοτράχαλα βουνά ο τόπος μας. Όχι απέραντες πεδιάδες και εύφορες, ούτε τροπική βλάστηση, ούτε πολύ νερό, αλλά ξηρασία, άνυδρον, και την ίδια στιγμή τόποι γενναιότητας και καρδιάς, όπου είχαν τα λημέρια τους οι κλέφτες στην Τουρκοκρατία, όπως επίσης και όσοι δεν ήθελαν κατά μέτωπο επιθέσεις εναντίον των εχθρών, γιατί ένιωθαν το αριθμητικό τους μειονέκτημα. Αυτό δεν τους έκανε να έχουν χάσει εκ των προτέρων στον αγώνα τους. Ήθελε εξυπνάδα, λεβεντιά και αξιοποίηση κάθε δυνατότητας και αυτό κάναμε οι Έλληνες. Τα βουνά συμβολίζουν την ελευθερία και τον αγώνα.   
χορεύουν: τρεις εμβληματικές μορφές της Ιστορίας μας χορεύουν, δηλαδή δείχνουν τη χαρά της ελευθερίας, το ανυπότακτο και τη χαρά της ζωής. Ο Νικηφόρος μπορεί να είναι ο Νικηφόρος Φωκάς, ένας αυτοκράτορας αληθινό παλληκάρι, ο οποίος ελευθέρωσε την Κρήτη από τους Άραβες και έδωσε ζωή  στην αυτοκρατορία, βάζοντας τα θεμέλια για την ακμή στα χρόνια του Βασιλείου του Β΄ του Βουλγαροκτόνου (10ος αιώνας). Ο Διγενής είναι ο Βασίλειος Διγενής Ακρίτας, εκείνος που που υπερασπίστηκε τα σύνορα του Ελληνισμού και της αυτοκρατορίας από κάθε επιβουλή των Αράβων μουσουλμάνων, όντας ακατανίκητος και μόνο ο Χάρος τον νίκησε. Είναι ο ανώνυμος Έλληνας, ο οποίος έδωσε και δίνει τη ψυχή του για την πατρίδα και την ελευθερία. Ο γιος της Άννας της Κομνηνής είναι ο γιος μιας πριγκίπισσας- αυτοκράτειρας η οποί έμεινε στην Ιστορία για την μόρφωση, την καταγραφή του τρόπου με τον οποίο ο πατέρας της αυτοκράτορας Αλέξιος Α’ ο Κομνηνός διοίκησε και κράτησε σε ακμή την αυτοκρατορία (τέλος 10ου – αρχές 11ου αιώνα) στο βιβλίο Αλεξιάδα, την περηφάνια για την αρχαιοελληνική καταγωγή της και την συνέχεια του Ελληνισμού.   Ο Νικηταράς είναι ο σπουδαίος ήρωας της Επανάστασης του 1821, ο οποίος ονομάστηκε « Τουρκοφάγος» και ο οποίος έζησε με αξιοπρέπεια, χωρίς να πλουτίσει μετά τον Αγώνα, με κριτήριο το ότι βοήθησε την πατρίδα. Παρέμεινε πάντα πιστός σ’  αυτήν.
φλούδα γης: δεν είναι ο τόπος μας μεγάλος. Μα με την ευλογία του Χριστού και της πίστης οι Έλληνες παλεύουμε να γλιτώσουμε την φλούδα από το τσακάλι, δηλαδή από τους ύπουλους εχθρούς, αλλά και την αρκούδα, δηλαδή τους ισχυρούς, εκείνους που με την δύναμη και την εξουσία τους θέλουν να μας υποτάξουν. Ο Ελληνισμός παρέμεινε ζωντανός μέσα από ρήξεις και συγκρούσεις.  Χαρακτηριστικό του Έλληνα η υπερνίκηση του φόβου. 
το πανηγύρι κρατάει χρόνια: ο αγώνας των Ελλήνων είναι πανηγύρι. Η πατρίδα δίνει χαρά και νικά τον φόβο του θανάτου, ό,τι κι αν γίνει. Η σχέση μας με την πατρίδα ήταν σχέση ζωής. Πάντοτε οι Έλληνες πετυχαίναμε το ανέφικτο, από τους Περσικούς πολέμους , στην Τουρκοκρατία,το ΄40  όπου μεναμε όρθιοι χάρις στην πίστη, την ανδρεία και την δίψα για ελευθερία
κριτής κι αφέντης: . Δεν είχαμε ποτέ οι Έλληνες γαλαζοαίματους, αριστοκράτες που να αποδεχόμαστε ως ανώτερους. . Είναι η δημοκρατία που ξεκινά από τα αρχαία χρόνια και που χαρακτηρίζει τον Ελληνισμό. 
.

δραγουμάνος,ο μεταφραστής