ΠΛΗΡΟΦΟΡΙΕΣ ΑΠΟ ΤΙΣ ΠΗΓΕΣ
ΚΑΜΕΡΑ ΣΕ ΜΕΝΑ....
ANNA Για να βελτιώσει την εικόνα του Ιπποδρόμου, ο Κωνσταντίνος έφερε έργα τέχνης από όλη την αυτοκρατορία για να την κοσμούν. Ανάμεσά τους ημουν κι εγω, ο Τρίποδας των Πλαταιών, η Στήλη των όφεων. Ο Κωνσταντίνος διέταξε να μετακινηθω από το Ναό του Απόλλωνα στο Μαντείο των Δελφών και να βρεθω στο μέσο του Ιπποδρόμου, στην Ακανθα, ως συμβολικό θεμέλιο της νέας πόλης.
NIKOΛΕΤΑ Ο τρίποδας κατασκευάστηκε προς ανάμνηση των Ελλήνων οι οποίοι σκοτώθηκαν πολεμώντας στη μάχη των Πλαταιών (479 π.Χ.) εναντίον των Περσών κατά τους Περσικούς πολέμους, και σύμφωνα με τον Ηρόδοτο το μέταλλο που χρησιμοποιήθηκε προήλθε από το λιώσιμο των Περσικών όπλων και λαφύρων. Ο τρίποδας είχε ύψος 8 μέτρα και 3 κεφαλές των φιδιών και μια επιγραφή ....Οι σωτήρες της ευρυχώρου Ελλάδος ανέγειραν τούτο,
έχοντας απαλλάξει τις πόλεις τους από τη στυγερή δουλοσύνη.
31 πόλεις, οι οποίες συμμετείχαν στη μάχη των Πλαταιών αναφέρονται στη Σπαρτιατική διάλεκτο.
ΠΡΩΤΟΣ ΕΠΟΙΚΙΣΜΟΣ
11 ΜΑΙΟΥ 330 ΜΕΣΗ ΟΔΟΣ
Όλα είναι ετοιμα για τα εγκαίνια της Πόλης ύστερα από 6 χρόνια σκληρης δουλειάς.
Βρισκόμαστε σε μια πλατια και μακρια λεωφόρο….. Είναι η Περιβόητη ΜΕΣΗ ΟΔΟΣ….Αρχίζει από το πιο δημοφιλές κόσμημα της πόλης …το Χρυσό Σταδιόμετρο και συνδέει 4 τις μεγάλες δημοσιες πλατείες .
Ο Κωνσταντίνος θέλει να διαμορφώσει την πρωτευουσα σε μια πολη που θα εσβηνε την αναμνηση της παλιάς. Δίνει λοιπον διαταγή να μεταφερθούν από όλες τις επαρχίες τα πιο αξιολογα έργα τέχνης η Στήλη των Πλαταιων…..η ωραία Αθηνα της Λινδου….το κολοσσιαίο άγαλμα του Ηρακλή….η υπέροχη Ελένη της Σπάρτης…μια μνημειώδης Ηρα από χαλκό κι ένας αβροφρων Πάρις.Ανάμεσα στους κίονες διάλεξαν τους πιο ωραιους….
.17
ΘΕΟΔΩΡΑ ΙΩΑΝΝΑ
ΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΟΣ -ΝΙΚΟΛΑΣ-ΑΠΟΣΤΟΛΗΣ ΒΑΣΙΛΗΣ
Το μέρος όπου ο Μέγας Κωνσταντίνος είχε παραχωρήσει από το 331 το δικαίωμα στο λαό να εκφράζει ελεύθερα τη γνώμη του ήταν ο Ιππόδρομος, .... όπου μπορούσε επίσης να ζητήσει την αντικατάσταση ή την τιμωρία αξιωματούχων.11
Μετά τη «στάση του νίκα» μεγάλο μέρος της Πόλης ξαναχτίζεται. Ο ναός της Αγίας
Σοφίας είναι το πρώτο και το μεγαλύτερο έργο.
.
<<Σπινθηροβολά κάτω από τα
διαφορετικά χρώματα ,γράφει ένας Βυζαντινός που παραυρέθηκε στα δεύτερα
εγκαίνια του 563,ο Παύλος.Την βλέπει κανείς πότε να αντανακλά την λάμψη του
χρυσού και του ασημιού ,και πότε να ακτινοβολεί σαν ζαφείρι και να να
ρίχνει ποικίλες ακτίνες ,ανάλογα με τον χρωματισμό των πετραδιών και των
μεταλλων που την συνθετουν>>.
....Μα εκείνο που εντυπωσιάζει
περισσότερο είναι ο βραδινός φωτισμός.Εκτός από τον τεράστιο
πολυέλαιο που κρέμεται στο κέντρο ,υπάρχουν λυχνίες παντού,στους τοίχους και
στα ενδιάμεσα των τοιχων. Ένας περιηγητής , ο Ροβέρτος ντε Κλαρύ, είχε δει
πολλές εκαντοντάδες πολυελαίους,και σε κάθε πολυελαιο εικοσιπέντε
και περισσότερες λυχνίες.
Η στιλβωση
(γυάλισμα) των μαρμάρων ,που είχε φτάσει στην πιο μεγάλη τελειότητα,
η στίλβωση των μετάλλων και των πολύχρωμων
πολύτιμων πετραδιών , επέτρεπαν να δημιουργούνται μοναδικά
φωτιστικά εφέ με τις φωτεινές αντανακλάσεις να πολλαπλασιαζονται σαν
απειρες....
Ο ιππόδρομος της Κωνσταντινούπολης. Onofrio Panvinio, ..... τα αποτελέσματα των λεηλασιών των Σταυροφόρων και Μωαμεθανών στον πίνακα του Panvinio,
1600
Αναπαράσταση του 1580 με
τον Μωάμεθ Β´ να εξετάζει την στήλη μου έφιππος
ΕΓΩ,
ο τρικάρηνος όφις που τρόμαξα τον “Πορθητή”
Η στήλη μου, παρόλο που ο
χαλκός ήταν πολύτιμος, διασώθηκε από τις αλώσεις της Πόλης.
Σώθηκα το 1204 από τους Σταυροφόρους , τότε ΠΟΥ καταστραφηκε ΚΑΙ λεηλατήθηκε ο Ιππόδρομος ,η Αγια Σοφία.......η Πόλη .
Αναγκαστικός εποικισμός της Κωνσταντινούπολης
Πριν από την άλωση του 1453 πολλοί ευγενείς, λόγιοι και κληρικοι εγκατέλειψαν την Κωνσταντινούπολη.
Μετα τη βίαιη άλωση ,στις29 Μαίου του 1453 οι κάτοικοι υπερασπιστές της Πόλης σκοτώθηκαν και οι υπολοιποι πωλήθηκαν ως σκλάβοι.
Ο Μωάμεθ ,ο Πορθητής επέβαλλε αναγκαστικούς εποικισμούς, μουσουλμανικού, χριστιανικού και εβραϊκού πληθυσμου , από άλλες πόλεις της οθωμανικής επικράτειας στην Κωνσταντινούπολη.
Στόχος βέβαια του σουλτάνου δεν ήταν η διατήρηση της Κωνσταντινούπολης ως χριστιανικής πόλης, αλλά και η ανάδειξή της σε ισλαμικό κέντρο.
Εγω Σωθηκα και το 1453 στην αλωση από τους Οθωμανούς, γιατί είχε διαδοθεί πως είχα μαγικές ιδιότητες.
Λέγεται πως ο πατριάρχης Γεννάδιος είχε προειδοποιήσει τον Μωάμεθ πως αν με κατέστρεφε, η πόλη θα γέμιζε με φίδια.
Αυτός όμως δεν τον άκουσε και κατέστρεψε με τα όπλα του μόνο ένα από τα κεφάλια , αλλά από φόβο σταμάτησε επειδή ο θρύλος ήταν “ισχυρός”.
Χρόνια πολλά διαδιδόταν ο θρυλος αυτος ….από στόμα σε στόμα, μεταξύ του πληθυσμού και των Ρώσων, Ισπανών και Βενετών εμπόρων. Πάντως στο κεφάλι μου, δείχνει σήμερα στο πίσω μέρος χτυπημάτα από κοφτερά αντικείμενα, πιθανώς τσεκούρια.
Η καταστροφή του μνημείου
Οι εποικισμοι του Μωάμεθ Πορθητή ς είχαν αποδώσει θεαματικά αποτελέσματα. Το 1477 καταγράφονται 14.803 νοικοκυριά, Οι περισσότεροι ήταν μουσουλμάνοι
Αριθμός νοικοκυριών
Μουσουλμάνοι
8.951
Ορθόδοξοι χριστιανοί
3.151
Εβραίοι
1.647
Καφφαίοι (πιθανώς εννοούνται Ιταλοί)
267
Αρμένιοι
372
Καραμανλήδες ορθόδοξοι και Αρμένιοι
384
Τσιγγάνοι
31
Σύνολο
14.803
Είναι ιδιαίτερα εντυπωσιακός ο αριθμός των μουσουλμάνων που μετακινήθηκαν ΜΕΣΩ ΤΩΝ ΑΝΑΓΚΑΣΤΙΚΩΝ ΕΠΟΙΚΙΣΜΩΝ ΣΤΗΝ ΠΟΛΗ.
στήλης καταστράφηκαν μετά το 1730. Παρατηρηστε τους πίνακες της εποχής.Μια από τις κεφαλές ανακαλύφθηκε κατά τις εργασίες συντήρησης του ναού της Αγίας Σοφίας στα μέσα του 19ου αιώνα, κάτι που δείχνει πως οι κεφαλές είχαν μεταφερθεί μακρύτερα από την περιοχή, όπου βρισκόταν το μνημείο
Αυτό
που απομένει από τον Τρίποδα των Δελφών σήμερα είναι η βάση μου και εγω…..ένα
κεφάλι φιδιού. Η φιδίσια μου κολώνα λοιπόν υπάρχει
ακόμη και στέκομαι εκεί στον ίδιο χώρο που με έβαλαν, εκεί που παλιά ήταν ο
βυζαντινός ιππόδρομος, λίγο πιο κάτω από την Αγιά Σοφιά .
Και εκεί ακριβώς βρίσκομαι ακόμη, ΑΚΕΦΑΛΟ ,στην πλατεία
Σουλτάν Αχμέτ όπως λέγεται, περιφραγμένο με κάγκελα και ταλαιπωρημένο από
τις καιρικές συνθήκες.
Το 2015 ο τρίποδας των
Πλαταιών, επέστρεψε στους Δελφούς με τη μορφή αντιγράφου
Σύγχρονο αντίγραφο της στήλης μου
τοποθετηθηκε απο Ελληνες αρχαιολόγους στους Δελφούς, δίπλα από την βάση της αρχικής μου στήλης .
Ο χρυσός τρίποδας με τα φίδια, το μοναδικό κοινό αφιέρωμα όλων των
Ελλήνων στο ιερό των Δελφών ΕΙΜΑΙ σύμβολο
αιώνιο ενός αδελφωμένου λαού, ο οποίος στο όνομα της Ελευθερίας
αγωνίστηκε με ηρωϊσμό κατά των ξένων κατακτητών, σφραγίζοντας την εξέλιξη της
ιστορίας ολόκληρης της ευρωπαϊκής ηπείρου.
ΔΕΛΦΟΙ ΤΡΙΚΑΡΗΝΟΣ ΟΦΙΣ
Τρίτη 29 Μαΐου 1453: «Εάλω η Πόλις»
Τίτλος
Γενίτσαρος με νεαρή κοπέλα, . Δίπλα του η Εβραία προξενήτρα. Τη σκηνή αυτή την παρακολούθησε, όπως γράφει, ο ίδιος ο συγγραφέας.
Χρονολογία έκδοσης
1727