Βουνά και ποτάμια της Ασίας
- Ιμαλάια-ΕΒΕΡΕΣΤ
- Καυκάσια όρη
- ΟΥΡΑΛΙΑ
- Νταουλαγκίρι
- Σίπυλος
- Κόγκουρ
- Κιναμπαλού
- Μπελούκα
Κάθε φυσικός αριθμός μπορεί να γραφεί σε μορφή γινομένου που ο κάθε παράγοντας να είναι πρώτος αριθμός.(και μάλιστα με μοναδικό τρόπο)
α΄ τροπος - καλός για μεγάλους αριθμούς και ασκήσεις«Στοχάσου και Αρκεί»
Από τον 18ο αιώνα και μετά, μαζί με την οικονομική ανάπτυξη
των Ελλήνων άρχισε και η πνευματική τους αφύπνιση. Πολλοί Έλληνες έμποροι, όπως
και μορφωμένοι Έλληνες του εξωτερικού, έρχονταν σε επαφή με τον Διαφωτισμό και
συγκινούνταν από τις ιδέες του. Δημιουργήθηκε έτσι ο Νεοελληνικός
Διαφωτισμός.
Οι Έλληνες διαφωτιστές δυνάμωναν την επαναστατική διάθεση των
ραγιάδων, βοηθώντας τους να συνειδητοποιήσουν πως ο ορθός λόγος και η μόρφωση μπορούσαν να τους απελευθερώσουν,
όχι μόνον από τους Τούρκους, αλλά ταυτόχρονα και από την αμάθεια και τις
κοινωνικές αδικίες.
Θαύμαζαν τον αρχαίο ελληνικό πολιτισμό και προσπαθούσαν να
μεταφέρουν και στους υπόδουλους Έλληνες την νοσταλγία για την αρχαία ελληνική
δόξα. Φρόντισαν όσο μπορούσαν για την ίδρυση και λειτουργία σχολείων στον
ελληνικό χώρο.
Σημαντικοί εκπρόσωποι του ελληνικού διαφωτισμού υπήρξαν ο Αδαμάντιος Κοραής, ο Ρήγας Βελεστινλής (Φεραίος), ο Κωνσταντίνος
Κούμας, ο Ευγένιος Βούλγαρης,ο Νεόφυτος Δούκας, ο Άνθιμος Γαζής, και αρκετοί άλλοι.
Οι μορφωμένοι Έλληνες
που, κατά την περίοδο της Τουρκοκρατίας, με
την προφορική διδασκαλία τους ή με τα κείμενα τους, βοήθησαν να
καλλιεργηθεί η ελληνική παιδεία, ονομάζονται Δάσκαλοι του Γένους.
Το 1806 τυπώθηκε στην Ιταλία, από άγνωστο
συγγραφέα, η «Ελληνική Νομαρχία», το σημαντικότερο κείμενο του Νεοελληνικού
Διαφωτισμού.
Ο συγγραφέας της Ελληνικής Νομαρχίας προσπαθεί να πείσει τους
Έλληνες να στηριχθούν στις δικές τους μόνο δυνάμεις, προκειμένου να αποτινάξουν
τον τουρκικό ζυγό και να φτιάξουν ένα νέο κράτος στο οποίο θα κυριαρχούν η
ελευθερία, η ισότητα και η δικαιοσύνη των νόμων.
Οι Δάσκαλοι
του Γένους βοήθησαν στην ανάπτυξη του Φιλελληνισμού στην Ευρώπη, όπως επίσης και
στην ιδεολογική προετοιμασία της Επανάστασης του 1821.
Ξεχωριστή προσωπικότητα αποτέλεσε ο Κοσμάς ο Αιτωλός ,ο οποίος συνδύαζε το πνεύμα του Νεοελληνικού Διαφωτισμού και της παιδείας με τη θρησκευτική πίστη και την εθνική συνείδηση. Το κήρυγμά του έβρισκε μεγάλη απήχηση στον υπόδουλο ελληνικό πληθυσμό της υπαίθρου, όπου περιόδευσε για να αναχαιτίσει τους εξισλαμισμούς, ιδρύοντας σχολεία.
Ερωτήσεις κατανόησης
ü
Ποιοι παράγοντες βοήθησαν στην ανάπτυξη
του κινήματος του Νεοελληνικού Διαφωτισμού;
ü
Τι υποστήριζε το κίνημα του
Νεοελληνικού Διαφωτισμού ;
ü Ποιο είναι το σημαντικότερο κείμενο του Νεοελληνικού Διαφωτισμού; Πότε γράφτηκε και για ποιον σκοπό;
΄Ιδρυση και λειτουργία σχολείων στον ελληνικό χώρο.
ΗΛΙΟΚΕΝΤΡΙΚΑ VS ΓΕΩΚΕΝΤΡΙΚΑ
ΣΧΟΛΕΙΑ ΕΜΠΟΡΩΝ
Ο Αθανάσιος Ψαλίδας (1767-1829), ήταν ο μεγαλύτερος λόγιος και φιλόσοφος του Ελληνικού Διαφωτισμού. Γεννήθηκε στα Γιάννενα. Τελειώνοντας τη Μπαλάνειο Σχολή, φεύγει για να φοιτήσει σε σχολές της Πολτάβας και της Ουκρανίας. Συνεχίζει στη Βιέννη, σπουδάζοντας ιατρική, ξένες γλώσσες, ελληνική φιλοσοφία, φυσικομαθηματικά και πειραματική φυσική (νέα επιστήμη τότε). Ήταν κοντά στο Ρήγα Φεραίο στη Βιέννη. Αργότερα έγινε μέλος της Φιλικής Εταιρείας. Τον καλεί η Δημογεροντία των Ιωαννίνων να διδάξει και επιστρέφει μετά από 8 χρόνια στα Γιάννενα. Αναλαμβάνει τη Μαρούτσειο Σχολή.
Στη θέση αυτή ο Α. Ψαλίδας εμπλουτίζει με όρεξη το πρόγραμμα της σχολής με μαθήματα φυσικών επιστημών, ιστορίας, γεωγραφίας, εμπορικών γνώσεων και ξένων γλωσσών. Έφερνε από ευρωπαϊκές πρωτεύουσες ειδικά όργανα μετρήσεων και χάρτες, με τα οποία δίδασκε αστρονομία και κοσμογραφία, και εκτελούσε πειράματα φυσικής και χημείας, προσελκύοντας το ενδιαφέρον ακόμη και εξωσχολικών θεατών.
Να αναγνωρίσετε τις τελικές, αιτιολογικές ,χρονικές και υποθετικές προτάσεις και να υπογραμμίσετε τον σύνδεσμο με τον οποίο εισάγονται.
Πρώτα να ανοίξετε το βιβλίο Γραμματικής και να μάθετε καλά τους τελικούς, χρονικούς ,υποθετικούς και τους αιτιολογικούς συνδέσμους.
1. Η Ελένη χαίρεται , γιατί έγραψε καλά στις εξετάσεις.
2. Η Μαρία ήρθε σπίτι μου, για να παίξουμε σκάκι.
3. Χάρηκε, επειδή ήρθαν οι φίλοι του.
4. Αν με ακούσει, θα χαρεί.
5. Όταν διαβάζει, γράφει καλά στις εξετάσεις.
6. Θα παίξουμε επιτραπέζια παιχνίδια, αφού βρέχει έξω.
7. Έφυγε βιαστικά, για να μη χάσει το πλοίο.
8. Οι μαθητές ήθελαν να κλείσει το σχολείο, μόλις άρχιζαν οι ζέστες.
9. Αν μαθω τους συνδέσμους, θα καταλάβω τις δευτερεύουσες προτάσεις.
10. Είμαστε χαρούμενοι, αφού πλησιάζουν τα Χριστούγεννα.
12. Σηκώθηκε στον πίνακα, για να λύσει την άσκηση.
αντωνυμία +ρημα
Το στόλισα
αρθρο +ουσιαστικό
Το δέντρο
προθεση +ουσιαστικό
με στολίδια
Γραφω το αρθρο που ταιριάζει μπροστα απο τα ουσιαστικα:
την , οι, τις, των, της
...... προσκλήσεις ............ πρόσκληση..... προσκλήσεων
...... διοργάνωσης ..... διοργανώσεις .... διοργανώσεων
Γράφω την αντωνυμία που ταιριαζει μπροστα από τα ρήματα
τον, με, σε , την, αυτός, μου, εγώ, εκείνος, της, εμεις
.... προσκάλεσα, ... είδε, ..... διοργανωσα, .... προσκάλεσε, .... διοργάνωσε, ....ρύθμισα, , ... ζήτησε ,.... είπε , . ... ζωγράφισα , ...έδειξα,
.... προσκαλουμε, ..... έστειλε, .....έστειλε
κάλεσέ ..... , φώναξέ .....
Άσκηση για τη διάκριση
της προσωπικής αντωνυμίας, πρόθεσης και άρθρου
Στις παρακάτω προτάσεις να χαρακτηρίσεις τις λέξεις που βρίσκονται μέσα σε εισαγωγικά «»
καθ να γραψεις πάνω από τις εντονες λέξεις τι είναι : ουσιαστικό ή ρήμα
«Τον» αγαπάς αλήθεια;
*Φέρε «το» κλειδί.
*«Με» αγαπάς;
Θα έρθω «με» το τρένο.
Αυτό είναι «του» Βαγγελάκη.
Να «του» δώσεις τα παιχνίδια..
«Σου το» υπόσχομαι ότι θα έρθω
ΟΡΙΣΤΙΚΗ ΥΠΟΤΑΚΤΙΚΗ ΠΡΟΣΤΑΚΤΙΚΗ
Υποθετικές λέγονται οι δευτερεύουσες προτάσεις που περιέχουν την προϋπόθεση που πρέπει να ισχύει για να γίνει αυτό που δηλώνει η πρόταση .
Εισάγονται:
με τον υποθετικό σύνδεσμο αν, (εάν), ή σπάνια με σαν, άμα , π.χ.
● Άμα δε διαβάσεις τα μαθήματά σου, δε θα πάμε πουθενά.
Αν φύγεις εσύ, | θα φύγω κι εγώ. |
υπόθεση | απόδοση |
υποθετικός λόγος |
Στα κεφαλαία γράμματα μπαίνουν πάντοτε διαλυτικά.
ΛΑΪΚΟ, ΕΥΡΩΠΑΪΚΟ
Ασκήσεις
Βάλε
τόνο και διαλυτικά:
ΜΑΙΟΣ |
ΛΑΙΚΟ |
ΕΥΡΩΠΑΙΟΣ |
ΑΙΤΟΣ |
ΠΡΟΥΠΟΘΕΣΗ |
ΤΑΙΖΩ |
ΑΥΠΝΙΑ |
ΜΩΥΣΗΣ |
ΣΑΙΤΑ |
καικι |
χαιδευω |
βολει |
πλαι |
κομπολοι |
ευρωπαικο |
κοροιδακι |
λαικος |
διυλιστηριο, |
Μαιος |
ευφυια |
γαιδαρος |
ευνοικος, |
ζωικο, |
πρωινος |
κοροιδο |
ξευφαινω |
νεραιδα |
Όλοι οι ζωντανοί οργανισμοί αποτελούνται από κύτταρα. Βασικά μέρη των κυττάρων είναι ο πυρήνας, το κυτταρόπλασμα και η κυτταρική μεμβράνη. Τα φυτικά κύτταρα έχουν επιπλέον κυτταρικό τοίχωμα, χυμοτόπια και χλωροπλάστες.Το κυτταρικό τοίχωμα, ένα παχύ και ανθεκτικό περίβλημα, που βρίσκεται εξωτερικά της μεμβράνης. Καθώς είναι συμπαγές και ικανό να αντέχει σε μεγάλες πιέσεις, λειτουργεί ως σκελετός που υποστηρίζει το κύτταρο και κατ' επέκταση ολόκληρο το φυτό.