Παρασκευή 1 Οκτωβρίου 2021

ΓΛΩΣΣΑ

 ΑΣΚΗΣΗ ΑΠΟ ΤΟ ΒΙΒΛΙΟ ΤΗΣ ΓΛΩΣΣΑΣ 

5. Tι λέτε, θα θέλατε να διοργανώσετε και εσείς μια εκπαιδευτική εκδρομή με την τάξη σας στα Γίτανα;


1η ΟΜΑΔΑ

Η 1η ομάδα θα βρει πληροφορίες για τα Γίτανα , θα γράψει μια περίληψη  και θα τη διαβάσει στην τάξη. 

ΠΛΗΡΟΦΟΡΙΕΣ ΓΙΑ ΤΑ ΓΙΤΑΝΑ 

Στη Θεσπρωτία το 300 π.Χ.






2η ΟΜΑΔΑ 

Η 2η ομάδα θα διαλέξει μέσα από τον οδικό χάρτη τη διαδρομή που θα ακολουθήσετε και από ποια μέρη θα περάσετε. Επίσης,θα καταγράψει ποια σημεία του αρχαιολογικού χώρου  είναι καλό να επισκεφτείτε; 



      
https://www.youtube.com/watch?v=j9fkYr3PzrU&t=8s


-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------                                 ΤΕΛΟΣ
...................................................................................
αρχαίες καταστροφές...
Και τώρα επί το έργον! Ανασκαφή στο στρώμα καταστροφής... με θρησκευτική ευλάβεια!

Μαθαίνω να σκουπίζω!...
Δεν ξεχνώ να καθαρίσω προσεκτικά αυτό που μόλις αποκαλύφθηκε!

ό,τι απόμεινε από τον αργαλειό

Η φωτογράφιση είναι αναγκαία!...
















ΠΡΙΗΝΗ 3ος αι. π.Χ.

       








Φ

 ΜΕΤΡΑΩ ΜΕ ΟΝ ΧΑΡΑΚΑ ΜΟΥ 3,5 εκατοστά μήκος, 








σφραγιδα λιγότερο από ΤΟ...1450 π.Χ.





1500  π.Χ.

Στην αρχή έμοιαζε με κοινή χάντρα που είχε επικαθίσεις αλάτων. Όταν  ο συντηρητής απομάκρυνε όλες τις προσμίξεις από την επιφάνεια, αυτό που αποκαλύφθηκε άφησε εμβρόντητους ειδικούς και μη: Ένας σφραγιδόλιθος από αχάτη με εγχάρακτο σχέδιο εκπληκτικής τέχνης και λεπτομέρειας, που απεικονίζει μια εντυπωσιακή σκηνή μάχης, όπου «πρωταγωνιστεί» ένας πολεμιστής-ήρωας,


 





































Πέμπτη 30 Σεπτεμβρίου 2021

θυμάμαι τον πολλαπλασιασμό στους δεκαδικούς

 Για να πολλαπλασιάσω δεκαδικούς αριθμούς,

 -κάνω τον πολλαπλασιασμό όπως στους ακεραίους,(σα να μην υπάρχει η υποδιαστολή),

στο αποτέλεσμα βάζω υποδιαστολή μετρώντας από δεξιά προς τα αριστερά τόσα ψηφία όσα ήταν συνολικά τα δεκαδικά ψηφία στους δύο αριθμούς.






εργασίες απο το βιβλιο της Γλώσσας

Ενότητα 1Ταξίδια, τόποι, μεταφορικά μέσα

1.Ανάγνωση -Δύο μέρες στο βουνό















2. Γράφουμε τις απαντήσεις στο τετράδιο






ΗΠΕΙΡΟΣ – ΤΟ ΛΙΚΝΟ ΤΩΝ ΕΛΛΗΝΩΝ

 ΗΠΕΙΡΟΣ –

ΤΟ ΛΙΚΝΟ ΤΩΝ ΕΛΛΗΝΩΝ

 ΣΕΠΤΕΜΒΡΙΟΣ 1913

το κείμενο και οι φωτογραφίες είναι από το φωτογραφικό λεύκωμα του Frederic Boissonnas με τίτλο
“L’EPIRE – BERCEAU DES GRECS”


Καθώς αφήναμε πίσω μας τα Ιωάννινα, ο ήλιος του Ιουνίου άρχισε να υψώνεται πάνω από τον κάμπο, σκορπίζοντας πλαγιαστά τις ακτίνες του στα ψηλά χόρτα, γεμάτα υγρασία από την καταιγίδα της προηγούμενης μέρας.
Ο δρόμος που ακολουθήσαμε, σπαρμένος με πέτρες εδώ κι εκεί, ξετυλίγονταν στο βάθος, υγρός και κόκκινος. Βοσκοί με γοερές φωνές συγκέντρωναν τα κοπάδια τους. Γυναίκες με το βαρελάκι ή τη στάμνα στον ώμο, πήγαιναν να προμηθευτούν νερό. Και οι πελαργοί περιφέρονταν τάχα σπουδαίοι και ταυτόχρονα αστείοι..

…..Ξάπλωσα στη ρίζα ενός από αυτά τα γέρικα δένδρα. Ο ήχος της πηγής, άλλοτε πιο σιγανός, άλλοτε πιο δυνατός, έφθανε σε μένα διακριτικά. Ένα ξερόκλαδο έσπασε, ένα περιστέρι φτεροκόπησε πάνω από το κεφάλι μου....

     Εάν η ιστορία, οι μύθοι, οι θρύλοι και η γλώσσα δεν αρκούν, οι πέτρες είναι εκεί, τείχη ελληνικά ή βυζαντινά, για να μαρτυρούν ότι η Ήπειρος είναι  κομμάτι της Ελλάδας   
Σε μικρή απόσταση από τους Φιλιάτες, στη συμβολή του Καλαμά με την Κρεμνίτσα, σε ένα μέρος ασύγκριτης απομόνωσης και κατάνυξης, οι βοσκοί έβοσκαν τα κοπάδια τους στα ισχυρά τείχη της Πασσαρώνας. Κοντά στο Δέλβινο, σε ένα λόφο, φαίνονται τα απομεινάρια της ωραίας Φοινίκης, πρωτεύουσας της χώρας των Χαόνων. Στην κορυφή ενός από τους διπλανούς λόφους, που τους βρέχει η λίμνη Λιβάρι, ορθώνονται τα επιφανή ερείπια του Βουθρωτού. Εκεί, σε ένα ιερό δάσος δίπλα στη πόλη, στις όχθες ενός χείμαρρου, ο Αινείας ξαναβρήκε την Ανδρομάχη. Κλαίγοντας θυσίαζε στην ψυχή του Έκτορα. Υποδέχεται τον ήρωα, του μαθαίνει ότι αυτή η χώρα ονομάζεται Χαονία από το όνομα του Χάονα, αδελφό του Έλενου, που είναι ο νέος της σύζυγος.
Κάθε βήμα, σ’ αυτό το έδαφος, σηκώνει αρχαία σκόνη. Η παράκτια ζώνη της Ηπείρου εκτείνεται από το ακρωτήριο της Χειμάρας, που τα Κεραύνια όρη σπρώχνουν μέσα στην Αδριατική μέχρι τον Αμβρακικό κόλπο. Προσανατολισμένες από βορειοδυτικά προς νοτιοανατολικά η Πίνδος και τα βουνά που περιβάλλουν τον Αώο (Viosa) σχηματίζουν τα φυσικά της σύνορα. Η Ήπειρος, για τους αρχαίους, ήταν η «ΉΠΕΙΡΟΣ», η συνεχής γη.


   Ακτές σχεδόν παντού ξηρές, ένα σύμπλεγμα δασωμένων βουνών, μια πληθώρα μεγάλων υδάτινων ρευμάτων, στενές κοιλάδες, μερικές πεδιάδες που σχηματίσθηκαν από προσχώσεις, να η Ήπειρος. Οι κοιλάδες της χρωστούν το ήπιο, σχεδόν ζεστό κλίμα, στο φράγμα της Πίνδου που τις προστατεύει από τους βόρειους ανέμους.
Η φύση την έχει ευνοήσει. Συγκεντρώνει εξαιρετικές συνθήκες γονιμότητας.

Το εμπόριο δέρματος, λαδιού, η εκτροφή μεταξοσκωλήκων, η καλλιέργεια δημητριακών, ρυζιού, καπνού, αμπελιών και οπωροφόρων δέντρων, η αξιοποίηση ακόμη και των βούρλων που θορυβούν στις εκβολές των ποταμών, η εκμετάλλευση των δασών με βελανιδιές, είναι φυσικοί πόροι που εξασφαλίζουν το μέλλον αυτής της όμορφης περιοχής.. Και αν στις ερημιές της Πίνδου αντηχούν τα ουρλιαχτά των λύκων και οι διαπεραστικές ιαχές των τσακαλιών, οι καταπράσινοι λόφοι αφθονούν από αίγαγρους και πέρδικες, καθώς και τα βάθη των δασών από αγριογούρουνα, αγριοκάτσικα και τρυγόνια,.
Επί τέλους, αυτή η γη, με το τόσο σπουδαίο παρελθόν, ποιους θησαυρούς δεν διαφυλάσσει ακόμη; 

 ΑΓΝΩΣΤΕΣ ΛΕΞΕΙΣ

λίκνο ουδέτερο Ουσιαστικό

  1. η κούνια (το παιδικό κρεβατάκι)
  2. ο τόπος όπου δημιουργήθηκε κάτι σπουδαίο
     το λίκνο του πολιτισμού

ΚΥΠΡΙΑΚΑ Παιχνίδια ρήματα


–Yπογραμμίζω τα ρήματα  και τα γράφω στο τετράδιο μου:

 Παραπονιέσαι κι εσύ; επεµβαίνει το βιβλίο της Ιστορίας και Γεωγραφίας. Για κάνε µου τη χάρη και ρίξε µια µατιά στις σελίδες µου. Ο αγαπηµένος µας τύραννος έβαλε µουστάκια µε το στυλό του στον ΠΕΡΙΚΛΗ, πρόσθεσε ένα λοφίο στο καπέλο της Καρυάτιδας και σχεδίασε µια µύγα στη µύτη τον ΠΥΘΑΓΟΡΑ. Ύστερα τράβηξε µια γραµµή στην πορεία του ποταµού ΚΑΛΑΜΑ και τον έκανε να φτάνει ως την ΑΘΗΝΑ, κι ακόµα έφτιαξε µια γέφυρα από βάρκες ανάµεσα στην ΠΕΛΟΠΟΝΝΗΣΟ και την ΚΡΗΤΗ. Σωστή επανάσταση σας λέω.

  • Γράφω τα ρήματα που βρήκα 
  •  στον Αόριστο 
  • στον Ενεστώτα: σχεδιάζει, ....................................

  θυμαμαι:
Tα ρήματα αυτά που σχηματίζονται με περίεργο τρόπο στον Eνεστώτα και στον Aόριστο λέγονται ανώμαλα ρήματα.

4. Κλίνω στον Αόριστο τα ρήματα: τράβηξα, έβαλα

Τετάρτη 29 Σεπτεμβρίου 2021

προσθέσεις και αφαιρέσεις δεκαδικών αριθμών

 


άσκηση από το βιβλίο της Γλώσσας-

 3. Ποιους άλλους αυτόχθονες/ιθαγενείς λαούς γνωρίζετε; Μπορείτε να βρείτε πληροφορίες και εικόνες από τη ζωή και τον πολιτισμό των ιθαγενών πληθυσμών στην εγκυκλοπαίδεια και στο διαδίκτυο . Σε ποιες περιοχές του πλανήτη ζουν; Ποιες είναι οι συνήθειες και ο καθημερινός τρόπος ζωής τους; Κάντε μια περίληψη των πληροφοριών που βρήκατε με 150 ως 200 λέξεις, δώστε τίτλο στο κείμενό σας και γράψτε μόνο τα κύρια σημεία αυτών που διαβάσατε.

άσκηση για τους μαθητές που απουσιάζουν

Γράφω σε μια παράγραφο πληροφορίες για την διατροφή ή για ένα παιχνίδι των αυτόχθονων λαών της Αμερικής.

ΜΑΓΙΑ, ΑΖΤΕΚΟΙ ,ΟΙ ΑΥΤΟΧΘΟΝΕΣ ΚΑΤΟΙΚΟΙ ΤΟΥ ΜΕΞΙΚΟΥ


Η κοινωνία του πολιτισμού των Μάγια είχε τη μορφή πυραμίδας. Στη βάση βρισκόταν ο απλός λαός, αποτελώντας το ισχυρό στήριγμα για όλους όσους ήταν από πάνω τους: τεχνίτες, εμπόρους, ευγενείς και ηγέτες. Για τον απλό λαό των Μάγια, η πιο κοινή εργασία ήταν η γεωργία  .Όλη η δουλειά γινόταν με απλά πέτρινα εργαλεία ή με το χέρι. . Οι αγρότες των Μάγια επιστράτευαν ιδιοφυείς τεχνικές ,οπως τα αρδευτικά καναλια για να μπορέσουν να ταΐσουν τον πολυπληθή λαό τους.
 Καλλιεργούσαν καλαμπόκι,φασόλια , πιπεριές τσίλι, ντομάτεςγλυκοπατάτες και  κολοκύθες.
Το πρωινό έτρωγαν έναν χυλό από καλαμπόκι και τσίλι . Το μεσημέρι έτρωγαν πιτάκια από ζύμη καλαμποκιού γεμιστά με λαχανικά και κρέας. Το κυρίως γεύμα ήταν το βράδυ, το οποίο συνήθως περιλάμβανε τορτίγιες μαζί με βραστά λαχανικά και, αν η οικογένεια είχε την οικονομική ευχέρεια, κρέας. Τα δημοφιλέστερα είδη κρέατος ήταν το ψάρι, το ελάφι, η πάπια και η γαλοπούλα.
Η πιο δημοφιλής τροφή που κληρονόμησε ο κόσμος από τους Μάγια είναι η σοκολάτα, την οποία μάζευαν από τα κακαόδεντρα. Οι σπόροι κακάο θεωρούνταν τόσο πολύτιμοι που τους χρησιμοποιούσαν στις συναλλαγές αντί για χρήματα
Αυτα τα προίόντα έφτασαν στην Ευρώπη την εποχή των Ανακαλύψεων, κάπου τον 16ο αιώνα, ενώ στον ελλαδικό χώρο έγινε γνωστή  η πατάτα αμέσως μετά την Επανάσταση του 1821, χάρη στον Ιωάννη Καποδίστρια.

παιχνίδι

«ΠΟΚ-ΤΑ-ΠΟΚ», ΤΟ ΜΠΑΣΚΕΤ ΤΩΝ ΑΖΤΕΚΩΝ ΚΑΙ ΤΩΝ ΜΑΓΙΑ
Οι φυλές των Μάγια ζούσαν στις πεδιάδες του Μεξικού. Το γήπεδο του «ποκ-τα-ποκ» είχε διαστάσεις 23×7,5 μέτρα. Οι πλευρές του ήταν κλεισμένες με κατακόρυφους τοίχους κι οι άλλες δύο είχαν κερκίδες χτισμένες με τούβλα. Μεγάλες και μικρές πέτρες είχαν το ρόλο των σημερινών άσπρων γραμμών. Κάθε ομάδα είχε 2 έως 10 παίκτες. Η μπάλα ζυγιζε από 2 έως 4 κιλά.
Οι παίκτες έπρεπε να κρατούν τη μπάλα σε αδιάκοπη κίνηση. Μπορούσαν να χρησιμοποιήσουν όλα τα μέλη του σώματος εκτός από τα χέρια. Μπορούσαν να αγγίξουν τη μπάλα με τον αγκώνα ή το γόνατο, αλλά όχι με το πέλμα ή τη παλάμη.
Το γκολ μετρούσε όταν ο παίκτης κατάφερνε να περάσει τη μπάλα μέσα από το στεφάνι της αντίπαλης ομάδας. Το πέτρινο στεφάνι έμοιαζε με το σημερινό καλάθι του μπάσκετ. Ήταν καρφωμένο στον τοίχο, αλλά όχι ψηλά. Και σε αντίθεση με την μπασκέτα ήταν τοποθετημένο κατακόρυφα κι όχι οριζόντια. Όλα τα παιχνίδια τελείωναν 1-0. Μόλις η μπάλα έμπαινε στο στεφάνι το ματς τελείωνε!
δυο ομάδες: η ομάδα της βροχής

                         και η ομάδα του ανέμου




Τρίτη 28 Σεπτεμβρίου 2021

ΓΡΑΜΜΑΤΙΚΗ

 1. ΔΙΑΒΑΖΩ  ΤΟ ΚΕΙΜΕΝΟ  ....

Ανακαλύπτω στο παρακάτω κείμενο συμπαθητικά ρήματα  που κλίνονται και τα γράφω στο τετράδιό μου.

πχ. αποφάσισε,



ΑΣΚΗΣΗ


Γράφω τα παρακάτω ρήματα στο  β΄ πρόσωπο  ενικού και πληθιυντικού αριθμού  στην Οριστική
ΕΝΕΣΤΩΤΑ,ΕΝΕΡΓΗΤΙΚΗΣ ΦΩΝΗΣ

ανοίγω  👉ανοίγεις👉👉 ανοίγετε  😀
 διαλέγω, 
δείχνω, 
διδάσκω, 
 τρέχω,
 ρίχνω, 
σπρώχνω,
 αναπτύσσω, 
παίζω,
 αλλάζω,
 κοιτάζω
προσέχω,
 φτιάχνω,
 τυλίγω,
 ψάχνω


δεκαδικοί αριθμοί

 ΘΥΜΑΜΑΙ πως διαβάζουμε τους δεκαδικούς 


 δέκατα- εκατοστά- χιλιοστά

 


Γράφω  με ψηφία τους δεκαδικούς αρθυμούς,όπως στο παράδειγμα :




ΑΣΚΗΣΗ
Να βρεις την αξία του αριθμού 4 στους παρακάτω αριθμούς:
                  δ ε χ                            
         125,   548    -εκατοστά    
        3.890, 456                  
               0, 240                  
             12, 470                  
           352, 53                 
               6,400