Ἡ παιδεία στά Φάρασα τῆς Καππαδοκίας
Να αναγνωρίσετε τις τελικές, αιτιολογικές ,χρονικές και υποθετικές προτάσεις και να υπογραμμίσετε τον σύνδεσμο με τον οποίο εισάγονται.
Πρώτα να ανοίξετε το βιβλίο Γραμματικής και να μάθετε καλά τους τελικούς, χρονικούς ,υποθετικούς και τους αιτιολογικούς συνδέσμους.
1. Η Ελένη χαίρεται , γιατί έγραψε καλά στις εξετάσεις.
2. Η Μαρία ήρθε σπίτι μου, για να παίξουμε σκάκι.
3. Χάρηκε, επειδή ήρθαν οι φίλοι του.
4. Αν με ακούσει, θα χαρεί.
5. Όταν διαβάζει, γράφει καλά στις εξετάσεις.
6. Θα παίξουμε επιτραπέζια παιχνίδια, αφού βρέχει έξω.
7. Έφυγε βιαστικά, για να μη χάσει το πλοίο.
8. Οι μαθητές ήθελαν να κλείσει το σχολείο, μόλις άρχιζαν οι ζέστες.
9. Αν μαθω τους συνδέσμους, θα καταλάβω τις δευτερεύουσες προτάσεις.
10. Είμαστε χαρούμενοι, αφού πλησιάζουν τα Χριστούγεννα.
12. Σηκώθηκε στον πίνακα, για να λύσει την άσκηση.
αντωνυμία +ρημα
Το στόλισα
αρθρο +ουσιαστικό
Το δέντρο
προθεση +ουσιαστικό
με στολίδια
Γραφω το αρθρο που ταιριάζει μπροστα απο τα ουσιαστικα:
την , οι, τις, των, της
...... προσκλήσεις ............ πρόσκληση..... προσκλήσεων
...... διοργάνωσης ..... διοργανώσεις .... διοργανώσεων
Γράφω την αντωνυμία που ταιριαζει μπροστα από τα ρήματα
τον, με, σε , την, αυτός, μου, εγώ, εκείνος, της, εμεις
.... προσκάλεσα, ... είδε, ..... διοργανωσα, .... προσκάλεσε, .... διοργάνωσε, ....ρύθμισα, , ... ζήτησε ,.... είπε , . ... ζωγράφισα , ...έδειξα,
.... προσκαλουμε, ..... έστειλε, .....έστειλε
κάλεσέ ..... , φώναξέ .....
Άσκηση για τη διάκριση
της προσωπικής αντωνυμίας, πρόθεσης και άρθρου
Στις παρακάτω προτάσεις να χαρακτηρίσεις τις λέξεις που βρίσκονται μέσα σε εισαγωγικά «»
καθ να γραψεις πάνω από τις εντονες λέξεις τι είναι : ουσιαστικό ή ρήμα
«Τον» αγαπάς αλήθεια;
*Φέρε «το» κλειδί.
*«Με» αγαπάς;
Θα έρθω «με» το τρένο.
Αυτό είναι «του» Βαγγελάκη.
Να «του» δώσεις τα παιχνίδια..
«Σου το» υπόσχομαι ότι θα έρθω
Θα «σε» δω αύριο; *
ΕΡΩΤΗΣΕΙΣ
ΤΟ 16 διαιρείται ακριβώς με το 2 ; ΝΑΙ
ΤΟ 6 διαιρείται ακριβώς με το 2 ;
ΤΟ 20 διαιρείται ακριβώς με το 2 ;
ΤΟ 19 διαιρείται ακριβώς με το 2 ;
ΤΟ 24 διαιρείται ακριβώς με το 2 ;
ΤΟ 25 διαιρείται ακριβώς με το 5;
ΤΟ 12 διαιρείται ακριβώς με το 5;
ΤΟ 10 διαιρείται ακριβώς με το 5;
ΤΟ 3 διαιρείται ακριβώς με το 5;
ΤΟ 50 διαιρείται ακριβώς με το 5;
ΤΟ 10 διαιρείται ακριβώς με το 10;
ΤΟ 30 διαιρείται ακριβώς με το 10;
ΤΟ 50 διαιρείται ακριβώς με το 10;
ΤΟ 100 διαιρείται ακριβώς με το 10;
ΝΙΚΗΦΟΡΟΣ ΒΡΕΤΤΑΚΟΣ, “ΤΟ ΠΑΙΔΙ ΜΕ ΤΗ ΣΑΛΠΙΓΓΑ” (1969)
Αν μπορούσες να ακουστείς
θα σου έδινα την ψυχή μου
να την πας ως την άκρη του κόσμου.
να την κάνεις περιπατητικό αστέρι ή ξύλα
αναμμένα για τα Χριστούγγενα – στο τζάκι του Νέγρου
ή του Έλληνα χωρικού. Να την κάνεις ανθισμένη μηλιά
στα παράθυρα .
Αν μπορούσες να ακουστείς
θα σου έδινα την ψυχή μου
να την κάνεις τις νύχτες
ορατές νότες, έγχρωμες,
στον αέρα του κόσμου.
Να την κάνεις αγάπη.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου