Ο Παναγιώτης χρωστά σε δύο συμμαθητές του το ίδιο χρηματικό ποσό. Παρατηρεί ότι με τα χρήματα που έχει, αν εξοφλήσει τον έναν, θα του περισσέψουν 2,30 €. Όμως, για να εξοφλήσει και τον δεύτερο, του χρειάζονται ακόμη 1,70 €. Πόσα χρήματα έχει;
Αρχίζουμε με μικρά, απλά νούμερα
Πριν λύσουμε το κανονικό πρόβλημα με 2,30 € και 1,70 €, κάνουμε παράδειγμα με 2 € και 3 €.
Παράδειγμα: Ο Λάμπρος και τα χρήματα
Σενάριο
Ο Λάμπρος χρωστάει το ίδιο ποσό σε δύο φίλους.
Αν πληρώσει τον Γίωργο, του μένουν 2 €.
Αν θέλει να πληρώσει και τον Κωνσταντίνο, του λείπουν 3 €.
Στόχος: Να βρούμε πόσα χρήματα έχει ο Λάμπρος, χωρίς άγχος.
Σπάσε το πρόβλημα σε μικρά βήματα
Πληρώνει τον Γιώργο → τι μένει;2
Πληρώνει τον Κωνσταντίνο → τι λείπει; 3
Μαζεύουμε: 2 (που μένουν) +3 (που λείπουν) = 5 €
→ Κάθε φίλος χρωστάει 5 €, το χρέος κάθε φίλου. 2+3=5
4. Πορτοφόλι Λάμπρου: ●●●●●●● (7 νομίσματα)
Υπενθύμιση
Χρησιμοποίησε μικρά νομίσματα για να μετράς.
Κάνε τα βήματα ένα-ένα, χωρίς βιασύνη.
Ζωγράφισε ό,τι μένει και ό,τι λείπει για να δεις τη σχέση πιο καθαρά.
ΕΞΑΣΚΗΣΗ ΓΙΑ ΝΑ ΑΚΟΛΟΥΘΟΥΜΕ ΤΑ ΒΗΜΑΤΑ ΛΟΓΙΚΑ
Πρόβλημα 1
Η Σοφία έχει 15 € και θέλει να αγοράσει 3 βιβλία:
Βιβλίο Α: 6 €
Βιβλίο Β: 5 €
Βιβλίο Γ: 7 €
Ερωτήσεις:
Πόσα της μένουν μετά το πρώτο βιβλίο;
Πόσα της μένουν μετά το πρώτο και το δεύτερο βιβλίο;
Πόσα της λείπουν για να αγοράσει και το τρίτο βιβλίο;
Πρόβλημα 2
Η Κατερίνα έχει 200 καρύδια και δίνει 70 σε φίλους της. Θέλει να έχει 250 συνολικά.
Ερωτήσεις:
Πόσα μένουν;
Πόσα λείπουν για να φτάσει τα 250;
Πρόβλημα 3 – Καραμέλες
Η Έφη έχει 45 καραμέλες. Δίνει 8 στην Κορίνα και 7 στη Ναταλία. Θέλει να έχει 50 συνολικά.
Ερωτήσεις:
Πόσες της μένουν μετά τις δύο διανομές;
Πόσες της λείπουν για να έχει 50 καραμέλες;
Πρόβλημα 4 – Μολύβια και στυλό
Η Ιωάννα έχει 15 μολύβια και 8 στυλό. Δίνει 6 μολύβια στον Αλέξανδρο και 3 στυλό στον Αργύρη . Θέλει να έχει 30 μολυβια 10 στυλό.Πόσα της λείπουν;
Ερωτήσεις:
Πόσα μέσα/μένουν;
Πόσα λείπουν για να φτάσει τα 30 μ και τα 10 σ;
Ας το σκεφτούμε βήμα-βήμα λογικά
Πρόβλημα 1 – Χρήματα και βιβλία
Η Βασιλική έχει 30 € και θέλει να αγοράσει 3 βιβλία:
Βιβλίο Α: 8 €
Βιβλίο Β: 7 €
Βιβλίο Γ: 10 €
Ερωτήσεις:
Πόσα της μένουν μετά το πρώτο βιβλίο;
Πόσα της μένουν μετά τα δύο πρώτα βιβλία;
Πόσα της λείπουν για να αγοράσει και το τρίτο βιβλίο;
Πρόβλημα 2.Καραμέλες με στόχο
Η Σοφία θέλει να έχει 50 καραμέλες. Έχει ήδη 18. Κάθε μέρα μαζεύει 7 καραμέλες.
Ερωτήσεις:
Πόσες της μένουν μέχρι να φτάσει τον στόχο;
Αν μαζέψει τις καραμέλες για 3 μέρες, πόσες της μένουν ακόμα;
Πρόβλημα 3.καραμελες
Η Ναταλία θέλει να έχει 60 καραμέλες. Έχει ήδη 22. Δίνει 7 στον Αργύρη και 5 στον Αλέξανδρο.
Ερωτήσεις:
Πόσες της μένουν;
Πόσες λείπουν για να φτάσει τον στόχο;
Αν μαζέψει 10 επιπλέον, πόσες της μένουν πλέον;
Η Κατερίνα έχει μια συλλογή καρτών. Δίνει τις μισές στον Αργύρη. Ο Αργύρης δίνει τις μισές από αυτές στη Βασιλική. Η Βασιλική κρατάει 12 και χαρίζει τις υπόλοιπες 6 στον Αλέξανδρο.
Ερώτηση: Πόσες κάρτες είχε αρχικά η Κατερίνα ;
Καραμέλες
Ο Κωνσταντίνος έχει μια σακούλα με καραμέλες. Δίνει τις μισές στη φίλη του,την Ιωάννα. Η Ιωάννα δίνει τις μισές από αυτές στον φίλο της,τον Λαμπρο. Ο Λάμπρος κρατάει 15 και χαρίζει τις υπόλοιπες 5.
Ερώτηση: Πόσες καραμέλες είχε αρχικά ο Κωνσταντίνος;
Η Κορίνα έχει 40 €. Αγοράζει βιβλίο 12 € και παιχνίδι 15 €. Θέλει να δώσει στον Γιώργο10 € και να κρατήσει τουλάχιστον 15 €.
Πόσα της μένουν μετά τις αγορές;
Πόσα της λείπουν για να δώσει τα 10 € στον Γιώργο και να κρατήσει 15 €;
ΣΤΡΑΤΗΓΙΚΗ :
1ο βήμα: Διαβάζουμε καλά το πρόβλημα για να το κατανοήσουμε και υπογραμμίζουμε τις πληροφορίες που μας είναι απαραίτητες για να το λύσουμε . 2ο βήμα: Σχεδιάζουμε το πώς θα λύσουμε το πρόβλημα. Αποφασίζουμε ποιες πράξεις θα κάνουμε για να λύσουμε το πρόβλημα.
3ο βήμα: Εκτελούμε τις πράξεις με προσοχή και γράφουμε σε κάθε αποτέλεσμα τι είναι αυτό που βρήκαμε.
4ο βήμα: Απαντούμε στο πρόβλημα και εκτιμούμεαν η απάντησή μας φαίνεται λογική. Αν δεν φαίνεται, κάνουμε τις επαληθεύσεις των πράξεων μας.
Λέξεις-φράσεις κλειδιά που μας οδηγούν στην επιλογή των σωστών πράξεων είναι:
ΠΟΛΛΑΠΛΑΣΙΑΣΜΟΣ: Γινόμενο Διπλάσιο, τριπλάσιο, τετραπλάσιο... Φορές, επί Κάθε, το καθένα (όταν ξέρεις το ένα και ψάχνεις τα πολλά) Όλα μαζί, συνολικά (όταν πρόκειται για ίσες ομάδες)
ΓΙΑ ΤΗ ΔΙΑΙΡΕΣΗ για να βρω: ή το 1 ή σε ποσα ίσα μέρη μοιραζω
ΦΡΑΣΕΙΣ ΔΙΑΙΡΕΣΗΣ: μοιράζω, χωρίζω, τέμνω, κόβω σε… ίσα μέρη, κατανέμω ισότιμα, πόσες φορές χωράει…, πόσες συσκευασίες χρειάζονται…, πόσες ομάδες θα σχηματίσω… κ.α.
Σκύβουμε πάνω από τις φωτογραφίες όπως κάποτε οι άνθρωποι πάνω από τις στάχτες.
Όχι για να δουμε τη φρίκη — αλλά για να τη μεταμορφώσουμε σε μάθημα, σε ευθύνη, σε φως.
Με χάρακες και μολύβια μετρούμε τα ίχνη της Ιστορίας
ΟΧΙ, Δε μπορεί να υπάρξει συμφιλίωση με τα εγκλήματα και την ιδεολογία του γερμανικού ΝΑΖΙΣΜΟΥ
ΕΙΝΑΙ ΝΟΜΙΜΕΣ ΟΙ ΕΛΛΗΝΙΚΕΣ ΔΙΕΚΔΙΚΗΣΕΙΣ;
ΕΙΝΑΙ ΑΠΑΡΑΓΡΑΠΤΗ ΔΙΕΚΔΙΚΗΣΗ ΓΙΑ ΜΑΣ ΤΟΥΣ ΕΛΛΗΝΕΣ;
ΟΙ ΜΙΚΡΟΙ ΕΡΕΥΝΗΤΕΣ
Στρατηγέ,
ο άνθρωπος είναι χρήσιμος πολύ.
Ξέρει να πετάει,
ξέρει και να σκοτώνει.
Μόνο που έχει ένα ελάττωμα:
Ξέρει να σκέφτεται.
Μπέρτολτ Μπρεχτ
«δικαιοσύνη», «μνήμη», «σεβασμός»
Η Μνήμη είναι ο τρόπος να λέμε “ΟΧΙ ” στο κακό .
ΠΟΙΟ ΕΙΝΑΙ ΤΟ ΜΙΚΡΟ ΠΑΡΑΘΑΛΑΣΣΙΟ ΧΩΡΙΟ;;;;;;;;;
ΠΑΡΑΤΗΡΩ ΤΟ ΤΟΠΙΟ
Τοποθεσία και χρονολόγηση
Hubert Lanz, υπεύθυνος για το ολοκαύτωμα των Λιγκιάδων, του Κομμένου, και τόσων ακόμη χωριών της Ηπείρου.
ο άντρας που έδωσε τη διαταγή, και την εκτέλεσε.
«Τι βλέπετε;»
«Τι νιώθετε πως σκέφτεται αυτός ο άνθρωπος;»
«Τι δεν βλέπει εκείνος που βλέπουμε εμείς;»
Οπτική επιβεβαίωση τοπίου
Η φωτογραφία φέρει ως λεζάντα «Griechenland, Hubert Lanz» και αναφέρεται το «1943 Herbst» (φθινόπωρο 1943)bild.bundesarchiv.de. Αυτό σημαίνει ότι τραβήχτηκε κατά την περίοδο του φθινοπώρου του 1943 στην Ελλάδα.
Στην εικόνα διακρίνεται ένα παραθαλάσσιο ΧΩΡΙΟ με λόφο πίσω από το λιμάνι. Αυτό ταιριάζει χαρακτηριστικά............................που υψώνεται πάνω από το λιμάνι της πόληςpubhtml5.compubhtml5.com.
Λαμβάνοντας υπόψη το σχήμα των κτιρίων και του τοπίου στο φόντο, η ταυτοποίηση αυτού του τόπου ως.....................................................κρίνεται πολύ πιθανή.
Στην εικόνα κάθεται ο Hubert Lanz. Πρόκειται για τον Karl Hubert Lanz (1896–1982), Γερμανό στρατιωτικό διοικητή (Γενικός των Ορεινών Δυνάμεων,) κατά τον Β΄Παγκόσμιο Πόλεμοen.wikipedia.org. Ο Lanz, κατά τη χρονική περίοδο 1943, ήταν διοικητής της 1ης Ορεινής Μεραρχίας (1. Gebirgs-Division) και από τον Σεπτέμβριο 1943 ανέλαβε το νεοσυσταθέν XXII Ορεινό Σώμα (XXII Gebirgs-Korps) στην Ήπειροen.wikipedia.org. Η Bundesarchiv επιβεβαιώνει επίσης ότι πρόκειται για τον Hubert Lanzbild.bundesarchiv.de.
Άλλες εικόνες της ίδιας σειράς
Ιστορικό Πλαίσιο –Οκτώβριος–Νοέμβριος 1943
Μετά τη συνθηκολόγηση της Ιταλίας (8 Σεπτεμβρίου 1943), η περιοχή πέρασε από ιταλική σε γερμανική κατοχή.
Οι δυνάμεις της 1ης Μεραρχίας Ορεινών Καταδρομών «Edelweiss» κατέβηκαν από τα Ιωάννινα και εγκαταστάθηκαν στα παράλια.
Οι Γερμανοί επιχείρησαν να διασφαλίσουν τις ακτές ενόψει πιθανής συμμαχικής απόβασης και να ελέγξουν τις θαλάσσιες μεταφορές προς Κέρκυρα και Αλβανία.
Παράλληλα, προχώρησαν σε επιτάξεις(λεηλασίες) προϊόντων (πορτοκάλια, λάδι, ζώα), σε εγκατάσταση φρουρών, σε εκτελέσεις αμάχων και σε πυρπολήσεις οικιών όταν υπήρχε υποψία συνεργασίας με αντάρτες.
Το φθινόπωρο του 1943 είναι η περίοδος κατά την οποία δημιουργούνται τα περισσότερα φωτογραφικά τεκμήρια της κατοχής στην Ήπειρο.
Στις 25 Ιουλίου 1943, οι στρατιώτες της μεραρχίας επιτέθηκαν στο ελληνικό χωριό Μουσιωτίτσα, αφού ανακάλυψαν μια αποθήκη όπλων σε κοντινή απόσταση. Κατά τη διάρκεια των πυροβολισμών στη Μουσιωτίτσα, σκοτώθηκαν 153 άμαχοι [ 5 ] .
Στις 16 Αυγούστου 1943, το χωριό Κομμένο στην ελληνική περιοχή της Ηπείρου δέχθηκε επίθεση από στρατιώτες της μεραρχίας υπό τη διοίκηση του Ανθυπολοχαγού Γιόζεφ Σάλμινγκερ (διοικητή του 98ου Συντάγματος Ορεινού Πεζικού). 317 άμαχοι σκοτώθηκαν (βλ. Σφαγή Κομμένου )
Ιστορικά ντοκουμέντα και ψηφίσματα για κατοχικό δάνειο και διεκδικήσεις.
Πληροφορίες για νομικό και ιστορικό πλαίσιο των επανορθώσεων.
Βικιπαίδεια (Wikipedia) –
«Γερμανικές επανορθώσεις στην Ελλάδα»
«Κατοχή στην Ελλάδα»
«Κατοχικό δάνειο»
Μουσεία και ψηφιακά αρχεία
Πολεμικό Μουσείο, Μουσείο Κατοχής
Ψηφιακές βιβλιοθήκες και εκπαιδευτικά αρχεία
2. Τι να ψάξετε
Η Γερμανική Κατοχή στην Ελλάδα: πότε έγινε, τι συνέβη.
Κατοχικό δάνειο: πόσα χρήματα πήραν οι Γερμανοί
Ζημιές και απώλειες: υποδομές, ανθρώπινες ζωές, πολιτιστικά αγαθά.
Επανορθώσεις σήμερα: ποιο είναι το νομικό πλαίσιο και η αναγνώριση από τη Βουλή.
3. Πώς να οργανώσετε τις πληροφορίες
Φτιάξτε χρονολόγιο: σημειώστε τα σημαντικά γεγονότα με ημερομηνίες.
Φτιάξτε διάγραμμα ή πίνακα: δείξτε τις αξίες των ζημιών και επανορθώσεων σε δισ. €.
Γράψτε μία μικρή περίληψη με δικά σας λόγια για το τι συνέβη και γιατί είναι σημαντικό.
4. Συμβουλές
Χρησιμοποιείτε μόνο τις επιτρεπόμενες πηγές.
Ελέγχετε τις πληροφορίες στις πηγές που αναφέρονται στο τέλος των άρθρων.
Αν κάτι δεν καταλαβαίνετε, γράψτε το και ρωτήστε
1. Χρονολόγιο Γερμανικών Επανορθώσεων στην Ελλάδα
Έτος
Σημαντικό γεγονός
1941–
1944 Κατοχή της Ελλάδας από τη Ναζιστική Γερμανία
1942
Κατοχικό δάνειο ~476 εκατ. χρυσά μάρκα
1960
Γερμανία δίνει αποζημιώσεις για Εβραίους πολίτες, όχι στην Ελλάδα
2019
Η Νομική Επιτροπή της Γερμανικής Βουλής αναγνωρίζει το νόμιμο συμφέρον της Ελλάδας να διεκδικεί επανορθώσεις
ΟΙ ΘΗΡΙΩΔΙΕΣ ΤΟΥ ΓΕΡΜΑΝΙΚΟΥ ΝΑΖΙΣΜΟΥ
400 -500 ΔΙς ΕΥΡΩ ΥΠΟΛΟΓΙΣΕ Η ΕΛΛΗΝΙΚΗ ΒΟΥΛΗ
«Η Ελλάδα συγκαταλέγεται μεταξύ εκείνων των χωρών με τους περισσότερους νεκρούς στην περίοδο του Β' Παγκοσμίου Πολέμου ενώ ανυπολόγιστες είναι οι ζημιές από τη λεηλασία και τις καταστροφές περιουσιών και του εθνικού πλούτου».
Μετά το τέλος του πολέμου η Γερμανία δεν πλήρωσε αποζημιώσεις και επανορθώσεις στην Ελλάδα, με εξαίρεση ένα ασήμαντο ποσό μόνο για κάποιες ειδικές κατηγορίες Ελλήνων που διώχτηκαν από τους ναζί λόγω θρησκείας ή φυλής.
Φυλλάδιο: Γερμανικές Επανορθώσεις στην Ελλάδα
1. Τι έγινε στην Κατοχή;
Η Ελλάδα κατακτήθηκε από τη Ναζιστική Γερμανία (1941–1944). Οι συνέπειες ήταν τραγικές:
3. Δεν μπορεί να υπάρξει συμφιλίωση με τον Ναζισμό
Ο Ναζισμός βασιζόταν σε ρατσισμό, μισαλλοδοξία και καταπίεση.
Τα εγκλήματα περιλάμβαναν ανθρωποκτονίες, λιμό, καταναγκαστική εργασία και λεηλασία πολιτιστικών αγαθών.
Συμπέρασμα: Δεν μπορεί να υπάρξει συμφιλίωση με μια ιδεολογία που στηρίζεται στη βία και την αδικία.
4. Ανεξόφλητο Χρέος στον Ελληνικό Λαό
Η Ελλάδα υπέστη τεράστιες ζημιές και θύματα από την Κατοχή. Αυτό αποτελεί ανεξόφλητο χρέος προς τον ελληνικό λαό.
Η Ελλάδα διεκδικεί περίπου 400 δισεκατομμύρια ευρώ.
Τα χρήματα που δόθηκαν τη δεκαετία του 1960 δεν πήγαν στην Ελλάδα, αλλά σε Εβραίους πολίτες ως αποζημίωση για το Ολοκαύτωμα.
5. Αναγνώριση από τη Γερμανική Βουλή (2019)
Το 2019, η Νομική Επιτροπή της Γερμανικής Βουλής (Bundestag), μέσω της Επιστημονικής Υπηρεσίας, αναγνώρισε ότι η Ελλάδα έχει νόμιμο συμφέρον να διεκδικεί επανορθώσεις για τις καταστροφές και τις ζημιές που υπέστη κατά τη διάρκεια της Ναζιστικής Κατοχής (1941–1944).
Η αναφορά επισημαίνει ότι η θέση της γερμανικής κυβέρνησης, σύμφωνα με την οποία το ζήτημα των επανορθώσεων έχει ρυθμιστεί νομικά και πολιτικά, δεν εμποδίζει την Ελλάδα να ασκήσει τα δικαιώματά της.
Αυτή η αναγνώριση δίνει στην Ελλάδα νομική και πολιτική βάση για τις αξιώσεις της, ενισχύοντας τη θέση της στις διεθνείς συζητήσεις για τις επανορθώσεις.
6. Τι μπορεί να κάνει η Ελλάδα σήμερα;
Η Ελλάδα έχει το νόμιμο δικαίωμα να διεκδικεί επανορθώσεις από τη Γερμανία για τις ζημιές της Κατοχής. Σήμερα, μπορεί:
Να ανοίξει επίσημες διαπραγματεύσεις με τη Γερμανία για αποζημιώσεις.
Να προσφύγει σε διεθνή όργανα, όπως το Διεθνές Δικαστήριο της Χάγης, για διευθέτηση διεκδικήσεων.
Να συγκεντρώσει αρχειακά τεκμήρια και επίσημα έγγραφα που στηρίζουν τις αξιώσεις της.
Να ζητήσει στήριξη από άλλες χώρες ή ευρωπαϊκούς θεσμούς, αυξάνοντας την πολιτική πίεση.
Να ενημερώσει τον κόσμο για το θέμα, ενισχύοντας την ηθική και πολιτική πίεση προς τη Γερμανία.
Γερμανικές μονάδες εγκαταστάθηκαν στην περιοχή μόλις τον Ιούλιο του 1943.