Πέμπτη 1 Μαΐου 2025

 Εργαστήρια Δεξιοτήτων – Ε΄ Τάξη

ΑΡΙΘΜΟΣ ΜΑΘΗΤΩΝ:25

Θεματική Ενότητα: Δημιουργικό και Ασφαλές Διαδίκτυο

Τίτλος Εργαστηρίου: Από το Κέμπριτζ στον Ηράκλειτο... με ένα κλικ!

Σκοπός

Οι μαθητές μέσα από μια διαθεματική δράση να γνωρίσουν τον δημιουργικό και ασφαλή τρόπο αξιοποίησης του διαδικτύου για έρευνα, παραγωγή ψηφιακού περιεχομένου και ομαδική παρουσίαση. Να ενισχυθεί η κριτική σκέψη, η αισθητική παιδεία και η φιλοσοφική αναζήτηση, με βάση την παιδική ματιά.. Έτσι, μέσω των επτά εργαστηρίων του προγράμματος που συνοδεύονται από τη χρήση εργαλείων του διαδικτύου, οι μαθητές/τριες θα έχουν την ευκαιρία να γνωρίσουν και να κατανοήσουν ότι, εκτός από τα παιχνίδια (games), τα μέσα κοινωνικής δικτύωσης και το YouTube, υπάρχουν και άλλες επιλογές που μπορούν να συνδυάσουν τη δημιουργική απασχόληση, την ψυχαγωγία και τη βελτίωση των ψηφιακών δεξιοτήτων (παραγωγή ψηφιακού περιεχομένου). Επιπρόσθετα, στη φιλοσοφία του προγράμματος είναι οι μαθητές/τριες να έχουν τη δυνατότητα να εφαρμόσουν διαδικασίες αξιολόγησης (κριτήρια αξιολόγησης) σε διαδικτυακό υλικό που μπορεί να χρησιμοποιήσουν για μορφωτικούς και ενημερωτικούς σκοπούς, ενώ παράλληλα να γνωρίζουν τι προβλέπεται για τα πνευματικά δικαιώματα σε σχέση με τη χρήση/δημιουργία ψηφιακού διαδικτυακού υλικού, τόσο από την πλευρά του δημιουργού όσο και από την πλευρά του/της χρήστη/στριας.

Διαθεματική Σύνδεση

- Γλώσσα: Σενάριο, παρουσίαση, λόγος, Έκφραση, ερμηνεία λόγου

- Μουσική: Ηχητική επένδυση - σύνδεση με αρχαίο μέλος

- Εικαστικά: Επιλογή αγγείων, εικονική σκηνοθεσία

- Πληροφορική: Παρουσίαση Pecha Kucha, βίντεο μοντάζ

- Φιλοσοφία - Ιστορία: Γνωριμία με τον Ηράκλειτο

Εργαλεία και Μέσα

- YouTube (ασφαλής αναζήτηση)

- WINDOWS MOOVIE MAKER (δημιουργία βίντεο)

- Google / (αναζήτηση Cambridge)

- PowerPoint / Pecha Kucha

- Εργασία σε ομάδες

Δεξιότητες στόχευσης του εργαστηρίου

Α1. Δεξιότητες μάθησης 21ου αιώνα (4cs)

Α2. Ψηφιακή μάθηση 21ου αιώνα (4cs σε ψηφιακό

περιβάλλον)

Β2.Δεξιότητες της ψηφιακής ιθαγένειας

Γ1. Δεξιότητες της τεχνολογίας

Γ2. Δεξιότητες διαχείρισης των Μέσων


Σύνδεση με τη Βασική Θεματική


Δεξιότητες που καλλιεργούνται

- Κριτική σκέψη και δημιουργικότητα

- Ψηφιακός γραμματισμός

- Φιλοσοφικός και ιστορικός στοχασμός

- Ομαδικότητα και συνεργασία

- Ασφαλής χρήση του διαδικτύου

- Δημόσια παρουσίαση – αυτοπεποίθηση

Περιγραφή Δράσης

Οι μαθητές εμπνεύστηκαν από μια έρευνα του Πανεπιστημίου του Κέμπριτζ για το αρχαιότερο «ροκ τραγούδι» και γνώρισαν τη σκέψη του Ηράκλειτου. Δημιούργησαν σενάριο, σκηνοθέτησαν, μοντάρισαν και παρουσίασαν το έργο τους με μορφή Pecha Kucha. Με ασφάλεια και δημιουργικότητα αξιοποίησαν ψηφιακά εργαλεία, ανέλυσαν φιλοσοφικά ρητά, σχεδίασαν εικαστικά πλαίσια και μοιράστηκαν τη δουλειά τους διαδικτυακά. Το έργο τους απεστάλη και στο Πανεπιστήμιο του Cambridge.

Προσδοκώμενα μαθησιακά αποτελέσματα

Με το πέρας του εργαστηρίου, οι μαθητές/τριες αναμένεται να μπορούν:

Να αναγνωρίζουν τα βασικά χαρακτηριστικά της ασφαλούς πλοήγησης στο διαδίκτυο.

Να εντοπίζουν πιθανούς κινδύνους και να προτείνουν τρόπους αντιμετώπισης.

Να κατανοούν την αξία της ψηφιακής ευγένειας και του σεβασμού στην επικοινωνία στο διαδίκτυο.

Να χρησιμοποιούν δημιουργικά το διαδίκτυο για παραγωγή περιεχομένου (π.χ. σενάριο, βίντεο, παρουσιάσεις).

Να συνεργάζονται για έναν κοινό σκοπό, αξιοποιώντας τα ψηφιακά εργαλεία με ασφάλεια.

Να παρουσιάζουν τα αποτελέσματα της εργασίας τους με σαφήνεια και αυτοπεποίθηση (π.χ. μέσω Pecha Kucha παρουσίασης).

Να αναστοχάζονται σχετικά με τη συμπεριφορά τους στο διαδίκτυο.


Αναλυτική περιγραφή των εργαστηρίων (Ε΄ τάξη)


1ο εργαστήριο: Γνωριμία με την έρευνα


Παρουσίαση της έρευνας του Πανεπιστημίου Κέμπριτζ για το αρχαίο τραγούδι "Λεγούσιν".

Συζήτηση για τις πηγές πληροφόρησης στο διαδίκτυο και αξιολόγηση της αξιοπιστίας.

Σύνδεση με τον φιλόσοφο Ηράκλειτο — εννοιολογικός χάρτης.


2ο εργαστήριο: Φιλοσοφία και σύγχρονη ματιά


Ανάγνωση και ερμηνεία ρητών του Ηράκλειτου.

Δημιουργία σεναρίου με βάση πέντε επιλεγμένα ρητά.

Συζήτηση για τη ροή της πληροφορίας στο διαδίκτυο και τη φιλοσοφική της προσέγγιση.

3ο εργαστήριο: Δημιουργία – οπτικοακουστική αφήγηση


Διαμόρφωση της παρουσίασης σε μορφή Pecha Kucha (20 εικόνες x 20 δευτερόλεπτα).

Επιλογή εικόνων: Αττικά αγγεία και αρμονία με το περιεχόμενο.

Χωρισμός ρόλων: σκηνοθεσία, μοντάζ, αφήγηση, τεχνική υποστήριξη.



4ο εργαστήριο: Τελική επεξεργασία – ασφάλεια στο διαδίκτυο


Εισαγωγή κανόνων για ασφαλή ανάρτηση βίντεο στο YouTube.

Συζήτηση για τα προσωπικά δεδομένα και τα πνευματικά δικαιώματα στη μουσική.

Τελική προβολή στην τάξη και σύνταξη συνοδευτικού email στο Πανεπιστήμιο του Κέμπριτζ


🔹 Τρόποι αξιολόγησης


Παρατήρηση της συμμετοχής, της συνεργασίας και της υπευθυνότητας των μαθητών/τριών κατά τη διάρκεια των εργαστηρίων.


Αξιολόγηση του παραγόμενου έργου:


Το σενάριο και η σκηνοθεσία του βίντεο.

Η δομή και το περιεχόμενο της παρουσίασης Pecha Kucha.

Η δημιουργικότητα και η θεματική συνάφεια με την ασφαλή και δημιουργική χρήση του διαδικτύου.

Συζήτηση στην ολοκλήρωση του έργου (καθοδηγούμενος αναστοχασμός με ερωτήσεις όπως: Τι έμαθες; Τι σου άρεσε; Τι θα πρότεινες σε άλλους;)

Αυτοαξιολόγηση , ομαδική ανατροφοδότηση προφορικά.

Αναδεικνύεται το παιδαγωγικό περιεχόμενο και η συνάφεια με τη θεματική ενότητα ( «Δημιουργικό και ασφαλές διαδίκτυο»).

Διαθεματική σύνδεση και συμμετοχή των μαθητών.

«Παίζουμε και Μαθαίνουμε Παρέα, Πάντα με Βλέμμα Θετικό..!!»

Ε΄ Δημοτικού

Αρ.μαθητών: 25

Ζω καλύτερα - Ευ ζην

Ψυχική και Συναισθηματική Υγεία - Πρόληψη


1.Σκοπός

Ο σκοπός της σύγχρονης εκπαίδευσης είναι να συμβάλλει-πέραν των άλλων στη διανοητική και ψυχοσωματική ανάπτυξη των μαθητών/τριών. Ως εκ τούτου, κρίνεται αναγκαίος ο σχεδιασμός και η εφαρμογή προγραμμάτων προσανατολισμένων στη θετικότητα, στην ενίσχυση πολλών πλευρών της προσωπικότητας του/της μαθητή/τριας, καθώς και στον εμπλουτισμό του συναισθηματικού του/της κόσμου. Σύμφωνα με τον Coleman (1995), σκοπός των προγραμμάτων αυτών είναι η κατάκτηση κοινωνικών και συναισθηματικών ικανοτήτων, που θα βοηθήσουν ευρύτερα τον μαθητή/τρια στην ψυχοκοινωνική του προσαρμογή και στις σχέσεις του με τους «σημαντικούς άλλους»

Με βάση τα παραπάνω, το πρόγραμμα των Εργαστηρίων Δεξιοτήτων 21+, με τίτλο, Παίζουμε και Μαθαίνουμε Παρέα, Πάντα με Βλέμμα Θετικό..!!, είναι προσανατολισμένο, μέσα από ομαδοσυνεργατικές-κατά βάση-δραστηριότητες (λεκτικές, καλλιτεχνικές, κινητικές κ.λπ.), στην καλλιέργεια και ενίσχυση του αλτρουισμού, της ενσυναίσθησης, της αισιοδοξίας, του χιούμορ, της δημιουργικότητας, της έκφρασης συναισθήματος, της ανθεκτικότητας, της αυτοεκτίμησης, της αυτεπίγνωσης και της υπευθυνότητας, ώστε να βοηθηθούν οι μαθητές/τριες, να γίνουν ακόμη πιο δεκτικοί/ες, στη δυνατότητα κατανόησης, συνύπαρξης, συνεργασίας και φιλίας, με τον/την άλλο/η, τον/την διαφορετικό/ή.


2.Δεξιότητες στόχευσης του εργαστηρίου: 

Α1. Δεξιότητες μάθησης 21ου αιώνα (4cs) Α2. Ψηφιακή μάθηση 21ου αιώνα (4cs σε ψηφιακό περιβάλλον)1 Α3. Παραγωγική μάθηση μέσω των τεχνών και της δημιουργικότητας Β1. Δεξιότητες της κοινωνικής ζωής Β3. Δεξιότητες διαμεσολάβησης και κοινωνικής ενσυναίσθησης 

 Σύνδεση με τη Βασική Θεματική: αυτομέριμνα και ψυχική υγεία 

 Προγράμματα Σπουδών ΔΕΠΣΣ-ΑΠΣ: Το πρόγραμμα των βιωματικών εργαστηρίων (Εργαστήρια Δεξιοτήτων 21+), με τίτλο, Παίζουμε και Μαθαίνουμε Παρέα, Πάντα με Βλέμμα Θετικό..!! είναι εναρμονισμένο με τα προγράμματα σπουδών για το δημοτικό (ΔΕΠΣΣ-ΑΠΣ):  Ελληνικής γλώσσας  Εικαστικών  Θεάτρου  Θρησκευτικών  Κοινωνικής και Πολιτικής Αγωγής  Μουσικής  Πληροφορικής  Φυσικής Αγωγή




3.Προσδοκώμενα μαθησιακά αποτελέσματα



Να κατανοήσουν τα παιδιά τη σημασία του παιχνιδιού στην ανάπτυξη της κοινωνικότητας και των πολιτισμικών αξιών.

Να γνωρίσουν παραδοσιακά παιχνίδια από διαφορετικούς τόπους και εποχές.

Να αναπτύξουν δεξιότητες συνεργασίας, επικοινωνίας και δημιουργικής έκφρασης.

Να ευαισθητοποιηθούν ως προς τις αξίες της ισότητας, της αποδοχής και της ελευθερίας μέσω του παιχνιδιού.

Τα παιδιά να κατανοήσουν πώς το παιχνίδι αντανακλά την κοινωνία και τις αξίες της.

Να αναπτύξουν δεξιότητες συνεργασίας και επικοινωνίας.

Να ενισχυθεί η φαντασία και η δημιουργικότητα μέσω της κατασκευής παιχνιδιών.

Να αποκτήσουν ευαισθησία στην αποδοχή της διαφορετικότητας και την ελευθερία έκφρασης.



4. Μέθοδοι Αξιολόγησης


Παρατήρηση της συμμετοχής και της συνεργασίας κατά τις δραστηριότητες.


Συζήτηση και ανταλλαγή απόψεων μετά το παιχνίδι και τις παρουσιάσεις.


Αυτοαξιολόγηση από τα παιδιά με ερωτήσεις όπως: «Τι μου άρεσε περισσότερο;», «Τι έμαθα;», «Πώς ένιωσα παίζοντας;».



5. Υλικά & Πόροι


Βίντεο με παραδοσιακά παιχνίδια.


Χαρτιά, μαρκαδόρους, κόλλα, ψαλίδια για τη δημιουργία παιχνιδιών.


Χώρος για παιχνίδι και παρουσίαση.



ΕΡΓΑΣΤΗΡΙΑ



1ο  ΕΡΓΑΣΤΗΡΙΟ

Τίτλος Εργαστηρίου: Το παιχνίδι είναι ο καθρέφτης της κοινωνίας


Στόχοι του Εργαστηρίου:


Να γνωρίσουν οι μαθητές τον ρόλο του παιχνιδιού σε διαφορετικές κοινωνίες και εποχές.


Να αναγνωρίσουν τη σημασία του παιχνιδιού στην ανάπτυξη κοινωνικών και συναισθηματικών δεξιοτήτων.


Να καλλιεργήσουν ενσυναίσθηση, φιλία και αποδοχή της διαφορετικότητας.


Να αναστοχαστούν για τις μορφές παιχνιδιού που επιλέγουν και τον τρόπο που παίζουν.




 Δραστηριότητες:



1η   ενότητα: Άγραφοι και Γραπτοί Κανόνες στα Παιχνίδια


Τα παιδιά παρατήρησαν ότι στα παιχνίδια του ελεύθερου παιχνιδιού οι κανόνες δεν είναι πάντα γραπτοί, αλλά γίνονται σεβαστοί  οι  άγραφοι.


Αντίθετα, στα κατευθυνόμενα παιχνίδια, όπου η δομή είναι πιο συγκεκριμένη, οι κανόνες είναι συνήθως γραπτοί και αυστηροί.


Η διαφορά αυτή βοηθά στην κατανόηση της ελευθερίας και της δομής στα παιχνίδια, αλλά και πώς αυτές οι έννοιες συνδέονται με την καθημερινή ζωή και κοινωνική συμπεριφορά.



2. Εργαστήριο:

 «Δημιουργούμε Νέους Κανόνες – Το Παιχνίδι ως Έκφραση Ελευθερίας»


1. Στόχοι


Να εξασκηθούν τα παιδιά στη δημιουργικότητα και στη συνεργασία.


Να κατανοήσουν πώς οι κανόνες μπορούν να αλλάξουν και να βελτιωθούν για πιο δίκαιο και διασκεδαστικό παιχνίδι.



2. Δραστηριότητες


Επιλογή γνωστού παιχνιδιού (ανακρουσία, χαλκή μυία).


Ανάλυση και συζήτηση των υπαρχόντων κανόνων.


Ομαδική εργασία για την τροποποίηση ή δημιουργία νέων κανόνων.


Δοκιμή του παιχνιδιού με τους νέους κανόνες στην αυλή ή στην τάξη.


Ανατροφοδότηση και συζήτηση για τις αλλαγές.



3. Αποτελέσματα


Ανάπτυξη κριτικής σκέψης και δημιουργικότητας.


Ενίσχυση ομαδικότητας και δεξιοτήτων επικοινωνίας.



4. Αξιολόγηση


Παρατήρηση της συμμετοχής και της συνεργασίας.


Αξιολόγηση της εφαρμογής των νέων κανόνων και της παρουσίασης της ομάδας.



5. Υλικά


Χαρτιά για σημειώσεις.


Υλικά για σημειώσεις κανόνων (π.χ. μαρκαδόροι, πίνακας).



2. Περιγραφή Δραστηριοτήτων


Εισαγωγή – Συζήτηση:

Αναφορά στο παιχνίδι ως κοινωνικό φαινόμενο και πολιτισμικό αποτύπωμα. Συζήτηση με τα παιδιά για τα αγαπημένα τους παιχνίδια και πώς παίζουν.


Παρατήρηση – Ανάλυση:

Προβολή βίντεο με αρχαία παιχνίδια (π.χ. ανακρουσία σε διαφορετικές χώρες) και συζήτηση για τις ομοιότητες και διαφορές.


Δημιουργική Δραστηριότητα:

Σχεδιασμός και κατασκευή δικού τους παιχνιδιού, με κανόνες που εκφράζουν αξίες όπως ελευθερία, συνεργασία και σεβασμό.


Παρουσίαση και Παιχνίδι:

Παρουσίαση των δημιουργιών από τα παιδιά και από κοινού παιχνίδι με τα νέα τους παιχνίδια.




3. Εργαστήριο: «Το Παιχνίδι και η Ιστορία του – Αλλαγές και Συμβολισμοί»


1. Στόχοι


Να γνωρίσουν τα παιδιά την ιστορική εξέλιξη ενός παραδοσιακού παιχνιδιού.


Να κατανοήσουν πώς κοινωνικά και πολιτικά γεγονότα επηρέασαν τους κανόνες και τη μορφή του παιχνιδιού.


Να αναπτύξουν κριτική σκέψη μέσα από τη σύγκριση αλλαγών σε διαφορετικές χώρες.



2. Δραστηριότητες


Προβολή βίντεο με παραδείγματα του ίδιου παιχνιδιού (π.χ. κουτσό) σε διαφορετικές χώρες και εποχές.


Συζήτηση για τις αλλαγές στους κανόνες και τα πιθανά αίτια (π.χ. ναζιστική Γερμανία).


Ομαδική δραστηριότητα: τα παιδιά καταγράφουν ή ζωγραφίζουν τις διαφορές που παρατήρησαν.


Παρουσίαση των ομάδων και συζήτηση για το πώς οι κανόνες επηρεάζουν το παιχνίδι και την κοινωνία.



3. Αποτελέσματα


Κατανόηση σύνδεσης ιστορίας και καθημερινής ζωής μέσα από το παιχνίδι.


Ανάπτυξη κριτικής σκέψης και παρατηρητικότητας.


Ενίσχυση συνεργασίας και έκφρασης απόψεων.



4. Αξιολόγηση


Παρατήρηση συμμετοχής και ενεργού ακρόασης.


Αξιολόγηση των καταγραφών/ζωγραφιών και της παρουσίασης.



5. Υλικά


Βίντεο ,τετράδιο


Χαρτιά ζωγραφικής, μολύβια, μαρκαδόροι.






4. Εργαστήριο: «Το Παιχνίδι ως Μέσο Έκφρασης και Κοινωνικής Αλληλεπίδρασης»


1. Στόχοι


Να κατανοήσουν τα παιδιά τον κοινωνικό ρόλο του παιχνιδιού.


Να αναγνωρίσουν το παιχνίδι ως μέσο έκφρασης συναισθημάτων και επικοινωνίας.



2. Δραστηριότητες


Συζήτηση για το τι νιώθουν όταν παίζουν και πώς αλληλεπιδρούν με τα άλλα παιδιά.


Ασκήσεις ρόλων: τα παιδιά αναπαριστούν παιχνίδια που δείχνουν συνεργασία, ανταγωνισμό, βοήθεια.


Δημιουργία μικρών θεατρικών σκηνών με θέμα το παιχνίδι και τις σχέσεις μεταξύ παικτών.


Καταγραφή των συναισθημάτων και παρατήρηση συμπεριφορών.



3. Αποτελέσματα


Ανάπτυξη ενσυναίσθησης και κοινωνικών δεξιοτήτων.


Ενίσχυση αυτοέκφρασης και επικοινωνίας.



4. Αξιολόγηση


Παρατήρηση συμμετοχής και συνεργασίας.


Ανατροφοδότηση από τα παιδιά για τα συναισθήματα που ένιωσαν.



5. Υλικά


Χώρος για κίνηση και θεατρικό παιχνίδι.


Υλικά για σημειώσεις.



6. Εργαστήριο: «Το Παιχνίδι και η Φύση – Εξερεύνηση και Δημιουργία με Φυσικά Υλικά»


1. Στόχοι


Να ευαισθητοποιηθούν τα παιδιά για το περιβάλλον.


Να ανακαλύψουν πώς μπορούν να χρησιμοποιήσουν φυσικά υλικά για παιχνίδι και δημιουργία.



2. Δραστηριότητες


Συλλογή φυσικών υλικών (πέτρες, φύλλα, κλαδιά) σε εξωτερικό χώρο.


Κατασκευή παιχνιδιών ή παιχνιδιών με φυσικά υλικά (π.χ. πέτρες για κουτσό, φύλλα για κάρτες).


Παιχνίδια ομαδικά με τα υλικά που συνέλεξαν.


Συζήτηση για τη σημασία της φύσης στο παιχνίδι και τη ζωή.



3. Αποτελέσματα


Ανάπτυξη περιβαλλοντικής συνείδησης.


Ενίσχυση δημιουργικότητας και συνεργασίας.



4. Αξιολόγηση


Παρατήρηση συμμετοχής και ενδιαφέροντος.


Ανατροφοδότηση από τα παιδιά για την εμπειρία.



5. Υλικά


Φυσικά υλικά από τη φύση.


Εργαλεία για κατασκευές (π.χ. κόλλα, νήμα).





7. Εργαστήριο: «Το Παιχνίδι και η Τεχνολογία – Δημιουργία και Κριτική Χρήση»


1. Στόχοι


Να κατανοήσουν τα παιδιά τη σχέση παιχνιδιού και τεχνολογίας.


Να αναπτύξουν κριτική σκέψη για τη χρήση ψηφιακών παιχνιδιών.


Να δημιουργήσουν απλές ιδέες για δικά τους παιχνίδια με ψηφιακά ή αναλογικά μέσα.



2. Δραστηριότητες


Συζήτηση για τα ψηφιακά παιχνίδια που παίζουν και πώς αυτά διαφέρουν από τα παραδοσιακά.


Παρουσίαση απλών εργαλείων δημιουργίας παιχνιδιών (π.χ. Scratch, ζωγραφική χαρακτήρων).


Ομαδική δραστηριότητα σχεδίασης ενός απλού παιχνιδιού ή μιας ιστορίας με παιχνίδι.


Ανάλυση θετικών και αρνητικών στοιχείων των ψηφιακών παιχνιδιών.



3. Αποτελέσματα


Ανάπτυξη ψηφιακών και κριτικών δεξιοτήτων.


Ενίσχυση δημιουργικότητας και συνεργασίας.



4. Αξιολόγηση


Παρατήρηση συμμετοχής και ιδεών.


Αξιολόγηση της δημιουργίας και της συζήτησης.



5. Υλικά


Υπολογιστές ή tablets (αν υπάρχουν).


Υλικά σχεδίασης (χαρτί, μολύβια).


8. Εργαστήριο: «Το Παιχνίδι και η Συνεργασία – Μαθαίνω να Παίζω Μαζί»


1. Στόχοι


Να ενισχυθεί η ικανότητα συνεργασίας και ομαδικότητας στα παιδιά.


Να μάθουν να σέβονται τους κανόνες και τους άλλους παίκτες.


Να αναπτύξουν δεξιότητες επίλυσης συγκρούσεων μέσα από το παιχνίδι.



2. Δραστηριότητες


Παιχνίδια συνεργασίας όπου πρέπει να επιτύχουν κοινούς στόχους (π.χ. παιχνίδια με μπάλα, κατασκευές).


Συζήτηση μετά το παιχνίδι για το πώς ένιωσαν, τι δυσκολίες υπήρξαν και πώς τις αντιμετώπισαν.


Ρόλοι σε σενάρια που απαιτούν επίλυση διαφωνιών.


Κατασκευή κανόνων για δικά τους ομαδικά παιχνίδια.



3. Αποτελέσματα


Ανάπτυξη κοινωνικών δεξιοτήτων.


Ενίσχυση συναισθηματικής νοημοσύνης.


Βελτίωση επικοινωνίας και συνεργασίας.



4. Αξιολόγηση


Παρατήρηση συμπεριφορών και συμμετοχής.


Ανατροφοδότηση από τα παιδιά για την εμπειρία συνεργασίας.



5. Υλικά


Υλικά για ομαδικά παιχνίδια (μπάλες, σχοινιά κλπ).


Χώρος για παιχνίδι.




9. Εργαστήριο: «Το Παιχνίδι και η Δημιουργική Έκφραση – Φτιάχνω το δικό μου Παιχνίδι»


1. Στόχοι


Να αναπτύξουν τα παιδιά τη φαντασία και τη δημιουργικότητά τους.


Να μάθουν να σχεδιάζουν και να οργανώνουν ένα παιχνίδι.


Να ενισχύσουν την αυτοπεποίθηση μέσω της δημιουργίας και παρουσίασης.



2. Δραστηριότητες


Ομαδική εργασία για τον σχεδιασμό ενός καινούργιου παιχνιδιού (κανόνες, υλικά, στόχος).


Κατασκευή του παιχνιδιού με ό,τι υλικά έχουν διαθέσιμα.


Παρουσίαση και δοκιμή των παιχνιδιών από τις άλλες ομάδες.


Συζήτηση για τη διαδικασία δημιουργίας και βελτίωσης.



3. Αποτελέσματα


Ενίσχυση δημιουργικής σκέψης και συνεργασίας.


Ανάπτυξη δεξιοτήτων οργάνωσης και παρουσίασης.



4. Αξιολόγηση


Αξιολόγηση της συμμετοχής και της καινοτομίας.


Ανατροφοδότηση από συμμαθητές και εκπαιδευτικό.



5. Υλικά


Υλικά χειροτεχνίας (χαρτόνια, μπογιές, κόλλα, ψαλίδια).


Χώρος για δημιουργία και παιχνίδι.






3. Εργαστήριο: «Το Παιχνίδι και η Ιστορία του – Αλλαγές και Συμβολισμοί»


Φύλλο Παρατήρησης Βίντεο: 


ΠΑΙΧΝΙΔΙ,Ο ΚΑΘΡΕΠΤΗΣ ΤΗΣ ΚΟΙΝΩΝΙΑΣ(από την αρχαιότητα έως σήμερα)- Εκπαιδευτικη Τηλεόραση



Οδηγίες: Παρακολούθησε το βίντεο με αποσπάσματα από τη ναζιστική Γερμανία, τη Ρωσία,

το Ιράν και την Κίνα. Στη συνέχεια, απάντησε στις ερωτήσεις με βάση όσα παρατήρησες.


1. Σε ποιες χώρες παρουσιάζεται το παιχνίδι; Γράψε τις ονομασίες τους:

-

-

-

-


2. Παρατήρησε τον τρόπο που παίζουν τα παιδιά σε κάθε χώρα:

- Ποια χώρα σου φάνηκε να έχει πιο αυστηρούς κανόνες; Γιατί;

- Σε ποια χώρα είδες πιο ελεύθερο ή χαρούμενο παιχνίδι;


3. Τι κοινά στοιχεία είχαν όλα τα παιχνίδια κουτσού;


4. Τι διαφορές εντόπισες; Γράψε μία ή δύο.


5. Ποια εκδοχή του παιχνιδιού θα ήθελες να δοκιμάσεις; Γιατί;


6. Πιστεύεις ότι το παιχνίδι μπορεί να μας λέει κάτι για την κοινωνία; Τι;


➤ Σημείωσε μια λέξη ή φράση που σου έμεινε από το βίντεο: ___________________________





Φιλοσοφία –Σκοπιμότητα προγράμματος

Το πρόγραμμα εξετάζει το ζήτημα της κλιματικής αλλαγής. Αρχικά γίνεται μια εισαγωγή στα αίτια, τις επιπτώσεις και τις προτάσεις αντιμετώπισης του ζητήματος.

Πληροφορίες υλοποίησης:

προαπαιτούμενες γνώσεις, προετοιμασία υλικού

 Το πρόγραμμα προτείνεται να υλοποιηθεί από μαθητές/-τριες Ε΄. Όσον αφορά την Ε΄ Δημοτικού, το πρόγραμμα συνδέεται με τη διδακτική ενότητα Καιρός, κλίμα και ανθρώπινες δραστηριότητες (Κεφάλαιο 18) του μαθήματος της Γεωγραφίας

Ε΄ Δημοτικού Τίτλος Αλλάζουμε εμείς όχι το κλίμα

Δεξιότητες στόχευσης του εργαστηρίου

Δεξιότητες μάθησης 21ου αιώνα (4cs) (Κριτική σκέψη, Επικοινωνία, Συνεργασία, Δημιουργικότητα). Ψηφιακή μάθηση 21ου αιώνα (4cs σε ψηφιακό περιβάλλον) (Ψηφιακή επικοινωνία, Ψηφιακή συνεργασία, Ψηφιακή δημιουργικότητα, Ψηφιακή κριτική σκέψη, Συνδυαστικές δεξιότητες ψηφιακής τεχνολογίας, επικοινωνίας και συνεργασίας). Δεξιότητες της κοινωνικής ζωής (Κοινωνικές δεξιότητες, Ενσυναίσθηση και ευαισθησία, Πολιτειότητα, Υπευθυνότητα). Δεξιότητες της τεχνολογίας (Δεξιότητες δημιουργίας και διαμοιρασμού ψηφιακών δημιουργημάτων, Δεξιότητες ανάλυσης και παραγωγής περιεχομένου σε έντυπα και ηλεκτρονικά μέσα). Στρατηγική Σκέψη (Οργανωσιακή σκέψη, Μελέτη περιπτώσεων και Επίλυση προβλημάτων).

Σύνδεση με τη Βασική Θεματική

To πρόγραμμα συνδέεται με την κλιματική αλλαγή που αποτελεί μέρος της υποθεματικής με τίτλο: Κλιματική αλλαγή - Φυσικές Καταστροφές, Πολιτική προστασία

Προσδοκώμενα μαθησιακά αποτελέσματα

Οι μαθητές/-τριες: - να αναγνωρίζουν και κατανοούν τις βασικές έννοιες, τα αίτια, τις συνέπειες και τους τρόπους μετριασμού του φαινομένου της κλιματικής αλλαγής και αντιμετώπισης των συνεπειών του

1 ο Εργαστήριο

ΜΙΛΩΝΤΑΣ ΜΕ ΤΟΝ ΠΑΓΟ.

Δραστηριότητες –

Οι μαθητές/-τριες: - να αναγνωρίζουν και κατανοούν τις βασικές έννοιες, τα αίτια, τις συνέπειες και τους τρόπους μετριασμού του φαινομένου της κλιματικής αλλαγής και αντιμετώπισης των συνεπειών του

Γνωριμία με την ομάδα και την κλιματική αλλαγή

1. Δημιουργούνται οι ομάδες των μαθητών (τετραμελείς ή τριμελείς).

2. Η εκπαιδευτικός προβάλλει το βραβευμένο βίντεο -ΜΙΛΩΝΤΑΣ ΜΕ ΤΟΝ ΠΑΓΟ.

Ακολουθεί συζήτηση και κριτική ανάλυση του βίντεο στην ολομέλεια με τη βοήθεια των παρακάτω ερωτήσεων:

 Τι είναι το κλίμα και ποια η διαφορά του με τον καιρό;

ΤΙ ΕΙΝΑΙ ΚΛΙΜΑΤΙΚΗ ΑΛΛΑΓΗ ;

Το κλίμα της Γης αλλάζει συνεχώς; -

Ωστόσο, οι επιστήμονες έχουν παρατηρήσει πρόσφατα ασυνήθιστες αλλαγές. Για παράδειγμα, η μέση θερμοκρασία της Γης αυξάνεται πολύ πιο γρήγορα από ό, τι θα περίμεναν τα τελευταία 150 χρόνια.

2 ο εργαστηριο

Το κλίμα αλλάζει… η ζωή αλλάζει…

Σε 10 καρτέλες υπάρχουν εικόνες από τις επιπτώσεις και στη λεζάντα αναφέρεται η περιοχή. Σε άλλες 10 καρτέλες υπάρχει ο χάρτης της περιοχής και στη λεζάντα αναφέρεται η επίπτωση. Κάθε ομάδα μαθητών καλείται να αντιστοιχίσει τις καρτέλες με τις εικόνες με αυτές με τους χάρτες των περιοχών, φτιάχνοντας έτσι 10 ζεύγη. 3. Γίνεται παρουσίαση των αντιστοιχίσεων στην ολομέλεια.

3 ο εργαστήριο

1. Μοιράζεται στις ομάδες των μαθητών ένα σενάριο για να γνωρισουν τους φιλους μας , τα αέρια του θερμοκηπίου.

Παρουσιάζεται η μηχανή του χρονου και τους δίνεται η οδηγία:

2 .Ελέγξτε τη Μηχανή Χρόνου Κλίματος για να δείτε πώς άλλαξαν το διοξειδιο του άνθρακαCO 2 και η θερμοκρασία μαζί μέσω του ιστορικού. Η κάθε ομάδα παρουσιάζει στην ολομέλεια τις επιλογές και τα αποτελέσματα της εργασίας της

Αξιολόγηση Εργαστηρίου-

Συνολική αποτίμηση & αναστοχασμός πάνω στην υλοποίηση - Εκδηλώσεις διάχυσης H αξιολόγηση επιχειρείται μέσω της συμπλήρωσης του φύλλου αξιολόγησης που παρατίθεται στη συνέχεια. Οι ομάδες των μαθητών/-τριών προβάλλουν τις παρουσιάσεις που δημιούργησαν, στο πλαίσιο μιας ενδοσχολικής εκδήλωσης παρουσίασης. 

Κυριακή 27 Απριλίου 2025

Πέτσα κούτσα λεγουσιν


Τίτλος Παρουσίασης:




"PechaKucha: ή πώς να μιλάς χωρίς να σε βαριούνται"

Ωραία, πάμε!
Ετοίμασα ένα πρόχειρο σχέδιο 20 διαφανειών με χιουμοριστικές ατάκες για να τις συμπληρωσετε και να τις παρουσιάσετε 



---

Διαφάνεια 1:
"Τι είναι το PechaKucha;"
– Μια παρουσίαση που τρέχει πιο γρήγορα κι από κουτσομπολιό στο διάλειμμα.

Διαφάνεια 2:
"20 διαφάνειες, 20 δευτερόλεπτα η καθεμία."
– Δηλαδή, όσο προλαβαίνεις να φας μια τυρόπιτα... χωρίς να πνιγείς.

Διαφάνεια 3:
"Γιατί να κάνουμε PechaKucha;"
– Γιατί βαρεθήκαμε τις παρουσιάσεις που κρατάνε περισσότερο από το ίδιο το μάθημα.

Διαφάνεια 4:
"Πώς ξεκίνησε;"
– Στην Ιαπωνία. Εκεί που ακόμα και τα PowerPoint είναι πειθαρχημένα.

Διαφάνεια 5:
"Ποιοι το σκέφτηκαν;"
– Δύο αρχιτέκτονες. Άρα, λογικό να έχει αυστηρές... διαστάσεις.

Διαφάνεια 6:
"Τι σημαίνει PechaKucha;"
– Σημαίνει "μπλα μπλα" στα ιαπωνικά.
(Ναι, και επίσημα!)

Διαφάνεια 7:
"Πώς νιώθει ο παρουσιαστής;"
– Σαν να προσπαθεί να προλάβει το λεωφορείο... και να λέει ανέκδοτα ταυτόχρονα.

Διαφάνεια 8:
"Ποιος είναι ο νούμερο 1 κανόνας;"
– ΜΗΝ σταματήσεις. Ακόμα κι αν θέλεις να κλάψεις.

Διαφάνεια 9:
"Συμβουλή #1:"
– Μίλα απλά. Δεν σώζεις τον κόσμο, απλά μιλάς για αυτόν.

Διαφάνεια 10:
"Συμβουλή #2:"
– Μην κολλάς σε μια διαφάνεια. Αυτή θα σε παρατήσει στα 20''.

Διαφάνεια 11:
"Τι να βάλω στις διαφάνειες;"
– Εικόνες. Όχι κείμενα. Κανείς δεν ήρθε να διαβάσει.

Διαφάνεια 12:
"Και αν κάνω λάθος;"
– Γέλα. Ή κάνε πως ήταν μέρος του σχεδίου.

Διαφάνεια 13:
"Πότε χειροκροτούν;"
– Όταν τελειώσεις. Και αν ήταν καλό... ίσως και λίγο νωρίτερα.

Διαφάνεια 14:
"Παραδείγματα θεμάτων:"
– Από "Πώς να φτιάξεις πίτσα" μέχρι "Γιατί οι γάτες κυβερνούν τον κόσμο".

Διαφάνεια 15:
"Τι χρειάζομαι για ένα PechaKucha;"
– 1. Ιδέα. 2. Θάρρος. 3. Ώρα στο χρονόμετρο.

Διαφάνεια 16:
"Πώς προετοιμάζομαι;"
– Μιλάς στον καθρέφτη. Και τρομάζεις λίγο.

Διαφάνεια 17:
"Πόσο δύσκολο είναι;"
– Περίπου όσο να τελειώσεις άσκηση φυσικής... μέσα στο μάθημα.

Διαφάνεια 18:
"Τι θα κερδίσω;"
– Θα μάθεις να μιλάς σύντομα και ουσιαστικά. Εντάξει, και να κάνεις φιγούρα.

Διαφάνεια 19:
"Συνοψίζοντας:"
– PechaKucha: Λιγότερα λόγια, περισσότερη δράση.

Διαφάνεια 20:
"Είσαι έτοιμος;"
– Ώρα να τρέξεις... όχι να παραδώσεις!


---
Τέλεια! Το PechaKucha είναι ένας πολύ δυναμικός τρόπος παρουσίασης — ιδανικός για να δώσουμε  ρυθμό και ζωντάνια στο μάθημα

Πάμε λοιπόν να ετοιμάσουμε ένα PechaKucha ,....καλλιτεχνικο

Θα κάνουμε:

20 διαφάνειες (μία ιδέα ανά σελίδα).

Μοντέρνο φόντο (όχι λευκό – χρώματα όπως γαλάζιο, ροζ, κίτρινο).

Μεγάλο τίτλο πάνω-πάνω.

Κεντρικό χώρο για να γράψουμε ή να βάλουμε εικόνες.

Χιουμοριστικό και φιλικό στυλ





Και έτσι, αγαπητοί μου μικροί ροκάδες,

αν κάποιος σας πει "Μην τραγουδάς", "Μην χοροπηδάς", ή "Κάτσε ήσυχος",

εσείς απλά χαμογελάστε, σηκώστε μια φανταστική κιθάρα στον αέρα

και φωνάξτε δυνατά:


"Λέγουσιν α θέλουσι!"




(Μετά μπορείτε να κάνετε και ένα πολύ  μικρό σόλο στον αέρα... επιτρέπεται!)


Γιατί το ροκ δεν έχει ηλικία... και ξεκίνησε από την Αρχαία Ελλάδα!

Πηγές (γιατί δεν τα βγάζουμε από το μυαλό μας!)


Πανεπιστήμιο Κέιμπριτζ (ναι, αυτοί με τα έξυπνα καπέλα και τα τεράστια βιβλία):

Μας είπαν ότι οι αρχαίοι Έλληνες έγραφαν ροκ τραγουδάκια πολύ πριν γίνει μόδα!

Δες εδώ αν δεν με πιστεύεις!


Ιστολόγιο Diotimae (μια κυρία που τα εξηγεί χωρίς να σε πονέσει το κεφάλι):

Ανακάλυψε πώς το "Λέγουσιν α θέλουσι" είναι το πρώτο τραγούδι για να αγνοείς τους haters!

Κάνε κλικ και θα καταλάβεις!

Τίτλος: "Οι Πρώτοι Ροκ Σταρς της Ιστορίας!"



---


(ΜΟΥΣΙΚΗ ΖΩΝΤΑΝΗ - ΚΑΠΟΙΟ ΧΑΡΟΥΜΕΝΟ ΡΟΚ)


Ομιλητής (με χαμόγελο):

"Γεια σας παιδιά!!

Σήμερα θα σας πω για τους πιο τρελούς ροκ σταρς...

Όχι του TikTok, όχι του YouTube...

Της Αρχαίας Ελλάδας!"



---


(ΔΙΑΦΑΝΕΙΑ 1: "Οι Πρώτοι Ροκ Σταρς!")


Ομιλητής:

"Πριν 2.500 χρόνια, υπήρχαν σούπερ ήρωες...

...που αντί για κάπα, είχαν λύρες και φιλοσοφικές ιδέες!"



---


(Εμφανίζεται φωτό της Διοτίμας σαν ροκ σταρ)


"Πρώτη και καλύτερη: η Διοτίμα!

Μια σοφή γυναίκα που ήξερε τα πάντα για την αγαπη!

(προς παιδιά) Ποιος ξέρει τι είναι η αγάπη ;; (αφήνει τα παιδιά να γελάσουν)"



---


(ΓΕΛΙΟ — ΣΥΝΕΧΙΖΕΙ)


"Η Διοτίμα έλεγε:

'Η αγάπη δεν είναι μόνο γλυκούλικες καρδούλες...

...είναι και δύναμη και γνώση!'

Σαν μια δυνατή ροκ μπαλάντα!"



---


(ΔΙΑΦΑΝΕΙΑ 2: Ηράκλειτος - Κιθάρα Φωτιάς)


"Και μετά, ήρθε ο Ηράκλειτος!

Ποιος ήταν αυτός;

Ο τύπος που έλεγε:

'Όλα αλλάζουν! Όλα ρέουν!'

Σαν ένα ποτάμι... ή μια ροκ συναυλία που δεν σταματάει ποτέ!"



---


(ΔΙΑΦΑΝΕΙΑ 3: Παρμενίδης με μπάσο)


"Ο φίλος του, ο Παρμενίδης, όμως, έλεγε:

'Όχι! Τίποτα δεν αλλάζει!'

(παίζει αστεία δραματική μουσική)

Ό,τι υπάρχει, υπάρχει για πάντα!

Σαν μια νότα που κρατιέται για ώρες!"



---


(ΜΙΚΡΗ ΔΙΑΔΡΑΣΗ)


Ομιλητής:

"Ποιος νομίζετε ότι είχε δίκιο;

Ο Ηράκλειτος που έλεγε ότι όλα αλλάζουν;

Ή ο Παρμενίδης που έλεγε ότι τίποτα δεν αλλάζει;"

(Αφήνει τα παιδιά να σηκώσουν χέρια, διαλέγουν)



---


(ΔΙΑΦΑΝΕΙΑ 4: Δημόκριτος γελώντας με κιθάρα)


"Μετά εμφανίστηκε ο Δημόκριτος!

Ο πιο χαρούμενος ροκάς!

Έλεγε:

'Όλα είναι φτιαγμένα από μικρά αόρατα κομματάκια... τα άτομα!'

(κάνει μορφασμό "boom")

Και γελούσε ΠΑΝΤΑ! ΧΑΧΑΧΑ!"



---


(ΔΙΑΦΑΝΕΙΑ 5: Αναξίμανδρος heavy metal με αστραπές)


"Και για τέλος... ο πιο δυνατός: ο Αναξίμανδρος!

Έλεγε:

'Όλα ξεκίνησαν από κάτι άπειρο, τεράστιο και φοβερό!'

(μιμείται μπάσο φωνή)

Heavy metal παλαιάς κοπής!"



---


(ΚΛΕΙΣΙΜΟ - ΦΩΤΑ ΧΑΜΗΛΩΝΟΥΝ - ΣΙΩΠΗ)


Ομιλητής:

"Οι πρώτοι ροκ σταρς μας δίδαξαν κάτι πολύ σημαντικό:


Να σκεφτόμαστε!


Να παίζουμε μουσική!


Να μη φοβόμαστε να είμαστε ο εαυτός μας!"




---


(ΔΙΑΦΑΝΕΙΑ 6: "Ζήσε, σκέψου, ρόκαρε!")

Λέγουσιν....συ φιλει μοι 

Ομιλητής (φωνάζοντας σαν σε συναυλία):

"Και μην ξεχνάτε...

Να ζείτε δυνατά,

Να σκέφτεστε τρελά,

Και να ροκάρετε ΠΑΝΤΑ!"


(ΦΩΤΑ ΑΝΑΒΟΥΝ - ΧΕΙΡΟΚΡΟΤΗΜΑΤΑ)



---


Διαφάνειες (γρήγορη λίστα):


1. Τίτλος: "Οι Πρώτοι Ροκ Σταρς!"



2. Διοτίμα: ροκ σταρ με μικρόφωνο



3. Ηράκλειτος: με φωτεινή κιθάρα



4. Παρμενίδης: με τεράστιο μπάσο



5. Δημόκριτος: γελώντας με ηλεκτρική κιθάρα



6. Αναξίμανδρος: heavy metal αστραπές



7. Τελικό μήνυμα: "Ζήσε, σκέψου, ρόκαρε!"




🧾 Τι ισχύει με τα δικαιώματα του τραγουδιού;.....ας το ψαξουμε

🎸 Οδηγός Παρουσίασης:


"Λέγουσιν α θέλουσι" σε ροκ εντ ρολ ρυθμό


1. Επιλογή Μουσικής


Βάζεις να παίξει το κομμάτι "Vintage Rock And Roll" (ή το "Rock the Crowd") σε χαμηλή ένταση στην αρχή.


Περιμένεις λίγα δευτερόλεπτα να «μπει» ο ρυθμός στο κοινό.



(μπορείς να κάνεις και μια μικρή κίνηση χορευτική, τύπου "Let's rock!" για να γελάσουν!)



---


2. Ρυθμός Απαγγελίας


Προσαρμόζεις τους στίχους σαν να είναι τραγούδι:


Κάθε γραμμή στίχου κρατάς τον ρυθμό 2 μέτρα (σαν "1-2, 1-2").


Σκέψου το σαν να τραγουδάς "Johnny B. Goode":

Γρήγορα, ρυθμικά, με ελαφρύ ανέβασμα στη φωνή στο τέλος κάθε στίχου.




---


3. Παράδειγμα:


(σε ροκ εντ ρολ ρυθμό, με "πατημασιές" στον ρυθμό)


Λέγουσιν (παύση μισού δευτερολέπτου)

α θέλουσι (παύση μισού δευτερολέπτου)

Ου μέλει μοι(ελαφρά πιο δυνατά)

Συ φιλει μοι! (το λες πιο... "ροκάδικα", τονίζοντας το -μοι)


(μικρό ριφάκι κιθάρας στη μουσική εδώ - γελάς, κάνεις χορευτική κίνηση!)



---


4. Tips για το στυλ:


Χαμόγελο και ενέργεια στην εκφορά!


Παλαμάκια ή χτύπημα ποδιού στον ρυθμό (παρασύρεις και τα παιδιά)


Δραματοποίηση: όταν λες "λέγουσιν", κάνεις κίνηση "μπλα μπλα" με το χέρι!


Ροκ στάση: ένα ποδαράκι λίγο μπροστά, κλίση σώματος, κουνάς το κεφάλι!



🎤 Μίνι Σενάριο Εισαγωγής:


(Φώτα χαμηλωμένα – Μουσική σε χαμηλή ένταση)


Εσύ (με θεατρικό ύφος και μυστήριο στη φωνή):

Μια φορά κι έναν καιρό... ΠΟΛΥ πριν ανακαλυφθεί η ηλεκτρική κιθάρα,

ΠΟΛΥ πριν ο κόσμος ακούσει για το ροκ εντ ρολ...

οι αρχαίοι Έλληνες... ΡΟΚΑΡΑΝ!» (ελαφρύ γέλιο)


(Ξαφνικά, δυναμώνει λίγο η μουσική και αλλάζεις ύφος, πιο ενθουσιώδες)


Εσύ (με ένταση, σα ραδιοφωνικός παραγωγός):

«Και ναι! Βρέθηκε μια αρχαία ελληνική επιγραφή με ΣΤΙΧΟΥΣ τόσο δυνατούς,

που άνετα θα γινόντουσαν... ροκ χιτ!

Πάμε να τους τραγουδήσουμε μαζί σε ρυθμό rock 'n' roll!!!»


(και ξεκινάς την απαγγελία σου με κίνηση και χαμόγελο!)



---


✨ Επιπλέον στοιχεια :


Φορας ένα καπελάκι ροκ σταρ (π.χ. καπέλο, γυαλιά) για το στυλ!


 "αρχαία ροκ"ονοματα ("Εσύ θα είσαι ο... Σωκράτης Ροκάτης!")


Στο τέλος φωναζιυμε όλοι μαζι

«Ζήτω το αρχαίο ροκ!» ή «Λέγουσιν α θέλουσι, αλλά εμείς ροκάρουμε!»

σαν μικρό συγκρότημα ροκ!



---


🥁 Ρυθμικό Κείμενο «Λέγουσιν α θέλουσι» σε 1-2-3-4 ρυθμό


Ρυθμός:


Χτυπάμε χέρια ή πόδι έτσι: 1 – 2 – 3 – 4


Στο κάθε 1 λέμε και έναν στίχο.



"Λέγουσιν α θέλουσι" — Αρχαίο Ροκ Εν Ρολ !


[1] ΕΙΣΑΓΩΓΗ (με μυστήριο στη φωνή)


> «Μια φορά κι έναν καιρό... πολύ πριν τη ροκ μουσική…

οι αρχαίοι Έλληνες ροκάρανε!»

(παύση – δυναμώνει λίγο η μουσική)




[2] ΣΥΝΘΗΜΑ (χαρούμενα)


> «Πάμε όλοι μαζί... ρυθμικά!»

(χτύπα 2 φορές παλαμάκια – ξεκινάει το τέμπο)




[3] ΑΠΑΓΓΕΛΙΑ 1 φορά (μόνος/η):


> Λέγουσιν – (παύση)

α θέλουσι – (παύση)

λαλήσαι με – (παύση)

τοις φίλοις μου! – (κίνηση "ροκ σταρ")




[4] ΟΜΑΔΙΚΑ με τα παιδιά (όλοι μαζί):


> (1-2-3-4 ρυθμός με παλαμάκια ή ποδοκτύπημα)

Λέγουσιν – α θέλουσι!




[5] ΦΙΝΑΛΕ (χαρούμενη κραυγή):


> «Ζήτω το αρχαίο ροκ!» – (όλοι μαζί, χέρια στον αέρα!)




Μερικά συνθήματα-μότο για το τέλος της παρουσίασης — μπορείς να διαλέξεις ή να τα πείτε όλα μαζί σαν «σλόγκαν της μπάντας»!



---


Μότο #1 – Σαν σύνθημα:


> «Απ’ τον Όμηρο… στον Chuck Berry — η μουσική δεν σταματάει ποτέ!»




Μότο #2 – Ρυθμικό:


> «Αρχαία λόγια – σύγχρονα χτυπήματα!»

(Μπορεί να το πει κάποιος και να χτυπήσετε παλαμάκια!)




Μότο #3 – Σκηνικό φινάλε:


> «Λέγουσιν α θέλουσι, εμείς θα τραγουδάμε!»

(και κλείσιμο με μια υπόκλιση!)




Μότο #4 – Αστείο:


> «Ροκάραμε σαν… Σωκράτης με κιθάρα!»


Ιδέες για σχέδια στις αφίσες:


1. Χορός και Ροκ!

Σχεδιάστε αρχαίους Έλληνες να χορεύουν με κινήσεις ροκ εν ρολ! (π.χ. πηδήματα, γύρους, "headbanging")


2. Μουσικά Αγγεία

Δημιουργήστε το δικό σας "αρχαίο αγγείο" γεμάτο κιθάρες, τύμπανα, λύρες και ροκ χορευτές!


3. Ολύμπιοι Ροκάδες

Δίας, Αθηνά και Απόλλωνας... σε μπάντα ροκ! (κιθάρα, τύμπανα και... φωνητικά θεϊκά)


4. Αρχαίο θέατρο = Σκηνή Συναυλίας

Φανταστείτε ένα αρχαίο θεατρο γεμάτο κόσμο που χειροκροτεί ένα ροκ συγκρότημα με χιτώνες.


5. Σωκράτης με κιθάρα

Ο Σωκράτης κάνει σόλο κιθάρας κάτω από την Ακρόπολη!

Ιδέες για Αυτοκόλλητα Τίτλων:


"Ηράκλειτος: Όλα ρέουν... και ροκάρουν!"


"Πυθαγόρας: Ροκ με ρυθμούς και αριθμούς!"


"Θαλής: Ροκάρουμε... από το νερό!"


"Αναξίμανδρος: Από το Άπειρο στο Απείρως Ροκ!"


"Παρμενίδης: Το Ροκ είναι το Ον!"


"Εμπεδοκλής: Φωτιά, αέρας, γη, νερό... και ροκ!"


"Δημόκριτος: Άτομα που χορεύουν ροκ!"

Είναι φανταστικό το πώς θα δέσουμε  φιλοσοφία + ροκ + δημιουργικότητα στην τάξη — πραγματικά μοναδικό!

  • τους τίτλους (όπως τους είπαμε),
  • παιχνιδιάρικα γράμματα,
  • μικρές κιθάρες και νότες γύρω τους!

Δεν ξεχνάμε τους Προσωκρατικούς, αφού αυτοί είναι οι «αστέρες» της τάξης μας!



Ορίστε μερικές προτάσεις για "μπόνους" προσωκρατικά αυτοκόλλητα:


---

Μπόνους αυτοκόλλητα μόνο με Προσωκρατικούς:

Ηράκλειτος: "Ροκάρουμε γιατί όλα ρέουν!"

Θαλής: "Νερό + Μουσική = Ροκ Θαλής!"

Αναξίμανδρος: "Από το Άπειρο... στον Άπειρο Ρυθμό!"

Παρμενίδης: "Η Μουσική Υπάρχει και είναι... Ροκ!"

Πυθαγόρας: "Το Σύμπαν παίζει ροκ συγχορδίες!"

Εμπεδοκλής: "Ροκάρουμε με φωτιά και πάθος!"

Δημόκριτος: "Ροκ άτομα παντού!


Ορίστε μερικές σύντομες, χαρούμενες φράσεις  για τα πιστοποιητικα


---

1.
"Συγχαρητήρια, μικρέ ρόκερ της φιλοσοφίας! Συνέχισε να δημιουργείς και να ροκάρεις με το μυαλό και την καρδιά σου!"

2.
"Όπως είπε ο Ηράκλειτος... όλα ρέουν — κι εσύ ροκάρεις υπέροχα μέσα στη ροή της δημιουργίας!"

3.
"Σήμερα αποδεικνύεις ότι και οι Προσωκρατικοί... θα φορούσαν δερμάτινα και θα έπαιζαν κιθάρα!"

4.
"Ροκ φιλοσοφία, σοφία και φαντασία! Μπράβο σου!"

5.
"Με το ταλέντο σου φώτισες την τάξη όπως ένα άτομο του Δημόκριτου... γεμάτο ενέργεια και ρυθμό!"
(Κι όπως θα έλεγε κι ο Ηράκλειτος… "Αν δεν ψάξεις, δεν θα ανακαλύψεις

Σου εύχομαι να γεμίσετε χαμόγελα, χρώματα και σοφία με αυτά που θα δημιουργήσετε!
(Και να θυμάστε... "Όλα ρέουν!" — κάθε δημιουργία είναι μια νέα αρχή!)

Τετάρτη 9 Απριλίου 2025

φως εργαστηριο





Ξέρεις τα πάντα για το φως γιατί το βλέπεις κάθε μέρα και όλη την ώρα!




Το φως ταξιδεύει πάντα σε ευθεία γραμμή μέχρι να μπει κάτι στο δρόμο του. 

Μπορεί να ταξιδέψει κατευθείαν μέσα από ορισμένα υλικά αλλά όχι όλα.

Μια σκιά σχηματίζεται όταν το φως δεν μπορεί να ταξιδέψει μέσα από ένα υλικό, όπως το ξύλο για παράδειγμα!

Δοκιμάστε αυτό το πείραμα.... θα μάθετε πώς να πειραματίζεστε με το φως.


Τι θα χρειαστείτε:

  • Ψαλίδι
  • Χαρτόνι
  • Πρίσμα
  • Λευκό χαρτί
Ποια χρώματα δεν υπάρχουν στο ουράνιο τόξο;
  • Γιατί υπάρχουν τόσα πολλά τραγούδια για τα ουράνια τόξα ; Γιατι οι γλυκές λιχουδιές  είναι  γεμάτες με αυτά τα εκθαμβωτικά χρώματα του ουράνιου τόξου;
  • Τα ουράνια τόξα είναι χαρούμενα και φωτεινά.Είναι εντυπωσιακά οπτικά και επιστημονικά ακριβή.Σε μια ηλιόλουστη μέρα, το φως του ήλιου, το νερό και οι γωνίες συγκρούονται για να δημιουργήσουν την απόλυτη απεικόνιση της φυσικής και της οπτικής .
  • Γνωρίζατε ότι το φως μπορεί επίσης να ανακλάται (να αναπηδά) και να διαθλάται (λυγίζει) όταν πέφτει σε συγκεκριμένα υλικά;

Ας μάθουμε τι είναι η ανάκλαση και η διάθλαση του φωτός!







  • ΔΟΚΙΜΑΖΟΥΜΕ ΔΙΑΔΡΑΣΤΙΚΑ ΤΗΝ ΔΙΑΘΛΑΣΗ - 1
    • Εξηγήστε τι συμβαινει στο φως οταν περναει  ανάμεσα σε δύο υλικά και τι είναι αυτό που καθορίζει τη γωνία.

    • Εξηγήστε πως από ένα πρίσμα δημιουργείται ουράνιο τόξο....ΠΑΤΑ ΠΑΝΩ ΣΤΗΝ ΕΙΚΟΝΑ










  • Φωτόνια
  • Μονοχρωματικό φως
  • Λευκό φως
  • Ουράνια τόξα
  • πατα πανω στην εικονα
  • Προσδιορίστε τι χρώμα βλέπει ο άνθρωπος, για διαφορετικούς συνδυασμούς του κόκκινου, πράσινου και μπλε φωτός.
  • Περιγράψτε το χρώμα του φωτός που μπορεί να περάσει μέσα από διάφορα χρωματιστά φίλτρα.

    • Εξερευνήστε πως το φως αλληλεπιδρά με μόρια της ατμόσφαιρας
    • Μάθετε να αναγνωρίζετε ότι η απορρόφηση του φωτός εξαρτάται από το είδος του μορίου και το είδος του φωτός.
    • Προβλέψτε την κίνηση ενός μορίου βασισμένοι στον τύπο του φωτός που απορροφά
    • Αναγνωρίστε πως η δομή ενός μορίου επηρεάζει τον τρόπο με τον οποίο αλληλεπιδρά με το φως.





ασκησεις φως

 












Τρίτη 8 Απριλίου 2025

 





ΦΩΣ -ΑΓΙΑ ΣΟΦΙΑ

 Το θαύμα  του κόσμου,

                        το θαύμα του Βυζαντίου

 

Η Αγία Σοφία  ακτινοβολούσε μια τόσο εκπληκτική λαμπρότητα ,ώστε να μπορεί να πει κανείς πως δεν φωτίζεται από τις ακτίνες του ήλιου αλλά κλείνει αυτή μέσα της την πηγή του φωτός....

Ας μπούμε στον ιερό μεγαλοπρεπή  ναό για να τον δούμε ,έτσι όπως τον έβλεπαν οι Βυζαντινοί της εποχής του Ιουστινιανού.Ο μεγάλος κυρίως ναός σχηματίζει  ένα τετραγωνο πλατους 70 μ.. Aπό  το δάπεδο έως την κορυφή του θόλου  η απόσταση, το ύψος δηλ. είναι 56 μ.   Ο τρούλος που τον σκεπάζει ΄΄εχει διάμετρο 31 μέτρων. Ο τρούλος δίνει την εντύπωση ότι αιωρείται εξαιτίας των παραθύρων που βρίσκονται γύρω στη βάση του (ο ιστορικός Προκόπιος λέει: ...δίνει την εντύπωση ότι είναι ένα κομμάτι ουρανού που κρέμεται στη γη...).  Η απεραντοσύνη του τρούλου εξαιτίας μιας τολμηρής παράβασης των κανόνων της αρχιτεκτονικής και της ισορροπίας ,του επιτρέπει να δημιουργεί την εικόνα  του ΟΥΡΑΝΙΟΥ ΘΟΛΟΥ.

Τα πλάγια του ναού ,που χωρίζονται από τον κυρίως ναό με μαρμάρινους κίονες που είχαν μεταφερθει από τον ναό της  Αρτέμιδος της Εφέσσου, καλύπτονται από έναν εξώστη ,που πιάνει όλο τον γύρο της εκκλησίας. Ο εξώστης αυτός προορίζεται για τις γυναίκες.

   Στο κέντρο κάτω από τον τρούλο ,υψώνεται ο άμβωνας , με επένδυση από ασήμι και ελεφαντόδοντο ,που στεγάζεται από ένα γείσο επιχρυσωμένο με πλάκες χρυσού.

  Η Αγία Τράπεζα ,κατασκευασμένη από καθαρό χρυσάφι, πολύτιμους λίθους (διαμάντια, ρουμπίνια, ζαφείρια...)  και σμάλτο  ,δίνει την εντύπωση όταν τη βλέπει κανείς από μακριά , ανάμεσα από τους ιριδισμούς των χρωμάτων της ,ότι έχει μια υπερφυσική  ελκυστική δύναμη.

<<Σπινθηροβολά κάτω από τα  διαφορετικά χρώματα ,γράφει ένας Βυζαντινός που παραυρέθηκε στα δεύτερα εγκαίνια του 563,ο Παύλος.Την βλέπει κανείς πότε να αντανακλά την λάμψη του χρυσού και του ασημιού ,και πότε  να ακτινοβολεί σαν ζαφείρι και να να ρίχνει ποικίλες ακτίνες ,ανάλογα με τον χρωματισμό των πετραδιών και των μεταλλων που την συνθετουν>>.

   Το φως της ημέρας διαχέεται από σαράντα παράθυρα που βρίσκονται στη βάση του τρούλου και από άλλα ανοίγματα που διαμορφώνονται στους παράπλευρους  τοίχους.

 ....Μα εκείνο που εντυπωσιάζει περισσότερο είναι ο βραδινός φωτισμός.Εκτός από τον τεράστιο πολυέλαιο που κρέμεται στο κέντρο ,υπάρχουν λυχνίες παντού,στους τοίχους και στα ενδιάμεσα των τοιχων. Ένας περιηγητής , ο Ροβέρτος ντε Κλαρύ, είχε δει πολλές εκαντοντάδες πολυελαίους,και σε κάθε πολυελαιο εικοσιπέντε και περισσότερες λυχνίες.

   Η στιλβωση (γυάλισμα) των μαρμάρων ,που είχε φτάσει στην πιο μεγάλη τελειότητα, η στίλβωση των μετάλλων και των πολύχρωμων πολύτιμων  πετραδιών , επέτρεπαν να δημιουργούνται μοναδικά φωτιστικά εφέ με τις φωτεινές αντανακλάσεις να πολλαπλασιαζονται σαν απειρες....

  << Όλα είναι μαγευτικά, όλα προκαλούν τον θαυμασμό , γράφει ο Παύλος. Αλλά καμμία  ανθρωπινη λέξη δεν μπορεί να εκφράσει την εντύπωση που προκαλεί ο βραδινός φωτισμός. Νομίζει κανείς, ότι ένας νυχτερινός ήλιος σκορπίζει μέσα σε όλη την εκκλησία την λάμψη του και διώχνει τα σκοτάδια, ώστε να μπορεί να πει κανείς πως η ΑΓΙΑ ΣΟΦΙΑ  δεν φωτίζεται από τις ακτίνες του ήλιου ,αλλά αυτή η ίδια κλείνει μέσα της την πηγή του φωτός  >>