Τετάρτη 18 Δεκεμβρίου 2024

ΕΙΡΕΣΙΩΝΗ -Ο Καρυοθραύστης Ένα μαγικό παραμύθι


Ελληνική Μυθολογία, Οι Ώρες
Ευνομία, Δίκη και Ειρήνη,
που ήταν θεότητες του νόμου και της τάξης, οι οποίες διατηρούσαν τη σταθερότητα της κοινωνίας. Οι Ώρες ήταν κόρες του Δία και της Θέμιδος.

Ο Καρυοθραύστης, τομουσικό  αριστούργημα του  Τσαϊκόφσκι, δικαίως θεωρείται ένα από τα δημοφιλέστερα μπαλέτα του ρεπερτορίου, αφού η συναισθηματική δύναμη και η θεατρικότητα της μουσικής του συνθέτη μαγεύουν διαχρονικά τους μικρούς και μεγάλους θεατές. 

. Ο Καρυοθραύστης πρωτοπαρουσιάστηκε στο αυτοκρατορικό Θέατρο Μαριίνσκι της Αγίας Πετρούπολης στις 18 Δεκεμβρίου 1892. 


Σύνθεση μπαλέτου


  1. Εισαγωγή
  2. Πράξη πρώτη.
    1. Εικόνα 1.
      1. Στολισμός και φωταγώγηση του χριστουγεννιάτικου δέντρου
      2. Πορεία
      3. Καλπασμός παιδιών και έξοδος γονέων
      4. Χορευτική σκηνή
        1. Η έξοδος του Drosselmeyer
        2. Χορός των κούκλων που κουρδίζουν ( μαζούρκα )
        3. Δαιμονικός χορός
      5. Stage και Grossvater
        1. Η εμφάνιση της κούκλας Καρυοθραύστης
        2. Καρυοθραύστης Πόλκα
        3. Το νανούρισμα της Μαρί και τα παιχνίδια του Φριτς
        4. Χορός γονέων και καλεσμένων (Grossvater)
      6. Σκηνή (Η Μαρία και ο Καρυοθραύστης)
        1. Νανούρισμα
        2. Μεταμόρφωση του νηπιαγωγείου
        3. Ανάπτυξη χριστουγεννιάτικου δέντρου
      7. Η εμφάνιση των ποντικών και η μάχη
    2. Εικόνα 2.
      1. Ελατοδάσος το χειμώνα
      2. Snowflakes Waltz (χορός νιφάδων χιονιού)
  3. Πράξη δεύτερη.
    1. Palace of Sweets Confiturenburg
    2. Άφιξη της Μαρίας και του Καρυοθραύστη
    3. Διασκέδαση
      1. Σοκολάτα (ισπανικός χορός)
      2. Καφές (αραβικός χορός)
      3. Τσάι (κινέζικος χορός)
      4. Trepak (ρωσικός χορός, ζαχαροκάλαμο)
      5. Χορός των Ποιμενικών (Δανέζικο αμυγδαλωτό)
      6. Μητέρα Gigon (Zhigon) και κλόουν
    4. Το Βαλς των Λουλουδιών
    5. Pas de deux
      1. The Sugar Plum Fairy και Prince Orshad
      2. Παραλλαγή Ι: ταραντέλα
      3. Παραλλαγή ΙΙ: Χορός της νεράιδας του δαμάσκηνου
      4. Κώδικας
    6. Τελικό Βαλς
    7. Αποθέωση


το υποκείμενο της πρότασης

     Τι είναι το υποκείμενο;             



Υποκείμενο είναι η λέξη για την οποία γίνεται λόγος στην πρόταση. Με άλλα λόγια υποκείμενο είναι η λέξη που δείχνει σε μια πρόταση ποιος είναι ο πρωταγωνιστης  !!!!!!!!!!!!!!!!

Ο ήλιος λάμπει.

Βρίσκουμε το ρήμα: λάμπει

 Ρωτάμε: ποιος + ρήμα; ποιος λάμπει

Ο ήλιος- υποκείμενο σε πτώση ονομαστική


Πώς βρίσκουμε το υποκείμενο                                                                       

 

Πώς βρίσκουμε το υποκείμενο στα νέα ελληνικά;


-Ο Αλέξανδρος κατέβηκε τη σκάλα.

1. ρημα   :     κατέβηκε

2.ρωτάμε: ποιος ή ποια ή ποιο +κατέβηκε   = Ο Αλέξανδρος ,ΥΠΟΚΕΙΜΕΝΟ σε Ονομαστική


Μαθαίνω να βρίσκω το ΥΠΟΚΕΙΜΕΝΟ 

Ο κηπουρός κλάδεψε το δέντρο

1. Βρίσκουμε το ρήμα: 

2. Βλέπουμε αν το ρήμα είναι στον ενικό ή στον πληθυντικό: 

3. Ρωτάμε: ποιος + ρήμα;

 = υποκείμενο

Οι μαθητές κατασκεύασαν ένα τηλεκατευθυνόμενο αυτοκίνητο.

1. Βρίσκουμε το ρήμα: 

2. Βλέπουμε αν το ρήμα είναι στον ενικό ή στον πληθυντικό: 

3. Ρωτάμε: ποιοι + ρήμα;

  = υποκείμενο

Πολλά παιδιά δεν τρώνε πρωινό.

1. Βρίσκουμε το ρήμα: 

2. Βλέπουμε αν το ρήμα είναι στον ενικό ή στον πληθυντικό: 

3. Ρωτάμε: ποιοι + ρήμα;

  = υποκείμενο

Μαμά, εγώ και η Στέλλα θέλουμε παγωτό.

1. Βρίσκουμε το ρήμα: 

2. Βλέπουμε αν το ρήμα είναι στον ενικό ή στον πληθυντικό: 

3. Ρωτάμε: ποιοι + ρήμα;

  = υποκείμενο

Ο Διονύσης χάρισε τα βιβλία του στη βιβλιοθήκη του σχολείου.

1. Βρίσκουμε το ρήμα: 

2. Βλέπουμε αν το ρήμα είναι στον ενικό ή στον πληθυντικό: 

3. Ρωτάμε: ποιος + ρήμα;

  = υποκείμενο

Πυρήνας της πρότασης είναι το ρήμα. Με το που χρησιμοποιούμε το ρήμα ταυτόχρονα εννοούμε και ένα δεύτερο στοιχείο της πρότασης το υποκείμενο. Σ’ αυτό βοηθούν οι καταλήξεις των ρημάτωνΣυμπεραίνουμε συνεπώς ότι όλα τα ρήματα έχουν υποκείμενο.

ΠρόσωποΥποκείμενοΡήμα ενεργητικήςΡήμα παθητικής
α' ενεγώντύν-ωντύν-ομαι
β' ενεσύντύν-ειςντύν-εσαι
γ' εναυτός, αυτή, αυτόντύν-ειντύν-εται
α' πληθ.εμείςντύν-ουμεντυν-όμαστε
β' πληθ.εσείςντύν-ετεντύν-εστε
γ' πληθ.αυτοί, αυτές, αυτάντύν-ουνντύν-ονται

Τι μέρος του λόγου είναι το υποκείμενο;;;;;;;


ΑΣΚΗΣΗ 
Σήμερα γιορτάζω εγώ.
Εσύ έκανες τη ζημιά!
Θα έρθει κι αυτός μαζί μας;
Εμείς θα μείνουμε μέχρι αργά.
Γιατί δεν μένετε κι εσείς;
Μας έσωσαν αυτοί.
Γιατί δεν με περίμενες;
Σήμερα θα μείνω σπίτι.
Με περιμένουν στην αυλή.
Γελάσαμε πολύ με το αστείο του.
Επιτέλους έφτασε.
Έχετε φάει;

 1 / 11 
  1. Βρες το υποκείμενο της πρότασης: Ο Μαρίνος, ο Νικόλας, η Δέσποινα και η Κασσάνδρα είχαν αποφασίσει να εξερευνήσουν το Φαράγγι τοΒίκου .
    1.   Ο Μαρίνος, ο Νικόλας, η Δέσποινα και η Κασσάνδρα
    2.   το Φαράγγι
    3.   του Διαβόλου
    4. Σε ποια πτώση βρίσκονται τα υποκείμενα;
      1.   ονομαστική
      2.   γενική
      3.   αιτιατική
      4. ποια μορφή έχουν τα υποκείμενα;
        1.   ουσιαστικό
        2.   επίθετο
        3.   αντωνυμία
        1. Βρες το υποκείμενο της πρότασης: Θα σας οδηγήσω εγώ.
          1.   εγώ
          2.   εσύ
          3.   αυτός
          4. Σε ποια πτώση βρίσκεται το υποκείμενο;
            1.   ονομαστική
            2.   γενική
            3.   αιτιατική
        2.      Σε ποια πτώση μπαίνει το υποκείμενο του ρήματος;          
      1. ΑΣΚΗΣΕΙΣ

        Να βρεις το υποκείμενο στις παρακάτω προτάσεις 


        • Εγώ γράφω ένα γράμμα.

        • Εσύ διαβάζεις συνέχεια.

        • Η Ελένη κάθεται .

        • Εμείς σήμερα θα πάμε εκδρομή

        • Θα έρθετε κι εσείς στη γιορτή;

        • Οι θεατές του αγώνα βράχηκαν από την ξαφνική νεροποντή.

        Σήμερα γιορτάζω εγώ.
         Θα έρθει κι αυτός μαζί μας;
        Μαμά, σήμερα το φαγητό είναι πολύ νόστιμο!
        Νίκο, θα καθυστερήσει πολύ ώρα η Ελένη;
        Τα χελιδόνια ήρθαν και πάλι.
        Ο ήλιος μόλις είχε φανεί πάνω στο φρύδι του βουνού.
         Τα φυτά άρχιζαν το θαύμα της φωτοσύνθεσης.
        Τα ζώα και τα πουλιά ξεκινούσαν την καθημερινή πάλη τους για τροφή και επιβίωση.
        Μας έσωσαν αυτοί.
        Γιατί δε μένετε κι εσείς;
        Εμείς θα μείνουμε μέχρι αργά.

Σάββατο 14 Δεκεμβρίου 2024

Ευθύς και πλάγιος λόγος στα νέα ελληνικά

  ΔΙΑΔΡΑΣΤΙΚΕΣ ΑΣΚΗΣΕΙΣ  ΓΙΑ  ΤΟΝ ΥΠΟΛΟΓΙΣΤΗ ΚΑΙ....ΤΟ ΤΕΤΡΑΔΙΟ ΜΑΣ








ΣΤΟ ΤΕΤΡΑΔΙΟ


1.Φτιάξτε τον ευθύ λόγο

    είπε       Παιδιά        ».        : «        στον φούρνο        πηγαίνετε        Ο δάσκαλος    


    θα δούμε       φώναξε        ζυμώνουν »        ο Νίκος.        « Ωραία!        πως το    


 : «        τον ρώτησε        Η Άννα        ».        και εγώ;        Να έρθω

2.Ευθύς ή πλάγιος λόγος;

  1. Τον συμβούλεψε να είναι πιο προσεχτικός στην εργασία του.

    1.   Πλάγιος λόγος
    2.   Ευθύς λόγος
  2. Ο δάσκαλος ρώτησε: "Ποιοι πολέμησαν στο Μαραθώνα;"

    1.   Πλάγιος λόγος
    2.   Ευθύς λόγος
  3. Πώς τα κατάφερες να λύσεις την άσκηση;

    1.   Ευθύς λόγος
    2.   Πλάγιος λόγος
  4. Τον παρακάλεσε να του διαβάσει ένα παραμύθι.

    1.   Πλάγιος λόγος
    2.   Ευθύς λόγος
  5. - Πρέπει να προσέχεις όταν κυκλοφορείς μόνος σου, τον συμβούλεψε η μαμά.

    1.   Πλάγιος λόγος
    2.   Ευθύς λόγος
  6. Η Κατερίνα με ρώτησε πώς πέρασα τα Χριστούγεννα.

    1.   Ευθύς λόγος
    2.   Πλάγιος λόγος
  7. Τους λέω: "Όλα θα πάνε καλά".

    1.   Πλάγιος λόγος
    2.   Ευθύς λόγος
    3.Ευθύς λόγος
    Εισαγωγικά και διπλή τελεία )

Ο δάσκαλος ανακοίνωσε: « Αύριο θα δούμε Καραγκιόζη ».
ΣΩΣΤΟ    ΛΑΘΟΣ

Η Άννα ρώτησε. Πότε θα ζυμώσεις γιαγιά;
ΣΩΣΤΟ    ΛΑΘΟΣ
« Πώς φτιάχνεται το ψωμί; » ρώτησε ο Γιάννης.
ΣΩΣΤΟ    ΛΑΘΟΣ
Ο φούρναρης μας ορμήνεψε, « Να τρώτε μαύρο ψωμί ».
ΣΩΣΤΟ    ΛΑΘΟΣ
  1. Ο φούρναρης μας είπε: Πρέπει να σηκώνομαι πολύ νωρίς.        ΣΩΣΤΟ    ΛΑΘΟΣ
Η μαμά είπε: « Πάω στο φούρνο »
ΣΩΣΤΟ    ΛΑΘΟΣ



4.ΑΝΤΙΣΤΟΙΧΙΣΗ

συμβούλεψε    αναρωτήθηκε          διέταξε   ρώτησε 
 ανακοίνωσε         υπενθύμισε

Ο μανάβης ________            : «Από ποιά φρούτα θέλετε να σας βάλω;»

Ο διοικητής _______                   : «Φορέστε αμέσως τις στολές σας».

Ο πυροσβέστης __________             : «Μήπως θα ήταν καλύτερα να σβήσουμε πρώτα τη φωτιά στα δέντρα;»

Η δασκάλα __________               : «Καλό θα ήταν να μη βιάζεστε στις εργασίες σας».

Η τροχονόμος __________                     : «Να μην ξεχνάτε το δίπλωμά σας».

Ο μάγειρας __________ : «Σήμερα θα έχουμε μακαρόνια».


ΤΙ ΠΡΕΠΕΙ ΝΑ ΞΕΡΩ     Γραμματική ε' και στ' Δημοτικού


Ευθύς λόγοςΠλάγιος λόγος
  1. - Σήμερα θα βρέξει.

  2. - Τι ώρα είναι;

  3. - Δώσε μου την μπάλα.

  4. - Γιώργο, πώς είσαι;
    - Πονάει το κεφάλι μου, δάσκαλε.

  1. Είπε ότι σήμερα θα βρέξει.

  2. Με ρώτησε τι ώρα είναι.

  3. Μου είπε να του δώσω την μπάλα.

  4. δ. Ο δάσκαλος ρώτησε τον Γιώργο πώς είναι κι εκείνος του απάντησε ότι πονάει το κεφάλι του.


Ποιες αλλαγές διαπιστώνουμε στο είδος των προτάσεων, στο πρόσωπο του ρήματος, στο πρόσωπο και στο είδος της αντωνυμίας;

 

.

  αλλαγές 


ΣΤΟ ΠΡΟΣΩΠΟ ΤΟΥ ΡΗΜΑΤΟΣ
Το α' και το β' πρόσωπο
Πήγα στον κινηματογράφο
πού πήγες εχτές
γίνονται γ' πρόσωπο
Πήγε στον κινηματογράφο

Ποιες αλλαγές διαπιστώνουμε στον χρόνο του ρήματος;

 

Αλλαγές έχουμε επίσης και στους χρόνους των ρημάτων. Ας δούμε τα παραδείγματα

 

Αγοράζω μια τυρόπιτα.   Αγόρασα μια τυρόπιτα.




α. όσον αφορά το είδος των προτάσεων

ΣΤΟ ΕΙΔΟΣ ΤΩΝ ΠΡΟΤΑΣΕΩΝ
Οι προτάσεις του ευθύ λόγουγίνονται στον πλάγιο λόγο
1. Οι κύριες προτάσεις
Δε θα βρέξει σήμερα
1. Δευτερεύουσες ειδικές
Είπε (ότι δε θα βρέξει σήμερα)
2. 
Σήκω αμέσως όρθιος
2. Δευτερεύουσες βουλητικές
Τον διέταξε( να σηκωθεί αμέσως όρθιος)
3. 
 Οι δευτερεύουσες προτάσεις
Βάλε μου να φάω (βουλητική)
Το ξέρω ότι έπαιζες (ειδική)
Θα έρθω, όταν μπορέσω (χρονική)
Φεύγω, επειδή βαρέθηκα (αιτιολογική)
Μαρία, αν θέλεις, έλα (υποθετική)
4. Παραμένουν δευτερεύουσες
Ζήτησε να του βάλουν να φάει (βουλητική)
Του είπε πως ήξερε ότι έπαιζε (ειδική)
Του φανέρωσε ότι θα έρθει όταν μπορέσει (χρονική)
Ανακοίνωσε ότι φεύγει επειδή βαρέθηκε (αιτιολογική)
Είπε στη Μαρία ότι αν θέλει μπορεί να πάει (υποθετική