ΠΡΟΤΕΡΑΙΌΤΗΤΑ ΠΡΆΞΕΩΝ ( ) . : + -
Πράξεις μέσα στις παρενθέσεις (6-4)+ 4∙3 +3 ∙2=
ΑΝΤΙΜΕΤΑΘΕΤΙΚΗ ΙΔΙΟΤΗΤΑ
ΠΡΟΤΕΡΑΙΌΤΗΤΑ ΠΡΆΞΕΩΝ ( ) . : + -
11ος Διεθνής Μαθητικός Διαγωνισμός
Δημιουργώντας τα δικά μας παιχνίδια: Από το χθες στο σήμερα
(Aριθμός έγκρισης 150215/Δ2/05-12-2022)
Το Μουσείο Σχολικής Ζωής και Εκπαίδευσης του Εθνικού Κέντρου Έρευνας και Διάσωσης Σχολικού Υλικού (ΕΚΕΔΙΣΥ) και το Τμήμα Εκπαιδευτικής Ραδιοτηλεόρασης και Ψηφιακών Μέσων του Υπουργείου Παιδείας, Θρησκευμάτων και Αθλητισμού συνδιοργανώνουν τον 11ο Διεθνή Μαθητικό Διαγωνισμό με τίτλο:
«Δημιουργώντας τα δικά μας παιχνίδια: Από το χθες στο σήμερα»
Ο διαγωνισμός απευθύνεται σε μαθητές Νηπιαγωγείων, Δημοτικών σχολείων, Γυμνασίων και Λυκείων της Ελλάδας και της Ομογένειας, δημόσιων και ιδιωτικών.
Μετά την επιτυχία του 10ου Μαθητικού Διαγωνισμού ο 11ος Διεθνής Μαθητικός Διαγωνισμός κρατά την ίδια θεματική με στόχο να αναδείξει την ιστορία του παιχνιδιού και να δώσει την ευκαιρία στη δημιουργικότητα των παιδιών να κατασκευάσουν παλιά αλλά και σύγχρονα παιχνίδια με τη βοήθεια της ψηφιακής τεχνολογίας εντάσσοντας το παιχνίδι στην εκπαιδευτική διαδικασία.
ΘΕΜΑΤΙΚΟ ΠΕΔΙΟ
Οι μαθητές/τριες καλούνται να εργαστούν δημιουργικά και μπορούν να επιλέξουν ανάμεσα σε δύο θεματικές:
Α. ΖΩΝΤΑΝΕΥΟΝΤΑΣ ΤΑ ΠΑΛΙΑ ΠΑΙΧΝΙΔΙΑ
Στην κατηγορία αυτή οι μαθητές/τριες μπορούν να δημιουργήσουν:
Το θέμα των παιχνιδιών μπορεί να αντλεί έμπνευση από την:
Όλα τα παραπάνω μπορούν να αποτελέσουν θέματα μικρών ερευνητικών δραστηριοτήτων από τα παιδιά σε ελεύθερο χρόνο έξω από το σχολείο, με την επεξεργασία των στοιχείων μέσα στην τάξη (συνεντεύξεις, βιβλιογραφικές αναζητήσεις, επισκέψεις).
Να χρησιμοποιείται πρωτότυπο πολυμεσικό υλικό (εικόνες, βίντεο, ήχοι, μουσική κ.λπ.) ή υλικό που είναι ελεύθερο πνευματικών δικαιωμάτων. Σε διαφορετική περίπτωση είναι απαραίτητο να γίνεται σαφές o τρόπος εξασφάλισης της άδειας χρήσης του υλικού.
ΓΕΝΙΚΕΣ ΠΡΟΔΙΑΓΡΑΦΕΣ
Θα πρέπει όχι μόνο να προκαλούν τη σκέψη των συμμετεχόντων, αλλά και να δημιουργούν μια μοναδική προσωπική εμπειρία για τον καθένα.
ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΟΙ ΣΤΟΧΟΙ
Στόχοι του Διαγωνισμού αυτού είναι:
ΕΠΙΤΡΟΠΗ ΚΡΙΣΗΣ
Τιμητική Επιτροπή Κρίσης
Παντελής Βούλγαρης, Σκηνοθέτης
Σοφία Παπαδημητρίου, Προϊσταμένη Εκπαιδευτικής Ραδιοτηλεόρασης και Ψηφιακών Μέσων, ΥΠΑΙΘ
Ευαγγελία Κανταρτζή, Πρόεδρος Μουσείου Σχολικής Ζωής και Εκπαίδευσης
Κώστας Στοφόρος, Συγγραφέας – Δημοσιογράφος – Συνεργάτης Μουσείου Σχολικής Ζωής και Εκπαίδευσης
Άννα Βασιλειάδη, Πρόεδρος Γυναικείας Λογοτεχνικής Συντροφιάς
Σταύρος Γρόσδος, Δρ. Οπτικουακουστικού Γραμματισμού
Ηλίας Στουραΐτης, Δρ. Ιστορίας, εκπαιδευτικός, σχεδιαστής εκπαιδευτικών παιχνιδιών
Καταληκτική ημερομηνία υποβολής για τα παραδοτέα είναι η 30η Μαΐου 2024
Ήτανε νέοι ήτανε νέοι, ήταν παιδιά
και έτυχε να ‘ναι και καλή σοδειά
Τα βράδια ξενυχτούσαν στα υπόγεια,
και σβάρνα ολημερίς στις γειτονιές
αχ! τα σοκάκια εκείνα κι οι γωνιές
σφιχτά που φυλάξαν τα τίμια λόγια
Ήτανε νέοι ήτανε νέοι, ήταν παιδιά
και έτυχε να ‘ναι και καλή σοδειά
Δεν ξέρανε πατέρα, μάνα σπίτι, μάνα σπίτι
έναν δεν δίναν για το σήμερα παρά
δε ρίχνανε δραχμές στον κουμπαρά
δεν κράταγαν μεζούρα και διαβήτη
Ήτανε νέοι ήτανε νέοι, ήταν παιδιά
και έτυχε να ‘ναι και καλή σοδειά
Πηγή: By Greg L at the English language Wikipedia, CC BY-SA 3.0, https://commons.wikimedia.org/w/index.php?curid=1325234 |
Χέρια πόδια στην αυλή κι όλοι πέφτουνε στη γη! |
Αν βγω από το μπάνιο και πατήσω ξυπόλητος στα πλακάκια τα πόδια μου θα κρυώσουν
γιατί η θερμότητα φεύγει γρήγορα από το σώμα μου και καταλήγει στο πάτωμα μέσω αγωγής.
Αν επιχειρήσω να ανακατέψω μια καυτή σούπα με ένα μεταλλικό κουτάλι (γιατί η ξύλινη κουτάλα είναι στον νεροχύτη και βαριέμαι να την πλύνω), η θερμότητα θα μεταδοθεί από τη σούπα στα δάχτυλά μου μέσω του κουταλιού και θα με κάψει.
Γενικά η θερμότητα μεταφέρεται με αγωγή κυρίως στα στερεά σώματα.
Η Ειρεσιώνη (από τη λέξη εἶρος που σημαίνει μαλλί προβάτου) ήταν ένα κλαδί ελιάς (κότινος) ή δάφνης στολισμένο με κορδελάκια από λευκό και κόκκινο μαλλί, καρπούς (σύκα, καρύδια, αμύγδαλα, κάστανα, δημητριακά, κ.λπ.), μικρά μπουκαλάκια γεμάτα κρασί,μέλι και λάδι ή ακόμη και μικρές σφαίρες από μέταλλο, που παρίσταναν τον Ήλιο και τη Σελήνη.
Οι Έλληνες, που στην ιστορική μνήμη τους είχαν την Ειρεσιώνη, υιοθέτησαν πολύ γρήγορα το Χριστουγεννιάτικο δέντρο με το έλατο. Το πρώτο χριστουγεννιάτικο δέντρο που στολίστηκε στην Ελλάδα ήταν το 1833 στα Ανάκτορα του Όθωνα στο Ναύπλιο. Μάλιστα οι κάτοικοι του Ναυπλίου σχημάτιζαν ουρές έξω από το παλάτι για να θαυμάσουν το νεόφερτο όσο και παράξενο για εκείνη την εποχή έθιμο.
το πρωτο ρεβεγιον ΤΟΥ ΟΘΩΝΑ
Το γεύμα στο ανάκτορο του Ναυπλίου ήταν πλούσιο, με πολλά κυνηγετικά θηράματα, και συνοδευόταν από άφθονη σαμπάνια. Μετά το τέλος του δείπνου μετακινήθηκαν όλοι σε άλλη αίθουσα για να πιουν καφέ ενώ ο Οθωνας συζητούσε, μαζί τους, χαλαρά, «άνευ εθιμοτυπίας». Οι καλεσμένοι ήταν πολλοί, μεταξύ των οποίων, οι πρέσβεις των ευρωπαϊκών κρατών και ορισμένων ασιατικών, ένας πρίγκιπας από την Περσία, Αρμένιοι και έμποροι από τη Σμύρνη.
Λιώσε τα χιόνια στα βουνά
ζέστανε τα πλατάνια
φέρε μας γέλια και χαρά,
ειρήνη και ζωντάνια.
Στο σπίτι αυτό που μπήκαμε
οι εστίες να μη σβήσουν
κι όλοι οι νοικοκυραίοι του
χίλια χρόνια να ζήσουν…
αν είναι ορισμός σας
Ηλίου τη θεία γέννηση
να πω στ’ αρχοντικό σας.
Απόλλων άρχοντα θεέ,
έλα ξανά κοντά μας
συ φωτοδότη Βασιλιά,
φώτισε την καρδιά μας.
Λιώσε τα χιόνια στα βουνά
ζέστανε τα πλατάνια
φέρε μας γέλια και χαρά,
ειρήνη και ζωντάνια.
Στο σπίτι αυτό που μπήκαμε
οι εστίες να μη σβήσουν
κι όλοι οι νοικοκυραίοι του
χίλια χρόνια να ζήσουν…
Εἰρεσιώνῃ σῦκα φέρειν καὶ πίονας ἄρτους
καὶ μέλι ἐν κοτύλῃ καὶ ἔλαιον ἀναψήσασθαι
καὶ κύλικ᾽ εὔζωρον,
Άναρχος Θεός καταβέβηκε και εν τη Παρθένω κατώκησε.
Ερρουρέμ, ερρουρέμ, ερρουρερουρέμ, χαίρε Δέσποινα.
Βασιλεύς των όλων και Κύριος, ήλθε τον Αδάμ αναπλάσασθαι.
Άγιος, άγιος, άγιος υπάρχεις και Κύριος.
Γηγενείς σκιρτάτε και χαίρετε, τάξεις των Αγγέλων ευφραίνονται
Χερουβείμ, Χερουβείμ, χαίρε, χαίρε Παναγία Δέσποινα.
Δεύτε εν σπηλαίω κατίδωμεν, κείμενον εν φάτνη τον Κύριον.
Ερρουρέμ, ερρουρέμ, ερρουρερουρέμ, χαίρε Δέσποινα.
Έχετε ακούσει τους γονείς ή τους ανθρώπους σας σε βίντεο να μιλούν για την κλιματική αλλαγή;
Αναρωτηθήκατε ποτέ τι είναι και γιατί μας ενδιαφέρει τόσο πολύ;
Οι επιστήμονες της NASA μελετούν το κλίμα της Γης για περισσότερα από 40 χρόνια. Χρησιμοποιήσαμε όσα μάθαμε εκείνη την περίοδο για να απαντήσουμε σε μερικές από τις μεγαλύτερες ερωτήσεις σας παρακάτω!
Η κύρια διαφορά είναι ο χρόνος. Ο καιρός είναι μόνο προσωρινός. Για παράδειγμα, μια χιονοθύελλα μπορεί να μετατραπεί σε πλημμύρα μετά από λίγες μόνο ζεστές ανοιξιάτικες μέρες. Το κλίμα, από την άλλη, είναι κάτι περισσότερο από μερικές ζεστές ή δροσερές μέρες. Το κλίμα περιγράφει τις τυπικές καιρικές συνθήκες σε μια ολόκληρη περιοχή για πολύ μεγάλο χρονικό διάστημα – 30 χρόνια ή περισσότερο.
Κάντε κλικ εδώ για να μάθετε περισσότερα για τη διαφορά μεταξύ καιρού και κλίματος!
Ρίξτε μια ματιά έξω από το παράθυρό σας.
Έχει ζέστη και ήλιο;
Έχει συννεφιά και βρέχει;
Υπάρχει χιόνι στο έδαφος;
Όταν κοιτάς έξω από το παράθυρο, βλέπεις πώς είναι ο καιρός σήμερα.
Ο καιρός είναι μόνο προσωρινός. Για παράδειγμα, μια χιονοθύελλα μπορεί να μετατραπεί σε πλημμύρα μετά από λίγες μόνο ζεστές ανοιξιάτικες μέρες.
Το κλίμα, από την άλλη, είναι κάτι περισσότερο από μερικές ζεστές ή δροσερές μέρες.
Το κλίμα περιγράφει τις τυπικές καιρικές συνθήκες σε μια ολόκληρη περιοχή για πολύ μεγάλο χρονικό διάστημα—30 χρόνια ή περισσότερο.
Το να παρακολουθούμε την αλλαγή του καιρού μπορεί να μας βοηθήσει να σχεδιάσουμε το μέλλον.
Γνωρίζουμε ότι εάν σχηματίζονται σύννεφα από πάνω, είναι μάλλον καλή ιδέα να μείνετε μέσα.
Αλλά είναι σημαντικό να παρακολουθούμε και τις αλλαγές στο κλίμα της Γης. Και η NASA έχει παρατηρήσει ότι η Γη θερμαίνεται.
Η παρακολούθηση της στάθμης της θάλασσας της Γης είναι ένας τρόπος με τον οποίο μπορούμε να γνωρίζουμε πόσο γρήγορα αλλάζει το κλίμα.
Καθώς το κλίμα της Γης θερμαίνεται, οι πάγοι στην Ανταρκτική και τη Γροιλανδία λιώνουν. Αυτό προκαλεί την άνοδο της στάθμης των ωκεανών.
Οι δορυφόροι της NASA μπορούν να μετρήσουν την άνοδο της στάθμης της θάλασσας από το διάστημα.
Μπορούν επίσης να παρακολουθούν τις αλλαγές στο κλίμα μετρώντας τα σύννεφα.
Γνωρίζουμε ότι οι αλλαγές στον αριθμό, το μέγεθος ή τη θέση των νεφών θα μπορούσαν να προκληθούν από μια αλλαγή στο κλίμα της Γης.
Οι δορυφόροι της NASA βρίσκονται πάντα σε τροχιά γύρω από τη Γη, κοιτάζοντας τους ωκεανούς και τα σύννεφα μας. Και παρακολουθούν το κλίμα της Γης και με άλλους τρόπους.
Είναι σημαντικό να παρακολουθούμε τον πλανήτη μας και όλους τους τρόπους με τους οποίους αλλάζει. Αυτή τη στιγμή, είναι το μόνο που έχουμε!