Τρίτη 21 Σεπτεμβρίου 2021

Μποτιτσέλι, ΑΝΑΓΕΝΝΗΣΗ

 ΠΡΟΣΩΚΡΑΤΙΚΟΙ ΦΙΛΟΣΟΦΟΙ👉ΑΝΑΓΕΝΝΗΣΗ 




Ο πρώτος που ισχυρίστηκε ότι η Γη γυρίζει γύρω από τον Ήλιο ήταν ο Αρίσταρχος ο Σάμιος, ο οποίος γεννήθηκε το 310 π.Χ., περίπου 1.200 χρόνια πριν από τον Κοπέρνικο....

Ο Κοπέρνικος γνώριζε τις θεωρίες του Αρίσταρχου όπως αποδεικνύεται από το χειρόγραφο του μνημειώδους βιβλίου του, «Σχετικά με τις περιστροφικές κινήσεις των ουράνιων σωμάτων», στο οποίο ο Κοπέρνικος μνημόνευε τον διορατικό Έλληνα επιστήμονα. Ωστόσο, όταν το βιβλίο εκδόθηκε το 1514, δεν περιείχε καμία αναφορά στον Αρίσταρχο. 

Ο Γαλιλαίος έμεινε γνωστός στην ιστορία για την τόλμη του να

συγκρουστει με τη Ρωμαιοκαθολική Εκκλησία  ΓΙΑ ΤΟ ΔΙΚΑΙΩΜΑ  ΤΟΥ ΑΝΘΡΩΠΟΥ στην ελευθερία της σκέψης και της επιστημονικής έρευνας 



ΘΡΗΣΚΕΥΤΙΚΗ ΜΕΤΑΡΡΥΘΜΙΣΗ 

ΛΟΥΘΗΡΟΣ 


Ήταν στις 31 Οκτωβρίου 1517 όταν έφερε το θέμα των συγχωροχαρτιών σε δημόσια συζήτηση, αναρτώντας στον ναό της Βιρτεμβέργης τις περίφημες 95 θέσεις του,

Ο Λούθηρος απέρριψε τα συχωροχάρτια, τις νηστείες, τις προσευχές και πολλά ακόμα μυστήρια της χριστιανοσύνης, ως κενά νοήματος, υποστηρίζοντας ότι εκείνο που πραγματικά μετράει είναι η αληθινή πίστη. Ζητούσε  να καταργηθεί η  εξουσία του πάπα, δίδασκε την ανεξιθρησκία και υπεραμυνόταν του δικαιώματος των ιερέων να παντρεύονται.

Η Ευρώπη χωρίζεται σε δύο αντιμαχόμενες παρατάξεις: τους καθολικούς, πιστούς στην παπική εξουσία, και τους μεταρρυθμιστές, που έμελλε να ονομαστούν προτεστάντες (διαμαρτυρόμενοι), από τη διαμαρτυρία που υπέγραψαν το 1529!



Η τέχνη την εποχή της Αναγέννησης

άσκηση περιγραφής- 


1. Η Άνοιξη , Μποτιτσέλι

Διαβάζοντας τον πίνακα από δεξιά προς τα αριστερά βλέπουμε:

Τον θεό Ζ....................... να φυσά ελαφρά και να κρατά στα χέρια του μια γυναικεία φιγούρα.
Τη νύμφη Χ.................., την οποία κρατά ο Ζέφυρος.
Τη θεά των λουλουδιών και της Άνοιξης Φ........... Είναι η ίδια η νύμφη Χ................, η οποία έχει πλέον  ανθίσει.
Στο μέσον η θεϊκή Α.......................... στέκεται μπροστά από θάμνο μυρτιάς και επιβλέπει τα γεγονότα.
Ο μικρός θεός Έ................... πετά πάνω από τη θεά με δεμένα τα μάτια του και σκοπεύει με το τόξο του.
Οι τρεις γυναικείες φιγούρες που λικνίζονται απαλά και φορούν πέπλα και στολίδια, αντιπροσωπεύουν τις Τρεις Χ........................
Ο θεός Ε..............., τελευταίος αριστερά, έχει υψώσει το Κηρύκειο -ΓΝΩΣΗ  και διώχνει τα σύννεφα που εμφανίζονται, τα οποία θα μπορούσαν να σκοτεινιάσουν τον πίνακα.



ΛΕΠΤΟΜΕΡΕΙΕΣ....





2.Η Γέννηση της Αφροδίτης (Μποτιτσέλι)

ΠΑΡΑΤΗΡΟΥΜΕ ΤΟΝ ΠΙΝΑΚΑ ΑΠΟ ΤΑ ΑΡΙΣΤΕΡΑ ΠΡΟΣ ΤΑ ΔΕΞΙΑ




























Σύμφωνα με τον αρχαίο ελληνικό μύθο η θεά Αφροδίτη  αναδύθηκε από τους αφρούς της θάλασσας  κοντά στην Κύπρο.

Ο Μποτιτσέλι φιλοτέχνησε το έργο χρησιμοποιώντας ως πηγή τον Όμηρο και απεικόνισε τη στιγμή κατά την οποία η Αφροδίτη φθάνει στο νησί των Κυθήρων, μετά τη γέννησή της. Στο αριστερό άκρο του πίνακα, απέδωσε το Ζέφυρο μαζί με την Αύρα, οι οποίοι προσπαθούν να φυσήξουν έτσι ώστε η Αφροδίτη να φτάσει στη στεριά όπου θα την υποδεχτεί μία από τις Ώρες. Ο Μποτιτσέλι απεικόνισε την Αφροδίτη σύμφωνα με τις κλασικές αναλογίες των αρχαίων αγαλμάτων

λεπτομέρειες ...




3.Σ. Μποτιτσέλι, Άρης και Αφροδίτη

4.Η Συκοφαντία



























Η Συκοφαντία, είναι μια ασυνήθιστα όμορφη γυναίκα, που αγαπά  την απάτη και την παρορμητικότητα. Στο αριστερό της χέρι κρατά έναν αναμμένο δαυλό.Το δρόμο στη Συκοφαντία δείχνει ένας άντρας ,ο  Φθόνος.Δυο κοπέλες, προσωποποιήσεις της Μοχθηρίας και της Απάτης, ενθαρρύνουν τη Συκοφαντία, προσθέτοντας πινελιές στην ομορφιά της.
Η  Μετάνοια Κοιτά δακρυσμένη πίσω της, περιμένοντας με μια έκφραση ντροπής το πλησίασμα της Αλήθειας. Η Αλήθεια,  δείχνει προς τα ουράνια....
...............................................................

ΑΝΑΚΑΛΥΠΤΩ ΤΟ ΚΗΡΥΚΕΙΟ 
ΣΕ ΕΝΑΝ ΠΙΝΑΚΑ ΤΟΥ ΜΠΟΤΙΤΣΕΛΙ

Κηρύκειο 

- σύμβολο της γνωσης ,της ιατρικής, της ειρήνης



ΠΑΝΕΠΙΣΤΗΜΙΟ ΙΑΤΡΙΚΗΣ ΝΕΑΣ ΥΟΡΚΗΣ 







Δευτέρα 20 Σεπτεμβρίου 2021

ΦΥΣΙΚΟΙ ΑΡΙΘΜΟΙ -ΑΣΚΗΣΕΙΣ


τετραδιο εργασιών -λύση
1.Γράψε με ψηφία τους αριθμούς που δίνονται παρακάτω σε φυσική γλώσσα:

(α) διακόσια πέντε,

(β) επτακόσια τριάντα δύο

(γ) είκοσι χιλιάδες οκτακόσια δέκα τρία.

2.Ποιοι είναι οι τρεις προηγούμενοι αριθμοί του 289 και ποιοι οι δύο επόμενοι;



3.Τοποθέτησε σε αύξουσα σειρά τους αριθμούς: 2.516, 2.600, 1.620, 3.208, 4.501.

4.Τοποθέτησε το
κατάλληλο σύμβολο: <, =, >, στο κενό μεταξύ των ακόλουθων αριθμών:

(α) 25...25
(β) 48...46,
(γ) 456...465,
(δ) 8.969...8.970,
(ε) 100.006...100.045,
(στ) 5.395...5.690

5. Ανακαλύπτω τον πενταψήφιο αριθμό που έχει :   __ __ .__ __ __ 
το ψηφίο 3 στις Μ και στις ΧΜ
το ψηφίο  2 στις Ε
το άθροισμα των ψηφίων των Μ και των Ε  στις ΧΔ



Σάββατο 11 Σεπτεμβρίου 2021

ΜΙΑ ΚΟΙΝΗ ΚΟΥΠΑ ΦΙΛΙΑΣ


2021
«Προχτές  ‘αναστήσαμε’  το άγαλμά της συντηρημένο, με το κεφάλι και με όλα τα μικρά θραύσματα στη θέση τους για πρώτη φορά… Και ξαφνικά το αίθριο του νέου μουσείου των Αιγών, που θα γίνει παλάτι και ναός της γέμισε με την παρουσία της…».

Ο  γιος της Ευρυδίκης, ο Φίλιππος Β΄(359-336 π.Χ.) ήταν αυτός, που έκανε την Μακεδονία πρώτη δύναμη, κυριάρχησε στα Βαλκάνια και ένωσε για πρώτη φορά τους Έλληνες. Ενώ ο εγγονός της Αλέξανδρος Γ΄ (336-323 π.Χ.) έφερε τον Ελληνισμό στις όχθες του Ινδού και έγινε ο πρώτος πολίτης της Οικουμένης.


«Η Ευρυδίκη έζησε αρκετά και πρόλαβε να δει τους κόπους του Φιλίππου να φέρνουν καρπούς.  Ήταν περήφανη, γιατί έμαθε γράμματα, έστω και όντας ώριμη γυναίκα πια, και έτσι μπορούσε να χαίρεται των Μουσών τα δώρα».

ΑΙΓΕΣ

Η περίφημη «ολόχρυση», λόγω των πολυτελών, χρυσών κοσμημάτων της, «Δέσποινα των Αιγών».






















































διαρκεια: 3 μήνες ΔΙΑΘΕΜΑΤΙΚΗ ΕΡΓΑΣΙΑ

1ο ΘΕΜΑ : ΜΙΑ ΚΟΙΝΗ  ΚΟΥΠΑ  ΦΙΛΙΑΣ ΚΑΙ  ΣΕΒΑΣΜΟΥ


ΝΕΟ ΕΥΡΗΜΑ ΑΠΟ ΤΗΝ ΕΡΕΥΝΑ ΣΤΙΣ ΑΙΓΕΣ!

Το 2020 βρέθηκε ένα εξαιρετικά πολύτιμο και απροσδόκητο εύρημα για τον τρόπο που μάθαιναν την ορθογραφία τα παιδια... στις Αιγές .

Ένας μαθητής που μπέρδευε το ο με το ω και το ει με το ι, προσπαθώντας να μάθει την ορθογραφία του , χάραξε προσεκτικά σε μια ταπεινή πήλινη κούπα που βρέθηκε σπασμένη ένα ποίημα ανώνυμου συγγραφέα, που εδώ μας παραδίνεται στην πιο παλιά και αυθεντική μορφή του:

''Το τριαντάφυλλο ανθίζει για λίγο, αν ο χρόνος του περάσει, αναζητώντας το ... δεν θα βρεις πια λουλούδι, αλλά αγκάθια. ΄΄

Το ποίημα μας δίνει με τον πιο άμεσο και στην κυριολεξία πρωτότυπο τρόπο μια εικόνα της πνευματικής κίνησης στην πόλη των Μακεδόνων την στιγμή της τελευταίας αναλαμπής της.


«ΤΟ ΡΟΔΟΝ ΑΚΜΑΖΕΙ ΒΑΙΟΝ ΧΡΟΝΟΝ ΕΑΝ ΔΕ ΠΑΡΕΣΤΗ ΖΗΤΩΝ ΕΥΡΗΣΕΙΣ ΟΥ ΡΟΔΟΝ ΑΛΛΑ ΒΑΤΟΝ»

ΑΝΑΚΑΛΥΠΤΩ ΤΟ ΟΡΘΟΓΡΑΦΙΚΟ ΛΑΘΟΣ ΤΟΥ ΜΑΘΗΤΗ ΣΤΟ ΑΓΓΕΙΟ

Το ποίημα των Αιγών παροτρύνει τον μαθητή να μην σπαταλάει τον χρόνο που κυλά ανελέητα

Ένα ποίημα μαθητή σε αγγείο, ανάμεσα στα ευρήματα των ανασκαφών στις Αιγές.


Οι Βασιλικοί Παίδες
                                  παρατηρώ την εικόνα 



για την καυσία θα χρειαστούμε καφε χαρτί γκοφρε και παλιες εφημερίδες ή χαρτιά

«Συγγένειες!»
Ταξιδεύουμε
στο Αφγανιστάν του Μεγάλου Αλεξάνδρου



Begram..." Αφγανιστάν κοντά στην Καμπούλ.

Ο Αλέξανδρος ήταν και εδώ... κάπου εδώ γύρω έχτισε την Αλεξάνδρεια του ινδικού Καυκάσου (Hindukush). Ο δρόμος για την Ινδία, ο δρόμος των μπαχαρικών, των πολύτιμων λίθων και του μεταξιού περνούσε από δω...

Στις βουδιστικές επιγραφές του 1ου και του 2ου αιώνα μ.Χ. εμφανίζονται ωραία ελληνικά ονόματα: Δημήτριος, Διόδωρος, Διονυσόδωρος, Ηλιόφιλος, Ζηνόφιλος, Θεοδάμας, Ίσανδρος, Καλλιφών, Παλαμήδης, Ευχή, Σοφή...

Σε έναν κόσμο με μεγάλους δρόμους ,μεγάλα γυμνάσια και θέατρα ,μεγάλες πόλεις, με γόνιμες συνυπάρξεις λαών και πλούσιες ανταλλαγές οι άνθρωποι παντού, επέμεναν παραδοσιακά σε κάποιες 'Μακεδονικότητες'. Μια από αυτές είναι η καυσία, τα χαρακτηριστικό μακεδονικό καπέλο που το βλέπουμε από τα βασιλικά κυνήγια των Αιγών ως την Αλεξάνδρεια, την Πομπηία, τα νήσια του Αιγαίου και την Μικρασία ,τις όχθες του Ινδού....

Συχνά στα νομίσματά τους οι βασιλείς, εδώ στις εσχατιές της ελληνιστικής Οικουμένης εμφανίζονται με την  καυσία που ξέρουμε ότι φορούσε και ο Μεγαλέξανδρος, ένα καπέλο που θυμίζει πολύ, τόσο που μοιάζει απίστευτο νάναι τυχαίο, το αφγανικό Pakol, έναν μπερέ από τσόχα που για πολλούς είναι χαρακτηριστικό της 'εθνικής' ενδυμασίας τους....

 Για τους σκληροτράχηλους πολεμιστές της Ασίας, ο Αλέξανδρος δεν ήταν ξένος. Με τον γάμο του έγινε γιος του αρχηγού τους και ο δικός του  γιος είχε και από το δικό τους αίμα... Το ίδιο έκανε και ο Σέλευκος. Ο γιος και διάδοχός του Αντίοχος Α΄ ήταν παιδί της δικιάς τους Απάμας, ένας Διγενής... και οι λαοί εκεί τον ένιωθαν δικό τους...

Ας ευχηθούμε να μη χρειαστεί να ματώσουν άλλο, τα γυναικόπαιδα στο Αφγανιστάν ,να μη ζητιανεύουν στα σταυροδρόμια και οι νέοι να μην ξεριζώνονται....


ΣΤΙΣ ΑΙΓΕΣ ΤΟΥ ΦΙΛΙΠΠΟΥ ΚΑΙ ΤΟΥ ΜΕΓΑΛΕΞΑΝΔΡΟΥ
 










Η εκπαίδευση των Βασιλικών Παίδων περιλάμβανε και θεωρητικά μαθήματα. Πιο συγκεκριμένα, διδάσκονταν μαθήματα Γραμματικής, Αριθμητικής, Αστρονομίας, Ρητορικής, Ηθικής, Πολιτικής, Φιλοσοφίας, Μουσικής και Ποίησης. Στους Βασιλικούς Παίδες ανήκε και ο Αλέξανδρος, ο οποίος παρακολούθησε –μαζί με τους υπόλοιπους συμμαθητές του– τα μαθήματα του Αριστοτέλη στην κατάφυτη περιοχή του Νυμφαίου, στην αρχαία Μίεζα. Ο Αλέξανδρος επίσης διδάχθηκε και τα Ομηρικά Έπη λόγω του ιδιαίτερου θαυμασμού του για τον Αχιλλέα, του οποίου υπήρξε μακρινός απόγονός - όπως υποστήριζε η μητέρα του,η Μυρτάλη. Είχε λάβει επίσης μαθήματα Ιατρικής.
Για τη μετάβαση των αγοριών από την ομάδα των «εφήβων» σε εκείνη των «νέων» διοργανώνονταν αγώνες δρόμου πεζών αλλά και ιππέων.
Το ίδιο συνέβαινε και στην περίπτωση των κοριτσιών για τη μετάβασή τους από την παιδική ηλικία στην αντίστοιχη των «τελείων γυναικών». Οι τελετές ολοκληρώνονταν με την αφιέρωση αναθημάτων στους θεούς: στον Διόνυσο και στον Ηρακλή για τα αγόρια, στην Άρτεμη και στη Δήμητρα για τα κορίτσια.
Τελικά ο Αλέξανδρος είναι εκείνος που άνοιξε τα σύνορα των κόσμων και δημιουργήθηκε η Ελληνιστική Οικουμένη όπου οι γυναίκες μπόρεσαν να αποκτήσουν δικαίωμα στην ιδιοκτησία και την χρήση περιουσίας, δικαίωμα στην γνώση, δικαίωμα στην συμμετοχή στα κοινά...
Ας ανακαλύψουμε τους λαους που συναποτέλεσαν και συγκληρονόμησαν την Οικουμένη του Αλέξανδρου ,που ονειρεύτηκαν έναν κόσμο χωρίς σύνορα , όπου οι άνθρωποι και οι πολιτισμοί σμίγουν και συνυπάρχουν, πίνοντας
από μια κοινή κούπα φιλίας’.



Βρισκόμαστε λίγο έξω από την περίφημη αρχαιολογική θέση του Άι Χανούμ στο Αφγανιστάν Εκεί, στις εσχατιές του ελληνιστικού κόσμου, ιδρύθηκε ελληνική πόλη της οποίας τόσο το αρχικό όνομα (Αλεξάνδρεια ή Σελεύκεια ή Αντιόχεια;), όσο και ο βασιλέας-ιδρυτής της παραμένουν άγνωστοι στους ερευνητές Μια πόλη που έκοψε δικά της νομίσματα, είχε ανάκτορο, εντυπωσιακά τείχη, γυμνάσιο και θέατρο, ενώ έδωσε και μερικές από τις πιο ενδιαφέρουσες επιγραφές με δελφικά παραγγέλματα , απτές αποδείξεις του βάθους της επίδρασης του ελληνισμού σε χώρες μακρινές. Ίσως να ήταν από αυτήν την πόλη που εμπνεύστηκαν οι Βουδιστές την νέα τεχνοτροπία αναπαράστασης του Βούδα, αυτό που σήμερα ονομάζουμε ελληνοβουδιστική τέχνη .


Η πόλη υπήρξε όμως, πάνω απ' όλα, ένα εντυπωσιακό χωνευτήρι των ελληνικών και των ανατολικών παραδόσεων, περσικών και τοπικών. Χαρακτηριστικότερο παράδειγμα, μιας μίξης πολιτισμών με στοιχεία κυρίως περσικά , αλλά και με ένα κολοσσιαίο λατρευτικό άγαλμα (μάλλον του Διός), όπως μαρτυρείται από το μέγεθος του εξαιρετικής τεχνοτροπίας αριστερού ποδιού που βρέθηκε στις ανασκαφές .
Σήμερα, στην πόλη λειτουργεί παραδοσιακό τεϊοπωλείο . Όπως φαίνεται στην εικόνα, ο ιδιοκτήτης φρόντισε να προσφέρει μια «πινελιά παράδοσης», αφού τα κορινθιακά κιονόκρανα του Άι Χανούμ λειτουργούν ως τραπέζια για το τσάι , ενώ άλλοι δωρικοί και ιωνικοί κίονες παίζουν τον ρόλο της στήριξης της (ξύλινης) οροφής. Ενδιαφέρουσα λεπτομέρεια: ο ιδιοκτήτης του τεϊοπωλείου διέσωσε, άθελα και εν αγνοία του, το μεγαλύτερο αριθμό κιόνων από την περίφημη πόλη!





Αιγές 2021

Χρυσή τομή και κρυμμένα μυστικά στο ανάκτορο του Φιλίππου του Β’

αναλογια- μαθηματικά Στ΄


Φαίνεται ότι η τεράστια συνεισφορά των Μακεδόνων -που δεν το έχουμε συνειδητοποιήσει ακόμα- στην παγκόσμια τέχνη είναι η αρχιτεκτονική» 
«Ολο το κτίριο είναι σχεδιασμένο με χρυσές αναλογιες. Δηλαδή όλες οι αναλογίες μέχρι τα ύψη του κτιρίου είναι 1,62,. Γι' αυτό, όταν το κοιτάμε μας φαίνεται όμορφο, μας αρέσει η πρόσοψη αυτή. Είναι αυτό που βρήκε ο Πυθαγόρας, είναι ο Θεική Αρμονια κατά Πλάτωνα.
«Στην κάτοψη του ανακτόρου του Φιλίππου στις Αιγές ενσωματώνεται η θεωρία, της χρυσής τομής, μια πολύπλοκη γεωμετρία κύκλων, τετραγώνων και τριγώνων, που επαναλαμβάνουν με εμβαδά την ακολουθία Φιμποντάτσι 1, 2, 3, 5, 8, 13, 21….
 Πρώτη  Μαθηματικός στον κόσμο αναφέρεται στο χρυσό λόγο η Θεανώ, μαθήτρια του Πυθαγόρα και αργότερα γυναίκα του, ίσως από τις μεγαλύτερες μαθηματικούς της εποχής της.
Μετά τη Θεανώ, ο Ευκλείδης στα στοιχεία του αναφέρει τη χρυσή τομή που επανέρχεται στο προσκήνιο τον 12ο αιώνα από τον Φιμπονάτσι. 

Γιάννης Αντωνίου, καθηγητής μαθηματικών στο Αριστοτέλειο Πανεπιστήμιο Θεσσαλονίκης -Α. Κοτταριδη,Αεχαιολόγος

Οι Αιγές, η βασιλική Μητρόπολη των Μακεδόνων, ο τόπος όπου ο Αλέξανδρος ανακηρύχθηκε βασιλιάς και από όπου την Άνοιξη του 334 π.Χ. ξεκίνησε την μεγάλη εκστρατεία που άλλαξε τον κόσμο είναι όχι μόνον το λίκνο των Τημενιδών, της Δυναστείας που ένωσε τους Έλληνες και έδωσε στην παγκόσμια ιστορία έναν από τους πιο συναρπαστικούς ήρωές της, αλλά

και ο τόπος των Ιδεών που γέννησαν την ελληνιστική Οικουμένη, την πιο ανοιχτή και γόνιμη συνύπαρξη πολιτισμών που γνώρισε ο κόσμος.

βιντεο YUTUBE - ΜΕΓΑΣ ΑΛΕΞΑΝΔΡΟΣ Ο ΚΟΣΜΟΠΟΛΙΤΗΣ