ψηφιακά βιβλία http://ebooks.edu.gr/ebooks/v2/classcoursespdf.jsp?classcode=K05
θυμόμαστε.... μαθαίνουμε .... και τα γράφουμε
ψηφιακά βιβλία http://ebooks.edu.gr/ebooks/v2/classcoursespdf.jsp?classcode=K05
ΚΟΥΤΣΟ, ΣΕΛ.16
Σήμερα θα κάνουμε μαζι το κείμενο για το κουτσο απο το τετράδιο Εργασιων. Καλο θα ήταν να το διαβάσετε για να κατανοήσετε τους κανόνες του παιχνιδιού!
Ας ξαναθυμηθουμε τις Εγκλίσεις του Ενεστώτα και του Αορίστου
ΕΝΕΡΓΗΤΙΚΗ ΦΩΝΗ
ΠΑΘΗΤΙΚΗ ΦΩΝΗ
Σκέψου καλά και τοποθέτησε τα πλακίδια σου με τέτοιο τρόπο ώστε να καταφέρεις να τα ξεφορτωθείς πρώτος φωνάζοντας “RUMMIKUB”!
Χρησιμοποίησε το Τζόκερ με προσοχή και κάνε την ανατροπή ξαφνιάζοντας τους όλους!
Πρόσεξε όμως μην αργήσεις να το αξιοποιήσεις γιατί ,εάν παραμείνει στην βάση σου χάνεις 30 πολύτιμους βαθμούς
Τα απρόσωπα ρήματα ή οι απρόσωπες εκφράσεις, όπως είπαμε, δεν παίρνουν για υποκείμενο πρόσωπο, ζώο ή πράγμα. Το υποκείμενό τους είναι:
α) πρόταση, π.χ.
Πρέπει να φύγω.
Το απρόσωπο πρέπει έχει ως υποκείμενο την πρόταση να φύγω
Πρέπει να μιλήσω απρ. ρήμα ποιο πρέπει; υποκείμενο Αξίζει να προσπαθήσει κανείς.
Το απρόσωπο αξίζει έχει ως υποκείμενο την πρόταση να προσπαθήσει κανείς
Είναι κρίμα που δεν ήρθες.
Η απρόσωπη έκφραση είναι κρίμα έχει ως υποκείμενο την πρόταση που δεν ήρθες
ΠΡΟΣΟΧΗ: Ένα ρήμα μπορεί να χρησιμοποιηθεί είτε ως προσωπικό είτε ως απρόσωπο.
π.χ. Φαίνεται πως θα χιονίσει. Το σπίτι φαίνεται μεγάλο.
απρόσωπο προσωπικό
Ανάκλαση του ήχου
Η Ηχώ (αρχ. ᾿Ηχώ) ήταν ορεσίβια Νύμφη στην ελληνική μυθολογία, που οι Μούσες την δίδαξαν άσμα, αυλό και σύριγμα. Έτσι έμεινε γνωστή για τη μελωδική φωνή της.
Η Ηχώ σαν ακόλουθος της Ήρας, έπρεπε να υπηρετεί την βασίλισσα των θεών με πίστη και αφοσίωση. Ωστόσο η Ηχώ αναγκάστηκε από τον Δία να καλύψει τις απιστίες του, απασχολώντας την Ήρα με ακατάπαυστη ομιλία. Όταν η θεά ανακάλυψε την απάτη, καταράστηκε την Ηχώ, ώστε η νύμφη να μη μπορεί να βγάζει δικά της λόγια, παρά μόνο να επαναλαμβάνει εκείνα που έλεγαν οι άλλοι. Στην μυθολογία, η τιμωρία είναι ταιριαστή της ύβρεως.
Στο κεφάλαιο αυτό μελετήσαμε τον τρόπο παραγωγής και διάδοσης του ήχου, και απλά ηχητικά φαινόμενα..
1. Η μουσική, η ανθρώπινη φωνή, το κελάηδισμα ενός πουλιού, το βούισμα ενός κουνουπιού, ο θόρυβος μιας μηχανής είναι ήχοι.
Με τον ήχο, με τη φωνή μας, επικοινωνούμε με τους άλλους ανθρώπους.
2.Τα σώματα που παράγουν ήχο τα ονομάζουμε ηχητικές πηγές. Οι ήχοι δημιουργούνται από την παλμική κίνηση, την ταλάντωση των ηχητικών κυμάτων.
Τι θα γινόταν αν βάζαμε μια ηχητική πηγή σε επαφή με ένα τέτοιο στερεό;
Όπως θα μαντέψατε, τα …οργανωμένα μόρια του στερεού αναλαμβάνουν δράση στο λεπτό! Μεταφέρουν τον ήχο στα κοντινά τους μόρια, γρήγορα και αποτελεσματικά.
Τα μόρια των υγρών, όπως θυμάστε, είναι …πιο χαλαρά τυπάκια! Κοντά το ένα με το άλλο, αλλά όχι και τόσο κοντά, ούτε και με τόσο σταθερή διάταξη:
Ας βάλουμε το ξυπνητήρι στο υγρό:
Εντάξει, τα μόρια του υγρού θα μεταδώσουν τον ήχο, αλλά οι αποστάσεις μεταξύ τους δεν είναι και τόσο κοντινές…
Αν θυμηθούμε και τα μόρια των αερίων, τότε μιλάμε για μόρια που αγαπούν την …ανεξαρτησία τους. Ούτε πολύ κοντινές αποστάσεις (εκτός κι αν βρίσκονται σε συνθήκες αυξημένης πίεσης), ούτε ακριβής διάταξη:
Ντριιιιιν!
Ο ήχος από το ξυπνητήρι θα ταξιδέψει, αλλά …μην ξεχνάτε και τις αποστάσεις μεταξύ των μορίων. Για να μεταδοθεί το πύκνωμα χρειάζεται περισσότερη …προσπάθεια και χρόνος.
.
Καταλαβαίνετε τώρα γιατί ο ήχος «τρέχει» πιο γρήγορα στα στερεά, λιγότερο γρήγορα στα υγρά και ακόμη λιγότερο στα αέρια;
___________________________________
Και τι γίνεται με τις αστραπές και τις βροντές;
Τις βλέπουμε και τις ακούμε από εκατοντάδες χιλιόμετρα μακριά, αφού το φως και ο ήχος ταξιδεύουν πολύ γρήγορα.
Όμως, γιατί την βροντή την ακούμε πάντα μετά (ή πολύ μετά) από την στιγμή που θα δούμε την αστραπή;
Η απάντηση δίνεται εύκολα, αν σκεφτούμε πως το φως ταξιδεύει με ταχύτητα 300.000.000 μέτρων το δευτερόλεπτο, ενώ ο ήχος μόνο με 340! (στον αέρα)
.
:
Υλικό | ΑΠΟΣΤΑΣΗ ΠΟΥ ΔΙΑΝΥΕΙ Ο ΗΧΟΣ ΣΤΟ ΥΛΙΚΟ ΣΕ ΕΝΑ ΔΕΥΤΕΡΟΛΕΠΤΟ |
αέρας | 340 μέτρα |
νερό | 1480 μέτρα |
ξύλο | 3300 μέτρα |
μάρμαρο | 3800 μέτρα |
ατσάλι | 5100 μέτρα |
γυαλί | 5500 μέτρα |