Σάββατο 6 Δεκεμβρίου 2025

ΑΙΟΛΙΚΗ ΓΗ

 ΒΙΒΛΙΟ ΓΛΩΣΣΑΣ

Στο φωτοδεντρο της Εκπαιδευτικης Τηλεόρασης προτείνεται    
 το ιστορικο ντοκιμαντερ του σχολειου μας για να βρουμε ιστορικα στοιχεια για την εργασια μας.  
https://photodentro.edu.gr/v/item/icreate/8545/1524 

ή παρακολουθουμε  εδώ το ιστορικό ντοκιμαντερ του σχολείου μας για τη Μικρά Ασια.

Πόλεις της Μικράς Ασιας, μικρές πατρίδες της ΟΙΚΟΥΜΕΝΗΣ!...

Σμύρνη και Χριστούγεννα: «Αχ, αυτά τα σπίτια.!..»
«Αχ, αυτά τα σπίτια που τα καμάρωνα όταν περνούσαμε. Είχαν εάν συνήθειο στη Σμύρνη, να τρώνε με τις πόρτες ανοιχτές.
Τα σπίτια ήταν διώροφα, πάντα υπερυψωμένα, με τρία τέσσερα σκαλάκια, και οι πόρτες τους έμπαιναν λίγο πιο μέσα, ώστε τον χειμώνα δε βρεχόσουν μέχρι να σου ανοίξουν.
Όταν άνοιγε η πόρτα, αμέσως ήταν η τραπεζαρία. Λοιπόν τα βράδια έβλεπες τις οικογένειες μαζεμένες τριγύρω στο τραπέζι σε φρεσκοσιδερωμένα, λινά άσπρα τραπεζομάντηλα .Τα σερβίτσια άστραφταν και τα ποτήρια ήταν πάντα ακριβά κολονάτα. Χουρμάδες, μέλι, καρύδια, κάστανα, αμύγδαλα, φρούτα όλα σε πιατέλες στο τραπέζι .Τα σαραλγιά, οι μπακλαβάδες, τα φοινίκια, οι κουραμπιέδες τα λουκούμια τα κανταΐφια, οι λουκουμάδες οι βασιλόπιττες ήταν τα γλυκά των εορτών της Σμύρνης. Συναγωνίζονταν στη γειτονιά για την καλύτερη εμφάνιση και πάντα οι πόρτες ορθάνοιχτες…»
Οι Σμυρνιές στα σπίτια τους, μέρες πριν από τα Χριστούγεννα άρχιζαν τις μπουγάδες και τ’ ασπρίσματα. Στόλιζαν συνήθως καραβάκια. Κάτω από τη μεγάλη κρεμαστή λάμπα του πετρελαίου ή κάτω από τον πολυέλαιο , κρεμούσαν ένα κλαδί από γκι, το οποίο ονόμαζαν “φιλί”, γιατί όποιος περνούσε από κάτω έπρεπε να το φιλήσει.

ΣΥΝΤΑΓΕΣ -ΚΑΛΛΙΓΡΑΦΙΑ




Το νέο Ομήρειο αποτελεί την «τελευταία λέξη» της αρχιτεκτονικής της εποχής εκείνης. Είναι καλλιμάρμαρο με ευρύχωρες και ηλιόλουστες αίθουσες παραδόσεων, με μεγάλη αίθουσα τελετών, όπου υπάρχουν οι προτομές του Ομήρου, Σωκράτη, Πλάτωνα και Ρήγα Φεραίου.
Το Ομήρειον ήταν ίδρυμα εθνικό και όχι ιδιωτικό.
Το Ομήρειον το «εγκαλλώπισμα του οφθαλμού της Μικρασίας»




ΘΕΑΤΡΟ
«το ζωηρότερον
 σχολείον της ανθρωπότητος»
Οι Σμυρνιοί λάτρευαν το θέατρο. Υπολογίζεται ότι η πρώτη παράσταση, το 1657, μετά την κατάκτηση από τους Τούρκους, αναφερόταν σε αρχαίο Ελληνικό έργο Το 1862 στη Σμύρνη χτίστηκε ένα μεγάλο, τριώροφο θέατρο.Τεσσερις σειρες θεωρεια και η πλατεια. Εικονα μεγαλου δυτικοευρωπαϊκου θεατρου.Οι Έλληνες της Σμύρνης εξελίχθηκαν σε ένα ένθερμο θεατρόφιλο κοινό, και ενώ στην αρχή παρακολουθούσαν ξένες παραστάσεις, κυρίως ιταλικές και γαλλικές, με την δημιουργία τοπικών θιάσων, και τις επισκέψεις θιάσων από την Αθήνα, στράφηκαν με ενθουσιασμό στο ελληνικό θέατρο, το οποίο παράλληλα με την ελληνική παιδεία και τις ελληνικές εφημερίδες, λειτούργησε ως έκφραση του ελληνικού πολιτισμού και  εμπέδωση της ελληνικής γλώσσας.
Αποτελεί τραγική ειρωνεία το ότι η τελευταία θεατρική παράσταση που δόθηκε στη Σμύρνη τον Ιούνιο του 1922, τρεις μήνες πριν από τον εμπρησμό της και τον τελικό ξεριζωμό , είχε τον τίτλο «Μικρασία Χαίρε».
ΑΘΛΗΤΙΣΜΟΣ





ΑΠΟΚΡΙΕΣ



 ο ξεριζωμος 1922
προσφυγες Μικρασιάτες στην Ελλάδα







Πέμπτη 4 Δεκεμβρίου 2025

κλασματα



Ο ιερέας μοιράζει ίσα κομμάτια αντίδωρο ή κόβει σε ίσα κομμάτια τον άρτο στην εκκλησία, «Αρτοκλασία»
επαναληψη





Χρησιμοποιω  όποιον τροπο με βοηθα να το κατανοησω καλυτερα.










Τετάρτη 3 Δεκεμβρίου 2025

Δευτερεύουσα

 

ESCAPE ROOM

«Αποστολή: Βρες τα Ρήματα & Σώσε τη Δευτερεύουσα!»

"Απόδραση από το Νησί των Συνδέσμων"

 Καλώς ήρθες στο Νησί των Συνδέσμων!

Για να αποδράσεις, πρέπει να λύσεις 5 γρίφους. Σε κάθε σταθμό θα ανακαλύψεις:

  • τον σύνδεσμο της δευτερεύουσας επιρρηματικής πρότασης

  • τα ρήματα της κύριας και της δευτερεύουσας

  • τη λέξη-κλειδί που θα σε βοηθήσει να σωθείς!

Μάζεψε και τις 5 λέξεις! Μόνο τότε θα βρεις τη Μυστική Φράση Απόδρασης.

🔍 Οι Κατηγορίες Συνδέσμων

  • Χρονικοί

  • Αιτιολογικοί

  • Σκοπικοί

  • Υποθετικοί

  • Εναντιωματικοί

🎯 Στόχος σου

Να αναγνωρίσεις σωστά τη σχέση που δείχνει κάθε δευτερεύουσα πρόταση.

Καλή τύχη, μικρέ εξερευνητή της Γραμματικής! 🗝️📜

Σταθμός 1 

Γρίφος: «Ξεκλείδωσε την παλιά πυξίδα. Θα ανοίξει μόνο όταν εντοπίσεις τη δευτερεύουσα πρόταση.»

Πρόταση: «Όταν χτύπησε το κουδούνι, τα παιδιά έτρεξαν στην αυλή.»

Σύνδεσμος:                           Ρήματα:

🗝️ Σταθμός 2 

Γρίφος: «Η πόρτα της βιβλιοθήκης ανοίγει μόνο αν βρεις το γιατί

Πρόταση: «Δεν μπόρεσα να βγω, γιατί έβρεχε δυνατά.»

Πράγματι, ο άνθρωπος στην παλαιολιθική εποχή επέζησε όχι επειδή κάποιος τον διευκόλυνε, αλλά επειδή   παρατηρούσε το περιβάλλον . Σκεφτόταν συνεχώς για να επιλύσει πρακτικά προβλήματα.

Λέξη-Κλειδί:

🗝️ Σταθμός 3 

Γρίφος: «Το μαγικό φανάρι χρειάζεται τον σκοπό του για να ανάψει.»

Πρόταση: Διάβαζε προσεκτικά, για να καταλάβεις το μάθημα.Σκεφτόταν συνεχώς για να επιλύσει πρακτικά προβλήματα.

Λέξη-Κλειδί:

🗝️ Σταθμός 4 

Γρίφος: «Το γεφύρι θα κατεβεί μόνο αν βρεις τη συνθήκη.»

Πρόταση: «Αν φυσήξει δυνατά, το καράβι δε θα ταξιδέψει.»

Λέξη-Κλειδί:

🗝️ Σταθμός 5 

Γρίφος: «Το τελευταίο σεντούκι ανοίγει με μια αντίθεση.»

Πρόταση: «Αν και κουράστηκαν, συνέχισαν το παιχνίδι.»

Λέξη-Κλειδί:

 Xρησιμοποιούμε τη μέθοδο της αναγωγής στην κλασματική μονάδα, όταν :

  1. Γνωρίζουμε το όλο και θέλουμε να βρούμε ένα κλασματικό του μέρος.



Η Μαρία έχει 18 παιχνίδια. Δίνει τα 23\frac{2}{3}  των παιχνιδιών  στους ξαδέρφους της. Πόσα παιχνίδια δίνει;


Ο Κώστας έχει 18 καραμέλες. Τα 12\frac{1}{2} από τις καραμέλες του τρώει. Πόσες καραμέλες τρώει;


Η Ελένη έχει 30 μπισκότα. Τα 25\frac{2}{5} των μπισκότων  της   τα  δίνει στα ξαδέρφια της. Πόσα μπισκότα δίνει;




Τα 23\frac{2}{3} των παιχνιδιών  στον υπολογιστή του Νίκου είναι εκπαιδευτικά. Ο Νίκος έχει 27 παιχνίδια. Πόσα είναι εκπαιδευτικά;


Τα 49\frac{4}{9}  από τις ζωγραφιές της τάξης μπήκαν στον τοίχο. Η τάξη έχει 36 ζωγραφιές. Πόσες μπήκαν στον τοίχο;

Το 34\frac{3}{4} από τις βόλτες που έκανε ο Γιάννης έγιναν στο πάρκο. Ο Γιάννης έκανε 16 βόλτες. Πόσες έγιναν στο πάρκο;


Το 910\frac{9}{10} των ποτηριών  είναι καθαρά. Συνολικά υπάρχουν 150 ποτήρια. Πόσα είναι καθαρά;

Τα 23\frac{2}{3}από τα κουτιά περιέχουν πράσινες ξυλομπογιές. Υπάρχουν 66 κουτιά. Πόσα περιέχουν πράσινες

Τα 34\frac{3}{4} από τα κείμενα που παρέδωσαν οι μαθητές χρειάζονται βελτιώσεις. Οι μαθητές παρέδωσαν 48 κείμενα. Πόσα χρειάζονται βελτιώσεις;


Τα 37\frac{3}{7} των εργασιών  διορθώθηκαν χθες. Οι εργασίες είναι 84. Πόσες διορθώθηκαν;

Τρίτη 2 Δεκεμβρίου 2025

Δευτερεύουσες προτάσεις


Για να προοδεύσεις, σ’ τα λέω όλα αυτά.   

Επειδή το θέλετε τόσο πολύ, θα συνεχίσω να σας μιλώ.

Χάρηκα πολύ, επειδή σας είδα   .

Έτρεχε, για να μη χάσει το τρένο.

Θα μείνω εδώ, διότι είμαι αρκετά κουρασμένος.

Οι δάσκαλοι του Γένους

Δάσκαλοι του Γένους ονομάζονται οι μορφωμένοι Έλληνες που κατά την περίοδο της Τουρκοκρατίας συνέβαλαν, με την προφορική διδασκαλία τους ή με τα κείμενα τους, στην καλλιέργεια της ελληνικής παιδείας.

Αρκετοί από τους δασκάλους του Γένους ήταν ή έγιναν αργότερα κληρικοί. Κάποιοι σπούδασαν στην τουρκοκρατούμενη Ελλάδα ενώ άλλοι στα Ιόνια Νησιά, στις Παραδουνάβιες Ηγεμονίες και στο εξωτερικό.

Οι δάσκαλοι του Γένους δίδασκαν σε ναούς, σε σχολεία και σε δημόσιους χώρους. Έγραφαν επίσης επιστολές και άρθρα σε περιοδικά και εφημερίδες είτε ολόκληρα βιβλία, που τα τύπωναν με την υποστήριξη της Εκκλησίας, των Φαναριωτών ηγεμόνων ή φιλομαθών εμπόρων. Με το έργο τους βοήθησαν στην ίδρυση σχολείων και την τόνωση της ελληνικής παιδείας, στην ιδεολογική προετοιμασία της Μεγάλης Επανάστασης του 1821 και στην ανάπτυξη του Φιλελληνισμού στη Δύση.

Φωτισμένοι πνευματικοί άνδρες έδρασαν σε όλη τη διάρκεια της Τουρκοκρατίας. Ιδιαίτερα σημαντική ήταν, όπως αναφέρθηκε, η δράση των Ελλήνων λογίων στη Δύση. Κατά τον 18ο και στις αρχές του 19ου αιώνα οι ιδέες και τα κηρύγματα του Ευρωπαϊκού Διαφωτισμού κυριαρχούσαν στη Δυτική Ευρώπη. Οι νέες φιλελεύθερες και ριζοσπαστικές ιδέες έφτασαν γρήγορα και στην ελληνική Χερσόνησο, δυναμώνοντας την επαναστατική διάθεση των υπόδουλων Ελλήνων. Η πνευματική αυτή δραστηριότητα ονομάστηκε Νεοελληνικός Διαφωτισμός.

Ανάμεσα στους δασκάλους του Γένους ξεχωρίζουν για τη δράση τους ο λόγιος επαναστάτης Ρήγας Βελεστινλής και ο Αδαμάντιος Κοραής, ένας Έλληνας φιλόλογος φημισμένος ακόμη και στην Ευρώπη.

Το όνειρο του Ρήγα ήταν όλοι οι υπόδουλοι βαλκανικοί λαοί να επαναστατήσουν εναντίον του σουλτάνου για να ζήσουν και ειρηνικά σε μια ισχυρή «ελληνική δημοκρατία» με μορφή βαλκανικής ομοσπονδίας, όπου όλοι οι πολίτες θα είχαν τα ίδια δικαιώματα.

Ο Κοραής   έλεγε,    «Για να μπορέσουν οι Έλληνες να ελευθερωθούν»,  «πρέπει πρώτα να μορφωθούν. Η μόρφωση όμως θα έρθει μόνο με την βοήθεια μιας σωστής γλώσσας.»

 ΄Ιδρυση και λειτουργία σχολείων στον ελληνικό χώρο.

 Νεωτερικά Σχολεία  



Ερωτήσεις κατανόησης

ü Γιατί ανέλαβε η Εκκλησία την μόρφωση των Ελλήνων τα πρώτα χρόνια της σκλαβιάς;

ü Τι ήταν τα Νεωτερικά Σχολεία; Ποια μαθήματα διδάσκονταν

1633:Η Ιερά Εξέταση καταδικάζει τον Γαλιλαίο σε φυλάκιση ως αιρετικό, επειδή είχε υποστηρίξει ότι η Γη κινείται γύρω από τον Ήλιο.

1633:Η Ιερά1633:Η Ιερά Εξέταση καταδικάζει τον Γαλιλαίο σε φυλάκιση ως αιρετικό, επειδή είχε υποστηρίξει ότι η Γη κινείται γύρω από τον Ήλιο. Εξέταση καταδικάζει τον Γαλιλαίο σε φυλάκιση ως αιρετικό, επειδή είχε υποστηρίξει ότι η Γη κινείται γύρω από τον Ήλιο.









ΚΛΑΣΜΑ



Δευτέρα 1 Δεκεμβρίου 2025

ΚΛΑΣΜΑΤΑ-ΘΕΩΡΙΑ

Θυμάμαι ότι:

    Όταν ο αριθμητής είναι η μονάδα (το 1) και παρονομαστής οποιοσδήποτε αριθμός π.χ. 1/3 τότε το κλάσμα λέγεται κλασματική μονάδα .

      Ένα κλάσμα είναι ίσο με την
      ακέραια μονάδα, όταν έχει τον αριθμητή ίσο με τον παρονομαστή π.χ. 4/4

  • Όταν ο αριθμητής ενός κλάσματος είναι μικρότερος από τον παρονομαστή, το κλάσμα είναι μικρότερο από το 1.
Όταν ο αριθμητής ενός κλάσματος είναι ίσος με τον παρονομαστή, το κλάσμα είναι ίσο με το 1.

  • Μεικτός αριθμός είναι αυτός που αποτελείται

  • από ακέραιο και κλασματικό μέρος π.χ. 3 1/2.





  •             


  • μεικτός ή μικτος;  και τα δύο σωστα

  • μικτός-ό, ανάμεικτος, σύμμικτος, σύνθετος, - Ομηρική λέξη


  • Ομώνυμα λέγονται τα κλάσματα που έχουν τον ίδιο παρονομαστή.
    Ετερώνυμα λέγονται τα κλάσματα που έχουν διαφορετικούς παρονομαστές.















    ΕΞΑΣΚΗΣΗ ΣΤΑ ΚΛΑΣΜΑΤΑ

     ΠΑΤΑ ΠΑΝΩ ΣΤΗΝ ΕΙΚΟΝΑ ΓΙΑ ΝΑ ΠΑΙΞΕΙΣ

    ΓΙΑ ΜΕΙΚΤΟΥΣ ΑΡΙΘΜΟΥΣ 👇



    ΓΙΑ ΙΣΟΔΥΝΑΜΑ ΚΛΑΣΜΑΤΑ👇


    Κυριακή 30 Νοεμβρίου 2025

    κλασμα

     ΒΑΣΙΚΕΣ ΓΝΩΣΕΙΣ  ΜΑΘΗΜΑΤΙΚΩΝ ΙΚΑΝΟΤΗΤΩΝ ΤΟΥ ΠΥΘΑΓΟΡΑΚΛΑΣΜΑΤΑ -Μαθηματική Εταιρεία

    1) ΤΙ ΕΙΝΑΙ ΕΝΑ ΚΛΑΣΜΑ – 


      ΠΡΟΣΟΧΗ  Όταν το κλάσμα δείχνει το μέρος ενός  όλου τότε:

    ο παρονομαστής δείχνει σε πόσα ίσα μέρη  χωρίζουμε το όλο.




    1.ΤΟ ΚΛΑΣΜΑ ΩΣ ΠΗΛΙΚΟ ΔΙΑΙΡΕΣΗΣ

    τετραδιο εργασιών   σχολείο

    απο μεικτο αριθμο σε κλάσμα





























    Η μάθηση διευκολύνεται, όταν  ΣΧΕΔΙΑΖΟΥΜΕ  με πολλούς τρόπους τα κλάσματα . Αυτό μας αναγκάζει να ξανασκεφτομαστε συνεχώς την έννοια του κλάσματος και τελικά να τη γενικεύουμε.   

    Λάθη των μαθητων στην έννοια του κλάσματος 

    σε όλο τον κοσμο!

    1.ΠΡΟΣΟΧΗοι μαθητές συνηθίζουν να χρησιμοποιούν στους υπολογισμούς τους τον αριθμητή και να αγνοούν τον παρονομαστή. 



    ΕΛΕΝΑ ΚΑΛΑΜΠΑΚΑ