Τετάρτη 31 Ιανουαρίου 2024

αρχαία ελληνική τεχνολογία


 

Ο αρχαίος Ελληνικός πολιτισμός θεωρείται, από πάρα πολλές απόψεις, ως ένας από τους κορυφαίους πολιτισμούς που υπήρξαν ποτέ σε αυτόν τον πλανήτη- και ο τομέας της τεχνολογίας δεν εξαιρείται από το σύνολο των τομέων όπου διέπρεψε, με πολλές εφευρέσεις του αρχαιοελληνικού κόσμου να «φτάνουν» μέχρι σήμερα.

Σύγχρονες μελέτες φέρνουν στο φως το ταλέντο των αρχαίων μηχανικών


Ως αρχαία ελληνική τεχνολογία ή αρχαιοελληνική μηχανική αναφέρονται τεχνολογικές καινοτομίες οι οποίες επινοήθηκαν στις διάφορες ελληνικές πόλεις-κράτηαποικίες και ελληνιστικά βασίλεια της αρχαιότητας, από τον 7ο αιώνα π.Χ. έως και τον 1ο με 2ο αιώνα μ.Χ., και πολλές από τις οποίες αποτέλεσαν την βάση για μετέπειτα τεχνολογικές εξελίξεις έως και την σύγχρονη εποχή.

Κατά την περίοδο του 3ου αιώνα π.Χ. έως τον 1ο αιώνα μ.Χ., όταν εφευρέθηκαν απίστευτα  πρωτότυπα μηχανών όπως ο αστρολάβοςαιολόπιλο (ατμοκίνητη μηχανή), αυτόματος πωλητήςξυπνητήριΠυροσβεστική αντλία, Οδόμετρο ,Κεντρική θέρμανση, Μοχλός,   Ηχητικός συναγερμός, Ο μουσικός καθρέφτης, Ο υδραυλικός τηλέγραφος, Η ακτίνα φωτός του Αρχιμήδη, Το «drone» του Αρχύτα ,Οι αυτόματες πόρτες και φυσικά ο Υπολογιστής των Αντικυθήρων 

Το πλέον διάσημο δείγμα της αρχαίας ελληνικής τεχνολογίας ωστόσο αποτελεί ο μηχανισμός των Αντικυθήρων, αναλογικός υπολογιστής ο οποίος χρησιμοποιούνταν για τις παρατηρήσεις των ουρανίων σωμάτων και διάφορους άλλους συναφείς υπολογισμούς, και ο οποίος πιθανώς προερχόταν από το νησί της Ρόδου.

Ένας από τους «θαυματοποιούς» της ελληνιστικής περιόδου, ο Ήρωνας έζησε και έδρασε στην Αλεξάνδρεια  προσφέροντας πολλά και ευφάνταστα αυτοματοποιημένα συστήματα στους συγχρόνους του. .Χαρακτηριστικά ο Ήρων

Ο Αλεξανδρεύς στην εισαγωγή των «Πνευματικών» του
γράφει: «Θεωροῦμε ἀναγκαῖο νὰ βάλουμε σὲ τάξη ὅσα
μᾶς ἄφησαν οἱ ἀρχαῖοι (μηχανικοί) καὶ νὰ προσθέσουμε
σ’ αὐτὰ ὅσα ἐμεῖς καινούρια βρήκαμε.»

Ο Ήρωνας είχε γεννήθηκε στην Αίγυπτο την πρώτη δεκαετία του 1ου αι. μ.Χ. από Έλληνες γονείς, που μετανάστευσαν στην Αίγυπτο μετά τις κατακτήσεις του Μεγάλου Αλεξάνδρου

.Το αυτόματο σπονδείο με κερματοδέκτη του Ήρωνος του Αλεξανδρέως

Ο πρώτος αυτόματος πωλητής της ιστορίας.Το νόμισμα έπεφτε πάνω στον δίσκο ενός ζυγού, με την εκτροπή του οποίου άνοιγε μια κωνική βαλβίδα και έρεε ορισμένη ποσότητα νερού. 


Η εφεύρεση

Το αυτόματο  θέατρο του Ήρωνα είναι κατασκευασμένο έτσι ώστε να παρουσιάζει μια συγκεκριμένη ιστορία μέσα από μηχανισμούς που φαίνεται να κάνουν πόρτες να ανοίγουν αυτόματα, πουλιά να πετούν και να τραγουδούν και θεούς να εμφανίζονται από το πουθενά!

Η αυλαία ανοιγοκλείνει μεταξύ των σκηνών.

Όλες αυτές οι κινήσεις και οι ήχοι εκτελούνται με βάση αρχές της μηχανικής και χωρίς καθόλου ηλεκτρικό ρεύμα αλλά κυρίως με τη δύναμη ενός μολύβδινου βάρους που πέφτει ισοταχώς σε μια κλεψύδρα με άμμο. Για την έναρξη της παράστασης αρκεί να τραβηχτεί το σκοινί στην πρόσοψη της βάσης.

Φαίνεται λοιπόν ότι στον αρχαίο κόσμο η διασκέδαση δε διέφερε πολύ από τη σημερινή. Μάλιστα η τεχνολογία και η επιστήμη της εποχής αυτής –του 2ου αιώνα π.Χ.- έχει πολλά αντίστοιχα τεχνολογικά επιτεύγματα να επιδείξει, γεγονός που φανερώνει και το υψηλό επίπεδο νόησης και γνώσης αλλά και την διαχρονική μάλλον τάση των ανθρώπων να αναζητούν ανέσεις και απολαύσεις μέσω της τεχνολογίας.

nea acropoli hrwnas portes

 Πως δουλεύει όμως η αιολόσφαιρα; Μία σφαίρα τοποθετείται με τέτοιο τρόπο ώστε να περιστρέφεται στον άξονά της, και καμπυλωτά ακροφύσια τοποθετούνται δεξιά και αριστερά της σφαίρας, κάθετα στον άξονά της. Στη συνέχεια, ζεσταίνεται νερό, είτε μέσα στη σφαίρα είτε σε λέβητα κάτω από αυτή.

Μόλις ζεσταθεί το νερό, βγαίνει ατμός, ο οποίος διοχετεύεται μέσα από τα ακροφύσια και δημιουργείται μία κινητήριος ροπή που κάνει τη σφαίρα να επιταχύνει μέχρι η τριβή και η αεροδυναμική αντίσταση να είναι αρκετά δυνατές ώστε να φέρουν τη σφαίρα σε μία σταθερή ταχύτητα περιστροφής.

symΌταν ξεχάστηκε η αιολόσφαιρα του Ήρωνα, δεν γνωρίζουμε εάν κάποιος άλλος εφηύρε κάποια ατμομηχανή μέχρι τον εφευρέτη Taqi al-Din, το 1577, που θεωρείται ως ένας από τους μεγαλύτερους επιστήμονες παγκοσμίως από τους συγχρόνους του.

Δευτέρα 29 Ιανουαρίου 2024

ΠΡΟΒΛΗΜΑΤΑ

 https://mathher.gr/arxeio-thematon


ΠΡΟΒΛΗΜΑΤΑ Πρόβλημα 1 α) Πόσοι είναι οι αριθμοί που είναι μεγαλύτεροι από το 100, μικρότεροι από το 1000 και το γινόμενο των ψηφίων τους είναι ίσο με 24; Να εξηγήσετε την απάντησή σας.


Μερικοί μαθητές πήραν μέρος σε μια Μαθηματική Ολυμπιάδα. Όταν έμαθαν το βαθμό που πήρε ο καθένας διαπίστωσαν ότι αυτός που πήρε την μεγαλύτερη βαθμολογία είχε τριπλάσια βαθμολογία απο αυτόν που πήρε την μικρότερη βαθμολογία και επιπλέον ότι το γινόμενο των βαθμών όλων των μαθητών ήταν 60. Πόσοι ήταν όλοι οι μαθητές που πήραν μέρος στη Μαθηματική Ολυμπιάδα; Να εξηγήσετε την απάντησή σας.




  • Με τι ισούται η μία πλευρά του ορθογωνίου, που έχει περίμετρο 50 εκ. και του οποίου η άλλη πλευρά είναι 15 εκ;

Ο Γιαννάκης είχε 146 ευρώ. Αγόρασε ένα παιχνίδι και του έμειναν 38 ευρώ. Πόσο κόστιζε το παιχνίδι;

  1. Ο Γιαννάκης έχει 55,80 ευρώ. Πόσα λιγότερα ευρώ έχει ο αδελφός του, αν και οι δυο μαζί έχουν 100 ευρώ;
  2.   525 – x = 275  

    Ποια παράσταση δίνει τη λύση της παραπάνω εξίσωσης;
    1.   x = 525 – 275
    2.   x = 275 + 525
  3.   425 + x = 610  

    Ποια παράσταση δίνει τη λύση της παραπάνω εξίσωσης;
    1.   x = 425 + 610
    2.   x = 610 – 425
  4.   x – 491 = 509  

    Ποια παράσταση δίνει τη λύση της παραπάνω εξίσωσης;
    1.   x = 509 – 491
    2.   x = 509 + 491
  5.   1.125 – x = 875  

    Ποια παράσταση δίνει τη λύση της παραπάνω εξίσωσης;
    1.   x = 1.125 – 875
    2.   x = 1.125 + 875
  6.   1,3 – x = 1,275  

    Ποια παράσταση δίνει τη λύση της παραπάνω εξίσωσης;
    1.   x = 1,3 – 1,275
    2.   x = 1,275 – 1,3
    3.   x = 1,275 + 1,3
  7. 3
     5 
     – x = 4
     10 


    Ποια παράσταση δίνει τη λύση της παραπάνω εξίσωσης;
    1.   
      x = 3
       5 
       – 4
       10 
    2.   
      x = 4
       10 
       – 3
       5 
    3.   
      x = 4
       10 
       + 3
       5 
      Με ποια εξίσωση λύνεται το πρόβλημα;
  8. Σκέφτομαι έναν αριθμό. Αν τον μειώσω κατά 50 θα βρω έναν αριθμό που είναι κατά μία μονάδα μεγαλύτερος από τον μεγαλύτερο τριψήφιο αριθμό. Ποιον αριθμό σκέφτομαι;
    1.   x + 50 = 100 – 1
    2.   999 – x = 50 + 1
    3.   x – 50 = 999 + 1
  9. Ο Γιαννάκης είχε 1,50 ευρώ. Αγόρασε έναν χυμό και έδωσε 0,70 ευρώ στον αδελφό του. Στο τέλος δεν του έμειναν καθόλου χρήματα. Πόσο κόστιζε ο χυμός;
    1.   x – 0,70 = 1,50
    2.   x + 0,70 = 1,50
    3.   1,50 – x – 0,70 = 0
  10. Ο Γιαννάκης είχε 0,70 ευρώ και του έδωσαν οι γονείς του άλλα 1,50 ευρώ. Αγόρασε μια τυρόπιτα και στο τέλος του έμειναν 1,20 ευρώ. Πόσο κόστιζε η τυρόπιτα;
    1.   1,50 – 0,70 + x = 1,20
    2.   0,70 + 1,50 – x = 1,20
    3.   1,50 – 0,70 – x = 1,20

Παρασκευή 26 Ιανουαρίου 2024

ΣΥΜΒΟΥΛΕΣ ΤΡΙΩΝ ΙΕΡΑΡΧΩΝ

  ΕΠΙΛΕΞΤΕ ΠΟΙΕΣ ΣΥΜΒΟΥΛΕΣ ΘΑ ΘΕΛΑΤΕ ΝΑ ΠΑΡΟΥΣΙΑΣΕΤΕ ΣΤΗΝ ΤΑΙΝΙΑ.






12.


3.

4

5.

6.Το παιδαγωγικό έργο όμως του διδασκάλου, κατά τους τρεις Ιεράρχες, δεν πρέπει να περιορίζεται στη μετάδοση μόνο των γνώσεων. Πρέπει να επεκτείνεται και στην ανάπτυξη της βούλησης. Τα μέσα δε, με τα οποία ημπορεί ο διδάσκαλος ν αναπτύξει τη βούληση του μαθητή, κατά τον ιερό Χρυσόστομο είναι: Η συνήθεια και η άσκηση. Τα καλά παραδείγματα Οι έπαινοι και οι αμοιβές και οι επιπλήξεις . Στο θέμα δε των επιπλήξεων συμφωνούν και οι τρεις Ιεράρχες και πιστεύουν απόλυτα ότι πρέπει να γίνεται χρήση αυτών.

 Ο Μέγας Βασίλειος: 
Από τας διδασκαλίας και τα βιβλία να παίρνουμε ότι σχετίζεται και συγγενεύει με την αλήθειαν. Τα άλλα να τα απορρίπτομεν. Όταν κόβουμε το τριαντάφυλλον παραμερίζομε  τα αγκάθια της τριανταφυλλιάς. Το ίδιο να κάμωμε και  στα βιβλία. Θα πάρωμεν ότι ωφέλιμον έχουν και θα προφυλαχθώμεν από τα βλαβερά. 
Ο Γρηγόριος ο Θεολόγος συνιστά προς κάθε νέον να μιμείται το έργον της σοφής μέλισσας λέγοντας: 
Οι μέλισσες δεν στέκονται μόνον στην ευωδία ή το χρώμα των λουλουδιών και απομυζούν το μέλι, αλλά επιλέγουν. Έτσι και εσύ από κάθε μελέτη σου φρόντιζε να θησαυρίζεις στην ψυχή σου κάποια ωφέλεια. 
Ο δε Ιωάννης ο Χρυσόστομος συμβουλεύει τους νέους με ένα πλάγιο Σωκρατικό τρόπο λέγοντάς τους:
 Ποιο  αμπελι  θα θαυμάσωμεν; Εκείνην της οποίας κυματίζουν τα φύλλα και τα κλίματα, ή εκείνην που είναι κατάφορτος από καρπούς; 
Και ποία είναι η αρετή της ελιας; Όταν έχει μεγάλους κλάδους και πυκνόν φύλλωμα ή όταν παρουσιάζει άφθονον τον καρπόν της, και παντού διασκορπισμένον; 
Από την μελέτη σας ερευνάτε, να βρίσκετε, κατάφορτους της αμπέλου καρπούς, και τους άφθονους, της ελαίας, με αρετή. 

τι σχεση εχει η παιδεια με το πεταγμα του αετου.....

συμβολιζει μια βασικη παιδαγωγικη αρχη των Τριων Ιεραρχών ,την αυτενεργεια.  Το σπρωξιμο  που χρειαζομαστε ολοι  για να ανοιξουμε τα φτερά μας



Ο Χρυσός Αιώνας   των Ελληνικών Γραμμάτων

Οι Τρεις Ιεράρχες και η παράδοση τους εμπνέει την Παιδεία μας


Στην ιστορία κάθε τόπου, λαού και πολιτισμού, υπάρχουν στιγμές καθοριστικές για τη μοίρα του, που μπορούν να χαρακτηριστούν ορόσημα, αφού από αυτές εξαρτάται το πολιτιστικό και ιστορικό γίγνεσθαι στο διηνεκές.

Ο 4ος μ.Χ. αιώνας είναι σημαντικό ορόσημο για τα Ελληνικά Γράμματα και γενικότερα για το ελληνικό πνεύμα. Εύλογα έχει ονομαστεί "Χρυσός Αιώνας των Ελληνικών Γραμμάτων",αφού τον αιώνα αυτόν κρίθηκε οριστικά η τύχη και η σωτηρία των έργων των Ελλήνων σοφών.

.

Για την προσφορά τους αυτή, θεωρούνται και τιμώνται ως προστάτες των Ελληνικών Γραμμάτων οι τρεις "φωστήρες της τρισηλίου θεότητας",  την ημέρα, την αφιερωμένη στα Γράμματα και τους ίδιους, την 30ή Ιανουαρίου. Και δεν είναι άσκοπο, μήτε οπισθοδρομικό, να ρίχνουμε πότε πότε τη ματιά, αναζητώντας πράγματα, αξίες και γεγονότα, που άνοιξαν δρόμους στην ιστορία του πνεύματος και του πολιτισμού του τόπου αυτού.

Η παιδεία αφορά ολόκληρη την ζωή του ανθρώπου.  Ο δε Ιωάννης ο Χρυσόστομος θεωρεί την ευσέβεια, ως το άπαν στην παιδεία.

Κατά τους τρεις Διδασκάλους της οικουμένης, στην παιδαγωγική και την αγωγή των παίδων, σπουδαίος παράγων είναι και τα βιβλία.



































Οι Τρεις Ιεράρχες είναι «άρρηκτα δεμένοι» στη συνείδηση των Ελλήνων με την Παιδεία είναι αυτοί που κράτησαν το πνεύμα τους καθαρό από τον  φανατισμό των συγχρόνων τους και με το πνεύμα αυτό ασχολήθηκαν, με μεγάλο πάθος αλλά χωρίς φόβο, με την ελληνική παιδεία, δηλαδή με τον Λόγο».

«Οι τρεις αυτοί πνευματικοί άνθρωποι όχι μόνο αναγνώρισαν την αξία της ελληνικής Παιδείας, αλλά είδαν σ' αυτήν το κατάλληλο όργανο για τη διάδοση της δικής τους πίστης».


ΟΙ ΤΡΕΙΣ ΙΕΡΑΡΧΕΣ
ΜΟΥΣΕΙΟ ΖΑΚΥΝΘΟΥ
Από το ναό της Παναγίας Πικριδιώτισσας
Διαστ. 2,31 Χ 1,83 μ.
Τοιχογραφία
18ος αι.
Οι τρεις ιεράρχες, Γρηγόριος ο Θεολόγος, Ιωάννης ο Χρυσόστομος και Βασίλειος ο Μέγας, εικονίζονται όρθιοι και μετωπικοί. Φοράνε χρυσοποίκιλτα επισκοπικά άμφια, ευλογούν και κρατούν κλειστά ευαγγέλια. Στο επάνω μέρος σκηνές από το βίο τους.




 Τρεις Ιεράρχες. Ζωντανά χρώματα  και χρυσό 22 καρατίων σε ξύλινο πλαίσιο με γυαλί. Η εικόνα είναι από το Ιερό Κελλί του Αγίου Νικολάου στο Άγιο Όρος.