Τετάρτη 10 Μαΐου 2023

ΣΠΥΡΟΣ ΜΑΚΡΑΣ ΠΑΙΧΝΙΔΙΑ


 
http://www.unesco.org.cy/Programmes-Traditional_Easter_Games_in_Cyprus,EN-PROGRAMMES-04-02-03-20,EN

Παραδοσιακά παιδικά παιχνίδια

Το παιχνίδι δεν είναι απλώς μια δραστηριότητα χόμπι, αλλά ένα εργαλείο μετάδοσης πολιτισμού. Τα πολιτιστικά στοιχεία του παιχνιδιού δίνουν στα παιδιά κατανόηση του πολιτισμού τους και υποστηρίζουν την πολιτιστική τους ταυτότητα.

ΤΙ ΕΙΝΑΙ ΤΑ ΠΑΡΑΔΟΣΙΑΚΑ ΠΑΙΧΝΙΔΙΑ ;

Στους πολιτισμούς, τα παιδικά παιχνίδια έχουν περάσει προφορικά από γενιά σε γενιά. Τα παραδοσιακά παιχνίδια και τα παιχνίδια είναι συνήθως σωματικές δραστηριότητες με ένα συγκεκριμένο σύνολο κανόνων που πρέπει να ακολουθούνται.

Agatambaro k'Umwana από τη Ρουάντα  το δαχτυλιδι το παιζουν με μαντηλακι

Kudoda:από τη Ζιμπάμπουε 

Οι παίκτες κάθονται σε κύκλο με ένα μπολ με βότσαλα (μικρές πέτρες) στη μέση. Ο πρώτος παίκτης πετάει ένα βότσαλο στον αέρα. Εν τω μεταξύ ο ίδιος παίκτης προσπαθεί να μαζέψει όσα περισσότερα βότσαλα μπορεί, πριν πιάσει το βότσαλο που πέταξε. Τότε είναι η σειρά του επόμενου παίκτη. Ο παίκτης με τα περισσότερα βότσαλα κερδίζει.

Διαφορετικά είδη παιχνιδιού

Στην έρευνα, το παιδικό παιχνίδι χωρίζεται σε προγραμματισμένο παιχνίδι και σε αυθόρμητο παιχνίδι

ο προγραμματισμένο παιχνίδι είναι το είδος παιχνιδιού που οργανώνεται από έναν ενήλικα και συμβαίνει σε καθορισμένο χρόνο και καθορισμένο περιβάλλον και με ορισμένους κανόνες. Για παράδειγμα, οι κανόνες του ποδοσφαίρου. Το αυθόρμητο παιχνίδι είναι το παιχνίδι που συμβαίνει ελεύθερα και αυθόρμητα μεταξύ των παιδιών. Το έργο δεν είναι προγραμματισμένο και κινείται στους δικούς του ρυθμούς και πηγάζει από τη φαντασία και τη φαντασία των παιδιών.

ΑΥΘΟΡΜΗΤΟ ΠΑΙΧΝΙΔΙ

Το αυθόρμητο παιχνίδι είναι διαφορετικό από το προγραμματισμένο παιχνίδι. Είναι το είδος του παιχνιδιού που συμβαίνει, ανάλογα με το ενδιαφέρον του παιδιού εκείνη τη στιγμή. Το ελεύθερο παιχνίδι δεν μπορεί να προγραμματιστεί και καθορίζεται από τη φαντασία του παιδιού.

Μέσα από το αυθόρμητο παιχνίδι τα παιδιά μαθαίνουν πώς να εργάζονται σε ομάδες, να μοιράζονται, να διαπραγματεύονται, να επιλύουν συγκρούσεις, να εξασκούνται στη λήψη αποφάσεων. Σε παιχνίδια χωρίς ενήλικες τα παιδιά είναι ελεύθερα να αναπτύξουν δημιουργικότητα, ηγετικές και ομαδικές δεξιότητες – χωρίς να χρειάζεται να ακολουθούν τους κανόνες και τις ανησυχίες των ενηλίκων.

  • Πώς αισθάνεστε παίζοντας τα παιχνίδια;
  • Γιατί είναι σημαντικό να ενθαρρύνουμε το παιχνίδι;
  • Τα παιδιά θα έχουν μια εντελώς διαφορετική οπτική για το γιατί το παιχνίδι είναι σημαντικό. Ρωτήστε τους γιατί τους αρέσει να παίζουν και πώς νιώθουν όταν οι ενήλικες διακόπτουν το παιχνίδι τους.

Δυστυχώς τα τελευταία χρόνια τα παιδιά παύουν να είναι παιδιά και μπαίνουν στην ενηλικίωση χωρίς να περάσουν από την παιδική ηλικία. Βιώνουν την ενηλικίωση πριν μεγαλώσουν. 

Τα ζωντανά υπαίθρια παιχνίδια για παιδιά είναι ένα είδος εμπειρίας ελευθερίας. Στην πραγματικότητα, αυτά τα παιχνίδια είναι μια άσκηση περιέργειας, ανάληψης κινδύνων, δοκιμής και λάθους και ανακάλυψης νέων εμπειριών για τα παιδιά. Ένα παιδί που βιώνει τέτοια παιχνίδια φτάνει φυσικά και ανακαλύπτει τι χρειάζεται να πετύχει. Μία από τις λύσεις που χρειάζονται για να μπεις σωστά στη ζωή στο μέλλον είναι τα παιδικά παιχνίδια.

Οι δεξιότητες ζωής που ακούμε να ψιθυρίζονται σε όλα τα θέματα ψυχολογίας σήμερα, αποκτώνται σε αυτά τα φαινομενικά απλά παιχνίδια. Στο παιχνίδι, το παιδί αγγίζει την ήττα και τη νίκη με όλη του την καρδιά και προετοιμάζεται να αντιμετωπίσει προβλήματα και απογοητεύσεις και να απολαύσει μελλοντικές νίκες.

Εφημερίδα Ιράν, αριθμός 5504

https://www.bl.uk/playtimes/articles/playing-with-things












ΑΣΚΗΣΗ: ΠΑΙΧΝΙΔΙΑ ΠΑΙΔΙΚΗΣ ΗΛΙΚΙΑΣ

Χωρίστε τους ενήλικες συμμετέχοντες σε ομάδες 

15 λεπτά: αναγνωρίστε και συζητήστε ένα παιχνίδι από την παιδική σας ηλικία

15 λεπτά: βάλτε κάθε ομάδα να παρουσιάσει το παιχνίδι της και να το διδάξει στις άλλες ομάδες


ΒΡΕΤΑΝΙΚΟ ΜΟΥΣΕΙΟ


ΣΠΥΡΟΣ ΜΑΚΡΑΣ 













Ελάτε πιο κοντά στη συλλογή του Βρετανικού Μουσείου και βυθιστείτε σε δύο εκατομμύρια χρόνια ιστορίας, σε έξι ηπείρους.

Η online συλλογή επιτρέπει την πρόσβαση σε σχεδόν τεσσεράμισι εκατομμύρια αντικείμενα σε περισσότερες από δύο εκατομμύρια εγγραφές. Οι εικόνες υψηλής ευκρίνειας μπορούν να μεγεθυνθούν και να εξεταστούν λεπτομερώς

https://www.britishmuseum.org/collection/galleries/world-alexander

Αίθουσα 22

Ο κόσμος του Αλέξανδρου

Η ελληνιστική περίοδος χρονολογείται από το θάνατο του Μεγάλου Αλεξάνδρου το 323 π.Χ. έως την ήττα της Κλεοπάτρας Ζ' και του Μάρκου Αντώνιου στο Άκτιο το 31 π.Χ.

Τα αντικείμενα που εκτίθενται στην Αίθουσα 22 περιλαμβάνουν ένα κολοσσιαίο σκαλιστό τύμπανο από τον ναό της Αρτέμιδος στην Έφεσο (ένα από τα Επτά Θαύματα του Αρχαίου Κόσμου) ....

Κάντε μια εικονική περιήγηση

Δείτε αναλυτικά το σκαλιστό τύμπανο από ένα από τα Επτά Θαύματα του Αρχαίου Κόσμου, τον Ναό της Αρτέμιδος στην Έφεσο, στην  αίθουσα 22(Ανοίγει σε νέο παράθυρο).

ELLHNIKA AGGEIA 

https://www.britishmuseum.org/collection/galleries/greeks-italy


https://artsandculture.google.com/streetview/british-museum/AwEp68JO4NECkQ?sv_h=58.81901161149775&sv_p=-19.15156823786687&sv_pid=BaWk01U6cer-2xV6pAvmlA&sv_lid=3582009757710443819&sv_lng=-0.1270392431856635&sv_lat=51.51872401332137&sv_z=2.57138741417907


MINΩIKH MYKHNAIKH 

https://artsandculture.google.com/streetview/british-museum/AwEp68JO4NECkQ?sv_h=164.8280380312855&sv_p=-8.215571263126336&sv_pid=FwQepzJu3K7AWmxiARILUw&sv_lid=3582009757710443819&sv_lng=-0.12718696217297065&sv_lat=51.51858457056764&sv_z=0.6911292499459274

Play and childhood

ΠΡΟΕΛΕΥΣΗ ΟΜΑΔΙΚΩΝ ΠΑΙΧΝΙΔΙΩΝ

Greece may be the starting point for any modern  analysis on play among human beings, as Rodrigo Caro (1978) wrote of 350 years ago. His comparative  analysis between games played in ancient times and those of the 17th century is a major incentive to  continue studying and researching the world of play
Σε όλη την ιστορία, οι πολιτιστικές ανταλλαγές στην περιοχή της Μεσογείου ήταν ιδιαίτερα έντονες.Όλα τα παιχνίδια  παίζονται ακόμα και οι σύγχρονες εκδόσεις είναι πολύ παρόμοιες.

UNESCO
Το να μάθουμε να ζούμε μαζί είναι το κεντρικό μέλημα της εκπαίδευσης παντού στον κόσμο (UNESCO). Τα παραδοσιακά  παιχνίδια  παρέχουν διαπροσωπικές εμπειρίες που διαμορφώνουν μικροσκοπικές κοινότητες Σε αντίθεση με τον αθλητισμό, είναι καταστάσεις  των οποίων οι κανόνες καθορίζονται από τους ίδιους του
Το να παίζεις ένα παιχνίδι σημαίνει να συμμετέχεις σε μια κοινωνική ανταλλαγή συναισθημάτων με τους άλλους παίκτεςς συμμετέχοντες, σύμφωνα με την τοπική παράδοση.
Γίνονται ο καθρέφτης των κυρίαρχων χαρακτηριστικών των κοινοτήτων, αντανακλώντας μέσα από τους δικούς τους κανόνες την έκφραση των κοινωνικών κανόνωνΌταν παίζουν ένα παιχνίδι, οι παίκτες ανταποκρίνονται σε σχέσεις που δημιουργούνται από την εσωτερική τους λογική, δηλαδή (α) σχέση με το χώρο: συμμετοχή σε μια σταθερή επιφάνεια (χωρίς αβεβαιότητα) ή ασταθής επιφάνεια (με αβεβαιότητες). (β) σχέση με το υλικό: παρουσία ή απουσία αντικειμένων. (γ) σχέση με το χρόνο: τρόπος λήξης (παρουσία ή απουσία τελικής βαθμολογίας που καθορίζει νικητές και ηττημένους). και (δ) σχέση με άλλους (τύπος κινητικής αλληλεπίδρασης με τους άλλους συμμετέχοντες, ή για παράδειγμα, ο επιτρεπόμενος βαθμός έντασης στην/με σωματική επαφή).Άλλες εθνοκινητικές μελέτες σε διάφορες χώρες δείχνουν την καθρεπτική λειτουργία του τοπικού πολιτισμού.
Σε όλη την ιστορία, οι πολιτιστικές ανταλλαγές στην περιοχή της Μεσογείου ήταν ιδιαίτερα έντονες

.ΕΥΧΑΡ














Τρίτη 9 Μαΐου 2023

Η σύνθεση του λευκού φωτός

 Το  φως μπορεί να αναλυθεί σε περισσότερα χρώματα όταν περάσει μέσα από ένα πρίσμα.


Αυτό το απέδειξε από το 1666 ο μεγάλος φυσικός Ισαάκ Νεύτων(I. Newton), ο οποίος γοητευμένος από το φως έκανε διάφορα πειράματα για πολλά χρόνια που τον οδήγησαν σε συμπεράσματα, τα οποία και δημοσίευσε το 1704.
Αφού λοιπόν ο Newton απέδειξε ότι το φως αναλύεται σε 7 χρώματα, στη συνέχεια απέδειξε ότι καθένα από αυτά τα χρώματα δεν αναλύεται άλλο και ότι από το συνδυασμό των ίδιων χρωμάτων προκύπτει το λευκό φως



Η σύνθεση του λευκού φωτός μπορεί να επιτευχθεί αν χρωματίσου
με ένα δίσκο με τα 7 χρώματα και τον γυρίσουμε γρήγορα, οπότε αυτό που βλέπουμε είναι η εντύπωση του λευκού φωτός. Ο δίσκος αυτός ονομάζεται δίσκος του Νεύτωνα.

είδη κειμένων ΕΠΙΧΕΙΡΗΜΑΤΟΛΟΓΙΑ

 

 Με ποιον τρόπο προσπαθούμε να πείσουμε κάποιον ότι η άποψή μας είναι σωστή

Χρησιμοποιούμε:

 

Eπιχειρήματα (φράσεις που στηρίζουν λογικά τις απόψεις μας).

Φράσεις που δείχνουν τα συναισθήματά μας ή προκαλούν συναισθήματα σε αυτόν που μας ακούει.

Λέξεις που δηλώνουν την άποψή μας (π.χ. νομίζω, πιστεύω).

Aιτιολογικές προτάσεις για να δικαιολογήσουμε όσα λέμε.



Με τι θα ασχοληθούμε:

  • Πώς πείθουμε κάποιον, δικαιολογώντας αυτά που λέμε
  • Πώς ξεχωρίζουμε τα μεταβατικά από τα αμετάβατα ρήματα, καθώς και τα ρήματα που παίρνουν αντικείμενο από αυτά που παίρνουν κατηγορούμενο
  • Πώς επιλέγουμε τις πληροφορίες που χρειαζόμαστε από ενημερωτικά κείμενα
  • Το να σκεφτόμαστε είναι κάτι που δεν το επιλέγουμε. Απλώς το κάνουμε συνέχεια. Όταν σκεφτόμαστε, δηλαδή δίνουμε προσοχή στον τρόπο που σκεφτόμαστε τότε έχουμε κριτική σκέψη. Η κριτική σκέψη δεν είναι μόνο δραστηριότητα, είναι στάση ζωής. Κάποιος που αντιμετωπίζει τη ζωή με περιέργεια και ψάχνει κάτω από την επιφάνεια, έχει κριτική σκέψη. Το βασικό στοιχείο της κριτικής σκέψης είναι να σκέφτεσαι πέρα από το προφανές, πέρα από τη λάμψη των εικόνων στην τηλεόραση, τις σαγηνευτικές υποσχέσεις των διαφημίσεων, τις διφορούμενες δηλώσεις κάποιων στις «ειδήσεις».

Ανάλυση: Εξετάζουμε το υλικό σπάνοντας το σε κομμάτια, έτσι ώστε να δούμε πώς αυτά συνδέονται μεταξύ τους. Βλέπουμε τη σειρά των συλλογισμών ανάλογα με τα στοιχεία, τις αποδείξεις που δίνονται και τη λογική που χρησιμοποιείται. Διαβάζουμε «ανάμεσα στις γραμμές» για να βγάλουμε συμπεράσματα, έτσι ώστε να κερδίσουμε πληροφορίες που εννοούνται, αλλά δεν διατυπώνονται. Μπορούμε ακόμη να βγάλουμε συμπεράσματα  από το στυλ του λόγου και την επιλογή των λέξεων. 

Σύνθεση: Βάζουμε μαζί ότι έχουμε εξάγει στην ανάλυση και τα συνδέουμε με τις δικές μας εμπειρίες, που αποκομίσαμε από διάβασμα άλλων πηγών, συζητήσεις, κείμενα στο διαδίκτυο και λοιπά. Με τον τρόπο αυτό δημιουργούμε καινούργια γνώση και κατανόηση της παλιάς γνώσης.

Αξιολόγηση: Τελικά, κρίνε την ποιότητα του υλικού, εφόσον πέρασες από τα προηγούμενα  δύο βήματα. Αντιστάσου στην πολύ συνηθισμένη βιασύνη να κρίνεις πριν  αναλύσεις και συνθέσεις! 

για τη διάθλαση

 Βασικοί Όροι: φως, διάθλαση, συγκλίνων φακός, αποκλίνων φακός, μεγένθυνση













Το πιο συνηθισμένο υλικό που κατασκευάζουμε φακούς είναι το κρύσταλλο. Μπορούμε όμως να φτιάξουμε και απλούς φακούς με πιο απλά μέσα:
Μπορούμε εύκολα π. χ. να κατασκευάσουμε ένα φακό, αν κάνουμε μια τρύπα σε ένα χαρτόνι και βάλουμε μία σταγόνα νερό σε αυτή την τρύπα ή αν γεμίσουμε ένα μπουκάλι με νερό και κοιτάξουμε μέσα από την τρύπα ή το μπουκάλι σε ένα βιβλίο. Τότε θα παρατηρήσουμε ότι το νερό θα συμπεριφερθεί σαν ένας μεγεθυντικός φακός.



Αν πλησιάσουμε κοντά σε μια εικόνα το φακό, θα δούμε ότι η εικόνα φαίνεται κανονική και μεγαλύτερη



ενώ όταν η εικόνα είναι μακριά του φακού φαίνεται μικρότερη και ανεστραμμένη.



Οι φακοί, ανάλογα με το σχήμα τους και τον τρόπο με τον οποίο εκτρέπουν τις φωτεινές ακτίνες μιας δέσμης από την πορεία τους, διακρίνονται σε συγκλίνοντες και αποκλίνοντες.

Οι συγκλίνοντες είναι παχύτεροι στο μέσο και λεπτότεροι στα άκρα

και όταν περνάει μια δέσμη φωτός από μέσα τους τότε απομακρύνονται η μία από την άλλη, δηλαδή αποκλίνουν.