Πέμπτη 7 Νοεμβρίου 2024

ΚΛΙΣΗ ΕΠΙΘΕΤΟΥ-ΑΣΚΗΣΕΙΣ ΑΠΟ ΤΗΝ ΟΔΥΣΣΕΙΑ ΤΟΥ ΟΜΗΡΟΥ



 ΓΙΑ ΤΟ ΣΧΟΛΕΙΟ


ΑΣΚΗΣΗ

Σε τι συμφωνούν τα επίθετα με τα ουσιαστικά στις παρακάτω προτάσεις;
απο την ΟΔΥΣΣΕΙΑ ΤΟΥ ΟΜΗΡΟΥ

Στης καλοπλέξουδης θεάς σταμάτησα την πόρτα


γένος :
αριθμός :
πτώση :

Αμέσως βγήκε κι άνοιξε τις λαμπερές της πόρτες.

γένος :
αριθμός :
πτώση :

 Μ' έβαλε σ' ένα θρονί να κάτσω,
κ 315πανώριο, αργυροκάρφωτο.

γένος :
αριθμός :
πτώση :

Κι ετοίμασε χυλό να πιω σ' ένα χρυσό ποτήρι .

γένος :
αριθμός :
πτώση :
ΟΔΥΣΣΕΙΑ ΚΑΖΑΝΤΖΑΚΗ
Ήλιε, μεγάλε ανατολίτη μου, χρουσό σκουφί του νου μου.
 Ήλιε, γοργοπαιχνιδομάτη μου
Καλή ’ναι τούτη η γης, αρέσει μας, σαν το σγουρό σταφύλι ...
...στο μέγα πατητήρι, το τραγανό σταφύλι λαχπατώ
 Ήλιε, τρισήλιε, που περνάς ψηλά και χαμηλά αγναντεύεις, ένα σκουφί θαλασσινό θωρώ, του καστροκαταλύτη, ας το κλοτσήσουμε, να παίξουμε, να δούμε ως πού θα πάει
γένος :
αριθμός :
πτώση :
ΑΣΚΗΣΗ 
Σε τι συμφωνούν τα επίθετα με τα ουσιαστικά στις παρακάτω προτάσεις;

Η κατανάλωση πολλών αναψυκτικών δεν ωφελεί τον οργανισμό.
γένος :
αριθμός :
πτώση :

Πήραμε πολλά γλυκά  για το σπίτι.

γένος :
αριθμός :
πτώση :

 

Δεν είδε τα χαρακτηριστικά σημάδια.

γένος :
αριθμός :
πτώση :

 Δε με ενθουσιάζει ο αμερικανικός  κινηματογράφος.

γένος :
αριθμός :
πτώση :

Διάβασε, σε παρακαλώ, την επόμενη  άσκηση.

γένος :
αριθμός :
πτώση :

Ετερόφωτοι είναι οι πλανήτες.

γένος :
αριθμός :
πτώση :

ΓΙΑ ΤΗΝ ΓΙΟΡΤΗ ΤΟΥ ΠΟΛΥΤΕΧΝΕΙΟΥ

ΒΙΝΤΕΟ ΚΑΙ ΦΩΤΟΓΡΑΦΙΕΣ  ΨΑΧΝΟΥΜΕ ΜΟΝΟ ΣΤΑ ΕΠΙΣΗΜΑ ΑΡΧΕΙΑ ΤΗΣ  ΕΡΤΚΜ nikhse

51 χρόνια από τον γνήσιο λαϊκό ξεσηκωμό του Πολυτεχνείου:Τα "απαγορευμένα" της Χούντας

«Αποφασίζομεν και διατάσσομεν...» απαγορεύομεν...

Η λογοκρισία ήταν ένα από τα συνώνυμα της Χούντας. Με κάθε τρόπο η Χούντα έσφιγγε το "φίμωτρο"των  "ατίθασων" δημιουργών  ...

Λογοκρισία στο θέατρο, τον κινηματογράφο, τη μουσική, τη λογοτεχνία.
Η   ΤΕΧΝΗ πάντα κινητοποιείται ,όταν φιμώνεται.
Οι συνθέτες είχαν την υποχρέωση πριν κυκλοφορήσουν ένα τραγούδι να υποβάλουν τους στίχους και την παρτιτούρα για έγκριση. Τραγούδια και στίχοι που είχαν αντιστασιακό χαρακτήρα ή χαρακτήρα διαμαρτυρίας  απαγορεύονταν .
Για την προληπτική λογοκρισία οι επιθεωρήσεις, ιδίως μετά το1970, με τους αυτοσχεδιασμούς των ηθοποιών και την ανελέητη σάτιρα εις βάρος των πρωτεργατών της δικτατορίας, που λειτουργούσε και ως μια μορφή αντί- στάσης στη Χούντα, αποτελούσαν μια συνεχή πηγή προβλημάτων. 8 για πα- ράδειγμα, υπάλληλος της Γενικής Διεύθυνσης Τύπου που παρακολούθησε την επιθεώρησηΒάλε και συ ένα καπέλο, μπορείςστο θέατρο Παρκ ανέφερε διαλόγους που δεν ανταποκρίνονταν στο κείμενο που ελέγχθηκε από τις αρμόδιες επιτροπές, όπως ο διάλογος ανάμεσα σε Μουστάκα και Μπογιατζή: «― Να 'χαμε ένα πλοίο... ― Γιατί μου 'ριξες αυτό το Βέλος». μετά τα υ- πομνήματα των παρακολουθησάντων υπαλλήλων οι θιασάρχες καλούνταν να παρουσιαστούν στη Γενική Διεύθυνση Τύπου ώστε να συμμορφωθούν «με τας υποδείξεις».Δεν ήταν λίγοι οι δίσκοι και τα τραγούδια που απαγορεύτηκαν απ’ την ελληνική ραδιοφωνία. Χαρακτηριστικό είναι το παράδειγμα των τραγουδιών που συνέθεσε ο Μάνος Λοΐζος. Τα περισσότερα από αυτά όπως ο “Τσε”, ο “Μέρμηγκας”,, τραγουδιόνταν μόνο μέσα στους “τέσσερις τοίχους” των σπιτιών με κλειστά τα παράθυρα.    ΤΟ ΑΚΟΡΝΤΕΟΝ   ήταν στο στόχαστρο της δικτατορίας και γι’ αυτό κυκλοφόρησε πολύ αργότερα, το 1975.  

Ξέρατε ότι... υπήρχαν θεατρικά  και τραγούδια που επιτράπηκαν... κατά λάθος από τη Χούντα;Σπουδαίοι Έλληνες δημιουργοί κατόρθωσαν να ξεγελάσουν την παρανοϊκή λογοκρισία των Συνταγματαρχών με ευρηματικό τρόπο.

Ας τα ακούσουμε....σατιρικά τραγουδάκια , με πολλά μηνύματα...
Του αντρα του πολλά βαρύ, ο Ταρζάν, ο παλιάτσος,“Ο Κουταλιανός”,“Ζαβαρακατρανέμια,”Αχ χελιδόνι μου





......................................................................................ΤΕΛΟΣ................................................................

ΒΕΓΓΟΣ- ΕΙΜΑΣΤΕ ΔΥΟ-ΑΡΧΕΙΑ ΕΡΤΗ Ραδιοτηλεοπτική μας κληρονομιά


Η ΕΡΤ σας προσκαλεί να γνωρίσετε το πλουσιότερο οπτικοακουστικό αρχείο της Ελλάδας που αποτελεί ένα σημαντικό μέρος της πολιτιστικής μας κληρονομιάς.


Η «πνευματική ανεπάρκεια» των λογοκριτών ήταν γνωστή: «Το ξέρω ότι αυτοί οι λογοκριτές είναι ηλίθιοι, είναι ζώα», τόνιζε ο Παπαδόπουλος. «Θα μπορούσα να επιστρατεύσω είκοσι ακαδημαϊκούς και να τους αναθέσω τη λογοκρισία», δήλωσε στους δημοσιογράφους. «Αλλά και εκεί, τις ζαβολιές σας θα τις κάνατε εσείς. Χρησιμοποιώ ηλιθίους για να σας εξευτελίσω».


«Γελάω που γέμισαν με κτήρια και μεγαθήρια όλοι οι τόποι
και κλαίω γιατί όσο μεγαλώνουν τα σπίτια τόσο μικραίνουν οι ανθρώποι.

Στην μασκαρόκοσμο που πάντα ζουν αντάμα,
αδέλφια δίδυμα, το γέλιο με το κλάμα.
Γελάω μ' αυτή τη κοινωνία που χουν φτιάξει
και μες στο γέλιο με το κλάμα έχω πλαντάξει.
Που την αξία των ανθρώπων την μετράνε
με την αξία της γραβάτας που φοράνε.

Γελάω με όλα μες στη γυάλα μα προπάντων
γελάω με τη μοίρα των γιγάντων
που αγνοούν, με τόσους γίγαντες μεγάλους,
τον Κοχ, τον Φλέμινγκ, τον Παστέρ και τόσους άλλους.
Μα κλαίω που αποδίδουμε τιμάς μεγάλας
μόνο στους γίγαντες του ντέρμπυ και της μπάλας.

Θα μου πεις "τα παιδιά τι φταίνε;".
Δεν φταίνε τα παιδιά, ποιός φταίει, ποιός φταίει...;
Σίγουρα κάποιος μεγάλος που μας στέλνει στα γήπεδα
και μ' ένα γκολ να χάσουμε τ' αυγά και τα πασχάλια μας
για να σκεφτόμαστε λιγότερο τα χάλια μας..

Γελάω χάσκοντας μπρος στις καφετερίες
με τους ζωόφιλους κυρίους και κυρίες
που οι πονόψυχοι δεν χάνουν ευκαιρίες
και προστασίας ζώων φτιάχνουν εταιρίες.

Μα να φροντίζουν τα μπουλντόγκ και τα κανίς τους
κλαίω που δεν άξιζες, ω άνθρωπε!, τον κόπον
και να ιδρύσει δεν εσκέφτηκε κανείς τους
μια εταιρία προστασίας των ανθρώπων.»

«Απεφασίσαμεν και διατάσσομεν. Απαγορεύομεν:

  • Τας εν υπαίθρω συγκεντρώσεις άνω των πέντε ατόμων
  • Τας εν κλειστώ χώρω συγκεντρώσεις πλην των δημοσίων θεαμάτων
  • Την καθ’ οιονδήποτε τρόπον άσκησιν αντεθνικής προπαγάνδας
  • Την προσωρινήν περίθαλψιν κατ’ οίκον προσώπων μην ενοικούντων μετά της οικογενείας ήτις παρέχει την περίθαλψιν, εάν τούτο δεν δηλωθή εντός δύο ωρών εις την οικείαν Αστυνομικήν Αρχήν
  • Την κατοχήν, εγκατάστασιν και λειτουργίαν ερασιτεχνικών ραδιοφωνικών σταθμών και παντός μέσου ανταποκρίσεων και διαβιβάσεων
  • Οι παραβάται της παρούσης θα παραπέμπτωνται εις το Έκτακτον Στρατοδικείον»





Τρίτη 5 Νοεμβρίου 2024

τι είναι πρόταση;

  

δεσμός Γραμματική, σελ. 197-198: αιτιολογικές προτάσεις

 θα  μάθουμε πρωτα τις απλες προτασεις

για το σχολειο

Να βρεις ποιες από τις παρακάτω είναι προτάσεις  

πατα στην εικονα 👇



παρατηρώ και βγάζω συμπεράσματα






ΒΙΒΛΙΟ ΓΡΑΜΜΑΤΙΚΗΣ    👇ΠΑΤΑ ΣΤΗΝ ΕΙΚΟΝΑ




Μια απλή πρόταση, με τα απολύτως απαραίτητα!

Ο Βρασίδας + κοιμάται.
Ο Βρασίδας + διαβάζει ένα βιβλίο.
Ο Βρασίδας + είναι χαρούμενος.








Ο Γιάννης βλέπει τον αγώνα.


Τοποθετώντας τις φράσεις σε μια σειρά σχηματίζουμε μια πρόταση.

Πρόταση είναι μια σειρά από λέξεις που έχει ένα νόημα και περιλαμβάνει οπωσδήποτε ένα ρήμα.

Ο Γιάννης κάθεται → ουσιαστικό    +  ρήμα

Αυτός κάθεται → αντωνυμία    +  ρήμα

 Ο Γιάννης τραγουδάει.→


Ο Γιώργος χάρισε τα βιβλία.


. Ο Γιώργος είναι όμορφος


Κυριακή 3 Νοεμβρίου 2024

Ρίτσος

 

Ο Ρίτσος απαγγέλλει στο Πολυτεχνείο και εκατομμύρια τραγουδούν στην πρώτη επέτειο


Σώπα, όπου νάναι θα σημάνουν οι καμπάνες. Aυτό το χώμα είναι δικό τους και δικό μας. Kάτου απ' το χώμα, μες στα σταυρωμένα χέρια τους κρατάνε της καμπάνας το σκοινί - περμένουνε την ώρα, δενκοιμούνται, περμένουν να σημάνουν την ανάσταση. Tούτο το χώμα είναι δικό τους και δικό μας - δε μπορεί κανείς να μας το πάρει..


Bella Ciao Una mattina mi son svegliato O bella, ciao! bella, ciao! bella, ciao, ciao, ciao! Una mattina mi son svegliato E ho trovato l'invasor O partigiano, portami via O bella, ciao! bella, ciao! bella, ciao, ciao, ciao! O partigiano, portami via Ché mi sento di morir






Όταν ο Νίκος Ξυλούρης τραγούδησε την «Ξαστεριά» στο Πολυτεχνείο

        

Μικρός τύμβος

Δίχως τουφέκι και σπαθί, με τον ήλιο στο μέτωπο,
υπήρξατε ήρωες και ποιητές μαζί. Είστε το Ποίημα.

Απλώνοντας το χέρι μου δε φτάνει ως εκεί
που ωραία λουλούδια σε υψηλό λειμώνας τις μορφές σας
λιτανεύει ο αέρας της αρετής. Ω παιδιά μου,

μπροστά σ' αυτό το Ποίημα μετράει μόνο η σιωπή.

Νικηφόρος Βρεττάκος

Πολλαπλασιασμός

 ΜΑΘΑΙΝΟΥΜΕ ΝΑ ΠΟΛΛΑΠΛΑΣΙΑΖΟΥΜΕ ΤΡΙΨΗΦΙΟΥΣ  ΑΡΙΘΜΟΥΣ 

ΠΩΣ ΜΑΘΑΙΝΟΥΝ ΟΙ ΜΑΘΗΤΕΣ ΤΟΝ ΠΟΛΛΑΠΛΑΣΙΑΣΜΟ ΣΕ ΑΛΛΕΣ ΧΩΡΕΣ

1.ΡΩΣΙΑ      

2. ΑΜΕΡΙΚΗ
3. ΕΛΛΑΔΑ  1960



                               



Βασικές μαθηματικές έννοιες και διεργασίες

 

Παραδείγματα

Πολλαπλασιασμός είναι η πράξη με την οποία από δύο φυσικούς αριθμούς βρίσκουμε έναν τρίτο φυσικό αριθμό, ο οποίος λέγεται γινόμενο των αριθμών αυτών.

Οι αριθμοί οι οποίοι πολλαπλασιάζονται λέγονται παράγοντες του γινομένου.

 






 Πολλαπλασιασμός 

είναι η πράξη με την οποία από δυο φυσικούς αριθμού, τους παράγοντες, βρίσκουμε έναν τρίτο φυσικό αριθμό , που είναι το γινόμενο τους


    4 Χ 17= 68  γινόμενο



ΠΡΟΒΛΗΜΑΤΑΚΙΑ....









Εκτιμώ το αποτέλεσμα 👉

35 Χ 24       α.   πάνω από  600
                     β.   κάτω από   500


57  Χ  25      α  . πάνω από 1.000
                     β.   κάτω από   800

Κάνω κάθετα τους πολλαπλασιασμούς και ελέγχω τις απαντήσεις μου !


πολλαπλασιασμός στους ΦΥΣΙΚΟΥΣ αριθμους

  • §  άρτιος × άρτιος = άρτιος           Χ 8= 32       
    §  άρτιος × περιττός = άρτιος        Χ 5=2      
    §  περιττός × περιττός=περιττός  Χ5=15

ΑΣΚΗΣΗ
1.ΕΛΈΓΧΩ ΑΝ ΙΣΧΎΕΙ Ο ΠΑΡΑΠΑΝΩ ΚΑΝΟΝΑΣ 

4 Χ 9= 3 άρτιος        4 Χ 6=....               5 Χ 9=.... 

 5 Χ 7=....                     6 Χ 6=...                6 Χ 8=.....


7  Χ  8=.....                   7 Χ 9 = ....             7 Χ 7 = ....  


2. ΒΡΙΣΚΩ ΤΑ ΓΙΝΟΜΕΝΑ 

40 Χ 20 = 800  
Για να βρω το γινόμενο αυτό πολλαπλασιάζω το 2 x 4 = 8 και συμπληρώνω στο τέλος δύο μηδενικά (το 0 του 20 και το 0 του 40.

ΠΡΟΣΕΧΩ ΤΑ ΜΗΔΕΝΙΚΑ
  40  Χ 40 =       30 Χ 50 =       30 Χ 900=      30 Χ 7.000=            

 40 Χ 60=       40 Χ 900 =      50 Χ 50=    50 Χ 90.000 =
....................................................................................................................................
ΣΧΟΛΕΙΟ
ΑΣΚΗΣΕΙΣ   ΑΠΟ ΤΑ ΠΑΛΙΑ ΒΙΒΛΙΑ ΑΡΙΘΜΗΤΙΚΗΣ ΤΩΝ ΠΑΠΠΟΥΔΩΝ ΚΑΙ ΤΩΝ ΓΙΑΓΙΑΔΩΝ  ΜΑΣ