Τρίτη 17 Ιανουαρίου 2023

Η αναπνοή - Η διαπνοή -Η φωτοσύνθεση

 

Η αναπνοή

Τα φυτά αναπνέουν. Κατά την αναπνοή παίρνουν από το περιβάλλον οξυγόνο (με τα στόματα των φύλλων)  και δίνουν σ’ αυτό διοξείδιο του άνθρακα. Η αναπνοή γίνεται στον βλαστό, στα φύλλα αλλά και στη ρίζα.

Τα φυτά αναπνέουν μέρα και νύχτα


Κατά την αναπνοή τα φυτά παίρνουν οξυγόνο και αποβάλλουν διοξείδιο του άνθρακα από
τα στόματα των φύλλων τους. Καθώς τα στόματα ανοίγουν , για την ανταλλαγή των αερίων ,
μια ποσότητα νερού βγαίνει από μέσα τους προς το περιβάλλον (εξατμίζεται).


Η διαπνοή   

Τα φυτά αποβάλλουν από τα φύλλα τους νερό στο περιβάλλον. Τη λειτουργία αυτή την ονομάζουμε διαπνοή.




Παράγοντες που επηρεάζουν τη διαπνοή
    Η επιφάνεια των φύλλων του φυτού
(μεγάλη επιφάνεια - εντονότερη διαπνοή )
    Η 
θερμοκρασία του περιβάλλοντος
(όσο μεγαλύτερη τόσο εντονότερη διαπνοή - ποτίζουμε συχνότερα τα φυτά το καλοκαίρι)
    Η 
υγρασία της ατμόσφαιρας
(πολλή υγρασία - μικρός ρυθμός διαπνοής )
    Τα 
ρεύματα του αέρα
(δυνατός άνεμος μικρός ρυθμός διαπνοής )
    Η 
ποσότητα του νερού στο έδαφος
(πολύ νερό - εντονότερη διαπνοή)


Τα φυτά ελέγχουν το ρυθμό διαπνοής με το άνοιγμα και κλείσιμο των στομάτων των φύλλων τους.


Eχει βρεθεί ότι το 99% του προσλαμβανόμενου νερού από ένα χερσαίο φυτό επιστρέφει στην ατμόσφαιρα με τη διαπνοή.

Ø Ένα ηλικιωμένο δέντρο οξιάς σε ένα μόνο καλοκαίρι μπορεί χάσει μέχρι και 9.000 λίτρα νερού λόγω διαπνοής.  

Ø Ένα φυτό καλαμποκιού σε όλη τη διάρκεια της ανάπτυξής του διαπνέει 200 περίπου λίτρα νερού.  

Ø Συνεπώς όπου υπάρχουν καλλιεργούμενες εκτάσεις ή δάση, το 60% περίπου του εδαφικού νερού  αποδίδεται 

στην ατμόσφαιρα με τη διαπνοή των φυτών
............................................................................................
σχολειο την φωτοσυνθεση

Η φωτοσύνθεση 

Τη μέρα, με τη φωτοσύνθεση τα φυτά  απορροφούν διοξείδιο του άνθρακα από το  περιβάλλον και αποβάλλουν οξυγόνο.

Το οξυγόνο που αποβάλλουν τα φυτά με τη  φωτοσύνθεση είναι πολύ περισσότερο από  αυτό που απορροφούν με την αναπνοή.


Καθώς τη νύχτα δεν είναι δυνατή η  φωτοσύνθεση, τα φυτά αποβάλλουν διοξείδιο  του άνθρακα και απορροφούν  οξυγόνο. 

Γι’ αυτό πολλοί άνθρωποι θεωρούν ότι είναι  επικίνδυνο να κοιμόμαστε σε δωμάτιο στο  οποίο βρίσκονται πολλά φυτά. Ο φόβος  αυτός είναι αδικαιολόγητος.Η ποσότητα του οξυγόνου που απορροφά ένα  φυτό κατά τη διάρκεια της νύχτας είναι πολύ  μικρή

Η εξίσωση της ζωής – Η εξίσωση της φωτοσύνθεσης


Διοξείδιο του άνθρακα και νερό
 
με τη βοήθεια 
της χλωροφύλλης και τηςενέργειας του ηλιακού     φωτός             
 μετατρέπονται
 
σε γλυκόζη για τις ανάγκες του φυτού και οξυγόνο που απελευθερώνεται στην ατμόσφαιρα.



  • Η χημεία που συμβαίνει κάθε μέρα σε κάθε μικρό πράσινο φύλλο, κάθε φυτού στον πλανήτη. Από το αγριόχορτο μέχρι το αιωνόβιο τεράστιο δέντρο.

    Ο λόγος που υπάρχει η ζωή στη γη, όπως τη γνωρίζουμε σήμερα


  • Ποια είναι η σημασία της φωτοσύνθεσης για τους οργανισμούς.

  • 1.Με τη φωτοσύνθεση παράγεται και οξυγόνο, το οποίο αποβάλλεται στην ατμόσφαιρα. Το οξυγόνο είναι απαραίτητο για τους περισσότερους από τους οργανισμούς
-2.τα φυτά, παράγουν μόνοι τους την τροφή τους με τη διαδικασία της φωτοσύνθεσης.

3.Τα φυτά αποτελούν τροφή για τους φυτοφάγους οργανισμούς,
οι οποίοι με τη σειρά τους αποτελούν τροφή για άλλους οργανισμούς. Έτσι, όλοι οι οργανισμοί εξαρτώνται άμεσα ή έμμεσα από τα φυτά.

4.Έτσι, από τότε που εμφανίστηκαν οι φωτοσυνθετικοί οργανισμοί στον πλανήτη και η ατμόσφαιρα εμπλουτίστηκε με οξυγόνο, δημιουργήθηκαν πιο πολύπλοκες μορφές ζωής, αφού υπήρχε πλέον η δυνατότητα να εξασφαλίζουν τα απαραίτητα για την επιβίωσή τους ποσά ενέργειας..


  1. Να βάλετε σε κύκλο το γράμμα που συμπληρώνει σωστά την πρόταση:Κατά τη διαδικασία της φωτοσύνθεσης παράγεται:
  2. α. γλυκόζη

    β. διοξείδιο του άνθρακα



  3. μαθημα σε αγγλικο σχολειο                                            

    Η φωτοσύνθεση χρησιμοποιεί χλωροφύλλη για να συλλάβει και να μετατρέψει την ενέργεια. Η χλωροφύλλη είναι η πράσινη χρωστική ουσία που βρίσκεται σχεδόν σε όλα τα είδη φυτών. Είναι επίσης αυτό που δίνει στα φυτά το πράσινο χρώμα τους. Η χλωροφύλλη βρίσκεται μέσα στους χλωροπλάστες , ή στο τμήμα του φυτικού κυττάρου όπου συμβαίνει η φωτοσύνθεση.

    1. Χλωροφύλλη και Φωτοσύνθεση

      Η φωτοσύνθεση είναι μια σημαντική διαδικασία που οι επιστήμονες ονομάζουν μετασχηματισμό ενέργειας. Η ενέργεια είναι η δύναμη του κάτι. Για παράδειγμα, χρειάζεστε ενέργεια για να περπατήσετε ή να τρέξετε. Μεταμόρφωση σημαίνει να πάρεις το σχήμα ή τη μορφή κάτι άλλου. Το σώμα σας μεταμορφώνει ενέργεια όλη την ώρα. Όταν τρώτε υγιεινά γεύματα, το σώμα σας μετατρέπει την ενέργεια από τα τρόφιμα σε ενέργεια που μπορείτε να χρησιμοποιήσετε για να είστε ενεργοί. Κατά τη φωτοσύνθεση, τα φυτά συλλέγουν φωτεινή ενέργεια και τη μετατρέπουν σε χημική ενέργεια. Τα φυτά χρησιμοποιούν τη χημική ενέργεια για την παραγωγή τροφής.

      Η χλωροφύλλη παίζει σημαντικό ρόλο σε αυτή τη διαδικασία επειδή απορροφά όλο το φως για να μετατραπεί το φυτό σε τροφή ή γλυκόζη. Η χλωροφύλλη μπορεί να απορροφήσει διαφορετικά ανοιχτά χρώματα αλλά δεν μπορεί να απορροφήσει το πράσινο χρώμα. Αυτός είναι ο λόγος που τα περισσότερα από τα φυτά που βλέπουμε είναι πράσινα. Στην πραγματικότητα εξετάζουμε τη χλωροφύλλη που βρίσκεται μέσα στο φυτό!


      https://bartonhillfarms.com/photosynthesis-for-kids/


    2. https://kids.mongabay.com/photosynthesis/


Τη μέρα, με τη φωτοσύνθεση τα φυτά  απορροφούν διοξείδιο του άνθρακα από το  περιβάλλον και αποβάλλουν οξυγόνο.

Το οξυγόνο που αποβάλλουν τα φυτά με τη  φωτοσύνθεση είναι πολύ περισσότερο από  αυτό που απορροφούν με την αναπνοή.

Καθώς τη νύχτα δεν είναι δυνατή η  φωτοσύνθεση, τα φυτά αποβάλλουν διοξείδιο  του άνθρακα και απορροφούν  οξυγόνο. 

Γι’ αυτό πολλοί άνθρωποι θεωρούν ότι είναι  επικίνδυνο να κοιμόμαστε σε δωμάτιο στο  οποίο βρίσκονται πολλά φυτά. Ο φόβος  αυτός είναι αδικαιολόγητος.Η ποσότητα του οξυγόνου που απορροφά ένα  φυτό κατά τη διάρκεια της νύχτας είναι πολύ  μικρή













Σάββατο 14 Ιανουαρίου 2023

Πως γράφουμε ένα άρθρο

 Δευτερα σχολειο


Το άρθρο είναι δημοσιευμένο κείμενο σε εφημερίδα ή περιοδικό που αναφέρεται σε ειδικό θέμα και έχει ειδησεογραφικό χαρακτήρα και έχει ως βασικό σκοπό την
πειθώ  .Ασχολείται με θέμα επικαιρότητας που  απασχολεί την κοινή γνώμη

Πως γράφουμε ένα άρθρο 

1. Τίτλος 

2. Πρόλογος: εκτίθεται το θέμα  ή / και οι   προβληματιισμοί  του αρθρογράφου. 

3. Κύριο μέρος: παρουσιαση αποδεικτικού υλικού( πειστικα, με αποδειξεις) για:

  Διασαφήνιση της βασικής ιδέας – άποψης – θέσης του αρθρογράφου. 

 Τεκμηρίωση (αποδειξεις)της ιδέας – άποψης – θέσης που διατυπώθηκε.

  Ανασκευή της αντίθετης θέσης – άποψης.

 4. Επίλογος: συμπυκνωμένη θεώρηση των θέσεων του κύριου θέματος.


Ασκήσεις για παραγωγή γραπτού λόγου. 

ΑΣΚΗΣΗ 1 

Σας δίνονται δύο ξεχωριστές παράγραφοι


Προσπαθήστε να τις αναπτύξετε ακολουθώντας τον τρόπο γραφής άρθρου (αφήγηση σε γ΄ πρόσωπο, μικρές προτάσεις, σαφή επιχειρηματολογία, ύφος απλό και κατανοητό


1. Τίτλος 

ΑΥΤΟΨΙΑ ΣΤΗΝ ΠΑΡΑΛΙΑ ΔΡΕΠΑΝΟΥ ΓΙΑ ΤΟ ΚΡΙΝΑΚΙ ΤΗΣ ΘΑΛΑΣΣΑΣ


2. Πρόλογος:

Στις 14.08.2014 ο Φορέας Διαχείρισης Καλαμά - Αχέροντα -
Κέρκυρας πραγματοποίησε την ετήσια καταμέτρηση των συστάδων του κρίνου της θάλασσας σε όλο το μήκος της παράκτιας ζώνης του Δρεπάνου Ηγουμενίτσας έως και το Μακρυγιάλι.



3. 
Κύριο μέρος: 
παράθεση επαρκούς αποδεικτικού υλικού 

Ο κρίνος της θάλασσας ένα σπάνιο και απειλούμενο είδος (IUCN, 2014), γνωστό από την αρχαιότητα αφού απεικονίζεται σε αγγεία και τοιχογραφίες σε αρχαία Κνωσό και Σαντορίνη, αποτελεί ένα από τα ομορφότερα αγριολούλουδα της χώρας μας και στολίζει τις αμμώδεις παραλίες μας. Ανθίζει από τα μέσα Ιουλίου έως τα μέσα του Σεπτέμβρη όπου τελειώνει και η ανθοφορία του. .Σε πολλά σημεία της περιοχής έχει εξαφανιστεί παρόλο της πολλαπλασιαστικής δεινότητας και της ανθεκτικότητάς του, λόγω της καταστροφής του φυσικού περιβάλλοντος των ακτών από τον άνθρωπο.


ΑΣΚΗΣΗ 2 
ΠΛΗΡΟΦΟΡΙΕΣ ΓΙΑ ΤΟ ΚΡΙΝΑΚΙ ΤΗΣ ΘΑΛΑΣΣΑΣ 
 Pancratium maritimum=παν + κραταιός, δηλαδή παντοδύναμος, πιθανότατα λόγω της ευρείας κι ισχυρής φαρμακευτικής δράσης του, και το λατινικό επίθετο maritimum που σημαίνει θαλάσσιος, λόγω του φυσικού περιβάλλοντος του φυτού.
Στην Ελλάδα επισημαίνεται πως το P. maritimum απειλείται σημαντικά από υπερσυλλογή, αστικοποίηση περιοχών, τουριστική ανάπτυξη και κατακερματισμό του ενδιαιτήματός του (Μπαμπαλώνας κ.α., 1994). 
Δεν συγκαταλέγεται στο «Κόκκινο βιβλίο των απειλούμενων φυτών», ούτε υπάρχει νομοθεσία που να το προστατεύει. Τέλος, οι παραπάνω μελέτες, αναφέρουν ότι πρέπει να παρθούν μέτρα και να διεξαχθούν προγράμματα για την προστασία και διατήρηση του


Πρέπει να γνωρίζουμε ότι ακόμη και αν δεν ενδιαφερόμαστε για την επιβίωση του, και αν και το είδος δεν προστατεύεται από την Ευρωπαϊκή και Εθνική νομοθεσία, προστατεύεται ο βιότοπος του, οι παράλιες αμμοθίνες ως προστατευόμενος τύπος οικοτόπου επομένως υπάρχει θεσμοθετημένη έμμεση προστασία και μπορούμε να βασιστούμε σε αυτήν για την προσπάθεια να αποτρέψουμε την καταστροφή του είδους. Επίσης το Συμβούλιο της Ευρώπης το έχει χαρακτηρίσει ως σπάνιο και απειλούμενο είδος και για την προστασία τους, προτείνει:
 α) την οριοθέτηση και την προστασία των περιοχών που φύεται (αμμοθίνες), 
β) την απαγόρευση κάθε δραστηριότητας που διαταράσσει τους αμμόλοφους, τον βιότοπο τους, 
γ) την απαγόρευση, ακόμη και του καθαρισμού των ακτών, με εργαλεία που αναδεύουν την άμμο.


https://dasarxeio.com/2016/05/28/31858/

Το κρινάκι της θάλασσας, χαρακτηριστικό αγριολούλουδο της χλωρίδας της Μεσογείου, κινδυνεύει για να μη χάσουν την άνεση τους στην άμμο οι λουόμενοι…

«Η ελληνική χλωρίδα στον μύθο, στην τέχνη και στη λογοτεχνία» (Ελληνική Εταιρεία Προστασίας της Φύσης)https://www.lifo.gr/now/perivallon/krinakia-stin-ammo-ta-paramelimena-agrioyloyda-tis-thalassas
οι θαλασσοκράτορες ναυτικοί της μινωικής Κρήτης, γυρνώντας τις ατέλειωτες ακρογιαλιές της Μεσογείου με τα ιστιοφόρα τους, συναντούσαν τα πλήρως ανθισμένα κρινάκια, σύμβολο των ισχυρών χωρών του Μίνωα, αλλά και της μοναδικότητας του Αιγαίου με αμετάβλητες οικολογικές συνθήκες από τη Μεσολιθική Εποχή μέχρι σήμερα. Το κρινάκι ενέπνευσε με το κάλλος του τον αρχαίο καλλιτέχνη, που το ζωγράφισε με περίσσια τέχνη (τοιχογραφίες) κατά την Υστεροκυκλαδική Εποχή στην «οικία των γυναικών» της προϊστορικής πόλης του ακρωτηρίου στη Σαντορίνη, όπως απεκάλυψε 2.500 χρόνια μετά η αρχαιολογική σκαπάνη. Απεικονίζεται σε τοιχογραφίες στη «Βίλα της Αμνισού» στο Ηράκλειο, αποτυπώνεται σε μια λεκάνη στη Φαιστό, ενώ στην Κνωσό ο «Πρίγκιπας με τα Κρίνα» και το «Γαλάζιο Πουλί» περιστοιχίζονται από αυτά.
 Αρμονία Κοινωνίας - Φύσης

Η Μινωική τοιχογραφία που απεικονίζει τον «Πρίγκηπα με τα κρίνα» και τα κρινάκια που φυτρώνουν από τα μέσα Αυγούστου και όλον τον Σεπτέμβρη στον αφρό της θάλασσας πάνω στην άμμο, είναι ακριβώς τα ίδια 

Μαζί με τα άλλα προϊόντα αρωματικών φυτών που αναφέρονται στις πινακίδες της Γραμμικής Β του 13ου αιώνα π.Χ., εμφανίζονται:  κρινάκια, δίκταμος από τα Δικταία όρη,λάδανον,αγριοτριανταφυλλιέςκαι τα τα γαλάζια μπιζέλια.
Οι αναλύσεις που έγιναν  σε κομμάτια έγχρωμων κονιαμάτων, κυρίως από την Κνωσό και την Τίρυνθα, απέδειξαν ότι είχαν ζωγραφιστεί με την ίδια τεχνική που χρησιμοποιήθηκε στις νωπογραφίες (buon fresco) της Αναγέννησης στην Ιταλία.


ΠΡΟΣΦΟΡΑ ΣΤΗ ΘΕΑ








ΚΡΗΤΗ 

Τοιχογραφία  «Έπαυλη των Κρίνων» στην Αμνισό.


ΘΗΡΑΑνάλογες τοιχογραφίες υπάρχουν στην υστεροκυκλαδική/μινωική πόλη του Ακρωτηρίου της Θήρας/Σαντορίνης, με τις νεαρές κρoκοσυλλέκτριες που προσφέρουν στη θεά κρίνους (χωρίς τα εξωτερικά πέταλα).


















ΑΣΚΗΣΗ 3 
  ΓΙΑ ΤΗΝ ΠΑΡΑΣΚΕΥΗ



Χιλιάδες «χαμένα» πλαστικά παπάκια ταξιδεύουν

Είναι μικρά, πλαστικά, κίτρινα και προορισμένα για να τα παίζουν τα μικρά παιδιά μέσα στην μπανιέρα. Αλλά μετά από σχεδόν 20 χρόνια που ήταν χαμένα στη θάλασσα, ένας «στόλος» από χιλιάδες πλαστικά παπάκια αναθεώρησε ή διαλεύκανε πολλές από τις επιστημονικές γνώσεις μας για τους ωκεανούς.


Τα παπάκια ήταν μέρος ενός φορτίου από 29.000 παιχνίδια που κατασκευάστηκαν στην Κίνα για λογαριασμό της αμερικανικής εταιρείας First Years Inc. Βρίσκονταν σε ένα κοντέινερ που έπεσε στη θάλασσα στον Ειρηνικό, τον Ιανουάριο του 1992. Το κοντέινερ συνετρίβη και αντί για τις μπανιέρες, τα παπάκια «ξανοίχτηκαν» ακολουθώντας τα θαλάσσια ρεύματα.

Από τότε, ταξίδεψαν δεκάδες χιλιάδες μίλια. Κάποια ξεβράστηκαν στις ακτές της Χαβάης και της Αλάσκας. Αλλα κόλλησαν στους πάγους της Αρκτικής. Και τουλάχιστον ένα κατέληξε στις ακτές της… Σκωτίας, στον άλλο μεγάλο ωκεανό, στον Ατλαντικό.

Το ταξίδι τους καταγράφηκε σε ένα βιβλίο με τίτλο «Moby – Duck», το οποίο μόλις κυκλοφόρησε. Ο συγγραφέας Ντόνοβαν Χον κρούει τον κώδωνα του κινδύνου για τα χιλιάδες πλαστικά που πέφτουν κάθε χρόνο στους ωκεανούς από τα εμπορικά πλοία και θέτουν σοβαρό κίνδυνο για τα ψάρια και τα θηλαστικά που τα τρώνε.

Τα παπάκια βοήθησαν τους επιστήμονες να μάθουν περισσότερα για τα 11 μεγάλα ρεύματα που κινούν το νερό στους ωκεανούς του κόσμου και τους κλιματολόγους να προβλέψουν τις επιπτώσεις της κλιματικής αλλαγής στο θαλάσσιο περιβάλλον.

Επιπλέον, δείχνουν πόσο ανθεκτικό είναι το πλαστικό. «Τα παπάκια που ξεβράστηκαν στην Αλάσκα μετά από 19 χρόνια είναι ακόμη σε πολύ καλή κατάσταση», διαπιστώνει ο συγγραφέας του βιβλίου.


















.......................................................................

Βασικά χαρακτηριστικά του άρθρου

 Τα βασικά χαρακτηριστικά ενός άρθρου είναι: 

 Έχει επίκαιρο χαρακτήρα. 

 Δημοσιεύεται σε εφημερίδα, σε περιοδικό, στο διαδίκτυο, κ.α.  Καταπιάνεται με θέματα ποικίλου ή και συγκεκριμένου περιεχομένου.

  Συνήθως δεν έχει προσωπικό – οικείο τόνο. 

 Είναι περιορισμένης έκτασης. 

 Διαφοροποιείται από τη λογοτεχνία