Παρασκευή 31 Οκτωβρίου 2025

ΚΛΕΦΤΙΚΑ ΤΡΑΓΟΥΔΙΑ


Για να γνωρίσει κανείς τ’ αληθινό Εικοσιένα
πρέπει να σκύψει πάνω στα ΚΛΕΦΤΙΚΑ ΤΡΑΓΟΥΔΙΑ .Σ’ εκείνα που προετοίμασαν τον σηκωμό, σ’ αυτά που γράφτηκαν όσο βρόνταγε το καριοφίλι κι άστραφτε το γιαταγάνι .


 1.Εγώ ραγιάς δε γένομαι, Τούρκους δεν προσκυνάω,

Δεν προσκυνώ τους άρχοντες και τους κοτζαμπασήδες,

μόν' καρτερώ την άνοιξη, να ρθούνε τα χελιδόνια,
να βγω στα βουνά, να ζώσω το σπαθάκι μου, να πάρω το ντουφέκι…»




2.«Βασίλη, κάτσε φρόνιμα,
να γένεις νοικοκύρης,



για ν’ αποχτήσεις πρόβατα, ζευγάρια κι αγελάδες,

χωριά κι αμπελοχώραφα, κοπέλια να δουλεύουν.

— Μάνα μου εγώ δεν κάθομαι να γίνω νοικοκύρης,

να κάμω αμπελοχώραφα, κοπέλια να δουλεύουν,

και να ‘μαι σκλάβος των Τουρκών, κοπέλι στους γερόντους.

Φέρε μου τ’ αλαφρό σπαθί και το βαρύ τουφέκι,

να πεταχτώ σαν το πουλί ψηλά στα κορφοβούνια,

να πάρω δίπλα τα βουνά, να περπατήσω λόγγους,

να βρω λημέρια των κλεφτών, γιατάκια καπετάνων





Ο γεροκλέφτης

Παιδιά μ’ σαν θέλτε λεβεντιά και κλέφτες να γενείτε
εμένα να, μωρέ παιδιά, εμένα να ρωτήσετε

Εμένα να ρωτήσετε πώς τα περνούν οι κλέφτες
σαράντα χρο, μωρέ παιδιά σαράντα χρόνους έκαμα

Σαράντα χρόνους έκαμα στους κλέφτες καπετάνιος
ζεστό ψωμί μωρέ παιδιά, ζεστό ψωμί δεν έφαγα

Ζεστό ψωμί δεν έφαγα γλυκό κρασί δεν ήπια
τον ύπνο δε, μωρέ παιδιά, τον ύπνο δεν εχόρτασα

Τον ύπνο δεν εχόρτασα του ύπνου τη γλυκάδα
σε στρώμα δε, μωρέ παιδιά, σε στρώμα δεν επλάγιασα

Σε στρώμα δεν επλάγιασα μηδέ σε μαξιλάρι

το χέρι μου, μωρέ παιδιά, το χέρι μου προσκέφαλο

Το χέρι μου προσκέφαλο και το σπαθί μου στρώμα
και το ντουφέ, μωρέ παιδιά, και το ντουφέκι μου αγκαλιά

Και το ντουφέκι μου αγκαλιά σαν το παιδί η μάνα

Ο Κωσταντίνος ο μικρός κι Αλέξης ο μεγάλος
Και το μικρό Βλασόπουλο αντάμα τρων και πίνουν.
Κι εκεί που τρων και πίνουνε και συχνοχαιρετιόνται,
Φωνή τους ήρτ' απ' ουρανούς κι απ' Αρχαγγέλου στόμα·
 «Εσείς τρώτε και πίνετε κι οι Τούρκοι σας κουρσεύουν·
Πήραν τ' Αλέξη δυο παιδιά, του Κωσταντά τη μάνα,
Πήραν και του Βλασόπουλου την όμορφ' αδερφή του.»
«Όσο να στρώσ' ο Κωσταντάς, να σαλιβώσ' Αλέξης,
Το άξιο το Βλασόπουλο πάνω στη σέλα βρέθη.
Του παραγγέρν' ο Κωσταντάς, του παραγγέρν' Αλέξης·
«Αν είναι χίλιοι, σκότωσ' τους κι αν είναι δυο χιλιάδες,
Κι αν είν' και τρεις και τέσσαρες, γύρισε, μίλησέ μας.»
Ψηλή ραχούλ' ανέβαινε, κάθεται, τους μετράει·
Μετράει τους Τούρκους και μετράει και μετρημούς δεν είχαν,
 Και πάλε τους μεταμετράει κι ήταν εννιά χιλιάδες.
Να πάγει πίσω ντρέπεται, να πάγ' ομπρός φοβάται,
Κάνει σταυρό σα Χριστιανός και μέσα άτους μπαίνει.
«Βόηθα μ' ευχή της μάνας μου, του δόλιου του κυριού μου,
Κι ευχή του πρώτου μ' αδερφού τους Τούρκους να κερδέσω.»


 ΟΙ ΚΛΕΦΤΑΙ ΚΑΙ ΤΑ ΚΟΡΙΤΣΙΑ

Zαμπ. 703, 138.

«Πού 'σουν περιστερούλα μου τόσον καιρό χαϊμένη;»
Πήγα να μάσω κάστανα μαζί με τη Βασίλω,
Κι εκεί κλέφτες μας είδανε πέρ' απ' το καραούλι. 412
«Κορίτσια μαυρομάτικα που πάτε μοναχά σας;
5 Για 'λάτε στο λημέρι μας δυο λόγια να σας πούμε.»
Βουνά μας εδιαβήκανε, λαγκάδια μας περάσαν,
Το βράδ' εφάγαμαν ψωμί στο κλέφτικο λημέρι.
«Κορίτσια μαυρομάτικα, πέτε μας την αλήθεια,
Μην ήρτανΤούρκοι στα χωριά, μην ήρταν κι Αρβανίτες;»
10 «Εμείς εβγήκαμε ταχιά μες από το χωριό μας,
Και πουθενά δεν είδαμε Τούρκους κι ουδ' Αρβανίτες.
Σαράντα κλέφτες ήτανε τριγύρω ξαπλωμένοι,
Κι ένα μικρό κλεφτόπουλο ντυμένο στο χρυσάφι,
Απίδια μας εφίλεψε και κρυό νερ' απ' τη βρύση.»
15 «Σύρτε κορίτσια στο καλό κι ανθρώπου μην το πείτε.»

Ο Όλυμπος κι ο Κίσσαβος τα δυο βουνά μαλώνουν,
To ποιο να ρίξει τη βροχή, το ποιο να ρίξει χιόνι.
O Κίσσαβος ρίχνει βροχή κι ο Όλυμπος το χιόνι.
Γυρίζει τότ' ο Κίσσαβος και λέγει του Ολύμπου·
5 «Μη με μαλώνεις, Όλυμπε μπρε κλεφτοπατημένε·
Εγώ 'μαι ένας Κίσσαβος στη Λάρσαν ξακουσμένος.
Με χαίρεται η κονιαριά 398 κι οι Λαρσινοί αγάδες.»
Γυρίζει τότ' ο Όλυμπος και λέγει του Κισσάβου·
«Μπρε Κίσσαβε, μπρε άσχημε, κονιαροπατημένε,
10 Που σε πατάει η κονιαριά κι οι Λαρσινοί αγάδες.
Εγώ 'μ' ο γέρος Όλυμπος στον κόσμο ξακουσμένος·
Έχω εξήντα δυο κορφές, σαράντα μοναστήρια,
Πάσα ραχούλα κι εκκλησιά, πάσα κορφή και βρύση.
Έχω γιατάκια 399 κλέφτικα, που ξεχειμάζουν κλέφτες,
15 Και όταν παίρν' η άνοιξις κι ανοίγουν τα κλαδάκια,
Γεμίζουν τα βουνά κλεφτιά και τα λημέρια σκλάβοι.
Έχω και τον χρυσόν αϊτό, τον χρυσοπλουμισμένο·
Πάνω στην πέτρα κάθεται και με τον ήλιο λέγει·
Ήλιε μ', δεν κρούεις το ταχύ, μόν' κρους το μεσημέρι,
20 Να ζεσταθούν τα νύχια μου, τα νυχοποδάρια μου·
Θέλω να πιάσω πέρδικες και τ' άγρια περιστέρια.

 Ο ΓΙΑΝΝΗΣ

Ζαμπ. 679, 104. Τ. 162.

Τρεις Τούρκοι, τρεις Γιανίτσαροι κι οι τρεις μου τσελεμπήδες, 423
Οι τρεις τον Γιάννο γύρευαν κι οι τρεις τον Γιάννο θέλουν.
Τον Γιάννο δεν μπορούν να βρουν, βρίσκουνε την καλή του,
Οπόπλενε τα χέρια της σ' ολόχρυσο λεγένι· 424
5 «Μωρή κρουστάλλα του γιαλού και πάχνη του χειμώνα,
Μωρή, το που 'ν' τον άντρα σου, το που 'ναι το καλό σου;»
«Θιαμαίνομαι, 425 λογίζομαι για ποιον άντρα που λέτε,
Που 'γώ δεν επαντρεύτηκα και σαστικό 426 δεν έχω.»
Τον λόγο δεν απόσωσε, τον λόγο δεν απόειπε,
10 Νάτος κι ο Γιάννος πόρχεται στον κάμπο καβαλάρης
Σπιθοβολούν τα πέταλα κι ο μαύρος χλιμιτράει,

«Γεια σας, χαρά σας, μπέηδες, καλοί μου τσελεμπήδες
Θέτε φαγί, θέτε πιοτό, θέτε ψιλό τραγούδι;»
15 «Μεις για φαγί δεν ήρταμε κι αλλ' ούτε για τραγούδι,
Για που φερμάνι 427 σόχομε, βασιλικό φερμάνι,
Ή σκοτωμέν' ή ζωντανό στην Πόλη να σε πάμε,
Στην Πόλη να σε φέρομε, στην πόρτα του σουλντάνου.»
«Σαν τι κακό τόκαμ' εγώ, στην Πόλη να με πάτε;
20 Εγώ κακό δεν έκαμα, κανένα δε φοβούμαι.
Παιδιά μου, σταματήσετε να γένουμε χαζίρι.» 428
Τραβιέται δυο πατήματα και σέρνει το σπαθί του·
Χύνεται σαν την αστραπή, τους τρεις τους πετσοκόβει.

https://users.sch.gr/ipap/Ellinikos_Politismos/logotexnia/tra/03a.htm

τι λέει ο Ρήγας

Οι γεωργοί, δηλαδή οι άνθρωποι που δουλεύουν στη γη, είναι η πιο σπουδαία τάξη μιας πολιτείας.
Χάρη σ’ αυτούς έχουμε ψωμί, καρπούς και ζωή. Είναι σαν τους σταθερούς στύλους που κρατούν όρθιο ένα σπίτι.

Κι όμως… αυτοί οι άνθρωποι ζούνε χειρότερα κι από τα ζώα!Ο πλούσιος Τούρκος δίνει στα άλογά του καλύτερο φαγητό  απ’ ό,τι παίρνει για να ζήσει ο φτωχός χωρικός.

Και δεν φτάνει αυτό·πρέπει να πληρώνει κι άλλους που τον αδικούν —ακόμη και τον κοτζαμπαση, που αντί να τον βοηθά ,του παίρνει ό,τι έχει και δεν έχει.

Και οι τεχνίτες στις πόλεις, αυτοί που φτιάχνουν πράγματα με τα χέρια τους, δουλεύουν σχεδόν όλη μέρα και όλη νύχτα,δεκαοχτώ ώρες το εικοσιτετράωρο, κι όμως ποτέ δεν έχουν αρκετά για να ζήσουν.

Οι άρχοντες και οι προεστοί τους ζητούν συνέχεια λεφτά και φόρους, άλλοτε περισσότερα, άλλοτε τα ίδια ξανά, χωρίς ντροπή και χωρίς φόβο Θεού.

Και το χειρότερο;
Καμαρώνουν κιόλας που είναι πιστοί υπηρέτες του τυράννου, αντί να είναι κοντά στον λαό τους.


Πέμπτη 30 Οκτωβρίου 2025

ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗ-ΦΩΤΟ ΙΩΑΝΝΑΣ










Σχόλιο του Συλλόγου Ελλήνων Αρχαιολόγων


 👀Η απόσπαση ενός τεμαχισμένου μνημείου. 

Ο Σύλλογος υποστήριξε ότι τα αρχαία ευρήματα, που περιλαμβάνουν μέρος της βυζαντινής οδού , έπρεπε να παραμείνουν στη φυσική τους θέση.


 Η Οδός  απομακρύνθηκε από την αρχική της θέση και επανατοποθετήθηκε. 

 Ο Σύλλογος  τονίζει ότι τα αρχαία διατηρούν την αρχαιολογική τους αξία μόνο στην αρχική τους θέση, η οποία συνδέεται με το φυσικό τους περιβάλλον.

Τόνισε επίσης ότι η απόσπαση των μνημείων μπορεί να   επηρεάσει την πιθανή ένταξή τους στη λίστα της UNESCO.


αντίλογος  :   Σήμερα, ο σταθμός Βενιζέλου λειτουργεί ως ένα «υπόγειο μουσείο», όπου οι επιβάτες μπορούν να δουν τον αρχαίο δρόμο και άλλα ευρήματα. 




Οι αρχαιότητες του σταθμού Βενιζέλου είναι σημαντικότατες για την ιστορία και την αρχαιολογία όχι μόνο της Θεσσαλονίκης αλλά και ολόκληρου του βυζαντινού κόσμου


Οι Κλέφτες και οι Αρματολοί Ενότητα Β΄ - Κεφάλαιο 5


 ΚΛΕΦΤΕΣ 

Στην διάρκεια της Τουρκοκρατίας κάποιοι άνθρωποι αποφάσιζαν να καταφύγουν στα βουνά, για να ζουν πιο ελεύθερη ζωή, μακριά από την καταπίεση των Τούρκων. Στην συνέχεια ακολουθούσαν τον δρόμο της παρανομίας και γίνονταν κλέφτες. Οι κλέφτες για να επιβιώνουν έκαναν επιδρομές εναντίον των χωριών. Επειδή οι επιδρομές τους στρέφονταν κυρίως εναντίον των Τούρκων και των κοτζαμπάσηδων, με τα χρόνια έγιναν αγαπητοί στον λαό. 

 Οι απλοί άνθρωποι θαύμαζαν την λεβεντιά και την παλικαριά τους και τους θεωρούσαν ήρωες, και αυτό φαίνεται από τα πολλά δημοτικά τραγούδια που τους εξυμνούν.

  Τα λημέρια τους (τα καταφύγιά τους) τα είχαν σε δύσβατα μέρη,



για να μην τους ενοχλούν οι Τούρκοι.

  Ήταν οργανωμένοι σε μικρές ομάδες· η κάθε μία είχε τον δικό της καπετάνιο (αρχηγό) και το δικό της μπαϊράκι (σημαία). 

 Για λόγους ασφάλειας, συχνά αναγκάζονταν να αλλάζουν λημέρια.

  Παντού τοποθετούσαν καραούλια (σκοπιές)

.  Πολεμούσαν με γιουρούσια (αιφνιδιαστικές επιθέσεις), στήνοντας ενέδρες στους εχθρούς. Αυτός ο τρόπος πολέμου ονομάστηκε κλεφτοπόλεμος.

ΑΡΜΑΤΟΛΟΙ 

Προκειμένου να αντιμετωπίσουν τους κλέφτες, οι Τούρκοι είχαν συστήσει ειδικά στρατιωτικά σώματα, τους αρματολούς. Αυτοί αναλάμβαναν την φύλαξη μιας περιοχής που ονομαζόταν αρματολίκι. Συχνά, πολλοί αρματολοί εγκατέλειπαν τις θέσεις τους και, μαζί με τους στρατιώτες τους, πήγαιναν με το μέρος των κλεφτών. Συχνό ήταν, επίσης, και το αντίστροφο: οι κλέφτες να γίνονται αρματολοί για κάποιο διάστημα, και αργότερα να ξαναγίνονται κλέφτες.

 Φημισμένοι κλέφτες και αρματολοί, «κλεφταρματολοί» όπως έγιναν γνωστοί με μία λέξη, ήταν ο  Θεόδωρος Κολοκοτρώνης, ο Οδυσσέας Ανδρούτσος, ο Γεώργιος Καραϊσκάκης, ο Αθανάσιος Διάκος, ο Νικηταράς, ο Μάρκος Μπότσαρης, ο Λάμπρος Τζαβέλλας, ο Κατσαντώνης, ο Νικοτσάρας, και πολλοί άλλοι. Οι Κλέφτες και οι Αρματολοί, οι «κλεφταρματολοί», με την δράση και τα κατορθώματά τους έδιναν κουράγιο στους ραγιάδες και, όταν ήρθε η ώρα του μεγάλου ξεσηκωμού, αποτέλεσαν τον πυρήνα των αγωνιστών της ελευθερίας. 




Σ’ Ανατολή και Δύση και Νότον και Βοριά

για την πατρίδα όλοι να ‘χωμεν μία καρδιά

στην πίστη του καθένας ελεύθερος να ζει

στη δόξαν του πολέμου να τρέξωμεν μαζί





Τετάρτη 29 Οκτωβρίου 2025

Οι συνθήκες ζωής των υποδούλων-Ενότητα Β΄ - Κεφάλαιο 4

 


πληροφορίες για τη Φορολογία-

Με σουλτανικούς νόμους επετράπη στους χωρικούς, όχι βέβαια η ιδιοκτησία της γης αλλά η χρησιμοποίησή της. Οι αγρότες της Βυζαντινής αυτοκρατορίας έχασαν τη γη τους , και όφειλαν ως καλλιεργητές πια να καταβάλουν ορισμένους φόρους.

Οι Χριστιανοί (οι ραγιάδες)

ήταν υποχρεωμένοι να πληρώνουν περισσότερους φόρους από τους Τούρκους. Πλήρωναν φόρους για τα πάντα:

·  Κεφαλικό φόρο (χαράτσι): όσο πιο πολλά άτομα είχε η οικογένεια, τόσο περισσότερα χρήματα πλήρωναν,

·  Φόρο για την αγροτική παραγωγή τους (την δεκάτη, δηλ. το 1/10 της παραγωγής). Οι Έλληνες δεν είχαν δικαίωμα ιδιοκτησίας, διότι κύριος όλης της γης εθεωρείτο ο Σουλτάνος. 

  ·Φόρο για τα σπίτια τους,

·  Φόρο για τα χωράφια τους, ανάλογα με την εποχή του χρόνου, π.χ. Αϊδημητρησιος, Αϊγεωργίσιος....


·ΑΛΛΟΙ ΦΌΡΟΙ:  φόρο καπνού, γάμου, καταλυμάτων, , καφτανίων, καρφοπετάλλων😵😵😵😵😵😵😵

για τη μακριά κόμη😏. Από τον τελευταίο , έμεινε παροιμιώδης η φράση: «πλήρωσε τα μαλλιά της κεφαλής του»👦....μετρουσαν οι φοροεισπρακτορες δηλ.το μηκος των μαλλιων της κεφαλης.....

Για να συντηρηθούν οι κρατικές εγκαταστάσεις και οι δαπάνες των ανακτόρων του Σουλτάνου, ο Ελληνικός λαός πλήρωνε ειδικό φόρο το ονομαστό «σουφράτ», εξ’ ου παραμένει μέχρι και σήμερα η φράση «τα σούφρωσες». 😏 

Το «πανιάτικο», ήταν ο φόρος για τα καραβόπανα των πλοίων του Τουρκικού στόλου. Πάλι η παροιμιώδης φράση έχει μείνει και αυτή «Έμεινα πανί με πανί».😏

Για να έχεις το δικαίωμα να παντρευτεί κάποιος έπρεπε να πληρώσει ένα φόρο τον ονομαζόμενο «νιγιαμπέτ», διαφορετικά ο γάμος κρινόταν άκυρος 😏και επιβάλλονταν πρόστιμο το πενταπλάσιο του «νιγιαμπέτ».

Δικαίωμα φορολόγησης είχε η Τουρκική εξουσία για την σφαγή των ζώων τα ονομαστά «σφαχτικά»

Στα λιμάνια πληρώνονταν τελωνειακό δικαίωμα στους Τούρκους και στις εμπορικές συναλλαγές, τα «ζυγιστικά». Ένας άλλος φόρος ήταν το «αλατιάτικο», που ήταν το δικαίωμα πάνω στην παραγωγή του αλατιού. Στον Καζα των Φιλιατών τον πλήρωναν  οι Σαγιαδινοί.



Έκτακτους φόρους
, περισσότερους ή λιγότερους, ανάλογα με την εποχή.

Εκτός από τους φόρους του Σουλτάνου, σε πολλά μέρη οι τοπικοί άρχοντες (προεστοί, κοτζαμπάσηδες, κλπ.) εκμεταλλεύονταν την εξουσία τους και με διάφορες δικαιολογίες ζητούσαν επί πλέον φόρους από τους κατοίκους, για το προσωπικό τους ταμείο.

ΕΝΟΤΗΤΑ Β΄ – Κεφάλαιο 1 Η κατάκτηση των ελληνικών περιοχών – Τουρκοκρατία


Μέσα σε δυο αιώνες (15ος - 17ος αιώνας) οι Οθωμανοί Τούρκοι κατέκτησαν ολόκληρη σχεδόν την ελληνική Χερσόνησο. Ορισμένες όμως περιοχές παρέμειναν, ήδη από το 1204, για μεγαλύτερο ή μικρότερο χρονικό
διάστημα στην κυριαρχία των Λατίνων και κυρίως των Βενετών, των Γενουατών και των Φράγκων.Η Βυζαντινή αυτοκρατορία, ήδη από τον 13ο αιώνα, αντιμετώπιζε πάρα πολλά πολιτικά, οικονομικά και κοινωνικά προβλήματα, όπως συνεχείς πολέμους με γειτονικούς λαούς, καταλήψεις πολλών περιοχών από τους Δυτικούς, κοινωνικές ανισότητες.



Η κατάκτηση λοιπόν του βυζαντινού κράτους από τους Οθωμανούς το 1453 ήρθε ως φυσική συνέπεια της παρακμής του. Μέσα σε δυο αιώνες όλες οι ελληνικές περιοχές είχαν κατακτηθεί. Μόνο τα Ιόνια νησιά, με εξαίρεση την Λευκάδα για κάποια διαστήματα, δεν πέρασαν ποτέ στην οθωμανική εξουσία, αλλά βρίσκονταν κάτω

                                                                                                             Λιστον-Κέρκυρα 
 από την κατοχή των Βενετών (μέχρι το 1797), και αργότερα των Γάλλων και των
Άγγλων.
  Έως τον 16ο αιώνα 
οι Έλληνες υπήκοοι των Βενετών αντιμετώπιζαν
πολλά
 προβλήματα .Η βαριά φορολογία προκαλούσαν συχνά διαμαρτυρίες ακόμη και εξεγέρσεις εναντίον των κατακτητών, με γνωστότερη την εξέγερση στη Ζάκυνθο το 1628, γνωστή ως «ρεμπελιό των ποπολάρων».

Ο πρώτος αιώνας ήταν πολύ δύσκολος για τους Έλληνες και τους υπόλοιπους “Ρωμιούς”, τους χριστιανούς δηλαδή της αυτοκρατορίας. Πολλοί από τους πλούσιους, τους ευγενείς και τους λόγιους κατέφυγαν τότε στις χώρες της Δύσης.(ΑΝΑΓΈΝΝΗΣΗ ΣΤΗ ΔΥΣΗ)

Οι πιο φτωχοί έμειναν και προσπαθούσαν να υπομείνουν τα βάσανα της σκλαβιάς. Αρκετοί άνθρωποι εγκαταστάθηκαν ψηλά στα βουνά για να απολαμβάνουν κάποιας μορφής ελευθερία..

Β. Ερωτήσεις κατανόησης 

 1. Πόσο διάστηµα χρειάστηκε για να κατακτηθεί όλη η ελληνική χερσόνησος από τους Τούρκους;  

2. Πώς εξηγείτε την πρόταση «Η κατάκτηση του βυζαντινού κράτους από τους Οθωµανούς το 1453 ήρθε ως φυσική συνέπεια της παρακµής του»; 

3. Ποιες ελληνικές περιοχές δεν πέρασαν ποτέ στα χέρια των Τούρκων; 

4. Γιατί υπάρχουν σήµερα τόσο πολλά χωριά, κτισµένα σε αποµονωµένα µέρη στα βουνά; 

5. Από πότε άρχισε να προετοιµάζεται το έδαφος για την Απελευθέρωση; Τι βοήθησε σ’ αυτό; 

6. Γιατί αποτύγχαναν τα διάφορα επαναστατικά κινήµατα στην διάρκεια της Τουρκοκρατίας;

ΕΡΓΑΣΙΑ ΓΙΑ ΤΗ ΔΕΥΤΕΡΑ 
Αναζητούμε πληροφορίες  στο διαδίκτυο ( Βικιπαίδεια) για τον  Κροκόδειλο Κλαδά ή πάτα επάνω στην εικόνα...
δεν είναι η σημαια της Αλβανίας

1.ΠΑΙΔΙΑ,
Συνήθως εστιάζουμε στην επανάσταση του 1821 γιατί ήταν η   τελική, αυτή που μας απελευθέρωσε. Δεν πρέπει όμως να ξεχνάμε ότι ο πόθος των Ελλήνων, ο πόθος όλων μας γιά ελευθερία δεν εκδηλώθηκε μόνο το 1821. Από το 1453 μέχρι το 1821 πέρασαν 374 χρόνια και σε αυτά τα ατελείωτα χρόνια, μέσα στην σκλαβιά, επαναστατήσαμε 124 φορές, 124!!! Με μιά απλή διαίρεση βλέπουμε ότι εκδηλώνόταν μία επανάσταση κάθε 2,9 χρόνια!!!!! Ούτε καν 3!!!! Βέβαια όλες οι επαναστάσεις δεν έγιναν στον ίδιο χώρο ούτε είχαν την ίδια έκταση, αλλά η πρώτη, στα 1481, έγινε μόλις 28 χρόνια μετά την πτώση της Κωνσταντινουπόλεως, όταν ο Κορκόδειλος Κλαδάς και οι Μανιάτες αγωνιστές επαναστάτησαν. Έφτασαν ως την Ήπειρο κι απελευθέρωσαν την περιοχή της Χειμάρρας. Πρέπει να πούμε ότι η νίκη του Κλαδά κράτησε μόνο 9 χρόνια και καταπνίγηκε αφού η Δύση, που τον είχε ενθαρρύνει αρχικά, τελικά τον εγκατέλειψε. Η ίδια ιστορία, σε διαφορετικές στιγμές και άλλους πρωταγωνιστές, παίχθηκε πολλές φορές με την ίδια κατάληξη.

2. ΠΡΟΝΟΜΙΑ ΤΩΝ ΒΕΝΕΤΩΝ ΣΤΟ ΛΙΜΑΝΙ ΤΗΣ ΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΟΥΠΟΛΗΣ....ΘΥΜΟΜΑΣΤΕ ΤΙ ΑΚΟΛΟΥΘΗΣΕ.....ΟΙ ΣΤΑΥΡΟΦΟΡΙΕς 
ΤΟ ΧΡΥΣΟΒΟΥΛΟ ΤΟΥ 1082

ΔΙΑΙΡΕΤΕΣ

 


ΠΡΟΒΛΗΜΑΤΑ

Ο Μίμης εχει 24 μπίλιες και 30 σβούρες που δεν χρειαζεται πια. Θελει να τις ΧΑΡΙΣΕΙ σε φιλους του.

Σε ποσους φιλους του μπορει να τις χαρίσει χωρις να του περισσεψει κάποιο παιχνιδι;

Παρέλαση 2025

 


Τρίτη 28 Οκτωβρίου 2025

πΤι είναι ενέργεια

 «Την ενέργειά μου πίσω, παρακαλώ!» Την ενέργεια δεν μπορούμε να την αγγίξουμε, να τη δούμε, να τη μυρίσουμε ή να την ακούσουμε. Παρόλα αυτά είναι ένα ουσιαστικό μέρος της καθημερινής ζωής μας. Τίποτα δεν θα γινόταν χωρίς ενέργεια.



 Αν και ο όρος "πηγές ενέργειας" δεν είναι απόλυτα ακριβής επιστημονικά λόγω του νόμου διατήρησης της ενέργειας, περιγράφει τις δυνατότητες παραγωγής χρήσιμης ενέργειας. 



Οι πηγές ενέργειας είναι ανανεώσιμες όπως ο ήλιος, ο άνεμος, η βιομάζα και η υδροηλεκτρική ενέργεια)και μη ανανεώσιμες  όπως ο άνθρακας, το πετρέλαιο, το φυσικό αέριο και η πυρηνική ενέργεια, οι οποίες χρησιμοποιούνται για την παραγωγή ενέργειας. 

Οι ανανεώσιμες πηγές ανανεώνονται φυσικά, ενώ 

οι μη ανανεώσιμες εξαντλούνται με τη χρήση τους. 


Ανανεώσιμες πηγές ενέργειας

  • Ηλιακή ενέργεια: Η ενέργεια που λαμβάνεται από τον ήλιο, μέσω φωτοβολταϊκών ή ηλιακών θερμικών συστημάτων.
  • Αιολική ενέργεια: Η ενέργεια που παράγεται από την κίνηση του αέρα, συχνά με ανεμογεννήτριες.
  • Βιομάζα: Η ενέργεια που προκύπτει από την καύση οργανικής ύλης, όπως φυτά και απόβλητα.
  • Υδροηλεκτρική ενέργεια: Η ενέργεια που παράγεται από την κίνηση του νερού σε φράγματα ή ποτάμια.
  • Γεωθερμική ενέργεια: Η ενέργεια που λαμβάνεται από τη θερμότητα του εσωτερικού της Γης. 
  • Μη ανανεώσιμες πηγές ενέργειας
  • Γαιάνθρακας: Ορυκτό καύσιμο που χρησιμοποιείται σε θερμοηλεκτρικούς σταθμούς.
  • Πετρέλαιο: Υγρό ορυκτό καύσιμο που χρησιμοποιείται για παραγωγή ενέργειας και καυσίμων.
  • Φυσικό αέριο: Αέριο ορυκτό καύσιμο που χρησιμοποιείται για θέρμανση, παραγωγή ηλεκτρισμού και άλλες χρήσεις.
  • Πυρηνική ενέργεια: Η ενέργεια που απελευθερώνεται από ατομικές αντιδράσεις, συνήθως σε πυρηνικούς αντιδραστήρες. 

ΕΛΕΝΑ ΚΑΛΑΜΠΑΚΑ