Τρίτη 20 Μαΐου 2025

Κουρασμένοι ταξιδιώτες

 

Φτιάξτε το δικό σας στεφάνι από σπόρους πουλιών! 

NASA

Τα πουλιά θα λατρέψουν αυτή την απλή ταΐστρα πουλιών!


δείτε τη λεζάντα

Ένα ολοκληρωμένο στεφάνι από σπόρους πουλιών.

 
Τι θα χρειαστείτε:

  • 1 ¼ κουταλάκι του γλυκού άοσμη ζελατίνη
  • 5 κουταλιές της σούπας νερό (σε θερμοκρασία δωματίου)
  • 1 φλιτζάνι σπόρους πουλιών
  • Αντικολλητικό σπρέι μαγειρέματος (για την επικάλυψη του κουπ πατ)
  • Χαρτί κεριού
  • Καλαμάκι κομμένο σε κομμάτια 2,5 εκ.
  • Μπολ ανάμειξης
  • Κουπάτ για μπισκότα

Φτιάχνει 2-4 στεφάνια ανάλογα με το μέγεθος του κουπάτ.

Βήμα 1: Ανακατέψτε τη ζελατίνη και το νερό. Μόλις δημιουργηθεί μια πάστα, προσθέστε το σπόρο πουλιών.

απεικόνιση του βήματος 2

Βήμα 2: Ψεκάστε το κουπάτ με λάδι και τοποθετήστε το πάνω σε ένα κομμάτι λαδόκολλα. Προσθέστε το μείγμα με τους σπόρους πουλιών στο κουπάτ.

απεικόνιση του βήματος 2

 

Βήμα 3: Τοποθετήστε ένα καλαμάκι κοντά στην κορυφή για να κάνετε μια τρύπα.

Βήμα 4: Αφήστε το μείγμα να σταθεί για 24 ώρες.

Βήμα 5: Αφαιρέστε το νέο σας στεφάνι από σπόρους πουλιών από το κουπάτ. Αφαιρέστε το καλαμάκι και περάστε ένα σπάγκο από την τρύπα.

Βήμα 6: Κρεμάστε το έξω και περιμένετε να έρθουν τα πουλιά και να απολαύσουν τη γιορτή!


Το ραντάρ της NASA μας διδάσκει για τη μετανάστευση των πουλιών.

ένα καρτούν ενός πουλιού που πετάει πάνω από ένα πιάτο ραντάρ

Μπορεί να θεωρείτε το ηλιοβασίλεμα ως το τέλος της ημέρας—μια στιγμή για να χαλαρώσετε και να ξεκουραστείτε. Αλλά για πολλά πουλιά, το ηλιοβασίλεμα σηματοδοτεί την αρχή μιας δύσκολης νύχτας. Μεγάλος αριθμός πουλιών σε όλη τη Βόρεια Αμερική πετούν στον ουρανό καθώς ο ήλιος δύει το φθινόπωρο. Για αυτούς τους κουρασμένους ταξιδιώτες, είναι καιρός για μια ακόμη μεγάλη πτήση.

Πολλά πουλιά έχουν ένα θερινό και ένα χειμερινό σπίτι. Αυτά τα πουλιά χρησιμοποιούν ένα σπίτι για αναπαραγωγή και ένα σπίτι για να ζεσταίνονται και να βρίσκουν τροφή κατά τη διάρκεια του χειμώνα. Αυτή η συμπεριφορά ονομάζεται μετανάστευση. Μάθετε περισσότερα για τη μετανάστευση.

Χρειάζεται πολλή ενέργεια για να πετάξεις από το ένα σπίτι στο άλλο. Τα πουλιά μερικές φορές ταξιδεύουν πάνω από 7.000 μίλια προς μία μόνο κατεύθυνση! Για να έχουν ένα ασφαλές ταξίδι, αυτά τα πουλιά χρειάζονται μέρη για να ξεκουραστούν στην πορεία. Αλλά πολλές περιοχές ανάπαυσης καταστρέφονται από τις ανθρώπινες δραστηριότητες. Αυτό θα μπορούσε να σημαίνει ότι λιγότερα πουλιά επιβιώνουν από το μακρύ ταξίδι τους.

Οι επιστήμονες ενδιαφέρονται να μάθουν πού ξεκουράζονται αυτά τα πουλιά. Αν γνωρίζουν πού ξεκουράζονται, μπορούν να βοηθήσουν στην προστασία αυτών των περιοχών. Αυτό θα έκανε το ταξίδι των πουλιών πολύ πιο εύκολο.


Πουλιά και ραντάρ

Η NASA μπορεί να βοηθήσει τους επιστήμονες να μάθουν πού ξεκουράζονται αυτά τα πουλιά. Αυτό συμβαίνει επειδή η NASA χρησιμοποιεί ραντάρ για αποστολές που μελετούν τις βροχοπτώσεις.

Αλλά αυτά τα ραντάρ καταγράφουν περισσότερα από απλώς τον καιρό. Καταγράφουν επίσης οτιδήποτε στον ουρανό. Αυτό σημαίνει και πουλιά! Τα πουλιά μοιάζουν ακριβώς με σταγόνες νερού που ταξιδεύουν στον ουρανό.

Ταινία gif με δεδομένα ραντάρ καιρού σε όλες τις ΗΠΑ. Τα πουλιά εμφανίζονται καθώς ο ήλιος δύει από ανατολικά προς δυτικά.

Δεδομένα μετεωρολογικού ραντάρ από τον Οκτώβριο του 2005. Οι μεγάλοι κύκλοι που ταξιδεύουν από ανατολικά προς δυτικά είναι πουλιά που απογειώνονται καθώς ο Ήλιος δύει σε κάθε περιοχή. Εμφανίζονται ως κύκλοι επειδή το ραντάρ μπορεί να δει πουλιά μόνο σε μια συγκεκριμένη απόσταση από τον σταθμό ραντάρ. Πίστωση: Jeff Buler.

Οι επιστήμονες πρέπει να χρησιμοποιήσουν στοιχεία για να καταλάβουν ότι εξετάζουν πουλιά και όχι τον καιρό. Ένα σημαντικό στοιχείο είναι ότι όλες οι σταγόνες εμφανίζονται ακριβώς κατά το ηλιοβασίλεμα. Το ηλιοβασίλεμα είναι η στιγμή που τα περισσότερα αποδημητικά πουλιά πετούν.


Έτσι βρίσκουν οι επιστήμονες τα σημεία ανάπαυσής τους — αναζητούν κηλίδες ραντάρ που εμφανίζονται κατά τη δύση του ηλίου.

Οι περιοχές όπου σχηματίζονται αυτές οι σταγόνες είναι οι περιοχές όπου τα πουλιά ξεκουράζονταν κατά τη διάρκεια της ημέρας. Μεγάλες ομάδες πουλιών πετούν στον ουρανό ταυτόχρονα σε αυτές τις περιοχές. Αυτό σημαίνει ότι εμφανίζονται εύκολα στο ραντάρ.

Οι επιστήμονες μπορούν να σχηματίσουν μια σαφή εικόνα των τακτικών στάσεων ανάπαυσης διαφορετικών πτηνών εξετάζοντας πολλά δεδομένα ραντάρ. Αυτές οι πληροφορίες μπορούν να χρησιμοποιηθούν για την προστασία διαφόρων περιοχών που είναι σημαντικές για τη μετανάστευση ενός πουλιού.

Οι επιστήμονες σύντομα θα συνδυάζουν νέα δεδομένα ραντάρ της NASA με δεδομένα από άλλα ραντάρ. Αυτά τα άλλα ραντάρ ανήκουν σε ομάδες όπως η Εθνική Μετεωρολογική Υπηρεσία. Όλα αυτά τα ραντάρ θα τους δώσουν μια πλήρη εικόνα της μετανάστευσης των πτηνών στις Ηνωμένες Πολιτείες.

Η NASA κατασκεύασε πρόσφατα νέα ραντάρ στο πλαίσιο των μετεωρολογικών μελετών της. Αυτά τα ραντάρ βρίσκονται σε περιοχές όπου ταξιδεύουν πολλά πουλιά. Βρίσκονται επίσης σε μέρη που δεν καλύπτονται τόσο καλά από άλλα ραντάρ. Αυτό σημαίνει ότι θα είναι πολύ χρήσιμα για τους ερευνητές πτηνών.

Χάρη στη NASA και σε αυτούς τους αφοσιωμένους επιστήμονες, μερικά πουλιά που εργάζονται σκληρά μπορεί επιτέλους να κάνουν μια ανάσα!

Δευτέρα 19 Μαΐου 2025

Ανακοίνωση Μαθητικού Διαγωνισμού-2025

   H Ένωση Ελλήνων Φυσικών προκηρύσσει

τον 6ο Πανελλήνιο Μαθητικό Διαγωνισμό Πειραμάτων Φυσικής (2025) με τίτλο:

«Θέλουμε Πειράματα»

  Οι μαθητές και οι μαθήτριες καλούνται να βιντεοσκοπήσουν ένα πείραμα Φυσικής . Στο διάρκειας (έως) 3 λεπτών βίντεο θα πρέπει να εμπεριέχεται η θεωρητική υποστήριξη του πειράματος.

Κάθε πείραμα θα κριθεί για τη θεωρητική τεκμηρίωση, τη μεθοδολογία, την πρωτοτυπία, την παρουσίαση.

ΒΓΑΛΤΕ ΤΑ ΚΙΝΗΤΑ ΣΑΣ ΤΗΛΕΦΩΝΑ ΝΑ ΚΑΝΟΥΜΕ ΠΕΙΡΑΜΑΤΑ

Τα κινητά τηλέφωνα απαγορεύονται πλέον στα σχολεία και αυτό είναι κάτι που πρέπει όλα τα μέλη της εκπαιδευτικής κοινότητας να σεβαστούμε.

Αυτό όμως δεν σημαίνει ότι δεν μπορούμε να τα αξιοποιήσουμε εκτός σχολείου για να πραγματοποιήσουμε πειράματα Φυσικής.

Κάθε κινητό τηλέφωνο είναι ένα μικρό εργαστήριο Φυσικής που μπορεί να μας βοηθήσει να πραγματοποιήσουμε πειράματα προκειμένου να κατανοήσουμε τις έννοιες της Φυσικής. Θέλουμε να κρατήσετε τα κινητά μέσα στην τσάντα σας αλλά να τα αξιοποιήσετε για να πραγματοποιήσετε πειράματα Φυσικής!!!


Σκοπός του Διαγωνισμού

Μέσα από αυτή τη δράση η ΕΕΦ σκοπεύει:

α) να αναδείξει τις πειραματικές δραστηριότητες που πραγματοποιούνται στα σχολικά εργαστήρια

β) να ενθαρρύνει τους εκπαιδευτικούς να εντάξουν το πείραμα στην εκπαιδευτική διαδικασία

γ) να δώσει τη δυνατότητα στους μαθητές να εκφραστούν δημιουργικά και να αναπτύξουν δεξιότητες πειραματισμού, παρουσίασης και επικοινωνίας.

δ) να ενθαρρύνει εκπαιδευτικούς και μαθητές να εντάξουν στα πειράματά τους τη χρήση των κινητών συσκευών (τηλέφωνα, ταμπλέτες).


Οι σχολικές μονάδες έχουν την ευθύνη διασφάλισης των προσωπικών δεδομένων των μαθητών (για την αναγραφή των στοιχείων των μαθητών/τριών στους τίτλους τέλους απαιτείται έγγραφη συγκατάθεση των γονέων).

 




Αξιολόγηση

 Η Επιτροπή κρίσης του διαγωνισμού αποτελείται από πανεπιστημιακούς, σχολικούς συμβούλους και εκπαιδευτικούς Β/μιας και Α/θμιας εκπαίδευσης.


Δικαίωμα Συμμετοχής

Ο διαγωνισμός απευθύνεται σε ΟΛΟΥΣ τους μαθητές/τριες Δημοτικού, Γυμνασίων και Λυκείων, δημοσίων και ιδιωτικών σχολείων.

Στον διαγωνισμό μπορούν να συμμετάσχουν:

α) μεμονωμένοι μαθητές/τριες

β) ομάδες μαθητών/τριών (2 μέχρι 5 μαθητές/τριες)

Δηλώσεις Συμμετοχής

Οι συμμετέχοντες θα πρέπει:

  1. Να ανεβάσουν το βιντεοσκοπημένο τους υλικό σε κάποια πλατφόρμα (π.χ. YouTube..)
  2. Να δηλώσουν συμμετοχή μέσω της φόρμας :

https://forms.gle/urZoAqEVKPSkkAkN9



ΥΠΕΥΘΥΝΗ ΔΗΛΩΣΗ ΣΥΝΑΙΝΕΣΗΣ ΓΟΝΕΩΝ/ΚΗΔΕΜΟΝΩΝ

Ο κάτωθι υπογραφόμενος/η

……………………………………………….……………………………………..………….…., γονέας/κηδεμόνας του/της ………………………………………………………………………………..……………………………………μαθητή/τριας της

……….…… τάξης του Γυμνασίου…………………………………………………………………………………………………


δηλώνω υπεύθυνα


ότι έχω ενημερωθεί και ότι επιτρέπω:


τη συμμετοχή του/της .................................................................................στον 12ο Διεθνή Μαθητικό Διαγωνισμό με τίτλο:

«Δημιουργώντας τα δικά μας παιχνίδια: Από το χθες στο σήμερα»

που διοργανωνει  ο Μουσείο Σχολικής Ζωής και Εκπαίδευσης και  το Τμήμα Εκπαιδευτικής Ραδιοτηλεόρασης του Υπουργείου Παιδείας, Θρησκευμάτων

και τη δημόσια προβολή του έργου του/της, σύμφωνα με τους όρους της σχετικής πρόσκλησης καθώς επίσης και τη φωτογράφιση ή/και βιντεοσκόπηση, στο πλαίσιο της συμμετοχής του/της στο εκπαιδευτικό πρόγραμμα, γνωρίζοντας ότι το υλικό αυτό δύναται να χρησιμοποιηθεί για τυχόν περαιτέρω δημόσια προβολή του εκπαιδευτικού προγράμματος.

Με τη συμμετοχή του μαθητή/τριας ως συνδημιουργού στην άνωθεν εκπαιδευτική δράση, δεδομένα προσωπικού χαρακτήρα που τον/την αφορούν είναι τα ακόλουθα:

1. Προσωπικά δεδομένα του/της μαθητή/τριας, ως δημιουργού ή συνδημιουργού της πνευματικής δημιουργίας:

α) Δεδομένα ταυτότητας: Ονοματεπώνυμο

β) Τάξη φοίτησης

Υπογραφή γονέα/κηδεμόνα Ημερομηνία

Κυριακή 18 Μαΐου 2025

Γενοκτονία Ποντιων

«Η γενοκτονία των Ποντίων έγινε από τις αρχές του Οθωμανικού Κράτους και αργότερα από τον τουρκικό στρατό του Κεμάλ Ατατούρκ. Ήθελαν να εξαφανίσουν τους Έλληνες Ποντίους από την περιοχή, γιατί ήταν διαφορετικοί στη γλώσσα, στη θρησκεία και στην ιστορία τους.»

 > «Θυμόμαστε όχι για να μισούμε, αλλά για να μην ξεχάσουμε.

Θυμόμαστε για να μη συμβούν ποτέ ξανά τέτοια πράγματα σε κανέναν λαό.»

Υπάρχουν παιδιά που ακόμη σήμερα αναγκάζονται να φύγουν από τα σπίτια τους ; Γι’ αυτό η μνήμη έχει σημασία.»

Τετάρτη 14 Μαΐου 2025

πειραματα


1. Πείραμα με το χέρι μας και το φως του προτζέκτορα της Βασιλικης

Μπορουμε να αξιοποιήσουμε το φως του προτζέκτορα σαν τεχνητό Ήλιο για να κάνουμε ένα πολύ απλό και εντυπωσιακό πείραμα μέσα στην τάξη;;;;

«Εγω πειραματιστηκα  μετακινώντας το χέρι μου  προς και μακριά από την πηγή φωτός. Ετσι, η παρατήρηση γίνεται βιωματική και αυθεντική!

Τι παρατηρησα;

Παρατηρησα τι συμβαίνει στη σκιά όταν:


το χέρι πλησιάζει ή απομακρύνεται από τον προτζέκτορα,


το χέρι πλησιάζει ή απομακρύνεται από τον τοίχο,


αλλάζει η γωνία του χεριού μας ως προς το φως.




---


Τι παρατηρήσαμε;


……………………………………………………………………


……………………………………………………………………


……………………………………………………………………



---


Θεωρητική Τεκμηρίωση


Η σκιά δημιουργείται όταν ένα αντικείμενο εμποδίζει το φως να περάσει και σχηματίζεται μια σκοτεινή περιοχή πίσω του. Το μήκος και το σχήμα της σκιάς εξαρτώνται από τη γωνία και την απόσταση της πηγής φωτός σε σχέση με το αντικείμενο.


Όταν το χέρι πλησιάζει πιο κοντά στην πηγή φωτός (προτζέκτορα), η σκιά μεγαλώνει, γιατί το φως «σκέπαζεται» σε μεγαλύτερη περιοχή.


Όταν το χέρι απομακρύνεται από την πηγή ή πλησιάζει την επιφάνεια (τοίχο ή χαρτί), η σκιά μικραίνει.


Επίσης, η γωνία με την οποία πέφτει το φως επηρεάζει το μήκος και τη μορφή της σκιάς.



Αυτό το φαινόμενο συμβαίνει και με τον Ήλιο στη φύση, γι’ αυτό η σκιά είναι μεγαλύτερη το πρωί και το απόγευμα που ο ήλιος είναι χαμηλά και μικρότερη το μεσημέρι που ο ήλιος είναι ψηλά στον ουρανό.

Αυτό το πείραμα είναι διαδραστικό, γρήγορο, και κατάλληλο για να μας συνδέσει με την καθημερινή εμπειρία του φωτός και των σκιών. 

 2. πειραμα  για την πυκνοτητα

Επιπλέει ή βυθίζεται ένα πορτοκάλι όταν τοποθετείται στο νερό;
 Φαίνεται σαν μια αρκετά απλή ερώτηση, αλλά είναι; Δοκιμάστε αυτό το διασκεδαστικό επιστημονικό πείραμα για την πυκνότητα , παιδιά και απαντήστε στην ερώτηση μαθαίνοντας παράλληλα ένα μοναδικό χαρακτηριστικό των πορτοκαλιών.

Τι θα χρειαστείτε:

  • Ένα πορτοκάλι
  • Ένα βαθύ μπολ ή δοχείο
  • Νερό

 

Οδηγίες:

  1. Γεμίστε το μπολ με νερό.
  2. Βάλτε το πορτοκάλι στο νερό και δείτε τι συμβαίνει.
  3. Ξεφλουδίστε τη φλούδα από το πορτοκάλι και δοκιμάστε ξανά το πείραμα, τι γίνεται αυτή τη φορά;

 




Τι συμβαίνει;



..................................................................................................................................


---

Φρουτο-Ολυμπιακοί Αγώνες Κολύμβησης!

(Θέμα: Πυκνότητα)

Ρόλοι:

Αφηγητής

Κυρία Μανταρινέλα (μανταρίνι με φλούδα)

Κύριος Γυμνός (μανταρίνι χωρίς φλούδα)

Κα Καρδούλα (μήλο)

Ο μικρός Πυκνούλης (σταφύλι)

Ο μεγάλος Μπουμπούνας (πορτοκάλι)



---

Σκηνή:

Ένα μεγάλο μπολ ή λεκάνη με νερό. Μπροστά του τα «φρούτα» (πραγματικά ή χάρτινα). Ο αφηγητής ξεκινά.


---

ΑΦΗΓΗΤΗΣ:

Καλωσορίσατε στους Φρουτο-Ολυμπιακούς Αγώνες Κολύμβησης!
Σήμερα, τα φρούτα μας θα δοκιμάσουν αν μπορούν να... επιπλεύσουν!
Ποιο είναι πιο πυκνό; Ποιο έχει "σωσίβιο"; Πάμε να δούμε!


---

(Μπαίνει η ΚΥΡΙΑ ΜΑΝΤΑΡΙΝΕΛΑ)

ΚΥΡΙΑ ΜΑΝΤΑΡΙΝΕΛΑ:
Εγώ ποτέ δεν βουλιάζω! Έχω φλούδα γεμάτη φυσαλίδες αέρα!
(Μπαίνει στο νερό – επιπλέει.)

ΑΦΗΓΗΤΗΣ:
Η Κυρία Μανταρινέλα... επιπλέει! Ελαφριά και αεράτη!


---

(Μπαίνει ο ΚΥΡΙΟΣ ΓΥΜΝΟΣ)

ΚΥΡΙΟΣ ΓΥΜΝΟΣ:
Μου πήραν το μπουφάν! Κρυώνω και...
(Μπαίνει στο νερό – βουλιάζει.)

ΚΥΡΙΟΣ ΓΥΜΝΟΣ (βουλιάζοντας):
...Πυκνή καρδιά, αλλά χωρίς σωσίβιο. Γκλουπ!


---

(Μπαίνει η ΚΑ ΚΑΡΔΟΥΛΑ)

ΚΑ ΚΑΡΔΟΥΛΑ:
Εγώ είμαι γεμάτη καλοσύνη… και λίγη φρεσκάδα!
(Μπαίνει στο νερό – επιπλέει.)

ΑΦΗΓΗΤΗΣ:
Η κα Καρδούλα επιπλέει! Μπράβο!


---

(Μπαίνει ο ΜΙΚΡΟΣ ΠΥΚΝΟΥΛΗΣ)

ΜΙΚΡΟΣ ΠΥΚΝΟΥΛΗΣ:
Εγώ είμαι μικρός αλλά βαρύς!
(Μπαίνει στο νερό – βουλιάζει.)

ΑΦΗΓΗΤΗΣ:
Ο μικρός Πυκνούλης βυθίστηκε! Η πυκνότητα κέρδισε.


---

(Μπαίνει ο ΜΕΓΑΛΟΣ ΜΠΟΥΜΠΟΥΝΑΣ)

ΜΠΟΥΜΠΟΥΝΑΣ:
Είμαι τεράστιος, αλλά γεμάτος αέρα μέσα μου!
(Μπαίνει στο νερό – επιπλέει.)

ΑΦΗΓΗΤΗΣ:
Κι όμως, ο Μπουμπούνας επιπλέει! Δεν έχει σημασία μόνο το μέγεθος…


---

ΤΕΛΙΚΟ ΣΥΜΠΕΡΑΣΜΑ – ΑΦΗΓΗΤΗΣ:

Η ΠΥΚΝΟΤΗΤΑ είναι αυτή που κάνει τη διαφορά!
Όχι πόσο μεγάλο είναι κάτι, αλλά πόση μάζα έχει μέσα του σε σχέση με τον όγκο του.
Όσα φρούτα είχαν περισσότερο αέρα ή πιο ελαφριά «ψίχα»… επέπλευσαν!
Μπράβο σε όλους τους Φρουτο-κολυμβητές

Η Πόλις εάλω.....

 Η  άλωση μένει πληγή βαθειά στην συνείδηση του ελληνισμού. Όχι μονάχα γιατί είναι δικό μας μέγα πάθος και έκφραση του πατριωτισμού μας αλλά και της όλης ευρωπαϊκής ιστορίας και της πορείας του όλου δυτικού πολιτισμού. . Κανένα γεγονός πολέμου δεν είχε τέτοια εκρηκτική και κρισιμότερη σημασία  για κάθε ανθρώπινη αξία  και που κρατάει ακόμα...

 Άλωση που άλλη καμμία σε Όλη την Ιστορία δεν πραγματώθηκε  τόσο βάναυσα και ωμά και Βαρβαρα  και με τρόπους ανατολίτικης καταστροφής των πάντων . Και ...την πρώτη Πόλη ,τη λαμπάδα, τη φάρου πολιτισμού επί μία χιλιετία....

Και ...την πυρπόληση κορυφαίων ανθρωπίνων ποιοτήτων ,δημιουργημάτων ,κειμένων της ελληνικής αρχαιότητας της μήτρας του δυτικού πολιτισμού ....Κατάφεραν μες στην άλωση εκείνοι σε μια μέρα, σε τρεις μέρες και μετά επί 6 σχεδόν αιώνες ....

Ποια πυρκαγιά της βιβλιοθήκης της Αλεξάνδρειας που με ένα στόμα καταριούνται πάντα  η φιλολογία, η φιλοσοφία η επιστήμη δεν ξεπεράστηκε καταστροφικοτερα με όσα κάηκαν, σκίστηκαν μανιακά διασκορπίστηκαν  με ισλαμική παράφορα και χάθηκαν για πάντα ....Να  μαζεύει ως σήμερα η πολιτισμένη ανθρωπότητα θρηνώντας ψίχουλα τους, συντρίμμια , χαρτιά μες στα σκουπίδια στους πέντε ανέμους της ανατολής ...Τι Πλάτωνες, τι Αριστοτεληδες τι Ηράκλειτος, τι ρήτορες ,τι τραγικοί τι ιστορικοί τι γεωγράφοι, τι φυσιοδίφες, τι μη πολύτιμο μαζεμένο εκεί στην Πόλη από τους μορφωμένους με ελληνισμό παρά το δόγμα 8  αιώνων ...

Και έργα τέχνης  που συντριφτηκαν , καταγδαρθηκαν , καταγκρεμιστηκαν  και έγιναν τζαμιά και έγιναν καφενέδες και ξηλώθηκαν  τα μοναδικά ξυλοτεχνηματα  ,σπαστηκαν τα αγάλματα , καταπατήθηκαν οι ιερές εικόνες , κομμάτιαστηκαν ψηφίδες με τα σκεπαρνια ...κι ως μερικά χρόνια πριν ταξιδιώτες έξαφνα  βλέπαν  χρωματιστά  ψηφιδωτά  σε σωρούς χυμενες σκουπιδιών  έξω από μνημεία βυζαντινά να αστράφτουν...


  .Χάθηκε τέχνη ανεπανάληπτη εκεί..


Χάθηκε πνεύμα ελευθερωτικο του ανθρώπου


 Αυτό είναι το θέμα , και όχι δικό μας μόνο ως Ελλήνων και ως πολιτισμένων ....είναι θέμα  όλης της Ευρώπης   όλου του πολιτισμένου κόσμου .

.



ουράνιο τόξο ΠΕΙΡΑΜΑ

Στόχοι
Περιγράψτε πώς αναμειγνύονται διαφορετικά χρώματα φωτός για να δώσουν νέα χρώματα.

Υλικά



Ανά μαθητή ή ζευγάρι:
μικρό γυάλινο δοχείο (βάζο, φλιτζάνι ή μπολ)
φακός
καθρέφτη
νερό


Βασικά Ερωτήματα

Πώς δημιουργείται ένα ουράνιο τόξο;
Δεν μπορούμε να αναπαράγουμε τον Ήλιο και τα σταγονίδια της βροχής στην τάξη. Τι θα μπορούσαμε να χρησιμοποιήσουμε για να προσομοιώσουμε και τα δύο για να δημιουργήσουμε το δικό μας ουράνιο τόξο;
Τι χρώματα βλέπετε στο ουράνιο τόξο;
Τι χρώμα ήταν το φως της πηγής;
Τι λειτουργεί ως το ποτήρι με το νερό όταν βλέπουμε ένα ουράνιο τόξο έξω;
Πότε βλέπετε ουράνια τόξα στον ουρανό; Γιατί;


Τι να κάνω
Τοποθετήστε έναν καθρέφτη στο γυάλινο δοχείο, με ελαφρά κλίση προς τα πάνω.
Γεμίστε το γυάλινο δοχείο με νερό.
Λάμπησε το λευκό φως από τον φακό μέσα από το γυαλί στον καθρέφτη και δείξε το ουράνιο τόξο. (Μπορεί να χρειαστεί να σκουρύνετε το δωμάτιο· ουράνια τόξα θα πρέπει να εμφανίζονται στους τοίχους.)
ΕπεκτάσειςΤι συμβαίνει εάν χρησιμοποιείτε μόνο το ποτήρι χωρίς νερό; Κάνει ακόμα ουράνιο τόξο;
Δοκιμάστε να κοιτάξετε το ουράνιο τόξο μέσα από ένα φίλτρο. Είναι όλο το ουράνιο τόξο ακόμα εκεί;


😆😅😃😄Κάντε πολλές ερωτήσεις. Δεν χρειάζεται να έχετε όλες τις απαντήσεις.
Ενθαρρύνετε τη φυσική σας περιέργεια.
Γιορτάστε τα λάθη
  • -😆Τα λάθη είναι ευκαιρίες για να μάθεις νέα πράγματα!
    Επαινούμε τη σκληρή δουλειά (όχι μόνο τις επιτυχίες) !
    -Συνεχισε να εργάζεσαι για να ξεπεράσεις τις αναποδιές.
    Τι έμαθες; Σκέψου τι θα μπορούσες να κάνεις διαφορετικά την επόμενη φορά.

η Πόλις εάλω...

 

ΦΡΑΤΖΗΣ -ΙΣΤΟΡΙΚΗ ΠΗΓΗ

Αυτόπτης μάρτυρας της εθνικής συμφοράς υπήρξε μόνο ο Φραντζής· οι άλλοι συμπλήρωσαν την ιστορία τους από πληροφορίες

Η τύχη του λαού: Λεηλασίες – Εξανδραποδισμοί

Μετα τη βίαιη άλωση ,στις 29 Μαίου του 1453 οι κάτοικοι υπερασπιστές της Πόλης που δεν κατάφεραν να διαφύγουν, μεταφέρθηκαν από τους Οθωμανούς σε διάφορα μέρη προκειμένου να πωληθούν. Οι πηγες αναφέρουν πως χιλιάδες πολίτες σκοτώθηκαν και περίπου 30.000 πωλήθηκαν ως σκλάβοι.

Τρίτη 13 Μαΐου 2025

πειραμα : Ο Αρχιμήδης και το Ηλιακό Ρολόι

 

Σε αυτή τη δραστηριότητα θα γνωρίσουμε τον Αρχιμήδη και θα

κατασκευάσουμε ένα ηλιακό ρολόι, παρατηρώντας πώς η σκιά αλλάζει θέση

ανάλογα με την ώρα της ημέρας.







Μέρος Α: Ποιος ήταν ο Αρχιμήδης;

- Έλληνας μαθηματικός και εφευρέτης

- Έζησε στις Συρακούσες τον 3ο αι. π.Χ.

- Μελέτησε τον Ήλιο, το φως, τη σκιά και τη γεωμετρία

- Εφηύρε μηχανές και εργαλεία που χρησιμοποιούσαν τη φυσική και τα

μαθηματικά




Μέρος Β: Κατασκευή Ηλιακού Ρολογιού

Υλικά:

- Ραβδί (γνώμονας) ~30-50 εκ.

- Πυξίδα

- Κιμωλία, πέτρες ή μαρκαδόρος

- Μετροταινία

- Ρολόι (για έλεγχο ώρας)

Οδηγίες:

1. Επιλέξτε ένα ανοιχτό σημείο με ήλιο.

2. Τοποθετήστε τον γνώμονα με κλίση 39,5° προς τον Βορρά.

3. Παρατηρήστε κάθε ώρα τη σκιά και σημειώστε την άκρη της.

4. Χαράξτε γραμμές ώρας (6 π.μ. – 6 μ.μ.).




Μέρος Γ: Πειραματισμός

Κατά τη διάρκεια της ημέρας:

- Σημειώστε την ώρα και σχεδιάστε τη θέση της σκιάς.

- Συγκρίνετε τη θέση της σκιάς με τις γραμμές που φτιάξατε.

- Τι παρατηρείτε; Είναι σταθερό το μήκος; Αλλάζει η γωνία;




Μέρος Δ: Ερωτήσεις για Συζήτηση




- Πώς μετρούσαν τον χρόνο στην αρχαιότητα;

- Γιατί η σκιά αλλάζει θέση κατά τη διάρκεια της ημέρας;

- Ποια η σχέση ανάμεσα στον Ήλιο και την ώρα;

- Τι θα γινόταν αν το ρολόι βρισκόταν σε άλλη χώρα;




Μέρος Ε: Παρατήρηση και Σκίτσο

Σχεδίασε το ηλιακό ρολόι και σημείωσε με γραμμές τις σκιές που παρατήρησες.

Ο Αρχιμήδης και το Ηλιακό Ρολόι




Από την Αρχαία Ελλάδα στο σήμερα




Ποιος ήταν ο Αρχιμήδης;




- Έζησε τον 3ο αιώνα π.Χ. στις Συρακούσες




- Ήταν μαθηματικός, φυσικός, μηχανικός και

εφευρέτης




- Γνωστές εφευρέσεις: κοχλίας, μοχλός,

μηχανές πολιορκίας




- Μελέτησε τον Ήλιο, τις σκιές και την κίνηση

των σωμάτων




Κατασκευή Ηλιακού Ρολογιού




- Επιλογή ανοιχτού, ηλιόλουστου χώρου




- Χρήση γνώμονα με κλίση ~39,5° προς τον

Βορρά




- Σχεδίαση γραμμών ωρών (6 π.μ. – 6 μ.μ.)




- Παρατήρηση και καταγραφή σκιάς κάθε ώρα




Ο Αρχιμήδης και η Σκιά




- Ο Αρχιμήδης μελέτησε τη γεωμετρία του

φωτός και της σκιάς




- Πιθανώς χρησιμοποίησε ηλιακά όργανα




- Έννοιες σκιάς, γωνίας και χρόνου από την

παρατήρηση της φύσης




Πειραματισμός στην Τάξη




- Τοποθέτηση ρολογιού στο προαύλιο ή στην

παραλία




- Μέτρηση σκιάς κάθε ώρα




- Σύγκριση με την πραγματική ώρα




- Συζήτηση για την ακρίβεια και τη χρήση στην

αρχαιότητα




Από την Αρχαιότητα στο Σήμερα




- Από τα ηλιακά ρολόγια στα ρολόγια χειρός




- Από τον Αρχιμήδη στα ηλιακά πάνελ




- Η φυσική, η γεωμετρία και η τεχνολογία

συνεχίζουν να συνδέονται



ΕΛΕΝΑ ΚΑΛΑΜΠΑΚΑ