Τρίτη 15 Δεκεμβρίου 2020

ΕΡΓΑΣΤΗΡΙΟ ΦΥΣΙΚΗΣ - φως

Ιστορικό Ο Γαλαξίας είναι ένας αρχαίος γαλαξίας που γεννήθηκε μόλις μερικές εκατοντάδες εκατομμύρια χρόνια μετά το Big Bang.  NASA / JPL
Όταν κοιτάζετε αστέρια στον νυχτερινό ουρανό, βλέπετε άλλα αστέρια στον Γαλαξία μας.

Πώς μπορούν οι αστρονόμοι να μελετήσουν πράγματα που είναι τόσο μακριά;

Οι αστρονόμοι χρησιμοποιούν το φως για να μελετήσουν πράγματα που είναι πολύ μακριά. Στην πραγματικότητα, το φως μας δίνει ακόμη έναν τρόπο να κοιτάξουμε πίσω στο χρόνο!

Το φως ταξιδεύει πάντα με μια συγκεκριμένη ταχύτητα: σχεδόν 186.000 μίλια (300.000 χιλιόμετρα) ανά δευτερόλεπτο. Αυτό σημαίνει ότι το φως μπορεί να ταξιδέψει περίπου 6 τρισεκατομμύρια μίλια (περίπου 10 τρισεκατομμύρια χιλιόμετρα) σε ένα χρόνο της Γης. Καλούμε αυτήν την απόσταση ένα έτος φωτός .

Αυτό σημαίνει ότι όσο πιο μακριά είναι κάτι, τόσο περισσότερο χρειάζεται για να φτάσει το φως από αυτό το αντικείμενο.


Στην αστρονομία, κοιτάμε τα αστέρια και τους μακρινούς γαλαξίες, μελετώντας το φως που φτάνει στα τηλεσκόπια μας στο έδαφος και στο διάστημα. Το χρώμα του φωτός που βλέπουμε μας λέει πολλά για αυτό που βλέπουμε, πόσο μακριά είναι και ακόμη και πόσο γρήγορα κινείται! Μερικές φορές, χρησιμοποιούμε φίλτρα

Ανδρομέδα γαλαξίας σε διαφορετικά μήκη κύματος


Διαδικασίες

  1. Ετοιμάστε ένα φλιτζάνι γεμάτο πολύχρωμες χάντρες

  2. Τοποθετήστε ένα κόκκινο κομμάτι σελοφάν πάνω
    Πώς άλλαξε το χρώμα ορισμένων χαντρών πριν και μετά το σελοφάν ως φίλτρο χρώματος;;;;;
    οι κόκκινες και πορτοκαλιές χάντρες συνεχίζουν να εμφανίζονται μέσω του φίλτρου, ενώ οι μπλε και οι πράσινες χάντρες εμφανίζονται τώρα μαύρες.
  3. Επαναλάβετε με ένα κομμάτι μπλε σελοφάν. 

  4.  Όταν εφαρμόζεται ένα φίλτρο,  ποια χρώματα απορροφώνται (εμφανίζονται σκοτεινά) και ποια αντανακλωνται (εμφανίζονται φωτεινά).
  5. Ας πάμε στον Άρη!πατα στη φωτο
    Είναι σημαντικό να έχετε ένα διαστημικό σκάφος που μπορεί να προσγειωθεί απαλά όταν παίρνει αστροναύτες από και προς τη Σελήνη ή τον Άρη: Η NASA αναζητά ασφαλείς χώρους προσγείωσης στο φεγγάρι. Μόλις το βρουν, πρέπει να σχεδιάσουν και να χτίσουν ένα διαστημικό σκάφος που μπορεί να προσγειωθεί εκεί χωρίς να τραυματίσει αστροναύτες ή να καταστρέψει το διαστημικό σκάφος.





Ο Άρης σε ένα λεπτό: Τι συμβαίνει όταν ο Ήλιος μπλοκάρει το σήμα μας;


πατα  ΦΩΣ


ή πανω στη φωτο

Στο ΕΡΓΑΣΤΗΡΙΟ ΦΥΣΙΚΗΣ παρατηρησε και ανακάλυψε πότε ο άνθρωπος βλέπει το λευκό χρωμα και ποτε το κίτρινο!

ΠΩΣ ΒΛΕΠΕΙ Ο ΕΓΚΕΦΑΛΟΣ ΤΑ ΧΡΩΜΑΤΑ
ΙΩΑΝΝΑ -ΘΕΟΔΩΡΑ









Δευτέρα 14 Δεκεμβρίου 2020

γλωσσα ΕΝΟΤΗΤΑ 8 ΧΡΙΣΤΟΥΓΕΝΝΑ

ΔΙΑΒΑΖΩ ΚΑΙ ΤΑ ΤΡΙΑ ΠΟΙΗΜΑΤΑ



Χριστούγεννα,
Faith Baldwin

Το χιόνι γέμισε μ' ασήμι τη γη
που απ' το ποτήρι του ουρανού έχει χυθεί.
Και μες σε τούτη τη νυχτιά την ιερή
τα μάτια οι άνθρωποι σηκώνουν ψηλά
να δουν μια ευχή γραμμένη καθαρά
ελπίδα κι ειρήνη στη γη και χαρά.
Κι ενώ οι καμπάνες χαρμόσυνα ηχούν,
τον Χριστό που εγεννήθη οι πιστοί προσκυνούν
και το θαύμα της γέννησης όλοι υμνούν.
Στη φάτνη ολόχρυσο του άστρου το φως
σκορπίζεται απλόχερα με τραγούδι γλυκό
και σκίζει τα ουράνια το καμπαναριό.


1.Ποιο είναι το μήνυμα των Χριστουγέννων για όλο τον κόσμο;

ΡΩΜΑΝΟΥ ΤΟΥ ΜΕΛΩΔΟΥ,

ΚΟΝΤΑΚΙΟ ΧΡΙΣΤΟΥΓΕΝΝΩΝ
Προοίμιον

Ἡ παρθένος σήμερον *
τὸν ὑπερούσιον τίκτει,
καὶ ἡ γῆ τὸ σπήλαιον *
τῷ ἀπροσίτῳ προσάγει·
ἄγγελοι μετὰ ποιμένων * δοξολογοῦσι,
μάγοι δὲ μετὰ ἀστέρος * ὁδοιποροῦσι·
δι᾿ ἡμᾶς γὰρ * ἐγεννήθη
παιδίον νέον, * ὁ πρὸ αἰώνων Θεός.


Ο Ύμνος για την Γέννηση εξακολουθεί να θεωρείται το αριστούργημά του ΡΩΜΑΝΟΥ , και μέχρι τον 12ο αιώνα ψέλνονταν κάθε χρόνο στην αυτοκρατορική γιορτή για τα Χριστούγεννα από χορωδία της Αγίας Σοφίας στην Κωνσταντινούπολη.



ΚΩΣΤΗΣ ΠΑΛΑΜΑΣ,
“ΧΡΙΣΤΟΥΓΕΝΝΑ”


Να ‘μουν του σταύλου έν’ άχυρο, ένα φτωχό κομμάτι
την ώρα π’ άνοιγ’ ο Χριστός στον ήλιο του το μάτι.

Να ιδώ την πρώτη του ματιά και το χαμόγελό του,
το στέμμα των ακτίνων του γύρω στο μέτωπό του.

Να λάμψω από τη λάμψη του κι’ εγώ σαν διαμαντάκι
κι’ από τη θεία του πνοή να γίνω λουλουδάκι.

Να μοσκοβοληθώ κι’ εγώ από την ευωδία,
που άναψε στα πόδια του των Μάγων η λατρεία.

Να ‘μουν του σταύλου ένα άχυρο ένα φτωχό κομμάτι
την ώρα π’ άνοιγ’ ο Χριστός στον ήλιο του το μάτι.


2.Ποιες εικόνες δημιουργεί το ποίημα;

3.ΑΝΤΙΓΡΑΦΗ ΣΕ ΚΑΡΤΑ ΧΡΙΣΤΟΥΓΕΝΝΙΑΤΙΚΗ
ΟΠΟΙΟΙ ΣΤΙΧΟΙ ΣΑς ΑΡΕΣΟΥΝ ΠΟΛΥ π.χ.









4.ΤΟ ΕΘΙΜΟ ΤΗΣ ΑΡΧΑΙΑΣ ΕΙΡΕΣΙΩΝΗΣ
και   το Χριστουγεννιάτικο δέντρο 
Με ρίζες αρχαιοελληνικές (Ειρεσιώνη) και με στοιχεία που το αποδεικνύουν, το Χριστουγεννιάτικο δέντρο είναι 100% Ελληνικό και όχι ξενόφερτο.
 Το χριστουγεννιάτικο δέντρο της αρχαιότητας
 Η ιδέα για το στολισμό ενός δέντρου κατά τα Χριστούγεννα δεν είναι ξενόφερτη, όπως θεωρούν πολλοί. Στην αρχαία Ελλάδα παρόμοιο έθιμο υπήρχε, μόνο που το φυτό δεν ήταν έλατο, αλλά η Ειρεσιώνη. 
Η Ειρεσιώνη (είρος = έριον, μαλλίον) ήταν κλάδος αγριελιάς (κότινος) στολισμένος με γιρλάντες από μαλλί λευκό και κόκκινο...
Παιδιά περιέφεραν την Ειρεσιώνη στους δρόμους της πόλης των Αθηνών τραγουδώντας κάλαντα από σπίτι σε σπίτι, παίρνοντας το φιλοδώρημά τους από τον νοικοκύρη ή τη νοικοκυρά και όταν έφθαναν στο σπίτι τους κρεμούσαν την Ειρεσιώνη πάνω από την εξώπορτά τους, όπου έμενε εκεί μέχρι την ιδία ημέρα του νέου έτους, οπότε, αφού τοποθετούσαν την νέα, κατέβαζαν την παλιά και την έκαιγαν. Άλλα παιδιά κρεμούσαν την Ειρεσιώνη πάνω από την θύρα του Ιερού του Απόλλωνος. ...
Το Βυζαντινό Χριστουγεννιάτικο Δέντρο 
To Χριστουγεννιάτικο δένδρο και μάλιστα ως μετεξέλιξη της αρχαίας Ελληνικής «Ειρεσιώνης»,όχι μόνο δεν απαγορευόταν στο Βυζάντιο αλλά αντιθέτως κατά την εορτή των Χριστουγέννων «…κατά διαταγήν του επάρχου της (κάθε) πόλεως, ου μόνον καθαρισμός των οδών εγένετο, αλλά και στολισμός διαφόρων κατά διαστήματα στηνομένων στύλων με δενδρολίβανα, κλάδους μύρτου και άνθη εποχής .Φαίδωνος Κουκουλέ, 
Πάντως η ανάμνηση του βυζαντινού Χριστουγεννιάτικου στολισμού με στηνόμενους στύλους με δενδρολίβανα επιβίωσε στα Πρωτοχρονιάτικα κάλανδα: «Αρχιμηνιά κι αρχιχρονιά ψηλή μου ΔΕΝΔΡΟΛΙΒΑΝΙΑ…»...



ΤΟ ΜΕΡΟΣ ΕΝΟΣ ΠΟΣΟΥ

ΘΥΜΑΜΑΙ  ΠΩΣ ΒΡΙΣΚΩ 
ΤΟ ΜΕΡΟΣ ΕΝΟΣ ΠΟΣΟΥ  
ΠΡΙΝ ΛΥΣΩ ΤΙΣ ΑΣΚΗΣΕΙΣ ΤΟΥ ΒΙΒΛΙΟΥ






ΣΩΣΤΟ Η ΛΑΘΟΣ;;;
Τι μέρος της καρτας ειναι κοκκινο και τι μερος της καρτας ειναι πρασινο;;;
 

κλασμα

 τα αντιγράφω στο τετράδιο και τα μαθαίνω

το κλάσμα είναι πηλίκο


Σάββατο 12 Δεκεμβρίου 2020

Πέμπτη 10 Δεκεμβρίου 2020

ΚΛΑΣΜΑ ΩΣ ΠΗΛΙΚΟ ,,,,,,ΚΑΙ ΣΕ ΠΡΟΒΛΗΜΑΤΑ

 Bρίσκω τα πηλίκα των κλασματων'

Θυμαμαι:
το κλασμα ειναι διαιρεση για να βρω:
ή  το
ή σε ποσα ίσα μέρη μοιραζω 
ή  το ΜΕΡΟΣ ενος ΟΛΟΥ 

Αν δυσκολευτώ να βρω την πραξη  ,
ελέγχω αν μπορω να γραψω ως κλασμα τα δεδομένα μου.....
 για να καταλαβ ω  ποια πραξη θα κανω και γιατι.... 
λογικα...χωρις  κόλπα  .....

ΕΛΕΓΧΩ  ΑΝ ΕΙΝΑΙ ΛΟΓΙΚΑ ΤΑ  ΑΠΟΤΕΛΕΣΜΑΤΑ....ΑΝ, ΟΧΙ.....ΠΡΟΣΠΑΘΩ ΝΑ ΣΧΕΔΙΑΣΩ  ΤΙΣ ΠΛΗΡΟΦΟΡΙΕΣ ΤΟΥ ΠΡΟΒΛΗΜΑΤΟΣ ΓΙΑ ΝΑ ΤΟ ΚΑΤΑΛΑΒΩ.....


ΛΥΝΟΥΜΕ ΤΑ ΠΡΟΒΛΗΜΑΤΑ ΚΑΙ ΔΙΑΒΑΖΟΥΜΕ ΠΟΛΥ ΚΑΛΑ ΤΙΣ ΠΛΗΡΟΦΟΡΙΕΣ ΓΙΑ ΤΗΝ ΑΓΙΑ ΣΟΦΙΑ.  ΕΩΣ ΤΗΝ ΑΝΑΚΛΑΣΗ ΚΑΙ ΤΗ ΔΙΑΧΥΣΗ ΤΟΥ ΦΩΤΟΣ.





κλάσμα = πηλίκο

 Κάθε κλάσμα εκφράζει 

το πηλίκο της διαίρεσης 

του αριθμητή διά του παρονομαστή.

-



τα αντιγράφω στο τετράδιο
απορία του....γύπα


 άλλος τρόπος ;;;;;;;;;;;;


παππούς Πυθαγόρας







Τετάρτη 9 Δεκεμβρίου 2020

τελικές, αιτιολογικές ,χρονικές και υποθετικές προτάσεις


Να αναγνωρίσετε τις τελικές, αιτιολογικές ,χρονικές και υποθετικές προτάσεις και να  υπογραμμίσετε τον σύνδεσμο με τον οποίο εισάγονται.

Πρώτα να ανοίξετε το βιβλίο Γραμματικής και να μάθετε καλά τους τελικούς, χρονικούς ,υποθετικούς  και τους αιτιολογικούς συνδέσμους.

1.     Η Ελένη χαίρεται , γιατί  έγραψε καλά στις εξετάσεις.

2.     Η Μαρία ήρθε σπίτι μου, για να παίξουμε σκάκι.

3.     Χάρηκε, επειδή ήρθαν οι φίλοι του.

4.     Αν με ακούσει, θα χαρεί.

5.     Όταν διαβάζει, γράφει καλά στις εξετάσεις.

6.     Θα παίξουμε επιτραπέζια παιχνίδια, αφού βρέχει έξω.

7.     Έφυγε βιαστικά, για να μη χάσει το πλοίο.

8.     Οι μαθητές ήθελαν να κλείσει το σχολείο, μόλις άρχιζαν οι ζέστες.

9.     Αν  μαθω τους συνδέσμους, θα καταλάβω τις δευτερεύουσες προτάσεις.

10.    Είμαστε χαρούμενοι, αφού πλησιάζουν τα Χριστούγεννα.

12.   Σηκώθηκε στον πίνακα, για να λύσει την άσκηση.

Η χώρα μου από ψηλά - Βουνά- Ποταμια -Θάλασσες

ΑΓΙΑ ΣΟΦΙΑ

Η Αγία του Θεού Σοφία, Κωνσταντινούπολη 537 μ.Χ.


Το θαύμα  του κόσμου,

                        το θαύμα του Βυζαντίου

 

Η Αγία Σοφία  ακτινοβολούσε μια τόσο εκπληκτική λαμπρότητα ,ώστε να μπορεί να πει κανείς πως δεν φωτίζεται από τις ακτίνες του ήλιου αλλά κλείνει αυτή μέσα της την πηγή του φωτός....

Ας μπούμε στον ιερό μεγαλοπρεπή  ναό για να τον δούμε ,έτσι όπως τον έβλεπαν οι Βυζαντινοί της εποχής του Ιουστινιανού.

…Μπροστά μας απλώνεται μια αυλή πενήντα μέτρων πλάτους και τριάντα μήκους, που είναι περιστοιχισμένη από στοές.Στο κέντρο υπήρχε μια μαρμαρινη βρύση.Στην δυτική πλευρά υψώνεται ένα είδος πύργου,είναι το ρολόι της Αγίας Σοφίας. Εικοσιτέσσερις μικρές θύρες του ρολογιου αντιστοιχουν στις ώρες της ημέρας και της νύχτας. Μόλις  τελειώσει μια ώρα, ανοίγει αυτόματα η επόμενη θύρα και βγαίνει έξω ένα αγαλματάκι . Το αγαλματάκι παραμένει έξω για μια ώρα και η θύρα ξανακλείνει για να βγει το επόμενο.

   Από την αυλή  περνάμε σε μια κλειστή στοά, στον νάρθηκα, που επικοινωνεί με το εσωτερικό της εκκλησίας με εννέα πύλες. Η κεντρική πύλη, η λεγόμενη ‘’ βασίλειος’’ προορίζεται για τον αυτοκράτορα και την ακολουθία του.

                                  

Ο μεγάλος κυρίως ναός σχηματίζει  ένα τετραγωνο πλατους 70 μ.. Aπό  το δάπεδο έως την κορυφή του θόλου  η απόσταση, το ύψος δηλ. είναι 56 μ.   Ο τρούλος που τον σκεπάζει ΄΄εχει διάμετρο 31 μέτρων. Ο τρούλος δίνει την εντύπωση ότι αιωρείται εξαιτίας των παραθύρων που βρίσκονται γύρω στη βάση του (ο ιστορικός Προκόπιος λέει: ...δίνει την εντύπωση ότι είναι ένα κομμάτι ουρανού που κρέμεται στη γη...).  Η απεραντοσύνη του τρούλου εξαιτίας μιας τολμηρής παράβασης των κανόνων της αρχιτεκτονικής και της ισορροπίας ,του επιτρέπει να δημιουργεί την εικόνα  του ΟΥΡΑΝΙΟΥ ΘΟΛΟΥ.

Τα πλάγια του ναού ,που χωρίζονται από τον κυρίως ναό με μαρμάρινους κίονες που είχαν μεταφερθει από τον ναό της  Αρτέμιδος της Εφέσσου, καλύπτονται από έναν εξώστη ,που πιάνει όλο τον γύρο της εκκλησίας. Ο εξώστης αυτός προορίζεται για τις γυναίκες.

   Στο κέντρο κάτω από τον τρούλο ,υψώνεται ο άμβωνας , με επένδυση από ασήμι και ελεφαντόδοντο ,που στεγάζεται από ένα γείσο επιχρυσωμένο με πλάκες χρυσού.

  Η Αγία Τράπεζα ,κατασκευασμένη από καθαρό χρυσάφι, πολύτιμους λίθους (διαμάντια, ρουμπίνια, ζαφείρια...)  και σμάλτο  ,δίνει την εντύπωση όταν τη βλέπει κανείς από μακριά , ανάμεσα από τους ιριδισμούς των χρωμάτων της ,ότι έχειμια υπερφυσική  ελκυστική δύναμη.

<<Σπινθηροβολά κάτω από τα  διαφορετικά χρώματα ,γράφει ένας Βυζαντινός που παραυρέθηκε στα δεύτερα εγκαίνια του 563,ο Παύλος.Την βλέπει κανείς πότε να αντανακλά την λάμψη του χρυσού και του ασημιού ,και πότε  να ακτινοβολεί σαν ζαφείρι και να να ρίχνει ποικίλες ακτίνες ,ανάλογα με τον χρωματισμό των πετραδιών και των μεταλλων που την συνθετουν>>.

   Το φως της ημέρας διαχέεται από σαράντα παράθυρα που βρίσκονται στη βάση του τρούλου και από άλλα ανοίγματα που διαμορφώνονται στους παράπλευρους  τοίχους.

 ....Μα εκείνο που εντυπωσιάζει περισσότερο είναι ο βραδινός φωτισμός.Εκτός από τον τεράστιο πολυέλαιο που κρέμεται στο κέντρο ,υπάρχουν λυχνίες παντού,στους τοίχους και στα ενδιάμεσα των τοιχων. Ένας περιηγητής , ο Ροβέρτος ντε Κλαρύ, είχε δει πολλές εκαντοντάδες πολυελαίους,και σε κάθε πολυελαιο εικοσιπέντε και περισσότερες λυχνίες.

   Η στιλβωση (γυάλισμα) των μαρμάρων ,που είχε φτάσει στην πιο μεγάλη τελειότητα, η στίλβωση των μετάλλων και των πολύχρωμων πολύτιμων  πετραδιών , επέτρεπαν να δημιουργούνται μοναδικά φωτιστικά εφέ με τις φωτεινές αντανακλάσεις να πολλαπλασιαζονται σαν απειρες....

  << Όλα είναι μαγευτικά, όλα προκαλούν τον θαυμασμό , γράφει ο Παύλος. Αλλά καμμία  ανθρωπινη λέξη δεν μπορεί να εκφράσει την εντύπωση που προκαλεί ο βραδινός φωτισμός. Νομίζει κανείς, ότι ένας νυχτερινός ήλιος σκορπίζει μέσα σε όλη την εκκλησία την λάμψη του και διώχνει τα σκοτάδια, ώστε να μπορεί να πει κανείς πως η ΑΓΙΑ ΣΟΦΙΑ  δεν φωτίζεται από τις ακτίνες του ήλιου ,αλλά αυτή η ίδια κλείνει μέσα της την πηγή του φωτός  >>


.....

Τα πρώτα εγκαίνια ,στις 27 Δεκεμβρίου του 537,σύμφωνα με το θρύλο, ο Ιουστινιανός αναφώνησε 

«Δόξα τω Θεώ τω καταξιώσαντί με τοιούτον έργον επιτελέσαι. Νενίκηκά σε, Σολομών!»,

Η Αγία Σοφία προορίζεται για τον Θεό , είναι ο  Ναός της Αγίας του Θεού Σοφίας .

.............................................................

Οσο υπάρχουν τα μνημεία η μνήμη καίει άκαυτη...

 Α-ΛΗΘΕΙΑ!...



Η Παναγία-Πλατυτέρα των Ουρανών της Αγίας Σοφίας Κωνσταντινουπόλεως, ίσως η πιο όμορφη Παναγία της Χριστιανοσύνης....

Το ψηφιδωτό εγκαινιάστηκε από τον Πατριάρχη Φώτιο Α'.
867 μ.Χ., αρχή της δυναστείας των Μακεδόνων...






Ο Ιησούς Χριστός αποκαλύπτεται ως το φως...
«Εγώ ειμι το φως του κόσμου» ( Ιωάννου 8, 12) .

Με τον ερχομό του Χριστού ανατέλλει το αληθινό φως ,«Ο 'Ηλιος της δικαιοσύνης»



ΧΡΙΣΤΟΥΓΕΝΝΑ ΣΤΟ ΒΥΖΑΝΤΙΟ 
Φ. ΚΟΥΚΟΥΛΕ

Το 529 ο αυτοκράτορας Ιουστινιανός απαγόρευσε την εργασία και τα δημόσια έργα κατά τη διάρκεια των Χριστουγέννων και τα ανακήρυξε δημόσια αργία.
 
Συνηθιζόταν να καλλωπίζονται οι οικίες, να στολίζονται οι πόρτες και τα παράθυρα και να καθαρίζονται οι δρόμοι. Αυτό γινόταν και κατά την εορτή της Γεννήσεως του Κυρίου, οπότε «… εγένετο, και στολισμός διαφόρων κατά διαστήματα στηνομένων στύλων με δενδρολίβανα, κλάδους μύρτου και άνθη εποχής».



  



Κατά το Δωδεκαήμερο τα παιδιά γυρνούσαν τα σπιτια, από τις πρώτες πρωινές ώρες μέχρι το δειλινό και με αυλούς και με σύριγγες (μουσικό όργανο) έλεγαν τα κάλαντα.


Το γιορτινό τόνο της ημέρας φυσικά τον έδιναν τα ανάκτορα, όπου γινόταν προετοιμασία για την πομπική μετάβαση του βασιλιά, από το ιερό παλάτι ως την Αγία Σοφία 

.Ο βασιλιάς φορώντας την χλαμύδα και το στέμμα και συνοδευόμενος από πατρίκιους, συγκλητικούς και στρατηγούς, έβγαινε από τα ανάκτορα και διά μέσου της κεντρικής οδού , της Μέσης Οδού, κατευθυνόταν προς την Αγία Σοφία, επευφημούμενος από το λαό που του εύχονταν «Εις πολλά τα έτη». 

ΣΠΟΛΛΑΤΗ!
         Την λαμπρή και ένδοξη μέρα των Χριστουγέννων οι βασιλείς έδιδαν επίσημο γεύμα στα ανάκτορα, στο οποίο ήταν καλεσμένοι άρχοντες και αντιπρόσωποι ξένοι αλλά και δώδεκα φτωχοί κατά το παράδειγμα των δώδεκα μαθητών του Κυρίου.





Οι σημαντικότεροι σταθμοί στην ιστορία του μνημείου

360: Εγκαίνια της Μεγάλης Εκκλησίας επί βασιλείας του Κωνσταντίου Β΄

404: Ο ναός καταστρέφεται από πυρκαγιά κατά τη διάρκεια της στάσης που ακολούθησε την καθαίρεση του πατριάρχη Ιωάννου Χρυσοστόμου

415: Εγκαίνια της Αγίας Σοφίας του Θεοδοσίου Β΄

532: Ο ναός καίγεται κατά τη διάρκεια της Στάσης του Νίκα

537: Εγκαίνια της καινούργιας τρουλαίας βασιλικής του Ιουστινιανού Α΄



Δευτέρα 7 Δεκεμβρίου 2020

δευτερεθουσες προτασεις

 τα γραφω στο τετράδιο Γραμματικής


 δευτερεύουσες προτασεις

1.Ως προς τη σημασία τους είναι:

τελικές,                       για να, να 

αιτιολογικές,              γιατί, επειδή,διότι 

υποθετικές,                  εαν, αν

χρονικές                       όταν, μόλις, ενώ  

αποτελεσματικές

εναντιωματικές   και

αναφορικές


2.τελικές δευτερεύουσες προτασεις


• Βγήκε, για να αγοράσει ψωμί.

Η δευτερεύουσα πρόταση: «για να αγοράσει ψωμί » δηλώνει το σκοπό για τον οποίο κατέβηκε και είναι τελική.

 (στα αρχαία ελληνικά τέλος = σκοπός)

Εισάγονται:με τους τελικούς συνδέσμουςγια νανα

ΠΑΡΑΤΗΡΗΣΗ

Οι δευτερευουσες προτάσεις χωρίζονται με κόμμα από την πρόταση από την οποία εξαρτώνται.

3. τετράδιο Εργασιων, σελ.45  -46  ασκηση  4