1806, Η εκκλησία του προφήτη Ηλία δίπλα στο αρχαίο τείχος. Το μόνο κτίσμα του παλιού χωριού που σώζεται μέχρι σήμερα. Λίγα σπίτια απο το Καστρί διακρίνονται στο βάθος δεξιά.
Χαρακτικό του συγγραφέα και ζωγράφου Edward Dodwell
1840, Η πηγή Κασταλία κάτω απο τους βράχους των Φαιδριάδων. Στο σημείο που αναβλύζει το νερό οι κάτοικοι του Καστριού είχαν φτιάξει το μονόχωρο εκκλησάκι του Αη-Γιάννη σαν συνέχεια της αρχαίας ιερότητας του σημείου.
Γκραβούρα του James Skene
Το Καστρί χτισμένο στην θέση των αρχαίων Δελφών.
Χαμηλά διακρίνεται το μοναστήρι της Παναγίας - στην θέση του αρχαίου Γυμνασίου- που στις ανασκαφές γκρεμίστηκε και μεταφέρθηκε πιο κάτω στον ελαιώνα.
Περί το 1865
(Φωτογραφία του Paul Baron des Granges)
👀👀👀
1892, Στο Καστρί λίγο πριν την μεταφορά του χωριού και την έναρξη της μεγάλης ανασκαφής - σημερινός αρχαιολογικός χώρος.
Σε λίγες μέρες θα αρχίσει το γκρέμισμα, και η μεταφορά του χωριού στα καινούργια όρια που τους υπέδειξε η πολιτεία.
Στον χώρο αυτό που ζούσαν οι κάτοικοι, θα πάρουν τώρα μέρος ένα πολύβουο μελίσσι ανθρώπων, από αρχαιολόγους, εργάτες, καραγωγείς, αχθοφόρους και μετέπειτα τα καραβάνια των επισκεπτών για να θαυμάσουν και να περιηγηθούν με δέος στο αρχαίο κάλλος των Δελφών που ανέδειξε η αρχαιολογική σκαπάνη.
1898, Γυναικόπαιδα στο πλάι του δρόμου παρακολουθούν επιβάτες μεγάλης Γαλλικής κρουαζιέρας που ανεβαίνουν απο την Ιτέα στους Δελφούς την περίοδο της μεγάλης ανασκαφής.
1900, Αντίγραφα απο τα ευρήματα της πρόσφατης δελφικής ανασκαφής στην διεθνή έκθεση στο Παρίσι. Διακρίνονται τα αγάλματα του Ηνίοχου, της Σφίγγας, του Αγία και του Αντίνοου. Δεξιά η αναπαράσταση της πρόσοψης του θησαυρού των Σιφνίων.
-Η Διεθνής Έκθεση του Παρισιού το 1900, γνωστή και ως Παγκόσμια Έκθεση του Παρισιού, ήταν μια μεγάλη διεθνής έκθεση που πραγματοποιήθηκε στο Παρίσι από τις 14 Απριλίου έως τις 12 Νοεμβρίου του 1900. Ήταν μια εντυπωσιακή εκδήλωση που γιόρτασε τα επιτεύγματα του περασμένου αιώνα και έθεσε τις βάσεις για το μέλλον.
Πιο αναλυτικά, η έκθεση ήταν μια μεγάλη πολιτιστική και τεχνολογική γιορτή, με εκθέματα από όλο τον κόσμο. Συμμετείχαν πολλές χώρες και παρουσίασαν τα πιο πρόσφατα επιτεύγματά τους σε διάφορους τομείς, όπως η βιομηχανία, η τέχνη, η επιστήμη και η τεχνολογία. Επιπλέον, η έκθεση συνέπεσε με τους Θερινούς Ολυμπιακούς Αγώνες του 1900, οι οποίοι έλαβαν χώρα στο Παρίσι και προσέλκυσαν μεγάλο αριθμό επισκεπτών.
Η Διεθνής Έκθεση του 1900 στο Παρίσι ήταν ένα σημαντικό γεγονός για την εποχή της, καθώς ανέδειξε την πρόοδο και την καινοτομία του 19ου αιώνα και έθεσε τις προϋποθέσεις για το μέλλον. Έχει μείνει στην ιστορία ως μια από τις πιο σημαντικές και εντυπωσιακές παγκόσμιες εκθέσεις που έχουν πραγματοποιηθεί ποτέ.
Δεκαετία 1910
Περιηγητές αναχωρούν απο τους Δελφούς (στην εικόνα διακρίνεται ένας) με τα ζώα που μεταφέρουν αυτούς και τις αποσκευές τους. Οι αγωγιάτες τους ακολουθούν στο πλάι.
1906, Ο Πρόεδρος και ο Ιερέας των Δελφών (κεντρικά) σε υποδοχή επισκεπτών κρουαζιέρας. Θαμώνες καφενείου και κάτοικοι παρακολουθούν. Φωτογραφία απο γερμανική έκδοση της εποχής.
Αρχαιολογικό Μουσείο. Ο Ομφαλός - σύμβολο
των Δελφών ως πνευματικό κέντρο του αρχαιοελληνικού κόσμου- κάτω απο το βλέμμα της Σφίγγας των Ναξίων. Περί το 1910
Αρχαιολογικό Μουσείο. Ο Ομφαλός - σύμβολο
1914, Ο αρχιτέκτονας και μέλος του Αρχαιολογικού Ινστιτούτου των ΗΠΑ Francis Bacon μπροστά στο άγαλμα της Σφίγγας, σε επίσκεψή του στους Δελφούς.
1917, Περίοδος Α' Παγκοσμίου πολέμου. Αξιωματικοί του γαλλικού στρατού στο πίσω μέρος του ναού του Απόλλωνα, πάνω απο το θεωρούμενο άδυτο.
Σκηνή καθημερινότητας απο τις ασχολίες των κατοίκων. Γυναίκες πλένουν ρούχα σκυμμένες στην βρύση που τροφοδοτεί η Κασταλία πηγή. Ενα κορίτσι στέκεται στο πλάι και λίγο πιο πέρα περιμένουν τα ζώα τους. Περί το 1920
1927, Η Εύα Πάλμερ-Σικελιανού μαζί με φίλους της στις κερκίδες του αρχαίου θεάτρου.
1930, Δεύτερες Δελφικές Εορτές. Η παράσταση των Ικέτιδων στο υπερπλήρες αρχαίο θέατρο
1930, Δεύτερες Δελφικές Εορτές,
αρχαιολογικός χώρος. Τέσσερεις κοπέλες απο τον χορό των Ωκεανίδων της παράστασης του Προμηθέα Δεσμώτη
1930, Η ποιήτρια, συγγραφέας και φωτογράφος Ελλη Παπαδημητρίου με κάπα βοσκού ανάμεσα σε ντόπιους και Ηπειρώτες που συμμετείχαν στις δεύτερες Δελφικές Εορτές.
1930, Ο Αγγελος και η Εύα Σικελιανού στο αρχαίο θέατρο, δέχονται τα συγχαρητήρια ξένων επισήμων που παρακολούθησαν τις δεύτερες Δελφικές εορτές
Φωτογραφία του Δανού αρχιτέκτονα Marinus Andersen με τα αρχικά του και την χρονολογία.
Τέλη δεκαετίας 1950
(Φωτογραφία του Σπύρου Μελετζή)ορτή, κάτω απο τα πλατάνια στην Κασταλία πηγή, εκεί όπου υπήρχε το ταβερνάκι-αναψυκτήριο που οι ντόπιοι ονόμαζαν "Κέντρο". Με την πίπιζα ο Αλέξης Σκίνης, με το νταούλι ο Σίμος Κουμπλής.
1930, Νέοι απ' όλη την Ελλάδα πήραν μέρος στα αγωνίσματα και τα άλλα δρώμενα των Δελφικών Εορτών. Οι εικονιζόμενοι, απο την Βρίσα της Λέσβου, συμμετείχαν στην δεύτερη διοργάνωση και έβγαλαν μια αναμνηστική φωτογραφία στην πηγή της Κασταλίας.
1936, Εργασίες αποκατάστασης του αρχαιολογικού χώρου απο την μεγάλη πλημμύρα του Δεκεμβρίου του 1935, όταν κάποια σημεία καλύφθηκαν με λάσπη και πέτρες έως 3 μέτρα ύψος.
(Αρχείο Γαλλικής Αρχαιολογικής Σχολής)Εάν δεν ήταν ο Αλέξανδρος Κοντολέων που γνώριζε κάθε "πέτρα" δεν θα ήταν δυνατό να καθαρίσουν το Ιερό σε τόσο μικρό χρονικό διάστημα. Σ' αυτόν τον Άνθρωπο οφείλουν πολλά οι Δελφοί.
(Αρχείο Γαλλικής Αρχαιολογικής Σχολής)Εάν δεν ήταν ο Αλέξανδρος Κοντολέων που γνώριζε κάθε "πέτρα" δεν θα ήταν δυνατό να καθαρίσουν το Ιερό σε τόσο μικρό χρονικό διάστημα. Σ' αυτόν τον Άνθρωπο οφείλουν πολλά οι Δελφοί.
1938, Η αναστήλωση των τριών κιόνων της Θόλου - τοποθέτηση των επιστύλιων. Φωτογραφία απο άρθρο του αρχαιολόγου Robert Demangel σε γαλλικό έντυπο στις 7-1-1939
, Χορός στο αρχαίο θέατρο - και οι κυρίες με φουστανέλα.1951
1951, Η Ραλλού Μάνου (αριστερά), μαζί με μέλος της καλλιτεχνικής της ομάδας "Ελληνικό Χορόδραμα", στο Ιερό της Προναίας Αθηνάς, όταν συμμετείχαν στις εκδηλώσεις του Δελφικού Φεστιβάλ το καλοκαίρι εκείνης της χρονιάς.
Ο φωτογράφος του αρχαιολογικού χώρου ετοιμάζει την μηχανή του περιμένοντας τους επόμενους επισκέπτες - ο αγαπητός σε όλους Βασίλης Παυλάκης.
Η φίλη των Δελφών Caresse Crosby μαζί με την σύζυγο του αρχιτέκτονα Δημήτρη Πικιώνη, Αλεξάνδρα στο σημείο "Πολίτες του Κόσμου" όπου έως και σήμερα υπάρχει ο συμβολικός πέτρινος κύκλος. Στο βάθος διακρίνονται οι Δελφοί.
Δεκαετία 1950
1959, Η Μαρία Κάλλας μαζί με την Τίνα Λιβανού-Ωνάση, την Λαίδη Τσόρτσιλ, τον Τζιοβάνι Μενεγκίνι και άλλους φίλους σε επίσκεψη στον αρχαιολογικό χώρο των Δελφών.
Επισκέπτες, το ζεύγος Δημήτρη και Αλεξάνδρας Πικιώνη όταν ο πρώτος επέβλεπε την κατασκευή του έργου του ξενώνας Δελφών (Ξενοδοχείο Ξενία) και η Caressy Crosby.Η C.Crosby (1891-1970) με την πολυσχιδή προσωπικότητα -ποιήτρια, εκδότης, φωτογράφος, ακτιβίστρια, εφευρέτης- τόνισε με την παρουσία της την ζωή των Δελφών την δεκαετία του 1950.
Εχοντας ταξιδέψει σε διάφορα μέρη του κόσμου, κάποια στιγμή αποφάσισε να εγκατασταθεί στους Δελφούς και να δημιουργήσει ενα παγκόσμιο κέντρο για την ειρήνη των λαών με τίτλο "Πολίτες του κόσμου". Διαμόρφωσε μάλιστα έναν χώρο σαν γραφείο της οργάνωσής της μαζί με μια γκαλερί τέχνης και έκανε δημοσιεύσεις, επαφές και εκδηλώσεις μέχρι που κρίθηκε ανεπιθύμητη απο τις αρχές ως αριστερών πεποιθήσεων και εκδιώχθηκε.
Δραστήριο άτομο με έντονη προσωπική και κοινωνική ζωή δέθηκε ιδιαίτερα με τους κατοίκους όσο ποτέ με άλλους στα μέρη που έζησε και ταξίδεψε. Αυτό το μαρτυρούν οι φωτογραφίες της που αποτυπώνουν αυτή την ιδιαίτερη σχέση με αυθεντικότητα.
1951, Ο Αγγλος ποιητής, παιδαγωγός και διακεκριμένος ορειβάτης Geoffrey Winthrop Young και η σύζυγός του ατενίζουν την κοιλάδα του Πλειστού απο τον ναό του Απόλλωνα
1954, Εκδρομή στους Δελφούς με τρίτροχη μοτοσυκλέτα. Στο βάθος ο αρχαιολογικός χώρος
1954, Επιστροφή απο αγροτικές εργασίες. Στο βάθος δύο τουρίστριες απολαμβάνουν την σκιά του πλάτανου δίπλα στην πηγή της Κασταλίας.
1954, Επιστροφή απο αγροτικές εργασίες. Στο βάθος δύο τουρίστριες απολαμβάνουν την σκιά του πλάτανου δίπλα στην πηγή της Κασταλίας.
(Φωτογραφία του Erich Andres)
1958, Η διάσημη συγγραφέας αστυνομικών ιστοριών Agatha Christie μπροστά στην στοά των Αθηναίων στην δεύτερη επίσκεψή της στους Δελφούς μετά απο εκείνη της δεκαετίας του 1930.
1958, Ναός Απόλλωνα - Ομάδα τουριστών με την ξεναγό τους. Στην άκρη δεξιά άνδρας της τουριστικής αστυνομίας επιβλέπει.
Ο πρωθυπουργός Κων. Καραμανλής συνοδεύει τον πρόεδρο της Αιγύπτου Γκαμάλ Αμπντέλ Νάσερ σε επίσκεψη στους Δελφούς τον Ιούνιο του 1960.
Καρτ ποσταλ της Ολυμπιακής Αεροπορίας -
κυρία ντυμένη στα χρώματα της εταιρείας μελετά καθισμένη στην βάση της Θόλου. Δεκαετία 1960
κυρία ντυμένη στα χρώματα της εταιρείας μελετά καθισμένη στην βάση της Θόλου. Δεκαετία 1960
1964, Το αρχαίο θέατρο σε ξενόγλωσση ρεκλάμα για πουκάμισα! Γιατί... μετά το ταξίδι με λεωφορείο από την Αθήνα και την απογευματινή περιήγηση στις αρχαιότητες το ύφασμα παραμένει ατσαλάκωτο και απαλό στο σώμα προσφέροντας άνεση και λάμψη! Αναφέρονται οι Δελφοί και δίνεται ακόμα η πληροφορία πως αν η κυρία χαμηλά στην σκηνή σκίσει ένα φύλλο χαρτί, θα ακουστεί στην τελευταία σειρά των κερκίδων!
1962, Η Τζέιν Φόντα και ο Πίτερ Φίντς στο αρχαίο θέατρο - απολαμβάνουν μια επίσκεψη στις αρχαιότητες ανάμεσα στα γυρίσματα της ταινίας In the cool of the day (Ελληνικός τίτλος : Διακοπές στην Αθήνα)
Είναι στην ταβέρνα Μπάρμπα-Θανάσης, μετά τα γυρίσματα του φίλμ "Η Ελλάδα της Μελίνας" που έγιναν και στον αρχαιολογικό χώρο των Δελφών
1976, Αρχαιολογικός χώρος Δελφών. Στιγμές χαλάρωσης ανάμεσα στα γυρίσματα της ταινίας "Μια γυναίκα στο παράθυρό της" με την Ρόμυ Σνάιντερ και τον Φιλίπ Νουαρέ. Στην πρώτη φωτογραφία διακρίνονται επίσης ο σκηνοθέτης Πιέρ Γκρανιέ-Ντεφέρ και ο συμπρωταγωνιστής Βικτόρ Λανού.
(Φωτογραφίες του Tony Kent)
Μια μικρή φωτογράφος στο Μουσείο.
Ξεχωριστή απεικόνιση της σύγχρονης εποχής.