Δευτέρα 15 Σεπτεμβρίου 2025

ΔΕΛΦΟΙ






 



1806, Η εκκλησία του προφήτη Ηλία δίπλα στο αρχαίο τείχος. Το μόνο κτίσμα του παλιού χωριού που σώζεται μέχρι σήμερα. Λίγα σπίτια απο το Καστρί διακρίνονται στο βάθος δεξιά.
Χαρακτικό του συγγραφέα και ζωγράφου Edward Dodwell











1840, Η πηγή Κασταλία κάτω απο τους βράχους των Φαιδριάδων. Στο σημείο που αναβλύζει το νερό οι κάτοικοι του Καστριού είχαν φτιάξει το μονόχωρο εκκλησάκι του Αη-Γιάννη σαν συνέχεια της αρχαίας ιερότητας του σημείου.
Γκραβούρα του James Skene








Το Καστρί χτισμένο στην θέση των αρχαίων Δελφών.

Χαμηλά διακρίνεται το μοναστήρι της Παναγίας - στην θέση του αρχαίου Γυμνασίου- που στις ανασκαφές γκρεμίστηκε και μεταφέρθηκε πιο κάτω στον ελαιώνα.
Περί το 1865
(Φωτογραφία του Paul Baron des Granges)

👀👀👀



1892, Στο Καστρί λίγο πριν την μεταφορά του χωριού και την έναρξη της μεγάλης ανασκαφής - σημερινός αρχαιολογικός χώρος.















1892: Μια από τις τελευταίες συναντήσεις των κατοίκων του χωριού Καστρί.
Σε λίγες μέρες θα αρχίσει το γκρέμισμα, και η μεταφορά του χωριού στα καινούργια όρια που τους υπέδειξε η πολιτεία.
Στον χώρο αυτό που ζούσαν οι κάτοικοι, θα πάρουν τώρα μέρος ένα πολύβουο μελίσσι ανθρώπων, από αρχαιολόγους, εργάτες, καραγωγείς, αχθοφόρους και μετέπειτα τα καραβάνια των επισκεπτών για να θαυμάσουν και να περιηγηθούν με δέος στο αρχαίο κάλλος των Δελφών που ανέδειξε η αρχαιολογική σκαπάνη.
Φωτογραφία Henry Convert. (Από το βιβλίο «Βλέμματα από την Ελλάδα» του Μάνου Ελευθερίου και Χάρη Γιακουμή.



Η μεγάλη ανασκαφή σε εξέλιξη. Στο μπαλκόνι του σπιτιού,

δεξιά, απλωμένη ίσως η τελευταία μπουγάδα. Περίοδος 1893-95
(Αρχείο Γαλλικής Αρχαιολογικής Σχολής)





Η μεγάλη ανασκαφή σε εξέλιξη. Περίοδος 1893-05
(Αρχείο Γαλλικής

Ο δρόμος και πίσω η είσοδος της

χαράδρας της Κασταλίας πηγής με πολλά πρόσωπα που ποζάρουν στον φωτογράφο. Περί το 1900

Αρχαιολογικής Σχολής)

1898, Γυναικόπαιδα στο πλάι του δρόμου παρακολουθούν επιβάτες μεγάλης Γαλλικής κρουαζιέρας που ανεβαίνουν απο την Ιτέα στους Δελφούς την περίοδο της μεγάλης ανασκαφής.
Φωτογραφία του διάσημου ιστορικού-βυζαντινολόγου Καρόλου Ντήλ που ήταν ανάμεσα στους επισκέπτες.







1900, Αντίγραφα απο τα ευρήματα της πρόσφατης δελφικής ανασκαφής στην διεθνή έκθεση στο Παρίσι. Διακρίνονται τα αγάλματα του Ηνίοχου, της Σφίγγας, του Αγία και του
Αντίνοου. Δεξιά η αναπαράσταση της πρόσοψης του θησαυρού των Σιφνίων.
-Η Διεθνής Έκθεση του Παρισιού το 1900, γνωστή και ως Παγκόσμια Έκθεση του Παρισιού, ήταν μια μεγάλη διεθνής έκθεση που πραγματοποιήθηκε στο Παρίσι από τις 14 Απριλίου έως τις 12 Νοεμβρίου του 1900. Ήταν μια εντυπωσιακή εκδήλωση που γιόρτασε τα επιτεύγματα του περασμένου αιώνα και έθεσε τις βάσεις για το μέλλον.
Πιο αναλυτικά, η έκθεση ήταν μια μεγάλη πολιτιστική και τεχνολογική γιορτή, με εκθέματα από όλο τον κόσμο. Συμμετείχαν πολλές χώρες και παρουσίασαν τα πιο πρόσφατα επιτεύγματά τους σε διάφορους τομείς, όπως η βιομηχανία, η τέχνη, η επιστήμη και η τεχνολογία. Επιπλέον, η έκθεση συνέπεσε με τους Θερινούς Ολυμπιακούς Αγώνες του 1900, οι οποίοι έλαβαν χώρα στο Παρίσι και προσέλκυσαν μεγάλο αριθμό επισκεπτών.
Η Διεθνής Έκθεση του 1900 στο Παρίσι ήταν ένα σημαντικό γεγονός για την εποχή της, καθώς ανέδειξε την πρόοδο και την καινοτομία του 19ου αιώνα και έθεσε τις προϋποθέσεις για το μέλλον. Έχει μείνει στην ιστορία ως μια από τις πιο σημαντικές και εντυπωσιακές παγκόσμιες εκθέσεις που έχουν πραγματοποιηθεί ποτέ.




1902, Δελφιώτης με φουστανέλα ανάμεσα σε επισκέπτες γαλλικής κρουαζιέρας στο αρχαίο στάδιο.

Φωτογραφία του Jean Binot


1902, Στον χώρο που χρησιμοποιήθηκε για την φύλαξη και σαν προσωρινό εκθετήριο των ευρημάτων της δελφικής ανασκαφής μέχρι να αποπερατωθεί το μουσείο τον επόμενο χρόνο. Σε πρώτο πλάνο το άγαλμα του Ηνίοχου και πίσω το σύμπλεγμα των τριών χορευτριών.
(Φωτογραφία του Jean Binot)









Ο δρόμος ανάμεσα στο νέο χωριό και τον αρχαιολογικό χώρο. Διακρίνεται αμυδρά ο Θησαυρός των Αθηναίων που μόλις έχει αναστηλωθεί. Το σπιτάκι αριστερά χρησίμευε ως σταθμός χωροφυλακής για την φύλαξη της ανασκαφής. Περί το 1908







Το μικρό κτίσμα δίπλα στην πηγή της Κασταλίας, με τα πλατάνια απέναντι, το ονομαζόμενο "Κέντρο", που σε τραπεζάκια κάτω απο την σκιά των δένδρων προσφέρονταν δροσιστικά και φαγητό σε επισκέπτες των αρχαιοτήτων και σε ντόπιους.
Δεκαετία 1910



Περιηγητές αναχωρούν απο τους Δελφούς (στην εικόνα διακρίνεται ένας) με τα ζώα που μεταφέρουν αυτούς και τις αποσκευές τους. Οι αγωγιάτες τους ακολουθούν στο πλάι.


1906, Ο Πρόεδρος και ο Ιερέας των Δελφών (κεντρικά) σε υποδοχή επισκεπτών κρουαζιέρας. Θαμώνες καφενείου και κάτοικοι παρακολουθούν. Φωτογραφία απο γερμανική έκδοση της εποχής.



Αρχαιολογικό Μουσείο. Ο Ομφαλός - σύμβολο των Δελφών ως πνευματικό κέντρο του αρχαιοελληνικού κόσμου- κάτω απο το βλέμμα της Σφίγγας των Ναξίων. Περί το 1910

1914, Ο αρχιτέκτονας και μέλος του Αρχαιολογικού Ινστιτούτου των ΗΠΑ Francis Bacon μπροστά στο άγαλμα της Σφίγγας, σε επίσκεψή του στους Δελφούς.
(Αρχείο ASCSA, F. H. Bacon papers)


Περί το 1910
Αγόρι των Δελφών στον αρχαιολογικό χώρο.
Περτρέτο του Hack Kampmann


1917, Κορίτσι των Δελφών με το γαϊδουράκι του.


Φωτογραφική λήψη απο Γάλλους στρατιωτικούς που βρέθηκαν στην περιοχή στην διάρκεια του Α' παγκόσμιου πολέμου. Κάποιοι απο αυτούς, στο βάθος, προχωρούν προς το μουσείο.


1917, Περίοδος Α' Παγκοσμίου πολέμου. Αξιωματικοί του γαλλικού στρατού στο πίσω μέρος του ναού του Απόλλωνα, πάνω απο το θεωρούμενο άδυτο.



Ο ανταποκριτής της γαλλικής εφημερίδας L'

Opinion, Sam Modiano φτάνει στους Δελφούς με την παρέα του. Δεξιά ο αγωγιάτης που διέθεσε τα ζώα του και τους συνοδεύει . Περί το 1920


Αρχαιολογικός χώρος. Δυο επισκέπτες ξεκουράζονται στο πλάι της ιεράς οδού. Περί το 1920



Σκηνή καθημερινότητας απο τις ασχολίες των κατοίκων. Γυναίκες πλένουν ρούχα σκυμμένες στην βρύση που τροφοδοτεί η Κασταλία πηγή. Ενα κορίτσι στέκεται στο πλάι και λίγο πιο πέρα περιμένουν τα ζώα τους























Σκηνή καθημερινότητας απο τις ασχολίες των κατοίκων. Γυναίκες πλένουν ρούχα σκυμμένες στην βρύση που τροφοδοτεί η Κασταλία πηγή. Ενα κορίτσι στέκεται στο πλάι και λίγο πιο πέρα περιμένουν τα ζώα τους. Περί το 1920














1927, Η Εύα Πάλμερ-Σικελιανού μαζί με φίλους της στις κερκίδες του αρχαίου θεάτρου.




1930, Δεύτερες Δελφικές Εορτές. Ο Αγγελος Σικελιανός σε ομιλία του προς το κοινό της παράστασης των Ικέτιδων που θα ακολουθήσει. Καθιστές γύρω του οι κοπέλες του χορού και μαζί τους η Εύα Σικελιανού.
Φωτογραφία της Ελλης Σουγιουλτζόγλου (Nelly's)





Περίοδος Δεύτερων Δελφικών Εορτών, 1-13 Μαϊου 1930. Αναμνηστική φωτογραφία απο επίσκεψη στην Κασταλία πηγή. Κάποιος που δεν χωρούσε στο πλάνο έχει σκαρφαλώσει στην λαξευμένη κόγχη του βράχου.


1930, Δεύτερες Δελφικές Εορτές. Η παράσταση των Ικέτιδων στο υπερπλήρες αρχαίο θέατρο























































1930, Δεύτερες Δελφικές Εορτές,


αρχαιολογικός χώρος. Τέσσερεις κοπέλες απο τον χορό των Ωκεανίδων της παράστασης του Προμηθέα Δεσμώτη










1930, Η ποιήτρια, συγγραφέας και φωτογράφος Ελλη Παπαδημητρίου με κάπα βοσκού ανάμεσα σε ντόπιους και Ηπειρώτες που συμμετείχαν στις δεύτερες Δελφικές Εορτές.




1930, Ο Αγγελος και η Εύα Σικελιανού στο αρχαίο θέατρο, δέχονται τα συγχαρητήρια ξένων επισήμων που παρακολούθησαν τις δεύτερες Δελφικές εορτές


Αρχαιολογικός χώρος. Δυο επισκέπτες ξεκουράζονται στο πλάι της ιεράς οδού. Περί το 1920







1932, Εργασίες μετακίνησης-τοποθέτησης
αρχαίων δομικών λίθων στο ιερό της Προναίας Αθηνάς.
Φωτογραφία του Δανού αρχιτέκτονα Marinus Andersen με τα αρχικά του και την χρονολογία.














1933, Χορός σε κάποια γιΣτον δρόμο εμπρός απο τον αρχαιολογικό χώρο.
Τέλη δεκαετίας 1950
(Φωτογραφία του Σπύρου Μελετζή)ορτή, κάτω απο τα πλατάνια στην Κασταλία πηγή, εκεί όπου υπήρχε το ταβερνάκι-αναψυκτήριο που οι ντόπιοι ονόμαζαν "Κέντρο". Με την πίπιζα ο Αλέξης Σκίνης, με το νταούλι ο Σίμος Κουμπλής.





1930, Νέοι απ' όλη την Ελλάδα πήραν μέρος στα αγωνίσματα και τα άλλα δρώμενα των Δελφικών Εορτών. Οι εικονιζόμενοι, απο την Βρίσα της Λέσβου, συμμετείχαν στην δεύτερη διοργάνωση και έβγαλαν μια αναμνηστική φωτογραφία στην πηγή της Κασταλίας.



1936, Εργασίες αποκατάστασης του αρχαιολογικού χώρου απο την μεγάλη πλημμύρα του Δεκεμβρίου του 1935, όταν κάποια σημεία καλύφθηκαν με λάσπη και πέτρες έως 3 μέτρα ύψος.
(Αρχείο Γαλλικής Αρχαιολογικής Σχολής)Εάν δεν ήταν ο Αλέξανδρος Κοντολέων που γνώριζε κάθε "πέτρα" δεν θα ήταν δυνατό να καθαρίσουν το Ιερό σε τόσο μικρό χρονικό διάστημα. Σ' αυτόν τον Άνθρωπο οφείλουν πολλά οι Δελφοί.



1938, Η αναστήλωση των τριών κιόνων της Θόλου - τοποθέτηση των επιστύλιων. Φωτογραφία απο άρθρο του αρχαιολόγου Robert Demangel σε γαλλικό έντυπο στις 7-1-1939




1942-43, Περίοδος γερμανοϊταλικής κατοχής. Ο αρχαιολόγος Pierre Amandry -μετέπειτα διευθυντής της Γαλλικής Σχολής Αθηνών (1969-1981) - μαζί με αντάρτες στον Παρνασσό. Αριστερά ο δελφιώτης Δήμος Ζηνέλης.
(Αρχείο Γαλλικής Αρχαιολογικής Σχολής)






1950 Στα αλώνια των Δελφών. Στο βάθος διακρίνονται οι κολώνες του Ναού του Απόλλωνα




, Χορός στο αρχαίο θέατρο - και οι κυρίες με φουστανέλα.1951



1951, Η Ραλλού Μάνου (αριστερά), μαζί με μέλος της καλλιτεχνικής της ομάδας "Ελληνικό Χορόδραμα", στο Ιερό της Προναίας Αθηνάς, όταν συμμετείχαν στις εκδηλώσεις του Δελφικού Φεστιβάλ το καλοκαίρι εκείνης της χρονιάς.







Ο φωτογράφος του αρχαιολογικού χώρου ετοιμάζει την μηχανή του περιμένοντας τους επόμενους επισκέπτες - ο αγαπητός σε όλους Βασίλης Παυλάκης.
Δεκαετία 1950












Η φίλη των Δελφών Caresse Crosby μαζί με την σύζυγο του αρχιτέκτονα Δημήτρη Πικιώνη, Αλεξάνδρα στο σημείο "Πολίτες του Κόσμου" όπου έως και σήμερα υπάρχει ο συμβολικός πέτρινος κύκλος. Στο βάθος διακρίνονται οι Δελφοί.
Δεκαετία 1950







1951, Η Δανέζα συγγραφέας Karen Blixen -με το καπέλο, (έργα της "Πέρα απο την Αφρική", "Η γιορτή της Μπαμπέτ", κ.α) μαζί με μια φίλη της φωτογραφίζονται με μικρά κορίτσια των Δελφών που μαζεύουν αγριολούλουδα δίπλα στον αρχαιολογικό χώρο

σχολικη εκδρομη


1959, Η Μαρία Κάλλας μαζί με την Τίνα Λιβανού-Ωνάση, την Λαίδη Τσόρτσιλ, τον Τζιοβάνι Μενεγκίνι και άλλους φίλους σε επίσκεψη στον αρχαιολογικό χώρο των Δελφών.






Εργασίες συντήρησης στον χώρο μπροστά στον ναό

του Απόλλωνα και στην επικλινή είσοδό του.
Φωτογραφία απο το βιβλίο του Karl Eller "Delphi und Olympia", έκδοση 1961 (προφανώς η λήψη είναι προγενέστερη).












φωτογραφία απο το εσωτερικό στο εκκλησάκι του Οσίου Λουκά,

ίσως η μοναδική που να παρουσιάζει μέρος του διάκοσμου εντός του, λίγο πριν κατεδαφιστεί στο τέλος της δεκαετίας 1950.
Επισκέπτες, το ζεύγος Δημήτρη και Αλεξάνδρας Πικιώνη όταν ο πρώτος επέβλεπε την κατασκευή του έργου του ξενώνας Δελφών (Ξενοδοχείο Ξενία) και η Caressy Crosby.Η C.Crosby (1891-1970) με την πολυσχιδή προσωπικότητα -ποιήτρια, εκδότης, φωτογράφος, ακτιβίστρια, εφευρέτης- τόνισε με την παρουσία της την ζωή των Δελφών την δεκαετία του 1950.
Εχοντας ταξιδέψει σε διάφορα μέρη του κόσμου, κάποια στιγμή αποφάσισε να εγκατασταθεί στους Δελφούς και να δημιουργήσει ενα παγκόσμιο κέντρο για την ειρήνη των λαών με τίτλο "Πολίτες του κόσμου". Διαμόρφωσε μάλιστα έναν χώρο σαν γραφείο της οργάνωσής της μαζί με μια γκαλερί τέχνης και έκανε δημοσιεύσεις, επαφές και εκδηλώσεις μέχρι που κρίθηκε ανεπιθύμητη απο τις αρχές ως αριστερών πεποιθήσεων και εκδιώχθηκε.
Δραστήριο άτομο με έντονη προσωπική και κοινωνική ζωή δέθηκε ιδιαίτερα με τους κατοίκους όσο ποτέ με άλλους στα μέρη που έζησε και ταξίδεψε. Αυτό το μαρτυρούν οι φωτογραφίες της που αποτυπώνουν αυτή την ιδιαίτερη σχέση με αυθεντικότητα.

Δεκαετία 1950


Κάτοικοι και τουρίστες στην βεράντα-εστιατόριο του ξενοδοχείου Κασταλία.













1951, Ο Αγγλος ποιητής, παιδαγωγός και διακεκριμένος ορειβάτης Geoffrey Winthrop Young και η σύζυγός του ατενίζουν την κοιλάδα του Πλειστού απο τον ναό του Απόλλωνα









1954, Εκδρομή στους Δελφούς με τρίτροχη μοτοσυκλέτα. Στο βάθος ο αρχαιολογικός χώρος


1954, Επιστροφή απο αγροτικές εργασίες. Στο βάθος δύο τουρίστριες απολαμβάνουν την σκιά του πλάτανου δίπλα στην πηγή της Κασταλίας.

(Φωτογραφία του Erich Andres)







1958, Η διάσημη συγγραφέας αστυνομικών ιστοριών Agatha Christie μπροστά στην στοά των Αθηναίων στην δεύτερη επίσκεψή της στους Δελφούς μετά απο εκείνη της δεκαετίας του 1930.








1958, Ναός Απόλλωνα - Ομάδα τουριστών με την ξεναγό τους. Στην άκρη δεξιά άνδρας της τουριστικής αστυνομίας επιβλέπει.











Ο πρωθυπουργός Κων. Καραμανλής συνοδεύει τον πρόεδρο της Αιγύπτου Γκαμάλ Αμπντέλ Νάσερ σε επίσκεψη στους Δελφούς τον Ιούνιο του 1960.









Καρτ ποσταλ της Ολυμπιακής Αεροπορίας -

κυρία ντυμένη στα χρώματα της εταιρείας μελετά καθισμένη στην βάση της Θόλου. Δεκαετία 1960






1964, Το αρχαίο θέατρο σε ξενόγλωσση ρεκλάμα για πουκάμισα! Γιατί... μετά το ταξίδι με λεωφορείο από την Αθήνα και την απογευματινή περιήγηση στις αρχαιότητες το ύφασμα παραμένει ατσαλάκωτο και απαλό στο σώμα προσφέροντας άνεση και λάμψη! Αναφέρονται οι Δελφοί και δίνεται ακόμα η πληροφορία πως αν η κυρία χαμηλά στην σκηνή σκίσει ένα φύλλο χαρτί, θα ακουστεί στην τελευταία σειρά των κερκίδων!



1962, Η Τζέιν Φόντα και ο Πίτερ Φίντς στο αρχαίο θέατρο - απολαμβάνουν μια επίσκεψη στις αρχαιότητες ανάμεσα στα γυρίσματα της ταινίας In the cool of the day (Ελληνικός τίτλος : Διακοπές στην Αθήνα)


1965, Αρχαίο θέατρο.
Στιγμιότυπο ανάμεσα στα γυρίσματα της ελληνογαλλικής ταινίας "Μιά σφαίρα στην καρδιά" (Une balle au coeur) που γυρίστηκε και στους Δελφούς. Διακρίνονται οι πρωταγωνιστές Φρανσουάζ Αρντί και Σάμι Φρέι. Πίσω, ο Δημήτρης Μυράτ σαν καθολικός ιερέας.





1965, Η Μελίνα Μερκούρη βγάζει το πανωφόρι της για να μπεί στον χορό.
Είναι στην ταβέρνα Μπάρμπα-Θανάσης, μετά τα γυρίσματα του φίλμ "Η Ελλάδα της Μελίνας" που έγιναν και στον αρχαιολογικό χώρο των Δελφών
1969, Βεράντα του νεότευκτου ξενοδοχείου Αμαλία. Στο βάθος οι εγκαταστάσεις του Ευρωπαϊκού Πολιτιστικού Κέντρου Δελφών είναι σε φάση κατασκευής.










1970, Επισκέπτες στην πηγή της Κασταλίας











1976, Αρχαιολογικός χώρος Δελφών. Στιγμές χαλάρωσης ανάμεσα στα γυρίσματα της ταινίας "Μια γυναίκα στο παράθυρό της" με την Ρόμυ Σνάιντερ και τον Φιλίπ Νουαρέ. Στην πρώτη φωτογραφία διακρίνονται επίσης ο σκηνοθέτης Πιέρ Γκρανιέ-Ντεφέρ και ο συμπρωταγωνιστής Βικτόρ Λανού.
(Φωτογραφίες του Tony Kent)




Μια μικρή φωτογράφος στο Μουσείο.
Ξεχωριστή απεικόνιση της σύγχρονης εποχής.

Παρασκευή 5 Σεπτεμβρίου 2025

ΕΚΘΕΣΕΙΣ- 150 θέματα

  

 👧❕❕❕
1. Φανταστικές Ιστορίες (1–40) 💡💡💡
1. Μια μέρα που τα ζώα μιλούσαν μεταξύ τους. 2. Το ταξίδι ενός χαμένου παιχνιδιού. 3. Ένας δράκος εμφανίζεται στην πόλη μας. 4. Το μυστικό του παλιού κάστρου. 5. Μια μηχανή που ταξιδεύει στο χρόνο. 6. Αν ήμουν πειρατής για μια μέρα. 7. Ένα νησί που εμφανίζεται ξαφνικά στη θάλασσα. 8. Το μυστικό της μαγικής βιβλιοθήκης. 9. Μια πόλη κάτω από τη θάλασσα. 10. Ένα αντικείμενο που ζωντανεύει. 11. Ο ήρωας που σώζει μια ολόκληρη πόλη. 12. Ένα βιβλίο που γράφει μόνο του ιστορίες. 13. Η περιπέτεια ενός μικρού βότσαλου. 14. Μια μέρα που όλα τα παιχνίδια ζωντάνεψαν. 15. Ένα πλοίο που ταξιδεύει στον ουρανό. 16. Ένα μυστηριώδες γράμμα που βρέθηκε στην παραλία. 17. Η περιπέτεια ενός χαμένου χάρτη. 18. Αν ζούσαμε σε έναν κόσμο χωρίς βαρετές δουλειές. 19. Το ρολόι που γυρίζει τον χρόνο πίσω. 20. Μια πόλη όπου όλοι διασκεδάζουν όλη τη μέρα. 21. Ένας μάγος που χάνει τις δυνάμεις του. 22. Το ταξίδι ενός μπαλονιού που ταξιδεύει στον κόσμο. 23. Μια μέρα που όλα τα ζώα έγιναν τεράστια. 24. Το μυστικό ενός αρχαίου αγάλματος. 25. Αν μπορούσα να πετάξω σαν πουλί για μια μέρα. 26. Ένα σπίτι που μετακινείται μόνο του. 27. Μια μέρα στο φεγγάρι. 28. Το δέντρο που μιλάει και δίνει συμβουλές. 29. Η πόλη που φτιάχνεται από σοκολάτα και γλυκά. 30. Ένα πλάσμα που αλλάζει σχήμα. 31. Η περιπέτεια ενός μικρού πειρατή στη θάλασσα. 32. Το μυστικό ενός παλιού πύργου. 33. Ένα ζώο που μαθαίνει να μιλάει ανθρώπινη γλώσσα. 34. Η μέρα που τα χρώματα εξαφανίστηκαν. 35. Ένα μαγικό φίλτρο που αλλάζει φωνές. 36. Η περιπέτεια ενός χαμένου καπέλου. 37. Ένας ήρωας που σώζει τα αστέρια από πτώση. 38. Το ταξίδι ενός μυστηριώδους κουτιού. 39. Η μέρα που όλα τα βιβλία ζωντάνεψαν. 40. Ένα νησί που κρύβει θησαυρό. --- 
2. Περιγραφή Παράξενων Τόπων (41–80)
 41. Ένα δάσος που λάμπει τη νύχτα. 42. Το πιο παράξενο χωριό του κόσμου. 43. Ένα βουνό που μπορείς να το ανεβείς μόνο πετώντας. 44. Μια πόλη από σοκολάτα και γλυκά. 45. Ο κήπος των θαυμάτων. 46. Η χώρα όπου πάντα είναι άνοιξη. 47. Ένα ποτάμι που αλλάζει χρώμα κάθε μέρα. 48. Ένας κρυμμένος κήπος στον ουρανό. 49. Το πιο ψηλό κτήριο του κόσμου. 50. Ένα σπίτι χτισμένο πάνω σε δέντρο. 51. Ένα χωριό που ζει κάτω από το νερό. 52. Ένας ποταμός που τραγουδάει. 53. Η κοιλάδα των γιγάντιων λουλουδιών. 54. Μια πόλη μέσα σε μια σπηλιά. 55. Το νησί όπου οι μέρες είναι μόνο νύχτες. 56. Ένα δάσος με δέντρα που κινούνται. 57. Το παλάτι που φτιάχτηκε από πάγο και φωτιά. 58. Ένας ουρανός γεμάτος πλωτές νησίδες. 59. Η χώρα όπου τα ζώα κυβερνούν τους ανθρώπους. 60. Ένα χωριό που τα σπίτια αλλάζουν θέση κάθε μέρα. 61. Η λίμνη που αντανακλά άλλα σύμπαντα. 62. Μια πόλη πάνω σε σύννεφα. 63. Το δάσος όπου όλα τα φυτά τραγουδούν. 64. Ένα βουνό που κινείται αργά. 65. Η παραλία όπου η άμμος λάμπει στο σκοτάδι. 66. Η χώρα που οι εποχές αλλάζουν κάθε ώρα. 67. Ένα νησί γεμάτο μυστικά περάσματα. 68. Το χωριό όπου οι άνθρωποι ζουν σαν πουλιά. 69. Μια κοιλάδα που φωτίζεται από φωτεινά φυτά. 70. Η πόλη των καθρεφτών. 71. Ένα δάσος που φαίνεται μικρό τη μέρα και γιγάντιο τη νύχτα. 72. Η χώρα που οι δρόμοι κινούνται σαν φίδια. 73. Μια λίμνη που αλλάζει σχήμα συνεχώς. 74. Το πιο παράξενο κάστρο στον κόσμο. 75. Ένα χωριό που οι άνθρωποι πετούν αντί να περπατούν. 76. Η πόλη όπου τα σπίτια έχουν πόδια. 77. Το δάσος που κανείς δεν βρίσκει ποτέ το τέλος του. 78. Η χώρα που τα ποτάμια ρέουν αντίστροφα. 79. Ένα νησί όπου όλα είναι φτιαγμένα από κρύσταλλο. 80. Η πόλη που ξυπνά μόνο τη νύχτα.
3. Ζώα και Φύση με Φαντασία (81–120) 
81. Αν τα ζώα είχαν δικές τους πόλεις. 82. Το ταξίδι ενός πουλιού σε μακρινούς τόπους. 83. Μια μέρα στο δάσος των γιγάντιων ζώων. 84. Τα μυστικά των θαλασσών. 85. Ένα ζώο που ξαφνικά έγινε φιλικό προς όλους. 86. Οι περιπέτειες μιας μικρής μέλισσας. 87. Ο κήπος που τα λουλούδια τραγουδούν. 88. Το πλάσμα που μόνο τη νύχτα βγαίνει από το δάσος. 89. Το πιο έξυπνο ζώο του κόσμου. 90. Ένα ζώο που αλλάζει σχήμα και χρώμα. 91. Η μέρα που τα πουλιά έμαθαν να μιλούν. 92. Ένα δέντρο που περπατάει. 93. Η περιπέτεια ενός σκύλου που ταξιδεύει στο διάστημα. 94. Τα μυστικά μιας λίμνης που μιλάει. 95. Η φάρμα όπου τα ζώα κάνουν τις δουλειές των ανθρώπων. 96. Το δάσος που αλλάζει μορφή κάθε μέρα. 97. Ο κόσμος των μικροσκοπικών ζώων. 98. Η περιπέτεια ενός γάτου που γίνεται ήρωας. 99. Το πουλί που έμαθε να ζωγραφίζει. 100. Ένα κουνέλι που ταξιδεύει σε μακρινές χώρες. 101. Η χώρα όπου τα ζώα κυβερνούν και οι άνθρωποι μαθαίνουν από αυτά. 102. Το δάσος που κρύβει έναν θησαυρό. 103. Ένα ψάρι που βγαίνει από τη θάλασσα και περπατά στη γη. 104. Η φάρμα όπου τα ζώα τραγουδούν κάθε βράδυ. 105. Ένα πουλί που φωτίζει τη νύχτα με τα φτερά του. 106. Η μέρα που όλα τα ζώα έγιναν πολύ μικρά. 107. Το μυστηριώδες δέντρο που μιλάει μόνο σε παιδιά. 108. Ένα πλάσμα που μπορεί να γίνει οποιοδήποτε ζώο θέλει. 109. Το δάσος όπου τα φυτά κινούνται και χορεύουν. 110. Η λίμνη που κρύβει πλάσματα με φτερά. 111. Μια παραλία όπου οι πέτρες ψιθυρίζουν μυστικά. 112. Το μικρό πουλί που σώζει το δάσος από φωτιά. 113. Η περιπέτεια ενός αλόγου που μιλάει. 114. Ένα μυστηριώδες έντομο που μαθαίνει ανθρώπινες λέξεις. 115. Ο κήπος όπου τα φυτά αλλάζουν χρώμα ανάλογα με τα συναισθήματα. 116. Ένα δέντρο που δίνει φρούτα που κάνουν θαύματα. 117. Η χώρα των γιγάντιων ζώων. 118. Η περιπέτεια ενός λιονταριού που ταξιδεύει σε πόλεις. 119. Το πουλί που οδηγεί ένα καράβι στον ουρανό. 120. Η φάρμα όπου τα ζώα έχουν δικές τους γιορτές. ---
  4. Μαγικά και Απίθανα (121–140)
121. Αν είχα μια μαγική ικανότητα για μια μέρα. 122. Το βιβλίο που γράφει μόνο του ιστορίες. 123. Ένα κουτί που μπορεί να σε μεταφέρει σε άλλο κόσμο. 124. Το ρολόι που γυρίζει τον χρόνο πίσω. 125. Η πόλη των παιχνιδιών. 126. Οι περιπέτειες ενός μαγικού χαρταετού. 127. Ένα μαγικό φως που δείχνει κρυμμένα μυστικά. 128. Το δέντρο που δίνει ευχές. 129. Ο άνθρωπος που μιλούσε με τα αστέρια. 130. Η περιπέτεια ενός μικρού ξωτικού. 131. Η μέρα που τα αντικείμενα έπαψαν να ζυγίζουν. 132. Το μολύβι που ζωγραφίζει μόνο του. 133. Ένα μαγικό καπέλο που αλλάζει μορφή. 134. Η πόλη που αλλάζει σχήμα κάθε μέρα. 135. Το φίλτρο που κάνει τα ζώα να μιλούν. 136. Ο καθρέφτης που δείχνει άλλες εποχές. 137. Η περιπέτεια ενός μαγικού ρολογιού. 138. Ένα πέπλο που κάνει αόρατο όποιον το φοράει. 139. Το κουτί που ανοίγει σε άλλο σύμπαν. 140. Μια μέρα που όλοι οι άνθρωποι έχουν υπερδυνάμεις. --- 
5. Ασυνήθιστες Καταστάσεις (141–150+) 
141. Η μέρα που όλα γύρισαν ανάποδα. 142. Ένας κόσμος χωρίς νόμισμα και χρήματα. 143. Αν τα βιβλία μπορούσαν να σε πάνε σε άλλες εποχές. 144. Το σχολείο που πετάει στον ουρανό. 145. Η μέρα που οι άνθρωποι έγιναν πολύ μικροί. 146. Αν τα αυτοκίνητα μιλούσαν. 147. Μια πόλη που ζει μόνο τη νύχτα. 148. Αν οι υπολογιστές είχαν συναισθήματα. 149. Ένα μυστηριώδες γράμμα που βρέθηκε στο δρόμο. 150. Η περιπέτεια ενός χαμένου χάρτη. 151. Η μέρα που όλα τα φαγητά άρχισαν να κινούνται. 152. Ένας κόσμος όπου οι σκιές έχουν ζωή. 153. Το σχολείο όπου οι τάξεις αλλάζουν θέση κάθε μέρα. 154. Μια πόλη που ξυπνά μόνο όταν βρέχει. 155. Το πιο περίεργο όνειρο που ζωντανεύει. --- 


Δευτέρα 1 Σεπτεμβρίου 2025

1η ενοτητα μαθηματικα

1η επανάληψη

Να κάνουμε νοερούς υπολογισμούς σε προσθέσεις και αφαιρέσεις.

Να εφαρμόζουμε τους κατακόρυφους αλγόριθμους των τεσσάρων πράξεων.

• Στρατηγικές νοερών υπολογισμών πρόσθεσης και αφαίρεσης
 Παραδείγματα: 
25 + 27 = 25 + 25 + 2 = 50 + 2 = 52 
199 + 36 = (199 + 1) + (36 - 1) = 200 + 35 = 235 
185 - 99 = 185 - 100 + 1 = 85 + 1 = 86
 238 - 139 = 239 - 139 - 1 = 100 - 1 = 99


1. Να κάνετε τις πιο κάτω πράξεις, χρησιμοποιώντας στρατηγικές νοερών υπολογισμών.

 (α) 199 + 199 =                                                                (β) 400 - 299=
(γ) 49 + 27 + 1 = __________                                        (δ) 270 + 250 - 270 = ___________

Ένα παιχνίδι με τα ρεύματα του ωκεανού

 

Go With the Flow: Ένα παιχνίδι με τα ρεύματα του ωκεανού

https://spaceplace.nasa.gov/ocean-currents/en/

Πώς να παίξετε

Παίξτε το Go With the Flow για να μάθετε για τα ρεύματα των ωκεανών—και να ξεκλειδώσετε τον κρυμμένο θησαυρό!

Σε αυτό το παιχνίδι, βρίσκεστε σε ένα υποβρύχιο και πρέπει να διορθώσετε τα ρεύματα που θα σας πάνε εκεί που θέλετε να πάτε. Πού θέλετε να πάτε; Θέλετε να πάρετε το κλειδί για το σεντούκι με τον θησαυρό γεμάτο χρυσό!


Ακολουθούν οι δύο κανόνες που πρέπει να θυμάστε:

  • Το αλάτι κάνει το νερό βαρύτερο, με αποτέλεσμα να βυθίζεται.

  • Η θερμότητα κάνει το νερό ελαφρύτερο, με αποτέλεσμα να ανεβαίνει.


Στην τρέχουσα εργαλειοθήκη διαχείρισης , έχετε τα εξής εργαλεία:

Εικονίδιο παιχνιδιού για το αλάτι. Μπλε φόντο με ψέκασμα κρυστάλλων αλατιού.Αλάτι για να μειωθεί το ρεύμα.
Εικονίδιο για εργαλείο θέρμανσης. Πορτοκαλί μπλοκ.Ζεστάνετε για να ανεβάσετε το ρεύμα.
Εικονίδιο για το τρέχον εργαλείο. Μπλε φόντο με βέλος που δείχνει προς τα δεξιά ή τα αριστερά.Ένα εργαλείο πλευρικού ρεύματος που μπορείτε να χρησιμοποιήσετε για να στείλετε ή να κάμψετε το ρεύμα δεξιά ή αριστερά.
Εικονίδιο για εργαλείο τοίχου. Καφέ μπλοκ με βραχώδη υφή.Τοίχοι που μπορείτε να χρησιμοποιήσετε για να μπλοκάρετε τα ρεύματα.
Εικονίδιο για υποβρύχιο.Με αυτά τα εργαλεία, μπορείτε να κάνετε το μικρό σας υποβρύχιο να πάει οπουδήποτε για να πάρει το κλειδί για το σεντούκι του θησαυρού.
Εικονίδιο για το κλειδί του σεντούκιου θησαυρού. Το κλειδί κρέμεται από μια σημαδούρα κάτω από το νερό.Κρατήστε το μάτι σας ανοιχτό για το κλειδί για να ξεκλειδώσετε τον θησαυρό!
Σεντούκι θησαυρού γεμάτο χρυσό.

Είναι όλα δικά σου! Απλώς ακολούθησε τη ροή!


Πώς λειτουργούν τα ρεύματα στον ωκεανό

Οι κανόνες του παιχνιδιού είναι ο τρόπος με τον οποίο λειτουργούν τα ωκεάνια ρεύματα και στην πραγματική ζωή. Το αλάτι κάνει το νερό βαρύτερο, άρα βυθίζεται. Η θερμότητα κάνει το νερό ελαφρύτερο, άρα ανεβαίνει.

Αν έχετε δοκιμάσει τον ωκεανό, ξέρετε ότι είναι πολύ αλμυρός. Το αλμυρό νερό είναι «παχύτερο» ή πυκνότερο από το γλυκό νερό. Γι' αυτό είναι πιο εύκολο να επιπλέει κανείς στον ωκεανό παρά σε μια πισίνα ή λίμνη γλυκού νερού.

Αυτό σημαίνει ότι το γλυκό νερό του ποταμού θα επιπλέει πάνω στο αλμυρό νερό του ωκεανού; Όλα εξαρτώνται από τη θερμοκρασία. Η θερμότητα κάνει το νερό ελαφρύτερο ή λιγότερο πυκνό. Έτσι, το ζεστό αλμυρό νερό μπορεί να επιπλέει πάνω σε ψυχρότερο γλυκό νερό.

Το σχέδιο δείχνει μια διατομή αλμυρού νερού σε στρώσεις κάτω από το γλυκό νερό.

Πίστωση εικόνας: NASA/JPL-Caltech

Στον ωκεανό, τα πράγματα γίνονται ακόμη πιο περίπλοκα. Ο ωκεανός είναι αλμυρός, αλλά ορισμένα μέρη του είναι πιο αλμυρά από άλλα. Για παράδειγμα, κάθε καλοκαίρι, μέρος του θαλάσσιου πάγου στον Αρκτικό Ωκεανό (κοντά στον Βόρειο Πόλο) λιώνει. Έπειτα, τον χειμώνα, παγώνει ξανά. Το αλάτι δεν παγώνει. Μόνο το νερό παγώνει.

Το αλάτι από τον πάγο αναμειγνύεται με το νερό από κάτω, καθιστώντας το ακόμη πιο αλμυρό. Όταν ο πάγος χωρίς αλάτι λιώσει το επόμενο καλοκαίρι, το λιωμένο γλυκό νερό τείνει να κάνει το κοντινό άνω μέρος του ωκεανού λιγότερο αλμυρό. Αλλά το νερό που λιώνει είναι επίσης πιο κρύο, γεγονός που το κάνει να βυθίζεται.

Όλη αυτή η θέρμανση, η ψύξη, το λιώσιμο και η απόψυξη δημιουργούν μεγάλα ωκεάνια ρεύματα. Το κρύο νερό βυθίζεται κοντά στον Βόρειο και Νότιο Πόλο. Το κρύο νερό ρέει επίσης προς τον ισημερινό, θερμαινόμενο καθώς φεύγει. Καθώς το κρύο νερό θερμαίνεται, αρχίζει να ανεβαίνει στην επιφάνεια και στέλνει το θερμότερο επιφανειακό νερό πίσω στους πόλους. Το ζεστό νερό που ρέει από τον ισημερινό προς τους πόλους βοηθά στη θέρμανση του κλίματος στη Βόρεια Αμερική και την Ευρώπη.



Δείτε αυτό το βίντεο για να δείτε τα κύρια ωκεάνια ρεύματα που ρέουν σε όλο τον κόσμο. Πίστωση εικόνας: NASA/Goddard Space Flight Center Scientific Visualization Studio

Αυτή η κίνηση των ωκεανών ονομάζεται «μεγάλος ωκεάνιος ιμάντας μεταφοράς». Η κίνηση του νερού σε αυτόν τον ιμάντα μεταφοράς καθιστά τη Γη ένα ωραίο μέρος για να ζει κανείς. Χωρίς αυτόν, ο ισημερινός θα ήταν πολύ ζεστός και τα βόρεια και νότια μέρη του πλανήτη μπορεί να ήταν παγωμένα συνεχώς.

Τι θα συνέβαινε αν ο ωκεανός ζεσταινόταν πολύ και δεν σχηματιζόταν πάγος;

Καθώς η Γη θερμαίνεται, λιγότερος πάγος σχηματίζεται στην Αρκτική κάθε χειμώνα και περισσότερος πάγος λιώνει το καλοκαίρι. Πώς επηρεάζουν αυτές οι αλλαγές στη θερμοκρασία της επιφάνειας του ωκεανού και την αλμυρότητα -ή αλλιώς αλμυρότητα- τα ωκεάνια ρεύματα; Πώς επηρεάζει η τήξη και η θέρμανση τη μέση στάθμη της θάλασσας;

Τα διαστημόπλοια της NASA συλλέγουν συνεχώς πληροφορίες σχετικά με τη θερμοκρασία και την αλατότητα των ωκεανών. Οι πληροφορίες που συλλέγουν θα βοηθήσουν τους επιστήμονες να βρουν απαντήσεις σε αυτά τα ερωτήματα - και σε πολλά άλλα!

Για παράδειγμα, η αποστολή SMAP της NASA —συντομογραφία του Soil Moisture Active Passive— διαθέτει ένα όργανο που μετρά την αλατότητα στην επιφάνεια της θάλασσας. Αυτές οι πληροφορίες μπορούν να μας βοηθήσουν να κατανοήσουμε καλύτερα πότε και πώς αλλάζουν τα ωκεάνια ρεύματα.

Καλλιτεχνική σύλληψη του SMAP για τη λήψη δεδομένων από την τροχιά.

Καλλιτεχνική απεικόνιση του δορυφόρου SMAP που συλλέγει δεδομένα ενώ βρίσκεται σε τροχιά γύρω από τη Γη. Πίστωση εικόνας: NASA/JPL-Caltech

άρθρο τελευταία ενημέρωση 3 Μαρτίου 2025

ΕΛΕΝΑ ΚΑΛΑΜΠΑΚΑ