Κυριακή 18 Μαΐου 2025

Γενοκτονία Ποντιων

«Η γενοκτονία των Ποντίων έγινε από τις αρχές του Οθωμανικού Κράτους και αργότερα από τον τουρκικό στρατό του Κεμάλ Ατατούρκ. Ήθελαν να εξαφανίσουν τους Έλληνες Ποντίους από την περιοχή, γιατί ήταν διαφορετικοί στη γλώσσα, στη θρησκεία και στην ιστορία τους.»

 > «Θυμόμαστε όχι για να μισούμε, αλλά για να μην ξεχάσουμε.

Θυμόμαστε για να μη συμβούν ποτέ ξανά τέτοια πράγματα σε κανέναν λαό.»

Υπάρχουν παιδιά που ακόμη σήμερα αναγκάζονται να φύγουν από τα σπίτια τους ; Γι’ αυτό η μνήμη έχει σημασία.»

Τετάρτη 14 Μαΐου 2025

πειραματα


1. Πείραμα με το χέρι μας και το φως του προτζέκτορα της Βασιλικης

Μπορουμε να αξιοποιήσουμε το φως του προτζέκτορα σαν τεχνητό Ήλιο για να κάνουμε ένα πολύ απλό και εντυπωσιακό πείραμα μέσα στην τάξη;;;;

«Εγω πειραματιστηκα  μετακινώντας το χέρι μου  προς και μακριά από την πηγή φωτός. Ετσι, η παρατήρηση γίνεται βιωματική και αυθεντική!

Τι παρατηρησα;

Παρατηρησα τι συμβαίνει στη σκιά όταν:


το χέρι πλησιάζει ή απομακρύνεται από τον προτζέκτορα,


το χέρι πλησιάζει ή απομακρύνεται από τον τοίχο,


αλλάζει η γωνία του χεριού μας ως προς το φως.




---


Τι παρατηρήσαμε;


……………………………………………………………………


……………………………………………………………………


……………………………………………………………………



---


Θεωρητική Τεκμηρίωση


Η σκιά δημιουργείται όταν ένα αντικείμενο εμποδίζει το φως να περάσει και σχηματίζεται μια σκοτεινή περιοχή πίσω του. Το μήκος και το σχήμα της σκιάς εξαρτώνται από τη γωνία και την απόσταση της πηγής φωτός σε σχέση με το αντικείμενο.


Όταν το χέρι πλησιάζει πιο κοντά στην πηγή φωτός (προτζέκτορα), η σκιά μεγαλώνει, γιατί το φως «σκέπαζεται» σε μεγαλύτερη περιοχή.


Όταν το χέρι απομακρύνεται από την πηγή ή πλησιάζει την επιφάνεια (τοίχο ή χαρτί), η σκιά μικραίνει.


Επίσης, η γωνία με την οποία πέφτει το φως επηρεάζει το μήκος και τη μορφή της σκιάς.



Αυτό το φαινόμενο συμβαίνει και με τον Ήλιο στη φύση, γι’ αυτό η σκιά είναι μεγαλύτερη το πρωί και το απόγευμα που ο ήλιος είναι χαμηλά και μικρότερη το μεσημέρι που ο ήλιος είναι ψηλά στον ουρανό.

Αυτό το πείραμα είναι διαδραστικό, γρήγορο, και κατάλληλο για να μας συνδέσει με την καθημερινή εμπειρία του φωτός και των σκιών. 

 2. πειραμα  για την πυκνοτητα

Επιπλέει ή βυθίζεται ένα πορτοκάλι όταν τοποθετείται στο νερό;
 Φαίνεται σαν μια αρκετά απλή ερώτηση, αλλά είναι; Δοκιμάστε αυτό το διασκεδαστικό επιστημονικό πείραμα για την πυκνότητα , παιδιά και απαντήστε στην ερώτηση μαθαίνοντας παράλληλα ένα μοναδικό χαρακτηριστικό των πορτοκαλιών.

Τι θα χρειαστείτε:

  • Ένα πορτοκάλι
  • Ένα βαθύ μπολ ή δοχείο
  • Νερό

 

Οδηγίες:

  1. Γεμίστε το μπολ με νερό.
  2. Βάλτε το πορτοκάλι στο νερό και δείτε τι συμβαίνει.
  3. Ξεφλουδίστε τη φλούδα από το πορτοκάλι και δοκιμάστε ξανά το πείραμα, τι γίνεται αυτή τη φορά;

 




Τι συμβαίνει;



..................................................................................................................................


---

Φρουτο-Ολυμπιακοί Αγώνες Κολύμβησης!

(Θέμα: Πυκνότητα)

Ρόλοι:

Αφηγητής

Κυρία Μανταρινέλα (μανταρίνι με φλούδα)

Κύριος Γυμνός (μανταρίνι χωρίς φλούδα)

Κα Καρδούλα (μήλο)

Ο μικρός Πυκνούλης (σταφύλι)

Ο μεγάλος Μπουμπούνας (πορτοκάλι)



---

Σκηνή:

Ένα μεγάλο μπολ ή λεκάνη με νερό. Μπροστά του τα «φρούτα» (πραγματικά ή χάρτινα). Ο αφηγητής ξεκινά.


---

ΑΦΗΓΗΤΗΣ:

Καλωσορίσατε στους Φρουτο-Ολυμπιακούς Αγώνες Κολύμβησης!
Σήμερα, τα φρούτα μας θα δοκιμάσουν αν μπορούν να... επιπλεύσουν!
Ποιο είναι πιο πυκνό; Ποιο έχει "σωσίβιο"; Πάμε να δούμε!


---

(Μπαίνει η ΚΥΡΙΑ ΜΑΝΤΑΡΙΝΕΛΑ)

ΚΥΡΙΑ ΜΑΝΤΑΡΙΝΕΛΑ:
Εγώ ποτέ δεν βουλιάζω! Έχω φλούδα γεμάτη φυσαλίδες αέρα!
(Μπαίνει στο νερό – επιπλέει.)

ΑΦΗΓΗΤΗΣ:
Η Κυρία Μανταρινέλα... επιπλέει! Ελαφριά και αεράτη!


---

(Μπαίνει ο ΚΥΡΙΟΣ ΓΥΜΝΟΣ)

ΚΥΡΙΟΣ ΓΥΜΝΟΣ:
Μου πήραν το μπουφάν! Κρυώνω και...
(Μπαίνει στο νερό – βουλιάζει.)

ΚΥΡΙΟΣ ΓΥΜΝΟΣ (βουλιάζοντας):
...Πυκνή καρδιά, αλλά χωρίς σωσίβιο. Γκλουπ!


---

(Μπαίνει η ΚΑ ΚΑΡΔΟΥΛΑ)

ΚΑ ΚΑΡΔΟΥΛΑ:
Εγώ είμαι γεμάτη καλοσύνη… και λίγη φρεσκάδα!
(Μπαίνει στο νερό – επιπλέει.)

ΑΦΗΓΗΤΗΣ:
Η κα Καρδούλα επιπλέει! Μπράβο!


---

(Μπαίνει ο ΜΙΚΡΟΣ ΠΥΚΝΟΥΛΗΣ)

ΜΙΚΡΟΣ ΠΥΚΝΟΥΛΗΣ:
Εγώ είμαι μικρός αλλά βαρύς!
(Μπαίνει στο νερό – βουλιάζει.)

ΑΦΗΓΗΤΗΣ:
Ο μικρός Πυκνούλης βυθίστηκε! Η πυκνότητα κέρδισε.


---

(Μπαίνει ο ΜΕΓΑΛΟΣ ΜΠΟΥΜΠΟΥΝΑΣ)

ΜΠΟΥΜΠΟΥΝΑΣ:
Είμαι τεράστιος, αλλά γεμάτος αέρα μέσα μου!
(Μπαίνει στο νερό – επιπλέει.)

ΑΦΗΓΗΤΗΣ:
Κι όμως, ο Μπουμπούνας επιπλέει! Δεν έχει σημασία μόνο το μέγεθος…


---

ΤΕΛΙΚΟ ΣΥΜΠΕΡΑΣΜΑ – ΑΦΗΓΗΤΗΣ:

Η ΠΥΚΝΟΤΗΤΑ είναι αυτή που κάνει τη διαφορά!
Όχι πόσο μεγάλο είναι κάτι, αλλά πόση μάζα έχει μέσα του σε σχέση με τον όγκο του.
Όσα φρούτα είχαν περισσότερο αέρα ή πιο ελαφριά «ψίχα»… επέπλευσαν!
Μπράβο σε όλους τους Φρουτο-κολυμβητές

Η Πόλις εάλω.....

 Η  άλωση μένει πληγή βαθειά στην συνείδηση του ελληνισμού. Όχι μονάχα γιατί είναι δικό μας μέγα πάθος και έκφραση του πατριωτισμού μας αλλά και της όλης ευρωπαϊκής ιστορίας και της πορείας του όλου δυτικού πολιτισμού. . Κανένα γεγονός πολέμου δεν είχε τέτοια εκρηκτική και κρισιμότερη σημασία  για κάθε ανθρώπινη αξία  και που κρατάει ακόμα...

 Άλωση που άλλη καμμία σε Όλη την Ιστορία δεν πραγματώθηκε  τόσο βάναυσα και ωμά και Βαρβαρα  και με τρόπους ανατολίτικης καταστροφής των πάντων . Και ...την πρώτη Πόλη ,τη λαμπάδα, τη φάρου πολιτισμού επί μία χιλιετία....

Και ...την πυρπόληση κορυφαίων ανθρωπίνων ποιοτήτων ,δημιουργημάτων ,κειμένων της ελληνικής αρχαιότητας της μήτρας του δυτικού πολιτισμού ....Κατάφεραν μες στην άλωση εκείνοι σε μια μέρα, σε τρεις μέρες και μετά επί 6 σχεδόν αιώνες ....

Ποια πυρκαγιά της βιβλιοθήκης της Αλεξάνδρειας που με ένα στόμα καταριούνται πάντα  η φιλολογία, η φιλοσοφία η επιστήμη δεν ξεπεράστηκε καταστροφικοτερα με όσα κάηκαν, σκίστηκαν μανιακά διασκορπίστηκαν  με ισλαμική παράφορα και χάθηκαν για πάντα ....Να  μαζεύει ως σήμερα η πολιτισμένη ανθρωπότητα θρηνώντας ψίχουλα τους, συντρίμμια , χαρτιά μες στα σκουπίδια στους πέντε ανέμους της ανατολής ...Τι Πλάτωνες, τι Αριστοτεληδες τι Ηράκλειτος, τι ρήτορες ,τι τραγικοί τι ιστορικοί τι γεωγράφοι, τι φυσιοδίφες, τι μη πολύτιμο μαζεμένο εκεί στην Πόλη από τους μορφωμένους με ελληνισμό παρά το δόγμα 8  αιώνων ...

Και έργα τέχνης  που συντριφτηκαν , καταγδαρθηκαν , καταγκρεμιστηκαν  και έγιναν τζαμιά και έγιναν καφενέδες και ξηλώθηκαν  τα μοναδικά ξυλοτεχνηματα  ,σπαστηκαν τα αγάλματα , καταπατήθηκαν οι ιερές εικόνες , κομμάτιαστηκαν ψηφίδες με τα σκεπαρνια ...κι ως μερικά χρόνια πριν ταξιδιώτες έξαφνα  βλέπαν  χρωματιστά  ψηφιδωτά  σε σωρούς χυμενες σκουπιδιών  έξω από μνημεία βυζαντινά να αστράφτουν...


  .Χάθηκε τέχνη ανεπανάληπτη εκεί..


Χάθηκε πνεύμα ελευθερωτικο του ανθρώπου


 Αυτό είναι το θέμα , και όχι δικό μας μόνο ως Ελλήνων και ως πολιτισμένων ....είναι θέμα  όλης της Ευρώπης   όλου του πολιτισμένου κόσμου .

.



ουράνιο τόξο ΠΕΙΡΑΜΑ

Στόχοι
Περιγράψτε πώς αναμειγνύονται διαφορετικά χρώματα φωτός για να δώσουν νέα χρώματα.

Υλικά



Ανά μαθητή ή ζευγάρι:
μικρό γυάλινο δοχείο (βάζο, φλιτζάνι ή μπολ)
φακός
καθρέφτη
νερό


Βασικά Ερωτήματα

Πώς δημιουργείται ένα ουράνιο τόξο;
Δεν μπορούμε να αναπαράγουμε τον Ήλιο και τα σταγονίδια της βροχής στην τάξη. Τι θα μπορούσαμε να χρησιμοποιήσουμε για να προσομοιώσουμε και τα δύο για να δημιουργήσουμε το δικό μας ουράνιο τόξο;
Τι χρώματα βλέπετε στο ουράνιο τόξο;
Τι χρώμα ήταν το φως της πηγής;
Τι λειτουργεί ως το ποτήρι με το νερό όταν βλέπουμε ένα ουράνιο τόξο έξω;
Πότε βλέπετε ουράνια τόξα στον ουρανό; Γιατί;


Τι να κάνω
Τοποθετήστε έναν καθρέφτη στο γυάλινο δοχείο, με ελαφρά κλίση προς τα πάνω.
Γεμίστε το γυάλινο δοχείο με νερό.
Λάμπησε το λευκό φως από τον φακό μέσα από το γυαλί στον καθρέφτη και δείξε το ουράνιο τόξο. (Μπορεί να χρειαστεί να σκουρύνετε το δωμάτιο· ουράνια τόξα θα πρέπει να εμφανίζονται στους τοίχους.)
ΕπεκτάσειςΤι συμβαίνει εάν χρησιμοποιείτε μόνο το ποτήρι χωρίς νερό; Κάνει ακόμα ουράνιο τόξο;
Δοκιμάστε να κοιτάξετε το ουράνιο τόξο μέσα από ένα φίλτρο. Είναι όλο το ουράνιο τόξο ακόμα εκεί;


😆😅😃😄Κάντε πολλές ερωτήσεις. Δεν χρειάζεται να έχετε όλες τις απαντήσεις.
Ενθαρρύνετε τη φυσική σας περιέργεια.
Γιορτάστε τα λάθη
  • -😆Τα λάθη είναι ευκαιρίες για να μάθεις νέα πράγματα!
    Επαινούμε τη σκληρή δουλειά (όχι μόνο τις επιτυχίες) !
    -Συνεχισε να εργάζεσαι για να ξεπεράσεις τις αναποδιές.
    Τι έμαθες; Σκέψου τι θα μπορούσες να κάνεις διαφορετικά την επόμενη φορά.

η Πόλις εάλω...

 

ΦΡΑΤΖΗΣ -ΙΣΤΟΡΙΚΗ ΠΗΓΗ

Αυτόπτης μάρτυρας της εθνικής συμφοράς υπήρξε μόνο ο Φραντζής· οι άλλοι συμπλήρωσαν την ιστορία τους από πληροφορίες

Η τύχη του λαού: Λεηλασίες – Εξανδραποδισμοί

Μετα τη βίαιη άλωση ,στις 29 Μαίου του 1453 οι κάτοικοι υπερασπιστές της Πόλης που δεν κατάφεραν να διαφύγουν, μεταφέρθηκαν από τους Οθωμανούς σε διάφορα μέρη προκειμένου να πωληθούν. Οι πηγες αναφέρουν πως χιλιάδες πολίτες σκοτώθηκαν και περίπου 30.000 πωλήθηκαν ως σκλάβοι.

Τρίτη 13 Μαΐου 2025

πειραμα : Ο Αρχιμήδης και το Ηλιακό Ρολόι

 

Σε αυτή τη δραστηριότητα θα γνωρίσουμε τον Αρχιμήδη και θα

κατασκευάσουμε ένα ηλιακό ρολόι, παρατηρώντας πώς η σκιά αλλάζει θέση

ανάλογα με την ώρα της ημέρας.







Μέρος Α: Ποιος ήταν ο Αρχιμήδης;

- Έλληνας μαθηματικός και εφευρέτης

- Έζησε στις Συρακούσες τον 3ο αι. π.Χ.

- Μελέτησε τον Ήλιο, το φως, τη σκιά και τη γεωμετρία

- Εφηύρε μηχανές και εργαλεία που χρησιμοποιούσαν τη φυσική και τα

μαθηματικά




Μέρος Β: Κατασκευή Ηλιακού Ρολογιού

Υλικά:

- Ραβδί (γνώμονας) ~30-50 εκ.

- Πυξίδα

- Κιμωλία, πέτρες ή μαρκαδόρος

- Μετροταινία

- Ρολόι (για έλεγχο ώρας)

Οδηγίες:

1. Επιλέξτε ένα ανοιχτό σημείο με ήλιο.

2. Τοποθετήστε τον γνώμονα με κλίση 39,5° προς τον Βορρά.

3. Παρατηρήστε κάθε ώρα τη σκιά και σημειώστε την άκρη της.

4. Χαράξτε γραμμές ώρας (6 π.μ. – 6 μ.μ.).




Μέρος Γ: Πειραματισμός

Κατά τη διάρκεια της ημέρας:

- Σημειώστε την ώρα και σχεδιάστε τη θέση της σκιάς.

- Συγκρίνετε τη θέση της σκιάς με τις γραμμές που φτιάξατε.

- Τι παρατηρείτε; Είναι σταθερό το μήκος; Αλλάζει η γωνία;




Μέρος Δ: Ερωτήσεις για Συζήτηση




- Πώς μετρούσαν τον χρόνο στην αρχαιότητα;

- Γιατί η σκιά αλλάζει θέση κατά τη διάρκεια της ημέρας;

- Ποια η σχέση ανάμεσα στον Ήλιο και την ώρα;

- Τι θα γινόταν αν το ρολόι βρισκόταν σε άλλη χώρα;




Μέρος Ε: Παρατήρηση και Σκίτσο

Σχεδίασε το ηλιακό ρολόι και σημείωσε με γραμμές τις σκιές που παρατήρησες.

Ο Αρχιμήδης και το Ηλιακό Ρολόι




Από την Αρχαία Ελλάδα στο σήμερα




Ποιος ήταν ο Αρχιμήδης;




- Έζησε τον 3ο αιώνα π.Χ. στις Συρακούσες




- Ήταν μαθηματικός, φυσικός, μηχανικός και

εφευρέτης




- Γνωστές εφευρέσεις: κοχλίας, μοχλός,

μηχανές πολιορκίας




- Μελέτησε τον Ήλιο, τις σκιές και την κίνηση

των σωμάτων




Κατασκευή Ηλιακού Ρολογιού




- Επιλογή ανοιχτού, ηλιόλουστου χώρου




- Χρήση γνώμονα με κλίση ~39,5° προς τον

Βορρά




- Σχεδίαση γραμμών ωρών (6 π.μ. – 6 μ.μ.)




- Παρατήρηση και καταγραφή σκιάς κάθε ώρα




Ο Αρχιμήδης και η Σκιά




- Ο Αρχιμήδης μελέτησε τη γεωμετρία του

φωτός και της σκιάς




- Πιθανώς χρησιμοποίησε ηλιακά όργανα




- Έννοιες σκιάς, γωνίας και χρόνου από την

παρατήρηση της φύσης




Πειραματισμός στην Τάξη




- Τοποθέτηση ρολογιού στο προαύλιο ή στην

παραλία




- Μέτρηση σκιάς κάθε ώρα




- Σύγκριση με την πραγματική ώρα




- Συζήτηση για την ακρίβεια και τη χρήση στην

αρχαιότητα




Από την Αρχαιότητα στο Σήμερα




- Από τα ηλιακά ρολόγια στα ρολόγια χειρός




- Από τον Αρχιμήδη στα ηλιακά πάνελ




- Η φυσική, η γεωμετρία και η τεχνολογία

συνεχίζουν να συνδέονται



Δευτέρα 12 Μαΐου 2025

Μόρια νερού σε κίνηση

 

ΣΧΟΛΕΙΟ:πειραμα       ΕΡΓΑΣΤΗΡΙΟ ΔΕΞΙΟΤΗΤΩΝ

Δοκιμάστε την ταχύτητα των μορίων του νερού με χρωστικές τροφίμωνΜόρια νερού σε κίνηση

Αυτό το πείραμα είναι εξαιρετικό για να ελέγξετε εάν τα μόρια του ζεστού νερού κινούνται πραγματικά πιο γρήγορα από τα τα μόρια του κρύου.,. Ρίξτε λίγο νερό, ρίξτε λίγη χρωστική τροφίμων και συγκρίνετε τα αποτελέσματα.

Τι θα χρειαστείτε:

  • Ένα διαφανές ποτήρι γεμάτο με ζεστό νερό
  • Ένα διαφανές ποτήρι γεμάτο με κρύο νερό
  • Χρώμα τροφίμων
  • Σταγονόμετρο

 

Οδηγίες:

  1. Γεμίστε τα ποτήρια με την ίδια ποσότητα νερού, ένα κρύο και ένα ζεστό.
  2. Ρίξτε μια σταγόνα χρωστική τροφίμων και στα δύο ποτήρια το συντομότερο δυνατό.
  3. Προσέξτε τι συμβαίνει με το χρώμα των τροφίμων.

 

Τι συμβαίνει;

Αν παρακολουθήσετε προσεκτικά θα παρατηρήσετε ότι ......

Πέμπτη 8 Μαΐου 2025

 

ΦΩΣ ΚΑΙ ΣΚΙΕΣ

Όταν ανάμεσα σε μια πηγή φωτός και σε ένα τοίχο παρεμβάλλουμε ένα αδιαφανές σώμα, τότε κάποιες από τις ακτίνες φωτός που ξεκινούν από την πηγή διακόπτονται από το σώμα και δε φτάνουν στον τοίχο.

Αυτό δημιουργεί πάνω στον τοίχο μια σκοτεινή περιοχή που ονομάζεται σκιά του σώματος.
Όσο πιο κοντά βρίσκεται η πηγή φωτός στο αντικείμενο τόσο μεγαλύτερη είναι η σκιά του στον τοίχο και το αντίστροφο.(Βέβαια εξαρτάται και από την απόσταση του τοίχου. Όσο ο τοίχος είναι πιο μακριά, τόσο λιγότερες ακτίνες φτάνουν και η σκιά φαίνεται μεγαλύτερη.)




ΦΩΣ ΚΑΙ ΣΚΙΑ(Διαδραστικό)


Βάλε διάφορα αντικείμενα μπροστά στο φως και δες τη σκιά τους. Μετακίνησε κοντά-μακριά το φως από τα αντικείμενα. ΚΛΙΚ
ΗΛΙΑΚΑ ΡΟΛΟΓΙΑ

Η αλλαγή της θέσης του ήλιου κατά τη διάρκεια της ημέρας, αφού η γη γυρίζει γύρω από τον άξονά της, έδωσε αφορμή να παρατηρήσουν οι άνθρωποι την αλλαγή της θέσης της σκιάς των διαφόρων αντικειμένων και να κατασκευάσουν τα ηλιακά ρολόγια.


Για μία εποπτική προσέγγιση του ηλιακού ρολογιού ΚΛΙΚ


Εδώ ότι θέλεις να μάθεις για τα ηλιακά ρολόγια ΚΛΙΚ

ΣΚΙΕΣ ΚΑΙ ΘΕΑΤΡΟ


Η φωτεινή πηγή που τοποθετείται πίσω από τις φιγούρες κάνει να εμφανίζονται οι σκιές τους επάνω στο πανί και να τις βλέπουν οι θεατές



ΣΚΙΕΣ ΚΑΙ ΔΙΑΣΤΗΜΑ

Εδώ οφείλεται η έκλειψη της σελήνης και η έκλειψη του ηλίου(όταν η σελήνη βρεθεί στη σκιά της γης στην πρώτη περίπτωση και όταν η σελήνη βρεθεί ανάμεσα σε ήλιο και γη στη δεύτερη περίπτωση)

φάσεις έκλειψης σελήνης

φάσεις έκλειψης ηλίου(μερικής)


ΠΑΙΧΝΙΔΙΑ ΜΕ ΣΚΙΕΣ


ΑΣΚΗΣΕΙΣ

Σκέψου και απάντησε:

α)Γιατί σε νυκτερινό αγώνα ποδοσφαίρου δημιουργούνται παραπάνω από μία σκιά των παικτών στο γρασίδι;

...............................................................................................

β) Γιατί συνήθως δεν έχει σκιά ένα ποτήρι από διαφανές γυαλί;

.............................................................................................

γ) Γιατί όταν το μεσημέρι του καλοκαιριού καθόμαστε στην παραλία δεν έχουμε σκιά;

..............................................................................................

Τετάρτη 7 Μαΐου 2025

ΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΟΥΠΟΛΗ






Εκπομπή – αφιέρωμα της ΕΡΤ στην Άλωση της Κωνσταντινούπολης...



Τρίτη 29 Μαΐου 1453: «Εάλω η Πόλις»


 ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗ ΣΤΟ ΒΥΖΑΝΤΙΟ  https://diotimae.blogspot.com/2021/02/4-8.html

AΡΧΕΙΟ ΕΡΤ ΓΙΑ ΤΗΝ ΑΛΩΣΗ ΤΗΣ ΠΟΛΗΣ        https://archive.ert.gr/77516/


1.Άλωση Κωνσταντινούπολης   


 
 


ιστορικα αρχεία

Η τύχη του λαού:  Λεηλασίες – Εξανδραποδισμοί 

Μετα τη  βίαιη άλωση ,στις29 Μαίου του 1453 οι κάτοικοι υπερασπιστές  της Πόλης  που δεν κατάφεραν να διαφύγουν, μεταφέρθηκαν από τους Οθομανούς σε διάφορα μέρη προκειμένου να πωληθούν. Οι πηγες αναφέρουν πως χιλιάδες πολίτες σκοτώθηκαν και περίπου 30.000 πωλήθηκαν ως σκλάβοι.

ο τρικαρηνος οφις
















ΚΟΙΝΩΝΙΑ ΤΗΣ ΠΟΛΗΣ ΜΕΤΑ ΤΗΝ ΑΛΩΣΗ
ΑΝΑΓΚΑΣΤΙΚΟΣ   ΕΠΟΙΚΙΣΜΟΣ  -ΠΩΛΗΣΗ   ΣΚΛΑΒΩΝ

Τα πρώτα μέτρα του Μωάμεθ Πορθητή για την πληθυσμιακή ανασυγκρότηση της Κωνσταντινούπολης πάρθηκαν αμέσως μετά την Άλωση .

Εκδόθηκε διάταγμα που επέβαλλε τη μεταφορά πληθυσμού, μουσουλμανικού, χριστιανικού και εβραϊκού, από άλλες πόλεις της οθωμανικής επικράτειας στην Κωνσταντινούπολη.

Οι μετακινήσεις αυτές αφορούσαν κυρίως αστικό πληθυσμό που ασκούσε βιοτεχνικές και εμπορικές δραστηριότητες, ώστε η παρουσία τους να συμβάλει άμεσα στην αναζωογόνηση της οικονομίας της πόλης.


Στόχος βέβαια του σουλτάνου δεν ήταν η διατήρηση της Κωνσταντινούπολης ως
 χριστιανικής πόλης, αλλά και η ανάδειξή της σε ισλαμικό κέντρο,

 


Οι εποικισμοι , , αυτοί εξελίσσονταν καθ’ όλη τη διάρκεια της βασιλείας του Μωάμεθ Πορθητή και προς το τέλος αυτής είχαν αποδώσει θεαματικά αποτελέσματα. Σε απογραφικό κατάστιχο του 1477 καταγράφονται 14.803 νοικοκυριά, Οι περισσότεροι ήταν μουσουλμάνοι

Εθνοθρησκευτική ομάδα

Αριθμός νοικοκυριών

Μουσουλμάνοι

8.951


Ορθόδοξοι χριστιανοί

3.151


Εβραίοι

1.647


Καφφαίοι (πιθανώς εννοούνται Ιταλοί)

267


Αρμένιοι

372

384

Καραμανλήδες 
  ορθόδοξοι  (ΚΑΡΑΜΑΝΛΗΔΕΣ   ΤΟΥΡΚΟΦΩΝΟΙ   ΧΡΙΣΤΙΑΝΟΙ) και Αρμένιοι 

Τίτλος

Γενίτσαρος με νεαρή κοπέλα, . Δίπλα του η Εβραία προξενήτρα. Τη σκηνή αυτή την παρακολούθησε, όπως γράφει, ο ίδιος ο συγγραφέας.




Τσιγγάνοι

31


Σύνολο                                                                       

14.803                                                                       




Είναι ιδιαίτερα εντυπωσιακός ο αριθμός των μουσουλμάνων που μετακινήθηκαν ΜΕΣΩ ΤΩΝ ΑΝΑΓΚΑΣΤΙΚΩΝ ΕΠΟΙΚΙΣΜΩΝ ΣΤΗΝ ΠΟΛΗ.

Γνωστές περιπτώσεις  αναγκαστικης  μετακίνησης πληθυσμού στην Κωνσταντινούπολη έπειτα από νέες κατακτήσεις είναι:

η Αίνος (1455), η Παλαιά και Νέα Φώκαια (1456),8 η Άμαστρις (1458),9 η Πελοπόννησος (1460),10 η Τραπεζούντα (1461, όπου σε αυτούς που υποχρεώνονται να μετοικήσουν περιλαμβάνεται το σύνολο των ευγενών και αξιωματούχων που θα στελέχωναν σουλτανικές υπηρεσίες), η Μυτιλήνη (1462),11 οι πόλεις του Καραμάν (1468, όπου η μετακίνηση αφορούσε κυρίως μουσουλμάνους· οι οθωμανικές πηγές αναφέρουν ότι αυτό το μέτρο επιβλήθηκε με ιδιαίτερη σκληρότητα),12 ο Κάφφας (1475, η μετακίνηση αφορά μάλλον Ιταλούς). Η μετακίνηση αιχμαλώτων από τη Σερβία και την Ουγγαρία, αλλά και Βουλγάρων, που επίσης μνημονεύεται στις αναφορές των πηγών, αφορούσε αγροτικούς πληθυσμούς που εγκαταστάθηκαν στα αγροτικά περίχωρα της πόλης, τα οποία είχαν επίσης εγκαταλειφθεί κατά την πολιορκία του 1453.13

Τα δεδομένα αυτά δείχνουν το εύρος του ΑΝΑΓΚΑΣΤΙΚΟΎ  εποικιστικού προγράμματος και τα υψηλά επίπεδα κινητικότητας του πληθυσμού κατά την εποχή αυτή, δεδομένου ότι οι εποικισμοί δεν αφορούσαν μόνο την Κωνσταντινούπολη.






































Χρονολογία έκδοσης

1727


































 



ΑΝΑΖΗΤΩΝΤΑΣ ΜΝΗΜΕΣ ΑΠΟ ΤΟΥΣ ΠΕΡΣΙΚΟΥΣ ΠΟΛΕΜΟΥΣ ΣΤΗΝ ΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΟΥΠΟΛΗ


ΔΕΙΤΕ ΤΟ ΣΕ ΜΕΓΑΛΗ ΟΘΟΝΗ