Τετάρτη 8 Απριλίου 2020

Η Ειρήνη, ο Ιησούς και το πουλί ΔΙΑΙΡΕΣΗ

ΑΝΘΟΛΟΓΙΟ

Η Ειρήνη, ο Ιησούς και το πουλί

                                                                                                           Νικηφόρος Βρεττάκος
Kαθόταν ο Ιησούς κοντά στο ποτάμι,
στη ρίζα ενός δέντρου
και περίμενε τη μητέρα του. Δίπλα στ’ αυτί του,
πάνω σ’ ένα κλαδί, που η πνοή του φωτός
                   περισσότερο
παρά το αγεράκι το σάλευε ανάλαφρα,
κελάηδαγε, αμέριμνο, ένα πουλί.
Απ’ το ράμφος του έσταζαν διάφανες τρίλλιες
στο ποτάμι που κύλαγε. Χαμογελούσε
                   ο Ιησούς.
Περιμένανε τη μητέρα του να τους φέρει
                   δυο δάχτυλα
μαύρο ψωμί. Η ζωή είναι όμορφη.

Δραστηριότητες 

-Φανταζόμαστε έναν διάλογο ανάμεσα στον Ιησού και το πουλί. Τι θα μπορούσαν να πουν, άραγε, μεταξύ τους;

-Ποιες εικόνες του ποιήματος δικαιολογούν τη λέξη «Ειρήνη» του τίτλου του;

ΠΡΟΒΛΗΜΑΤΑ


Μέτρησε και σημείωσε για κάθε περίπτωση πόσα πλήκτρα χρησιμοποίησες στον υπολογιστή τσέπης!



Τρίτη 7 Απριλίου 2020

Καλημέρα , Τεταρτάκια!

Σήμερα θα γνωρισουμε ένα διαφορετικό μουσείο, το Μουσείο Καζαντζάκη - Kazantzakis Museum αφιερωμένο σε έναν σπουδαίο άνθρωπο του πνεύματος, τον συγγραφέα, ταξιδευτή Νίκο Καζαντζάκη.
Ξέρετε τι αγαπάνε σε αυτό το μουσείο;;
-Στο Μουσείο αγαπάνε τους ήχους!
Tα παιδία σκόρπισαν τους ήχους τους μέσα στο Μουσείο, για να τους βρουν τα φτερά που δεν έγιναν ποτέ πένα!



=Στο Μουσείο αγαπάνε τα χρώματα.
Ο ίδιος ο Καζαντζάκης σημείωνε άλλωστε στα χειρόγραφά του με κόκκινη και μπλε ξυλομπογιά κι 'εκανε.... πολύχρωμες διορθώσεις.Ναι, δείτε το με τα μάτια σας.... διόρθωνε συνεχεια ο Καζαντζάκης ακόμη και τα ίδια του τα βιβλια!!!!!!!!!!



Ε Ρ Γ Α Σ Ι Ε Σ
1.Έλα να χρωματίσουμε την Άνοιξη!
Γράψε με πολλά χρώματα δύο προτάσεις του Καζαντζάκη που σου αρέσουν.

"Σε περίμενα όπως η γη τον χειμώνα παγωμένη κι έρημη πονεί και περιμένει. Είσαι Συ η άνοιξη κι έρχε­σαι και προχωρείς αγάλια, αγάλια, μέσα στην ψυχή μου".

Η καρδιά μου μοιάζει με μυγδαλιά...αυτή έσυρε φωνή και φώναξε πως είδε την Ανοιξη!!

Είπα να κάμω ένα ταξίδι , μπήκα σ’ ένα καΐκιν που έπιανε τα χαριτωμένα νησιά του Αιγαίου -τη Σαντορίνη, τη Νάξο, την Πάρο, τη Μύκονο
.
Το είπα, το ξαναλέω: μια από τις πιο μεγάλες χαρές που μπορεί ν’ αξιωθεί ο άνθρωπος στον κόσμο τούτον είναι να’ ναι άνοιξη, να φυσάει αλαφρό αγεράκι και ν’ αρμενίζεις στο Αιγαίο.

Ένα Ελληνικό τοπίο δίνει σ’ εμάς τους Έλληνες μιαν ανατριχίλα ωραιότητας,
έχει ένα όνομα το τοπίο - το λένε Μαραθώνα, Σαλαμίνα, Ολυμπία,Θερμοπύλες, - συνδέεται με μιαν ανάμνηση, και μονομιάς το τοπίο γίνεται πολυπλάνητη ιστορία.
Ν. Καζαντζάκης

2.«Το Φτερωτό Αλογο», ενα παραμύθι που έγραψε ο Νίκος Καζαντζάκης Το χειρόγραφο του παραμυθιού είναι 18 σελίδες με τον «ιδιαίτερο γραφικό χαρακτήρα του Καζαντζάκη».

Νίκος Καζαντζάκης, ένας ανήσυχος ταξιδευτής

 “Στα παλάτια της Κνωσού”.




 


                         






Οι σκανταλιές του Απρίλη!ΛΟΤΗ ΠΕΤΡΟΒΙΤΣ

Διαβάζω παραμυθάκια.....  ΑΝΑΓΝΩΣΗ
ΛΟΤΗ ΠΕΤΡΟΒΙΤΣ

Οι σκανταλιές του Απρίλη!


       Ο Απρίλης, το τέταρτο εγγόνι του Χρόνου, από την πρώτη μέρα που ήρθε στον κόσμο είχε ένα μεγάλο ελάττωμα: έλεγε ψέματα διαρκώς!....

      Ο παππούς Χρόνος τον φώναξε και του είπε:

     «Απρίλη, μη λες ψέματα, γιατί θα το μετανιώσεις!»
     Ο Απρίλης όμως που να βάλει μυαλό…. 

                          …………………………………………….    
        
     Έγινε τέτοιο κακό στη Φύση λοιπόν, που ήρθε ο Χρόνος τρέχοντας να βάλει στη χώρα του κάποια τάξη.
     «Δε φταίμε εμείς», στριμώχτηκαν τα σύννεφα ποιο πρώτα ν’ απαντήσει. Το εγγόνι σου φταίει, που μας γέμισε ψέματα!»
      «Ο Απρίλης φταίει για όλα» βεβαίωσαν ο Άνεμος, η Βροχή, το Χιόνι και η Χιονοθύελλα.
      Ο παππούς Χρόνος ντράπηκε για το εγγόνι του και δεν ήξερε τι να πει. Τον Απρίλη τον αγαπούσε, αλλά το σωστό ήταν να σκεφτεί κάποια τιμωρία, μικρή βέβαια, γιατί μικρός ήταν κι ο Απρίλης. Και σίγουρα με τα ψέματα ήθελε μονάχα να παίξει. Σκέφτηκε λοιπόν, σκέφτηκε κι ύστερα είπε:
     «Η τιμωρία του Απρίλη θα είναι να του πουλάμε εμείς ψέματα στα γενέθλιά του, αντί να του δίνουμε δώρα. Από δω κι εμπρός τη μέρα που γεννήθηκε θα τη λέμε Πρωταπριλιά και θα επιτρέπω σε όλους σας να του λέτε όσα ψέματα θέλετε!...»


(Απόσπασμα από το βιβλίο «Τα παιδιά της ΄Ανοιξης» -.) http://www.loty.gr

Δευτέρα 6 Απριλίου 2020

Σάββατο 4 Απριλίου 2020

Η σχολική τσάντα που µιλάει


   ΑΝΑΓΝΩΣΗ
 ∆ιάβασε προσεκτικά                            το κείµενο 
  



 Η σχολική τσάντα που µιλάει







  Κάθε βράδυ ο γιος µου, πριν πάει για ύπνο, βάζει σε τάξη την τσάντα του. Ή, για να είµαι ακριβής, πετάει µέσα βιβλία, τετράδια, κασετίνες, γόµες και στυπόχαρτα1 , αλλά εκείνος αυτή τη διαδικασία τη λέει «τακτοποιώ την τσάντα µου».

 Και δεν ξέρει πως, µόλις κλείσουν τα µάτια του και τα γλυκά φαντάσµατα του ύπνου αρχίσουν να χορεύουν γύρω απ’ το µαξιλάρι του, τα αντικείµενα µες στη σάκα ζωντανεύουν, τεντώνονται όπως κι εµείς κάθε πρωί, χαιρετιούνται κι αρχίζουν να µιλάνε. Το στυπόχαρτο έχει τσαλακωθεί και θέλει να ισιώσει τα αυτάκια του στις τέσσερις άκρες και παραπονιέται:
 – Αγαπηµένοι µου φίλοι, σήµερα συναντήθηκα µε όλα τα χρώµατα. Ο αφέντης µας µε γέµισε µε ζητωκραυγές για κάποιον ΛΕΩΝΙΔΑ , και µάλιστα τον έγραψε , µε όμικρον. Κοιτάξτε µε, σας παρακαλώ, µοιάζω µε λίστα από εκλογικό κατάλογο! 
– Παραπονιέσαι κι εσύ; επεµβαίνει το βιβλίο της Ιστορίας και Γεωγραφίας. Για κάνε µου τη χάρη και ρίξε µια µατιά στις σελίδες µου. Ο αγαπηµένος µας τύραννος έβαλε µουστάκια µε το στυλό του στον ΠΕΡΙΚΛΗ, πρόσθεσε ένα λοφίο στο καπέλο της Καρυάτιδας και σχεδίασε µια µύγα στη µύτη τον ΠΥΘΑΓΟΡΑ. Ύστερα τράβηξε µια γραµµή στην πορεία του ποταµού ΚΑΛΑΜΑ και τον έκανε να φτάνει ως την ΑΘΗΝΑ, κι ακόµα έφτιαξε µια γέφυρα από βάρκες ανάµεσα στην ΠΕΛΟΠΟΝΝΗΣΟ και την ΚΡΗΤΗ. Σωστή επανάσταση σας λέω.
 – Αυτό δεν είναι τίποτα, µουρµουρίζει το βιβλίο της Γλώσσας. ∆είτε, παρακαλώ, προσεκτικά τη σελίδα 45: όλα τα Ο έχουν βαφτεί κόκκινα, όλα τα Α πράσινα, όλα τα Ε κίτρινα. Στη σελίδα 57, ποιος ξέρει γιατί, ο νεαρός µας έχει σχεδιάσει το κεφάλι ενός φιδιού που το σώµα του διασχίζει τη σελίδα 58 και 59 και η ουρά του καταλήγει στη σελίδα 60. Είναι, λέει, ένας κροταλίας. Ίσως γι’ αυτό να τον έχει γεµίσει µε κουδουνάκια. 

– ∆είτε πώς έχει µασήσει την ωραία µου άκρη, λέει το στυλό. – Έχει ξεφλουδίσει όλο µου το καφέ χρώµα, παραπονιέται το µολύβι. Εγώ, που είµαι ο πατέρας του ενόχου, τα ακούω όλα αυτά µπερδεµένος. Θα ’θελα να ξυπνήσω το γιο µου και να τον βάλω να ακούσει πώς µιλάνε γι’ αυτόν, αλλά ακριβώς εκείνη τη στιγµή η τσάντα ανοίγει και δύο τετράδια, ένα µε γραµµές κι ένα µε τετραγωνάκια, έρχονται σαν επιτροπή να µου παρουσιάσουν µε επισηµότητα τα αιτήµατά τους.

 
– Εσείς πιθανόν να µη φταίτε, µου λέει ευγενικά το τετράδιο µε τα τετραγωνάκια. Σε κάθε περίπτωση, αυτά είναι τα αιτήµατά µας. Σας παρακαλούµε να τα µεταβιβάσετε στο γιο σας. Μου δίνουν ένα γραµµένο φύλλο χαρτί και ξαναµπαίνουν στην τσάντα. 
Το φύλλο λέει: «Οι κάτωθι υπογεγραµµένοι διαµαρτυρόµαστε έντονα για τις αγριότητες που ζούµε καθηµερινά. Και ζητούµε τα εξής: 
1) Το αφεντικό µας να σταµατήσει να µας γεµίζει ζήτω, σχέδια, ψεύτικα µουστάκια και άλλα παράνοµα σχέδια, όσα δηλαδή δεν προβλέπει το σχολικό πρόγραµµα.
 2) Να υποσχεθεί την ακεραιότητα των στυλό και των µολυβιών και να σταµατήσει να µασάει τις άκρες τους.
 3) Τα µαρκαδοράκια να µπαίνουν στην κασετίνα και όχι πεταµένα άτακτα ανάµεσα στα υπόλοιπα πράγµατα. Ακόµα και σήµερα το πρωί το βιβλίο της Γεωγραφίας τραυµατίστηκε από αδέσποτο µαρκαδοράκι. Αν τα αιτήµατά µας δεν ικανοποιηθούν, θα κάνουµε τα πάντα ώστε το αφεντικό µας να µείνει στην ίδια τάξη. 
Υπογραφή:
 το Πρόχειρο, το Τετράδιο των Μαθηµατικών, το Τετράδιο των Εργασιών, το Μολύβι και τα λοιπά και τα λοιπά». Αύριο το πρωί θα βάλω το γιο µου να διαβάσει αυτό το φύλλο. Ελπίζω να µη χρειαστεί να ξανακούσω τέτοιου είδους παράπονα. 



 1  Στυπόχαρτο: απορροφητικό χαρτί που χρησιµοποιείται για να στεγνώνει το µελάνι.


Τζάνι Ροντάρι, Παραµύθια σαν πλατύ χαµόγελο,


ερωτήσεις…


 1) Τι είναι το κείµενο που διάβασες;💭
σύγχρονο  παραµύθι  , µύθος  ή  µυθιστόρηµα ;
           
2) Στην ιστορία µας υπάρχουν προσωποποιηµένοι ήρωες. Γράψε ποιοι είναι αυτοί. 💅……………………………………………………………………………………









 κασετίνα με μολύβια, σβήστρα και πένα εποχής  ....από τα εκθέματα του Μουσείου Σχολικής Ζωής












Παρασκευή 3 Απριλίου 2020

ΑΣΚΗΣΗ ΤΗΣ ΗΜΕΡΑΣ-επίθετα!


 1.Ανακαλύπτω  επίθετα στο κρυπτολεξο και τα γράφω στο τετράδιό μου!

2. Γ.Α.
ΓΡΑΜΜΑΤΙΚΉ ΑΝΑΓΝΩΡΙΣΗ

του ωραίου!...Επίθετο, αρσενικό,γενική ενικού
οι ωραίοι..........................................................................
τους ωραίους ..............................................................
της ωραίας....................................................................
των ωραίων .................................................................
τον ωραίο.................................................................
θυμαμαι: 
βήμα 1- το μέρος του λόγου 
βημα 2- το γένος
βημα 3 - την πτώση
βημα 4-τον αριθμό





















4 , Κάνω κάθετα τις διαιρέσεις      900  :   25 =                                                                1.358 : 24 =