το δοκιμαστικό βιντεο με τα κείμενα θα το βρείτε δεξιά με τον τίτλο ΄΄βίντεο για ανάγνωση΄΄. Σε κάποιο σημείο ακούγεται και η φωνή συμμαθήτριάς σας ΤΙ ΠΡΕΠΕΙ ΝΑ ΞΕΡΩ ΓΙΑ ΤΗΝ ΤΕΤΑΡΤΗ
ΑΦΑΙΡΕΣΗ ΚΑΙ ΕΠΑΛΗΘΕΥΣΗ ΜΕ ΠΡΟΣΘΕΣΗ
ΘΥΜΑΜΑΙ....ΔΙΑΙΡΕΣΗ ΚΑΙ ΔΟΚΙΜΗ
ΔΙΑΙΡΕΣΗ ΦΥΣΙΚΟΙ ΑΡΙΘΜΟΙ
1Δια... υπολογίζω:😀🙋
α. 7.200: 90 = β. 8=60.000: 600=
γ. 40.000: 500 = δ. 7.200: 80 =
ε. 630: ___ = 7 στ. 160.000: 20=
ΘΥΜΑΜΑΙ....
1.Επί… υπολογίζω:ΠΡΟΣΕΧΩ ΤΑ ΜΗΔΕΝΙΚΑ ΣΤΟΝ ΠΟΛΛΑΠΛΑΣΙΑΣΜΟ
α.50x900 = 45.000 γράφω τον αριθμό 45 και στο τέλος προσθέτω ΌΛΑ τα μηδενικά δ. 90x 700=
β. 800 x 600 = ε. 200 x 70 =
γ. 4.000x 80 =
ΠΡΟΒΛΗΜΑΤΑ ΔΙΑΙΡΕΣΗΣ ....ΜΟΙΡΑΖΟΥΜΕ
1.Ένα μεγάλο πάντα τρώει 450 κιλά
μπαμπού σε 30 ημέρες .
Πόσα κιλά τρώεισεμια ημέρα;
2 ·Ένας λαδέμπορος μοίρασε 6.545 κιλά λάδι σε δοχεία των 17 κιλών. Πόσα δοχείαχρησιμοποίησε;
ΠΡΟΒΛΗΜΑ ΜΕ ΠΟΛΛΕΣ ΠΡΑΞΕΙΣ
ΣΤΟΝ ΦΟΥΡΝΟ
Η Όλγα και η Αλεξάνδρα πήγαν στον φούρνο και αγόρασαν ένα κουλούρι προς 0,48 € ,ένα χυμό πορτοκάλι προς 1,55 € και μία σοκολάτα .Πλήρωσαν με ένα χαρτονόμισμα των 10 ευρώ και πήραν ρέστα 6,35 € .Προσπάθησε να βρεις πόσο στοίχισε η σοκολάτα !
ΓΙΑ ΟΠΟΙΟΝ ΜΑΘΗΤΗ ΕΠΙΛΕΞΕΙ ΤΗΝ ΙΠΠΑΣΙΑ Ο Φίλιππος Β΄
έγινε ολυμπιονίκης στους Ολυμπιακούς
αγώνες το 356 π.Χ.,το 352
π.Χ.και το 348 π.Χ στα ιππικά αγωνίσματα του κέλη, τέθριππου και συνωρίδος.
Kέλης Ο κέλης ήταν αγώνισμα με αναβάτη σε άλογο που έκανε έξι φορές το γύρο του ιπποδρόμου.
Τέθριππο
Λεπτομέρεια από αθηναϊκή αμφορά με παράσταση αρματοδρομίας, 410–400 π.Χ., Βρετανικό Μουσείο
Το τέθριππο ήταν μικρό ξύλινο άρμα με 2 τροχούς, το οποίο είχε ένα αναβάτη και 4 άλογα, και εκτελούσε 12 γύρους.
Συνωρίς
Στη συνωρίδα το άρμα έσερναν 2 άλογα.
Κατάλογος αρχαίων Ολυμπιονικών
Ο κατάλογος αρχαίων ολυμπιονικών περιέχει το σύνολο των διοργανώσεων των αρχαίων Ολυμπιακών αγώνων από το 776 π.Χ. έως και την κατάργηση τους από τον Θεοδόσιο Α´ το 393 μ.Χ. Περιέχει μόνο τους νικητές.
Οι Ολυμπιακοί Αγώνες τελούνταν κάθε τέσσερα χρόνια, τη δεύτερη εβδομάδα του Ιουλίου Η Ολυμπία εξελίχτηκε σε πανελλήνιο Ιερό.
Οι κανονισμοί των αγώνων
Μεταξύ των κανόνων σημαντικότεροι ήταν οι εξής:
-Επιβολή εκεχειρίας.Οι εχθροπραξίες διακόπτονταν κατά τη διάρκεια των Ολυμπίων,
-Δικαίωμα συμμετοχής μόνο στους Έλληνες πολίτες.
Ειδικοί κανόνες για τις διαδικασίες προπόνησης και διεξαγωγής των αγώνων..
1.Επί… υπολογίζω:ΠΡΟΣΕΧΩ ΤΑ ΜΗΔΕΝΙΚΑ ΣΤΟΝ ΠΟΛΛΑΠΛΑΣΙΑΣΜΟ
α.50x900 = 45.000 γράφω τον αριθμό 45 και στο τέλος προσθέτω ΌΛΑ τα μηδενικά δ. 90x 700=
β. 800 x 600 = ε. 200 x 70 =
γ. 4.000x 80 =
ΠΡΟΒΛΗΜΑΤΑ ΔΙΑΙΡΕΣΗΣ ....ΜΟΙΡΑΖΟΥΜΕ
1.Ένα μεγάλο πάντα τρώει 450 κιλά
μπαμπού σε 30 ημέρες .
Πόσα κιλά τρώεισεμια ημέρα;
2 ·Ένας λαδέμπορος μοίρασε 6.545 κιλά λάδι σε δοχεία των 17 κιλών. Πόσα δοχείαχρησιμοποίησε;
ΠΡΟΒΛΗΜΑ ΜΕ ΠΟΛΛΕΣ ΠΡΑΞΕΙΣ
ΣΤΟΝ ΦΟΥΡΝΟ
Η Όλγα και η Αλεξάνδρα πήγαν στον φούρνο και αγόρασαν ένα κουλούρι προς 0,48 € ,ένα χυμό πορτοκάλι προς 1,55 € και μία σοκολάτα .Πλήρωσαν με ένα χαρτονόμισμα των 10 ευρώ και πήραν ρέστα 6,35 € .Προσπάθησε να βρεις πόσο στοίχισε η σοκολάτα !
Πατέρας του ήταν ένας βασιλιάς, δυνατός, νεαρός, οΦίλιππος Β'της Μακεδονίας .
Μητέρα του ήταν η βασιλοπούλα τηςΗπείρου, ιέρεια, πανέμορφη και με έντονη προσωπικότητα. ηΜυρτάλη Ο Φίλιππος, γνώρισε λοιπόν ,τηνΜυρτάληκαι της έδωσε το νέο της όνομα Ολυμπιάδα ώστε να τιμήσει τη νίκη των αλόγων του στους Ολυμπιακούς Αγώνες..ΗΟλυμπιάδασύμφωνα με τον μύθο, κατάγονταν από την οικογένεια του Αχιλλέα, είχε σπουδαία μόρφωση και γνώριζε τα μυστικά του Μαντείου της Δωδώνης των Θεσπρωτών.
Μόλις ένα χρόνο μετά το γαμο τους ,το 356 π.Χ. γεννιέται ο μοναχογιός τους,Αλέξανδρος.
Το 349 π.Χ. η Ολυμπιάδα κάλεσε από την Ήπειρο τον Λεωνίδα,έναν πολύ αυστηρό δάσκαλο για να αναλάβει την ανατροφή του 7χρονου Αλέξανδρου Ο Αλέξανδρος, διδάχτηκε αριθμητική, γεωμετρία, μουσική και ασχολήθηκε ιδιαίτερα με την ιππασία. Ο Αλέξανδρος έλεγε ότι ο Λεωνίδας τον έστελνε σε μακρά νυχτερινή πορεία για να σκληραγωγηθεί
Το 342 π.Χ. ο βασιλιάς Φίλιππος της Μακεδονίας έστειλε στην«Σχολή» του Αριστοτέλη τον 13χρονο Αλέξανδρο για να διδαχτεί το «ευ ζην».(ευ σημαίνει καλά και ζην , ζωή.)
Η «Σχολή» όπως την ονομάζει ο Πλούταρχος, ήταν στο Νυμφαίο, Ιερό αφιερωμένο στις Νύμφες των νερών , σ’ ένα τοπίο μαγευτικό, με οργιώδη βλάστηση και φυσικές πηγές .Ο Αριστοτέλης,περπατώντας στο σχολείο της φύσης του δίδαξε ιστορία,αστρονομία, βοτανολογία,γεωγραφία,ιατρική, φιλολογία,πολιτικές επιστήμες και ΦΙΛΟΣΟΦΙΑ.
Ο Βουκεφάλας ήταν ένα άγριο και ατίθασο άλογο, το οποίο κανείς δεν μπορούσε να δαμάσει. Ο Φίλιππος διέταξε μερικούς έμπειρους ιππείς να το πλησιάσουν και να το δαμάσουν. Κανείς δεν τα κατάφερε.
Ο Αλέξανδρος στεκόταν δίπλα και παρακολουθούσε τις αντιδράσεις του αλόγου. Ο Αλέξανδρος κατάλαβε ότι φοβόταν τη σκιά του. Έτσι, πλησιάζοντάς το, άρπαξε τα χαλινάρια του και το έστρεψε προς τον ήλιο. Αφού το άλογο δεν έβλεπε την σκιά του, ηρέμησε και έτσι κατάφερε ο Αλέξανδρος να το ιππεύσει.
Οι παρευρισκόμενοι ζητωκραύγασαν τον νεαρό Αλέξανδρο και ο πατέρας του Φίλιππος, λένε από τη μεγάλη χαρά του, του είπε:
«Γιε μου, ψάξε για βασίλειο αντάξιό σου.
Η Μακεδονία είναι μικρό βασίλειο για να σε χωρέσει».
ΕΡΓΑΣΙΑ για τους μαθητές που δεν την έγραψαν
1.ΣΚΕΦΤΟΜΑΙ ΚΑΙ ΓΡΑΦΩ
Γράψε τη δική σου ιστορία
<<Μια μέρα με τον Αλέξανδρο στο σχολείο>> Τις εκθέσεις σας μπορείτε να τις στέλνετε στην e-me, στο viber,στο messenger ή στο e-mail μου diotimae@gmail.com
Η Εκπαιδευτική
Ραδιοτηλεόραση του Υπουργείου Παιδείας προτείνει στους μαθητές όλων των σχολείων
της Ελλάδας να αξιοποίησουν τις ταινίες της, ώστε να αναδειχθεί η
οπτικοακουστική μας κληρονομιά με τη ματιά των νεότερων γενεών.
διαβάζουμε καλά το κείμενο
Μια λαμπερή αστραπή- ΑΛΕΞΑΝΔΡΟΣ Ο ΜΕΓΑΣ
Το 356 πΧ ηρθε στον
κόσμο . στη γη της Μακεδονίας,στην
Πέλλα, .......... ο Αλέξανδρος ο Μεγας.,που
έμελλε να γίνει η συναρπαστικότερη φυσιογνωμια της
παγκόσμιας ιστορίας. Εδώ ,λοιπον , σε αυτή τη γη αναζητούμε την καταγωγή των Μακεδόνων…. στις Αιγές.
ΚΑΤΑΓΩΓΗ ΤΩΝ ΜΑΚΕΔΟΝΩΝ
Ο ΜΎΘΟΣ λέει ,πως ο
Τημενίδης Κάρανος ,απόγονος του Ηρακλή, ξεκίνησε
από το Άργος για να οδηγήσει την οικογενειά του από την Πελοπόννησο σε έναν νέο
τόπο στον βορρά της Ελλάδας. Σύμφωνα με τον χρησμό έπρεπε να σταματήσει εκεί
που θα σταματαγαν τα κοπάδια των αιγων. Εκεί λοιπόν έχτισε μια πόλη που την
ονόμασε «Αιγαί» (από την ελληνική λέξη αιγαί = γίδια), δίπλα στη σημερινή
κωμόπολη Βεργίνα. Έτσι ιδρύθηκε η πόλη των Αιγων, , η πόλη που έγινε η
πρωτεύουσα του μακεδονικού κράτους……………………. …………………………………….
Στις ανασκαφές του Παλατιού στην Βεργίνα ,το χέρι του
αρχαιολόγου ,Μανόλη Ανδρόνικου ανακάλυψε
μια επιγραφή που εγραφε: στον «Πατρώο Ηρακλή», στον Ηρακλή
δηλαδή που ήταν γενάρχης των Μακεδόνων.
Ο μύθος και πάλι θέλει Διογέννητους τους Μακεδονες σύμφωνα με τον
Ησίοδο. Εδώ στους πρόποδες του Ολύμπου γνώρισε ο Δίας την πανέμορφη Θυία και
απέκτησαν αγόρια δύο, τον Μάγνητα και τον Μακεδνό (Μακεδόνα)...που αγαπούσαν τα αλογα.
ΟΙ ΓΟΝΕΙΣ ΤΟΥ ΑΛΕΞΑΝΔΡΟΥ
Εκείνος ήταν βασιλιάς, δυνατός, νεαρός, ο Φίλιππος .Εκείνη ήταν βασιλοπούλα της Ηπείρου ,
ιέρεια, πανέμορφη και με έντονη προσωπικότητα. η Μυρτάλη. Η Μυρτάλη καταγόταν από
τον θρυλικό Νεοπτόλεμο,τον γιο του θεικου Αχιλλέα. Ο Φίλιππος, έδωσε στην
Μυρτάλη το νέο της όνομα ,Ολυμπιάδα ώστε να τιμήσει τη νίκη των αλόγων του
στους Ολυμπιακούς Αγώνες. Αυτά έγιναν το 357 π.Χ. Μόλις ένα χρόνο μετά,
γεννιέται ο μοναχογιός τους, Αλέξανδρος.
ΜΑΝΤΕΙΟ ΔΩΔΩΝΗΣ
Ο Ηρόδοτος αναφέρει ότι
από την Αίγυπτο πέταξαν δυο μαύρα περιστέρια
(πελειάδες) το ένα πήγε εκεί όπου
χτίστηκε ο ναός του Άμμωνα Δία, και το δεύτερο ήρθε στη γη των Θεσπρωτών,στη Δωδώνη, και κάθισε επάνω σε μία βελανιδιά,το
ιερό δένδρο του Δία. Η ΟΛΥΜΠΙΆΔΑ ερμήνευε τη βούληση του Δία από το θρόισμα των
φύλλων του δένδρου και από το πέταγμα των πουλιών που φώλιαζαν σε αυτό.
ΒΟΥΚΕΦΑΛΑΣ
343 π.Χ. λοιπόν και ενώ ο Αλέξανδρος είναι μόλις 13 ετών
βρίσκεται με άλλους συμμαθητές του στην Πέλλα,τη νέα πρωτεύουσα των Μακεδόνων .
θαύμαζαν ένα άγριο και ατίθασο άλογο, το οποίο κανείς δεν μπορούσε
να δαμάσει. Ο Αλέξανδρος ζήτησε από τον πατέρα του την άδεια να προσπαθήσει..Ο
Αλέξανδρος τα καταφερε.
O Αλέξανδρος είχε φανεί κάτω από τις λεύκες κι έλαμπε στον
ήλιο απάνω στον κατάμαυρο Βουκεφάλα. O κορμός του στεκόταν όρθιος, με το ένα
χέρι κρατούσε πάντα σφιχτά το χαλινάρι, με το άλλο κάπου κάπου έσκυβε και
χάιδευε το λαιμό του αλόγου .... Ένιωθες πως ζώο κι άνθρωπος είχαν πια
συμφιλιωθεί.
Το σχολείο του Αλέξανδρου
Ο Αριστοτέλης, στο σχολείο της φύσης του δίδαξε ιστορία, αστρονομία, γεωγραφία,
ιατρική, φιλολογία, πολιτικές επιστήμες
και ΦΙΛΟΣΟΦΙΑ. Του δίδαξε να επαληθεύει
τη γνώση, . Του δίδαξε την κριτική σκέψη.....το «ευ ζην». Γνωρίζουμε πως
το αντίγραφο της Ιλιάδας που του χάρισε ο Αριστοτέλης , με ιδιόχειρη αφιέρωση
, το φύλαγε κάτω από το μαξιλάρι του. Ο
Μέγας Αλέξανδρος που στηρίχτηκε σε δυο ισχυρά "θεμέλια" του κόσμου,
τον Όμηρο και τον Αριστοτέλη, τα κατάφερε….. Μεγάλη δύναμη απέκτησε η Μακεδονία, όταν πήρε την εξουσία στα χέρια του ο Φίλιππος (359 π.Χ.)O Φίλιππος από την πρώτη στιγμή προσπάθησε να δημιουργήσει ισχυρό στρατό.Εφοδίασε τους στρατιώτες με μικρή ασπίδα και μακρύ δόρυ, τη σάρισα, που είχε μήκος 5 μέτρα περίπου. Η μακεδονική φάλαγγα, όταν βάδιζε παραταγμένη, έμοιαζε με φρούριο που κινείται. Πολύ ισχυρό ήταν και το ιππικό.
Για να θυμηθουμε τα κλάσματα και να παιξουμε τα παραπανω παιχνίδια πρέπει να καταλάβουμε πρωτα τι μας δείχνει ο παρονομαστής, ο αριθμός που είναι κάτω από τη γραμμή του κλάσματος ΠΡΩΤΑ ΚΟΙΤΑΜΕ ΤΟΝ ΠΑΡΟΝΟΜΑΣΤΗ ΤΟΥ ΚΛΑΣΜΑΤΟΣ
ΑΝΤΙΓΡΑΦΗ ΣΤΟ ΤΕΤΡΑΔΙΟ ΓΙΑ ΤΗΝ ΠΑΡΑΣΚΕΥΗ
ο παρονομαστής δηλώνει σε πόσα ίσα μέρη χωρίσαμε το 1 ολόκληρο .
ΤΩΡΑ ΑΝ ΘΕΣ ΔΟΚΙΜΑΣΕ ΤΗΝ ΠΡΩΤΗ ΕΡΓΑΣΙΑ
και παρατηρω τις αλλαγες του σχήματοςΠΑΤΑ ΕΔΩ για το παιχνίδι ↡