Δευτέρα 6 Οκτωβρίου 2025

ενεργεια

 

Υ Λ Η 

Οτιδήποτε υπάρχει στο σύμπαν είναι ύλη. Η Γη, οι θάλασσες, ο αέρας, ο Ήλιος, τα άστρα. Καθετί που o άνθρωπος παρατηρεί, που μπορεί να το αγγίζει ή να το αισθανθεί είναι ύλη.
Η ύλη μπορεί να μετατραπεί σε ενέργεια και η ενέργεια σε ύλη. 

Ύλη και ενέργεια
 η βάση της ισορροπίας στο σύμπαν.

Μορφές ενέργειας

Η ενέργεια έχει πολλά πρόσωπα... Αυτά τα διάφορα «πρόσωπα» της ενέργειας ονομάζονται μορφές ενέργειας.





ΕΝΕΡΓΕΙΑ ΥΠΑΡΧΕΙ ΠΑΝΤΟΥ.....


ΚΙΝΗΤΙΚΗ ΚΑΙ ΔΥΝΑΜΙΚΗ ΕΝΕΡΓΕΙΑ 

ΠΑΡΑΔΕΙΓΜΑΤΑ




• Η κινητική και η δυναμική είναι οι δύο βασικές μορφές ενέργειας.

Κινητική ενέργεια είναι η ενέργεια που έχουν τα  σώματα εξαιτίας της κίνησής τους.
Κινητική

Δυναμική ονομάζεται η ενέργεια που έχει ένα σώμα ή  εξαιτίας της θέσης του (ύψος που βρίσκεται), ή της κατάστασης (παραμόρφωσης) που βρίσκεται.

Η δυναμική ενέργεια είναι συσσωρευμένη ενέργεια που περιμένει απλώς να απελευθερωθεί για να μετατραπεί σε άλλες μορφές ενέργειας.

Δυναμική                   Δυναμική 


Δυναμική                                 Δυναμική 

Πυρηνική

Πυρηνική ονομάζεται η ενέργεια που είναι αποθηκευμένη στον πυρήνα των ατόμων.

Η μεταβολή αυτή μπορεί να είναι είτε σχάση (διάσπαση) πυρήνων είτε σύντηξη (συνένωση) πυρήνων.






...............................................................................................................


Ο ΤΟΠΟΣ ΣΤΟΝ ΛΟΓΟ

 Στόχοι ενότητας


Πώς περιγράφουμε ένα κτίσμα

Ποιος είναι ο ρόλος του επιθέτου σε ένα περιγραφικό κείμενο
Ποιες λέξεις ή φράσεις δηλώνουν τόπο

Με την κλίση των θηλυκών ουσιαστικών 

Ο  ΤΟΠΟΣ ΣΤΟΝ ΛΟΓΟ

Για να δηλώσουμε τον τόπο στα νέα ελληνικά χρησιμοποιούμε: ουσιαστικά, ΟΥΣΙΑΣΤΙΚΑ ΜΕ ΠΡΟΘΕΣΗ , τοπικά επιρρήματα και  αναφορικές προτάσεις που δηλώνουν τόπο.

Ουσιαστικά

Κάθε γλώσσα διαθέτει πλήθος λέξεις που δηλώνουν τόπο, π.χ. οι όροι της Γεωγραφίας όπως: βουνό, ποτάμι, λίμνη, νησί κτλ., τα σημεία του ορίζοντα, όπως: ανατολή, δύση κτλ. λέξεις που δηλώνουν την οικοδομική δραστηριότητα του ανθρώπου όπως: δρόμος, πλατεία, σπίτι, δωμάτιο, σκεπή κτλ. Όλα αυτά τα ουσιαστικά χρησιμοποιούνται συνήθως στην αιτιατική.

 ΑΙΤΙΑΤΙΚΗ ΤΟΥ ΤΟΠΟΥ   

Παραδείγματα.

Απόψε θα μείνουμε σπίτι.

Το καλοκαίρι πήγαμε πρώτα Πάρο και μετά Νάξο.

 

Σημείωση: Εδώ θα πρέπει να προσέξουμε ότι τα ουσιαστικά που δηλώνουν τόπο για να είναι επιρρηματικός προσδιορισμός θα πρέπει να απαντούν στην ερώτηση πού, π.χ. πού θα μείνουμε; σπίτι· πού πήγαμε; Πάρο, Νάξο. Σε άλλες περιπτώσεις μπορεί να είναι αντικείμενο, π.χ. Οι γονείς θα πρέπει να φροντίσουν το σπίτι, ή υποκείμενο, π.χ. Φαίνεται η Πάρος.

Γενική του τόπου (πού;)

Με τη σημασία αυτή η γενική χρησιμοποιείται για να δηλώσουμε τον τόπο στον οποίο γίνεται μια ενέργεια. π.χ.

Στη μάχη του Μαραθώνα αρχηγός των Αθηναίων ήταν ο Μιλτιάδης.

→ η μάχη που έγινε στον Μαραθώνα.

Η Άνδρος είναι νησί των Κυκλάδων.

→ νησί που βρίσκεται στις Κυκλάδες


Φράσεις με προθέσεις ΚΑΙ ΑΙΤΙΑΤΙΚΗ
που δηλώνουν τόπο και οι οποίες συνήθως σχηματίζονται με τις προθέσεις:Οι προθέσεις που χρησιμοποιούνται είναι οι εξής:

από, εκ-εξ, εκτός, εντός, επί, ίσαμε, κατά, μετά, μεταξύ, μέχρι, παρά, πριν, προ, προς, σε, έως-ως- από (π.χ. Ξεκίνησε πρωί από το χωριό.)
- μέχρι (π.χ. Πάω μέχρι την πλατεία.)
- προς (π.χ. Προς τα δεξιά βλέπετε το σαλόνι.)
- σε (π.χ. Προχώρησαν σε άλλο δωμάτιο.)
- ως (π.χ. Προχώρησε ως το τέρμα του δρόμου.)

Κατευθύνθηκε προς το σπίτι.

Mένει στο κέντρο της πόλης.

Προχώρησε ως το φανάρι και μετά στρίψε δεξιά

Πήγαμε ίσαμε την άκρη του χωριού.

Προχώρησε κατά το ποτάμι.

Ο ανελκυστήρας σταμάτησε μεταξύ δύο ορόφων.

Πήγαινε μέχρι την άκρη του δρόμου.

Έφυγε από την πατρίδα του.

Εμφανίστηκε εκ δεξιών. Εμφανίστηκε εξ αριστερών.

Αυτή τη στιγμή βρίσκεται εκτός γραφείου.


Προσοχή: Για να είναι μια λέξη προσδιορισμός του τόπου θα πρέπει να απαντάει στην ερώτηση πού.



Τοπικά επιρρήματα (άκλιτες λέξεις που δηλώνουν τόπο), όπως τα: πάνω, κάτω, εδώ, εκεί, αλλού, κάπου, παντού, μέσα, δεξιά, αριστερά, μπροστά, από, πίσω, πλάι, δίπλα, ψηλά, χαμηλά, κοντά, απέναντι, γύρω, τριγύρω, ολόγυρα, ανάμεσα, βόρεια, νότια, ανατολικά, δυτικά, κ.ά.

Αναφορικές προτάσεις που δηλώνουν τόπο

Τελευταίος τρόπος για να δηλώσουμε επιρρηματικά τον τόπο είναι οι αναφορικές προτάσεις που δηλώνουν τόπο. Αυτές εισάγονται (αρχίζουν) συνήθως με τα αναφορικά τοπικά επιρρήματα: εκεί που, όπου, οπουδήποτε.


Παραδείγματα

Θα πάμε διακοπές όπου θέλετε.

Θα συναντηθούμε όπου συναντιόμαστε πάντα.

Οπουδήποτε πας ο ουρανός είναι γαλανός.


Να εντοπίσεις στις παρακάτω προτάσεις με ποιο τρόπο εκφέρεται ο επιρρηματικός προσδιορισμός του τόπου

1. Θα πάμε κινηματογράφο απόψε.
2. Θα τρέξετε μέχρι το τέλος της αυλής.
3. Το σπίτι μας βρίσκεται μακριά.
4. Πήγαμε όπου μας είπες.
5. Συναντήθηκαν στην πλατεία.
6. Έστριψε αριστερά για να μη χτυπήσει ένα σκύλο.
7. Δε θα το πιστέψεις αλλά μείναμε σπίτι όλη μέρα.
8. Θα γιορτάσουν την επέτειο εκεί που πρωτοσυναντήθηκαν.
9. Έφυγε από την πίσω πόρτα.
10. Έφτασε ως τον ουρανό.

esa- εποχες

 


Ένας χρόνος στη Γη -

 Κατανόηση των εποχών

Δραστηριότητα 1: Χρώματα στη Γη στις τέσσερις εποχές του χρόνου
Λέξεις-κλειδιά:

1η δραστηριοτητα
Σε αυτή τη δραστηριότητα,  θα εξερευνήσουμε  φωτογραφίες που τραβήχτηκαν στη Γη σε διαφορετικές εποχές του έτους και στη συνέχεια θα εργαστούμε  με δορυφορικές εικόνες.

 

Δραστηριότητα 2:       Γιατί η Γη έχει εποχές;
Σε αυτή τη δραστηριότητα, οι μαθητές θα διερευνήσουν γιατί η Γη έχει εποχές. Για το σκοπό αυτό θα κατασκευάσουν ένα μοντέλο Γης-Ήλιου. Θα μάθουν ότι η Γη περιστρέφεται γύρω από τον άξονά της από τη Δύση προς την Ανατολή (αριστερόστροφα)- και θα ανακαλύψουν ότι η Γη έχει κλίση στον άξονά της και ότι αυτή η κλίση είναι υπεύθυνη για τις εποχές. 
Εξοπλισμός

- Σφαίρα από πολυστυρένιο (διάμετρος περίπου 10 cm)
- Στυλό
- Μικρή σημαία της χώρας σας
- 1 ξύλινο σουβλάκι
- 2 φύλλα χαρτιού Α4
- Κολλητική ταινία
- Πυξίδα σχεδίασης
- Πυρσός



Η Γη χρειάζεται 365 ημέρες, ένα χρόνο, για να ολοκληρώσει μια τροχιά γύρω από τον Ήλιο. Κατά τη διάρκεια αυτής της χρονικής περιόδου,
οι αλλαγές γίνονται ορατές και αισθητές, για παράδειγμα, οι ημέρες είναι μικρότερες ή μεγαλύτερες, οι θερμοκρασίες είναι υψηλότερες ή χαμηλότερες
και τα χρώματα στη φύση γύρω μας αλλάζουν. Αυτοί οι επαναλαμβανόμενοι κύκλοι καιρικών συνθηκών στη Γη
ονομάζονται εποχές.
Στα φυτά, οι αλλαγές στον κύκλο ζωής συχνά συνδέονται με εποχιακά μοτίβα - όπως η άνθιση
των φύλλων και των λουλουδιών την άνοιξη και η πτώση των φύλλων το φθινόπωρο. Ο χρόνος των εποχιακών γεγονότων του κύκλου ζωής
μπορεί να είναι χρήσιμος για την κατανόηση των μοτίβων του καιρού και του κλίματος.
Οι δορυφόροι παρατήρησης της Γης μπορούν να παρακολουθούν τις εποχιακές αλλαγές στη Γη από το διάστημα. Δορυφόροι όπως ο
European Sentinel-3 φέρουν όργανα που μπορούν να μετρήσουν τις μεταβαλλόμενες ποσότητες χλωροφύλλης στα φυτά,
τόσο στους ωκεανούς όσο και στην ξηρά. Μπορούν επίσης να μετρήσουν την ακτινοβολία που εκπέμπεται από την επιφάνεια της Γης,
αποκαλύπτοντας πώς αλλάζει η θερμοκρασία της ξηράς κατά τη διάρκεια του έτους. Επιπλέον, τα δορυφορικά δεδομένα μπορούν
να χρησιμοποιηθούν για την παρακολούθηση της υγείας της βλάστησης της Γης και για να αποκαλύψουν πώς μπορεί να αλλάξει το χρώμα της βλάστησης σε ένα χρόνο! Ένας δορυφόρος του ESA που ειδικεύεται στην παρατήρηση της βλάστησης είναι ο Proba-V, ένας μίνι δορυφόρος που παρακολουθεί την παγκόσμια ανάπτυξη της βλάστησης.
Δείκτης βλάστησης το καλοκαίρι (βόρειο ημισφαίριο) από την εφαρμογή
"Κλίμα από το Διάστημα" . Το λευκό αντιπροσωπεύει περιοχές χωρίς βλάστηση και σκούρες πράσινες περιοχές με υψηλή πυκνότητα βλάστησης.

 Σχηματική αναπαράσταση του καλοκαιριού και του χειμώνα  . 


https://photodentro.edu.gr/photodentro/g-epoxes_v2.0_pidx0013736/story_html5.html




Η Γη περιστρέφεται γύρω από τον Ήλιο μία φορά
κάθε χρόνο και περιστρέφεται γύρω από τον άξονα περιστροφής της
μία φορά την ημέρα. Αυτός ο άξονας περιστροφής έχει
κλίση 23,5 μοίρες σε σχέση με την κατεύθυνση
της τροχιάς της Γης γύρω από τον Ήλιο. Καθώς η Γη
περιστρέφεται γύρω από τον Ήλιο, ο κεκλιμένος άξονάς της δείχνει πάντα
προς την ίδια κατεύθυνση.
Κατά τη διάρκεια του καλοκαιριού, το Βόρειο
ημισφαίριο λαμβάνει πιο άμεσα
ηλιακό φως από οποιαδήποτε άλλη εποχή του
χρόνου. Ο Ήλιος εμφανίζεται ψηλότερα πάνω
από τον ορίζοντα. Αυτό σημαίνει ότι οι ακτίνες του ήλιου
χτυπούν το έδαφος πιο άμεσα το
καλοκαίρι, θερμαίνοντάς το πιο αποτελεσματικά.



Γιατί πιστεύετε ότι είναι σημαντικό να γνωρίζουμε για τις εποχές; Σκεφτείτε πώς οι άνθρωποι χρησιμοποιούσαν τη γνώση των εποχών για να οργανώσουν τη ζωή τους και να σηματοδοτήσουν το πέρασμα του χρόνου. Συζητήστε το





Σύντομη περιγραφή

Αυτό το υλικό περιλαμβάνει δύο δραστηριότητες για την προώθηση και την ενίσχυση των γνώσεων των μαθητών σχετικά με τις εποχές και εστιάζει στον βασικό μηχανισμό που κρύβεται πίσω από τις διάφορες εποχές στη Γη. Ο πόρος χωρίζεται σε διάφορα μέρη, επιτρέποντας έτσι τη σταδιακή κατάκτηση του θέματος και του περιεχομένου. Το σημείο εκκίνησης είναι μια γενική συζήτηση για τις εποχές, εξετάζοντας την αλλαγή των χρωμάτων στη Γη κατά τη διάρκεια ενός έτους. Ακολουθεί μια πρακτική δραστηριότητα που αποσκοπεί στο να εξερευνήσουν οι μαθητές την επίδραση του συστήματος Ήλιος-Γη στις εποχές.

ΘέμαΓεωγραφία, Επιστήμη

Μαθησιακοί στόχοι

- Κατανοήστε ότι ορισμένα δέντρα φαίνονται διαφορετικά σε διαφορετικές εποχές του έτους λόγω των εποχών.
- Κατανοήστε ότι οι εποχιακές αλλαγές μπορούν να παρατηρηθούν και από το διάστημα.
- Να εξηγήσετε τη σχέση μεταξύ του Ήλιου και της κίνησης της Γης, καθώς και την επιρροή του στη διάρκεια της ημέρας και της νύχτας.
- Να εξηγήσουν γιατί υπάρχουν εποχές στη Γη και ποια είναι η επίδραση του Ήλιου σε αυτές.
- Ανάλυση εικόνων και εξαγωγή σχετικών πληροφοριών
- Να συνεργαστείτε και να μοιραστείτε τα συμπεράσματά σας

Εύρος ηλικίας
8 - 12 ετών
Χρόνος

περίπου 45 λεπτά ανά δραστηριότητα




2025-2026,Ευρωπαϊκός Οργανισμός Διαστήματος -για μαθητες Εκπαίδευση

 

Ντετέκτιβ Κλίματος

Ενδυνάμωση της επόμενης γενιάς στη Σύνοδο Κορυφής των Κλιματικών Ντετέκτιβ του ESA 2025
Ενδυνάμωση της επόμενης γενιάς στη Σύνοδο Κορυφής των Κλιματικών Ντετέκτιβ του ESA 2025

Το πρόγραμμα Climate Detectives δίνει τη δυνατότητα στους μαθητές να διερευνήσουν τοπικά περιβαλλοντικά και κλιματικά ζητήματα χρησιμοποιώντας πραγματικά δεδομένα παρατήρησης της Γης από δορυφόρους ή επίγειες μετρήσεις. Το έργο περιλαμβάνει δύο κατηγορίες:

Το Climate Detectives Kids  έχει σχεδιαστεί για μαθητές έως 12 ετών και τους εισάγει στις επιστήμες της Γης μέσω δραστηριοτήτων που βασίζονται στην έρευνα και επικεντρώνονται στο περιβάλλον.

https://climatedetectives.esa.int/




ΕΛΕΝΑ ΚΑΛΑΜΠΑΚΑ