Πέμπτη 21 Νοεμβρίου 2024

Ο Πέτρος και ο Λύκος Προκόφιεφ

 Το μαγευτικό κείμενο του Ρώσου συνθέτη Σεργκέι Προκόφιεφ γράφτηκε το 1936 και θεωρείται ένα από τα πιο σημαντικά μουσικά παραμύθια όλων των εποχών.


Ο Δημήτρης Χορν, στη σκηνή (Μέγαρο Μουσικής 1993) διαβάζει το παραμύθι "Ο Πέτρος και ο λύκος" του Σεργκέι Προκόφιεφ.

Το έργο

Πρόκειται για την περιπέτεια ενός αγοριού και των φίλων του: Ο Πέτρος, το πουλάκι και η πάπια παίζουν ανέμελα στο δάσος μέχρι να εμφανιστεί μια γάτα και λίγο αργότερα ένας πεινασμένος λύκος.

Αλλά … μισό λεπτό! Σ’ αυτήν την ιστορία υπάρχουν κι άλλοι πρωταγωνιστές:
Τι γυρεύει ένας φλαουτίστας πάνω στο δέντρο;
Γιατί τρία χάλκινα κόρνα ακούγονται τόσο απειλητικά; Και γιατί κλαίει το όμποε;
Τι κάνει ο μαέστρος για όλα αυτά;

Τις απαντήσεις θα δώσει σε λίγο η ορχήστρα!




Η ορχήστρα

Όπως θα κατάλαβες παρακολουθώντας τη μουσική ιστορία, ο Προκόφιεφ ήθελε να παρουσιάσει στα παιδιά κάποια βασικά όργανα της ορχήστρας. Έτσι, έδωσε στο κάθε ένα από αυτά και έναν ρόλο:

  • Το φλάουτο αντιπροσωπεύει το πουλάκι: ο ήχος του είναι ανάλαφρος, όπως ταιριάζει σε ένα μικρό πουλάκι.
  • Το όμποε την πάπια: διαπεραστικός ήχος, άλλοτε παιχνιδιάρικος και άλλοτε πιο λυπημένος.
  • Το κλαρινέτο την γάτα: βελούδινος ήχος για αυτό το αθόρυβο ζώο που μπορεί να σε πλησιάσει χωρίς να το καταλάβεις!
  • Το φαγκότο τον παππού: βαθύς ήχος, σοβαρός.
  • Το κόρνο για τον λύκο: για την ακρίβεια παίζουν τρία κόρνα, με ήχο μεγαλοπρεπή και σκοτεινό…
  • Τέλος, τα έγχορδα για τον Πέτρο: χαρούμενα, όπως ταιριάζουν για ένα θαρραλέο αγόρι!




https://youtu.be/JPWdaLfjXYQ?si=MbG8_iU3i9C2FKyg




Πάρε λοιπόν χαρτί και μολύβι, διάβασε τις παρακάτω ερωτήσεις, διάλεξε τρεις από αυτές και γράψε ένα γράμμα στον συνθέτη, στον μαέστρο ή σε έναν φίλο σου που αγαπά τη μουσική. Αν θες μπορείς να συμπληρώσεις κάτι για το οποίο δεν υπάρχει ερώτηση…

  1. Ποια σκηνή του έργου που άκουσες σου άρεσε περισσότερο και γιατί;
  2. Δοκίμασε να ξαναδείς το βίντεο χωρίς ήχο. Πώς σου φαίνεται χωρίς τη μουσική;
  3. Ποιος είναι ο ρόλος του μαέστρου;
  4. Τι γίνεται στο τέλος της ιστορίας; Η ορχήστρα παίζει φόρτε (δυνατά) ή πιάνο (σιγανά);
  5. Πώς φαντάζεσαι τη συνέχεια για τον λύκο και πώς για τον Πέτρο;

(Ξανα)ζωγραφίζοντας την ιστορία

Αν σου αρέσει να ζωγραφίζεις ήρθε η ώρα να πάρεις χρώματα και χαρτί:
Σχεδίασε με τον δικό σου τρόπο τα πρόσωπα και τα μουσικά όργανα της ιστορίας, ζωγράφισε περισσότερες εικόνες και φτιάξε τη δική σου ιστορία με το Πέτρο και τους φίλους του.
Τι ρόλο θα έδινες αυτή τη φορά στον λύκο;

 Ο Πέτρος και ο Λύκος – Κρεμάλα




Τρίτη 19 Νοεμβρίου 2024

ΧούΝτα

 Την αξία τον ανθρώπων την μετράνε,

 με την αξία της γραβάτας που φορανε

Γιώργος 











Πόσο αλλάζει το κλίμα NASA

 


ΕΡΓΑΣΤΗΡΙΟ ΔΕΞΙΟΤΗΤΩΝ- MΕΓΑΛΑ ΕΡΩΤΗΜΑΤΑ

 




ΚΑΙΡΟΣ  VS ΚΛΙΜΑ 

Ποια είναι η διαφορά μεταξύ καιρού και κλίματος;





Πόσο αλλάζει το κλίμα της Γης αυτή τη στιγμή;


1 η ΟΜΑΔΑ ΚΛΙΜΑΤΙΚΗ ΑΛΛΑΓΗ 

ΤΙ ΕΙΝΑΙ ΚΛΙΜΑΤΙΚΗ ΑΛΛΑΓΗ ;
Η παγκόσμια αλλαγή του κλίματος 


Η κλιματική αλλαγή περιγράφει μια αλλαγή στις μέσες συνθήκες - όπως η θερμοκρασία και οι βροχοπτώσεις - σε μια περιοχή για μεγάλο χρονικό διάστημα.

 Για παράδειγμα, πριν από 20.000 χρόνια, πολλές από τις Ηνωμένες Πολιτείες καλύφθηκαν από παγετώνες. Στις Ηνωμένες Πολιτείες σήμερα, έχουμε ένα θερμότερο κλίμα και λιγότερους παγετώνες.


Η παγκόσμια αλλαγή του κλίματος αναφέρεται στις  αλλαγές σε ολόκληρη τη Γη. Αυτές περιλαμβάνουν θερμοκρασίες θέρμανσης και αλλαγές στις βροχοπτώσεις, καθώς και τα αποτελέσματα της θέρμανσης της Γης, όπως:

  • Αύξηση της στάθμης της θάλασσας
  • Συρρικνωμένοι παγετώνες στο βουνό
  • Λιώσιμο πάγου με ταχύτερο ρυθμό από ό, τι συνήθως στη Γροιλανδία, την Ανταρκτική και την Αρκτική
  • Αλλαγές στους χρόνους άνθισης των λουλουδιών και των φυτών.

Το κλίμα της Γης αλλάζει συνεχώς -  Ωστόσο, οι επιστήμονες έχουν παρατηρήσει πρόσφατα ασυνήθιστες αλλαγές. Για παράδειγμα, η μέση θερμοκρασία της Γης αυξάνεται πολύ πιο γρήγορα από ό, τι θα περίμεναν τα τελευταία 150 χρόνια.



Όταν σκέφτεστε τη NASA, πιθανότατα σκέφτεστε αστροναύτες, δορυφόρους, περιηγητές του Άρη και τηλεσκόπια που μελετούν απομακρυσμένους πλανήτες και μακριά γαλαξίες.

Η NASA είναι ένα διαστημικό γραφείο. 

Λοιπόν, γιατί να μελετήσετε τη Γη;


Επειδή η Γη είναι και ένας πλανήτης! 
Στην πραγματικότητα, η Γη είναι ο πλανήτης που έχει εξερευνήσει περισσότερο η NASA. Και είναι σημαντικό να παρακολουθούμε ένα μέρος σε ολόκληρο το ηλιακό σύστημα όπου μπορούμε να ζήσουμε.

Οι επιστήμονες της NASA συλλέγουν πληροφορίες σχετικά με τα προηγούμενα κλίματα από πολύ παλιά δέντρα και πάγο που κρύβουν βαθιά μέσα τους ιχνη από παγετώνες.


 





Γιατί γίνεται πιο ζεστή η Γη;


Είναι φυσιολογικό να υπάρχουν μερικά αέρια θερμοκηπίου στην ατμόσφαιρα μας. Βοηθούν στη διατήρηση της Γης αρκετά ζεστή για να ζήσει. Αλλά πάρα πολλά αέρια θερμοκηπίου μπορούν να προκαλέσουν υπερβολική αύξηση της θερμοκρασίας.


Η σύντομη απάντηση:

Γιατί έχει σημασία ότι το κλίμα της Γης αλλάζει;

Πάνω από εκατομμύρια χρόνια, το κλίμα της Γης έχει ζεσταθεί και ψυχθεί πολλές φορές. Ωστόσο, σήμερα ο πλανήτης θερμαίνεται πολύ πιο γρήγορα από ό, τι σε σχέση με την ανθρώπινη ιστορία.



Οι επιστήμονες παρακολουθούν τη Γη για μεγάλο χρονικό διάστημα. Χρησιμοποιούν δορυφόρους της NASA και άλλα όργανα για τη συλλογή πολλών τύπων πληροφοριών σχετικά με τη γη, την ατμόσφαιρα, τον ωκεανό και τον πάγο της Γης. Αυτές οι πληροφορίες μας λένε ότι το κλίμα της Γης γίνεται πιο ζεστό.

Το κλειδί για να αποφυγουμε την κλιματική αλλαγη είναι να διατηρήσουμε τα πάντα σε ισορροπία .....



ΕΔΩ  ΠΕΡΙΣΣΟΤΕΡΕΣ ΠΛΗΡΟΦΟΡΙΕΣ ΚΑΙ ΔΡΑΣΤΗΡΙΟΤΗΤΕΣ https://climatekids.nasa.gov/





Ένα απλοποιημένο animation του φαινομένου του θερμοκηπίου.


ΠΙΝΔΟΣ= κλίμα.

 πατησε πανω στην εικονα για την Πίνδο



ΧΩΡΙΖΟΜΑΣΤΕ ΣΕ ΟΜΑΔΕΣ ΚΑΙ ΚΑΤΑΓΡΑΦΟΥΜΕ ΤΙΣ ΠΑΡΑΤΗΡΗΣΕΙΣ ΜΑΣ



το κλίμα μιας περιοχής εξαρτάται από…


εικόνατην απόστασή της από τη θάλασσα
εικόνατο υψόμετρό της
εικόνατις ειδικές τοπικές συνθήκες

Οι τοπικές συνθήκες διαμορφώνονται από το ανάγλυφο μιας περιοχής.

Η Πίνδος εμποδίζει τους υγρούς ανέμους να περάσουν στην ανατολική Ελλάδα κι έτσι

η δυτική Ελλάδα έχει περισσότερες βροχοπτώσεις όλο το χρόνο.



Η Ελλάδα έχει  εύκρατο μεσογειακό   κλίμα.

Εύκρατο μεσογειακό κλίμα: το κλίμα, του οποίου τα χαρακτηριστικά είναι τα ξηρά καλοκαίρια και οι ήπιοι χειμώνες



Λεπτομερέστερα στις διάφορες περιοχές της Ελλάδας παρουσιάζεται μια μεγάλη ποικιλία κλιματικών τύπων, πάντα βέβαια μέσα στα πλαίσια του Μεσογειακού κλίματος. Αυτό οφείλεται στην  διαμόρφωση της χώρας που έχει μεγάλες διαφορές υψομέτρου ( υπάρχουν μεγάλες οροσειρές κατά μήκος της κεντρικής χώρας και άλλοι ορεινοί όγκοι) και εναλλαγή ξηράς και θάλασσας. Τέτοιες κλιματικές διαφορές συναντώνται ακόμη και σε τόπους που βρίσκονται σε μικρή απόσταση μεταξύ τους , πράγμα που παρουσιάζεται σε λίγες μόνο χώρες σε όλο τον κόσμο.



Δευτέρα 18 Νοεμβρίου 2024

ΔΙΑΙΡΕΤΕΣ

 ΘΥΜΑΜΑΙ ΤΗΝ  ΤΕΛΕΙΑ  ΔΙΑΙΡΕΣΗ  σχολειο



Βρίσκω    τους διαιρέτες 

12: 1, 2 , 3,    4, 6, 12

15:

ΚΟΙΝΟΙ ΔΙΑΙΡΕΤΕΣ: 


.......................................................

20:

15:

ΚΟΙΝΟΙ ΔΙΑΙΡΕΤΕΣ: 

12:

18:

ΚΟΙΝΟΙ ΔΙΑΙΡΕΤΕΣ: 

12:

15:

ΚΟΙΝΟΙ ΔΙΑΙΡΕΤΕΣ: 

ΕΚΠ προβληματα

 Σε ποια προβλήματα χρειαζόμαστε το Ε.Κ.Π.

🤚

 ΕΚΠ: Θα βρούμε τις εκφράσεις :το λιγότερο, μαζί , ξανά, ξανασυναντηθούν, συναντηθούν, ταυτόχρονα.

ΠΡΟΒΛΗΜΑΤΑ....... 



Δύο καλικαντζαράκια , ο Α και ο Β, τρέχουν γύρω από ένα δέντρο. Ο πρωτος ολοκληρώνει έναν πλήρη γύρο σε 3 λεπτά,ο δεύτερος σε 4 λεπτά. Αν ξεκινήσουν και οι δύο από την αφετηρία ταυτόχρονα, μετά από πόσα λεπτά θα ξανασυναντηθούν;


Τρεις καμπάνες μιας εκκλησίας χτυπάνε η Α ανά 2 δευτερόλεπτα, η Β ανά 3δευτερόλεπτα και η Γ ανά 4 δευτερόλεπτα. Κάποια στιγμή χτυπάνε και οι τρεις ταυτόχρονα. Μετά από πόσα δευτερόλεπτα θα χτυπήσουν πάλι ταυτόχρονα οι καμπάνες

Τρία λεωφορεία των αστικών συγκοινωνιών ξεκινούν στις 6.15΄το πρωί από την ίδια αφετηρία για τρεις διαφορετικές διαδρομές. Το πρώτο λεωφορείο για μία διαδρομή χρειάζεται 40 λεπτά, το δεύτερο 30 λεπτά, και το τρίτο 45 λεπτά. Έπειτα από πόσο χρόνο θα ξαναβρεθούν και τα τρία λεωφορεία στην αφετηρία; 

Το σχολειό μας έχει μια μαθητική χορωδία. Σ’ αυτήν οι μαθητές μας μπορούν να παραταχθούν είτε σε 4-άδες είτε σε 6-άδες. Πόσοι ΤΟ ΛΙΓΟΤΕΡΟ μπορεί να είναι οι μαθητές της χορωδίας

Τετάρτη 13 Νοεμβρίου 2024

ΜΟΡΦΕΣ ΕΝΕΡΓΕΙΑΣ

 

ΜΟΡΦΕΣ ΕΝΕΡΓΕΙΑΣ -ελέγχω τις απαντήσεις μου στο τετραδιο εργασιων -ΑΥΤΟΔΙΟΡΘΩΣΗ

Χημική είναι η ενέργεια που είναι αποθηκευμένη στα τρόφιμα, και στα καύσιμα (ξύλα, κάρβουνα,πετρέλαιο, φυσικό αέριο).
Η χημική ενέργεια απελευθερώνεται με την καύση που είναι μια χημική αντίδραση.

Ηλεκτρική είναι η ενέργεια που μεταφέρεται από το ηλεκτρικό
ρεύμα.



Πυρηνική ονομάζεται η ενέργεια που είναι αποθηκευμένη στον

πυρήνα των ατόμων.



Θερμότητα ονομάζεται η ενέργεια που ρέει από ένα σώμα σε

ένα άλλο, 
και  πάντα από το θερμότερο στο ψυχρότερο.

Σχεδόν σε κάθε μετατροπή μιας μορφής ενέργειας σε μια άλλη  εμφανίζεται η θερμότητα.


Φωτεινή ενέργεια ονομάζεται η ενέργεια που που μεταφέρει το φως.


Η κινητική και η δυναμική είναι οι δύο βασικές μορφές ενέργειας .Θα μπορούσαμε όλες τις υπόλοιπες μορφές ενέργειας να τις κατατάξουμε σε μια από τις δύο αυτές μορφές.


Κινητική 
ενέργεια είναι η ενέργεια που

έχουν τα σώματα εξαιτίας 
της κίνησής τους.
Για να έχει κινητική ενέργεια ένα σώμαΠρέπει να     ΚΙΝΕΙΤΑΙ.


Δυναμική
 ονομάζεται η ενέργεια που έχει ένα σώμα ή  εξαιτίας της
θέσης 
του (ύψος που βρίσκεται), 

ή της  κατάστασης (παραμόρφωσης) που

βρίσκεται


............................................................................

ΤΕΛΟΣ

ΣΧΟΛΕΙΟ

1.Να χαρακτηρίσεις καθεμία από τις προτάσεις που ακολουθούν ως σωστή (Σ) ή ως λανθασμένη (Λ).

 (α) Η ενέργεια εμφανίζεται με μία και μοναδική μορφή. 

(β) Ηλεκτρική ενέργεια είναι η ενέργεια που μεταφέρεται από το ηλεκτρικό ρεύμα. 

(γ) Θερμότητα είναι η ενέργεια που περικλείει ένα κρύο σώμα.

 (δ) Φωτεινή ενέργεια είναι η ενέργεια που έχει το φως.

(γ) Δυναμική είναι η ενέργεια που έχουν οι δυνατοί! 😄😂

(δ) Χημική ενέργεια είναι η ενέργεια που αποθηκεύεται σε  τροφές,στο κάρβουνο,στο πετρέλαιο....

Δευτέρα 11 Νοεμβρίου 2024

 




  1. Τα ζώα της εξοχής

    1. Στο κείμενο που ακολουθεί να βάλετε τις παραγράφους στη σωστή τους σειρά, συμπληρώνοντας στο κενό κουτάκι τον αριθμό που πρέπει. Υπογραμμίστε τις λέξεις που σας βοήθησαν να βρείτε τη σωστή σειρά.


    Όλη την ώρα που τρώγαμε το βραδινό μας, αυτό βέλαζε, κι ο πατέρας μου αγρίευε.
    – Αύριο θα πάει στον χασάπη! είπε θυμωμένος. Δεν πρόκειται να μας αφήσει να κλείσουμε μάτι όλη τη νύχτα!


     

    Έπειτα το βάλαμε στην πίσω αυλή. Μόλις το αφήναμε μόνο του, βέλαζε συνέχεια και σου έκαιγε την καρδιά. Μόνο όταν το χάιδευες και το έπαιρνες αγκαλιά σταματούσε.
    – Θέλει να αισθάνεται τη ζεστασιά σου, νομίζει πως είναι η μάνα του, είπε η μητέρα μου. Πέρασα όλη τη μέρα μαζί του. Έλα όμως που ήρθε και η νύχτα...


     

    Εκείνο το βράδυ δεν μπορούσα να ηρεμήσω. Σηκώθηκα, και στις μύτες των ποδιών κατέβηκα τη σκάλα. Βγήκα απ' την κουζίνα στην πίσω αυλή. Πήρα το κατσικάκι, άνοιξα την πόρτα του αυτοκινήτου, το έβαλα μέσα, μπήκα κι εγώ. Το αγκάλιασα και κοιμηθήκαμε εκεί, μαζί, όλη τη νύχτα.


     

    Παραμονές του Πάσχα μάς φέρανε δώρο από ένα χωριό ένα υπέροχο μικρό κατσικάκι.
    – Τι θα το κάνουμε τώρα αυτό; έλεγε απελπισμένη η μαμά μου.


    1

    Ο πατέρας μου είχε καλή καρδιά. Έτσι, το σπίτι μας απέκτησε τώρα ένα κατσικάκι. Όταν, πολύ σπάνια, πηγαίναμε καμιά εκδρομή όλοι μαζί, εγώ καθόμουνα πίσω στο αυτοκίνητο με το κατσικάκι μου αγκαλιά, σαν να 'τανε σκυλάκι. «Είμαστε η ποιμενική ασυμφωνία» έλεγε ο πατέρας μου.

 

το Παγώνι, Ο αετός

Ο αετός υπήρξε το πτηνό-σύμβολο του Δία,  Στο Βυζάντιο χρησιμοποιήθηκε ως σύμβολο ισχύος και εξουσίας
Στην Κωνσταντινούπολη χρησιμοποιούνταν ο παραδοσιακός  μονοκέφαλος αετός μέχρι τον 10ο αιώνα μ.Χ.
το Παγώνι, σύμβολο της Ανάστασης και της Αθανασίας,





 




ΕΛΕΝΑ ΚΑΛΑΜΠΑΚΑ