«Αποφασίζομεν και διατάσσομεν...» απαγορεύομεν...
Η λογοκρισία ήταν ένα από τα συνώνυμα της Χούντας. Με κάθε τρόπο η Χούντα έσφιγγε το "φίμωτρο"των "ατίθασων" δημιουργών ...
Λογοκρισία στο θέατρο, τον κινηματογράφο, τη μουσική, τη λογοτεχνία.Για την προληπτική λογοκρισία οι επιθεωρήσεις, ιδίως μετά το1970, με τους αυτοσχεδιασμούς των ηθοποιών και την ανελέητη σάτιρα εις βάρος των πρωτεργατών της δικτατορίας, που λειτουργούσε και ως μια μορφή αντί- στάσης στη Χούντα, αποτελούσαν μια συνεχή πηγή προβλημάτων. 8 για πα- ράδειγμα, υπάλληλος της Γενικής Διεύθυνσης Τύπου που παρακολούθησε την επιθεώρησηΒάλε και συ ένα καπέλο, μπορείςστο θέατρο Παρκ ανέφερε διαλόγους που δεν ανταποκρίνονταν στο κείμενο που ελέγχθηκε από τις αρμόδιες επιτροπές, όπως ο διάλογος ανάμεσα σε Μουστάκα και Μπογιατζή: «― Να 'χαμε ένα πλοίο... ― Γιατί μου 'ριξες αυτό το Βέλος». μετά τα υ- πομνήματα των παρακολουθησάντων υπαλλήλων οι θιασάρχες καλούνταν να παρουσιαστούν στη Γενική Διεύθυνση Τύπου ώστε να συμμορφωθούν «με τας υποδείξεις».Δεν ήταν λίγοι οι δίσκοι και τα τραγούδια που απαγορεύτηκαν απ’ την ελληνική ραδιοφωνία. Χαρακτηριστικό είναι το παράδειγμα των τραγουδιών που συνέθεσε ο Μάνος Λοΐζος. Τα περισσότερα από αυτά όπως ο “Τσε”, ο “Μέρμηγκας”,, τραγουδιόνταν μόνο μέσα στους “τέσσερις τοίχους” των σπιτιών με κλειστά τα παράθυρα. ΤΟ ΑΚΟΡΝΤΕΟΝ ήταν στο στόχαστρο της δικτατορίας και γι’ αυτό κυκλοφόρησε πολύ αργότερα, το 1975.
Ξέρατε ότι... υπήρχαν θεατρικά και τραγούδια που επιτράπηκαν... κατά λάθος από τη Χούντα;Σπουδαίοι Έλληνες δημιουργοί κατόρθωσαν να ξεγελάσουν την παρανοϊκή λογοκρισία των Συνταγματαρχών με ευρηματικό τρόπο.
ΒΕΓΓΟΣ- ΕΙΜΑΣΤΕ ΔΥΟ-ΑΡΧΕΙΑ ΕΡΤΗ Ραδιοτηλεοπτική μας κληρονομιά
και κλαίω γιατί όσο μεγαλώνουν τα σπίτια τόσο μικραίνουν οι ανθρώποι.
Στην μασκαρόκοσμο που πάντα ζουν αντάμα,
αδέλφια δίδυμα, το γέλιο με το κλάμα.
Γελάω μ' αυτή τη κοινωνία που χουν φτιάξει
και μες στο γέλιο με το κλάμα έχω πλαντάξει.
Που την αξία των ανθρώπων την μετράνε
με την αξία της γραβάτας που φοράνε.
Γελάω με όλα μες στη γυάλα μα προπάντων
γελάω με τη μοίρα των γιγάντων
που αγνοούν, με τόσους γίγαντες μεγάλους,
τον Κοχ, τον Φλέμινγκ, τον Παστέρ και τόσους άλλους.
Μα κλαίω που αποδίδουμε τιμάς μεγάλας
μόνο στους γίγαντες του ντέρμπυ και της μπάλας.
Θα μου πεις "τα παιδιά τι φταίνε;".
Δεν φταίνε τα παιδιά, ποιός φταίει, ποιός φταίει...;
Σίγουρα κάποιος μεγάλος που μας στέλνει στα γήπεδα
και μ' ένα γκολ να χάσουμε τ' αυγά και τα πασχάλια μας
για να σκεφτόμαστε λιγότερο τα χάλια μας..
Γελάω χάσκοντας μπρος στις καφετερίες
με τους ζωόφιλους κυρίους και κυρίες
που οι πονόψυχοι δεν χάνουν ευκαιρίες
και προστασίας ζώων φτιάχνουν εταιρίες.
Μα να φροντίζουν τα μπουλντόγκ και τα κανίς τους
κλαίω που δεν άξιζες, ω άνθρωπε!, τον κόπον
και να ιδρύσει δεν εσκέφτηκε κανείς τους
μια εταιρία προστασίας των ανθρώπων.»
«Απεφασίσαμεν και διατάσσομεν. Απαγορεύομεν:
- Τας εν υπαίθρω συγκεντρώσεις άνω των πέντε ατόμων
- Τας εν κλειστώ χώρω συγκεντρώσεις πλην των δημοσίων θεαμάτων
- Την καθ’ οιονδήποτε τρόπον άσκησιν αντεθνικής προπαγάνδας
- Την προσωρινήν περίθαλψιν κατ’ οίκον προσώπων μην ενοικούντων μετά της οικογενείας ήτις παρέχει την περίθαλψιν, εάν τούτο δεν δηλωθή εντός δύο ωρών εις την οικείαν Αστυνομικήν Αρχήν
- Την κατοχήν, εγκατάστασιν και λειτουργίαν ερασιτεχνικών ραδιοφωνικών σταθμών και παντός μέσου ανταποκρίσεων και διαβιβάσεων
- Οι παραβάται της παρούσης θα παραπέμπτωνται εις το Έκτακτον Στρατοδικείον»