Δευτέρα 23 Σεπτεμβρίου 2024

Κύριες και δευτερεύουσες χρονικές προτάσεις

 Κύριες

Μια ΚΥΡΙΑ πρόταση στέκεται μόνη τς στον λογο.

παραδείγματα

Έφυγε.

Το έγραψα.

Πάμε
για ένα φανταστικό πάρτι σε υγροβιότοπους.

Πρώτα πήραμε ένα μεζεδάκι στο δέλτα του Έβρου.


Έχεις απορία όταν σου λέει καποιος...


Όταν  ζωγραφίζω)   ξεκουράζομαι.


Η δευτερεύουσα πρόταση: «όταν ζωγραφίζω» δηλώνει τον χρόνο που γίνεται μια πράξη και είναι χρονική.

 

ΣΗΜΑΝΤΙΚΗ ΠΑΡΑΤΗΡΗΣΗ

Οι δευτερευουσες  προτάσεις χωρίζονται με κόμμα από την πρόταση από την οποία εξαρτώνται.


Χρονικές λέγονται οι δευτερεύουσες  προτάσεις που φανερώνουν  χρόνο.

Εισάγονται:

 με τους χρονικούς συνδέσμους: ότανενώκαθώςαφούαφότου,  μόλις,  άμα... 


 Όταν δουλεύει, χαίρεται.  

● Όταν το δεις αυτό, θα τα ξεχάσεις όλα.

● Όταν τελειώσεις το διάβασμα, θα πάμε για ψώνια.


Ασκηση 

κυκλώνω το σωστό 

  1. Όταν  νυχτώνει, με τυλίγουν οι σκέψεις.
    1.   υποθετική
    2.   εναντιωματική
    3.   χρονική
  2. Άμα τον δεις, τηλεφώνησέ μου.
    1.  
    2.   αιτιολογική
    3.   υποθετική       
    4.   χρονική
  1. Μόλις το  αποφάσισε , έφυγε τρέχοντας.
    1.   υποθετική
    2.   εναντιωματική
  2. Θα σου δώσω τμολύβι  σου,   αφού μου δώσεις το βιβλίο μου.
    1.   υποθετική
    2.   εναντιωματική
    3.    χρονική

Κυριακή 22 Σεπτεμβρίου 2024

πώς διαβάζουμε τους δεκαδικούς αριθμούς

 



ΠΑΙΖΟΝΤΑς   ΜΕ ΔΕΚΑΔΙΚΟΥΣ










ΤΟ ΑΡΘΡΟ

 για το σχολείο την Τρίτη📢   💁👇

η πρόθεση σε  (εις) ενώνεται με τα άρθρα

σε + τον = στον, σε την= στην,σε + το = στο,

σε + του = στου,    σε + της = στης

σε + των = στωνσε + τους = στους,  σε + τις = στις

Πήγε στην Ηγουμενίτσα



ΥΛΗ ΠΟΥ ΑΦΑΙΡΕΙΤΑΠ

ΓΕΝΙΚΕΣ ΟΔΗΓΙΕΣ
ΦΥΣΙΚΗ
Διαδραστικά Συστήματα Μάθησης. Ο διαδραστικός πίνακας αποτελεί ένα πολύτιμο εργαλείο στη διδασκαλία της Φυσικής στις τάξεις Ε΄ και Στ΄ Δημοτικού, καθώς ενισχύει την εκπαιδευτική εμπειρία μέσω της αλληλεπίδρασης και της οπτικοποίησης σύνθετων εννοιών

Η αξιοποίηση των κειμένων του Βιβλίου Μαθητή (σελ. 12-17) και του εμπλουτισμένου βιβλίου του μαθητή από το ψηφιακό σχολείο http://ebooks.edu.gr/ προτείνεται να γίνεται εμβόλιμα στα διάφορα μεθοδολογικά βήματα των φύλλων εργασίας του Τετραδίου Εργασιών. 

. Εκπαιδευτικά Βίντεο και Κινούμενα Σχέδια: Οι δάσκαλοι/ες μπορούν να ενσωματώσουν βίντεο και κινούμενα σχέδια που εξηγούν φυσικές έννοιες με έναν ζωντανό και ενδιαφέροντα τρόπο. Αυτό βοηθά στη διατήρηση του ενδιαφέροντος των μαθητών/τρών και ενισχύει την κατανόηση μέσω της πολυαισθητηριακής μάθησης.

ΟΔΗΓΙΕΣ ΓΙΑ ΤΗ ΔΙΔΑΣΚΑΛΙΑ ΤΟΥ ΜΑΘΗΜΑΤΟΣ ΤΗΣ ΝΕΟΕΛΛΗΝΙΚΗΣ ΓΛΩΣΣΑΣ ΤΟΥ ΔΗΜΟΤΙΚΟΥ ΣΧΟΛΕΙΟΥ ΓΙΑ ΤΟ ΣΧΟΛΙΚΟ ΕΤΟΣ 2024-2025 

Η διδασκαλία του γλωσσικού μαθήματος οργανώνεται γύρω από τους άξονες της προφορικής και της γραπτής επικοινωνίας, με άξονες αναφοράς την έκφραση και την κατανόηση και σε όλες τις φάσεις της διεξαγωγής της, πρέπει να λαμβάνει υπόψη τις διαφοροποιημένες ικανότητες και δεξιότητες των μαθητών/τριών ενεργοποιώντας το ενδιαφέρον και τη συμμετοχή τουςΣυνεπώς το κέντρο βάρους της διδασκαλίας της Γραμματικής καιτου Συντακτικού θα πρέπει να μετατοπιστεί από το επίπεδο της πρότασης στο επίπεδο της παραγράφου και, κυρίως, του κειμένου, λόγω ότι η βασική προσέγγιση στη διδασκαλία της Γραμματικής είναι η κειμενοκεντρική, η οποία εξετάζει τις γραμματικο-συντακτικές επιλογές του κειμένου με βάση τους σκοπούς και το επικοινωνιακό πλαίσιο

 Ο ΦΙΛΟΣ ΜΑΣ ΤΟ ΠΕΡΙΒΑΛΛΟΝ Εστιάζει, επίσης, στους ρηματικούς χρόνους ανάλογα με το είδος του κειμένου, το ύφος και την περίσταση επικοινωνίας. Οι αλλαγές που προτείνονται έχουν ως εξής:

Οι ασκήσεις 1 και 2 (Β.Μ., σελ. 17) μπορεί να γίνουν διαθεματικά ως prοject και να τονιστεί η σημασία της ενέργειας στη ζωή του ανθρώπου, οι συνέπειες της ρύπανσης του περιβάλλοντος από την παραγωγή ενέργειας, οι ανανεώσιμες πηγές ενέργειας και η σπουδαιότητα της εξοικονόμησης ενέργειας στην καθημερινή μας ζωή. Η άσκηση 3 (σελ. 18) μπορεί να παραλειφθεί. Το περιεχόμενο της συγκεκριμένης άσκησης καλύπτεται από αντίστοιχες ασκήσεις που θα γίνουν στα επόμενα μαθήματα. Στην άσκηση 4 (σελ. 18, 19) προτείνεται ο πίνακας να συμπληρωθεί προφορικά. Το περιεχόμενο της συγκεκριμένης άσκησης είναι διαδικαστικόΗ άσκηση 5 (Τ.Ε., σελ. 13) να αφαιρεθεί, γιατί αναφέρεται σε μάθημα Μ. τ. Π. προηγούμενης τάξης.

.......................................ΑΞΙΟΠΟΙΗΣΗ

3. Ο φίλος μας ο άνεμος (σελ. 16-20)

 Η φίλη μας η θάλασσα (σελ. 12- 15)

Ο φίλος μας το δάσος (σελ. 8-11)

...........................................................ΜΑΘΗΜΑΤΙΚΑ 

Στην αρχή του μαθήματος μπορεί να παρουσιάζει το περίγραμμα του μαθήματος και μια σύνοψη στο τέλος, ενώ κατά τη διδασκαλία η χρήση λεκτικών και οπτικών μέσων είναι υποστηρικτική

Ο τρόπος επίλυσης ενός προβλήματος μπορεί να διαφέρει ακόμα και στην περίπτωση που υπάρχει μία απάντηση.
ΟΙ εκτιμήσεις θεωρούνται σημαντικές διαδικασίες στα σχολικά Μαθηματικά και κατέχουν μία σημαντική θέση στα Αναλυτικά Προγράμματα Σπουδών.
Κατά τη διδασκαλία προτείνεται: α) ο χειρισμός συγκεκριμένων αντικειμένων και η εύρεση της σχέσης μιας τρισδιάστατης αναπαράστασης καιτης συμβολικής μορφής ενός τριψήφιου αριθμού, β )η μετατροπή των αριθμών σε υλική αναπαράσταση
. Στη μελέτη των κλασμάτων χρειάζεται να αφιερωθεί περισσότερος χρόνος, πέραν του προτεινόμενου από το εγχειρίδιο, ώστε η Δ΄ τάξη να αποτελέσει σημαντική γέφυρα μεταξύ της Γ΄ και Ε΄ τάξης. Σε κάθε περίπτωση η στόχευση προτείνεται να επικεντρωθεί στην άρση των παρανοήσεων ότι ένα κλάσμα είναι μόνο ένα μικρό κομμάτι μιας ακέραιας μονάδας, ενός όλου










Πέμπτη 19 Σεπτεμβρίου 2024

Ταξίδι στην αρχαία Πριήνη

ΕΝΑ ΓΡΑΜΜΑ ΑΠΟ ΤΗΝ ΑΡΧΑΙΑ ΠΡΙΗΝΗ


Αγαπημένοι μου φίλοι,

Από το μπαλκόνι ενός σπιτιού με θέα το καταγάλανο Αιγαίο , τούτο το φθινοπωρινό πρωινό ένιωσα την ανάγκη να σας στείλω αυτό το γράμμα μαγεμένος από την τόση ομορφιά του αρχαίου κόσμου.Με χαρτί και μολύβι και μια φωτογραφική μηχανή στο χέρι ,ξεκίνησα να βρω έναν ναό ισάξιο του Παρθενώνα!
Και να 'μαι ,λοιπόν, βρίσκομαι σε μια πόλη που μοιάζει να κρέμεται σαν δώρο από τον ουρανό , στην Πριήνη....κάπου στις ακτες της Μικράς Ασίας, στην πατρίδα ενός από τους Επτά Σοφούς της αρχαιότητας, του Βία. Το σχέδιο  της πόλης έγινε με βάση το Ιπποδάμειο σύστημα, το οποίο ο Αριστοτέλης θεωρούσε  ότι ανταποκρίνεται στην ιδανική πόλη.
Μέρες τώρα περπατώ κάτω από τη σκιά του όρους Μυκάλη,στους ίδιους χώρους που άνθρωποι μιας άλλης εποχής έζησαν και δημιούργησαν έργα θαυμαστα! Μένω άφωνος μπροστά στην ιστορία αυτού του τόπου , μα πιο πολύ σαν αντίκρισα τα ερείπια ενός ναού .Ήταν αφιερωμένος στη θεά της πόλης , την Αθηνά! Λένε πως τον έχτισε ο Πυθίας , ντόπιος αρχιτέκτονας , και ο Μέγας Αλέξανδρος έδωσε χρήματα για την κατασκευή του μετά τη μάχη του Γρανικού το 334 πΧ. . Εκεί ο Αλέξανδρος  αφιέρωσε  και μια μαρμαρινη επιγραφή που εγραφε.... στην μία πλευρά:

ΒΑΣΙΛΕΥΣ ΑΛΕΞΑΝΔΡΟΣ ΑΝΕΘΗΚΕ ΤΟΝ ΝΑΟΝ ΑΘΗΝΑ Η ΠΟΛΙΑΔΙ

Ο βασιλιάς Αλέξανδρος αφιέρωσε τον ναό στην Αθηνά Πολιάδα.

 Στη δεύτερη πλευρά περιέχει μια διάταξη σχετικά με την αναδιανομή της γης  μετά την φυγή των Περσών που νίκησε ο Αλέξανδρος.Η επιγραφή με την  αφιέρωση του Αλέξανδρου σήμερα εκτίθεται στο Βρετανικό μουσείο.
       Μέσα στον ναό <<στεκόταν>> κάποτε ήρεμη η θεά , με περικεφαλαία,ασπίδα και δόρυ , όπως ακριβώς και το χρυσελεφαντινο άγαλμά της στην Αθήνα, έργο του γλύπτη Φειδία.  Έχω την αίσθηση πως μέρος του εαυτού μου θα μείνει εδω, <<δεμένο>>για πάντα με τη γαλήνη αυτού του τόπου.
Σας χαιρετώ , καλοί μου φίλοι, κι εύχομαι να βρείτε κι εσείς το δικό σας προορισμό τούτο το φθινόπωρο.

Με πολλή αγάπη ... από την Πριήνη
                                                            ΄Ιων

εργασίες 

1.Ποιες  λέξεις φανερώνουν ΧΡΟΝΟ  στο γράμμα του Ιωνα; 
2. Ποιες πληροφορίες παίρνω από το μακεδονικό νόμισμα;


3. Για να δούμε την επιγραφή του Αλέξανδρου ας πάμε μια εικονική βολτα στο Βρετανικό Μουσειο 
πατα εδώ Βρετανικό Μουσειο
ή πανω στην εικόνα


ωρολόγιο πρόγραμμα μαθηματων

 


Τετάρτη 18 Σεπτεμβρίου 2024

ο χρόνος στον λόγο

Να εντοπίσεις στις παρακάτω προτάσεις με ποιες λέξεις φανερώνεται ο χρόνος 


Διάβαζα όλη νύχτα τα μαθήματά μου
Θα μιλήσουμε στο τηλέφωνο αργότερα.
Σε λίγο θα αρχίσει ο αγώνας.
 Έφτασε και η μέρα της γιορτής σου.
Μόλις τελειώσει η ταινία , θα φύγουμε.
 Όταν γυρίσεις από το σχολείο, να με περιμένεις στο σπίτι.
Θα συναντηθούμε εδώ την άλλη βδομάδα.
Γιατί δεν ήρθες χτες;
Ο Γιάννης μπήκε στην τάξη μετά τον δάσκαλο.


 τι θα μάθω στη  γραμματική  

 1.ρήματα   που εκφράζουν χρόνο 

Διάβασα όλα τα μαθήματά μου.

Διαβάζω τα μαθήματά μου .

Έχω διαβάσει τα μαθήματά μου .

Θα διαβάσω αύριο τα μαθήματά μου.

 2. ουσιαστικά που εκφράζουν χρόνο 

Τέλειωσε και ο Αύγουστος.

Μπήκε και το Φθινόπωρο.

 Προθέσεις με ουσιαστικό 


Είναι γνωστός ανά τους αιώνες.

Θα ιδωθούμε κατά το βραδάκι.

Ξεκίνησαν με το χάραμα.


 Ουσιαστικά σε γενική


Θα σε ξαναδούμε του χρόνου.


Ουσιαστικά σε αιτιατική

Θα σε δούμε  την άλλη βδομάδα.

 3.Επιρρήματα που εκφράζουν χρόνο  

Τώρα θα δούμε τηλεόραση.

Αύριο θα πάμε στο γήπεδο.


4.Χρονικές προτάσεις  που εκφράζουν χρόνο 


Θα φάω (  όταν πεινάσω.)

Μόλις έρθει ο Γιώργος  ) , θα φύγουμε.



5.  Χρονικές μετοχές  που εκφράζουν χρόνο  


 Πηγαίνοντας για το σπίτι είδα τον Κώστα.

Ερχόμενος στο σπίτι συνάντησα την Ελένη.


Τρίτη 17 Σεπτεμβρίου 2024

φυσικοί αριθμοί ασκησεις

1.  ΓΡΑΦΩ ΤΟΝ  ΦΥΣΙΚΟ  ΑΡΙΘΜΟ  ΠΟΥ ΣΧΗΜΑΤΙΖΕΤΑΙ ΣΤΟΝ ΑΒΑΚΑ



ΦΥΣΙΚΟΙ ΑΡΙΘΜΟΙ

 



Ποιοι είναι οι Φυσικοί Αριθμοί και πώς χωρίζονται;




ΑΞΙΑ ΘΕΣΗΣ ΨΗΦΙΟΥ
Η αξία ενός ψηφίου ενός αριθμού εξαρτάται από τη θέση του. Αν γνωρίζουμε την αξία αυτήν, θα μπορούμε να κάνουμε πολλά πράγματα:




Εύκολος τρόπος για να το θυμόμαστε:

Σε έναν φυσικό αριθμό το τελευταίο ψηφίο στα δεξιά δηλώνει Μονάδες, 

το προηγούμενό του Δεκάδες … κτλ.


ζωγραφίζουμε τους φυσικούς αριθμούς


πάτα πάνω στην εικόνα





ΠΡΟΣΘΕΣΕΙΣ ΑΦΑΙΡΕΣΕΙΣ ΠΟΛΛΑΠΛΑΣΙΑΣΜΟΙ ΔΙΑΙΡΕΣΕΙΣ






Δευτέρα 16 Σεπτεμβρίου 2024

Τα εφήμερα

Ο Αριστοτέλης ονόμασε το μικρό έντομο που ζει τόσο λίγο «εφήμερον».




 Τα εφήμερα  έχουν τη μικρότερη διάρκεια ζωής πάνω στη Γη. Η ζωή τους διαρκεί μόνο για 24 ώρες. Υπάρχουν 2500 διαφορετικά είδη στον κόσμο.  Μέσα σε αυτό το σύντομο χρονικό διάστημα της ζωής, σχηματίζουν ομάδες και κινούνται μαζί σε όλες τις διαθέσιμες επιφάνειες.

Κυριακή 15 Σεπτεμβρίου 2024

ΤΟ ΔΑΣΟΣ

κείμενο  
πατα πάνω στην εικόνα









Δράση 1η : Η φύση μέσα από την τέχνη 
Συζητάμε πώς η φύση μπορεί να εμπνεύσει τους καλλιτέχνες να δημιουργήσουν.

Ιβάν Σίσκιν, 1891, Βροχή σε δάσος από βελανιδιές.




Ζαν-Μπατίστ Καμίλ ΚορόΤο δάσος του Φονταινεμπλώ (1846), Μουσείο Καλών Τεχνών της Βοστώνης.



Πωλ Σεζάν, 1882-1885, Το βουνό  Μεταϊμπρεσιονισμός.

Άλμπρεχτ ΆλτντορφερΤοπίο του Δούναβη