Τετάρτη 14 Σεπτεμβρίου 2022

Τα ψάθινα καπέλα- Μυθιστόρημα


  

Τρεις αδερφές βιώνουν τρία συναρπαστικά καλοκαιριά, η Μαρία, η Ινφάντα, η Κατερίνα .Τρία καλοκαίρια που τα κορίτσια τα βιώνουν διαφορετικά η καθεμιά τους.

 Η Μαρία, η μεγαλύτερη,  κοντά στα μυστήρια της φύσης, 

η Ινφάντα,    η συγκρατημένη ,η καλλιτέχνιδα

 η Κατερίνα, διψασμένη για ανεξαρτησία, που διαλέγει το όνειρο.   Γι' αυτήν ο μύθος γίνεται η πραγματικότητα. 

Η Κατερίνα αφηγείται τα τρία αυτά καλοκαίρια με φαντασία, χιούμορ και απέραντη τρυφερότητα, με νεανική χάρη που έχει κιόλας έναν τόνο νοσταλγίας.

Το μυθιστόρημα εκδόθηκε για πρώτη φορά το 1946.

Βρισκόμαστε αμέσως μετά τον Β’ Παγκόσμιο πόλεμο, λίγο έξω από τη Κηφισιά. Εκεί, στη μέση του κάμπου με τα περιβόλια, είναι το κτήμα και το σπίτι που έχει φτιάξει ο παππούς των κοριτσιών.

Τα «Ψάθινα καπέλα», είναι ένα  ανάγνωσμα, που μας μεταφέρει σε μια άλλη εποχή, πολύ διαφορετική από τη δική μας. Μέσα από τα μάτια και τις περιγραφές της Κατερίνας, γνωρίζουμε μια Αττική, όμορφη γεμάτη περιβόλια, δέντρα και ζώα. 

Στο βιβλίο «Τα ψάθινα καπέλα» στηρίχθηκε το σενάριο της ομώνυμης τηλεοπτικής σειράς. Η μεταφορά του στην τηλεόραση ήταν ιδιαιτέρως επιτυχημένη, με σπουδαίες ερμηνείες και σκηνοθεσία.

Φαντάζομαι 
τη συνέχεια της ιστορίας.....



ΓΡΑΜΜΑΤΙΚΗ- ΤΟ ΡΗΜΑ    (ΠΑΤΑ ΕΠΑΝΩ ΣΤΗΝ ΕΙΚΌΝΑ )👇


ΠΑΡΑΓΩΓΗ ΛΟΓΟΥ         -       ΠΕΡΙΓΡΑΦΗ

ΚΗΦΗΣΙΑ                                                                                     
ΛΥΚΑΒΗΤΤΌΣ








ΘΑΛΑΣΣΟΠΟΡΟΣ

 









ΕΡΩΤΗΣΕΙΣ

 1. Τελικά πόσο μακριά ταξιδεύει ο θαλασσοπόρος του ποιήματος που μόλις διαβάσατε; Από ποιους στίχους το καταλαβαίνετε;

2. Από ποια μέρη περνάει ο θαλασσοπόρος στο φανταστικό του ταξίδι; Μπορείτε να βρείτε τα μέρη αυτά στο χάρτη της τάξης σας και να σχεδιάσετε τη φανταστική του πορεία; Από ποιους ενδιάμεσους σταθμούς θα περάσει για να επισκεφτεί όλους τους τόπους που αναφέρονται στο ποίημα;

ΜΕΤΑΦΟΡΑ – ΚΥΡΙΟΛΕΞΙΑ 

Στο ποίημά μας συναντούμε και πολλές μεταφορές, ας πούμε λοιπόν λίγα λόγια για το τι είναι η μεταφορά και ποια είναι η διαφορά της από την κυριολεξία

Ας θυμηθούμε στο σημείο αυτό τη διαφορά της κυριολεξίας από τη μεταφορά:

 κυριολεξία είναι κάτι που είναι πραγματικό και ισχύει, ενώ μεταφορά είναι κάτι που δεν μπορεί να γίνει στην πραγματικότητα. π.χ.

 αρμενίζω στη θάλασσα κυριολεξία

αρμενίζω στον ουρανό μεταφορά (δεν μπορούμε να αρμενίζουμε στον ουρανό, στον ουρανό πετάμε).



Άγνωστες λέξεις θαλασσοπόρος = αυτός που διασχίζει τις θάλασσες, ο καπετάνιος. άφωνος = αυτός που δεν έχει φωνή, που δεν μπορεί να βγάλει φωνή. θαλασσομάχος = αυτός που παλεύει με τη θάλασσα και με τα κύματα . σμίγουν = ενώνουν, π.χ. σμίγουν τις δυνάμεις τους. κάβοι = η λέξη σημαίνει τα απάνεμα μέρη, όπου μπορούν και αράζουν τα πλοία, τα ακρωτήρια, π.χ. το κάβο Ντόρο. πολυτρίχια = σχοινιά του πλοίου. κισσός = αναρριχητικό φυτό (φυτό δηλαδή που ανεβαίνει ψηλά, δεμένο σε υποστυλώματα). χλωρή = πράσινη, τρυφερή, φρέσκια. έγια μόλα = ναυτική φράση, ναυτικό πρόσταγμα που σημαίνει: πάμε μπροστά

Δευτέρα 12 Σεπτεμβρίου 2022

ΗΠΕΙΡΩΤΕΣ ΣΥΓΓΡΑΦΕΙΣ

 https://europeanbooktrailers.eu/trailer/book-trailer-the-high-mountains-by-zacharias-papantoniou/

Η πρώτη ευρωπαϊκή ψηφιακή βιβλιοθήκη

του τρέιλερ βιβλίων

 και εκφράσεις δημιουργικότητας

https://europeanbooktrailers.eu/a-taste-of-european-literature/
ΣΤΟΧΟΙ:
 ● Δημιουργία ενδιαφέροντος για την ανάγνωση του βιβλίου ,να είναι καινοτόμα και να διατηρήσουν τον παράγοντα έκπληξη που θα επιτρέψει να προσελκύσουν το κοινό.
● Προώθηση συγγραφέων και προστασία του ευρωπαϊκού πολιτισμού
1.στάδιο του σχεδιασμού





Οδυσσέας Ελύτης- Γλώσσα η Ελληνική

 «Εγώ δεν ξέρω να υπάρχει παρά μία γλώσσα, η ενιαία γλώσσα η Ελληνική… Το να λέει ο Έλληνας ποιητής, ακόμα και σήμερα, ο ουρανός, η θάλασσα, ο ήλιος, η σελήνη, ο άνεμος, όπως το έλεγαν η Σαπφώ και ο Αρχίλοχος, δεν είναι μικρό πράγμα. Είναι πολύ σπουδαίο. Επικοινωνούμε κάθε στιγμή μιλώντας με τις ρίζες μας. Τις ρίζες μας που βρίσκονται εκεί: στα Αρχαία».


Σάββατο 10 Σεπτεμβρίου 2022

ΕΠΑΝΑΛΗΨΗ-1.ΒΥΖΑΝΤΙΟ -2.Από τον Μεσαίωνα στα νεότερα χρόνια


ΠΕΡΙΓΡΑΦΗ
Αγαπητά μας παιδιά, στη διάρκεια της περσινής χρονιάς γνωρίσατε την ιστορία της Βυζαντινής Αυτοκρατορίας, που ολοκληρώθηκε με την Άλωση της Κωνσταντινούπολης το 1453. Φέτος θα συνεχίσουμε το συναρπαστικό μας ταξίδι στην Ιστορία με το βιβλίο «Ιστορία του νεότερου και σύγχρονου κόσμου». Είναι μια περίοδος πολύ σημαντική, η οποία ξεκινά από την Άλωση της Κωνσταντινούπολης και φτάνει μέχρι τις μέρες μας. 

ΘΥΜΟΜΑΣΤΕ......
Ο Βυζαντινός πολιτισμός ΕΠΑΝΑΛΗΨΗ

2.Εισαγωγή Από τον Μεσαίωνα στα νεότερα χρόνια 



Το 476 μ.Χ. οι Γότθοι, μετά από πολιορκία, κατέλαβαν την Ρώμη. Όταν έφυγαν, το παλαιό Δυτικό Ρωμαϊκό κράτος ήταν διαλυμένο.

 Η ημερομηνία εκείνη καθιερώθηκε να δείχνει το τέλος μιας εποχής, της αρχαιότητας, και την αρχή μιας νέας, του Μεσαίωνα.

 Μεσαίωνα ονομάζουμε την χρονική περίοδο από τον 5ο αι. μ.Χ. μέχρι περίπου τον 15ο αι. μ.Χ. 

Ο Μεσαίωνας ξεκίνησε με την παρακμή των αρχαίων μεγάλων πόλεων και της αρχαίας θρησκείας.

 Μαζί μ’ αυτά, χάθηκε και ο αρχαίος τρόπος ζωής. 


Η Εκκλησία  εκείνη την εποχή απέκτησε πολύ μεγάλη δύναμη.
Οι αρμοδιότητές της δεν περιορίζονταν μόνο σε θρησκευτικά ζητήματα, αλλά απλώνονταν και σε πολλές δραστηριότητες της καθημερινής ζωής και επηρέαζαν αποφασιστικά τους αυτοκράτορες και τους βασιλείς. Τα μοναστήρια είχαν στην ιδιοκτησία τους μεγάλες εκτάσεις γης και είχαν συγκεντρώσει μεγάλο πλούτο. Τους τελευταίους αιώνες του Μεσαίωνα η Ρωμαιοκαθολική εκκλησία θέσπισε την Ιερά Εξέταση, ένα “ιερό” δικαστήριο που τιμωρούσε με αυστηρές ποινές όσους θεωρούσε αιρετικούς. 

Η οικονομία εκείνα τα χρόνια ήταν αγροτική, δηλαδή στηριζόταν στην γεωργική παραγωγή.
Τα τελευταία χρόνια του Μεσαίωνα (11ο με 14ο αιώνα) εμφανίζεται το φεουδαρχικό σύστημα (κατά το οποίο η γη ήταν μοιρασμένη ανάμεσα σε λίγους πλούσιους αριστοκράτες, τους φεουδάρχες. Αυτοί οι φεουδάρχες στον μέσο μεσαίωνα εξελίχτηκαν σε αυτούς που αποκαλούμε ιππότες.  
Ζούσαν σε μεγάλα κάστρα


Οι φτωχοί χωρικοί έπεφταν θύματα εκμετάλλευσης αυτών). Οι φτωχοί που έχαναν τα κτήματά τους όταν δεν είχαν να πληρώσουν τους φόρους, γίνονταν δουλοπάροικοι στα κτήματα των πλουσίων. Οι δουλοπάροικοι ζούσαν σε κατάσταση μεγάλης φτώχειας και καταπίεσης. Στην καθημερινή ζωή, εξαιτίας του χαμηλού μορφωτικού και οικονομικού επιπέδου των ανθρώπων, κυριαρχούσαν οι δεισιδαιμονίες, οι προλήψεις, οι θρύλοι, οι δοξασίες. 


ΒΥΖΑΝΤΙΟ

Βέβαια, ο Μεσαίωνας δεν ήταν ολόκληρος μια άσχημη περίοδος

Οι Ίσαυροι και οι Μακεδόνες για παράδειγμα, στην βασιλεία των οποίων το Βυζάντιο γνώρισε περιόδους ακμής, βασίλεψαν εκείνα τα χρόνια. Τότε επίσης δημιουργήθηκαν και τα πρώτα πανεπιστήμια: το Πανδιδακτήριο της Κωνσταντινούπολης τον 5ο αιώνα και το Πανεπιστήμιο της Μπολόνια τον 12ο αιώνα. Παρ’ όλα αυτά, έχουμε πολύ λίγες ιστορικές πληροφορίες για εκείνη την εποχή. Γι’ αυτό, τα χρόνια του Μεσαίωνα τα ονομάζουμε και "σκοτεινά χρόνια". 


Ερωτήσεις κατανόησης 

1. Ποια χρονική στιγµή οριοθετεί την έναρξη του Μεσαίωνα; 

2. Πόσα χρόνια περίπου διήρκησε ο Μεσαίωνας; 

3. Πώς ξέρουµε ότι η θρησκεία είχε πολύ µεγάλη δύναµη κατά την περίοδο του Μεσαίωνα; 

4. Τι ήταν η Ιερά Εξέταση; 

5. Οι αγρότες τον Μεσαίωνα βρίσκονταν σε καλύτερη ή χειρότερη κατάσταση από τους αγρότες της αρχαιότητας; 

6. Τι είναι το φεουδαρχικό σύστηµα; 

7. Γιατί ονοµάζουµε τον Μεσαίωνα ως “σκοτεινή” εποχή; 

8. Όταν ακούµε την λέξη «Μεσαίωνας», φέρνουµε στο µυαλό µας µια πολύ άσχηµη περίοδο, µε φτώχεια, καταπίεση, αµορφωσιά, βασανιστήρια για όσους αντιδρούσαν, κλπ. Τι επιχειρήµατα µπορούµε να βρούµε που να δείχνουν πως δεν ήταν όλη η διάρκεια του Μεσαίωνα έτσι; 

τα παιχνίδια    στον Μεσαίωνα

Η κοινωνική τάξη και η οικονομική δυνατότητα καθόρισαν τα παιχνίδια που έπαιζαν τα παιδιά. 

Τα παιδιά των χωρικών χρησιμοποιούσαν ό,τι έβρισκαν για παιχνίδια ή έφτιαχναν παιχνίδια.

Τα παιδιά των Ευγενών  μπορούσαν να παίξουν παιχνίδια που απαιτούσαν συγκεκριμένο εξοπλισμό όπως μπάλες, ρακέτες ή δίχτυα.





https://castle.eiu.edu/reading/MEDIEVALGAMES.pdf




Πήγαιναν σχολείο;Τι έτρωγαν;Τι φορούσαν; ;;;;;;

Πώς ήταν τα σπίτια τους;  ;;;;;

Προκειμένου να διαχωριστούν οι ευγενείς από τους αγρότες, ψηφίστηκαν νόμοι που ονομάζονταν «συντακτικοί». Αυτοί οι νόμοι έλεγαν  τα είδη ρούχων και ποια υλικά θα μπορούσε να χρησιμοποιήσουν οι αγρότες.



Αν και συχνά σκεφτόμαστε εικόνες μεγάλων κάστρων όταν σκεφτόμαστε τον Μεσαίωνα, οι περισσότεροι άνθρωποι ζούσαν σε μικρά σπίτια ενός ή δύο δωματίων. Αυτά τα σπίτια είχαν πολύ κόσμο και συνήθως όλοι κοιμόντουσαν στο ίδιο δωμάτιο. Τα ζώα της οικογένειας, όπως μια αγελάδα, μπορεί επίσης να ζουσαν  μέσα στο σπίτι. Το σπίτι ήταν συνήθως σκοτεινό,με  καπνό από τη φωτιά και άβολο.


Σάββατο 3 Σεπτεμβρίου 2022

Ενέργεια: μορφές και μετατροπές

 Παρατηρήστε με ποιον τρόπο η ενέργεια μεταφέρεται μεταξύ των αντικειμένων. Κατασκευάστε το δικό σας σύστημα με πηγές ενέργειας

ΘΑ ΤΑ ΚΑΝΟΥΜΕ ΟΛΟΙ ΜΑΖΙ

ΠΑΤΑ ΕΠΑΝΩ ΣΤΗΝ ΕΙΚΟΝΑ ΓΙΑ ΝΑ ΜΠΕΙΣ ΣΤΟ ΕΡΓΑΣΤΗΡΙΟ

ενέργεια < εν + έργο (= έργο μέσα σε κάτι...)

 Κύρια πηγή ενέργειας για τον πλανήτη μας είναι ο ήλιος. 

Μορφές ενέργειας

Η ενέργεια έχει πολλά πρόσωπα... Αυτά τα διάφορα «πρόσωπα» της ενέργειας ονομάζονται μορφές ενέργειας.


• Η κινητική και η δυναμική είναι οι δύο βασικές μορφές ενέργειας.

Κινητική ενέργεια είναι η ενέργεια που έχουν τα  σώματα εξαιτίας της κίνησής τους.
Κινητική






Για να έχει κινητική ενέργεια ένα σώμα Πρέπει να  ΚΙΝΕΙΤΑΙ.

Η κινητική ενέργεια αυξάνεται πολύ με την ταχύτητα.

Ένα αυτοκίνητο δηλαδή που τρέχει με 100 χλμ./ώρα έχει  τέσσερις φορές περισσότερη κινητική ενέργεια σε σχέση με ένα αυτοκίνητο που τρέχει με 50 χλμ./ώρα.

Δυναμική ονομάζεται η ενέργεια που έχει ένα σώμα ή  εξαιτίας της θέσης του (ύψος που βρίσκεται), ή της κατάστασης (παραμόρφωσης) που βρίσκεται.

Η δυναμική ενέργεια είναι συσσωρευμένη ενέργεια που περιμένει απλώς να απελευθερωθεί για να μετατραπεί σε άλλες μορφές ενέργειας.

Δυναμική                   Δυναμική 
























Τετάρτη 31 Αυγούστου 2022

 



1.Γράψε με ψηφία τους αριθμούς που δίνονται παρακάτω σε φυσική γλώσσα:

(α) διακόσια πέντε,

(β) επτακόσια τριάντα δύο

(γ) είκοσι χιλιάδες οκτακόσια δέκα τρία.

2.Ποιοι είναι οι τρεις προηγούμενοι αριθμοί του 139 και ποιοι οι δύο επόμενοι;



3.Τοποθέτησε σε αύξουσα σειρά τους αριθμούς: 2.516, 2.600, 1.620, 3.208, 4.501.

4.Τοποθέτησε το
 κατάλληλο σύμβολο: <, =, >, στο κενό μεταξύ των ακόλουθων αριθμών:

(α) 25...25
(β) 48...46,
(γ) 456...465,
(δ) 8.969...8.970,
(ε) 100.006...100.045,
(στ) 5.395...5.690

5. Ανακαλύπτω τον πενταψήφιο αριθμό που έχει :   __ __ .__ __ __ 
το ψηφίο 4 στις Μ και στις ΧΜ
το ψηφίο 1 στις Ε
το άθροισμα των ψηφίων των Μ και των Ε  στις ΧΔ