Τετάρτη 29 Απριλίου 2020

ΓΛΩΣΣΑ-ΙΠΠΟΣ

Της γλώσσας μας ετυμολογικοί θησαυροί….


«Ο Θεός μας χάρισε μια γλώσσα ζωντανή, δυνατή, πεισματάρα και χαριτωμένη»,  έλεγε ο Σεφέρης.
Ξεφλουδίζεις τις λέξεις της, που πρόσθεσε ο λαός μας και καταλήγεις στον εκπληκτικό σπόρο. 

Στην αρχική λέξη-γεννήτορα.


ΟΡΘΟΓΡΑΦΙΑ- ΓΡΑΜΜΑΤΙΚΗ
Διαβάζω τα κείμενα δυνατά , πολλές φορές για να τα καταλάβω, Αντιγράφω στο τετράδιό μου τις ασκήσεις από τον πίνακα. 

Βουκεφάλας ,το άλογο του Μεγάλου Αλεξάνδρου


 
 343 π.Χ. λοιπόν και ενώ ο Αλέξανδρος είναι μόλις 13 ετών βρίσκεται με άλλους συμμαθητές του και πολλούς κατοίκους της Πέλλας ,της Μακεδονικής πρωτεύουσας, για να δουν και να θαυμάσουν αξιόλογα άλογα, που είχαν φέρει εκεί διάφοροι έμποροι.

 Σύμφωνα με τον  Πλούταρχο, ένας  έμπορος αλόγων, πρότεινε στον Φίλιππο της Μακεδονίας, να αγοράσει τον Βουκεφάλα για δεκατρία τάλαντα. Πανάκριβο!!!!!!!Όλοι έλεγαν πως ήταν  ένα άγριο και ατίθασο άλογο, το οποίο κανείς δεν θα μπορούσε να δαμάσει. Τ' άκουσε κι ο Φίλιππος και διατάζει μερικούς έμπειρους ιππείς να το πλησιάσουν και να το δαμάσουν. Κανείς δεν τα καταφέρνει.

Ο Αλέξανδρος στέκεται δίπλα και παρακολουθεί τις αντιδράσεις του αλόγου. Ζητάει από τον πατέρα του την άδεια να προσπαθήσει. Ο Φίλιππος διστάζει, φοβάται μήπως ο γιος του πληγωθεί.

Όμως η σιγουριά του Αλέξανδρου τον πείθει.



Το χάιδεψε πρώτα, του μίλησε ήρεμα για ένα διάστημα και το καθησύχασε. Ο Αλέξανδρος κατάλαβε   ότι φοβόταν τη σκιά του. Έτσι, πλησιάζοντάς το, άρπαξε τα χαλινάρια του και το έστρεψε προς τον ήλιο. Αφού το άλογο δεν έβλεπε την σκιά του, ηρέμησε και έτσι κατάφερε ο Αλέξανδρος να το ιππεύσει.
 Οι παρευρισκόμενοι ζητωκραύγασαν τον νεαρό Αλέξανδρο και ο πατέρας του Φίλιππος, λένε από τη μεγάλη χαρά του,  του είπε: «Γιε μου, ψάξε για βασίλειο αντάξιό σου. Η Μακεδονία είναι μικρό βασίλειο για να σε χωρέσει»

“Εάν, όμως, τα όσα έκανε ήσαν σπουδαία, ακόμη σπουδαιότερο ήταν αυτό που ονειρεύτηκε”.

Τρίτη 28 Απριλίου 2020

ΦΥΣΙΚΟΙ ΑΡΙΘΜΟΙ -ΜΑΘΗΜΑΤΙΚΑ

ΠΡΟΣΘΕΣΕΙΣ ΑΦΑΙΡΕΣΕΙΣ ΠΟΛΛΑΠΛΑΣΙΑΣΜΟΙ ΔΙΑΙΡΕΣΕΙΣ

Ποιοι είναι οι Φυσικοί Αριθμοί και πώς χωρίζονται;




ΣΥΝΘΕΤΑ ΟΥΣΙΑΣΤΙΚΑ ΚΑΙ ΕΠΙΘΕΤΑ

 ΓΛΩΣΣΑ


      Αναγνωση-  Αντιγραφή

Μέγας Αλέξανδρος, Νίκου Καζαντζάκη


O Αλέξανδρος είχε φανεί κάτω από τις λεύκες κι έλαμπε στον ήλιο απάνω στον κατάμαυρο Βουκεφάλα. Δεν ήταν πια πεσμένος πάνω στο άλογο. O κορμός του στεκόταν όρθιος, με το ένα χέρι κρατούσε πάντα σφιχτά το χαλινάρι, με το άλλο κάπου κάπου έσκυβε και χάδευε το λαιμό του αλόγου. Ένιωθες πως ζώο κι άνθρωπος είχαν πια συμφιλιωθεί,
το άγριο ζώο αναγνώρισε την υπεροχή του Aλέξανδρου κι είχε υποταχτεί».
απόσπασμα, *"Μέγας Αλέξανδρος", Εκδόσεις Καζαντζάκη, Μάρτιος 2007

Δευτέρα 27 Απριλίου 2020

Οι γονείς του Μ. Αλεξάνδρου-ΜΑΚΕΔΟΝΙΑ



Εκείνος ήταν βασιλιάς, δυνατός, νεαρός, ο Φίλιππος Β' της Μακεδονίας .
Εκείνη ήταν βασιλοπούλα της Ηπείρου, ιέρεια, πανέμορφη και με έντονη προσωπικότητα. η Μυρτάλη.




Και αν αυτό το όνομα δεν σας λέει κάτι, είναι φυσικό. Εκείνη που ο βασιλιάς Φίλιππος γνώρισε στο Ιερό της Σαμοθράκης, έμεινε στην ιστορία γνωστή  ως Ολυμπιάδα. Μητέρα του Μεγάλου Αλεξάνδρου.



Ο Φίλιππος, γνώρισε λοιπόν την κόρη των Μολοσσών της Ηπείρου, την Μυρτάλη και της έδωσε το νέο της όνομα Ολυμπιάδα ώστε να τιμήσει τη νίκη των αλόγων του στους Ολυμπιακούς Αγώνες.



Η Ολυμπιάδα σύμφωνα με τον μύθο, κατάγονταν από την οικογένεια του Αχιλλέα, είχε  σπουδαία μόρφωση και γνώριζε τα ιερατικά μυστικά του Μαντείου της Δωδώνης
Ο Φίλιππος την νυμφεύθηκε πολύ σύντομα. Αυτά έγιναν το 357 π.Χ. Μόλις ένα χρόνο μετά,το  356 π.Χ. γεννιέται ο μοναχογιός τους, Αλέξανδρος.


Ο Όμηρος, ονομάζει την Σαμοθρακη "ιερά χώρα".

Εδω συνάντησε για πρώτη φορά ο Φίλιππος τη Μυρτάλη...



Εκεί όπου, εκτός από χώρος γνωριμίας των γονιών του Αλέξανδρου , ήταν και το σημείο εύρεσης της περίφημης Νίκης της Σαμοθράκης, το άγαλμα που σήμερα βρίσκεται στο Μουσείο του Λούβρου,στη Γαλλία.....

ΜΑΘΗΜΑ    ΚΕΦΑΛΑΙΟ 30
Η Μακεδονία, μια νέα ελληνική δύναμη


 Μεγάλη δύναμη απέκτησε η Μακεδονία, όταν πήρε την εξουσία στα χέρια του ο Φίλιππος(359 π.Χ.), δύο χρόνια πριν γνωρίσει την Ολυμπιαδα- Μυρταλη. 



O Φίλιππος από την πρώτη στιγμή προσπάθησε να δημιουργήσει ισχυρό στρατό. 


Εφοδίασε τους στρατιώτες με μικρή ασπίδα και μακρύ δόρυ, τη σάρισα, που είχε μήκος 5 μέτρα περίπου. Η σάρισα ήταν κατασκευασμένη από σκληρό ξύλο κρανιάς, δέντρο που φτάνει σε μεγάλο ύψος με ευθύ κορμό.
Οι στρατιώτες έπρεπε να χρησιμοποιούν και τα δύο χέρια τους για να την κρατάνε γι΄ αυτό  είχαν μία μικρότερη ασπίδα, την οποία κρεμούσαν από τον ώμο τους οι φαλαγγίτες με ένα δερμάτινο λουρί.

Η μακεδονική φάλαγγα, όταν βάδιζε παραταγμένη, έμοιαζε με φρούριο που κινείται. Πολύ ισχυρό ήταν και το ιππικό.


Τα χρυσωρυχεία του Παγγαίου τον βοήθησαν να κόψει νομίσματα και να φέρει οικονομική ανάπτυξη στο κράτος του. Η Πέλλα, η πρωτεύουσα του κράτους, έγινε μεγάλο οικονομικό και πνευματικό κέντρο.

O Φίλιππος θέλησε να κυριαρχήσει και στη νότια Ελλάδα.Όταν ο στρατός του πέρασε τις Θερμοπύλες, οι Θηβαίοι και οι Αθηναίοι κατάλαβαν ότι κινδυνεύουν. Πήραν τότε την απόφαση να τον εμποδίσουν. Η μεγάλη σύγκρουση έγινε στη Χαιρώνεια (338 π.Χ.). Στη μάχη αυτή νίκησε ο Φίλιππος, ενώ διακρίθηκε κι ο 18χρονος πλέον γιος του Αλέξανδρος πολεμώντας στην πρώτη γραμμή.




Κυριακή 26 Απριλίου 2020

ΕΠΑΝΑΛΗΨΗ ΣΤΟΥΣ ΔΕΚΑΔΙΚΟΥΣ



ΘΥΜΑΜΑΙ ΤΗΝ ΑΞΙΑ ΘΕΣΗΣ ΨΗΦΙΟΥ

ΑΚΕΡΑΙΟ ΜΕΡΟΣ                δεκαδικό μέρος
 ΔΕΚΑΔΕΣ
ΜΟΝΑΔΕΣ
δέκατα
εκατοστά
χιλιοστά
3
8,
4
6
1

                 πιο σύντομα

     Δ            Μ          ,        δ            ε              χ
3
8
4
6
1

              η  αξία του ψηφίου 4  ; είναι δέκατα

ΑΣΚΗΣΗ
Να βρεις την αξία του αριθμού 4 στους παρακάτω αριθμούς:
                  δ ε χ                            
         125,   548    -εκατοστά    
        3.890, 456                  
               0, 240                  
             12, 470                  
           352, 53                 
               6,400                    



Σάββατο 25 Απριλίου 2020

πράξεις μέσα στις παρενθέσεις-ΦΥΣΙΚΟΊ ΑΡΙΘΜΟΊ

ερώτηση


βασική ιδέα

Πάντα κάνετε πρώτα τις πράξεις μέσα στις 

παρενθέσεις

( 35+35)-15 12 )=

λύση

Ξεκινήστε με τις πράξεις στην παρένθεση:


( 35+35 ) - ( 15 12 ) =?

            70   -    3             =;
Στη συνέχεια, κάντε την αφαίρεση:


         70 - 3 = 67



ΑΣΚΗΣΕΙΣ  Κατανόηση παρενθέσεων
κάνουμε τις πράξεις με τον νου ή καθετα στο τετράδιο

(9 + 85) (38 - 21) =

        94  17        =77


(25+25) - (28 - 8) =


(35+35) - (35 - 5) =


(60+45) - (50-25 ) =


(24 + 35) - (28 - 12) =

(36 + 24) - (54 - 33) =

Οι εργασίες έχουν ανατεθεί στους μαθητές και στην ηλεκτρονική τάξη e-me  για να στείλουν  τις απαντήσεις τους.

Απαντήσεις μπορείτε να στέλνετε και στο viber,στο messenger ή στο  e-mail μου   diotimae@gmail.com