3.
4.
5
Παιδικές θύμισες από τον πόλεμο του 1940.του Μάρκου Θάνου
Στα 167 π.Χ., ο Αιμίλιος Παύλος βρέθηκε στην
Ήπειρο. Διέταξε οι κάτοικοι και οι ιερείς, σε συγκεκριμένη ημέρα και ώρα, να
του παραδώσουν ότι είχαν σε χρυσό και ασήμι. Κι έστειλε σε όλες τις πόλεις
φρουρές για να παραλάβουν τον «φόρο».
Τη συγκεκριμένη στιγμή, ίδια σε όλες τις
ηπειρωτικές πόλεις, με το χρυσό και το ασήμι δικό τους, οι ρωμαϊκές φρουρές
χύθηκαν εναντίον των Ηπειρωτών λεηλατώντας και καταστρέφοντας.
Μετρήθηκαν εβδομήντα ισοπεδωμένες πόλεις.
Αιχμαλωτίστηκαν 150.000 Ηπειρώτες που πουλήθηκαν σκλάβοι.
Ὕστερα ἔφυγε
γιά τήν Ἤπειρο, ἔχοντας
διαταγή ἀπ’ τή σύγκλητο, νά ἀφήση τούς στρατιῶτες πού πολέμησαν μαζί του ἐναντίον τοῦ Περσέα, νά διαγουμίσουν τίς πόλεις τῆς περιφέρειας ἐκείνης. Καί ἐπειδή ἤθελε νά ἐπιτεθῆ ἐναντίον
ὅλων τῶν πόλεων συγχρόνως καί ξαφνικά, χωρίς κανείς νά τό περιμένη, κάλεσε νά τοῦ παρουσιασθοῦν δέκα, τά πιό σημαντικά πρόσωπα ἀπό κάθε πόλη. Ὅταν παρουσιάσθηκαν τούς ἔδωσε
ἐντολή νά τοῦ
φέρουν, σέ μιά ὁρισμένη μέρα, ὅσο ἀσήμι καί χρυσάφι ὑπῆρχε στά σπίτια καί στούς
ναούς. Μαζί μέ τούς ἀνθρώπους ἐκείνους ἔστειλε, γι’ αὐτό τάχα τό ζήτημα, καί
στρατιωτική
φρουρά καί ἕνα
ταξίαρχο, δῆθεν γιά νά ζητήση καί νά παραλάβη
τό χρυσάφι. Ὅταν
ἔφτασε ἡ καθορισμένη μέρα, ξεχύθηκαν τήν
ἴδια στιγμή ὅλοι
καί ἄρχισαν τήν ἐπιδρομή καί τή λεηλασία τῶν
πόλεων, μέ ἀποτέλεσμα
μέσα σέ μιά ὥρα νά σύρουν στή σκλαβιά
ἑκατόν πενήντα χιλιάδες ἀνθρώπους, νά λεηλατηθοῦν ἑβδομήντα πόλεις.
Καί κάθε
στρατιώτης, ἀπ’ τήν τόση καταστροφή καί
τόν ὄλεθρο,
στό μερδικό του δέν πῆρε πάνω ἀπό ἕνδεκα δραχμές, γι’ αὐτό καί ὅλοι οἱ ἄνθρωποι
ἔφριξαν μέ τό ἀποτέλεσμα τοῦ
πολέμου ἐκείνου,
πού ἔρριξε σέ ἐρείπια ἕνα ὁλόκληρο ἔθνος, γιά
νά πάρη κάθε
στρατιώτης
https://heptapolis.com/sites/default/files/timolewn-aimilios-paylos.pdf
Ο Αιμίλιος Παύλος
διαπαιδαγωγοῦσε τά παιδιά του, δίνοντάς τους καί τή ντόπια καί πατροπαράδοτη μόρφωση πού πῆρε κι ὁ ἴδιος, ἀλλά προπαντός τήν Ἑλληνική. Γιατί οἱ Ἕλληνες δάσκαλοι πού στέκονταν γύρω ἀπ’ τούς νεαρούς, δέν ἦταν μόνο γραμματικοί, φιλόσοφοι καί ρήτορες, ἀλλά καί γλύπτες καί ζωγράφοι καί ἐκπαιδευτές πού δίδασκαν γιά τά ἄλογα, τά σκυλιά καί τό κυνήγι.
ΤΟ ΑΓΡΙΟΓΙΔΟ
Πορτρέτο
Σώμα δεμένο,
καλοζυγισμένο, μήκος 1.10-1.30μ., κοντή ουρά, ύψος 70-80εκ. και βάρος 25-40
κιλά. Ο αρσενικός είναι πιο χοντροφτιαγμένος και πιο βαρύς από τη θηλυκιά.
Τα μικρά
τσιγκελωτά κέρατά τους, βγαίνουν όταν είναι τριών μηνών, μεγαλώνουν γρήγορα στα
τέσσερα πρώτα χρόνια της ζωής τους και πολύ αργά στη συνέχεια. Στη θηλυκιά τα
κέρατα είναι λεπτότερα και λιγότερο τσιγκελωτά από των αρσενικών.
Κοινωνική
ζωή
Κοινωνικά
ζώα, τα αγριόγιδα σχηματίζουν μικρά κοπάδια, που τα οδηγεί συνήθως μια θηλυκιά.
Μόνο τα γερικά ζώα και κυρίως τα αρσενικά απομονώνονται.
ΔΑΣΑΡΧΕΙΟ
Το αγριόγιδο αποτελεί προστατευόμενο είδος από το 1969, οπότε απαγορεύθηκε το κυνήγι του .Στον Γράμμο βρίσκεται ένας από τους σημαντικότερους βιότοπους όμως ο πληθυσμός των αγριόγιδων κινδυνεύει από το παράνομο κυνήγι και μάλιστα με πολεμικά όπλα.Μάλιστα, στην περιοχή του Γράμμου οι πληθυσμοί των αγριόγιδων έχουν μπει στο στόχαστρο ξένων λαθροθήρων. Εκτός από το παράνομο κυνήγι οι πληθυσμοί των αγριόγιδων πλήττονται από τους φυσικούς θηρευτές(λύκος , ο λύγκας και ο χρυσαετός )και από την αλλαγή των χρήσεων γης στις ορεινές περιοχές, με την κατασκευή για παράδειγμα χιονοδρομικών ή άλλων τουριστικών κέντρων.
ΔΕΝ ΕΙΝΑΙ ΥΠΟΧΡΕΩΤΙΚΟ
Προκηρύσσεται από το Υ.ΠΑΙ.Θ. Μαθητικός Διαγωνισμός, ο οποίος απευθύνεται
στους/στις μαθητές/τριες των σχολικών μονάδων Πρωτοβάθμιας Εκπαίδευσης της χώρας, με θέμα
«Μνημεία Πολιτιστικής και Πολιτισμικής Κληρονομιάς και Κλιματική Αλλαγή», ο οποίος θα διενεργηθεί
κατά το σχολικό έτος 2020-2021, από τις 21 Σεπτεμβρίου 2020 έως και τις 9 Οκτωβρίου 2020.
Στόχος του Διαγωνισμού είναι η συνειδητοποίηση εκ μέρους των μαθητών του δικαιώματος να
προσλαμβάνουν και να απολαμβάνουν απρόσκοπτα και προστατευμένη από την κλιματική αλλαγή τηναξία που έχει η πολιτιστική και πολιτισμική κληρονομιά κάθε λαού μέσα από την προσωπική
δημιουργία.
Οι μαθητές/τριες Πρωτοβάθμιας Εκπαίδευσης που επιθυμούν να λάβουν μέρος στον διαγωνισμό,
αφού συλλέξουν πληροφορίες σχετικές με το θέμα, θα προβούν σε καλλιτεχνικές δημιουργίες (πχ. έργα
ζωγραφικής, κολάζ, αφίσες, video, κτλ.) ή συγγραφή παραμυθιού (200 έως και 300 λέξεις).
Ο διαγωνισμός θα υλοποιηθεί εκτός διδακτικών ωρών και όλα τα παραγόμενα έργα πρέπει να είναι
πρωτότυπα, ανέκδοτα και αδημοσίευτα. Κάθε μαθητής/τρια μπορεί να συμμετέχει με ένα μόνο έργο.
Σε ξεχωριστή σελίδα, που θα επισυνάπτεται στο έργο που θα υποβληθεί, θα αναγράφονται
ευδιάκριτα με κεφαλαία γράμματα τα στοιχεία του/της μαθητή/τριας: επώνυμο, όνομα, τηλέφωνο, τάξη,
σχολείο και τα στοιχεία του σχολείου του/της (ονομασία, ταχυδρομική διεύθυνση, τηλέφωνο, e-mail).
Επισημαίνεται ότι η συμμετοχή των μαθητών/τριών στον Διαγωνισμό είναι προαιρετική και γίνεται με
την έγγραφη συγκατάθεση των γονέων/κηδεμόνων τους και ότι η όλη διενέργεια του διαγωνισμού
(υλοποίηση, βράβευση, δημοσιοποίηση) θα υλοποιηθεί σύμφωνα με τους κανόνες δεοντολογίας για τη
διασφάλιση των προσωπικών δεδομένων και των πνευματικών δικαιωμάτων.
Σημειώνεται ότι ο διαγωνισμός θα πραγματοποιηθεί τηρώντας απαρέγκλιτα τις οδηγίες του
Υπουργείου Παιδείας και Θρησκευμάτων και του ΕΟΔΥ για την προστασία από τον COVID -19.
Με εντολή Υφυπουργού
Υπεύθυνη Δήλωση Γονικής Συναίνεσης
Δηλώνω ότι επιτρέπω στο παιδί μου
____________________________________________________ που φοιτά στην ________
τάξη ___________ ετών ,
να συμμετάσχει με έκθεση, βίντεο ή ζωγραφια στον
Μαθητικό
Διαγωνισμό του Υποργείου Παιδείας , ο οποίος απευθύνεται στους/στις
μαθητές/τριες των σχολικών μονάδων Πρωτοβάθμιας Εκπαίδευσης της χώρας, με θέμα
«Μνημεία
Πολιτιστικής και Πολιτισμικής Κληρονομιάς και Κλιματική Αλλαγή»,
Ο
διαγωνισμός θα διενεργηθεί κατά το
σχολικό έτος 2020-2021, από τις 21 Σεπτεμβρίου 2020 έως και τις 9 Οκτωβρίου
2020.
Email :
Ονοματεπώνυμο Ημερομηνία
Υπογραφή γονέα/κηδεμόνα