https://diotimae.blogspot.com/2022/11/blog-post_4.html
https://diotimae.blogspot.com/2023/12/blog-post_20.html
🎯 Σκοπός Προγράμματος
Να αποκτήσουν οι μαθητές βασικές γνώσεις και δεξιότητες για έναν υγιεινό τρόπο ζωής μέσα από βιωματικές, δημιουργικές και παιχνιδιάρικες αποστολές.
🕵️♂️ Γενική Ιδέα Προγράμματος
Οι μαθητές «στρατολογούνται» ως Μυστικοί Πράκτορες του Ευ Ζην και αναλαμβάνουν αποστολές που σχετίζονται με:
-
Υγιεινή διατροφή
-
Άσκηση και κίνηση
-
Ύπνος και ξεκούραση
-
Συναισθηματική υγεία
-
Υγιεινή σώματος και πρόληψη
Σε κάθε αποστολή, κερδίζουν ΕΥΓΕ και προχωρούν ένα βήμα πιο κοντά στον τίτλο «Πράκτορας ΕΞΑΙΡΕΤΙΚΟΎ Επιπέδου !» 🏅
ανασκόπησης
📦 Υλικό που μπορούμε να φτιάξουμε:
-
Ταυτότητα Πράκτορα με όνομα/ψευδώνυμο και χώρο για τα ΕΥΓΕ
-
Βαλιτσάκι πράκτορα (φακελάκι με τα υλικά κάθε αποστολής)
-
ΕΥΓΕ κάρτες για να κολλούν στη στολή ή στο ντοσιέ τους
-
Μυστικό ημερολόγιο αποστολών (για καταγραφή εμπειριών)
📅 Διάρκεια Προγράμματος
4 έως 6 εβδομάδες ( μπορεί να προσαρμοστεί)
🧩 Δομή Προγράμματος – 🔍 Παιχνίδι και Μαθησιακές Αποστολές
🕵️♂️ ΑΠΟΣΤΟΛΗ 1: Τα Μυστικά της Υπερδύναμης "Διατροφής"
🎯 Στόχοι:
-
Να γνωρίσουν οι μαθητές τις βασικές ομάδες τροφίμων.
-
Να κατανοήσουν την έννοια της ισορροπημένης διατροφής.
-
Να υιοθετήσουν υγιεινές διατροφικές συνήθειες.
🧠 Γνώσεις/Δεξιότητες:
-
Κατηγοριοποίηση τροφίμων
-
Παρατήρηση, ανάλυση, συνεργασία
-
Λήψη αποφάσεων
-
Μυστική Εισαγωγή – "Το μήνυμα από το Αρχηγείο"
ένας φάκελος με μυστική αποστολή:
🗂️ «Ανακαλύψτε τα μυστικά μιας υγιεινής διατροφής – η αποστολή ξεκινά!» -
Δραστηριότητα: "Το Πιάτο του Πράκτορα"
Οι μαθητές παρακολουθούν μια παρουσίαση ή βίντεο για το "πιάτο υγιεινής διατροφής" (το μοντέλο του Harvard και το πιατο με τα χρωματα του ουρανιου τοξου).
➕ Φτιάχνουν το δικό τους πιάτο με ζωγραφική ή εικόνες από περιοδικά. -
Παιχνίδι: "Φαγητο-συνωμοσία"
Κάρτες τροφίμων (πραγματικές ή ζωγραφισμένες) – Οι μαθητές τις κατηγοριοποιούν σε:-
Φιλικά φαγητά πράκτορα (καθημερινά)
-
Φαγητά με περιορισμό (κάποιες φορές)
-
Φαγητά-παγίδες (σπάνια)
-
-
Πρόκληση αποστολής
➡️ Καταγράψτε τι φάγατε χθες και αξιολογήστε: Ήταν ισορροπημένο;
🧩 Δραστηριότητες:
🟢 Badge που Κερδίζουν:
Πράκτορας Υγιεινής Διατροφής 🍎
🏃 ΑΠΟΣΤΟΛΗ 2: Κίνηση = Υπερδύναμη
🎯 Στόχοι:
-
Να αντιληφθούν τη σημασία της καθημερινής σωματικής δραστηριότητας.
-
Να δοκιμάσουν απλές μορφές άσκησης.
-
Να αυξήσουν τη φυσική τους δραστηριότητα στην καθημερινότητά τους.
🧩 Δραστηριότητες:
-
Κινησιοκατασκοπείες
-
Κατασκοπικά άλματα
-
Σούπερ-καθίσματα
-
Απόδραση με σκοινί (σκοινάκι)
-
Ανίχνευση με ισορροπία
-
Σε σταθμούς στην τάξη ή στην αυλή, γίνονται ασκήσεις 30-60 δευτερολέπτων:-
Πρόκληση: "10.000 Βήματα για Πράκτορες"
Δραστηριότητα: "Η Μέρα μου με Κίνηση"
Δημιουργούν ημερολόγιο ή κόμικ με τις κινήσεις τους μέσα στη μέρα.
🟢 EΥΓΕ:
Πράκτορας Δράσης και Κίνησης 🏃
😴 ΑΠΟΣΤΟΛΗ 3: Ύπνος και Ξεκούραση – Η Βάση της Ενέργειας
🎯 Στόχοι:
-
Να κατανοήσουν τη σημασία του ύπνου για το σώμα και τον εγκέφαλο.
-
Να μάθουν καλές συνήθειες πριν τον ύπνο.
🧩 Δραστηριότητες:
-
Εισαγωγή: "Η Αποστολή της Νύχτας"
-
Σενάριο με έναν πράκτορα που δεν κοιμήθηκε καλά και απέτυχε στην αποστολή του!
-
Συζήτηση: Τι συνέβη; Τι χρειαζόταν;
-
-
Δημιουργία: "Το Ιδανικό Πρόγραμμα Ύπνου"
Οι μαθητές σχεδιάζουν πότε κοιμούνται, πότε ξυπνούν και τι πρέπει να αποφεύγουν. -
Πρόκληση: "7 Νύχτες Ποιοτικού Ύπνου"
Καταγραφή ωρών ύπνου + απολογισμός διάθεσης το επόμενο πρωί. 🟢 ΕΥΓΕ: Πράκτορας Ύπνου και Ξεκούρασης 💤 🛡️ ΑΠΟΣΤΟΛΗ 4: Το Σώμα μου, η Ασπίδα μου Οι Μυστικοί Πράκτορες του Ευ Ζην σε αποστολή Αυτοπροστασίας και Σεβασμου
🎯 ΣΤΟΧΟΙ ΜΑΘΗΜΑΤΟΣ
-
Οι μαθητές:
-
Αναγνωρίζουν τα μέρη του σώματος τους και τις αλλαγές της εφηβείας ΤΩΝ ΔΥΟ ΦΥΛΩΝ.
-
Κατανοούν την έννοια της προσωπικής ζώνης και των ορίων.
-
Μαθαίνουν πώς να ζητούν βοήθεια και να προστατεύουν τον εαυτό τους.
1. ΕΝΑΡΞΗ – «ΜΗΝΥΜΑ ΑΠΟ ΤΟ ΑΡΧΗΓΕΙΟ» (10’)
Ο/η εκπαιδευτικός δίνει στους μαθητές έναν “κρυπτογραφημένο φάκελο” με την εξής αποστολή:
🗂️ «Μυστικοί Πράκτορες, η νέα σας αποστολή αφορά την πιο σημαντική περιοχή: το σώμα σας! Πρέπει να μάθετε πώς να το προστατεύετε. Ενεργοποιήστε την Ασπίδα Αυτοπροστασίας!»
Ομάδες μαθητών διαλέγουν ψευδώνυμο (π.χ. Πράκτορας Ασπίδα, Πράκτορας 007-Σεβασμός κ.ά.)
🔍 ΟΙ ΜΥΣΤΙΚΟΙ ΠΡΑΚΤΟΡΕΣ ΤΟΥ ΕΥ ΖΗΝ
Αποστολές Προεφηβείας για τη ΣΤ’ Δημοτικού
🎯 Θεματική: Σεξουαλική Διαπαιδαγώγηση – Προσαρμοσμένη στον Οδηγό της UNESCO
✅ ΣΧΕΔΙΟ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑΤΟΣ (5 αποστολές)
🕵️♀️ Εισαγωγή:
Οι μαθητές/τριες μεταμορφώνονται σε Μυστικούς Πράκτορες του ΕΥ ΖΗΝ, που αναλαμβάνουν να εξερευνήσουν με ασφάλεια και σεβασμό τον κόσμο των αλλαγών, της φροντίδας, της αυτοπροστασίας και της σεξουαλικής ανάπτυξης.
🔐 ΑΠΟΣΤΟΛΗ 1 – Ο Κώδικας του Σώματός μου
🎯 Στόχος: Αναγνώριση των σωματικών αλλαγών στην προεφηβεία
📄 Δραστηριότητα: "Ο Χάρτης του Σώματος μου" – ζωγραφίζω, γράφω ή κολλάω εικόνες
🧩 Ερώτηση: Τι αλλάζει; Τι με εντυπωσιάζει; Τι με δυσκολεύει;💬 Μήνυμα Πράκτορα:
"Κάθε σώμα είναι μοναδικό και όμορφο. Οι αλλαγές είναι φυσιολογικές και μέρος του ταξιδιού μας προς την ενήλικη ζωή."
🔐 ΑΠΟΣΤΟΛΗ 1 – Ο Κώδικας του Σώματός μου
🎯 Στόχος:
Να αναγνωρίσουν οι μαθητές τις φυσιολογικές σωματικές αλλαγές της προεφηβείας.
✏️ Δραστηριότητα:
"Χάρτης του σώματός μου"
-
Δίνουμε στα παιδιά ένα περίγραμμα σώματος (σε χαρτί).
-
Ζητάμε να σημειώσουν ή ζωγραφίσουν σημεία του σώματος που αλλάζουν στην προεφηβεία (ύψος, τρίχες, ιδρώτας, φωνή κ.λπ.).
-
Προαιρετικά: να γράψουν τι νιώθουν για αυτές τις αλλαγές.
🗨️ Ερώτηση συζήτησης:
«Πώς νιώθεις όταν βλέπεις αυτές τις αλλαγές στο σώμα σου;»
🔐 ΑΠΟΣΤΟΛΗ 2 – Ο Καθρέφτης των Συναισθημάτων
🎯 Στόχος: Αναγνώριση συναισθημάτων στην προεφηβεία
📄 Δραστηριότητα: "Συναισθηματικό Thermometer" – Πότε νιώθω έτσι; Πώς αντιδρώ;
🧩 Ερώτηση: Τι με μπερδεύει; Πώς εκφράζω όσα νιώθω;💬 Μήνυμα Πράκτορα:
"Τα συναισθήματά μου είναι σημαντικά. Μπορώ να τα αναγνωρίσω, να τα ονομάσω και να τα διαχειριστώ."
🔐 ΑΠΟΣΤΟΛΗ 2 – Μυστικός Κώδικας Αγγίγματος
🎯 Στόχος:
Να ξεχωρίσουν τα παιδιά τι είναι καλό και τι κακό άγγιγμα, και να κατανοήσουν την έννοια των προσωπικών ορίων.
✏️ Δραστηριότητα:
"Κάρτες Αγγίγματος"
-
Φτιάχνουμε κάρτες με σενάρια:
-
«Η μαμά με αγκαλιάζει όταν είμαι λυπημένος/η» ✅
-
«Κάποιος με ακουμπά χωρίς να θέλω» ❌
-
«Ο γιατρός με εξετάζει παρουσία γονέα» ✅
-
«Κάποιος μου ζητά να κρατήσω “μυστικό” άγγιγμα» ❌
-
-
Τα παιδιά σηκώνουν ✔️ ή ❌ ή χρωματίζουν τις κάρτες με πράσινο/κόκκινο.
🗨️ Ερώτηση συζήτησης:
«Τι μπορείς να κάνεις όταν δεν νιώθεις καλά με ένα άγγιγμα;»
🔐 ΑΠΟΣΤΟΛΗ 3 – Ο Καθρέφτης των Συναισθημάτων
🎯 Στόχος:
Να κατανοήσουν και να ονομάσουν τα συναισθήματά τους κατά τη διάρκεια της προεφηβείας.
✏️ Δραστηριότητα:
"Συναισθηματικό Θερμόμετρο"
-
Τα παιδιά συμπληρώνουν ένα «θερμόμετρο» με επίπεδα συναισθημάτων:
😐 ουδέτερος – 🙂 χαρούμενος – 😡 θυμωμένος – 😢 λυπημένος – 😰 αγχωμένος -
Γράφουν ή ζωγραφίζουν τι προκαλεί κάθε συναίσθημα.
🗨️ Ερώτηση συζήτησης:
«Ποιο συναίσθημα είναι πιο δύσκολο για σένα να διαχειριστείς;»
🔐 ΑΠΟΣΤΟΛΗ 4 – Η Αποστολή της Αυτοφροντίδας
🎯 Στόχος:
Να μάθουν πώς να φροντίζουν το σώμα τους (υγιεινή, διατροφή, καθαριότητα).
✏️ Δραστηριότητα:
"Φτιάχνω το νεσεσέρ του Πράκτορα"
-
Δίνουμε εικόνες ή λέξεις (οδοντόβουρτσα, σαπούνι, σερβιέτες, χτένα, καθαρά ρούχα κ.λπ.)
-
Τα παιδιά κόβουν και κολλάνε τι βάζουν στο "νεσεσέρ της αυτοφροντίδας".
🗨️ Ερώτηση συζήτησης:
«Γιατί είναι σημαντικό να φροντίζουμε το σώμα μας καθημερινά;»
🔐 ΑΠΟΣΤΟΛΗ 5 – Το Δίκτυο Στήριξης του Πράκτορα
🎯 Στόχος:
Να αναγνωρίσουν ποιοι ενήλικες είναι ασφαλείς και αξιόπιστοι για να ζητήσουν βοήθεια.
✏️ Δραστηριότητα:
"Η Ομάδα Στήριξής μου"
-
Ζωγραφίζουν ή γράφουν 3–5 πρόσωπα που εμπιστεύονται (γονείς, δάσκαλοι, γιατροί, συγγενείς).
-
Συζητάμε πότε και πώς μπορούμε να ζητήσουμε βοήθεια.
🗨️ Ερώτηση συζήτησης:
«Αν έχεις μια δύσκολη σκέψη ή εμπειρία, σε ποιον θα απευθυνθείς;»
ΔΙΑΦΟΡΕΣ ΔΡΑΣΤΗΡΙΟΤΗΤΕΣ
Γνωρίζω το Σώμα Μου
Το σώμα μου είναι μοναδικό – Εγώ είμαι εγώ!
💭 Δραστηριότητα ενίσχυσης της θετικής εικόνας σώματος:
-
Οι μαθητές φτιάχνουν ένα "προφίλ σώματος":
-
Τι μου αρέσει στο σώμα μου;
-
Τι με κάνει να νιώθω δυνατός/ή;
-
Ποιες δυνατότητες έχει το σώμα μου;
-
🎨 Προαιρετικά: Κολάζ με λέξεις/εικόνες που ενισχύουν την αυτοεκτίμηση (π.χ. "Γενναίος/α", "Δυνατός/ή", "Ξεχωριστός/ή").
-
🟨 Σημαντικό μήνυμα:
«Το σώμα σου είναι δικό σου. Κανείς δεν έχει το δικαίωμα να το αγγίξει χωρίς τη συγκατάθεσή σου.»
🧼 5. Καθημερινή Φροντίδα = Υγεία
🪥 Οι μαθητές δημιουργούν το πρόγραμμα προσωπικής υγιεινής ενός "Πράκτορα του Ευ Ζην":
-
Πλύσιμο χεριών
-
Φροντίδα προσώπου/σώματος
-
Οδοντική υγιεινή
-
Καθαρά ρούχα / εσώρουχα
🎯 Δραστηριότητα: Φτιάχνουν σε χαρτί ή Canva μια καθημερινή ρουτίνα υγιεινής με εικόνες, emoji και ώρες
🏅 6. ΑΠΟΝΟΜΗ ΕΥΓΕ: ΠΡΑΚΤΟΡΑΣ ΑΥΤΟΠΡΟΣΤΑΣΙΑΣ
Ο κάθε μαθητής παίρνει το ΕΥΓΕ του και μια φράση-υπόσχεση όπως:
✅ «Θα σέβομαι το σώμα μου και θα μιλάω όταν κάτι με ενοχλεί.»
✅ «Θα προστατεύω τους φίλους μου όταν χρειάζονται βοήθεια.» -
Οι μαθητές (ανά ομάδες):
🧬 2. Οι αλλαγές της εφηβείας – Ενημερωτικό πόστερ
📌 Οι μαθητές (σε ομάδες):
-
Φτιάχνουν αφίσα με τις σωματικές και συναισθηματικές αλλαγές που συμβαίνουν στην εφηβεία.
-
Χωρίζουν σε κατηγορίες: σωματικές, συναισθηματικές, κοινωνικές.
🟡 φυσιολογικές οι αλλαγές και διαφορετικότητα της ανάπτυξης
🧬 ΦΥΛΛΟ ΕΡΓΑΣΙΑΣ: Οι Αλλαγές της Εφηβείας
📚 Κατάλληλο για Εργαστήρια Δεξιοτήτων – ΣΤ’ τάξη
🎯 Θεματική: «Γνωρίζω το σώμα μου» – Άξονας Ευ Ζην
🎯 ΣΤΟΧΟΣ:
Οι μαθητές/τριες να:
-
Αναγνωρίσουν τις βασικές σωματικές, συναισθηματικές και κοινωνικές αλλαγές που φέρνει η εφηβεία.
-
Κατανοήσουν ότι αυτές οι αλλαγές είναι φυσιολογικές και διαφορετικές για κάθε άτομο.
-
Αναπτύξουν σεβασμό στον εαυτό τους και στους άλλους.
🔸 Δραστηριότητα 1: "Ομάδα συζήτησης – Οι μυστικοί πράκτορες του ΕΥ ΖΗΝ"
Ρόλοι: Κάθε μαθητής επιλέγει έναν ρόλο πρακτορικού τύπου (π.χ. Πράκτορας Αποδοχής, Πράκτορας Περιέργειας, Πράκτορας Στήριξης)
Στόχος: Σε μια καθοδηγούμενη συζήτηση, ο καθένας εκφράζει τις απορίες του με τρόπο παιγνιώδη, σαν αποστολή.
Παράδειγμα:
Ο Πράκτορας Περιέργειας ρωτά: “Γιατί αλλάζει η φωνή στα αγόρια;”
Ο Πράκτορας Στήριξης απαντά: “Γιατί μεγαλώνουν οι φωνητικές χορδές. Είναι φυσιολογικό.”
🎯 : Αποφόρτιση του θέματος με παιχνιδιάρικο τρόπο – ενεργή συμμετοχή.
✏️ ΜΕΡΟΣ Α’ – Σκέφτομαι & Συμπληρώνω
1. Ποια αλλαγή σου έχει φανεί πιο έντονη/σημαντική μέχρι σήμερα;
🟩 _____________________________________________________________
2. Συμπλήρωσε τον πίνακα με τις αλλαγές που γνωρίζεις ή έχεις παρατηρήσει:
Τύπος Αλλαγής | Παραδείγματα |
---|---|
Σωματικές | π.χ. μεγαλώνω σε ύψος, αλλάζει η φωνή, αυξάνεται η τριχοφυΐα |
Συναισθηματικές | π.χ. νιώθω πιο έντονα συναισθήματα, έχω σκαμπανεβάσματα διάθεσης |
Κοινωνικές | π.χ. θέλω περισσότερη ανεξαρτησία, με νοιάζει τι λένε οι φίλοι μου |
μου | |
🎨 ΜΕΡΟΣ Β’ – Δημιουργώ
3. Φτιάξε μια αφίσα με τίτλο:
🎉 Η Εφηβεία είναι το ταξίδι της αλλαγής!
🟡 Πρόσθεσε:
-
Λέξεις/σκίτσα που δείχνουν αλλαγές
-
Θετικά μηνύματα προς τον εαυτό σου και τους συμμαθητές/τριές σου
-
Emoji ή σύμβολα που δείχνουν αποδοχή και δύναμη 💪🙂
💬 ΜΕΡΟΣ Γ’ – Συζήτηση στην τάξη
Θέματα για αποστολές και κουβέντα:
-
Είναι ίδιες οι αλλαγές για όλα τα παιδιά;
-
Πώς νιώθω όταν αλλάζει το σώμα μου ή ο τρόπος που σκέφτομαι;
-
Σε ποιον μπορώ να μιλήσω αν κάτι με προβληματίζει;
🌟 ΜΗΝ ΞΕΧΝΑΣ:
🔹 Οι αλλαγές της εφηβείας είναι φυσικές και σημαντικές.
🔹 Ο καθένας/καθεμία αναπτύσσεται με τον δικό του ρυθμό.
🔹 Είναι εντάξει να έχεις ερωτήσεις και συναισθήματα που δεν καταλαβαίνεις πάντα.
🎯 Θέμα: Αλλαγές στην Προεφηβεία
(Κατάλληλο για Εργαστήρια Δεξιοτήτων – ΣΤ’ Δημοτικού)
Άξονας: Ευ Ζην – Γνωρίζω το σώμα μου και τις αλλαγές του
🎓 Εκπαιδευτικός Στόχος:
Οι μαθητές/τριες να:
-
Αναγνωρίσουν τις σωματικές, συναισθηματικές και κοινωνικές αλλαγές που βιώνουν στην προεφηβεία.
-
Αντιληφθούν πως οι αλλαγές αυτές είναι φυσιολογικές και μοναδικές για κάθε παιδί.
Εκφράσουν συναισθήματα και σκέψεις με δημιουργικό τρόπο.
-
Πώς με κάνει να νιώθω αυτή η αλλαγή;
-
Είναι κάτι που με αγχώνει ή με χαροποιεί;
-
Σε ποιον μπορώ να μιλήσω για αυτό;
Δραστηριότητα 2: "Ο χάρτης του σώματός μου" (σε ομάδες ή ατομικά)
Υλικά: Χαρτόνια, μαρκαδόροι
Οδηγίες:
Οι μαθητές ζωγραφίζουν το περίγραμμα ενός σώματος και προσθέτουν στα σημεία:-
🟢 Τι αλλάζει (π.χ. τρίχες, ύψος, ιδρώτας)
-
🟡 Πώς το φροντίζω (π.χ. υγιεινή, διατροφή)
-
🔵 Πώς αισθάνομαι για αυτό
🎯 Σκοπός: Ορατή, ομαδική αποτύπωση αλλαγών & ενίσχυση αυτοφροντίδας.
🔸 Δραστηριότητα 3: "Αληθινό ή Ψέμα;" – Παιχνίδι γνώσεων
Υλικά: Κάρτες ή PowerPoint
Παράδειγμα ερωτήσεων:-
Η εφηβεία αρχίζει την ίδια ηλικία για όλα τα παιδιά. ❌
-
Στην εφηβεία αλλάζει και ο τρόπος που σκέφτομαι. ✅
-
Η ακμή είναι κάτι αφύσικο. ❌
-
Τα αγόρια και τα κορίτσια περνούν ακριβώς τις ίδιες αλλαγές. ❌
-
Είναι καλό να μιλάω με ενήλικες όταν έχω απορίες. ✅
🎯 Σκοπός: Ενίσχυση γνώσης μέσα από παιγνιώδη μορφή, αποδόμηση μύθων.
🔸 Δραστηριότητα 4: "ΜΥΣΤΙΚΟ Γράμμα στον Εαυτό μου"
Υλικά: Τετράδιο / Α4
Οδηγίες:
Γράφουν ένα μικρό γράμμα στον εαυτό τους με αγάπη, κατανόηση και ενθάρρυνση.Παράδειγμα:
“Αγαπητέ/ή εαυτέ, ξέρω ότι περνάς πολλές αλλαγές και νιώθεις μπερδεμένος/η. Μην ανησυχείς, μεγαλώνεις και όλα θα μπουν στη θέση τους…”
🎯 Σκοπός: Ενίσχυση της αυτοεκτίμησης και της αυτοκατανόησης.
-
✨ Δραστηριότητες ( σε 2-3 δίωρα)
🔸 Δραστηριότητα 1: "Ημερολόγιο αλλαγών"
Υλικά: Φύλλο εργασίας / τετράδιο
Οδηγίες:
Κάθε μαθητής/τρια γράφει 1–2 αλλαγές που έχει παρατηρήσει στο σώμα, στη σκέψη ή στη συμπεριφορά του/της το τελευταίο διάστημα.
Στη συνέχεια, απαντά στις εξής ερωτήσεις: