Δευτέρα 1 Σεπτεμβρίου 2025

οι ΜΥΣΤΙΚΟΙ πρακτορες του ευ ζην

 https://diotimae.blogspot.com/2022/11/blog-post_4.html

https://diotimae.blogspot.com/2023/12/blog-post_20.html

🎯 Σκοπός Προγράμματος

Να αποκτήσουν οι μαθητές βασικές γνώσεις και δεξιότητες για έναν υγιεινό τρόπο ζωής μέσα από βιωματικές, δημιουργικές και παιχνιδιάρικες αποστολές.

🕵️‍♂️ Γενική Ιδέα Προγράμματος

Οι μαθητές «στρατολογούνται» ως Μυστικοί Πράκτορες του Ευ Ζην και αναλαμβάνουν αποστολές που σχετίζονται με:

  • Υγιεινή διατροφή

  • Άσκηση και κίνηση

  • Ύπνος και ξεκούραση

  • Συναισθηματική υγεία

  • Υγιεινή σώματος και πρόληψη

Σε κάθε αποστολή, κερδίζουν ΕΥΓΕ και προχωρούν ένα βήμα πιο κοντά στον τίτλο «Πράκτορας ΕΞΑΙΡΕΤΙΚΟΎ Επιπέδου !» 🏅

  • ανασκόπησης


📦 Υλικό που μπορούμε να φτιάξουμε:

  • Ταυτότητα Πράκτορα με όνομα/ψευδώνυμο και χώρο για τα ΕΥΓΕ

  • Βαλιτσάκι πράκτορα (φακελάκι με τα υλικά κάθε αποστολής)

  • ΕΥΓΕ κάρτες για να κολλούν στη στολή ή στο ντοσιέ τους

  • Μυστικό ημερολόγιο αποστολών (για καταγραφή εμπειριών)

📅 Διάρκεια Προγράμματος

4 έως 6 εβδομάδες ( μπορεί να προσαρμοστεί)


🧩 Δομή Προγράμματος – 🔍 Παιχνίδι και Μαθησιακές Αποστολές

🕵️‍♂️ ΑΠΟΣΤΟΛΗ 1: Τα Μυστικά της Υπερδύναμης "Διατροφής"

🎯 Στόχοι:

  • Να γνωρίσουν οι μαθητές τις βασικές ομάδες τροφίμων.

  • Να κατανοήσουν την έννοια της ισορροπημένης διατροφής.

  • Να υιοθετήσουν υγιεινές διατροφικές συνήθειες.

🧠 Γνώσεις/Δεξιότητες:

  • Κατηγοριοποίηση τροφίμων

  • Παρατήρηση, ανάλυση, συνεργασία

  • Λήψη αποφάσεων

  • 🧩 Δραστηριότητες:

    1. Μυστική Εισαγωγή – "Το μήνυμα από το Αρχηγείο"
       ένας φάκελος με μυστική αποστολή:
      🗂️ «Ανακαλύψτε τα μυστικά μιας υγιεινής διατροφής – η αποστολή ξεκινά!»

    2. Δραστηριότητα: "Το Πιάτο του Πράκτορα"
      Οι μαθητές παρακολουθούν μια παρουσίαση ή βίντεο για το "πιάτο υγιεινής διατροφής" (το μοντέλο του Harvard   και το πιατο με τα χρωματα του ουρανιου τοξου).
      ➕ Φτιάχνουν το δικό τους πιάτο με ζωγραφική ή εικόνες από περιοδικά.

    3. Παιχνίδι: "Φαγητο-συνωμοσία"
      Κάρτες τροφίμων (πραγματικές ή ζωγραφισμένες) – Οι μαθητές τις κατηγοριοποιούν σε:

      • Φιλικά φαγητά πράκτορα (καθημερινά)

      • Φαγητά με περιορισμό (κάποιες φορές)

      • Φαγητά-παγίδες (σπάνια)

    4. Πρόκληση αποστολής
      ➡️ Καταγράψτε τι φάγατε χθες και αξιολογήστε: Ήταν ισορροπημένο;

    🟢 Badge που Κερδίζουν:

    Πράκτορας Υγιεινής Διατροφής 🍎


🏃 ΑΠΟΣΤΟΛΗ 2: Κίνηση = Υπερδύναμη

🎯 Στόχοι:

  • Να αντιληφθούν τη σημασία της καθημερινής σωματικής δραστηριότητας.

  • Να δοκιμάσουν απλές μορφές άσκησης.

  • Να αυξήσουν τη φυσική τους δραστηριότητα στην καθημερινότητά τους.

🧩 Δραστηριότητες:

  1. Κινησιοκατασκοπείες 

    • Κατασκοπικά άλματα

    • Σούπερ-καθίσματα

    • Απόδραση με σκοινί (σκοινάκι)

    • Ανίχνευση με ισορροπία


  2. Σε σταθμούς στην τάξη ή στην αυλή, γίνονται ασκήσεις 30-60 δευτερολέπτων:

  3. Πρόκληση: "10.000 Βήματα για Πράκτορες"

  1. Δραστηριότητα: "Η Μέρα μου με Κίνηση"
    Δημιουργούν ημερολόγιο ή κόμικ με τις κινήσεις τους μέσα στη μέρα.

🟢 EΥΓΕ:

Πράκτορας Δράσης και Κίνησης 🏃

😴 ΑΠΟΣΤΟΛΗ 3: Ύπνος και Ξεκούραση – Η Βάση της Ενέργειας

🎯 Στόχοι:

  • Να κατανοήσουν τη σημασία του ύπνου για το σώμα και τον εγκέφαλο.

  • Να μάθουν καλές συνήθειες πριν τον ύπνο.

🧩 Δραστηριότητες:

  1. Εισαγωγή: "Η Αποστολή της Νύχτας"

    • Σενάριο με έναν πράκτορα που δεν κοιμήθηκε καλά και απέτυχε στην αποστολή του!

    • Συζήτηση: Τι συνέβη; Τι χρειαζόταν;

  2. Δημιουργία: "Το Ιδανικό Πρόγραμμα Ύπνου"
    Οι μαθητές σχεδιάζουν πότε κοιμούνται, πότε ξυπνούν και τι πρέπει να αποφεύγουν.

  3. Πρόκληση: "7 Νύχτες Ποιοτικού Ύπνου"
    Καταγραφή ωρών ύπνου + απολογισμός διάθεσης το επόμενο πρωί.

  4. 🟢 ΕΥΓΕ: Πράκτορας Ύπνου και Ξεκούρασης 💤                                                                                   🛡️ ΑΠΟΣΤΟΛΗ 4: Το Σώμα μου, η Ασπίδα μου                                                               Οι Μυστικοί Πράκτορες του Ευ Ζην σε αποστολή Αυτοπροστασίας και Σεβασμου

  5. 🎯 ΣΤΟΧΟΙ ΜΑΘΗΜΑΤΟΣ

  6. Οι μαθητές:

    • Αναγνωρίζουν τα μέρη του σώματος τους και τις αλλαγές της εφηβείας ΤΩΝ ΔΥΟ ΦΥΛΩΝ.

    • Κατανοούν την έννοια της προσωπικής ζώνης και των ορίων.

    • Μαθαίνουν πώς να ζητούν βοήθεια και να προστατεύουν τον εαυτό τους.

    1. ΕΝΑΡΞΗ – «ΜΗΝΥΜΑ ΑΠΟ ΤΟ ΑΡΧΗΓΕΙΟ» (10’)

    Ο/η εκπαιδευτικός δίνει στους μαθητές έναν “κρυπτογραφημένο φάκελο” με την εξής αποστολή:

    🗂️ «Μυστικοί Πράκτορες, η νέα σας αποστολή αφορά την πιο σημαντική περιοχή: το σώμα σας! Πρέπει να μάθετε πώς να το προστατεύετε. Ενεργοποιήστε την Ασπίδα Αυτοπροστασίας!»

    Ομάδες μαθητών διαλέγουν ψευδώνυμο (π.χ. Πράκτορας Ασπίδα, Πράκτορας 007-Σεβασμός κ.ά.)


    🔍 ΟΙ ΜΥΣΤΙΚΟΙ ΠΡΑΚΤΟΡΕΣ ΤΟΥ ΕΥ ΖΗΝ

    Αποστολές Προεφηβείας για τη ΣΤ’ Δημοτικού

    🎯 Θεματική: Σεξουαλική Διαπαιδαγώγηση – Προσαρμοσμένη στον Οδηγό της UNESCO


    ✅ ΣΧΕΔΙΟ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑΤΟΣ (5 αποστολές)

    🕵️‍♀️ Εισαγωγή:

    Οι μαθητές/τριες μεταμορφώνονται σε Μυστικούς Πράκτορες του ΕΥ ΖΗΝ, που αναλαμβάνουν να εξερευνήσουν με ασφάλεια και σεβασμό τον κόσμο των αλλαγών, της φροντίδας, της αυτοπροστασίας και της σεξουαλικής ανάπτυξης.

    🔐 ΑΠΟΣΤΟΛΗ 1 – Ο Κώδικας του Σώματός μου

    🎯 Στόχος: Αναγνώριση των σωματικών αλλαγών στην προεφηβεία
    📄 Δραστηριότητα: "Ο Χάρτης του Σώματος μου" – ζωγραφίζω, γράφω ή κολλάω εικόνες
    🧩 Ερώτηση: Τι αλλάζει; Τι με εντυπωσιάζει; Τι με δυσκολεύει;

    💬 Μήνυμα Πράκτορα:

    "Κάθε σώμα είναι μοναδικό και όμορφο. Οι αλλαγές είναι φυσιολογικές και μέρος του ταξιδιού μας προς την ενήλικη ζωή."

    🔐 ΑΠΟΣΤΟΛΗ 1 – Ο Κώδικας του Σώματός μου

    🎯 Στόχος:

    Να αναγνωρίσουν οι μαθητές τις φυσιολογικές σωματικές αλλαγές της προεφηβείας.

    ✏️ Δραστηριότητα:

    "Χάρτης του σώματός μου"

    • Δίνουμε στα παιδιά ένα περίγραμμα σώματος (σε χαρτί).

    • Ζητάμε να σημειώσουν ή ζωγραφίσουν σημεία του σώματος που αλλάζουν στην προεφηβεία (ύψος, τρίχες, ιδρώτας, φωνή κ.λπ.).

    • Προαιρετικά: να γράψουν τι νιώθουν για αυτές τις αλλαγές.

    🗨️ Ερώτηση συζήτησης:

    «Πώς νιώθεις όταν βλέπεις αυτές τις αλλαγές στο σώμα σου;»

    🔐 ΑΠΟΣΤΟΛΗ 2 – Ο Καθρέφτης των Συναισθημάτων

    🎯 Στόχος: Αναγνώριση συναισθημάτων στην προεφηβεία
    📄 Δραστηριότητα: "Συναισθηματικό Thermometer" – Πότε νιώθω έτσι; Πώς αντιδρώ;
    🧩 Ερώτηση: Τι με μπερδεύει; Πώς εκφράζω όσα νιώθω;

    💬 Μήνυμα Πράκτορα:

    "Τα συναισθήματά μου είναι σημαντικά. Μπορώ να τα αναγνωρίσω, να τα ονομάσω και να τα διαχειριστώ."

    🔐 ΑΠΟΣΤΟΛΗ 2 – Μυστικός Κώδικας Αγγίγματος

    🎯 Στόχος:

    Να ξεχωρίσουν τα παιδιά τι είναι καλό και τι κακό άγγιγμα, και να κατανοήσουν την έννοια των προσωπικών ορίων.

    ✏️ Δραστηριότητα:

    "Κάρτες Αγγίγματος"

    • Φτιάχνουμε κάρτες με σενάρια:

      • «Η μαμά με αγκαλιάζει όταν είμαι λυπημένος/η» ✅

      • «Κάποιος με ακουμπά χωρίς να θέλω» ❌

      • «Ο γιατρός με εξετάζει παρουσία γονέα» ✅

      • «Κάποιος μου ζητά να κρατήσω “μυστικό” άγγιγμα» ❌

    • Τα παιδιά σηκώνουν ✔️ ή ❌ ή χρωματίζουν τις κάρτες με πράσινο/κόκκινο.

    🗨️ Ερώτηση συζήτησης:

    «Τι μπορείς να κάνεις όταν δεν νιώθεις καλά με ένα άγγιγμα;»


    🔐 ΑΠΟΣΤΟΛΗ 3 – Ο Καθρέφτης των Συναισθημάτων

    🎯 Στόχος:

    Να κατανοήσουν και να ονομάσουν τα συναισθήματά τους κατά τη διάρκεια της προεφηβείας.

    ✏️ Δραστηριότητα:

    "Συναισθηματικό Θερμόμετρο"

    • Τα παιδιά συμπληρώνουν ένα «θερμόμετρο» με επίπεδα συναισθημάτων:
      😐 ουδέτερος – 🙂 χαρούμενος – 😡 θυμωμένος – 😢 λυπημένος – 😰 αγχωμένος

    • Γράφουν ή ζωγραφίζουν τι προκαλεί κάθε συναίσθημα.

    🗨️ Ερώτηση συζήτησης:

    «Ποιο συναίσθημα είναι πιο δύσκολο για σένα να διαχειριστείς;»


    🔐 ΑΠΟΣΤΟΛΗ 4 – Η Αποστολή της Αυτοφροντίδας

    🎯 Στόχος:

    Να μάθουν πώς να φροντίζουν το σώμα τους (υγιεινή, διατροφή, καθαριότητα).

    ✏️ Δραστηριότητα:

    "Φτιάχνω το νεσεσέρ του Πράκτορα"

    • Δίνουμε εικόνες ή λέξεις (οδοντόβουρτσα, σαπούνι, σερβιέτες, χτένα, καθαρά ρούχα κ.λπ.)

    • Τα παιδιά κόβουν και κολλάνε τι βάζουν στο "νεσεσέρ της αυτοφροντίδας".

    🗨️ Ερώτηση συζήτησης:

    «Γιατί είναι σημαντικό να φροντίζουμε το σώμα μας καθημερινά;»


    🔐 ΑΠΟΣΤΟΛΗ 5 – Το Δίκτυο Στήριξης του Πράκτορα

    🎯 Στόχος:

    Να αναγνωρίσουν ποιοι ενήλικες είναι ασφαλείς και αξιόπιστοι για να ζητήσουν βοήθεια.

    ✏️ Δραστηριότητα:

    "Η Ομάδα Στήριξής μου"

    • Ζωγραφίζουν ή γράφουν 3–5 πρόσωπα που εμπιστεύονται (γονείς, δάσκαλοι, γιατροί, συγγενείς).

    • Συζητάμε πότε και πώς μπορούμε να ζητήσουμε βοήθεια.

    🗨️ Ερώτηση συζήτησης:

    «Αν έχεις μια δύσκολη σκέψη ή εμπειρία, σε ποιον θα απευθυνθείς;»

    • ΔΙΑΦΟΡΕΣ ΔΡΑΣΤΗΡΙΟΤΗΤΕΣ

    •   Γνωρίζω το Σώμα Μου

    • Το σώμα μου είναι μοναδικό – Εγώ είμαι εγώ!

      💭 Δραστηριότητα ενίσχυσης της θετικής εικόνας σώματος:

      • Οι μαθητές φτιάχνουν ένα "προφίλ σώματος":

        • Τι μου αρέσει στο σώμα μου;

        • Τι με κάνει να νιώθω δυνατός/ή;

        • Ποιες δυνατότητες έχει το σώμα μου;

      🎨 Προαιρετικά: Κολάζ με λέξεις/εικόνες που ενισχύουν την αυτοεκτίμηση (π.χ. "Γενναίος/α", "Δυνατός/ή", "Ξεχωριστός/ή").

    🟨 Σημαντικό μήνυμα:

    «Το σώμα σου είναι δικό σου. Κανείς δεν έχει το δικαίωμα να το αγγίξει χωρίς τη συγκατάθεσή σου.»

     

    🧼 5. Καθημερινή Φροντίδα = Υγεία

    🪥 Οι μαθητές δημιουργούν το πρόγραμμα προσωπικής υγιεινής ενός "Πράκτορα του Ευ Ζην":

    • Πλύσιμο χεριών

    • Φροντίδα προσώπου/σώματος

    • Οδοντική υγιεινή

    • Καθαρά ρούχα / εσώρουχα

    🎯 Δραστηριότητα: Φτιάχνουν σε χαρτί ή Canva μια καθημερινή ρουτίνα υγιεινής με εικόνες, emoji και ώρες

    🏅 6. ΑΠΟΝΟΜΗ ΕΥΓΕ: ΠΡΑΚΤΟΡΑΣ ΑΥΤΟΠΡΟΣΤΑΣΙΑΣ

    Ο κάθε μαθητής παίρνει το ΕΥΓΕ του και μια φράση-υπόσχεση όπως:

    «Θα σέβομαι το σώμα μου και θα μιλάω όταν κάτι με ενοχλεί.»
    «Θα προστατεύω τους φίλους μου όταν χρειάζονται βοήθεια.»




  1. Οι μαθητές (ανά ομάδες):





🔍 Θεματική: «Γνωρίζω το σώμα μου»

📚 Άξονας: Ζω καλύτερα – Ευ Ζην
🎯 Υποθεματική: Σωματική ανάπτυξη, φροντίδα σώματος, σεβασμός, πρόληψη


🎯 Γενικοί Στόχοι

Οι μαθητές να:

  • Γνωρίσουν βασικά χαρακτηριστικά του ανθρώπινου σώματος.

  • Κατανοήσουν τις αλλαγές που φέρνει η εφηβεία.

  • Αναπτύξουν θετική εικόνα σώματος και αυτοσεβασμό.

  • Ενισχύσουν την προσωπική φροντίδα και υγιεινή.


🧡 5. Το σώμα μου είναι μοναδικό – Εγώ είμαι εγώ!

💭 Δραστηριότητα ενίσχυσης της θετικής εικόνας σώματος:

  • Οι μαθητές φτιάχνουν ένα "προφίλ σώματος":

    • Τι μου αρέσει στο σώμα μου;

    • Τι με κάνει να νιώθω δυνατός/ή;

    • Ποιες δυνατότητες έχει το σώμα μου;

🎨 Προαιρετικά: Κολάζ με λέξεις/εικόνες που ενισχύουν την αυτοεκτίμηση (π.χ. "Γενναίος/α", "Δυνατός/ή", "Ξεχωριστός/ή").


🎭 6. Θεατρικό ή Παντομίμα: Οι ήρωες του σώματός μας

🎬 Κάθε ομάδα ετοιμάζει σκετσάκι όπου:

  • Παρουσιάζεται ένα μέρος του σώματος και τι "λέει".

  • Π.χ. «Εγώ είμαι η καρδιά, δουλεύω ασταμάτητα για να σε κρατώ ζωντανό/ή!»

🎯 Μαθαίνουν με δημιουργικό τρόπο τις λειτουργίες και τη σημασία των οργάνων.


📖 7. Παραμύθι ή Ιστορία: Το σώμα μου μιλάει

📝 Τα παιδιά γράφουν μικρές ιστορίες ή παραμύθια όπου το σώμα τους έχει φωνή:

  • Τι θα έλεγε;

  • Πώς θα ζητούσε φροντίδα;

  • Πότε θα έλεγε ΟΧΙ;

🎨 Προαιρετικά: Εικονογράφηση


🧩 8. Quiz γνώσεων: Γνωρίζω το σώμα μου;

📲 Μπορεί να γίνει με Kahoot ή σε χαρτί:

  • Ερωτήσεις πολλαπλής επιλογής (π.χ. Ποιο όργανο είναι υπεύθυνο για την αναπνοή; Πόσα κόκαλα έχει το ανθρώπινο σώμα;)

  • Διαδραστική ανατροφοδότηση


🎓 Τελική Δράση – «Έκθεση Σώματος & Αυτοσεβασμού»

Οι μαθητές παρουσιάζουν:

  • Αφίσες

  • Ιστορίες

  • Θεατρικά

  • Ημερολόγια φροντίδας

  • Την "Ασπίδα Προστασίας" τους


  • Φύλλο Εργασίας: Γνωρίζω το Σώμα Μου

Οδηγίες:

  1. Κοίτα το σχέδιο του σώματος παρακάτω.

  2. Γράψε τα ονόματα στα βασικά μέρη του σώματος (μπορείς να χρησιμοποιήσεις και χρώματα).

  3. Σκέψου και συμπλήρωσε ποιες λειτουργίες έχει κάθε μέρος.

  4. Πρόσθεσε μερικά χαρακτηριστικά που κάνουν το σώμα σου μοναδικό!


Σχέδιο Σώματος (μπορείς να σχεδιάσεις ή να κολλήσεις)

(Εδώ βάζεις ένα απλό ανθρωπάκι χωρίς λεπτομέρειες για να συμπληρωθεί)


Λειτουργίες (γράψε τι κάνει το κάθε μέρος):

π.χ.

  • Τα μάτια με βοηθούν να βλέπω.

  • Το στόμα με βοηθά να μιλάω και να τρώω.


Μοναδικά Χαρακτηριστικά Σώματος

Γράψε 3-5 πράγματα που σε κάνουν μοναδικό/ή, π.χ.:

  • Το χρώμα των ματιών μου είναι...

  • Έχω ταλέντο στο...

  • Μου αρέσει το σώμα μου γιατί...



1,

🔸 Δραστηριότητα 2: "Ο χάρτης του σώματός μου" (σε ομάδες ή ατομικά)

Υλικά: Χαρτόνια, μαρκαδόροι
Οδηγίες:
Οι μαθητές ζωγραφίζουν το περίγραμμα ενός σώματος και προσθέτουν στα σημεία:

  • 🟢 Τι αλλάζει (π.χ. τρίχες, ύψος, ιδρώτας)

  • 🟡 Πώς το φροντίζω (π.χ. υγιεινή, διατροφή)

  • 🔵 Πώς αισθάνομαι για αυτό

🎯 Σκοπός: Ορατή, ομαδική αποτύπωση αλλαγών & ενίσχυση αυτοφροντίδας.

🧬 2. Οι αλλαγές της εφηβείας – Ενημερωτικό πόστερ

📌 Οι μαθητές (σε ομάδες):

  • Φτιάχνουν αφίσα με τις σωματικές και συναισθηματικές αλλαγές που συμβαίνουν στην εφηβεία.

  • Χωρίζουν σε κατηγορίες: σωματικές, συναισθηματικές, κοινωνικές.

🟡 φυσιολογικές οι αλλαγές και  διαφορετικότητα της ανάπτυξης

🧬 ΦΥΛΛΟ ΕΡΓΑΣΙΑΣ: Οι Αλλαγές της Εφηβείας

📚 Κατάλληλο για Εργαστήρια Δεξιοτήτων – ΣΤ’ τάξη
🎯 Θεματική: «Γνωρίζω το σώμα μου» – Άξονας Ευ Ζην


🎯 ΣΤΟΧΟΣ:

Οι μαθητές/τριες να:

  • Αναγνωρίσουν τις βασικές σωματικές, συναισθηματικές και κοινωνικές αλλαγές που φέρνει η εφηβεία.

  • Κατανοήσουν ότι αυτές οι αλλαγές είναι φυσιολογικές και διαφορετικές για κάθε άτομο.

  • Αναπτύξουν σεβασμό στον εαυτό τους και στους άλλους.


🔸 Δραστηριότητα 1: "Ομάδα συζήτησης – Οι μυστικοί πράκτορες του ΕΥ ΖΗΝ"

Ρόλοι: Κάθε μαθητής επιλέγει έναν ρόλο πρακτορικού τύπου (π.χ. Πράκτορας Αποδοχής, Πράκτορας Περιέργειας, Πράκτορας Στήριξης)
Στόχος: Σε μια καθοδηγούμενη συζήτηση, ο καθένας εκφράζει τις απορίες του με τρόπο παιγνιώδη, σαν αποστολή.

Παράδειγμα:

  • Ο Πράκτορας Περιέργειας ρωτά: “Γιατί αλλάζει η φωνή στα αγόρια;”

  • Ο Πράκτορας Στήριξης απαντά: “Γιατί μεγαλώνουν οι φωνητικές χορδές. Είναι φυσιολογικό.”

🎯 : Αποφόρτιση του θέματος με παιχνιδιάρικο τρόπο – ενεργή συμμετοχή.


✏️ ΜΕΡΟΣ Α’ – Σκέφτομαι & Συμπληρώνω

1. Ποια αλλαγή σου έχει φανεί πιο έντονη/σημαντική μέχρι σήμερα;

🟩 _____________________________________________________________

2. Συμπλήρωσε τον πίνακα με τις αλλαγές που γνωρίζεις ή έχεις παρατηρήσει:

Τύπος ΑλλαγήςΠαραδείγματα
Σωματικέςπ.χ. μεγαλώνω σε ύψος, αλλάζει η φωνή, αυξάνεται η τριχοφυΐα
Συναισθηματικέςπ.χ. νιώθω πιο έντονα συναισθήματα, έχω σκαμπανεβάσματα διάθεσης
Κοινωνικέςπ.χ. θέλω περισσότερη ανεξαρτησία, με νοιάζει τι λένε οι φίλοι μου


μου

🎨 ΜΕΡΟΣ Β’ – Δημιουργώ

3. Φτιάξε μια αφίσα με τίτλο:

🎉 Η Εφηβεία είναι το ταξίδι της αλλαγής!

🟡 Πρόσθεσε:

  • Λέξεις/σκίτσα που δείχνουν αλλαγές

  • Θετικά μηνύματα προς τον εαυτό σου και τους συμμαθητές/τριές σου

  • Emoji ή σύμβολα που δείχνουν αποδοχή και δύναμη 💪🙂


💬 ΜΕΡΟΣ Γ’ – Συζήτηση στην τάξη

Θέματα για αποστολές και κουβέντα:

  • Είναι ίδιες οι αλλαγές για όλα τα παιδιά;

  • Πώς νιώθω όταν αλλάζει το σώμα μου ή ο τρόπος που σκέφτομαι;

  • Σε ποιον μπορώ να μιλήσω αν κάτι με προβληματίζει;


🌟 ΜΗΝ ΞΕΧΝΑΣ:

🔹 Οι αλλαγές της εφηβείας είναι φυσικές και σημαντικές.
🔹 Ο καθένας/καθεμία αναπτύσσεται με τον δικό του ρυθμό.
🔹 Είναι εντάξει να έχεις ερωτήσεις και συναισθήματα που δεν καταλαβαίνεις πάντα.

🎯 Θέμα: Αλλαγές στην Προεφηβεία

(Κατάλληλο για Εργαστήρια Δεξιοτήτων – ΣΤ’ Δημοτικού)
Άξονας: Ευ Ζην – Γνωρίζω το σώμα μου και τις αλλαγές του


🎓 Εκπαιδευτικός Στόχος:

Οι μαθητές/τριες να:

  • Αναγνωρίσουν τις σωματικές, συναισθηματικές και κοινωνικές αλλαγές που βιώνουν στην προεφηβεία.

  • Αντιληφθούν πως οι αλλαγές αυτές είναι φυσιολογικές και μοναδικές για κάθε παιδί.

  • Εκφράσουν συναισθήματα και σκέψεις με δημιουργικό τρόπο.


  • ✨ Δραστηριότητες ( σε 2-3 δίωρα)


    🔸 Δραστηριότητα 1: "Ημερολόγιο αλλαγών"

    Υλικά: Φύλλο εργασίας / τετράδιο
    Οδηγίες:
    Κάθε μαθητής/τρια γράφει 1–2 αλλαγές που έχει παρατηρήσει στο σώμα, στη σκέψη ή στη συμπεριφορά του/της το τελευταίο διάστημα.
    Στη συνέχεια, απαντά στις εξής ερωτήσεις:

    • Πώς με κάνει να νιώθω αυτή η αλλαγή;

    • Είναι κάτι που με αγχώνει ή με χαροποιεί;

    • Σε ποιον μπορώ να μιλήσω για αυτό;

  • Δραστηριότητα 2: "Ο χάρτης του σώματός μου" (σε ομάδες ή ατομικά)

    Υλικά: Χαρτόνια, μαρκαδόροι
    Οδηγίες:
    Οι μαθητές ζωγραφίζουν το περίγραμμα ενός σώματος και προσθέτουν στα σημεία:

    • 🟢 Τι αλλάζει (π.χ. τρίχες, ύψος, ιδρώτας)

    • 🟡 Πώς το φροντίζω (π.χ. υγιεινή, διατροφή)

    • 🔵 Πώς αισθάνομαι για αυτό

    🎯 Σκοπός: Ορατή, ομαδική αποτύπωση αλλαγών & ενίσχυση αυτοφροντίδας.


    🔸 Δραστηριότητα 3: "Αληθινό ή Ψέμα;" – Παιχνίδι γνώσεων

    Υλικά: Κάρτες ή PowerPoint
    Παράδειγμα ερωτήσεων:

    1. Η εφηβεία αρχίζει την ίδια ηλικία για όλα τα παιδιά. ❌

    2. Στην εφηβεία αλλάζει και ο τρόπος που σκέφτομαι. ✅

    3. Η ακμή είναι κάτι αφύσικο. ❌

    4. Τα αγόρια και τα κορίτσια περνούν ακριβώς τις ίδιες αλλαγές. ❌

    5. Είναι καλό να μιλάω με ενήλικες όταν έχω απορίες. ✅

    🎯 Σκοπός: Ενίσχυση γνώσης μέσα από παιγνιώδη μορφή, αποδόμηση μύθων.


    🔸 Δραστηριότητα 4: "ΜΥΣΤΙΚΟ Γράμμα στον Εαυτό μου"

    Υλικά: Τετράδιο / Α4
    Οδηγίες:
    Γράφουν ένα μικρό γράμμα στον εαυτό τους με αγάπη, κατανόηση και ενθάρρυνση.

    Παράδειγμα:

    “Αγαπητέ/ή εαυτέ, ξέρω ότι περνάς πολλές αλλαγές και νιώθεις μπερδεμένος/η. Μην ανησυχείς, μεγαλώνεις και όλα θα μπουν στη θέση τους…”

    🎯 Σκοπός: Ενίσχυση της αυτοεκτίμησης και της αυτοκατανόησης.



    1Βασική έννοια 1: Διαπροσωπικές Σχέσεις

 




Κυριακή 31 Αυγούστου 2025

υπεριώδες φως

 

Δημιουργήστε έργα τέχνης με αποτυπώματα χεριών χρησιμοποιώντας υπεριώδες φως!

Δείτε αυτό το βίντεο για να μάθετε πώς να φτιάχνετε χειροποίητα σχέδια χρησιμοποιώντας υπεριώδες φως!

Ο ήλιος είναι μια μεγάλη σφαίρα ενέργειας που στέλνει συνεχώς θερμότητα και ορατό φως προς τη Γη. Αυτό διατηρεί τον πλανήτη μας ζεστό και άνετο για τους ζωντανούς οργανισμούς. Αλλά ο ήλιος στέλνει επίσης ενέργεια προς τη Γη με τη μορφή υπεριώδους φωτός .

μια απεικόνιση του ήλιου και ενός σύννεφου πάνω από μια σκηνή παραλίας

Δεν μπορούμε να δούμε την υπεριώδη ακτινοβολία με τα μάτια μας, αλλά μπορούμε να δούμε και να νιώσουμε μερικές από τις επιπτώσεις της:

  • Η υπεριώδης ακτινοβολία από τον ήλιο μπορεί να ξεθωριάσει τα χρώματα του χαρτιού και του υφάσματος. Οι χημικές ουσίες στις χρωματιστές βαφές μπορούν να διασπαστούν παρουσία υπεριωδών φωτεινών κυμάτων.
  • Η υπεριώδης ακτινοβολία μπορεί επίσης να προκαλέσει ηλιακά εγκαύματα . Εάν η υπερβολική υπεριώδης ακτινοβολία φτάσει στο δέρμα σας, μπορεί να βλάψει τα κύτταρα του δέρματός σας. Αυτό μπορεί να κάνει το δέρμα σας πολύ κόκκινο και επώδυνο.

Ωστόσο, ορισμένες χημικές ουσίες μπορούν να παρέχουν προστασία από τις υπεριώδεις ακτίνες του ήλιου. Για παράδειγμα, το αντηλιακό περιέχει χημικές ουσίες που μπορούν να αντανακλούν ή να απορροφούν την υπεριώδη ακτινοβολία. Αυτό εμποδίζει την υπεριώδη ακτινοβολία να φτάσει —και να προκαλέσει βλάβη— στα κύτταρα του δέρματός σας.

Σε αυτήν τη δραστηριότητα, δείτε μόνοι σας πώς μπορεί να χρησιμοποιηθεί το αντηλιακό για να μπλοκάρει τις υπεριώδεις ακτίνες του ήλιου.


Τι χρειάζεστε:

μια φωτογραφία με χαρτί κατασκευών, αντηλιακό και πέτρες σε μια επιφάνεια τραπεζιού

  • Χαρτί κατασκευών (το κόκκινο ή το πράσινο είναι καλύτερο)
  • Αντηλιακό (μια μάρκα με δείκτη προστασίας τουλάχιστον SPF 30 και χωρίς οξείδια μετάλλων λειτουργεί καλύτερα)
  • Πέτρες ή άλλα μικρά, βαριά αντικείμενα
  • Ένα ηλιόλουστο σημείο έξω

Τι να κάνετε:

  1. Ανοίξτε το αντηλιακό και ψεκάστε μια ποσότητα στο μέγεθος μπιζελιού στο χέρι σας.

  2. ψεκάζοντας μια ποσότητα αντηλιακού στο μέγεθος ενός μπιζελιού στο χέρι

  3. Τρίψτε το αντηλιακό στις παλάμες των χεριών σας και στις επιφάνειες των δακτύλων σας. Μην το τρίβετε τόσο πολύ ώστε να απορροφηθεί όλο το αντηλιακό από το δέρμα σας. Θα πρέπει να εξακολουθείτε να βλέπετε μόλις και μετά βίας το λεπτό στρώμα αντηλιακού στα χέρια σας.

  4. τρίψιμο αντηλιακού ανάμεσα στα χέρια
    παλάμες γυρισμένες προς τα πάνω που δείχνουν ένα λεπτό στρώμα αντηλιακού

  5. Τοποθετήστε τα χέρια σας σταθερά πάνω στο χαρτί κατασκευών. Βεβαιωθείτε ότι έχετε πιέσει όλα τα δάχτυλά σας και τις παλάμες των χεριών σας προς τα κάτω.

  6. χέρια τοποθετημένα με την παλάμη προς τα κάτω σε ένα κομμάτι κόκκινο χαρτί κατασκευών

  7. Τοποθετήστε το κομμάτι χαρτί κατασκευών σε εξωτερικό χώρο, σε ένα ηλιόλουστο σημείο. Βεβαιωθείτε ότι το σημείο που θα επιλέξετε θα έχει σταθερό ηλιακό φως για 3 έως 4 ώρες.

  8. Τοποθετήστε μια μικρή πέτρα σε κάθε γωνία του φύλλου χαρτιού. Αυτό θα εμποδίσει το χαρτί να παρασυρθεί από τον άνεμο.

  9. Χαρτί κατασκευών με υγρά αποτυπώματα χεριών από αντηλιακό τοποθετημένα στον ήλιο με μικρές πέτρες στις τέσσερις γωνίες του χαρτιού

  10. Αφήστε το χαρτί στον ήλιο για 3 έως 4 ώρες.

  11. Αφού τελειώσει η μακρά αναμονή, βγείτε έξω και κοιτάξτε το χαρτί σας. Θα πρέπει να παρατηρήσετε ότι οι ακτίνες UV του ήλιου έχουν ξεθωριάσει το χρώμα του χαρτιού. Ωστόσο, οι περιοχές που προστατεύονταν από τις ακτίνες UV από το αντηλιακό εξακολουθούν να έχουν το αρχικό έντονο χρώμα.

  12. Ένα κομμάτι χαρτί κατασκευών που είναι ξεθωριασμένο, εκτός από δύο έντονα κόκκινα αποτυπώματα χεριών. Υπάρχουν τέσσερις μικρές πέτρες σε κάθε γωνία του χαρτιού.

Σάββατο 30 Αυγούστου 2025

 

Πόσο μακριά μεταξύ τους;

Για να δείτε μόνοι σας πόσο μακριά βρίσκονται η Γη από τη Σελήνη, δοκιμάστε τα εξής:

Υλικά

Μπάλα μπάσκετ και τένις
  • Καλαθοσφαίρα
  • Μπάλα του τένις
  • Μεζούρα

*Αν η Γη είχε το μέγεθος μιας μπάλας του μπάσκετ, η Σελήνη θα είχε το μέγεθος μιας μπάλας του τένις. Αυτό μπορεί να σας δώσει μια ιδέα για το πώς συγκρίνονται.


Οδηγίες

  1. Τοποθετήστε την μπάλα του μπάσκετ στο έδαφος. Αυτό αντιπροσωπεύει τη Γη .

  2. Χρησιμοποιήστε τη μεζούρα για να βρείτε ένα σημείο 23 πόδια 9 ίντσες/7,239m μακριά από τη μέση της μπάλας μπάσκετ. Τοποθετήστε την μπάλα του τένις εκεί. Η μπάλα του τένις είναι το φεγγάρι .

  3. Είναι η Γη, η μπάλα του μπάσκετ, και η Σελήνη, η μπάλα του τένις , πιο μακριά από ό,τι περιμένατε; Βγάλτε μια φωτογραφία και δείξτε στους φίλους και την οικογένειά σας πόσο μακριά βρίσκονται στην πραγματικότητα η Σελήνη από τη Γη.

Επιπλέον!

Χρησιμοποιήστε κοντινά αντικείμενα για να θυμηθείτε πόσο μακριά είναι τα 23 πόδια και 9 ίντσες από την μπάλα του μπάσκετ. Ζητήστε από τους άλλους να τοποθετήσουν την μπάλα του τένις εκεί που νομίζουν ότι βρίσκεται το φεγγάρι.

Θα εκπλαγούν πολύ όταν τους δείξετε πόσο μακριά πρέπει να είναι!

Πόσο μακριά είναι η Σελήνη;

Μπορεί να εκπλαγείτε.

Συχνά όταν βλέπουμε σχέδια της Γης και της Σελήνης, φαίνονται πολύ κοντά το ένα στο άλλο.


Κινούμενα σχέδια της Σελήνης και της Γης που λένε γεια η μία στην άλλη.

Μην ξεγελιέστε! Στην πραγματικότητα βρίσκονται πολύ μακριά μεταξύ τους. Η Σελήνη απέχει κατά μέσο όρο 384.400 χλμ. (238.855 μίλια) . Πόσο μακριά είναι αυτό; Αυτό ισούται με 30 Γαίες.


Η Σελήνη απέχει 30 φορές τη Γη.

Μέση απόσταση;

Γιατί να αναφέρουμε τη μέση απόσταση; Λοιπόν, η Σελήνη δεν βρίσκεται πάντα στην ίδια απόσταση από τη Γη. Η τροχιά της δεν είναι ένας τέλειος κύκλος.

Όταν η Σελήνη είναι η πιο μακρινή, είναι 252.088 μίλια μακριά. Αυτό είναι σχεδόν 32 Γαίες . Όταν είναι πιο κοντά, η Σελήνη είναι 225.623 μίλια μακριά. Αυτό είναι μεταξύ 28 και 29 Γαιών.


Τόσο μακριά μεταξύ τους!

Η Σελήνη και η Γη βρίσκονται σε πολύ μεγάλη απόσταση μεταξύ τους.

Η Σελήνη σίγουρα φαίνεται κοντά επειδή μπορούμε να τη δούμε τόσο καλά χωρίς τηλεσκόπιο,


Ένα καρτούν του φεγγαριού που λέει ότι είναι υπέροχο.αλλά να θυμάστε, είναι πιο μακριά από ό,τι νομίζουν οι περισσότεροι!

Το φεγγάρι στο βάθος λέει, είμαι εδώ!

ΕΛΕΝΑ ΚΑΛΑΜΠΑΚΑ