Τρίτη 14 Μαΐου 2024

ΠΟΙΗΤΙΚΟ ΑΙΤΙΟ

 Τι πρέπει να κάνουμε για να μετατρέψουμε την ενεργητική σύνταξη σε παθητική ή την παθητική σε ενεργητική;

 

Πρώτα απ’ όλα θα πρέπει να διαπιστώσουμε σε ποια διάθεση βρίσκεται το ρήμα της πρότασης, δηλαδή αν βρίσκεται σε ενεργητική ή σε παθητική, π.χ.

α. Με έκαψε ο ήλιος.

β. Κάηκα από τον ήλιο.

Το ποιητικό αίτιο· οι μορφές του


Το ποιητικό αίτιο δείχνει το πρόσωπο ή το πράγμα από το οποίο προέρχεται αυτό που παθαίνει το υποκείμενο ενός παθητικού ρήματος.

 

Μπορεί να έχει τις εξής μορφές:

1. από + αιτιατική, π.χ.

Το σπίτι χτίστηκε από τον οικοδόμο

(Ο οικοδόμος χτίζει το σπίτι.)

 

2. Μπορεί όμως να έχει και τη μορφή: με + αιτιατική, π.χ.

Οι εργαζόμενοι δικαιώθηκαν με την απόφαση του δικαστή. 

(Η απόφαση του δικαστή δικαίωσε τους εργαζόμενους.)

 

3. Επίσης μπορεί να έχει τη μορφή: ρηματικό επίθετο σε -τος + σε, ή ρηματικό επίθετο σε -τος + από, π.χ.

Ο  μαθητής είναι αγαπητός σε όλους.

 (Όλοι αγαπούν τον μαθητή)

 


ΠΡΟΣΟΧΗ: Σε μια πρόταση το προθετικό σύνολο από + αιτιατική δεν είναι πάντα ποιητικό αίτιο. Π.χ.

Από το πρωί σε περίμενα στην παραλία. = Εμπρόθετος προσδιορισμός του χρόνου

Τα έπαθα όλα αυτά από τη βλακεία μου. = Εμπρόθετος προσδιορισμός της αιτίας


 

Κατά τη μετατροπή της ενεργητικής σύνταξης σε παθητική, όταν το ρήμα είναι μονόπτωτο, το υποκείμενο μετατρέπεται σε ποιητικό αίτιο και το αντικείμενο μετατρέπεται σε υποκείμενο της παθητικής.

 

Ας δούμε τις αλλαγές σε πίνακα:

ενεργητικήΟ δικαστής (υποκείμενο)αθώωσε (ρήμα)τον κατηγορούμενο (αντικείμενο)
παθητικήΟ κατηγορούμενος (υποκείμενο)αθωώθηκε (ρήμα)από τον δικαστή (ποιητικό αίτιο)


 α. Ο ήλιος φωτίζει τη γη. 

β. Η γη φωτίζεται από τον ήλιο.


Ο γεωργός όργωσε το χωράφι.

Το χωράφι οργώθηκε από τον γεωργό.


 Μονόπτωτα ρήματα με μία πρόταση ως αντικείμενο.

Πολλές φορές έχουμε ρήματα που παίρνουν ως αντικείμενο μία πρόταση. 


1α. Ο διαιτητής αποφάσισε να αναβληθεί ο αγώνας.

1β. Αποφασίστηκε από τον διαιτητή να αναβληθεί ο αγώνας.


Ας κάνουμε μια γρήγορη επανάληψη:

Με την ενεργητική σύνταξη τονίζουμε τον δράστη μιας ενέργειας. Το ρήμα βρίσκεται στην ενεργητική διάθεση. Η πρόταση αποτελείται από υποκείμενο, ρήμα, αντικείμενο.

Με την παθητική σύνταξη τονίζουμε τον δέκτη της ενέργειας ή την ενέργεια. Το ρήμα βρίσκεται στην παθητική διάθεση. Η πρόταση αποτελείται από υποκείμενο, ρήμα, ποιητικό αίτιο.


Συμπέρασμα: Κατά τη μετατροπή της ενεργητικής σύνταξης σε παθητική, όταν το ρήμα είναι μονόπτωτο και το αντικείμενο είναι πρόταση, το υποκείμενο μετατρέπεται σε ποιητικό αίτιο και το αντικείμενο (πρόταση) μετατρέπεται σε υποκείμενο της παθητικής.

 

Ας δούμε τις αλλαγές σε πίνακα:

ενεργητικήΟ διαιτητής
(υποκείμενο)
αποφάσισε
(ρήμα ενεργητικής δ.)
να αναβληθεί ο αγώνας
(αντικείμενο – πρόταση
παθητικήΑποφασίστηκε
(ρήμα παθητικής δ.)
από τον διαιτητή
(ποιητικό αίτιο)
να αναβληθεί ο αγώνας
(υποκείμενο – πρόταση)

Δίπτωτα ρήματα με δύο αντικείμενα σε αιτιατική


1α. Ο διευθυντής έδωσε τον έπαινο στον Γιώργο.


1β. Ο έπαινος δόθηκε από τον διευθυντή στον Γιώργο.

Δίπτωτο ρήμα με δύο αιτιατικές· η μια κατηγορούμενο του αντικειμένου


ενεργητικήΟι γονείς
(υποκείμενο)
εκλέγουν
(ρήμα)
τον κ. Νικολάου
(αντικείμενο)
πρόεδρο
(κατηγορούμενο του αντικειμένου)
παθητικήΟ κ. Νικολάου
(υποκείμενο)
εκλέγεται
(ρήμα)
από τους γονείς
(ποιητικό αίτιο)
πρόεδρος
(κατηγορούμενο του υποκειμένου)













ΠΑΙΧΝΙΔΙ 1913


https://diotimae.blogspot.com/2021/11/1913-fred-boissonnas.html
https://diotimae.blogspot.com/2021/10/blog-post_4.html




ΠΗΓΗ ΑΡΧΕΙΟΥ- ΜΟΥΣΕΙΟ ΤΥΠΟΥ







 

 







Δευτέρα 13 Μαΐου 2024

μουσείο - ΜΟΥΣΕΣ


ΕΡΓΑΣΙΑ: 
  1. Να βρείτε πώς επιτυγχάνεται η σύνδεση  των παραγράφων του κειμένου .



Ετυμολογία
Μουσεῖον
< Μοῦσ(α) + -εῖον  

ιερό των Μουσών, χώρος ποίησης και μουσικής΄,γραμμάτων και τεχνών
΄Συγκεκριμένα, η αρχ. λέξη μουσεῖον προέρχεται από τη λ. μοῦσα και αρχικά σήμαινε «χώρος αφιερωμένος στις Μούσες και στις τέχνες που αντιπροσωπεύουν
μουσείο 
 Διεθνές Συμβούλιο Μουσείων  1987. Σύμφωνα με το ορισμό αυτό, το Μουσείο είναι ένα ίδρυμα μόνιμο και μη κερδοσκοπικό, το οποίο βρίσκεται στην υπηρεσία της κοινωνίας και της ανάπτυξής της και είναι ανοιχτό στο κοινό.
Οι  εννέα   Μούσες
Οι Μούσες στην αρχαία ελληνική μυθολογία, ήταν εννέα θεότητες. Κατοικούσαν στον Όλυμπο και γονείς τους ήταν ο θεός Δίας και η Μνημοσύνη.

Η Καλλιόπη ήταν η προστάτιδα της επικής ποίησης και της ρητορικής
η Κλειώ ήταν η Μούσα της Ιστορίας.
Η Ευτέρπη στην ελληνική μυθολογία ήταν η μούσα της Μουσικής.
η Τερψιχόρη ήταν η Μούσα του χορού. 
Η Ερατώ ήταν η Μούσα της λυρικής ερωτικής ποίησης και των ύμνων
Η Μελπομένη ήταν Μούσα της τραγωδίας
Η Θάλεια ήταν προστάτιδα της ευθυμίας. Ανακάλυψε την κωμωδία, τη γεωμετρία, την αρχιτεκτονική και τη γεωργία.
Η Πολύμνια ήταν η Μούσα των ιερών ύμνων και της ευγλωττίας.
 Η Ουρανία  ήταν η Μούσα  της Αστρονομίας 


ΟΜΗΡΟΥ ΟΔΥΣΣΕΙΑ





ΠΟΛΥΤΡΟΠΟΣ  ;





Ἄνδρα μοι ἔννεπε, μοῦσα, πολύτροπον,
Τον άντρα, Μούσα, τον πολύτροπο τραγούδα μου, , 
που πλήθος διάβηκε τόπους 
αφού πάτησε της Τροίας το κάστρο το άγιο,
και πολιτείες πολλές εγνώρισε, πολλών βουλές ανθρώπων,
κι αρίφνητα τυράννια ετράβηξε στα πέλαγα η καρδιά του,


λεξιλόγιο:
αρχαιολογικό, μουσείο, μουσειακή αγωγή, άγαλμα, αίθουσα, γλυπτό, γλύπτης, σπουδάζω, απόσταση, προσμένω, φαντασία, τέχνη, ασύγκριτος, κάλλος, καλλιτεχνική εκδήλωση, πλήθος, περήφανος, υποκλίνομαι, κρυώνω, αθεράπευτα, νοσταλγώ, Αιγαίο, απορημένος, προσφυγάκι, πολύχρωμος, τρισευτυχισμένος, επιθυμία, προφανώς, έκθεμα, ευδιάκριτος, ανάγλυφος, επιφυλάσσω, ευαισθητοποίηση, φιλοδοξώ, παρεκκλήσι, εξοπλισμός, πολιτισμός, μινωικός, μυκηναϊκός, ελληνιστικός, αυθεντικός, πύλη, υποδέχομαι, ανανεωμένος, αλυσίδα, συσκευασία, περίσσευμα, εμπνέω, ανακύκλωση, γεωμετρία, πρωτότυπος, Παρθενώνας,


Οικογένεια λέξεων:

Πράττω (άπραγος, πραγματοποιώ, απραγματοποίητο, διαπράττω κτλ.)

Γραμματική:

· Αόριστος ρημάτων από τα αρχαία ελληνικά (εισήχθη, ελήφθη, κτλ.)

· Αόριστος ρημάτων με εσωτερική αύξηση ‘ε’ (επιβάλλω – επέβαλα, κτλ.)

Πώς αφηγούμαστε μια ιστορία


Για να διηγηθούμε σύντομα μια ιστορία πρέπει να αναφέρουμε: Το χώρο και το χρόνο όπου συμβαίνουν τα γεγονότα (πού – πότε).
Τους ήρωες της ιστορίας (πρωταγωνιστές, δευτερεύοντα πρόσωπα).
Την εξέλιξη της ιστορίας:

- Πώς ξεκινάει η ιστορία.

- Πώς προχωράει (τι γίνεται μετά).

- Πώς τελειώνει (ποιο είναι το αποτέλεσμα). Τις σκέψεις και τα συναισθήματα των ηρώων ή του αφηγητή της ιστορίας.

Χρησιμοποιούμε:

     Χρόνους του παρελθόντος (κυρίως παρατατικό, αόριστο αλλά και ιστορικό ενεστώτα για ζωντάνια και αμεσότητα).

     Χρονικές (και αιτιολογικές) προτάσειςΌταν ξεκινήσαμε…, Μόλις φύγαμε…

    Χρονικούς συνδέσμους (Όταν, σαν, ενώ, αφού, μόλις, πριν, πριν να, ωσότου, προτού, καθώς),
    χρονικά επιρρήματα, (τώρα. πριν. χτες. αύριο. πέρσι. φέτος. ποτέ. νωρίς. Αργά)
    φράσεις που δηλώνουν χρόνο. (κατά το μεσημέρι, από νωρίς , μετά από λίγο..)

Σάββατο 11 Μαΐου 2024

 


Το εκπαιδευτικό σύστημα του ελεύθερου ελληνικού κράτους φέρει την κληρονομιά της κλασικής ανθρωπιστικης  παιδείας .
Η παρουσία του Καποδίστρια στην πολιτική σκηνή της χώρας αποτελεί τον πρώτο μεγάλο σταθμό.
Ηγείται ενός νεοσύστατου κράτους και στον τομέα της εκπαίδευσης δίνει αποδεκτές για την εποχή
του λύσεις, λύσεις ελληνικές .
Θεμελιώνει την πρώτη λαϊκή εκπαίδευση , για τον<<άνθρωπο- πολίτη ->> που ονομάστηκε και
<< δημοτική>> .
Θεμελιώνει και την επαγγελματική  εκπαίδευση με το Ορφανοτροφείο και την Επαγγελματική Σχολή στην Αίγινα.Η δολοφονία του  άνοιξε τον δρόμο για νέες περιπέτειες. 




ΜΕΛΙΝΑ Οι Βαυαροί έρχονται και αντί της λαϊκής ανθρωπιστικής παιδείας δίνουν προτεραιότητα στον << άνθρωπο -άτομο>>
Είναι πράξη ενσυνείδητη και υπολογισμένη. Η επιβίωση της βαυαρικης δυναστείας μπορει να διασφαλιστεί με την ύπαρξη μιας

κοινωνικής τάξης αφοσιωμένης σε αυτή. 

Δημιουργούν μιαν ελιτ ,γαλουχημένη από τα ιδανικά του
αυταρχισμού . Μέσα στα σχολεία αυτά μπολιάστηκε η ψευτοκλασική , τυπολατρική παράδοση της Κεντρικής Ευρώπης η
οποία καλλιεργεί αυταρχική τη συνείδηση των νέων. Μέσω της παρασιτικής παιδείας κατορθώνουν να περιφρουρήσουν το αυταρχικό τους κατεστημένο από τις επιδράσεις νεωτερικών κινημάτων της Ευρώπης.


Το ελληνικό εκπαιδευτικό σύστημα και οι πιέσεις που δέχεται από τις

διεθνείς εξελίξεις

Εισαγωγικά: Ιστορικό πλαίσιο

Το εκπαιδευτικό σύστημα του ελεύθερου ελληνικού κράτους φέρει την

κληρονομιά της κλασικής παιδείας και του κλασικού πολιτισμού. Είναι

θεμελιακή η αντίληψη για τον κλασικό ανθρωπιστικό χαρακτήρα της

παιδείας όχι μόνο στην Ελλάδα αλλά και σε παγκόσμια κλίμακα. Ποιος όμως

άνθρωπος;;;; Ο << πολίτης -άνθρωπος>> ή ο << άνθρωπος -άτομο>> με

τις ανταγωνιστικές διαθέσεις και την αντιφατικότητά του;

Η παρουσία του Καποδίστρια στην πολιτική σκηνή της χώρας αποτελεί τον

πρώτο μεγάλο σταθμό. Ηγείται ενός νεοσύστατου κράτους και στον τομέα

της εκπαίδευσης δίνει αποδεκτές για την εποχή του λύσεις, λύσεις

ελληνικές.. Θεμελιώνει την πρώτη λαϊκή εκπαίδευση , που ονομάστηκε και

<< δημοτική>> επειδή φορέας της ήταν η τοπική αυτοδιοίκηση. Θεμελιώνει

και την επαγγελματική εκπαίδευση με το Ορφανοτροφείο και την

Επαγγελματική Σχολή στην Αίγινα. Η δολοφονία του άνοιξε τον δρόμο για

νέες περιπέτειες.

Οι Βαυαροί έρχονται και αντί της λαϊκής παιδείας δίνουν προτεραιότητα

στη β/θμια εκπ/ση. Επιχειρούν μια βαθειά τομή στα εσωτερικά ελληνικά

θέματα. Είναι πράξη ενσυνείδητη και υπολογισμένη. Η επιβίωση της

βαυαρικης δυναστείας μπορει να διασφαλιστεί με την ύπαρξη μιας

κοινωνικής τάξης αφοσιωμένης σε αυτή. Δημιουργούν μιαν ελιτ

,γαλουχημένη από τα ιδανικά του αυταρχισμού, τους υπαλλήλους που

στελεχώνουν τον κρατικό μηχανισμό ( απόφοιτοι των Γυμνασίων) και τα

ανώτερα στελέχη της Διοίκησης ( απόφοιτοι Οθωνείου Πανεπιστημίου) .

Μέσα στα σχολεία αυτά μπολιάστηκε η ψευτοκλασική , τυποκρατική

παράδοση της Κεντρικής Ευρώπης η οποία εναγωνίως καλλιεργεί αυταρχική

τη συνείδηση των νέων. Μέσω της παρασιτικής παιδείας ( για την

τακτοποίηση μιας δημόσιας θέσης των παιδιών ) κατορθώνουν να

περιφρουρήσουν αυταρχικό τους κατεστημένο από τις επιδράσεις

νεωτερικών κινημάτων της Ευρώπης.

Ο 20ος αιώνας αποτελεί για την εκπαιδευτική μας ιστορία μια άλλη κρίσιμη

περίοδο. Τρία χρόνια πριν την άνοδο των Νεοτούρκων συγκροτείται το

Αδελφάτο της Κωνσταντινούπολης με στόχο τον εκπαιδευτικό δημοτικισμό

για την συνένωση όλων των πολιτών σε μια κοινή πνευματική ζωή.

(Φωτιάδης, Πάλλης, Ψυχάρης). Πρόθεση του Αδελφάτου είναι να ταυτιστεί

ο δημοτικισμός με την εργατική τάξη γι αυτό τη δημοτική τη χρησιμοποιεί

ως μέσο προβολής κοινωνικών προβληματισμών και εργατικών

διεκδικήσεων.

Οι επιδράσεις του κινήματος του Αδελφάτου και το πνεύμα της

συλλογικής συνείδησης που χαρακτήριζε τη δράση των μελών του

εξακολουθούν σε κάποιο βαθμό να επηρεάζουν έως σήμερα το εκπαιδευτικό

μας σύστημα.

“ Για ένα έθνος που έχει ιστορία και παράδοση, φιλότιμο κι αξιοπρέπεια, ο

κοσμοπολιτισμός θα 'ναι ένα είδος ανταλλαγής. Αν δεν έχει ένα έθνος κάτι

να παρουσιάσει σ' αυτή την ανταλλαγή, αρπάζει τα ξένα αλλά δουλώνεται,

ρουφιέται, εξοντώνεται. Αν έχει κάτι, πρέπει να 'χει και το φιλότιμο και τη

θέληση να τα παρουσιάσει αυτά τα δικά του μ' αξιοπρέπεια. Τα ιδιαίτερά

του αυτά είναι ο νους κι η καρδιά του λαού του, την ποίησή του, τα έθιμά

του. Αυτά πρέπει να τα τιμήσει και να τα καλλιεργήσει, για να

παρουσιαστεί σαν έθνος που αξίζει τ' όνομά του στην κοσμοπολίτικη αυτή

ανταλλαγή. Έτσι θα καλλιεργήσομε το εθνικό μας Εγώ, και τότες μπορούμε

να παρουσιαστούμε με αξιοπρέπεια στον Παγκόσμιο

Ανθρωπισμό.”(Φωτιάδης,1908)

2. ΣΚΟΠΟΙ ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΩΝ ΣΥΣΤΗΜΑΤΩΝ

Είκοσι χιλιάδες χρόνια πριν ο πολιτισμός του παλαιολιθικού ανθρώπου

βασίστηκε στην μετάδοση της γνώσης και στη συναπόφαση...

Ποιος είναι ο σκοπός ενός εκπαιδευτικού συστήματος σήμερα ;

Υπάρχουν έντονες διεθνείς αντιθέσεις πάνω στο θέμα.

Σκοπός της εκπαίδευσης είναι να βοηθά τους ανθρώπους να προσδιορίσουν

πώς θα μαθαίνουν μόνοι τους. Να μελετούν τα μεγάλα επιτεύγματα του

παρελθόντος και να τα εμπεδώνουν επειδή οι ίδιοι τα βρίσκουν

ενδιαφέροντα. Να προετοιμάζονται για τη δημιουργική έρευνα,

ακολουθώντας ενδιαφέροντα που επέλεξαν ως απόρροια της παρουσίασης

του εκπαιδευτικού υλικού είτε κατά μόνας, είτε σε συνεργασία με άλλους;Σε

ολους μας ενυπάρχει η δυναμική της γνωσης ! Αλλά η γνώση , αυτή

καθεαυτή δεν αποτελει αυταξια και αυτοσκοπό .Η επιστήμη δε θα μπορούσε

να προχωρήσει αν δεν βασίζονταν στην τάση για αντιλογία, στην

αμφισβήτηση του δόγματος και της αυθεντίας, στην αναζήτηση

εναλλακτικών, στη χρήση της φαντασίας, στην παρορμητική ελεύθερη

ενασχόληση, στη συνεργασία,Αυτή είναι η μια αντίληψη της εκπαίδευσης.

Η άλλη νεοφιλελεύθερη αντίληψη είναι, ουσιαστικά, χειραγώγηση Από την

παιδική ηλικία, οι άνθρωποι πρέπει να μπουν σε ένα αυστηρά καθορισμένο

πλαίσιο όπου θα ακολουθούν οδηγίες, δεν θα αμφισβητούν, θα επιτυγχάνουν

καθορισμένους στόχους, θα διευρύνουν διαρκώς το γνωστικό τους επίπεδο

και, βεβαίως θα συμμετέχουν με αξιώσεις στην κοινωνική- επαγγελματική

ζωή.

Δύο διαφορετικοί τρόποι κοσμοαντίληψης και κοσμοθεωρίας.

Στην εποχή της παγκοσμιοποίησης η Νέα Τάξη των Πραγμάτων

ξαναδημιουργεί τον κόσμο (συμπεριλαμβανομένων και των εκπαιδευτικών

πραγμάτων).

Εγκαταλείπει την κοινωνική πρόνοια,τη συλλογικότητα, το κρατος Δικαίου

εμμένει στο άτομο και την ελευθερία. Αλλάζει τις συνθήκες παραγωγής

της γνώσης αναθέτει δτα σχολεία και στα πανεπιστήμια της οικουμένης την

αποστολή διαμόρφωσης της νέας γενιάς επιχειρηματιών .

Επιβαλλει το μετασχηματισμό των αναλυτικών προγραμμάτων σπουδών

για να χειραγωγούν και να ελέγχουν πιο αποτελεσματικά. Για είναι οι

άνθρωποι συμμορφώσιμοι, να μην κάνουν πολλές ερωτήσεις, να εκτελούν

τους ρόλους που τους έχουν ανατεθεί, να μην αμφισβητούν τις αυθεντίες

και να μην αναταράσσουν τα συστήματα εξουσίας.

3.ΔΙΕΘΝΕΙΣ ΔΙΑΜΟΡΦΩΤΕΣ ΤΗΣ ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΗΣ ΠΟΛΙΤΙΚΗΣ

UNESKO- ΠΟΕ -OOΣΑ

3.1.ΣΤΡΑΤΗΓΙΚΗ ΤΗΣ UNESCO ΓΙΑ ΤΗΝ ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗ

Η εκπαίδευση είναι ένα από τα κύρια πεδία δραστηριοτήτων της UNESCO.

Η χώρα μας συμμετέχει στη χάραξη και εφαρμογή πολιτικών, όπως

η ποιοτική εκπαίδευση και η καταπολέμηση του αναλφαβητισμού, η

προώθηση της βιοηθικής και της ηθικής των επιστημών.

.3.2 Πώς λειτουργεί  ο ΠΟΕ για την εκπαίδευση;

Αρχικά, ας σημειωθεί το αυτονόητο, δηλαδή ότι το διεθνές εμπόριο

εφαρμόζεται σε εμπορεύματα. Ένας από τους τομείς του ΠΟΕ είναι και η εκπαίδευση με

στόχο τη Διεθνοποίηση της ανώτατης εκπαίδευσης. Για αυτό το σκοπό έχει

συντάξει μια μήτρα 20 μορφών εμπορίου εκπαιδευτικών υπηρεσιών .Η

παροχή εξαγωγικών υπηρεσιών εκπαίδευσης είναι μια δραστηριότητα που

αφορούσε πέντε μόλις χώρες: ΗΠΑ, Ηνωμένο Βασίλειο, Αυστραλία, Νέα

Ζηλανδία και Καναδάς. Οι χώρες αυτές έχουν δύο κοινά χαρακτηριστικά: α)

είναι αγγλόφωνες, και β) το εκπαιδευτικό τους σύστημα έχει καλή φήμη.

Πέρα από τον οικονομικό λόγο υπάρχουν κι άλλοι. Οι ξένοι φοιτητές έχουν

την τάση να παραμένουν στη χώρα όπου σπουδάζουν. . Το φαινόμενο αυτό

είναι γνωστό ως «φυγή εγκεφάλων».

Ένας ακόμα λόγος είναι ότι η αυτή η διεθνοποίηση μπορεί να επιτρέψει στις

αναπτυγμένες χώρες να ελέγξουν την ανώτατη εκπαίδευση των υπό

ανάπτυξη χωρών διαχέοντας παράλληλα την κουλτούρα του.

3.3 ΟΟΣΑ

Ο ΟΟΣΑ από την πρώτη δεκαετία της ύπαρξης του ,στρέφει την

προσοχή του στην αποτελεσματικότητα της εκπαίδευσης . Μία

προτεραιότητα των κρατικών εκπαιδευτικών συστημάτων είναι να

προλαμβάνει τις ανάγκες της αγοράς εργασίας σε εργατικό δυναμικό, οπότε

πρέπει να προγραμματίζει κατάλληλα το περιεχόμενο των σπουδών των

σχολείων.

Υπό την οργάνωση της Διεύθυνσης Εκπαίδευσης του ΟΟΣΑ το πρόγραμμα

PIZA εντάσσει εθνικά συστήματα εκπ/σης σε ένα διεθνές πρότυπο, που

εξυπηρετεί τις "ανάγκες της παγκοσμιοποίησης.

Με την ανακοίνωση κάθε χρονιά των αποτελεσμάτων του PISA» ανοίγει ο κύκλος του δημόσιου διαλόγου για την αποτελεσματικότητα των εκπαιδευτικών συστημάτων τόσο στην Ελλάδα όσο και διεθνώς.

Σύμφωνα με την Education International:

•“Το Πρόγραμμα PISA μπορεί να προσφέρει μόνο μια στιγμιαία απεικόνιση

του πώς μια ομάδα μαθητών/μαθητριών αποκρίνεται σε ένα σύνολο

ασκήσεων και κριτηρίων. Δεν απεικονίζει, γιατί δεν μπορεί να το κάνει,

μια συνολική εικόνα της εκπαίδευσης σε οποιαδήποτε χώρα”.

Από τα αποτελέσματα της έρευνας PISA μπορούμε να προβλέψουμε την

ποιότητα του εργατικού δυναμικού μιας χώρας μια δεκαετία αργότερα;

Για παράδειγμα, στην Ιρλανδία, 15χρονοι απέδωσαν καλά πάνω από το μέσο όρο της βαθμολογίας στην ανάγνωση στην έρευνα PISA 2000, αλλά η ίδια ομάδα σκόραρε κάτω του

μέσου όρου στην έρευνα των δεξιοτήτων των ενηλίκων μετά από 12 χρόνια.

Στην Ιταλία και την Ισπανία, 15 ετών σκόραραν κοντά στο μέσο όρο στην

ανάγνωση στην έρευνα PISA 2000, αλλά η ίδια ομάδα απέδωσε καλά κάτω

του μέσου όρου στην παιδεία στην έρευνα του 2012 ενηλίκων.

Τα αποτελέσματα αυτά μας λένε ότι  οι δεξιότητες που αποκτώνται στο σχολείο πρέπει να χρησιμοποιηθούν αργότερα, ή αλλιώς θα χαθούν .

Σύμφωνα με τους Φιλανδούς εκπαιδευτικούς, η υψηλή ποιότητα του

εκπαιδευτικού συστήματος στη χώρα τους μετά την αξιολόγηση PIZA

,οφείλεται κυρίως σε παράγοντες όπως :

η μεγάλη σημασία που δίνουν στην εκπαίδευση και την επιμόρφωση των

εκπαιδευτικών, η ισόρροπη και χωρίς ανταγωνισμούς, ανάπτυξη των

σχολικών μονάδων, η παροχή από το σχολείο ενός συνόλου υπηρεσιών όπως

δωρεάν γεύματα, προληπτικά προγράμματα υγείας που καλύπτουν έτσι

πολλές ανάγκες των μαθητών  η εμπιστοσύνη στο έργο των εκπαιδευτικών .

Η Φιλανδία διαθέτει υπερδιπλάσιους πόρους για την εκπαίδευση από ό,τι η

χώρα μαςΤα στοιχεία εμφανίζονται στην μελέτη ΟΟΣΑ.

Γενικά, η πανεπιστημιακή έρευνα στη χώρα μας βρίσκεται σε χαμηλά

επίπεδα ανάπτυξης συγκριτικά με τις άλλες χώρες της ΕΕ

 εξ αιτίας της υποδεέστερης θέσης της χώρας στον καταμερισμό εργασίας της ΕΕ. Είναι

χαρακτηριστικό ότι το 75% των δαπανών για την έρευνα στην ΕΕ,

συγκεντρώνεται στις τέσσερις ισχυρές χώρες (Γερμανία, Γαλλία, Ιταλία,

Βρετανία). Η Ελλάδα έχει το μικρότερο ποσοστό ερευνητών αναλογικά με

τον πληθυσμό της και τη μικρότερη κρατική χρηματοδότηση της έρευνας

(0,51% του ΑΕΠ), σε μεγάλη, μάλιστα, απόσταση από τις άλλες χώρες. Το

γεγονός αυτό επιδρά με τη σειρά του γενικότερα στο επίπεδο της

πανεπιστημιακής μας εκπαίδευσης και στη διδασκαλία.

ΕΠΙΛΟΓΟΣ

• Οδηγός στην όποια προσπάθεια για τη βελτίωση ενός εθνικού

εκπαιδευτικού συστήματος δεν μπορεί να είναι οι κατευθύνσεις

του ΟΟΣΑ και, γενικότερα, η φιλοσοφία και οι επιδιώξεις των

δυνάμεων της αγοράς. Ήδη από το 2001, η Διακήρυξη τα Ε.Ε. στην

Μπολόνια προδιέγραψε την αποτελεσματική σύνδεση της ανώτατης εκπαίδευσης με τις ανάγκες της κοινωνίας και την αγορά εργασίας στην Ευρώπη.

• Η γνώση αποκτά, επομένως, ένα εντελώς εργαλειακό χαρακτήρα,

με στόχο την εξυπηρέτηση της κοινωνίας της αγοράς και των

ελίτ που την ελέγχουν, ανεξάρτητα από τις πραγματικές ανάγκες

της κοινωνίας και  τις ίδιες τις «καθαρές» γνωστικές

ανάγκες του κάθε επιστημονικού κλάδου Κλείνοντας, εκείνο ίσως

που μπορεί να θεωρηθεί πιο σημαντικό είναι η μετατροπή της φύσης

της εκπαίδευσης από ένα δημόσιο αγαθό σε μια εμπορική

δραστηριότητα γεγονός που αλλάζει τους στόχους, τον ορισμό, τη

φύση και τη σημασία της εκπαίδευσης προτάσσοντας το οικονομικό

κέρδος του παρόχου.

Θέλουμε μια κοινωνία ελεύθερων, ανεξάρτητων, δημιουργικών

ατόμων που να είναι σε θέση να εκτιμήσουν και να αξιοποιήσουν τα

πολιτισμικά επιτεύγματα του παρελθόντος;

Θέλουμε να μπορέσει η επιστήμη   να αναπτυχθεί  ελεύθερα και

να βοηθήσει στην αποκατάσταση του ανθρώπου ως  κοινωνικού ανθρώπου;  Γιατί η επιστήμη έχει την ιδιότητα να κατασταλάζει σαν συλλογική συνείδηση της κοινωνίας, και να την απαλλάσσει από

δεισιδαιμονίες, προλήψεις και αντικοινωνικές συμπεριφορές, να τη βοηθά να

σχηματίζει επιστημονική αντίληψη της πραγματικότητας.

 

 

 

 

ΠΗΓΕΣ

• ΟΟΣΑ (1995). Κριτική Επισκόπηση του Ελληνικού Εκπαιδευτικού

Συστήματος από τον ΟΟΣΑ.

• Διαθέσιμο στο http://www.hri.org/docs/OECD.html ,

• http://sep4u.gr/wp-content/uploads/labrianidis-2011.pdf

• http://www.oecd.org/education/highereducationandadultlearning/piaacprogramm

efortheinternationalassessmentofadultcompetenciew.htm

• http://www.iep.edu.gr/pisa/index.php/2012-03-13-10-37-01/readingliteracy

• Το γίγνεσθαι της ιδεολογίας και η εκπαιδευτική

θεσμικότητα.http://www.ilhs.tuc.gr/gr/vima_koin_epistimon_41.htm

• file:///home/education/%CE%9B%CE%AE%CF%88%CE%B5%CE%B9%CF%82/%CE

%A0%CE%B1%CF%85%CE%BB%CE%AF%CE%B4%CE%B7%CF%82%20(1).pdf

Σάββατο 27 Απριλίου 2024

η ταινια μας-η απελευθερωση της Ηγουμενιτσας 1913

 ΓΙΑ ΤΟ ΣΧΟΛΕΙΟ

11ος Διεθνής Μαθητικός Διαγωνισμός «Δημιουργώντας τα δικά μας παιχνίδια: Από το χθες στο σήμερα»

Το Μουσείο Σχολικής Ζωής και Εκπαίδευσης και  το Τμήμα Εκπαιδευτικής Ραδιοτηλεόρασης και Ψηφιακών Μέσων του Υπουργείου Παιδείας, Θρησκευμάτων και Αθλητισμού συνδιοργανώνουν τον 11ο Διεθνή Μαθητικό Διαγωνισμό με τίτλο:

«Δημιουργώντας τα δικά μας παιχνίδια: Από το χθες στο σήμερα»

ΘΕΜΑΤΙΚΟ ΠΕΔΙΟ

Οι μαθητές/τριες καλούνται να εργαστούν δημιουργικά και  μπορούν να επιλέξουν ανάμεσα σε δύο θεματικές:

Α. ΖΩΝΤΑΝΕΥΟΝΤΑΣ ΤΑ ΠΑΛΙΑ ΠΑΙΧΝΙΔΙΑ

Στην κατηγορία αυτή οι μαθητές/τριες μπορούν να δημιουργήσουν:

  • Βίντεο με θέμα παλιά και παραδοσιακά παιχνίδια

Β. ΔΗΜΙΟΥΡΓΩΝΤΑΣ ΝΕΑ ΠΑΙΧΝΙΔΙΑ

Στην κατηγορία αυτή οι μαθητές/τριες μπορούν να κατασκευάσουν δικά τους παιχνίδια  (επιτραπέζια, ψηφιακά)

Το θέμα των παιχνιδιών μπορεί να αντλεί έμπνευση από την:

  1. Ιστορία εκπαίδευσης
  2. Ιστορία και Τοπική Ιστορία
  3. Περιβάλλον
  4. Πολιτισμός
η ταινια μας-η απελευθερωση της Ηγουμενιτσας 

ΠΑΡΟΥΣΙΑΣΗ ΜΕ ΕΝΑ ΠΑΙΧΝΙΔΙ ΤΟΥ 1913

ΤΟ ΠΑΙΧΝΙΔΙ  ''ΔΙΗΓΗΜΑ'' - απο το Εγκυκλοπαιδικο Λεξικό του 1913
Με αυτο το παιχνιδι μπορουμε να παρουσιασουμε τα γεγονοτα απο τις 26 εως τις 28 Φεβρουαριου 1913 ....και ισως ανακαλυψουμε ως μικροι ερευνητες ιστορικοί  την πιθανη ημερομηνια ΑΠΕΛΕΥΘΕΡΩΣΗΣ ΤΗΣ ΠΟΛΗΣ ΜΑΣ




πχ  λεξη για τον επομενο παιχτη ΠΡΟΕΛΑΣΗ




Πέμπτη 25 Απριλίου 2024

Χριστός Ανέστη-Χρόνια Πολλά

 Προσευχητάρι

Αναστάσιμη προσευχή

Χριστὸς ἀνέστη ἐκ νεκρῶν, θανάτῳ θάνατον πατήσας καὶ τοῖς ἐν τοῖς μνήμασι ζωὴν χαρισάμενος.

Ἀνάστασιν Χριστοῦ θεασάμενοι,
προσκυνήσωμεν ἅγιον, Κύριον,
Ἰησοῦν τὸν μόνον ἀναμάρτητον.
Τὸν Σταυρόν σου Χριστὲ προσκυνοῦμεν
καὶ τὴν ἁγίαν σου Ἀνάστασιν
ὑμνοῦμεν καὶ δοξάζομεν·
σὺ γὰρ εἶ Θεὸς ἡμῶν,
ἐκτὸς σοῦ ἄλλον οὐκ οἴδαμεν,
τὸ ὄνομά σου ὀνομάζομεν.
Δεῦτε πάντες οἱ πιστοί,
προσκυνήσωμεν τὴν τοῦ Χριστοῦ ἁγίαν ἀνάστασιν·
ἰδοὺ γὰρ ἦλθε διὰ τοῦ Σταυροῦ
χαρὰ ἐν ὅλῳ τῷ κόσμῳ.
Διὰ παντὸς εὐλογοῦντες τὸν Κύριον,
ὑμνοῦμεν τὴν ἀνάστασιν αὐτοῦ·
Σταυρὸν γὰρ ὑπομείνας δι᾿ ἡμᾶς,
θανάτῳ θάνατον ὤλεσεν.

Ἀναστὰς ὁ Ἰησοῦς ἀπὸ τοῦ τάφου καθὼς προεῖπεν, ἔδωκεν ἡμῖν τὴν αἰώνιον ζωὴν καὶ μέγα ἔλεος.